دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۵ - Nov 21, 2005
تشنج در كنفرانس وفاق ملي عراق
008181.jpg
گروه سياسي خارجي: كنفرانس سه روزه وفاق ملي عراق كه از شنبه در قاهره گشايش يافت، همانطور كه پيش بيني مي شد با تنش هاي شديد ميان گروههاي صاحب نفوذ در عراق مواجه شد.
در جلسه ديروز اين اجلاس از سويي علماي اهل تسنن عراق به ابراهيم جعفري تاختند و به موازات آن نخست وزير عراق پيشنهادات و شرايط مطلوب اهل تسنن براي وفاق و همدلي را رد كرد. در همين حال نماينده مسيحيان عراق اتهامات فراواني را به اتئلاف شيعيان اين كشور وارد كرد به گونه اي كه هيأت مذكور به عنوان اعتراض جلسه را ترك كرد.در جلسه ديروز دبير كل هيأت علماي مسلمين عراق در سخنان خود خواهان حضور نيروهاي بعثي در ساختار سياسي عراق شد. حارث انصاري همچنين گفت:خواهان تشكيل كميته هاي تحقيق درباره جنايات اشغالگران و عناصر دستگاههاي امنيتي عراق هستيم. وي در سخنان خود با نااميدكننده خواندن اظهارات ابراهيم جعفري نخست وزير عراق گفت: اين ادعا كه خروج نيروهاي اشغالگر از عراق باعث هرج و مرج در اين كشور خواهد شد غيرقابل قبول و بي اساس است.
ابراهيم جعفري نيز در سخنان خود با انتقاد از كشتار افراد بي گناه در عراق با طرح پرسشي گفت: پنج يا شش روز پيش كودكي چهار روزه در بغداد به شهادت رسيد آيا اين معناي مقاومت است! ما فرزندان مقاومت هستيم.
جعفري افزود: ما خطرات حزب بعث را با فرياد بلند اعلام مي كنيم حزب بعث فرهنگش بر ارث گذاشتن اين اقدامات خطرناك متمركز بود. فرهنگي كه به نام عرب در عراق وارد شد و ما را تكه تكه كرد و ثروتهايمان را بر باد داد و به كرامت و شرافت ما تجاوز كرد و به همين سبب ما خط قرمزي كشيده ايم و معتقديم حزب بعث هيچ جايي در عراق ندارد و اين نظر من است كه از تريبون اتحاديه عرب نيز آن را اعلام مي كنيم.
جعفري خاطرنشان كرد: زماني كه در آن يك شخص بر عراق حكومت مي كرد به سر آمده است.وي گفت: هر كس خواستار پايان اشغالگري در عراق است بايد خودش بخشي از ايجاد امنيت باشد و در برقراري آن كمك كند.
نمايندگان احزاب شيعه و كرد عراق نيز كه از اظهارات سخنگويي كه آنها را خائنان آمريكايي خوانده بود، خشمگين شده بودند، كنفرانس آشتي ملي عراق را ترك كردند؛ اما به دنبال عذرخواهي انجام شده مجددا به جلسه بازگشتند.
ديروز ابراهيم مناس اليوسفي، نماينده مسيحيان عراق در سخنراني اش ديگر نمايندگان را آلت دست آمريكايي ها خواند و گفت: تمامي روند سياسي در عراق غيرقانوني بوده و از سوي واشنگتن هدايت مي شود. نمايندگان شيعه و كرد پس از اين سخنان با خشم جلسه را ترك كردند.
۱۲۶ كشته و زخمي در حوادث ديروز
در يك حمله انتحاري به مراسم عزاداري شيعيان در استان دياله ۵۰ نفر كشته و چهل تن ديگر مجروح شدند.
همچنين با انفجار يك بمب در مسير گشتي مشترك نيروهاي آمريكايي و عراقي در شمال غربي بغداد ۱۵ عراقي شبه نظامي و يك تفنگدار آمريكايي به قتل رسيده و در اين درگيري ۱۱ سرباز آمريكايي و ۹ سرباز عراق و يك پليس نيز مجروح شدند.
پليس عراق نيز از كشته شدن ۴ شهروند عراق در يك حمله موشكي به پايگاه نظامي آمريكايي ها در منطقه المحاويل در جنوب بغداد خبر داد. در كربلا نيز ۴ عضو بلندپايه حزب منحله بعث عراق با شليك گلوله مستقيم به قتل رسيدند و در بيجي يك پليس عراقي به همين طريق كشته شد.

مخالفان جمهوري آذربايجان براي انقلاب
نارنجي آماده مي شوند
فارس: روزنامه آمريكايي واشنگتن پست ديروز نوشت: «مخالفان جمهوري آذربايجان برخلاف همتايان خود در اوكراين چندان از حمايت آمريكا يا اروپا برخوردار نيستند. به نظر مي رسد آمريكا كه از مدت ها قبل الهام علي اف رئيس جمهوري آذربايجان را به خاطر اصلاحات دمكراتيك تحت فشار قرار داده است، اكنون حس مي كند با توجه به اقدامات تدريجي علي اف به اهداف خود دست يافته و نيازي به برپايي انقلاب خياباني نيست.
در همين حال، اين روزنامه افزود: برخي گزارش هاي خبري حاكي از آن است كه دولت آذربايجان سرگرم رايزني براي مصالحه با مخالفان خود است و احتمال مي رود حتي با اعطاي برخي از كرسي هاي پارلمان به مخالفان موافقت كند.
عارف يونس اف يك تحليلگر آذري از موسسه صلح و دموكراسي در سخناني در سمينار مركز كارنگي مسكو در هفته گذشته گفت: در ظاهر همه شواهد انقلاب نارنجي وجود دارد، پرچم ها و رنگ هاي نارنجي در خيابان هاي آذربايجان به چشم مي خورد اما در واقع ما داريم براي انقلاب در انتخابات رياست جمهوري در سال ۲۰۰۸ آماده مي شويم.
در همين حال سومين تظاهرات بزرگ مخالفان در جمهوري آذربايجان ديروز در باكو برگزار شد و معترضان لغو نتايج انتخابات پارلماني اين كشور را خواستار شدند.
عيسي قنبر، يكي از رهبران جبهه دموكرات آذربايجان كه در جمع خبرنگاران حضور داشت، تأكيد كرد: نهايتاً هدف خود را تحقق مي بخشيم و در تغيير نظام پيروز خواهيم شد.

انتقاد بوش از نبود آزادي در چين
008178.jpg
ايرنا: جرج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا ديروز در سفر به چين ضمن  ديدار از كليساي  گانگ واشي  پكن ، بر اعطاي  آزادي هاي  بيشتر به  پيروان  اديان  مختلف  در چين  تأكيدكرد.
اين  در حالي  است  كه  چين  تأكيد دارد مخالف  دخالت  برخي  اشخاص  و كشورها به بهانه  مذهب  در امور داخلي  كشورهاي  ديگر است.
رئيس  جمهوري  آمريكا گفت كه  مردم  چين  تا چندي  پيش  اجازه  انجام  عبادات  مذهبي  را نداشتند، اما اكنون  وضعيت  بهتر شده  است .
چين  اعلام  كرده  است  حضور رئيس  جمهوري  آمريكا در كليسايي  در چين  از برنامه هاي  شخصي  بوش  است.
بوش  در اين  كليسا، خواستار اعطاي  آزادي هاي  مذهبي  بيشتر به  مردم  چين شد و گفت  مقامات  چين  بايد امكان  انجام  آزاد مراسم  مذهبي  را براي  مردم  اين كشور فراهم  كنند.
همزمان با حضور بوش در اين كليسا، پليس چين دست كم ۳۰ نفر را كه در اعتراض به دولت پكن در اين كليسا تجمع كرده بودند دستگير كرد. درهمين حال رسانه هاي آمريكايي ديروز از بازداشت يا حبس خانگي عده اي از ناراضيان و فعالان چيني در آستانه سفر بوش به اين كشور خبر دادند. اين رسانه ها نوشتند، مقامات امنيتي چيني از روز چهارشنبه گذشته ماموراني را براي نگهباني در خارج از منزل تعدادي از روشنفكران چيني مستقر كرده و شماري از ناراضيان را نيز در مهمانسراي خارج از شهر تحت بازداشت نگه داشته اند.
درپي انتشار اين گزارش ها كاندوليزا رايس كه در اين سفر همراه بوش است گفت: آمريكا اين گزارش ها را به دقت بررسي مي كند.
ون  جيا بائو نخست  وزير چين  ديروز در ديدار با بوش در پكن ، خواستار كاهش  اختلافات  دو كشور شد.
چين  و آمريكا در زمينه هاي  مختلف  اقتصادي ، كسري  تجاري ، منسوجات ، نرخ ارز، حقوق  بشر، آزادي هاي  مذهبي ، حفاظت  از حق  مالكيت  معنوي ، مساله  تايوان و برخي  زمينه هاي  ديگر اختلاف  دارند.
نخست  وزير چين  ابراز اميدواري  كرد كه  پكن  و واشنگتن  با نگرش  درازمدت  و براساس  منافع متقابل  اختلافات  را كاهش  داده  و با مسايل  حساس  به درستي  برخورد كرده  و همكاري ها را افزايش  دهند.
از سوي ديگر چين و آ مريكا ديروز خواستار جلوگيري از قاچاق و تجارت غيرقانوني مواد هسته اي و ديگر مواد راديواكتيو شدند و يادداشت تفاهم همكاري در اين زمينه امضا كردند.

انصراف مليس از بازجويي افسران سوري در لبنان
به  گفته  يك  منبع  آگاه  سوري ، دتلف  مليس ، رئيس  كميته  بين المللي  تحقيق  درمورد ترور رفيق  الحريري  به  مشاور حقوقي  وزارت  امور خارجه  سوريه  خبرداد، از بازجويي  شش  افسر سوري  در لبنان  صرف نظر كرده  است .
اين  مقام  سوري  ديروز به ايرنا اظهارداشت :مليس  در ملاقات  اخير خود با رياض  الداوودي  در شهر بارسلون  اسپانيا، گفت  كه  ديگر نيازي  به  انجام  بازجويي ها در لبنان  نيست .به  گفته  اين  مقام  مسئول  در وزارت  امور خارجه  سوريه  كه  مايل  به  افشاي نامش  نبود، الداوودي  پس  از يك  دور مذاكرات  به  نسبت  طولاني  با مليس  در بارسلون ، شنبه  شب  به  دمشق  بازگشت .

علماي اندونزي گروه ويژه مبارزه با تروريسم
تشكيل دادند
ايسنا: علماي مسلمان اندونزي اقدام به تشكيل گروه ويژه اي براي رويارويي با گسترش افكار تندروانه  كرده اند.
به گزارش روزنامه  الجزيره -چاپ عربستان- علماي مسلمان اندونزي به منظور فرهنگ سازي براي جوانان درخصوص درك آنها از اسلام و آگاهي آنها از اقداماتي كه در راستاي سوءاستفاده از اسلام صورت مي گيرد، اقدام به تشكيل چنين گروهي كرده اند.
روزنامه  كومباس چاپ اندونزي نيز نوشت: اين گروه دربرگيرنده دو گروه بزرگ اسلامي العلماء و المحمديه  اندونزي است و سعي دارد تا نگرش ها نسبت به دين اسلام را تغيير دهد.

پوتين: كره شمالي را وارد طرح هاي
عظيم توسعه اقتصادي مي كنيم
ولاديمير پوتين به منظور كاهش تنش هاي شبه جزيره كره، خواستار واردكردن كره شمالي در پروژه هاي عظيم توسعه شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه، طي يك كنفرانس خبري پس از گفت وگوهاي دوجانبه با روموهيون، رئيس جمهور كره جنوبي، اظهار داشت: بسيار واقع گرايانه است كه كره شمالي نيز در برخي زمينه ها وارد روابط گرم روسيه و كره جنوبي شود.
پوتين افزود: اين همكاري مي تواند به طور سه جانبه در زمينه هاي انرژي و حمل و نقل صورت گيرد.
رئيس جمهور روسيه تصريح كرد: چنين همكاري هايي نه تنها از لحاظ اقتصادي درآمدزا است، بلكه به اعتمادسازي در شبه جزيره كره كمك مي كند.پوتين به پروژه خاصي اشاره نكرد، ولي مقامات روسي از طرح احداث خط آهن بين دو كره به طوري كه كره شمالي و جنوبي به روسيه متصل شوند، صحبت كرده اند.

وزارت دفاع ژاپن خواستار ارتباط مستقيم با چين شد
مدير آژانس دفاعي ژاپن مذاكره با وزير دفاع چين و ايجاد خط تلفن مستقيمي را ميان دو طرف پيش از آنكه مشاجرات بر سر انرژي و مسايل ديگر به يك تهديد نظامي تبديل شود، خواستار شد.به گزارش خبرگزاري فرانسه مدير آژانس  دفاعي ژاپن با اشاره به استقرار ناوهاي چيني در نزديكي حوزه گازي مورد مشاجره دو طرف در سال جاري و نقض حريم آب هاي ژاپن از سوي يك زيردريايي چيني در سال گذشته، اعلام كرد: ژاپن نسبت به تحركات نظامي سريع چين نگران است.
وي در گفت وگو با شبكه خصوصي آساهي اعلام كرد: آنچه كه ما بايد در ذهن مان داشته باشيم، افزايش تبادلات پيش از تبديل شدن اين موارد به يك تهديد نظامي است.

آماده باش ۱۰ هزار پليس آلماني همزمان
با تظاهرات ضدهسته اي
فارس: تظاهركنندگان آلماني در نزديكي محل دفن زباله هاي هسته اي در شمال اين كشور در حالي دست به اعتراض زده اند كه پليس آلمان تدابير امنيتي لازم را در راه آهن اين كشور براي حركت قطار حامل سوخت هسته اي كه از فرانسه وارد مي شود، به كار بسته است. به گزارش خبرگزاري آلمان از گورلبن، پليس آلمان با اعلام آماده باش ۱۰ هزار افسر پليس اين كشور اين اقدام را در راستاي جلوگيري از خرابكاري احتمالي توصيف كرد.
پليس اعلام كرد: حدود ۳ هزار و ۱۰۰ نفر از تظاهركنندگان در نزديكي اين محل كه پيش از اين يكي از معادن نمك در گورلبن واقع در شمال آلمان بود، دست به اعتراض زدند.تاكنون ۹ محموله بطور ساليانه از اين ضايعات هسته اي پس از بازفرآوري در فرانسه وارد آلمان شده اند و تظاهرات گسترده اي را توسط گروه هاي مخالف هسته  اي موجب شده است.

ابراز نگراني اتحاديه اروپا از وضعيت حقوق
بشر در ازبكستان
مهر: اتحاديه اروپا نسبت به محاكمه افراد شريك در ايجاد حوادث انديجان در ازبكستان ابراز نگراني كرد و بارديگر خواهان انجام بررسي شفاف و مستقلي از حوادث ماه مي در انديجان ازبكستان شد.
به گزارش روزنامه انگليسي زبان مردم چاپ چين، اتحاديه اروپا در بيانيه اي كه از سوي انگليس به عنوان رئيس دوره اي اين اتحاديه منتشر شد، آورده است: اتحاديه اروپا محاكمه اين افراد را از نزديك پيگيري مي كند و در عين حال نگراني شديدي نسبت به منصفانه بودن دادگاه هاي ازبكستان دارد.
در ادامه آمده است: اتحاديه اروپا اعتقاد دارد ازبكستان به متهمين اجازه نخواهد داد به طور منصفانه به دفاع از خود بپردازند.
اتحاديه اروپا بارديگر تاكيد كرد بايد بررسي مستقل بين المللي از حوادث ۱۲ و ۱۳ مه در انديجان ازبكستان صورت گيرد تا واقعيت ماجرا هر چه زودتر مشخص شود.

آلمان دو زيردريايي با قابليت تجهيز
سلاح هاي هسته اي به اسرائيل مي فروشد
ايسنا: روزنامه يديعوت آحارونوت ديروز گزارش داد، گرهارد شرودر پس از سه سال مذاكره با اسرائيل توافق كرد، دو زيردريايي دلفين به اين رژيم بفروشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يديعوت آحارونوت در گزارشش نوشت: اين توافقنامه به ارزش ۱‎/۱۷ميليارد يورو ( ۱‎/۴ ميليارد دلار) امضا مي شود.
نيروي دريايي اسرائيل هم اكنون سه زيردريايي دلفين دارد كه مي تواند به سلاح هاي هسته اي مجهز شود.اسرائيل از اين زيردريايي ها براي مقابله با آنچه تهديدات ايران خوانده، استفاده مي كند!

حمايت روسيه از كنفرانس قاهره
واحد مركزي خبر: وزارت  امور خارجه  روسيه  ديروز ابراز اميدواري  كرد كنفرانس  قاهره كه  به  بررسي  تحولات  عراق  مي پردازد موفقيت  آميز باشد.
به  گزارش  خبرگزاري  شين هوا از مسكو وزارت  امور خارجه  روسيه  با انتشار بيانيه اي  اعلام  كرد: اتحاديه  عرب  براي  تقويت  آشتي  ملي  ميان  عراقي ها مبادرت  به  برگزاري  كنفرانس  قاهره  كرده  است .در اين  بيانيه  آمده  است  روسيه  از گفتگو ميان  نيروهاي  سياسي  عراقي  حمايت  مي كند.

اطلاعات جديد يك تبعه سوري از ترور حريري
درهمين حال روزنامه  الحيات  نوشت : يك  تبعه  سوري  اطلاعات  جديدي  را در اختيار كميته بين المللي  تحقيق  درباره  ترور رفيق  حريري  نخست  وزير سابق  لبنان  قرارداده  است .به  نوشته  اين  روزنامه ، وي  اطلاعاتي  را درباره  منبع  تهيه  مواد منفجره بكار گرفته  شده  در ترور حريري ، چگونگي  انتقال  آن به  لبنان  و ديدارهاي انجام شده  پيش  از ترور رفيق  حريري  در اختيار اين  دو بازجو قرار داده  است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |