دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۵ - Nov 21, 2005
بنزين از ارديبهشت ماه ۸۵ با كارت هوشمند عرضه مي شود
بنزين سال آينده دونرخي نمي شود
008145.jpg
گروه اقتصادي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز در جلسات صبح و بعد از ظهر، روز پركاري را پشت سر گذاشتند. به گزارش خبرنگار ما، مهمترين مصوبه اقتصادي ديروز مجلس، تعيين تكليف قيمت بنزين و نحوه عرضه آن در سال آينده بود كه نهايتاً اينگونه مصوب شد كه دولت در قالب لايحه بودجه سال آينده، كه اواخر دي ماه به مجلس ارائه مي شود، تكليف قيمت بنزين و نحوه عرضه آن را معين كند. اين تكليف در قالب ماده الحاقي به لايحه دولت مصوب شد.
پيش از اين، كميسيون برنامه و بودجه ماده الحاقي به لايحه دولت را برمبناي دونرخي شدن بنزين در سال آينده (عرضه بنزين توليد داخل با قيمت يارانه اي و بنزين وارداتي بخش خصوصي با قيمت واقعي) تدوين كرده بود كه ابقا يا حذف آن به تصويب نمايندگان نرسيد و به اين ترتيب، بنزين در سال آينده تا زمان ارائه لايحه بودجه دونرخي نخواهد بود.
در جلسه ديروز پيشنهادهايي از سوي برخي نمايندگان مجلس براي جايگزيني اين ماده الحاقي نظير كوپني  شدن بنزين و تعويق يكساله در تعيين تكليف بنزين مطرح شد كه هيچ كدام رأي نياورد.
از ديگر مصوبات ديروز مجلس در اين زمينه، الزام دولت مبني بر عرضه بنزين به مشتريان از طريق كارت هوشمند از ابتداي ارديبهشت ماه سال آينده است. استفاده از كارت هوشمند به معناي سهميه بندي يا دونرخي  شدن قيمت بنزين نيست.
ديروز همچنين نمايندگان مجلس در قالب لايحه يك فوريتي اصلاح جداول شماره ۴ و ،۸ قانون برنامه چهارم توسعه و متمم بودجه سال ۸۴ كل كشور، به دولت اجازه برداشت ده هزار ميليارد ريال به منظور تأمين برق مورد نياز بخش هاي كشاورزي و صنعتي از حساب ذخيره ارزي داد.
گروه سياسي: مجلس شوراي اسلامي وزارت نفت را مكلف كرد به منظور كنترل و هدايت عرضه و مصرف بنزين و نفت گاز به وسايل نقليه بنزين سوز و گازوئيل سوز به گونه اي اقدام كند كه تا پايان بهمن امسال كارت هوشمند در تمام جايگاه هاي عرضه فرآورده هاي نفتي فعال شود و از اول ارديبهشت ۸۵ تحويل سوخت به وسايل نقليه فقط از طريق كارت هوشمند صورت  گيرد.
در ادامه بررسي لايحه يك فوريتي اصلاح قانون برنامه چهارم توسعه كشور و متمم بودجه ۸۴ كل كشور صبح ديروز مصوبه فوق را در قالب ماده الحاقي ۲ به اين لايحه با ۱۳۱ راي موافق و ۴۲ راي مخالف از ۲۱۸ نماينده حاضر به تصويب رساندند.وزارت نفت براساس تبصره ماده الحاقي ۲ همچنين مكلف شد از محل منابع داخلي شركت ملي نفت ايران اعتبار لازم براي اجراي اين طرح را تامين و از محل درآمد ناشي از فروش كارت هوشمند به قيمت تمام شده جايگزين كند. همچنين با تصويب ماده الحاقي ،۳ شركت ملي نفت ايران براي جبران برداشت از ذخاير بنزين كشور در چند ماه گذشته موظف شد مديريت خريد و فروش بنزين را به نحوي تنظيم كند كه موجودي ذخاير بنزين كشور در پايان سال از موجودي ابتداي سال ۸۴ كمتر نباشد. اين شركت بايد مقدار وارزش نفت خام معاوضه شده و بنزين معادل آن را در پايان هر ماه به خزانه داري كل كشور و كميسيون هاي برنامه و بودجه و محاسبات و انرژي مجلس شوراي اسلامي اعلام كند.
برداشت از حساب ذخيره ارزي براي كمك به صنعت برق كشور
همچنين مجلس برداشت معادل ارزي ده هزار ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي براي كمك به صنعت برق كشور و جلوگيري از بروز نارسايي در شبكه سراسري برق ناشي از ركود عمليات اجرايي توليد، توزيع و انتقال نيروي برق را تصويب كرد.
ماده الحاقي يك براي كمك به صنعت برق كشور با ۱۵۸ راي موافق و ۱۶ راي مخالف از ۲۱۹ نماينده حاضر به تصويب رسيد از مبلغ ده هزار ميليارد ريالي كه براي اين امر برداشت مي شود بايد براي تامين برق مورد نياز صنايع و كشاورزي و تسريع در تكميل طرحها و پروژه هايي كه در سالهاي ۸۴ و ۸۵ به پايان مي رسد نيز بودجه اختصاص داده شود. همچنين براساس تبصره اين ماده در سال ۱۳۸۴ تامين هزينه برق مصرفي روشنايي ميادين، معابر و پاركها در شهرهاي زير يكصد هزار نفر جمعيت به عهده وزارت نيرو خواهد بود.
همچنين نمايندگان با تصويب متن جايگزين براي ماده الحاقي ۴ لايحه اصلاح برنامه چهارم توسعه و متمم بودجه ۸۴ مبني بر ممنوعيت واردات بنزين از محل منابع عمومي دولت در سال ۸۵ را تصويب كردند.
همچنين مجلس با اصلاح بودجه امسال هزار و ۳۱۰ ميليارد تومان براي آب، راه و بهسازي روستايي، آموزش و پرورش، حمل و نقل شهري، تجهيزات صدا و سيما، بيماران صعب العلاج، مستمري افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي و احداث شبكه آبياري و زهكشي، تامين زيان ناشي از منع دريافت حق النظاره آب كشاورزي، آموزش فني و حرفه اي و مواد و تجهيزات پژوهشي دانشگاه ها اختصاص دادند.
تصويب كليات طرح الزام دولت
به تعليق اقدامات داوطلبانه
همچنين مجلس شوراي اسلامي با ۱۸۳ راي موافق از ۱۹۷ نماينده حاضر به كليات طرح الزام دولت به تعليق اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي راي مثبت داد. براساس ماده واحده اين طرح، در صورت گزارش و يا ارجاع پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل، دولت موظف است ضمن توقف اقدامات داوطلبانه و غيرالزام آور حقوقي برنامه هاي علمي، تحقيقاتي و اجرايي خود را جهت استيفاي حقوق هسته اي ملت مندرج در معاهده جامع منع توليد و گسترش سلاح هاي هسته اي (NPT) به اجرا درآورد. جزئيات اين طرح در روز سه شنبه بررسي خواهد شد.
همچنين هوشنگ حميدي، در مخالفت با اين طرح و علاءالدين بروجردي و آقازاده نماينده دولت در مخالفت با طرح صحبت كردند.
حاشيه 
* حدود ۳۰۰ نفر از كارگروه هاي كارخانه هاي مختلف ديروز در اعتراض به قراردادهاي موقت قانون كار مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند اين كارگران خواهان لغو قرارداد موقت كار بودند.
* جمعي از دانشجويان رشته داروسازي و معلمان حق التدريسي نيز مقابل مجلس تجمع كردند.
* نمايندگان با امضاء نامه اي از حسين رضازاده قهرمان وزنه برداري جهان به دليل بلندكردن تمثال مقام معظم رهبري پس از قهرماني و قهرماني وي در مسابقات تقدير و تشكر كردند.
* سيد محسن تسلطي وزير پيشنهادي نفت با تكذيب دارابودن گرين كارت و تابعيت مضاعف گفت: اين مسائل كذب محض است و من جمعا بيش از ۱۰ روز در خارج از كشور نبوده ام.
* محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس نسبت به سرمقاله يكي از روزنامه هاي صبح تذكر داد و گفت: رسانه ها مكمل دموكراسي هستند و حق رسانه ها است كه انتقاد كنند ولي انتقاد آنها را به شرطي كه حق را رعايت كنند، قبول داريم.وي افزود: رسانه ها در پوشش انتقاد حق توهين به احدي آن هم به نهاد مقدس مثل مجلس شوراي اسلامي را ندارند. به سخره گرفتن باعث گلايه جدي ماست كه انشاءالله رعايت مي كنند.
* ۱۵۲ نفر از نمايندگان طي نامه اي به قوه قضاييه عملكرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي را مناسب ندانسته و همچنين خواستار معرفي محكومان پرونده هاي اقتصادي شدند.
* در جلسه ديروز جمعي از نمايندگان نسبت به سوء مديريت در مجموعه هاي دانشگاه تهران معترض شده و خواستار بررسي دقيق علل و عوامل آتش سوزي مشكوك كتابخانه دانشكده حقوق اين دانشگاه و معرفي عوامل مقصر كه همزمان با هفته كتابداري اتفاق افتاد، شدند.

باهنر: اگر احساس كنيم جامعه بين الملل نيازمند اعتماد
بيشتري است از تمام امكانات استفاده مي كنيم
ايلنا: محمدرضا باهنر؛ نايب رئيس اول مجلس در كنفرانس مطبوعاتي با حضور خبرنگاران پارلماني به ارايه گزارشي از سفر پنج روزه خود به ژاپن پرداخت.
رئيس فراكسيون اكثريت مجلس هفتم، تصريح كرد: به مقامات ژاپني گفتم كه پيش  شرط صرف  نظر دائمي  و قطعي از دسترسي به چرخه سوخت براي ما قابل قبول نيست. و اگر در زماني احساس كنيم واقعا جامعه بين  الملل نيازمند اعتماد بيشتر است، حاضريم از تمام امكانات در اين زمينه استفاده كنيم.
نايب رئيس مجلس در ادامه اين كنفرانس خبري در پاسخ به برخي انتقادات كه او را مشاور احمدي نژاد در مجلس عنوان مي  كند، گفت: احمدي  نژاد نه تنها درباره وزيران پيشنهادي بلكه درباره ساير موارد نيز با من مشورت مي  كند، ضمن آنكه رئيس  جمهوري دوستان ديگري نيز دارد.رئيس فراكسيون اصولگرايان در مجلس هفتم در خصوص فضاي مجلس براي راي اعتماد به محسن تسلطي؛ وزير پيشنهادي نفت، گفت: چون هفته گذشته در مجلس نبودم، از فضاي مجلس بي  خبرم و تا قبل از سفر به ژاپن نمي  دانستم كه آقاي احمدي نژاد چه كسي را معرفي مي كند.
وي افزود: در مورد وزير پيشنهادي نفت بعد از اينكه آقاي احمدي نژاد تصميم گرفتند، از اين موضوع مطلع شدم.
وي در عين حال، گفت: البته طبيعي است كه رئيس  جمهوري گاهي با من مشورت مي  كند و گاهي هم به مشورت  هاي ما عمل مي  كند، گاهي هم مصلحت نمي  داند و عمل نمي  كند.

تعطيلي مركز هسته اي اصفهان تكذيب شد
گروه سياسي: مقامات آگاه شوراي عالي امنيت ملي كشورمان خبر تعطيلي موقت كارخانه UCF اصفهان را تكذيب كردند.
روز گذشته منابع غيررسمي از احتمال تعطيلي فعاليت اين مركز به بهانه تعميرات خبر داده بودند كه با واكنش سريع رسانه هاي داخلي و مقامات ديپلماتيك مواجه شد.
هفته گذشته نيز برخي منابع رسانه اي غرب مدعي شده بودند كه ايران در پيشنهاد غيررسمي به طرف هاي اروپايي اعلام كرده است براي ادامه مذاكرات فعاليت مركز UCF اصفهان را بدون انتشار خبر تعطيل كند كه اين خبر نيز با واكنش منفي مقامات ديپلماتيك مواجه شد. فعاليت كارخانه UCF اصفهان سه ماه پيش و پس از يك سال تعليق، زماني از سر گرفته شد كه سه كشور اروپايي در ارائه پيشنهاد جامع خود به ايران تأخير كردند.
در چند ماه گذشته فرآوري اورانيوم در مركز UCF محور اصلي مباحثات ايران و اتحاديه اروپا بوده است. اروپا با انتشار بيانيه اي اعلام كرد مذاكرات هسته اي با ايران را تا توقف فعاليت هاي مركز UCF اصفهان از سر نمي گيرد.
ايران نيز در چند ماه گذشته موضوع ادامه فعاليتها در اصفهان را قطعي دانست و يادآور شد ما آماده ايم مذاكرات هسته اي را بدون پيش شرط ازسربگيريم.
محمدالبرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در گزارش روز جمعه خود ادامه فعاليت مركز UCF اصفهان را تأييد كرد.از لحاظ فني فعاليت مركز اصفهان جزو مراحل غني سازي محسوب نمي شود. فعاليتهاي مربوط به غني سازي در ايران در كارخانه نطنز انجام مي شود كه فعاليت اين كارخانه هم اكنون در حال تعليق است. پس از آن كه در آستانه اجلاس شوراي حكام خبر تعطيلي موقت مركز UCF منتشر شد يك مقام آگاه در شوراي عالي امنيت ملي در گفتگو با دو خبرگزاري ايسنا و مهر اين موضوع را رد كرد.
اين منبع آگاه ضمن تأييد نياز اين كارخانه به تعميرات و بازبيني اعلام كرد اين عمليات به دليل جلوگيري ازشائبه هاي سياسي به بعد از جلسه شوراي حكام موكول شد. جلسه شوراي حكام پنجشنبه هفته جاري در وين آغاز مي شود.به گفته وي اين تعميرات كمتر از دو هفته طول مي كشد و پس از پايان اين زمان بلافاصله فرآوري اورانيوم ازسر گرفته مي شود.

آصفي: دليل حقوقي و عقلي براي ارجاع
پرونده به شوراي امنيت وجود ندارد
ايسنا: سخنگوي وزرات امور خارجه كشورمان گزارش جديد مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران را نشاندهنده همكاري خوب ايران با اين سازمان بين المللي خواند و تصريح كرد كه اين گزارش نمي تواند زمينه ساز ارجاع پرونده هسته اي تهران به شوراي امنيت باشد.
حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ارتباط با گزارش محمد البرادعي در خصوص فعاليت هاي هسته اي كشورمان اظهار داشت: گزارشي را كه آقاي البرادعي داده اند به پيشرفت هاي موجود و همكاريهاي خوب ايران با آژانس اشاره داشته و اينها از نكات خوب و مثبت گزارش است.
آصفي افزود: در اين گزارش اشاره شده كه در زمينه گفت وگو و بازديد از اماكني كه لازم بوده، پيشرفت هاي خوبي حاصل شده و اين گزارش به وضوح نشان مي دهد كه ايران به مقررات بين المللي پايبند است.
آصفي خاطرنشان كرد: در واقع اين گزارش حاكي از بي اعتباري مصوبه قبلي و قطعنامه پيشين شوراي حكام است كه در يك فضاي سياسي و با انگيزه هاي سياسي صادر شد و از سوي ديگر هم باعث تاسف است كه عليرغم اين پيشرفت ها و اذعان به همكاري خوب ايران با آژانس در چارچوب مقررات بين المللي و پادمان موضوع هنوز مختومه نشده است.
آصفي ادامه داد: به هر حال انتظار مي رود كه اين موضوع هر چه سريع تر مختومه شود و اين گزارش حاكي از همكاري خوب ما با آژانس است كه آقاي دبيركل نيز در اين گزارش به آن اذعان كرده است. سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ارتباط با اخباري مبني بر ارايه سندي از سوي كشورمان به آژانس بين المللي انرژي اتمي كه مي تواند در ساخت بمب هسته اي به كار گرفته شود، گفت: اين يك كار رسانه اي است و آمريكا و برخي از متحدانش وقتي گزارش آقاي البرادعي را ديدند كه نكته بارز منفي در آن وجود ندارد، درصدد تخريب گزارش آقاي البرادعي بر آمدند. وي در خصوص اخبار منتشر شده مبني بر توافق روسيه و آمريكا براي اجراي طرح روسيه مبني بر انجام فعاليت هاي هسته اي با كشورمان گفت: روسيه اصلا طرحي به ما نداده و ما هيچ طرح مدوني از روس ها نگرفته ايم و من شما را در اين خصوص به صحبت هاي خود آقاي ايوانف ارجاع مي دهم كه اشاره كردند ما طرحي به ايران نداده ايم و تمام قضيه همين است.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ادامه در خصوص اين كه آيا كشورمان اجازه بازديد بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از سايت هاي شيان و لويزان را مي دهد يا خير؟ خاطرنشان كرد: ما با آژانس همكاري كرده و در آينده هم همكاري خواهيم داشت و مركز تصميم گيري را آژانس مي دانيم.
آصفي ادامه داد: اينكه در آينده چه خواهيم كرد به درخواست هاي آژانس باز مي گردد كه ببينيم آيا منطبق با پادمان، ان.پي.تي و مسئوليت هاي ماست يا خير. بايد مورد به مورد اين موارد تطبيق داده شود. ما چيزي را فراتر ازپادمان و ان.پي.تي نمي پذيريم و هر چه با آن چارچوب منطبق باشد، ما آماده همكاري هستيم.آصفي افزود: صحبت اين است كه نمي شود مدام به صورت بي جهت بگويند كه اينجا يا آنجا را مي خواهيم ببينيم و يا با اين و آن مي خواهيم صحبت كنيم تا پرونده كش دار و طولاني شود. آدم بايد مطمئن شود كه هدف از اين اقدام و سؤال در جهت حل و فصل و مختومه كردن مساله است و صحبت هاي لاريجاني هم بر همين مفهوم نظارت داشت. سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص اين سوال كه آيا فكر مي كنيم در اجلاس اين دوره شوراي حكام پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع مي شود؟ اظهار داشت: در اين جلسه تصور ندارم. اولا خيلي راجع به شوراي امنيت صحبت نكنيم، چون من مسايل را اولا سياه و سفيد نمي بينم و نديدم به هر حال گفتگوها ادامه دارد و با غيرمتعهدها (نم) و كشورهاي ديگر در حال گفت وگو هستيم و مذاكرات با آژانس هم ادامه دارد. وي خاطر نشان كرد: هيچ دليل حقوقي و منطقي هم براي ارسال پرونده به شوراي امنيت وجود ندارد و در اين موضوع ترديدي نيست و از گزارش هم چنين چيزي در نمي آيد. ولي اگر در خلال اين چند روز كارهاي سياسي انجام شود، اين بحث ديگري است. وي نتيجه گرفت: از آنجايي كه هيچ جاي اين گزارش حاكي از تخطي و عدم اجابت نيست، لذا دليلي براي ارسال پرونده به شوراي امنيت از اين گزارش در نمي آيد و البته اينها نكات مثبت اين گزارش است و اين به اين معنا نيست كه نكات منفي ندارد. گفتم همين كه برخي از اين مسايل را باز گذاشته اند، نمايانگر كش دادن قضيه و طولاني كردن آن است كه از اين جهت باعث تاسف است كه گزارش مي تواند اينگونه باشد.

نشست امروز وزيران خارجه اتحاديه اروپا
درباره مسئله هسته اي ايران
ايسنا: وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا قصد دارند امروز در بروكسل نشستي برگزار كنند كه طي آن به بررسي مسئله هسته اي ايران خواهند پرداخت.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در ميان ساير موضوعات به بحث و بررسي استراتژي شان پيش از نشست كليدي روز پنجشنبه شوراي حكام درباره ايران خواهند پرداخت.
اين گزارش افزود: گزارش اخير محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران بر تنش ها ميان ۲۵ عضو اتحاديه اروپا و هم چنين آمريكا بر سر تهران افزوده است.

بوش و رئيس جمهور چين درباره ايران گفت وگو مي كنند
ايسنا: كاندوليزا رايس گفت كه درخصوص پرونده هسته اي ايران مي خواهيم ديپلماسي عمل كند.كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا ديروز در پاسخ به سئوالي درخصوص اين كه آيا مساله برنامه هسته اي ايران در ديدار جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا و هوجين تائو، همتاي چيني اش مطرح شده است؟ گفت: دو طرف امشب (يكشنبه شب) با يكديگر ديدار مي كنند و درباره اين مسايل گفت وگو خواهند كرد.
رايس درخصوص اين كه آيا چين در نشست آتي شوراي حكام از موضع آمريكا و اتحاديه اروپا درخصوص ايران حمايت خواهد كرد؟ گفت: معتقدم درخصوص ايران بايد اين نكته را خاطرنشان كرد كه در آخرين دور [نشست شوراي حكام] چين راي ممتنع داد كه من فكر مي كنم علامت مهمي براي ايران بود، مبني بر اين كه آنها معتقدند هنوز نمي توان درباره رفتار ايران تصميم گيري كرد.وي همچنين افزود:رئيس جمهور روز گذشته گفته است كه پيشنهاد روس ها به ايران را جالب مي داند، زيرا با اين نظر كه كشورهاي مايه نگراني را از چرخه كامل سوخت هسته اي محروم سازد، بسيار مطابقت مي كند.
وي در ادامه ادعا كرد:ما به وضوح اعلام كرده ايم كه معتقديم آراي كافي براي ارجاع به شوراي امنيت را دارا هستيم، اما اين كار را در زماني به انتخاب خودمان انجام خواهيم داد و اين مساله اين خواهد بود كه ما فكر كنيم ديپلماسي چگونه در حال پيشروي است.

سعيدي: گزارش آژانس نشان دهنده همكاري
شفاف ايران است
ايسنا: معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان گزارش اخير مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران را حاوي نكات مثبت و نشان دهنده همكاري شفاف ايران با آژانس دانست.دكتر محمد سعيدي، معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي  كشورمان گفت:گزارش البرادعي دوپهلو نيست، اما او برخي اطلاعات را بدون آن كه از آن نتيجه گيري خاصي كند، در گزارش خود گنجانده است.سعيدي يكي از نكات جالب توجه گزارش جديد البرادعي را كوتاه بودن آن دانست و گفت:اين نشان مي دهد، مسايلي كه درباره موضوع هسته اي ايران وجود داشت، درحال حل شدن و رو به اتمام است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |