دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۵ - Nov 21, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) در ضمن وصاياي خود به امام حسن مجتبي(ع) مي فرمايند: از مراكز بدنام بپرهيز، از مجالسي كه مورد سوءظن است دوري كن و بدان كه رفيق بد، دوست خود را فريب مي دهد و ميل او را به كارهاي ناپسند تحريك مي كند و سرانجام آلوده اش مي سازد.
بحارالانوار ،۲۳ ص ۵۵
امروز با حافظ
وآنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي كرد
سال ها دل طلب جام جم از ما مي كرد
طلب از گمشدگان لب دريا مي كرد
گوهري كز صدف كون و مكان بيرونست
آتشي خاموش شد
008142.jpg
هميشه وقتي اتفاق مي افتد، هر قدر هم طبيعي باشد و قابل پيش بيني، باز هم آدم كم مي آورد. وقتي مي شنوي كه «آتشي خاموش شد» آهي مي كشي و افسوس را در جانت حس مي كني...  منوچهر آتشي، شاعر بي تكلف جنوب، راوي «عبدوي جط» سراينده «اسب سپيد وحشي» روي در نقاب خاك كشيد.
او كه مي خواست «پنجه زن در چشم اختر» بماند... او كه مي خواست مسعود سعد باشد... او كه دل را «نان تنور گرم و خوشبو» مي خواست... و او كه سرود «من مي روم تا شاخه ديگر برويد، هستي مرا اين بخشش مردانه آموخت» ديگر در ميان ما نيست.
هميشه وقتي اتفاق مي افتد ياد جلال زنده مي شود و حسرت ماندگارش؛ «پيرمرد چشم ما بود...»
سوار «اسب سپيد وحشي» از بيابان ها گذشت و از چشم ها دور شد و رفت. منوچهر آتشي _ شاعر_ درگذشت.
آتشي كه سالها در عرصه شعر و شاعري فعاليت داشت و كتاب ها و مقالات فراواني در اين عرصه دارد، ديروز در بيمارستان سينا بدرود حيات گفت. او در دوم مهرماه سال ۱۳۱۰ در دهرود دشتستان بوشهر متولد شد. در بوشهر درس خواند و مدتي آموزگار شد. در سال ۱۳۳۹ به تهران آمد و در دانشسراي عالي به تحصيل پرداخت و در رشته زبان و ادبيات انگليسي فارغ التحصيل شد.
«آهنگ ديگر» كه چند سال قبل تجديد چاپ شد، اولين مجموعه شعر او بود كه در سال ۱۳۳۹ در تهران چاپ شد. مجموعه هاي ديگر او با نام هاي «آواز خاك»، «ديدار در فلق»، «وصف گل سوري»، «گندم و گيلاس»، «زيباتر از شكل قديم جهان»، «چه تلخ است اين سيب» و «حادثه در بامداد» به چاپ رسيده اند كه «حادثه در بامداد» او در سال پيش برگزيده كتاب سال جمهوري اسلامي ايران شد. علاوه بر اين «نيما را دوباره بخوانيم» ، «شاملو در نگاهي انتقادي» ، «اخوان، شاعري كه شعرش بود» ، «سهراب، شاعر نقش ها» و «فروغ در ميان اشباح» از ديگر آثار اوست كه در پنج جلد به نقد و بررسي شعر اين پنج شاعر پرداخته است. ترجمه آثاري چون «فونتامارا» اثر اينياتسيو سيلونه، «تورنتون» اثر وايلدر و «لنين» اثر ماياكوفسكي در كارنامه كاري آتشي به چشم مي خورد.
آتشي در نشريات مختلف نيز فعاليت داشت كه ماهنامه كارنامه، آخرين كار مطبوعاتي او بود كه مسووليت بخش شعر آن را برعهده داشت. اگرچه قرار بود انتشار مجله «دينگ دانگ» با مديريت وي به زودي روانه بازار شود، اما متاسفانه درگذشت وي، چنين امكاني را فراهم نياورد.
آتشي چند روز پيش از سوي صداوسيما، به عنوان يكي از چهره هاي ماندگار به جامعه فرهنگي كشور معرفي شد.

كنسرت شجريان تمديد مي شود
گروه ادب و هنر: در حالي كه بليتهاي كنسرت هاي محمدرضا شجريان، با استقبال كم نظير شهروندان روبرو شده است و پيش بيني مي شود كه در همان روز نخست تمامي بليتها به فروش برسد، مدير اجرايي اين كنسرت از تمديد دوروزه اجرا خبر مي دهد.
به گزارش همشهري، سايت اينترنتي دل آواز به دليل هجوم متقاضيان دچار اختلال شد و از سوي ديگر مراكزي چون خانه موسيقي و شهر كتاب نياوران (نشر كارنامه ها) هم به دليل تعداد اندك بليت اختصاص يافته، تكافوي متقاضيان را نمي كند. گزارش همشهري از شهر كتاب نياوران حاكي است كه از شنبه شب، متقاضيان بليت در صفي طولاني به انتظار نشستند تا صبح ديروز (يكشنبه) بليت را خريداري كنند. گزارش صبح امروز نيز صف طويل شهر كتاب نياوران را نشان مي داد كه تا خيابان منظريه ۲ ادامه داشت.
ماكان زهرايي؛ مدير كتابفروشي كارنامه در گفت وگو با خبرنگار ما گفت كه متأسفانه تنها ۴۰۰ عدد بليت به اين فروشگاه اختصاص داده اند، در حالي كه بافت اين منطقه بايد دست اندركاران و مديران اجرايي اين كنسرت را به اين جمع بندي مي رساند كه حداقل ۲ تا سه هزار بليت را به مردم اين منطقه اختصاص دهند. وي ابراز اميدواري كرد كه استاد شجريان با تكرار و تمديد كنسرت براي چند شب ديگر، پاسخ خيل عظيم اين متقاضيان را بدهد.

بهارستان
در فتوت و جوانمردي امام علي عليه السلام
در خبر است كه پيغامبر _ عليه الصلوة و السلام _ روزي با جمعي نشسته بود، شخصي درآمد و گفت: «يا رسول الله در فلان خانه مردي وزني به فساد مشغولند» فرمود: «ايشان را طلب بايد داشت و تفحص كردن» . چندكس از صحابه در احضار ايشان دستوري خواستند، هيچ يك را اجازت نداد. اميرالمومنين علي عليه السلام _ درآمده فرمود: «يا علي تو برو ببين تا اين حال راست است يا نه.؟» اميرالمومنين علي بيامد. چون به درخانه رسيد، چشم بر هم نهاد و به اندرون رفت و دست بر ديوار مي كشيد تا گرد خانه برگرديد و بيرون آمد. چون پيش پيغامبر رسيد گفت : «يا رسول الله گرد آن خانه برآمدم هيچ كس را در آنجا نديدم.» پيغامبر _ عليه الصلوة و السلام _ به نور نبوت بيافت. فرمود كه يا علي تو جوانمرد اين امتي.
تحفةالاخوان في خصائص الفتيان / تاليف كمال الدين عبدالرزاق كاشاني
تصحيح و تعليق سيد محمد دامادي / انتشارات علمي و فرهنگي، ص ۲۳۰

كوتاه از هفت هنر
«رضا اميرخاني» رئيس هيأت مديره انجمن قلم ايران شد
مهر: طي نشست شب گذشته هيات مديره انجمن قلم ايران كه در محل اين انجمن برگزار شد، رضا اميرخاني نويسنده و از اعضاي اين انجمن، به عنوان رئيس هيات مديره انجمن قلم ايران انتخاب شد.
همچنين بر اساس راي اعضاي هيات مديره انجمن قلم ايران كه همگي در اين نشست حضور يافته بودند، مريم جمشيدي - نويسنده، نيز به عنوان نائب رئيس اين انجمن انتخاب و مشغول به كار شد.محسن پرويز هم همچنان در جايگاه سخنگوي  انجمن قلم ايران باقي ماند، محمد رضا سرشار، كماكان از اعضاي هيات مديره انجمن قلم است.
جشنواره فيلم دفاع مقدس در شبكه سراسري صدا
جشنواره فيلم دفاع مقدس از شبكه  سراسري صدا به صورت ۴ برنامه ويژه و زنده از اول لغايت چهارم آذرماه به مدت ۴ روز از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقيقه از شبكه سراسري صدا روي آنتن مي رود. بنابراين گزارش، برنامه زنده و مستقيم جشنواره فيلم دفاع مقدس كه در سينما فلسطين برگزار مي شود به همت گروه دفاع مقدس شبكه سراسري راديو تهيه مي شود، در اين ۴ برنامه علاوه بر انعكاس اين رويداد، كارشناسان سينماي دفاع مقدس، آثار ارائه شده در جشنواره را مورد نقد و بررسي قرار خواهند داد.
استاد دانشگاه دورتموند در انجمن صنفي مطبوعات
آقاي دكتر «اليور هان» استاد دانشكده روزنامه نگاري دانشگاه دورتموند آلمان، ساعت ۱۵ روز شنبه ۱۹ آذرماه سال جاري در سالن اجتماعات «انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران» واقع در بلوار كشاورز، خيابان شهيد كبكانيان سخنراني خواهد داشت.سخنراني وي، حول موضوع «مديريت خبر و ارتباطات سياسي بين غرب و خاورميانه و نزديك» و «ديپلماسي عمومي و همكاري رسانه اي بين غرب و خاورميانه نزديك و ميانه» است.
شيوه اجراي نمايش در تئاتر شهر تغيير مي كند
مديرمجموعه  تئاترشهر گفت : شيوه  سنتي  برنامه ريزي  اجراي  نمايش  در اين مجموعه  تغيير مي كند.شهريار رشيد عليپور افزود: كوشش مي كنيم  تا روش  نظام مند براي  فعاليت هاي  مجموعه  تئاتر شهر طراحي  و اجرا شود.بخشي  از بودجه  اجراهاي  نمايش  در تئاتر شهر از طريق جذب  بخش  خصوصي  و حاميان  مالي  بيروني  (اسپانسر) تامين  مي شود.
چشم بسته در فيلمخانه
فيلم  چشم  بسته  به  كارگرداني  فيليپ  دان ، اول  آذر در قالب  برنامه نشست  فيلمخانه  ملي  در سينما صحرا روي  پرده  مي رود.در اين  فيلم  كه  محصول  ۱۹۶۵ سينماي  آمريكاست ، راك  هادسن ، كلودياكارديناله  و جك  واردن  نقش  آفريني  كردند.
همايش آسيب شناسي اكران
همايش  آسيب شناسي  اكران  فيلم  در سالن هاي  سينماهاي  كشور توسط اتحاديه  تهيه كنندگان  و توزيع  فيلم  كشور برگزار مي شود.سخنگوي  اتحاديه كنندگان  خواستار ارسال  نظرات  كارشناسان  و صاحب نظران  بامحور آسيب شناسي  اكران  فيلم  به  دبيرخانه  اين  اتحاديه  شد.
سيمرغ بلورين به پژوهش
روابط عمومي جشنواره  فيلم  فجراعلام  كرد كه  جايزه  سيمرغ  بلورين  درقالب  بخش  چشم  واقعيت  به  بهترين  پژوهش  تعلق  مي گيرد.آثار مستند و كوتاهي  كه  پس  از سال  ۸۳ توليد و در دوره هاي  قبلي  جشنواره  فجر حضور نداشتند، مي توانند امسال  در بخش  چشم  واقعيت  متقاضي  شوند.
سينماي تركيه در نياوران
برنامه  نگاهي  به  سينماي  تركيه  در قالب  هم انديشي  جهاني  شدن  و هنر اول  آذرماه  در فرهنگسراي  نياوران  برگزار مي شود.بنيان هاي  نظري  هنراسلامي  در حكمت  شيخ  كبير، آثار هنري ايران  در موزه توپ  قاپي  سارايي ، تاثير فرهنگ  و هنر ايراني  در آناتولي  عصر سلجوقي از ديگر عناوين  موضوعي  اين  رويداد فرهنگي  و هنري  است .
پيرنياكان در راديو
برنامه «نيستان» به مدت يك ماه با استاد داريوش پيرنياكان موسيقي دان معاصر در راديو فرهنگ گفتگو مي كند.در اين برنامه پيرنياكان به مباحث مختلفي در حوزه موسيقي اعم از موسيقي سنتي، مسايل روز مبتلابه، روند فعاليت هاي موسيقي در دانشگاه ها، رديف هاي موسيقي مي پردازد.علاقه مندان برنامه مي توانند روزهاي دوشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح شنونده برنامه نيستان از شبكه فرهنگ باشند.

بر پرده سينما هاي تهران
* عروس فراري (بهرام كاظمي): سروش، بلوار، بهمن، استقلال، آسيا، پارس، شاهد، گلريز، قيام، كارون، آسمان آبي، پايتخت، ميلاد، فردوسي، جي و ماندا.
* كافه ترانزيت (كامبوزيا پرتوي): عصر جديد، صحرا، فرهنگ، شقايق، ايران، سپيده، ناهيد، تهران، دهكده المپيك، فلسطين، جي، مركزي، كانون، موزه سينما، جمهوري.
* آكواريوم(ايرج قادري): شهر قشنگ، آفريقا، ايران، آستارا، پيروزي، تهران، عصر جديد، فلسطين، رودكي، جي، شيدا، مركزي، پيوند، المپيا، پارس، بهمن، كاريز، شيرين، سعدي و اروپا.
* ديشب باباتو ديدم آيدا (رسول صدرعاملي): قدس، ايران، عصرجديد، مركزي و فرهنگ.
* سالاد فصل (فريدون جيراني): شهر تماشا.
* خيلي دور خيلي نزديك (رضا ميركريمي): سپيده ۲.
* نوك برج (كيومرث پوراحمد): شهر تماشا.
* دوئل ( احمدرضا درويش) :آرش.

آخرين آمار، ۱۶ ثانيه!
مرتضي مجدفر
در هفته كتاب و كتابخواني به سر مي بريم و طبيعي است كه در رسانه هاي گروهي، بحث هاي مرتبط با كتاب و كتابخواني و طرح مسائل، مشكلات و تنگناها و كاستي هاي اين پديده را بخوانيم و بشنويم. تا سال گذشته، در سخنراني هايي كه با عنوان «وااسفا كتاب!» و ساير عنوان هاي مشابه، در اين روزها برگزار مي شد، سخنرانان از پايين بودن نرخ سرانه مطالعه در جامعه حرف مي زدند و از اين كه مردم كتاب نمي خوانند، گله مي كردند و بر عددي تاكيد مي كردند كه ضمن آن كه اندكي غيرطبيعي مي نمود، ولي با يك نگاه غيرپژوهشي و از سر تصادف به جامعه، تا حدودي صحت آن مورد تاييد قرار مي گرفت. اين عدد همان سرانه ۱۵ الي ۲۰ دقيقه اي مطالعه كتابهاي غيردرسي و آموزشي در روز توسط مردمان ايران بود كه در تمامي سالهاي گذشته، بدون آن كه استناد پژوهشي خاصي داشته باشد، آن قدر تكرار شد و آن قدر دهان به دهان و رسانه به رسانه گشت تا باورمان شد كه واقعاً ما انسان هايي هستيم كه روزانه بيش از ۱۵ الي ۲۰ دقيقه تحمل خواندن نداريم و حتي تا آمديم بگوييم اين چنين نيست، با چماق كمي شمارگان كتابهاي منتشر شده و بادكردن كتابها در كتابفروشي ها و غلبه بر چاپ و فروش كتابهاي درسي و كمك درسي و آموزشي آن چنان بر سرمان كوبيدند كه ۲۰ دقيقه كه سهل است، ۱۵ دقيقه و حتي كمتر از آن را نيز قبول كرديم.
ديروز، اما، در دومين روز از هفته كتاب، آخرين آمار سرانه مطالعه كتاب در كشورمان را از زبان يكي از كارشناسان حوزه كتاب و از طريق راديو سراسري جوان شنيديم و اين بار البته از تعجب بر جاي خود مانديم. به گفته اين كارشناس محترم، نرخ سرانه مطالعه ايرانيان در روز ۱۶ ثانيه است. اين فرد، براي ادعاي خود، به هيچ پژوهشي استناد نمي كند و مي گويد اين رقم بر پايه مطالعات انجام شده به دست آمده است. وي نمي گويد اين مطالعه ها، كجا، چگونه، بر اساس چه روشي و به وسيله چه كساني انجام شده است. احتمالا اين ۱۶ ثانيه، به زودي، بويژه از طرف كساني كه دوست دارند با اين عدد و رقم ها بازي بكنند، پذيرفته شده و در مدت زمان كوتاهي، به يك ترجيع  بند تكراري رسانه اي، بويژه در برنامه هاي هفته كتاب تبديل خواهد شد.
نمي گوييم چون كبك، سر در برف فرو بكنيم و بگوييم وضع ما خيلي خوب است، كتابخوانيم، عناوين كتابهاي منتشر شده جدي در هر سال از مرز ۵۰ هزار فراتر رفته و نرخ سرانه مطالعه ايرانيان با مردمان كشورهاي توسعه يافته جهان برابري مي كند. نه،  اصلا چنين چيزي نمي گوييم .هدف از طرح اين نكته در هفته كتاب، اين است كه قدري به خود بياييم. براي اين كار لازم است نخست ، حرفهاي خود را با اتكاي واقعي به يافته هاي پژوهشي بيان كنيم و سپس، به دنبال راه هايي براي ارتقاي واقعي اين نرخ (چه۱۵ الي ۲۰ دقيقه و چه ۱۶ ثانيه) باشيم. مقايسه اي بين كتابهايي كه به چاپ هاي بيست و چندم رسيده اند (و البته درسي و كمك درسي هم نيستند) با كتابهايي كه به رغم توزيع رايگان و ارسال كتاب به كتابخانه ها و مجامع و نهادهاي فرهنگي و خريدهاي خاص توسط برخي نهادهاي خاص، هنوز موفق به اتمام يك نوبت چاپ چند هزار نسخه اي خود نشده اند، نشان مي دهد كه مردم تفاوت كتاب خوب و بد را به راحتي تشخيص مي دهند (البته بگذريم از برخي كتابهاي زرد و عامه پسند كه به دليل برخي ترفندهاي بازاريابي و تاكيد بر نيازهاي زودگذر و احساساتي مخاطبان، به صورت تصنعي، پرفروشند). بهتر است به جاي تاكيد بر آمار دلسردكننده در جست و جوي روشهاي اميدواركننده و ترغيبي براي ورود كتاب به زندگي واقعي مردم باشيم.

برگي از تاريخ
واگذاري امتياز نفت شمال به استاندارد اويل
دولت، در زمان صدارت احمد قوام السلطنه لايحه اي تنظيم كرد كه براساس آن، امتياز استفاده از نفت شمال ايران به شركت معروف آمريكايي با نام «استاندارد اويل» واگذار مي شد. براساس توافق بين دولت و مجلس، اين لايحه به طور محرمانه به تصويب رسيد تا شوروي و انگليس در آن مداخله نكنند. علت واگذاري امتياز نفت شمال گذشته از منافع مالي، براي ايجاد توازن در سياست خارجي بود و دولت ايران ميل داشت كشور سومي نيز در ايران دست به فعاليت هاي اقتصادي بزند. دو روز پس از تصويب اين لايحه سر و صداي دولت شوروي بلند شد و طي يادداشت هايي به وزارت خارجه ايران، اعتراض شديداللحن خود را كه در حقيقت، حكم اولتيماتوم داشت، تسليم كرد. متعاقب اعتراض دولت شوروي، دولت انگلستان نيز يادداشتي تسليم دولت ايران نموده و به اين امر اعتراض كرد. شوروي ضمن اعتراض خود، خواهان اجراي معاهده سابق نفت خود با ايران شد ولي از آنجا كه اين امر، خلاف قانون اساسي صورت گرفته بود، نمايندگان مجلس شوراي ملي در برابر اعتراض شوروي و انگليس ايستادند و به اولتيماتوم آنها توجهي نكردند.
مرگ عبدالحسين فرمانفرما سياستمدار دوران قاجار
عبدالحسين فرمانفرما ملقب به نصرت الدوله، سالار لشكر و فرمانفرما، برادرزاده محمدشاه قاجار و پسر عموي ناصرالدين در حدود سال ۱۲۳۲ ش (۱۲۷۳ق) در تهران به دنيا آمد و پس از پايان دروس دارالفنون به خدمت نظام درآمد. وي در مقام نظامي ترقي نمود به طوري كه در سفر ناصرالدين شاه به اروپا، رياست گارد حفاظت از شاه را برعهده گرفت و پس از بازگشت از اروپا، با لقب فرمانفرما، به حكمراني كرمان و بلوچستان منصوب شد. فرمانفرما از آن پس بارها در مقام هاي گوناگون جابجا شد تا اينكه در دولتي كوتاه، صدارت يافت، ولي پس از كودتاي اسفند ،۱۲۹۹ در زمره رجالي بود كه به بند و زنجير گرفتار آمد و در تمام دوران حكومت سه ماهه سيدضياءالدين طباطبايي، در زندان به سر برد. پس از كنار رفتن سيدضياء و آزادي فرمانفرما، كاري به وي واگذارنشد و فقط در مراسم و جشن هاي دربار شركت مي كرد.در سياست خارجي معتقد به همكاري با انگليس ها بود و مطامع آنان را دنبال مي كرد. زندگي فرمانفرماي شبيه يك وزارتخانه كوچك بود. به علت املاك وسيعي كه در تهران و شهرستان ها تدارك ديده بود، مباشريني از طرف وي، آنها را اداره مي كردند و او در سال هاي آخر عمر، به اين كارها مشغول بود. فرمانفرما سرانجام در سي ام آبان ۱۳۱۸ ش در ۸۶ سالگي درگذشت و در شهرري مدفون گرديد.

برنامه هاي فرهنگي هفته كتابخواني در دانشگاه ها
معاون فرهنگي جهاددانشگاهي ديروز در يك نشست خبري ،از برپايي مراسم جشن كتاب و نمايشگاه تخصصي كتاب، برگزاري مراسم تقدير از خادمان نشر كتب دانشجويي، برپايي سراي اهل قلم، تجليل از مترجمان و مولفان دانشگاهي، برگزاري نشست هاي نقد و بررسي كتاب، اجراي طرح افكارسنجي با موضوع بررسي جايگاه مطالعه در بين شهروندان و دانشجويان، برگزاري كارگاه هاي آموزشي كتاب آرايي، ويراستاري و آيين نگارش كتاب، به عنوان بخشي از برنامه هاي فرهنگي جهاد دانشگاهي در هفته كتاب نام برد.

پيام تسليت كروبي به مناسبت درگذشت آتشي
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي، دبيركل حزب اعتماد ملي ، درگذشت منوچهر آتشي را تسليت گفت.
متن اين پيام بدين شرح است: غروب نابهنگام آتشي، دل هاي ما را افسرد.
اينجانب در كنار همه ي اصحاب فرهنگ، هنر و ادب، سوگوارانه ضايعه ي درگذشت اين چهره ي ماندگار را به دوستداران عرصه ادب، جامعه ي فرهنگي كشور و به ويژه مردم مهربان و بزرگ پرور استان بوشهر و مردم عزيز تنگستان و دشتستان تسليت مي گويم. از خداوند بزرگ براي آن عزيز، علو درجات و آرامش و براي جامعه ي فرهنگي كشور جبران اين ضايعه و براي خانواده ي محترم آتشي، صبر و بردباري آرزومندم.

فراخوان بازنويسي معارف ديني
سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري اصفهان از نويسندگان سراسر كشور دعوت كرد تا آثار خود را كه به بازنويسي متون ديني اختصاص دارد به شهرداري اصفهان نوشتند.
مركز دين پژوهي شهر آفتاب، وابسته به سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري اصفهان فراخواني براي بازنويسي متون ديني منتشر كرد.
بر اساس اين فراخوان، نويسندگان مي توانند آثار خود را در يكي از رشته هاي داستان، رمان، شعر، قطعه ادبي، بازنويسي، فيلم نامه، نمايش نامه، برداشت آزاد، سايت يا مولتي مديا به مركز دين پژوهي شهر آفتاب بفرستند.
منبع اين فراخوان نيز سوره مباركه يوسف، نامه ۳۱ اميرالمؤمنين علي(ع) به امام حسن(ع) در نهج البلاغه، دعاي عهد، كتاب آزادي معنوي نوشته استاد شهيد مطهري، كتاب زن در آئينه جمال و جلال نوشته آيت الله جوادي آملي است.
نويسندگان مي توانند برداشت خود را از هركدام از منابع فراخوان و در رشته هاي اعلام شده به مركز دين پژوهي شهر آفتاب بفرستند. حج عمره مفرده و سكه بهار آزادي از جوايز آثار برتر است.

بزرگداشت مصطفي عقاد در تهران برگزار مي شود
گروه ادب و هنر: مراسم بزرگداشت و تجليل مصطفي عقاد سازنده فيلم محمد رسول الله(ص) روز پنج شنبه سوم آذرماه در سينما فلسطين تهران برپا مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، اين مراسم با مشاركت معاونت امور سينمايي، سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، خانه سينما، انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس و حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي طراحي و پيش بيني شده است. در اين برنامه، چهار تن از صاحب نظران و كارشناسان سينما به بررسي ابعاد شخصيتي، افكار و ديدگاه هاي اين فيلمساز مسلمان صاحب نام سينماي جهان مي پردازند. همچنين، در اين مراسم يك نماهنگ ويژه به همراه بخش هايي از فيلم عقاد پخش مي شود.
شبكه دوم سيما، گروه حماسه و دفاع شبكه اول، گروه معارف شبكه سوم، موسسه شهيد آويني، موسسه روايت فتح، انجمن سينماي جوانان ايران و موسسه رسانه هاي تصويري، هيات اسلامي هنرمندان از ديگر مراكزي هستند كه در برپايي مراسم بزرگداشت عقاد همكاري خواهند داشت.ساعت شروع برنامه ۳۰/۶ بعدازظهر است. پيش بيني شده است در اين مراسم تنديس سينماي ايران كه به نشان يادبود به اين فيلمساز فقيد اهدا مي شود، به سفارت سوريه تحويل شود.
مصطفي عقاد فيلمساز مشهور سوري و خالق آثار ماندگار محمد رسول الله و عمر مختار چندي پيش در حادثه انفجار بمب در هتلي در پايتخت اردن درگذشت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
با هم
چقدر فرصت مان كم بود و چقدر حرف براي گفتن داشتيم.
تازه، هرجا كه قرار بود با هم باشيم و حرفي بزنيم، حتماً مزاحمي هم آنجا حضور داشت.
در خانه، بزرگترها بودند و در خارج از خانه، نگاه هاي رهگذران. اما؛ حالا سالهاست كه هميشه با هم هستيم و تنهاي تنها؛ پاي مزاحمي هم در كار نيست؛ ولي افسوس، ديگر هيچ حرفي براي گفتن وجود ندارد!
ليلا توفاني

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و۵۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۷ دقيقه

گل و گياه
كرا سپديا
008184.jpg
نام علمي: Craspedia globosa
خانواده: ASTERACEAE
گياهي است دايمي كه اغلب بصورت يكساله كاشته مي شود، برگهاي آن باريك و تسمه اي به رنگ سبز روشن و طول ۳۰ سانتيمتر بوده و پوشيده از كركهاي سفيد هستند. گلهاي آن به رنگ زرد _ خردلي مجتمع در گل آذين كروي به قطر ۳ سانتيمتر در فصل تابستان در انتهاي ساقه هاي افراشته و كركدار به بلندي ۹۰-۶۰ سانتيمتر ظاهر مي شوند و بعنوان گل شاخه بريده (تازه يا خشك) مورد استفاده قرار مي گيرند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك كه داراي زهكش خوب و غني از هوموس باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر تازه در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |