سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۰ - Nov 15, 2005
سازمان هواشناسي كشور خبر داد:
كاهش دما و بارش برف و باران
در نيمه شمالي كشور تا پايان هفته
سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: بررسي نقشه هاي پيش يابي بيانگر حركت شمالي سامانه بارن زاي شمال درياچه آرال است كه بخش شمالي آن در ۲۴ ساعت آينده از نوار شمالي ايران عبور مي كند و پشته ارتفاع تراز مياني جو بتدريج جايگزين آن مي شود.
بنابر اين گزارش پيامد اين شرايط ابري بودن آسمان، بارش باران يا برف در مناطق ياد شده است كه بتدريج از سوي غرب دريا، از ميزان ابرها كاسته مي شود و دماي هوا نيز موقتا افزايش مي يابد.
در نيمه جنوبي كشور نيز به سبب وجود محور جت حاره اي در جنوب خليج فارس كه به سوي شرق كشور شارش يافته است، حركت چرخندي در شمال اين محور افزايش مي يابد.
از اين رو در ۲۴ ساعت آينده رگبار و رعد و برق و وزش باد در جنوب و شرق و همچنين برخي نقاط جنوب غرب و جنوب شرق پيامد اين شرايط است كه به طور موقت از سمت غرب اين مناطق از مقدار ابرها كاسته مي شود.
با تقويت بخش جنوبي ناوه ذكر شده در روي درياي سياه و گسترش جنوب سو و نيز حركت آن در راستاي شرق، از اواخر وقت سه شنبه بخش شمالي اين سامانه نيمه شمالي و بخش جنوبي آن نيمه جنوبي كشور را تا اواخر هفته جاري به تناوب تحت تاثير قرار مي دهند. از اين رو علاوه بر وزش باد و نيز كاهش دما، آسمان ابري با بارش باران و برف در نيمه شمالي و رگبار و رعد و برق در نيمه جنوبي كشور پيش بيني مي شود.
بر اين اساس طي ۲۴ ساعت آينده آسمان استانهاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، كردستان، زنجان، ايلام، كرمانشاه و لرستان كمي تا نيمه ابري گاهي با وزش باد بتدريج از بعد از ظهر با رشد ابر از اوايل شب با بارش باران و برف، آسمان استان خوزستان كمي تا نيمه ابري گاهي با وزش باد بتدريج از اواخر وقت با رشد ابر و رگبار و رعد و برق و آسمان استانهاي فارس، بوشهر، كرمان، شمال هرمزگان و شمال سيستان و بلوچستان نيمه ابري تا ابري با وزش باد و رگبار و رعد و برق، موقتا از سمت غرب با كاهش ابر همراه خواهد بود.
به گزارش ايسنا، سازمان هواشناسي كشور در روز سه شنبه آسمان تهران را صاف تا قسمتي ابري با غبار صبحگاهي، در برخي ساعات با رشد ابر و وزش باد پيش بيني كرد كه حداكثر دماي تهران در اين روز با ۲ درجه افزايش به ۱۶ درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.
طي مدت ياد شده آسمان استان خراسان شمالي، شمال استانهاي خراسان رضوي، سمنان و شرق استان گلستان كمي تا نيمه ابري در برخي ساعات ابري با رگبار پراكنده و وزش باد، آسمان سواحل درياي خزر و استان اردبيل كمي تا نيمه ابري گاهي با مه رقيق خواهد بود.
در اين مدت آسمان ساير نقاط كشور صاف تا قسمتي ابري گاهي با وزش باد خواهد بود.

در پي دستور رئيس جمهوري به سازمان مديريت و وزارت رفاه اعلام شد
فروردين ۸۵ آخرين مهلت
اجراي طرح همسان سازي حقوق بازنشستگان
نماينده وزير رفاه در جمع بازنشستگان حاضر شد
و قول داد مشكلات همسان سازي حقوق بازنشستگان برطرف شود
007629.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار :طرح همسان سازي حقوق بازنشستگان با شاغلين از جمله طرح هايي است كه مدتهاست بر سر آن بحث و بررسي وجود دارد و سازمان هاي مختلف مشغول رسيدگي به اين طرح هستند.
از آنجايي كه بازنشستگان لشكري و كشوري بخش عظيمي از جمعيت كشور را شامل مي شوند كه هر يك مسئوليت اداره يك خانواده و در برخي مواقع بيش از يك خانواده را به عهده دارند. طولاني شدن بررسي اين طرح صدمات اقتصادي و اجتماعي زيادي بر اين قشر و خانواده هاي آنها وارد مي كنند.
در ارتباط با چگونگي طي مراحل اين طرح و مصوبه، هم زمان با روز تجليل از بازنشستگان پيگير شديم و محمد عباسپور نماينده و عضو كميسيون اجتماعي مجلس در اين خصوص گفت: پس از پيگيري از طرف سازمان مديريت استفساريه اي به كميسيون اجتماعي مجلس ارسال شد و كميسيون هم اين طرح را كه هدف آن همسان سازي حقوق بازنشستگان با شاغلين بود، تصويب و به دولت ابلاغ نمود.
وي در پاسخ به اين سئوال كه چه زماني بايد بازنشستگان منتظر اجرايي شدن اين طرح باشند گفت: تا زمان تنظيم قانون بودجه بايد منتظر باشيم ضمن اين كه در هيأت دولت هم تصويب شده است.
عباسپور در ارتباط با جزئيات و نحوه همسان سازي حقوق بازنشستگان با شاغلين گفت: براساس اطلاعاتي كه وجود دارد در آيين نامه اي كه دولت تنظيم كرده بازنشستگان شرايط خوبي به دست خواهند آورد و با توجه به اينكه بازنشستگان در دوره بازنشستگي از بسياري مزاياي شغلي محروم مي شوند، پايه حقوقي آنها ۵ درصد نسبت به شاغلين افزايش خواهد داشت.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آخرين مهلت اجرايي شدن اين طرح چه زماني خواهد بود و بازنشستگان حداكثر تا چه وقت بايد منتظر اين قضيه باشند، گفت: آخرين مهلت تاريخ ۱/۱/۸۵ است و ما از بازنشستگان مي خواهيم كه عليرغم اين همه تحمل اين زمان را هم با صبوري طي كنند تا بتوانيم به نتايج خوبي برسيم.
گفتني است در دو ماه گذشته تعدادي از بازنشستگان دولت با ارسال نامه اي براي رياست جمهوري درخواست توجه بيشتر به نظام هماهنگ پرداخت حقوق داشتند. رئيس جمهوري نيز در پاسخ به اين نامه، رئيس سازمان مديريت و همين طور وزارت رفاه را مسئول پيگيري و اعلام نتيجه درباره اين كار كردند.
۳۰۰ نامه بدون پاسخ
همچنين به گزارش خبرنگار همشهري
( زهرا رفيعي) سومين همايش پيشكسوتان ارشد دولت در فرهنگسراي قانون برگزار شد.
«پيشكسوتان ارشد دولت» همان بازنشستگاني هستند كه ديروز طي نشستي در فرهنگسراي قانون مشكلات و مسائل خود را به نمايندگان مجلس، وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و سازمان مديريت و برنامه ريزي به مانند سالهاي قبل ارائه كردند.
خواسته هاي بازنشستگان به مانند قطعنامه اي كه دو ماه پيش از سوي آنها صادر شده بود مربوط به يكسان سازي حقوق بازنشستگان، اختصاص امكانات رفاهي، پرداخت عادلانه پاداش بازنشستگي، توجه به مسائل بيمه اي و بيمه تكميلي، وام و... مي شد.
مشايخي يكي از نمايندگان بازنشستگان گفت: سازمان بازنشستگي نمي تواند به عنوان دستگاه  اجرايي براي ما كاري انجام دهد. ما انتظار داريم مسئولان وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و نمايندگان مجلس كه تصميم گيران در امور بازنشستگان هستند براي بهبود وضعيت ما اقداماتي را انجام دهند.
وي در مورد مسائلي كه نمايندگان بازنشستگان به دنبال مطرح كردن آن هستند گفت: اشتغال فرزندانمان به جاي ما امتيازي است كه خيلي از بازنشستگان سازمانهاي مختلف از آن برخوردار هستند. افزايش درصد حقوق با توجه به نسبت افزايش تورم در جامعه و استفاده از امكانات رفاهي چون سينما، تئاتر و... از جمله درخواستهاي بازنشستگاني است كه به زودي با برگزاري جلسه با مسئولان پيگير آن خواهيم بود.
جعفري نماينده وزير رفاه كه حدود دو سه روز است به عنوان مشاور انتخاب شده است در جمع بازنشستگان گفت: صندوق بازنشستگي باقي مانده نسل هاي قبل است كه بيش از۶۰۰ هزار نفر مستمري بگير دارد. جمع كسورات كارمندان فعلي و بازنشستگان در حال حاضر كفاف افزايش حقوق و مستمري  بازنشستگان را نمي دهد. البته قطعاً مي توان براي رفع اين موضوع راه حلي پيدا كرد.
وي با تأكيد بر اين كه مسئوليت اجراي شعار مهرورزي دولت جديد بيشتر بر عهده وزارت رفاه است گفت: وزير جديد به دنبال رفع مشكلات بازنشستگان از طريق تصويب لوايح و مصوبات است. در جلسه ديروز يكي از معلماني كه در سالهاي خدمتش ۱۸۰۰ دانش آموز را تربيت و آموزش داده است گفت: احترام به بازنشستگان و فراهم آوردن زمينه هاي استفاده از امكانات رفاهي جزو حداقل حقوق بازنشستگان است.
ملك محمدي نماينده مجلس هفتم درباره نظام هماهنگ پرداخت گفت: مجلس هفتم سال پيش دولت را ملزم به تنظيم لايحه نظام هماهنگ پرداخت براي شاغلين و بازنشستگان كرد. اين لايحه با ۲۰ فصل كه يكي از موارد آن مسئله پرداخت حقوق به كارمندان و بازنشستگان بود با عنوان لايحه مديريت خدمات كشوري به مجلس بازگشت ولي متأسفانه بخش مسئله پرداخت حقوق با وجود ايرادات وارده تغيير نكرد. اين لايحه در حال سير مراحل قانوني خود براي طرح در صحن علني مجلس است. اميدواريم در آن مرحله تغييرات لازم داده شود.
شيرزاد كياني نماينده كانون بازنشستگان فرهنگي شهرستان آمل با حضور در اين مراسم گفت: هيچ مقام مسئولي در ايران وجود ندارد كه از اين كانون در مورد بازنشستگان نامه اي و درخواست قانوني دريافت نكرده باشد.به ۳۰۰ نامه نوشته شده تاكنون پاسخي داده نشده است.
محمدتقي اكبرزاده رئيس كانون بازنشستگان ساري نيز در اين جمع به نمايندگي از ۳۵۰۰ نفر بازنشسته و مستمري بگير اين شهر گفت: خريد كارخانه هاي ورشكسته صنعتي از سوي مديران سازمان بازنشستگي كشور و تأمين اجتماعي قطعاً تأثيري در حقوق بازنشستگان نخواهد داشت. رئيس قطار باري كه حالا پس از ۴۱ سال و ۱۰ ماه و ۲۲ روز با حقوق ۱۶۹ هزار تومان بازنشسته شده است مي گويد: روزنامه ها پر است از وعده هاي رنگارنگ مسئولان. حداقل بگذاريد به مرحله تصويب و اجرا كه رسيد خبر دهيد. بي خودي ما را اميدوار نكنيد.

ثبت نام كارشناسي ارشد از ۲۸ آبان آغاز مي شود
007635.jpg
گروه علمي فرهنگي : ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور در سال ۱۳۸۵ از روز شنبه ۲۸ آبان ماه در مراكز پستي سراسر كشور آغاز مي شود.
دكتر حسين رحيمي، رييس سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اينكه ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد تا روز شنبه ۱۲ آذر ماه ادامه دارد، گفت: ثبت نام اينترنتي اين آزمون نيز همزمان با ثبت نام پستي از طريق سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org انجام مي شود.
وي با اشاره به تغيير در نحوه ثبت نام اينترنتي و فرم كامپيوتري تقاضانامه، تصريح كرد: طراحي و قرائت فرم هاي جديد به گونه ايست كه اولا امكان دسترسي تمام ثبت نام كنندگان را به فرم هاي خود پس از ثبت نام از طريق شبكه اينترنت به راحتي فراهم مي كند و دوم آنكه امكان يكپارچگي بين فرم هاي تقاضانامه ثبت نامي، پاسخنامه، انتخاب رشته، كارنامه هاي نتايج علمي و نتايج نهايي را فراهم مي كند.
ثبت نام اينترنتي
دكتر رحيمي همچنين گفت: ثبت نام از داوطلبان به دو صورت ثبت نام كاغذي و اينترنتي انجام مي شود البته سازمان سنجش در نظر دارد كه علاوه بر دو روش فوق، ثبت نام مبتني بر كامپيوتر (Computer based registration) را در پاره اي از مراكز مجاز نيز ايجاد كند.
به گفته وي، روش ثبت نام مبتني بر كامپيوتر همانند روش ثبت نام اينترنتي است با اين تفاوت كه امكانات جانبي لازم براي ثبت نام از جمله اسكنر نيز در زمان ثبت نام در اختيار داوطلب قرار دارد. البته اين روش در سال جاري به صورت آزمايشي در چند دانشگاه اجرا مي شود كه نام اين دانشگاه ها متعاقبا اعلام مي شود.
برگزاري بدون تغيير آزمون
از ۱۰ اسفند با بيش از ۴۲۰ هزار داوطلب
رييس سازمان سنجش آموزش كشور درباره زمان برگزاري آزمون، اظهار كرد: آزمون كارشناسي ارشد سال ۸۵ بدون تغيير و همانند سالهاي گذشته طي روزهاي ،۱۰ ۱۱ و ۱۲ اسفند ماه سال جاري به صورت سراسري در تهران، مراكز استانها و برخي از شهرستان ها برگزار مي شود.
دكتر رحيمي تعداد داوطلبان اين آزمون را بالغ بر ۴۲۰ هزار نفر پيش بيني كرد و افزود: آزمون كارشناسي ارشد در ۱۳۰ كد رشته امتحاني براي بيش از ۶۰ دانشگاه و مركز آموزش عالي و ۱۵ مؤسسه آموزش عالي غيردولتي - غيرانتفاعي برگزار مي شود.
وي درباره ظرفيت پذيرش به ايسنا گفت: هرچند كه ظرفيت پذيرش آزمون كارشناسي ارشد ۱۳۸۵ هنوز مشخص نشده است ولي پيش بيني مي شود كه ظرفيت پذيرش براي سال تحصيلي ،۱۳۸۵ بالغ بر ۲۰ هزار نفر باشد. البته ظرفيت پذيرش با توجه به پذيرش دانشجو در نوبت دوم براي اولين بار همواره در حال افزايش بوده است.
شرايط و مجازين ثبت نام
در آزمون كارشناسي ارشد
رييس سازمان سنجش در ادامه گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران درباره شرايط شركت كنندگان آزمون، گفت: در آزمون كارشناسي ارشد ۸۵ كليه دانشجوياني كه دوره كارشناسي خود را تا ۳۱ شهريور ماه ۸۵ به اتمام مي رسانند و نيز دانش آموختگان، بدون هيچگونه محدوديت سني و جنسي مي توانند شركت كنند.
كليه دانشجويان و دانش آموختگان دوره هاي روزانه، شبانه، پيام نور،  غيرانتفاعي و نيز دانشگاه آزاد كه رشته هاي تحصيلي آنها به تصويب وزارتين علوم و بهداشت و يا به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده است مجاز به ثبت نام و شركت در آزمون هستند.
رشته هاي امتحاني در شش گروه علمي
دكتر رحيمي با بيان اينكه در حال حاضر  مجموع رشته هاي امتحاني در شش گروه علمي علوم پايه، علوم انساني، فني و مهندسي، كشاورزي و منابع طبيعي، هنر و پزشكي قرار مي گيرند، گفت: گروه علوم انساني ۴۶ رشته امتحاني، گروه علوم پايه ۱۲ رشته، گروه فني و مهندسي ۲۹ رشته، گروه كشاورزي و منابع طبيعي ۲۴ رشته، گروه هنر ۹ رشته و گروه علوم پزشكي ۱۰ رشته دارند.
برگزاري يازدهمين دوره
المپياد علمي دانشجويان
دكتر رحيمي با اشاره به همزماني برگزاري يازدهمين دوره المپياد علمي دانشجويان با آزمون كارشناسي ارشد، گفت: يازدهمين دوره المپياد علمي دانشجويان در سال ۱۳۸۵ در ۱۶ رشته تحصيلي رياضي، فيزيك، شيمي، مجموعه زيست شناسي، برق، عمران، مكانيك،  زبان و ادبيات فارسي، الهيات و معارف اسلامي، كامپيوتر،  اقتصاد، آمار،  مهندسي شيمي ، حقوق، مهندسي كشاورزي و طراحي صنعتي برگزار مي شود.
وي افزود: هم اكنون با مساعدت وزارت علوم و شوراي هدايت استعدادهاي درخشان تسهيلات مناسبي براي برگزيدگان اين مسابقات در نظر گرفته شده است.

دانشجويان داروسازي خواستار لغو قانون
تاسيس داروخانه توسط افراد غير متخصص شدند
دانشجويان داروسازي خواستار لغو قانون تاسيس داروخانه توسط افراد غير متخصص شدند
گروه علمي فرهنگي: دانشجويان داروسازي سراسر كشور در بيانيه اي خواستار لغو مفاد تبصره يك در طرح اصلاحيه قانون مصوب سال ۱۳۳۴شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، در بيانيه اين دانشجويان آمده است: وزارت بهداشت موظف است تمهيدات لازم را جهت ارايه خدمات دارويي و تاسيس داروخانه در مناطق محروم مهيا كرده و در اين راستا بايد تسهيلات ويژه مالي لازم را فراهم كند.
در بخش ديگر اين بيانيه آمده است: سرانجام با پيگيري هاي دانشجويان داروسازي كشور و اهتمام و حسن نيت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و بويژه كميسيون بهداشت و پيگيري هاي معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت، يك فوريت طرح اصلاح قانون مصوب سال ۱۳۳۴ در ۲۴ مهر ماه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد و قرار است در صحن علني به راي گذاشته شود.
اين دانشجويان در ادامه مي افزايند: از آنجا كه طبق ماده يك از آيين نامه اجرايي ماده  ۸ قانون تشكيل وزارت بهداشت، مصوب  ۲۶/۵/۶۵به متقاضيان تاسيس مراكز و موسسات پزشكي بيش از يك پروانه تاسيس داده نخواهد شد و طبق ماده واحده قانون نحوه تامين دارو در مناطق محروم و نيازمند كشور مصوب  ۱۶/۱۱/۶۴ راه حل مشكل تامين دارو در اين مناطق پيش بيني شده است و نيازي به وضع قانون جديد وجود ندارد؛ همچنين تجويز دارو و تاسيس داروخانه به منظور عرضه دارو همزمان توسط يك شخص امري منطقي نيست و ممكن است مشكلاتي در پي داشته باشد و سرانجام از آنجا كه حتي در صورت تاسيس داروخانه توسط پزشك غير داروساز، مسوول فني داروخانه بايد دكتر داروساز باشد و با توجه به اينكه داروساز به تعداد كافي در كشور وجود دارد دليل منطقي براي تاسيس داروخانه توسط پزشكان غير داروساز وجود ندارد.

ايران  در تامين  سلامت  موفق تر از كشورهاي  منطقه  است
ايرنا: رييس  انجمن  تلاشگران  سلامت  ايران  گفت : كشور ايران  از نظر تامين  سلامت  درمقوله  پيشگيري  در جامعه  نسبت  به  كشورهاي  منطقه  بسيار موفق تر عمل  كرده است .محمدعلي  برزگر روز دوشنبه  در حاشيه  جشنواره  سلامت  تهران  در نمايشگاه  بين المللي  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا، علت  اين  موفقيت  را تشكيل  و راه اندازي  خانه هاي  بهداشت  در سراسر كشور عنوان  كرد.وي  اظهار داشت : برقراري  سيستم  شبكه  بهداشت  درماني  و اولويت  دادن  به  مسائل  بهداشتي ، از ديگر علل  اين  موفقيت  است .وي  با اشاره  به  وضعيت  نابسامان  درمان  در كشور گفت : اگر از لحاظ  تامين سلامت  از كشورهاي  منطقه  جلوتر هستيم ، اما از لحاظ  درمان  كشور با مشكل  مواجه  است .

هويج براي بهبود كم خوني و زخم معده
ايسنا: متخصصان تغذيه معتقدند پوست هويج سرشار از املاح معدني و ويتامين است بنابراين توصيه كرده اند هيچ وقت هويج را پوست نكنيد، بلكه با برس مخصوص آن را تميز كرده و سپس مصرف كنيد. اين متخصصان مصرف هويج را براي بهبود يبوست، كم خوني، بواسير، روماتيسم، نقرس يا كيسه صفرا مؤثر دانسته اند. هويج عضلات روده و معده را درمان مي كند و زخم معده را التيام مي بخشد. همچنين اين ميوه ضد نفخ است و كار روده ها را تنظيم مي كند و ملين نيز هست. قدما نيز معتقد بوده اند كه مصرف هويج با پوست از پيري و چين و چروك پوست جلوگيري مي كند. همچنين براي اينكه بچه ها زودتر دندان درآورند، توصيه شده است هويج كوچكي را گاز بزنند و به لثه خود بمالند.

چاي داغ، عامل فقر آهن
007632.jpg
ايسنا:علائم كم خوني ناشي از فقر آهن عبارتند از: رنگ پريدگي پوست، خستگي زودرس، سرگيجه، سردرد، سوزن سوزن شدن دست و پا و ريزش شديد مو، مصرف مواد غذايي حاوي آهن و استفاده از مكمل هاي خوراكي مثل قرص و شربت آهن راه درمان اين بيماري است. مصرف قرص يا شربت آهن ممكن است با تهوع، اسهال يا يبوست همراه باشد. در نتيجه بهتر است قبل از مصرف اين مكمل هاي خوراكي با پزشك مشورت كرد.يكي از علل آمار بالاي اين بيماري در برخي كشورها مصرف چاي دقيقاً بعد از غذاست. چاي داغ جذب آهن را تا حد صفر كاهش مي دهد.

بررسي راهكارهاي حل مشكل بودجه دانشگاه ها
گروه علمي فرهنگي: رئيس دانشگاه تربيت معلم تهران پس از ديدار ديروز تعدادي از رؤساي دانشگاه هاي پزشكي و غيرپزشكي كشور با اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و مديران سازمان مديريت از تشكيل كميته بررسي راه كارهاي حل مشكل بودجه دانشگاه ها خبر داد. دكتر محمدعلي برخورداري، در گفت وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، اظهار كرد: مباحث مطرح شده در اين ديدار درباره معضل كسري بودجه دانشگاهها بود كه رؤساي دانشگاه ها واقعيات و شرايط مشكل موجود در دانشگاه ها را طرح دادند.
وي با اشاره به اين كه رؤساي اكثر دانشگاه هاي تهران و جمعي از رؤساي شهرستان ها نيز در اين ديدار حضور داشتند، تصريح كرد: در اين جلسه پيشنهاد شد كميسيوني متشكل از نمايندگان مجلس، سازمان مديريت و رؤساي دانشگاه ها مشكلات كسري بودجه دانشگاه ها را بررسي كرده و راه حل هايي را براي آن پيدا كنند.

عصباني شدن بهتر از ترسيدن است
ايلنا: در شرايط پراضطراب و پرتنش زندگي، داشتن يك چهره عصباني بهتر از چهره وحشت زده و هراسان است. مطالعات اخير نشان مي دهد افرادي كه در موقعيت هاي پرتنش زندگي، عصبانيت بر آنها غلبه مي كند كمتر از افرادي كه در اين شرايط وحشت زده مي شوند به بيماري هايي همچون فشار خون بالا كه از عواقب جانبي استرس است، دچار مي شوند.

۵/۵ ميليارد دلار هزينه سوء تغذيه در كشور
ايسنا: به گفته كارشناس مسئول تغذيه خراسان، سوء تغذيه عامل كوتاهي قد، كاهش بهره هوشي، افزايش ابتلا به بيماري ها، افزايش مرگ ۲ تا ۸ برابر كودكان همسن است. شيوع ۱۵ درصدي سوء تغذيه كودكان ۵/۵ ميليارد دلار به كشور ضرور و زيان زده است.

به ازاي هر دانش آموز دوره متوسطه
۵‎/۷جلد كتاب وجود دارد
گروه علمي فرهنگي: معاون فرهنگي و هنري دفتر برنامه ريزي فرهنگي و امور مشاوره(دوره متوسطه) وزارت آموزش و پرورش گفت: به ازاي هر دانش آموز دوره متوسطه كشور ۵‎/۷ جلد كتاب در كتابخانه هاي آموزشگاه هاي اين دوره وجود دارد.
در سال تحصيلي جاري سه ميليون و ۷۷۲هزار و ۵۵۸دانش آموز دوره متوسطه در شاخه هاي نظري، فني و حرفه اي و كاردانش مدارس به تحصيل اشتغال دارند.
به گزارش ايرنا، اصغر شكيبا روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگاران، با ابراز تاسف از شمار اندك كتاب هاي غير درسي در كتابخانه هاي مدارس كشور، افزود: براساس استاندارد جهاني بايد براي هر دانش آموز حداقل ۱۲كتاب در كتابخانه هاي آموزشگاه ها وجود داشته باشد.
وي در عين حال اظهارداشت: وزارت آموزش و پرورش در سال هاي اخير تلاش هاي گسترده اي براي تجهيز كتابخانه هاي مدارس انجام داده به طوري كه در اين سال ها، اين وزارتخانه توانست شمار كتاب هاي درسي براي هر دانش آموز را از دو جلد به رقم كنوني برساند.
شكيبا، از اوليا، دانش آموزان و خيران و نيكوكاران جامعه خواست در هفته كتاب، حداقل يك كتاب به كتابخانه هاي مدارس كشور اهدا كنند. هفته كتاب از۲۸ آبان ماه تا ششم آذرماه در سراسر كشور برگزار مي شود.

مشكلات عجيب و غريب معلولان از زبان معاون توانبخشي بهزيستي
۲۵۰ هزار معلول در نوبت بيمه خدمات درماني هستند
فارس: معاون توانبخشي سازمان بهزيستي اعلام كرد: ۲۵۰ هزار نفر از مجموع ۴۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزيستي پشت نوبت بيمه خدمات درماني هستند و فقط توانسته ايم ۱۵۰ هزار معلول را تحت پوشش بيمه خدمات درماني درآوريم.
مسعود حيدر نژاد افزود: بر اساس ماده ۵ قانون جامع حمايت از معلولان سازمان بهزيستي موظف به تحت پوشش قرار دادن همه معلولان در بيمه خدمات درماني و صدور دفترچه بيمه براي آنان است، اما متاسفانه به علت كمبود بودجه تاكنون فقط ۱۵۰ هزار نفر از مجموع ۴۰۰ هزار نفر معلول كشور تحت پوشش بيمه خدمات درماني قرار گرفته اند و قرار شده با تامين اعتبار بودجه لازم از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي بقيه معلولان در سال ۸۵ بيمه شوند.
وي همچنين ادامه داد: بر اساس ماده ۶ قانون جامع حمايت از معلولان مصوب ارديبهشت ۸۳ مجلس شوراي اسلامي افرادي كه حداقل يكي از والدين آنها معلول باشد يا حداقل دو فرزند معلول در خانواده آنها باشد از خدمت نظام وظيفه معاف مي شوند كه متاسفانه با وجود مكاتبات مكرر با معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي هنوز جواب قطعي در اين زمينه داده نشده است.
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور اضافه كرد: مسأله ديگري كه در قانون جامع حمايت از معلولان و در ماده هفتم آن مورد تاكيد قرار گرفته اختصاص ۳درصد از كل ظرفيت استخدامي كشور به معلولان است كه متاسفانه اين قانون نيز به طور كامل اجرا نشده و حداكثر حدود يك درصد استخدام هاي كشور به معلولان اختصاص يافته است.
وي ادامه داد: سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در دستگاههاي دولتي استخدام
مي شوند بنابراين بايد حدود ۶۰۰ نفر معلول در هر سال به استخدام دستگاههاي دولتي درآيند در حالي كه در سال ۸۳ فقط ۲۰۰ نفر استخدام شدند اما۲۲۰۰ نفر معلول متقاضي استخدام بودند كه حدود ۱۲۰۰ نفر آنها در آزمون استخدام ادواري هم قبول شده بودند.
حيدر نژاد گفت: بر اساس قانون، معلولاني كه به استخدام دواير دولتي در مي آيند بايد حداقل داراي مدرك فوق ديپلم باشند در حالي در بعضي موارد شاهد بوديم كه برخي دستگاهها تقاضاي مثلا استخدام يك نفر معلول با مدرك فوق تخصص زنان و زايمان را در شهري مثل بيرجند به بهزيستي مي دادند در حالي حتي يك فرد سالم هم با اين تخصص به راحتي حاضر نيست به بيرجند برود.

۵۰ درصد مرگ و ميرهاي هند ناشي از امراض قلبي
ايسنا: يك پزشك هندي براساس پژوهش سازمان جهاني بهداشت اظهار داشت كه ۵۰ درصد از مرگ و ميرهاي ناشي از امراض قلبي در سراسر جهان تا سال ۲۰۱۵ از كشور هند خواهد بود و هم چنين اكثريت مرگ و ميرها به دلايل پزشكي در جهان در اثر ابتلا به بيماري هاي قلبي رخ مي دهد. به گزارش روزنامه  دكن هرالد، در اين پژوهش آمده است كه افزايش شمار مبتلايان به امراض قلبي و نيز پيشرفت در زمينه معالجه و درمان طي ۲۰ سال گذشته به موازات يكديگر بوده است. اين پزشك هندي با اشاره به افزايش شيوه هاي درماني در كنار همكاري ميان مراكز مراقبت هاي بهداشتي و رسانه ها گفت: فقط همكاري بين مراكز درماني و رسانه بيماري هاي قلبي را مي تواند در مقياس هاي گسترده از بين ببرد و علت آن آگاهي دادن و هشيار كردن درباره  مسايل پزشكي از طريق رسانه است.

ثبت بيش از ۳۶۸ هزار فقره ازدواج
دائم در شش ماهه اول امسال
گروه اجتماعي: طي شش ماهه سال جاري ۳۶۸ هزار و ۶۱۴ مورد ازدواج دائم در دفاتر ازدواج سراسر كشور به ثبت رسيده كه در مقايسه با شش ماهه اول سال ۱۳۸۳ رشدي معادل ۱۳ درصد را نشان مي دهد.به گزارش روابط عمومي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ازدواج موقت به ثبت رسيده طي اين مدت نيز ۲۴۷ فقره بوده كه نسبت به شش ماهه اول سال قبل معادل ۴۵ درصد رشد داشته است. مجموع طلاق هاي به ثبت رسيده در دفاتر طي اين مدت ۴۱ هزار و ۴۲ فقره بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزايش را نشان مي دهد.

با مسكوت ماندن آخرين لايحه دولت درباره تعرفه هاي پزشكي
بلاتكليفي پزشكان و بيماران ادامه مي يابد
فارس: مخبر كميسيون بهداشت مجلس خبرداد: لايحه دولت مبني بر تغيير قانون نظام پزشكي به منظور لغو اختيار سازمان نظام پزشكي در تعيين تعرفه هاي پزشكي در جلسه كميسيون بهداشت مطرح شد كه با نظر اعضاي كميسيون بهداشت فعلا مسكوت ماند.
نورالدين پيرموذن در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: معاون سلامت وزارت بهداشت در جلسه كميسيون بهداشت مجلس كه با حضور روساي انجمن هاي تخصصي پزشكي تشكيل شد بحث لايحه لغو اختيار سازمان نظام پزشكي در تعيين تعرفه هاي پزشكي را كه از زمان وزارت دكتر پزشكيان باقي مانده بود را مطرح كرد كه قرار شد تا اعلام نظر كميته ۵ نفره تعرفه هاي پزشكي اين لايحه فعلا مسكوت بماند.
كميته ۵ نفره تعرفه هاي پزشكي متشكل از نمايندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان مديريت و برنامه ريزي، كميسيون بهداشت و درمان مجلس، سازمان نظام پزشكي و وزارت بازرگاني است از چند ماه پيش مسئول پيگيري اختلاف دولت و سازمان نظام پزشكي در مورد نرخ تعرفه هاي پزشكي شده و هنوز به نتيجه نرسيده است.
سازمان نظام پزشكي اواخر سال گذشته نرخ هايي را به عنوان تعرفه هاي پزشكي براي بخش خصوصي بر مبناي اختياري كه قانون جديد اين سازمان به آن داده بود اعلام كرد كه اگر چه به اعتقاد مسئولان اين سازمان در جهت واقعي شدن تعرفه هاي پزشكي بود اما به علت افزايش محسوس ويزيت پزشكان نسبت به سال قبل از سوي دولت مصداق افزايش قيمت ها عنوان شد و لغو شد. مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس همچنين در مورد مباحت مطرح شده در جلسه مشترك روساي انجمن هاي تخصصي پزشكي و كميسيون بهداشت مجلس گفت: در اين جلسه نمايندگان انجمن هاي تخصصي پزشكي به طرح مشكلات و مسائل خود پرداختند كه در نهايت بر مساعدت دولت براي رفع اين مشكلات تاكيد شد.
وي گفت: در اين جلسه همچنين بر قطعي شدن هر چه سريع تر نرخ تعرفه هاي پزشكي، اصلاح سرانه درمان در كشور، گسترش كمي و كيفي بيمه هاي درماني، افزايش سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي، نظارت بر كنترل وضع فضاهاي درماني كشور و جلوگيري از تبليغات سوء پزشكان و رابطه مسموم مالي پزشك و بيمار و نيز تقويت كيفيت مداوم آموزش پزشكي تاكيد شد.

براي نخستين بار در جهان بيماري ايدز
يك جوان انگليسي درمان شد
ايسنا: پزشكان انگليسي در حال حاضر، سرگرم انجام آزمايش هاي پزشكي بر روي جواني هستند كه به طور معجزه آسايي كليه علايم ايدز از بدن او پاك شده است.
اين جوان ۲۵ ساله انگليسي به نام Andrew Stimpson كه از سال ،۲۰۰۲ آلوده به ويروس HIV شده بود اكنون سلامتي خود را به طور كامل بازيافته است. متخصصان بيماريهاي عفوني اميدوارند با مطالعه سيستم ايمني بدن اين جوان به راهكارهاي تازه اي در خصوص درمان ايدز دست پيدا كنند. Andrew Stimpson در خصوص بيماري خود و چگونگي بهبودي اش مي گويد: در حال حاضر ۹/۳۴ ميليون نفر در دنيا آلوده به ويروس HIV هستند و من تنها فردي هستم كه موفق به پاكسازي اين ويروس از بدنم شده ام. شايد به نوعي خوش شانس ترين فرد كره زمين باشم. به گزارش بي.بي. سي پزشكان مي گويند: از زماني كه اين مرد انگليسي مدعي بهبودي كامل شده است دهها بار خون او را مورد آزمايش قرار داده اند اما هيچ اثري از ويروس HIV پيدا نكرده اند.

معجزه سلول هاي بنيادين در ترميم سلول هاي عصبي چشم
گروه اجتماعي: دبير علمي پانزدهمين كنگره سراسري چشم پزشكي ايران گفت: بافت عصبي قابل ترميم نيست و پس از آسيب ديدگي از بين مي رود اما شواهد موجود در دنيا حاكي از آن است كه امكان ترميم سلول هاي عصبي چشم به وسيله سلول هاي بنيادين، در آينده وجود دارد.دكتر عليرضا لاشيئي فوق تخصص جراحي شبكيه، با اشاره به پيچيدگي كاربرد سلول هاي بنيادين در بافت هاي مختلف چشم، به ويژه بافت شبكيه و سلول هاي عصبي گفت: بافت شبكيه چشم از چندين رده سلولي تشكيل شده است لذا ترميم چنين بافتي به جهت تنوع، به كمك سلول هاي بنيادين به سختي امكان پذير است. اما مداركي وجود دارد كه دانشمندان به موفقيت هايي در اين زمينه دست يافته اند.وي از كاربرد سلول هاي بنيادين در ترميم بافت هاي شبكيه و سلول هاي عصبي به عنوان تحولي عظيم در عالم چشم پزشكي تعبير كرد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |