سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۰ - Nov 15, 2005
در ديدار مسئولان بانك جهاني با شهردار تهران صورت گرفت:
توافق بانك جهاني و شهرداري
براي اجراي طرح ساماندهي مديريت مواد زائد جامد تهران
007650.jpg
گروه شهري : مسئولان بانك جهاني در ديدار با شهردار تهران با اشاره به موانع موجود در زمينه اعطاي امتيازات ويژه براي اجراي طرح ساماندهي مديريت مواد زائد جامد شهر تهران، خواستار همكاري بيشتر اين نهاد با بانك جهاني و فراهم سازي زمينه اعطاي تسهيلات به شهرداري تهران براي اجراي پروژه شدند.
در اين ديدار كه در دفتر شهردار صورت گرفته است تيم مذاكره كننده بانك جهاني با ابراز نارضايتي نسبت به كندي روند مذاكرات مربوط به پروژه ساماندهي مديريت مواد زائد جامد شهر تهران كه مطالعات اوليه آن با پرداخت ۸۳۰ هزار دلار وام بلاعوض بانك جهاني به اتمام رسيده است تاكيد كردند اين پروژه در دوره مسئوليت سه شهردار قبلي مطرح شده ولي به نتيجه مثبتي نرسيده است.
بنابر اين گزارش طرح ساماندهي مواد زائد جامد كه از سوي بانك جهاني پيشنهاد شده و تاكنون در چندين شهر بزرگ جهان به اجرا درآمده است شامل عمليات بهسازي مركز دفن زباله در كهريزك، ساماندهي سيستم جمع آوري و حمل و نقل زباله، طرح تفكيك از مبدا، كاهش آلودگي هاي گذشته كهريزك مي شود، البته بانك جهاني اجراي پروژه كربن يا همان استحصال گاز متان از سايت كهريزك را كه طرحي درآمد زا براي مديريت شهري است را در اين طرح پيشنهاد كرده است و با توجه به عضويت ايران درپيمان كيوتو، به شهرداري تهران در ازاي استحصال ميزان مشخصي از گاز متان كمك هاي مالي بلاعوض پرداخت مي شود.
جوزف صبا مديركل بخش خاورميانه و شمال آفريقاي بانك جهاني در اين ديدار با تاكيد بر اينكه پيشرفت ها در زمينه اجرايي كردن پروژه مذكور در طول چهار سال گذشته بسيار اندك بوده، اظهار داشت: يكي از مهمترين موانع موجود مشخص نبودن طرف وام گيرنده است زيرا سيستم مالي شهرداري تهران مطابق با استانداردهاي بين المللي و بانك جهاني نيست و به همين دليل نمي توان اعتبارات را به اين نهاد پرداخت كرد لذا پيشنهاد مي شود شهرداري تهران يك شركت خصوصي با اختيارات كامل در اين پروژه را تاسيس كند تا وام گيرنده واجد شرايط باشد.
وي همچنين خواستار اضافه شدن پروژه كربن يا همان استحصال گاز متان از مركز دفن زباله در كهريزك به طرح اوليه شد و افزود: اين پروژه مي تواند بين ۲۰ تا ۵۰ ميليون دلار براي شهرداري درآمد زايي داشته باشد زيرا به هر ميزان گاز متان كاهش يابد در مقابل مبلغ مورد توافق نيز به مديريت شهري پرداخت مي شود.
جوزف صبا گفت: تا رفع موانع مالي پروژه، گروههاي فني دو طرف مي توانند به كار خود ادامه دهند و به طورقطع با اصلاح ساختار حسابرسي، شهرداري وام گيرنده است.
مديركل بخش خاورميانه و شمال آفريقاي بانك جهاني در خاتمه پيشنهاد كرد: تيم فني بانك جهاني كه درخصوص پروژه كاهش آلودگي هواي شهرهاي آلوده ايران از طريق گسترش حمل و نقل عمومي در حال فعاليت است، با همكاري شهرداري تهران مي تواند اين پروژه را در پايتخت نيز اجرا كند.
دكتر محمد باقر قاليباف نيز در اين ديدار ضمن استقبال از عملياتي شدن پروژه ياد شده طي ماههاي آينده تصريح كرد: يكي از تصميمات جدي مديريت جديد و شوراي شهر اصلاح ساختارهاي موجود كه منجر به رفع مسايل مالي سازمان نيز خواهد شد است لذا نگراني هاي بانك جهاني نسبت به ساختار و نوع حسابرسي ها در شهرداري تا پايان امسال رفع خواهد شد.
شهردار تهران افزود: ظرف يك ماه آينده اجراي پروژه ساماندهي مديريت مواد زائد جامد شهر تهران با همكاري بانك جهاني در شورا و شهرداري به قطعيت مي رسد لذا توصيه مي شود جزئيات و نحوه اجراي پروژه طي اين مدت توسط دو طرف بررسي شده و نهايي شود. قاليباف همچنين از ايده همكاري شهرداري تهران با بانك جهاني در زمينه كاهش آلودگي هوا از طريق بهسازي و تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي نيز استقبال كرد و ياد آور شد: مديريت شهري به كارها سرعت خواهد داد و اميدواريم بانك جهاني نيز با همين سرعت امور را به جلو ببرد تا اجراي پروژه به شورا و شهردار بعدي موكول نشود.
در پايان اين نشست دو طرف به توافق رسيدند كه تيم مالي بانك جهاني و شهرداري تهران تا يك ماه آينده ديداري داشته و به بررسي مسايل و تبادل اطلاعات با يكديگر بپردازند و در اين مدت گروههاي فني طرفين نيز ارزيابي هاي خود درخصوص چگونگي اجراي پروژه را انجام دهند تا پس از رفع مشكلات مالي اجراي پروژه سريعا آغاز شود.

معاون سازمان زمين شناسي كشور:
گسل هاي ريز و درشت تهران زير ساخت و ساز رفته است
گروه شهري: در حالي كه بحث هاي مربوط به احتمال وقوع زلزله در تهران و راههاي پيشگيري و كاهش خسارات در صورت وقوع زمين لرزه احتمالي توسط دستگاههاي مسئول مطرح مي شود، در تازه ترين اظهارنظر؛ معاون سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور بر اين باور است كه با توجه به بافت زيرزميني شهر تهران زلزله اي به بزرگي ۸ ريشتر در تهران رخ نخواهد داد. از سوي ديگر دستگاههاي ذيربط، به طور متناوب، برنامه گردهمايي ها و همايش هاي مرتبط با زلزله را تدارك كرده اند.معاون  سازمان  زمين  شناسي  و اكتشافات  معدني  كشور معتقداست : با توجه  به بافت هاي  زيرزميني  شهر تهران ، وقوع  زلزله اي به  بزرگي  ۸ ريشتر در تهران  رخ نخواهد داد.منوچهر قرشي  گفت : با توجه  به پتانسيل  لرزه خيزي  تهران ، چشمه هاي  لرزه شناسي  نشان  از آن دارد كه  اين  نوع  زمين  لرزه  در تهران  اتفاق  نمي افتد.وي  اظهارداشت : انتظار نداريم  اين  زمين  لرزه  در تهران  رخ  دهد چون  در دوران  باستاني  و تاريخي  كشور و با توجه  به  دانش  تاريخي  زمين شناسان ، زمين لرزه اي  به  اين  بزرگي  نداشته  و نخواهيم  داشت . بايد بپذيريم  كه  در يك  كشور لرزه  خيز قرار داريم  وبايد تدابير مهمي براي  نجات  از آن انديشيده  شود.

الزام به بستن كمربند ايمني باعث
افزايش نرخ كرايه تاكسي شد
007656.jpg
عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: اقدام اخير راهنمايي و رانندگي در الزام رانندگان و مسافران به بستن كمربند ايمني و ممنوعيت سوار كردن ۲ مسافر در صندلي جلو خودروها بدون هماهنگي با شوراي شهر و مديريت شهر انجام گرفته و همين باعث افزايش نرخ كرايه تاكسي در روزهاي اخير شده است. محمدرضا واعظ آشتياني افزود:هر چند ما بدنبال توجيه رخدادها نيستيم اما آيا راهنمايي و رانندگي نمي توانست اجراي اين قانون را كه تا به حال معطل مانده بود به تاريخ ديگري موكول كند،  تا هم شوراي شهر نرخ نامه جديد تاكسي را ابلاغ كرده باشد و هم اين نابساماني و افزايش غير قانوني كرايه ها بوجود نيايد.

جشنواره گل هاي آپارتماني
007653.jpg
خانه فرهنگ فدك با همكاري و مشاركت شهرداري منطقه ۸ تهران، جشنواره گل هاي آپارتماني را با هدف گسترش فرهنگ استفاده از گل هاي زينتي و منابع طبيعي و افزايش آگاهي هاي عمومي درباره شيوه تكثير و نگهداري از گل هاي زينتي به مدت ۹ روز از ۲۶ آبان ماه برگزار مي كند.
امير اسماعيلي مدير خانه فدك با اعلام مطلب فوق افزود:آموزش كلاس هاي كلينيك گياهي، طراحي فضاي سبز، برگزاري كلاس هاي آموزشي، آشنايي با گياهان زينتي (آپارتماني و باغچه اي) و عرضه انواع گياهان آپارتماني و باغچه اي ازجمله برنامه هايي است كه در طول اين جشنواره برگزار مي شود.

جمع آوري ستون هاي آلاينده
007647.jpg
مديركل محيط زيست استان گيلان گفت: ستونهاي بتوني كه در وسط تالاب انزلي پيش از اين براي ايجاد جاده ميان گذر توسط وزارت راه و ترابري احداث شده بود، اگر به زودي جمع آوري نشوند،سازمان محيط زيست با اخذ حكم دادگستري اين ستونها را جمع مي كند.كامران زلفي نژاد افزود: زندگي تالاب انزلي كه ريه استان گيلان محسوب مي شود با چنين فشارهايي به خطر مي افتد. وي در ادامه گفت: در حال حاضر ستونهاي نيمه كاره وسط تالاب انزلي يك عامل مزاحم براي تالاب محسوب مي شود كه بايد هر چه سريعتر جمع آوري شود، چون تاثيرات مخرب زيست محيطي را بوجود آورده و زيستگاههاي مختلف موجودات و گياهان تالاب را با تهديد مواجه كرده است.

شوراي شهر مشكل «تئاتر شهر» را پيگيري مي كند
گروه شهري: رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران گفت: مشكل «تئاتر شهر» تهران با تلاش هاي شوراي شهر درحال پيگيري است.
رسول خادم در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: در جلسه مشتركي كه روز يكشنبه در كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر و با حضور كليه حوزه هاي تخصصي و اجرايي مرتبط با اين موضوع ازجمله «خانه تئاتر» برگزار شد، مسايل حقوقي و اجرايي مقوله تئاتر در تهران و همچنين مشكلات مربوط به تخريب و بازسازي بخشي از ديوار «تئاتر شهر» مورد بررسي قرار گرفت.وي گفت: درحال حاضر تئاتر در شهر تهران به لحاظ حقوقي و اجرايي با مشكلات جدي روبه روست.خادم افزود در اين جلسه مقرر شد براساس گزارش تيم كارشناسي ويژه شوراي شهر هرچه سريعتر موضوع به لحاظ فني پيگيري و مشكلات آن اصلاح و برطرف شود.

ديدار با شهروندان
گروه شهري: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران جهت بررسي و حل مشكلات شهروندان، فردا در مناطق ۷ ، ۹ و ۱۸ حضور خواهند داشت.
مهندس حسن بيادي در منطقه ۷ و مهندس اميررضا واعظي آشتياني در منطقه ۱۸ و حبيب كاشاني در منطقه ۹ به مشكلات شهروندان رسيدگي خواهند كرد.

نگاه
007659.jpg
جمال رحمتي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |