دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۵ - Nov 21, 2005
شهرداري هاي كشور امسال به فروش مي  گذارند
۵۰ هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت
براي احياي بافتهاي فرسوده
براي مقاوم سازي هر واحد مسكوني روستايي با تأييد هيأت دولت ۵۰ ميليون ريال وام با سود پايين پرداخت مي شود
گروه شهري: امسال شهرداري ها با فروش ۵۰  هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت به احياي بافت هاي فرسوده مي پردازند.
به گزارش خبرنگار ما، سيدعباس جزايري دبير ستاد حوادث غيرمترقبه كشور گفت: براساس برنامه  چهارم توسعه، شهرداري ها با ۵۰ هزار ميليارد ريال اعتباري كه به صورت اوراق مشاركت در اختيار مردم قرار خواهند داد، به احياي بافت هاي فرسوده مبادرت مي ورزند.
وي در حاشيه برگزاري همايش بررسي تهديدها و پيشگيري از پيامدهاي زلزله تهران در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر، شهرداري و سازمان نظام مهندسي ساختمان با نظارت جدي بر فرايند ساخت و ساز از ساخت واحدهايي كه مطابق با اصول فني و استاندارد احداث نشوند، به شدت جلوگيري مي كنند، اما نگراني مسئولان، سازه هايي  است كه قبل از سال ۶۸ بدون رعايت ضوابط استاندارد احداث شده و در مقابل زلزله احتمالي به شدت آسيب پذيرند.
وي با اشاره به اينكه با تصويب هيات دولت ۱۰۰ هزار ميليارد ريال در اختيار شبكه بانكي قرار گرفته تا بافت هاي روستايي و شهري مقاوم سازي شود، افزود: براي مقاوم سازي هر واحد مسكوني روستايي با تاييد هيات دولت ۵۰ ميليون ريال وام با سود پايين پرداخت مي شود.
حسن كريمي _ معاون امور عمراني استانداري تهران و رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان نيز در گفت و گو با خبرنگار ما، مهمترين مشكلات موجود بر سر راه مقاوم سازي و نوسازي بافت هاي فرسوده را ناهماهنگي ميان نهادهاي ذيربط، كمبود اعتبار و فراهم نبودن زمينه مشاركت مردم براي احيا و ايمن سازي ساختمان هاي موجود ذكر كرد و افزود: در صورت رفع اين موانع، نوسازي بافت هاي فرسوده حداقل ۱۵ سال به طول مي انجامد.
وي تخصيص ۳۰۰ ميليون دلار فاينانس براي ايمن سازي بافت هاي فرسوده شهر تهران را گامي موثر در اين راستا دانست و گفت: مقاوم سازي در صورتي امكان پذير است كه از يك سو، تسهيلات و امكانات لازم و از سوي ديگر زمينه مشاركت مردمي فراهم آيد.
به گفته كريمي، در حال حاضر ۹۰ درصد از ساخت وسازهاي تهران مطابق با ضوابط فني انجام مي شود در نتيجه در مقابل زلزله آسيب جدي نخواهد ديد. اما از آنجا كه هنوز اقدامي جدي براي مقاوم سازي بافت هاي قديم صورت نگرفته است در صورت وقوع زلزله حداقل يك ميليون و ۱۰۰ هزار واحد مسكوني در اين بافتها آسيب جدي مي بينند كه پيامد آن ۴ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر مجروح و ۵/۱ ميليون نفر قرباني خواهد بود.

مديرعامل شركت مطالعات و تحقيقات ترافيك شهر تهران در گفت وگو با همشهري تشريح كرد:
شبكه حمل و نقل عمومي تهران؛
وضعيت موجود و چشم انداز آينده
008190.jpg
گروه شهري: از سهم ۵۸ درصدي سيستم حمل و نقل عمومي، ۷/۱۶ درصد اختصاص به شبكه تاكسيراني در قالب تاكسي هاي خطي و گردشي دارد، اين سهم تا سال ۱۴۰۰ كه زمان تكميل خطوط قطار شهري به طول يكصد كيلومتر تحت عنوان كريدورهاي رينگ تهران نام برده مي شود ( به جز تكميل خطوط يك و دو و احداث خطوط ۴ و ۳ مترو به طول ۱۰۵ كيلومتر) به عنوان مكمل و تغذيه كننده قطارهاي شهري و حتي ناوگان اتوبوسراني به
۷/۱۴ درصد كاهش خواهد يافت.
به گزارش خبرنگار ما دكتر شهريار افندي زاده مديرعامل شركت مطالعات و تحقيقات حمل و نقل ترافيك شهر تهران گفت: تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۵-۶۰ هزار دستگاه تاكسي با حذف مسافربرهاي غيرمجاز و با عمر مفيد حداكثر ۵ سال در شهر تهران اجازه فعاليت خواهند داشت.وي با استناد به نتايج تحقيقات كه از طريق آمارگيري پرسشنامه اي در ۱۲ ميدان اصلي شهر تهران از رانندگان و مسافران تاكسي در دو نوبت صبح و عصر به عمل آمده است مي گويد: بيش از ۵۰ درصد مسافران تاكسي را مالكان وسايل نقليه شخصي تشكيل مي دهند بنابراين به نظر مي رسد ايجاد يك سيستم مناسب در تاكسيراني و افزايش مطلوبيت آن جابجايي و انتقال صاحبان وسايل نقليه شخصي را به سمت استفاده از تاكسي ها موجب شود.
به گفته افندي زاده شركت مطالعات حمل و نقل وترافيك شهرداري تهران براي تاكسي هاي خطي تعداد ۱۲۰ خط جديد پيشنهاد داده است.
وي تعداد تاكسي ها و مسافربرهاي شخصي را درحال حاضر حدود ۷۵ هزار دستگاه و سرعت ناوگان تاكسيراني را ۲۲ كيلومتر در ساعت اعلام كرد و افزود: تاكسي ها به دليل امكان تردد در محدوده طرح ترافيك در ساعات اوج ۷۱/۱۸ كيلومتر در ساعت و در ساعات غيراوج ۹/۳۷ كيلومتر در ساعت سرعت دارند.
همچنين براساس مطالعات انجام شده متوسط سرنشين براي خطي ها ۷/،۴ مسافربرها ۵/۴ و تاكسي هاي گردشي ۲۴/۲ درصد اعلام شده است.
به اعتقاد افندي زاده درحال حاضر سيستم تاكسيراني در تهران ازنظر راحتي ،زيبايي، سوخت مناسب، ظرفيت و... با استانداردهاي جهاني فاصله زيادي دارد. لذا راهكارهايي را براي بهبود سامانه تاكسيراني شهر تهران تا سال ۱۳۹۰ به سازمان حمل و نقل و ترافيك ارايه كرده ايم كه ازجمله آنها ضرورت نوسازي ناوگان تاكسيراني و ايجاد تسهيلات جانبي براي خودروهاي با كاربري تاكسي، حذف پديده مسافركشي شخصي و ساماندهي و ضابطه مندكردن مسافربرها، احداث و ايجاد پايانه هاي تاكسي و گسترش خدمات ايستگاهي مي باشد.
همچنين سياست حذف پديده مسافربر متناسب با تعداد ناوگان تاكسيراني و براساس حجم تقاضاي مسافران، تقسيم شهر تهران به ۵ تا ۱۰ محدوده و واگذاري تاكسي هاي گردشي به بخش خصوصي با هدف كنترل پذيرنمودن آنها، فعاليت تاكسي هاي خطي زيرنظر مستقيم سازمان تاكسيراني در افق كوتاه مدت و ميان مدت و انتقال آنها به بخش خصوصي از ديگر برنامه هاست.
به گفته وي تبديل مسافربرهاي شخصي به راهي و سپس تبديل تاكسي هاي راهي به رسمي و خطي به مرور زمان، اجراي طرح گازسوزكردن تاكسي ها در راستاي كاهش مضرات زيست محيطي و استفاده از خودروهاي ون براي مسيرهاي پرمسافر كمتر از ۱۰ كيلومتر نيز در همين راستا، پيش بيني شده است.

رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست محيطي شوراي شهر تهران:
اجراي سريع شبكه فاضلاب تهران نيازمند
حمايت جدي دولت است
گروه شهري: تكميل نبودن شبكه فاضلاب شهر تهران و عدم تخصيص اعتبارات مورد نياز از سوي دولت، سلامت شهروندان را تهديد مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در پايان جلسه غيرعلني شورا در يك كنفرانس مطبوعاتي با اعلام اين مطلب افزود: تهران بر دريايي از فاضلاب سوار شده است و به دليل تكميل نبودن شبكه و سرازير شدن فاضلاب از شمال شهر با اختلاف سطح ۸۵۰ متر ارتفاع به اراضي پايين دست و نفوذ آن در آب هاي زيرزميني، شهروندان تهراني سالهاست از محصولات جاليزي و كشتزارهايي استفاده مي كنند كه آلوده به ميكروب هاي سرطان زا است.
وي افزود: به رغم گذشت ۱۰ سال از اجراي شبكه فاضلاب تهران، تاكنون از مجموع ۹ ميليون متر شبكه اصلي و فرعي مورد نياز، تنها ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار متر آن اجرا شده است و اين در حالي است كه در اين مدت بايد ۵/۴ ميليون متر شبكه ايجاد مي شد.
خادم گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده از سوي دولت براي اجراي مهمترين پروژه زيست محيطي شهري بسيار اندك است و دولت بايد در اين زمينه جدي تر برخورد كند.
وي با بيان اينكه كل پروژه بايد تا پايان سال ۱۳۹۴ به پايان برسد گفت: تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد ۴۵ درصد از اين پروژه اجرا شود يعني ظرف چهار سال آينده مجموع شبكه فاضلاب شهر تهران به ۴ ميليون متر برسد.
به گفته وي: عليرغم اينكه در ماده ۳۰ قانون برنامه چهارم توسعه اين مسأله مورد تأكيد قرار گرفته است ولي دولت و مجلس، امسال، تخصيص سالانه يك ميليارد تومان اعتبار را براي ادامه اجراي شبكه فاضلاب شهري تهران تصويب كرده اند و اين تصميم مغاير برنامه چهارم توسعه است.
خادم گفت: براي تحقق برنامه چهارم توسعه بيش از ۵/۲ ميليون متر ديگر بايد به شبكه اضافه شود و به عبارتي براي رسيدن به ۵/۴ ميليون متر شبكه فاضلاب شهري ۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است كه به اين ترتيب بايد تا پايان برنامه چهارم سالانه ۵۰ ميليارد تومان به اجراي پروژه تخصيص يابد.
خادم افزود: با تخصيص سالانه يك ميليارد تومان اعتبار، احداث شبكه فاضلاب شهر تا نيم قرن ديگر به طول خواهد انجاميد و معلوم نيست با ادامه اين روند مهمترين پروژه زيست محيطي در اولويت چندم دولت قرار دارد.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر همچنين گفت: دولت بايد تكليف فاضلاب شهري تهران را روشن كند و در تخصيص اعتبارات مورد نياز براي تكميل آن توجه جدي از خود نشان دهد.

ساماندهي معابر و فضاي سبز
008193.jpg
گروه شهري: به منظور توسعه شبكه راه هاي درون شهري و اجراي طرح هاي عمراني، ترافيكي، فضاي سبز و... ۴۲ هزار متر مربع عرصه و اعيان با هزينه اي بالغ بر ۲۰۴ ميليارد ريال طي شش ماهه اول سال جاري در شمال تهران تملك و آزاد شده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك، در راستاي اجراي اين طرح ها ۵۷ توافق جهت تملك، انجام شده است كه از آن جمله مي توان به توافق هاي آزادسازي عرصه و اعيان واقع در طرح هاي بلوار ۳۵ متري شهيد اندرزگو، ۲۱ متري شهيد كريمي، ۲۱ متري دركه، احداث بوستان، فضاي سبز و... اشاره كرد.بر اي تملك املاك واقع در طرح هاي شهري تهران بيش از ۱۰۵ ميليارد ريال هزينه شده است.

كتابخانه تلفني و سيار شهر آفتاب
008196.jpg
كتابخانه تلفني و سيار شهر آفتاب وابسته به شهرداري منطقه ۱۵ تهران به ۲۰۰۰ عضو خود سرويس دهي مي كند. مهندس سيدمحمود نصري شهردار منطقه ۱۵ تهران افزود: اين كتابخانه كه از ۲۴ شهريور ماه سالجاري فعاليت خود را آغاز كرده است توانسته است جمع قابل توجهي از شهروندان منطقه را به خود جذب كند. وي افزود: اعضاي كتابخانه با تماس تلفني مي توانند كتاب خود را جلوي درب منزلشان تحويل گرفته و پس از مطالعه با تماس مجدد تلفني آن را به پيك كتاب رسان عودت داده و كتاب جديد دريافت نمايند. شهردار منطقه ۱۵ افزود: با هماهنگي هاي بعمل آمده تعداد دو هزار دانش آموز ديگر نيز به عضويت شهر آفتاب درخواهند آمد.

اثر تنش هاي زيست محيطي بر گياهان
نخستين همايش سراسري اثر تنش هاي محيطي و زيست محيطي بر روي گياهان كه در قزوين برپا شده بود، با بررسي ۱۱۵ اثر علمي و تحقيقاتي به كار خود پايان داد.
شركت كنندگان در اين همايش يك روزه اهميت اقتصادي و زيست محيطي، تاثير تنش هاي محيطي بر روي گياهان وازجمله انقراض برخي گونه ها و كاهش توليد محصولات استراتژيك را مورد تاكيد قرار دادند و خواستار همكاري نزديك تر دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي، در اين زمينه شدند.

نگاه
داود كاظمي
008199.jpg

شوراياران، بازوان مديريت شهري
008187.jpg
شهردار منطقه ۱۸ تهران، اعضاي انجمن شوراياري را بازوان قدرتمند مديريت شهري خواند و خواستار مشاركت آنان در اداره شهر شد. مهندس محسن عزتي كه در جمع اعضاي انجمن شوراياري منطقه جنوب غرب تهران سخن مي گفت افزود: همدلي و مشاركت مردم، ضامن موفقيت مديريت شهري است، از اين رو تلاش خواهد شد بستر مشاركت عملي شهروندان مشاركت جو در عرصه مديريت فراهم آيد.وي تصريح كرد: اعضاي انجمن هاي شوراياري كه نخستين حلقه برگزيدگان شهروندان به شمار مي آيند، مي توانند در نيازسازي، نياز شناسي و رفع كاستي هاي شهروندان ايفاي نقش كرده و سهم بسزايي در بهبود شرايط زندگي شهروندان داشته باشند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |