سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۰ - Nov 15, 2005
آيين نامه قانون بازنشستگي مشاغل زيان آور تمديد شد
هيأت دولت اعتبار آيين نامه قانون بازنشستگي مشاغل زيان آور را تا پايان شهريور سال ۱۳۸۵ تمديد كرد.به گزارش ايسنا، هيات وزيران آيين نامه قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور را كه پيشتر تصويب و اعتبار آن در پايان شهريورماه سال جاري به اتمام رسيد را تا پايان شهريور سال ۱۳۸۵ تمديد كرد.اين مصوبه از ابتداي مهرماه سال ۱۳۸۴ لازم الاجراست و به اين ترتيب در زمينه دريافت و بررسي درخواست هاي بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور، وقفه اي ايجاد نمي شود.به گزارش ايسنا، قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور در سال ۱۳۸۰ به تصويب نهايي رسيد و آيين نامه اجرايي اوليه آن در طول دوران اجراي قانون برنامه سوم توسعه، داراي اعتبار بود.با اتمام دوران اجراي قانون برنامه سوم توسعه، از ابتداي سال جاري ابهامي در زمينه اعتبار آيين نامه اجرايي آن به وجود آمد و براي حل اين ابهام، در كنار تلاش هايي كه براي تنظيم و تدوين آيين نامه اجرايي جديد قانون آغاز شد، در مرحله اول، اعتبار اين آيين نامه بر اساس مصوبه دولت، شش ماه و تا شهريور سال جاري تمديد شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين ميان گزارش هاي آماري سازمان تامين اجتماعي درخصوص چگونگي اجراي قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور حكايت از آن دارند كه به رغم افزايش تصاعدي تعداد بازنشستگان و مستمري بگيران بر اثر اجراي اين قانون و افزايش هزينه هاي ارايه خدمات به گروه هاي تحت پوشش، منابع مالي لازم براي اجراي اين تكليف جديد در اختيار صندوق تامين اجتماعي قرار نگرفته است.

فردا با شركت سران و نمايندگان ۱۴۰ كشور در تونس آغاز مي شود
رايزني سران براي پايان دادن به انحصار اينترنت
آمريكا با تغيير در نحوه سياستگذاري اينترنت
و مديريت مشترك آن از سوي همه كشورها مخالف است
007698.jpg
گروه اجتماعي: دومين نشست سران جامعه اطلاعاتي فردا در تونس نحوه سياستگذاري اينترنت و خارج كردن آن از انحصار را مورد بررسي قرار مي دهد.
به گزارش خبرنگار ما در اين نشست ۱۴۰ كشور شامل ۴۵ رئيس دولت و ۷۰ وزير به همراه هيأت هايي از سازمانهاي غيردولتي و نهادهاي بين المللي حضور خواهند داشت.
اين گزارش حاكي است ۹۰ درصد توافقات بين المللي در زمينه اطلاعات در بسياري از كشورها محقق شده و صورت اجرايي به خود گرفته است و تنها در ايران قانون كپي رايت به مورد اجرا گذاشته نشده است.
از سوي ديگر تنها سرفصل بازمانده از اجلاس قبل كه هنوز روي آن توافق به عمل نيامده و صورت اجرايي به خود نگرفته است نحوه سياستگذاري اينترنت و خارج كردن آن از انحصار است كه مهمترين دستور كار اجلاس فرداي سران را تشكيل مي دهد.
بنابراين گزارش در مورد سياستگذاري اينترنت بيشتر كشورها بويژه كشورهاي در حال توسعه معتقدند با توجه به شرايط جديدي كه اينترنت تبديل به زيرساختي براي توسعه كشورها شده لازم است در سياستگذاري آن همه كشورها حق مساوي داشته باشند.
به گفته جهانگرد دبير شوراي عالي اطلاع رساني ايران همه كشورها بايد به طور مساوي در سياست گذاري اينترنت مشاركت داشته باشند اما آمريكا مخالف جدي اين كار است.
وي افزود: كساني كه با تغيير در سياستگذاري و حاكميت اينترنت مخالفند، سعي مي كنند در فضاي بين المللي، كشورهايي نظير كوبا را پيشتاز اين تغيير معرفي كنند تا ديگراني كه خواهان اين تغيير هستند از ابراز نظر در اين مورد خودداري كنند.
اما اين گزارش از موافقت بيشتر كشورها با تغيير در نحوه سياستگذاري اينترنت، خارج كردن آن از انحصار و مديريت مشترك آن خبر مي دهد كه موجبات نارضايتي آمريكا را از اين نشست فراهم كرده است به طوري كه برخي خبر از تحريم پنهاني اجلاس از سوي آمريكا مي دهند. در همين زمينه دبير كارگروه  جامعه  اطلاعاتي  وعلوم  اسلامي ايران  دراجلاس  جهاني  جامعه  اطلاعاتي گفت : آمريكا به  طور پنهاني  اين  اجلاسيه  را تحريم  كرده  است .
محمد تقي  سبحاني  در گفت  و گو با ايرنا همسو نبودن اجلاسيه  با اهداف  آمريكا را از دلايل  تحريم  دانست  و افزود: يكي  از اهداف  اين اجلاس  عدالت  در توزيع  اطلاعات  و برابري  در دسترسي  به  اطلاعات  در جهان  است .وي  بيان  داشت : هم اكنون  نبض  فناوري  اطلاعات  در دست  آمريكا است  و اين اجلاسيه  سعي  دارد تا با اين  نابرابري  و اطلاعات  يك  قطبي  مقابله  كند.
وي  اضافه كرد: برهم  خوردن  منافع  آمريكا باعث  خواهد شد تا اين  كشور اقدام به  كارشكني  در اين  اجلاسيه  نمايد.
سبحاني  ادامه  داد: كشورهاي  اروپايي  نيز كه  دراين  بين  سهمي نابرابر نسبت به  ديگركشورهاي  جهان  دارند با حضور كمرنگ  خود بي توجهي شان  را نسبت  به  اين اجلاسيه  نشان  داده اند.وي  بيان  داشت : خوشبختانه  كشورهاي  اسلامي مشاركت  وسيع  و پر رنگ  خود را با حضور هيات هاي  رده  بالاي  كشورشان  در اين  اجلاس  به  نمايش  گذشته اند.وي  تأكيد كرد: تقويت  سهم  كشورهاي  در حال  توسعه  در اين  اجلاس  و شناخت فناوري  اطلاعاتي  و جايگاه  آن  مي تواند به  نقش  آفريني  اين  كشورها درانتقال  اطلاعات  كمك  كند.سبحاني  اظهارداشت : اين  اجلاسيه  فرصت  مناسبي  براي  شناساندن  ظرفيت  فني  و اطلاعاتي  ايران  به  كشورهاي  ديگر مي باشد.
دكتر كاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ايران نيز در دستور كار اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي در تونس مي گويد: در اجلاس تونس مكانيسم هاي توسعه تكنولوژي نوين ارتباطات و اطلاعات و سند مربوط به چگونگي راهبري اينترنت مطرح مي شود و كشورهاي در حال توسعه تلاش خواهند كرد در اين اجلاس اينترنت از حوزه اختيارات آمريكا خارج شود. بنابراين گزارش چگونگي  كاهش  شكاف  شمال  و جنوب  در زمينه  برخورداري  از امكانات  و فرصت هاي  اطلاعاتي  و تأكيد بر ضرورت  برقراري  عدالت  براي  استفاده  يكسان  كشورها از امكانات  توسعه  پايدار از ديگر محورهاي  مهم  اين  نشست  عنوان  شده  است .
تأكيد بر ضرورت  حفظ و حراست  از معارف  ناب  اطلاعاتي  بعنوان  يك  ميراث بشري  و دورشدن  از جهان  تبعيض ، زور و كينه  محور مهم  ديگر دومين  نشست  سران جامعه  اطلاعات  است .
۲۵۰ برنامه  جنبي  شامل  ميزگردها و سمينارهاي مختلف  در زمينه هاي  گوناگون مربوط به  اطلاعات  و فن آوري  اطلاعات  در دنياي  امروز و راههاي  همكاري  و همبستگي  ميان  جوامع  نيز در حاشيه  نشست  سران  صورت  خواهد گرفت .
جمهوري  اسلامي ايران  نيز با يك  هيات  ۲۵ نفره  در اين  نشست  شركت  مي كند كه تركيبي از مسئوليت وزارتخانه ها و دستگاههاي مسئول و نيز سازمانها و نهادهاي غير دولتي است. قرار بود رئيس جمهور كشورمان نيز در اين اجلاس شركت و در روز سوم آن به ايراد سخن بپردازد كه ديروز در آخرين فرصت ها اعلام شد اين سفر به دليل تراكم ساير برنامه هاي دكتر احمدي نژاد لغو شده است.
اين گزارش همچنين حاكي است در نمايشگاه جنبي اجلاس كه نزديك به ۳۰۰ غرفه دارد، غرفه اي نيز به ايران اختصاص داده شد كه پيشرفت هاي فناوري اطلاعات در ايران در آن مطرح مي شود. از سوي ديگر از سازمانهاي غير دولتي فعال ايران، «بنياد دانش و هنر» به دليل فعاليت خوبي كه در مدارس ايران در خصوص فناوري اطلاعات انجام داده به طور مستقل از طرف يونسكو به اين اجلاس دعوت شده و داراي كارگاه مستقل نيز در اين اجلاس است.يادآور مي شود دومين اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي كه فردا آغاز مي شود تا يكشنبه ۲۹ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

تأمين اجتماعي:
مستمري بازنشستگان به ۲۰۰ هزار تومان افزايش مي يابد
گروه اجتماعي: مديرعامل سازمان تامين اجتماعي، از افزايش مستمري بازنشستگان اين سازمان، تا سقف ۲۰۰هزار تومان در آينده، خبر داد.
دكتر غلامرضا سليماني، ديروز در مراسم روز بازنشستگان و خردمندان در سخناني گفت: هم اكنون به طور ميانگين، ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به بازنشستگان مستمري بگير پرداخت مي شود، كه با كمك وزارت رفاه، شركتها و كارفرمايان، اين متوسط پرداخت را به بيش از۲۰۰هزار تومان افزايش خواهيم داد. وي با بيان اينكه مساله حقوق بازنشستگان و وضعيت زندگي آنها متاثر از وضعيت اقتصادي كشور است، افزود: مسايل مادي بازنشستگان در اولويت نخست و مسايل مربوط به درمان و مسكن، در رتبه بعدي مشكلات اين افراد است.
سليماني با بيان اينكه بيش از ۵۰درصد حقوق زمان اشتغال به بازنشستگان پرداخت مي شود، افزود: اين در حالي است كه به دليل تورم و كاهش قدرت خريد، اين حقوق سطح زندگي بازنشستگان را نمي پوشاند. وي اظهار داشت: اين سازمان ماهانه ۱۸۰ميليارد تومان كه به ازاي هر فرد به طور ميانگين ۱۸۰هزار تومان مي شود، حقوق و مستمري پرداخت مي كند. مديرعامل سازمان تامين اجتماعي، تأكيد كرد: در تلاش هستيم، اين ميزان مستمري به بالاي ۲۰۰هزار تومان در سال ۸۵ افزايش يابد. وي با اشاره به همسان سازي حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران، در دو نوبت با مبلغي در حدود ۸۵ميليارد تومان، افزود: مراحل سوم و چهارم طرح همسان سازي را نيز اجرايي خواهيم كرد.
سليماني، گفت: بر اساس برنامه كوتاه مدت سازمان، براي ارتقاي سطح زندگي بازنشستگان، اخيرا حق مسكن و حق اولاد را افزايش داده ايم. وي با اشاره به كم بودن حجم سرمايه گذاري سازمان، براي تامين بخشي از مستمري بازنشستگان، افزود: امسال نيز تا ۵۰درصد بودجه سياحتي و زيارتي را از ۱۲۰ ميليون تومان به ۱۸۰ ميليون تومان افزايش داديم كه البته در مجموع بسيار ناچيز است. در مراسم روز بازنشستگان و خردمندان از ۱۸۰بازنشسته نمونه و ۶۲نفر همسران نمونه بازنشسته تقدير شد.

پاسخ انجمن صنفي روزنامه نگاران
به اظهارات وزير ارشاد
در حالي كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت وگو با خبرنگاران از نفرستادن مدارك و اسامي روزنامه نگاران ثبت نام كرده در انجمن صنفي براي دريافت لپ تاپ خبر داده است، يك عضو هيئت مديره انجمن صنفي گفت كه تمامي اسامي در دوره معاونت آقاي صحفي فرستاده شده بود و هم اينك نيز براي دومين بار فهرست استخراج و تايپ شده و در دفترچه اي دراختيار وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار خواهد گرفت.به گزارش همشهري اين فهرست قرار است دراختيار وزارت ارشاد قرار گيرد تا از اين طريق هديه رئيس جمهوري به روزنامه نگاران اهداء شود. پيش از اين قرار بود، اين هديه در قالب لپ تاپ دراختيار روزنامه نگاران قرار گيرد كه به دليل آنچه كه وزير ارشاد آن را ناتواني انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران، گفته است، انجام نشد.
گفته مي شود، وزارت ارشاد قرار است اين مبلغ را به صورت نقدي دراختيار روزنامه نگاران واجد شرايط قرار دهد.

همايش بين المللي مبارزه با مواد مخدر
گروه اجتماعي : همايش بين المللي مبارزه با مواد مخدر توسط وزارت دادگستري الجزاير و با همكاري كميته مبارزه با مواد مخدر و جنايات برنامه ريزي شده سازمان ملل متحد امروز در الجزيره آغاز به كار كرد. شركت كنندگان در اين همايش كه باعنوان قانون و اجراي عدالت در مبارزه با مواد مخدر در الجزاير برگزار مي شود درخصوص كنوانسيون هاو مكانيسم هاي نظارتي و همكاري هاي بين المللي در مبارزه با مواد مخدر و جنايات برنامه ريزي شده گفت وگو خواهند كرد.
همايش اعتياد و روش هاي درمان آن
بنا به گزارش ديگري مجموعه فرهنگي هنري تهران با همكاري مركز توانبخشي پارسيان همايش اعتياد و روش هاي درماني آن را برگزار مي نمايد.دكتر آرش اميني روانپزشك و استاد دانشگاه و دكتر محمد آيتي متخصص اعصاب و روان در اين همايش به بيان مباحثي چون، درمان وابستگي به مواد مخدر (روش هاي تدريجي سريع و فوق سريق) و كلينيك متادون، درمان سوءمصرف مواد روان گردان (الكل، حشيش، كوكائين، شيشه و...) مشاوره و آموزش در مورد پيشگيري از سوءمصرف مواد، پيگيري درمان بيماران با روش هاي فردي و گروهي مي پردازند.
يادآور مي شود اين همايش روز پنج شنبه ۲۶ آبان در مجموعه فرهنگي هنري تهران واقع در خيابان شريعتي روبروي بهار شيراز برگزار مي شود و ورود براي عموم آزاد است.

موسسه مطالعاتي ميرحسين موسوي
در مورد فرهنگ و تمدن ايران
ايسنا: موسسه  مطالعات «فرهنگ و تمدن ايران زمين» ، با هدف تلاش براي تبيين حقايق و واقعيت هاي تاريخي، علمي و فرهنگي و رفع تحريف از آثار، مدارك، مستندات و ساختارهاي حقوقي در حوزه  تمدن ايران زمين تشكيل مي شود.
شناسايي و تدوين ميراث تمدن ايراني و كوشش براي دفاع از حقايق تاريخي تمدن ايراني با تكيه بر اسناد، مدارك و تحليل هاي علمي مطرح شده در مجامع حقوقي و بين المللي، از ديگر اهداف تشكيل اين موسسه مطالعاتي ذكر شده است.موسسان اين مركز غيرانتفاعي كه به اختصار «فتا» ناميده مي شود، مهندس ميرحسين موسوي، دكتر محمد باقريان، دكتر قربان بهزاديان نژاد، احمد مسجدجامعي و دكتر علي ربيعي هستند.همچنين دكتر قربان بهزاديان نژاد رئيس هيات مديره و رئيس موسسه و دكتر سعيد بزرگ بيگدلي، دكتر غلامحسين زرگري نژاد، دكتر علي اصغر شعردوست، دكتر علي ربيعي از ديگر اعضاي هيات مديره اين موسسه به شمار مي روند.بر اساس تصميم گرفته شده، موسسه «مطالعات فرهنگ و تمدن ايران زمين» تنها با تعريف پروژه و ارايه  آن به دستگاه هاي اجرايي و نيز اعانات، به تامين منابع مالي خود، اهتمام مي ورزد.

پروژه هاي جبهه اصلاحات براي خروج از انفعال
ايسنا: رئيس دوره اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با اشاره به جلسه يكشنبه شب گروههاي اصلاح طلب كه با حضور آيت الله موسوي خوئيني ها برگزار شد، افزود: در اين جلسه مسائل مختلفي از جمله موضوع نقد جريان اصلاح طلبي و ارزيابي شكست هاي اخير جبهه اصلاحات مورد بررسي قرار گرفت و تصميم گيري شد كه دامنه نقد محدود و برخي گلايه ها و نقدهايي كه موجب رنجش برخي گروهها و بخشي از اصلاح طلبان مي شود، متوقف شود. ابراهيم اصغرزاده با بيان اين كه موسوي خوئيني ها در اين جلسه از گروههاي اصلاح طلب خواست تا دامنه نقد را محدود كنند، اظهار داشت: ايشان درخواست داشتند كه بيش از آن كه اصلاح طلبان موجب رنجش يكديگر شوند، به مسائلي كه بيرون از جبهه اصلاحات رخ مي دهد، توجه داشته باشند. رئيس دوره اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با اشاره به پيشنهاد موسوي خوئيني ها به گروههاي اصلاح طلب مبني بر اين كه به صورت جدي تر و مستمر با سيدمحمد خاتمي جلساتي را برگزار كنند، ادامه داد: اين پيشنهاد در جلسه شب گذشته با استقبال اكثريت اعضا مواجه شد و جبهه اصلاحات تصميم گرفت نشست هاي مشترك بيشتري را با آقايان خاتمي و موسوي خوئيني ها در آينده برگزار كند. رئيس دوره اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات ادامه داد: در مجموع اصلاح طلبان تصميم گرفتند كه جلسات خود را مستمرا ادامه داده و دامنه جبهه اصلاحات را گسترش دهند، هم چنين شرايط را براي حضور گروهها و احزاب جديدتري در اين جبهه به وجود آورند. وي با بيان اين كه مجموع پروژه ها و برنامه هايي به عنوان راهبردهايي براي خروج از انفعال موجود و البته براي فعال كردن جبهه اصلاحات مورد بررسي قرار گرفت، افزود: البته تصميم گيري خاصي صورت نگرفت و قرار شد اين پيشنهادها به همراه پيشنهادهاي تكميلي در يك رفت و برگشت بين احزاب و گروههاي اصلاح طلب و دبيرخانه جبهه اصلاحات كامل تر شود تا در جلسات آينده كه احتمالا با حضور آقايان موسوي خوئيني ها و خاتمي خواهد بود، بيشتر مورد ارزيابي قرار گيرد.

تنظيم اساسنامه شوراي هماهنگي
نيروهاي انقلاب اسلامي پايان يافت
ايسنا: سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري، از پايان كار تنظيم اساسنامه شوراي هماهنگي نيروي هاي انقلاب توسط كميته يازده نفره اي كه براي اين كار تعيين شده بودند، خبر داد. كمال سجادي در نشست هفتگي اش با خبرنگاران، افزود: در حال حاضر عده اي از شوراي هماهنگي صحبت مي كنند در حالي كه نقشي در اين شورا نداشته اند و ندارند. بايد توجه داشته باشيم اظهارنظري درمورد شورا قابل پذيرش است كه از جانب رئيس و مسئولان اصلي آن انجام شود. وي ادامه داد: شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب قرار نيست حزب شود. اين كه عده اي مي گفتند قرار است حزب شود صحيح نيست. كار شوراي هماهنگي به عنوان چتري فراگير روي سر همه اصولگرايان و ايجاد هماهنگي هر چه بيشتر بين آنهاست. وي در عين حال از جبهه پيروان خط امام و رهبري با عنوان ركن ركين و شاكله اصلي شوراي هماهنگي نام برد. سجادي در بخش ديگري از سخنانش به نهايي شدن وضعيت سه وزارتخانه از چهار وزارتخانه باقيمانده دولت اشاره كرد و با تبريك اين مساله به رئيس جمهور، گفت: نقدهاي زيادي داريم اما معتقد به نقد درون گرايي هستيم كه منصفانه باشد و موجب بهبود امور شود. وي هم چنين با نقد عملكرد دولت نسبت به آنچه بي توجهي در استفاده از مديران اصول گرا ناميد، تأكيد كرد: دولت بايد دايره انتخابش را از ميان نيروهاي اصول گرا گسترش دهد. سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري با تأكيد بر لزوم انتخاب هرچه سريع تر وزير نفت از سوي رئيس جمهور انتخاب وي از بين نيروهاي كارآمد اصول گرا را پيشنهاد داد.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |