دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۵ - Nov 21, 2005
سياست هاي جديد وزارت علوم اعلام شد
008205.jpg
گروه علمي فرهنگي: معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به سياستهاي جديد وزارت علوم در خصوص دانشجويان خارجي شاغل به تحصيل در دانشگاه هاي داخل كشور، از ساماندهي وضعيت تحصيلي و مالي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمود ملاباشي ديروز در يك نشست خبري، از طرح مهمانپذيري خانواده هاي ايراني در خصوص هر يك از دانشجويان خارجي خبر داد و گفت: براساس اين طرح هر يك از دانشجويان خارجي با يك خانواده ايراني در تماس هستند و با شركت در اعياد، جشن ها و مراسم مذهبي و سنتي ايران، ضمن آشنايي و انتقال فرهنگ ايراني از نظر روحي نيز در وضعيت بهتري قرار مي گيرند.
وي با بيان اينكه سياستهاي قبلي معاونت دانشجويي كه در راستاي برآورده كردن نيازهاي دانشجويان بوده است با شدت بيشتري ادامه پيدا مي كند، اظهار كرد: به عنوان مثال سياست كاهش اعزام دانشجويان بورس كوتاه مدت به خارج از كشور با سرعت و شدت بيشتري اعمال مي شود و طبق تصميم شوراي بورس تنها در خصوص رشته هاي مورد نياز كشور مانند IT، هسته اي و نانوتكنولوژي اعزام دانشجو خواهيم داشت.
وي افزود: همچنين سياست اعزام كوتاه مدت دانشجويان در مقطع دكتري نيز طبق روال گذشت اعمال مي شود كه اين دوره تا ۹ ماه نيز قابل تمديد است، چرا كه نتايج مثبتي چون انتقال تجربيات، ارايه مقاله و برقراري ارتباط علمي با مراكز پژوهشي و آموزشي معتبر خارج از كشور را به دنبال خواهد داشت.
دكتر ملاباشي در ادامه تقويت ورزش همگاني را از برنامه هاي اداره تربيت بدني وزارت علوم عنوان كرد.
پوشش ۵۰ درصدي متقاضيان خوابگاه
معاون دانشجويي وزارت علوم با اشاره به برنامه هاي وزارت علوم در خصوص بهبود وضعيت خوابگاه ها، تصريح كرد: در حال حاضر خوابگاه هاي وزارت علوم در كليه دانشگاه ها ۵۰ درصد متقاضيان را پوشش مي دهند. البته در برخي دانشگاه ها پوشش دختران متقاضي ۱۰۰ درصد است. با اين حال اگر پوشش خوابگاهي تا ۲۰ درصد افزايش پيدا كند ديگر هيچ متقاضي خوابگاهي بدون خوابگاه نمي ماند.
وي با اشاره به عمر متوسط خوابگاه هاي دانشجويي كشور، تصريح كرد: اكثر خوابگاه هاي كشور عمر ۱۰ تا ۱۵ سال داشته و برخي خوابگاهها نيز بين ۲۰ تا ۲۵ سال قدمت دارند كه تنها دسته دوم خوابگاه ها نيازمند بازسازي و تعمير است. دكتر ملاباشي خاطرنشان كرد: در حال حاضر ظرفيت خوابگاه هاي دانشجويي وزارت علوم با توجه به افزايش چشمگير پذيرش دانشجو در سال جاري با استانداردهاي مرسوم تناسب ندارد.
معاون دانشجويي وزارت علوم گفت: برنج و گوشت غذاي دانشگاه ها وارداتي بوده و از كيفيت پاييني برخوردار است.
دكتر محمود ملاباشي در ادامه نشست خبري خود اظهار كرد: وزارت علوم در حال مذاكره با مسئولان وزارت بازرگاني است تا اين وزارتخانه را قانع كند ،چرا محصولات غذايي وارداتي بايد در دانشگاه ها و پادگان ها مصرف شود ودرصورت كسب نتيجه مثبت، كيفيت غذاي دانشجويي افزايش مي يابد.
وي همچنين از تاسيس رستورانهاي آزاد در دانشگاه ها خبر داد و گفت: با تاسيس رستورانهاي آزاد، دانشجويان در انتخاب غذاي دانشگاهي و غذاي رستوراني مختار مي شوند كه اين امر باعث ايجاد رقابت ميان متوليان تغذيه دانشگاهي و رستوران هاي آزاد در جهت افزايش كيفيت مي شود.
وي همچنين ايجاد رقابت بين پيمانكاران سلفهاي مختلف دانشگاهها را از ديگر برنامه هاي وزارت علوم در جهت بهبود غذاي دانشجويي بيان كرد.
كاهش تعهدات دانشجويي
در دريافت وامهاي دانشجويي
دكتر ملاباشي در ادامه با اشاره به كاهش تعهدات دانشجويي در دريافت وامهاي دانشجويي از صندوق رفاه وزارت علوم به عنوان يكي از اولويت ها، اظهار كرد: بانك ها در برابر ارائه وام به دانشجو تعهدات سنگيني در نظر مي گيرند كه اين امر به تاخير ارائه وام به دانشجو مي انجامد، بنابراين وزارت علوم براي رفع اين مشكل تعريف جديدي از تعهدات ارايه مي كند، به عنوان مثال يكي از ضامنهاي دانشجويان وزارت علوم مي شود.
نقل و انتقال ۴۰ هزار دانشجو
معاون دانشجويي وزارت علوم، در بخشي از سخنان خود با اشاره به آيين نامه تسهيل نقل و انتقال دانشجويان، اظهار كرد: تا كنون ۴۰ هزار دانشجو در مجموع دانشگاه هاي دولتي و آزاد با آيين نامه تسهيل نقل و انتقال، منتقل شده اند. وي با بيان اينكه از زمان احياي معاونت فرهنگي مسئوليت نظارت و حمايت از تشكلهاي دانشجويي و فرهنگي به اين معاونت واگذار شده است، گفت: اين برنامه با هدف نظارت بهتر و تقويت بيشتر اين تشكلها صورت گرفته اند. در همين راستا از فعاليت تشكلهايي كه بدون مجوز وزارت علوم تشكيل شده اند مطمئنا جلوگيري مي شود.
دكتر ملاباشي در خاتمه با اشاره به تمهيدات وزارت علوم در خصوص خوابگاه هاي متاهلين، اظهار كرد: برخي از خوابگاه هاي وقفي دانشگاه ها از جمله دانشگاه شهيد بهشتي كه دانشجويان ارشد و دكترا در آن ساكن هستند اجاره بهايي بين ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان از دانشجويان دريافت مي كنند كه با توجه به اينكه اين دانشجويان به عنوان مربي پايه يك در دانشگاه ها شاغل بوده و حقوق نيز دريافت مي كنند، دريافت اين ميزان اجاره بهاء هيچ فشار مالي محسوب نمي شود، البته اگر اجاره بها بيش از اين باشد، مطمئنا خلاف مقررات بوده و براي دانشجويان مشكل ايجاد مي كند.

دكتر صدر، رئيس سازمان نظام پزشكي اعلام كرد
پيشنهاد ۷ هزار توماني براي سرانه درمان هر ايراني
گروه اجتماعي- مريم غفاري: رئيس سازمان نظام پزشكي از ابلاغ آيين نامه انتظامي رسيدگي به تخلفات پزشكي خبر داد و اعلام كرد: آيين دادرسي رسيدگي به تخلفات پزشكي تدوين شده كه مشتمل بر ۱۵۰ ماده قانوني است.
دكتر سيدشهاب الدين صدر، در آستانه برگزاري نخستين سمينار رؤساي نظام پزشكي سراسر كشور در يك نشست مطبوعاتي گفت: براساس قانون جديد پروانه مطب پزشكان سراسر كشور براساس امتيازات كسب شده از بازآموزي ها تمديد مي شود. وي با اشاره به اين كه بر خلاف دوره هاي گذشته ساختار هيأت هاي بدوي انتظامي سازمان نظام پزشكي براي رسيدگي به تخلفات پزشكي در ۶ ماهه اول سال در سراسر كشور مستقر شدند، گفت: اين در حالي است كه براي نخستين بار در تاريخ پزشكي كشور هيأت هاي تجديدنظر استان تشكيل و احكام لازمه صادر شده است. همچنين در كل شهرستان ها دادسراي انتظامي و احكام دادستانها در ۱۸۰ سازمان نظام پزشكي كشور صادر شده و وظايف آنان در ۶۰ ماه اول سال شكل گرفته است.
دكتر صدر افزود: با شكل گيري و آغاز فعاليت هيأت عالي انتظامي رسيدگي به پرونده هاي شاكيان با دقت و سرعت بيشتري انجام مي شود.
وي در ادامه توضيح داد: از ابتداي امسال پروانه هاي مطب توسط سازمان نظام پزشكي صادر مي شود و علاوه بر مراكز استانها در شهرستانهايي كه دانشگاه علوم پزشكي دارند هم پروانه  صادر مي شود . هم اكنون در ۴۰ مركز سراسر كشور پروانه با كمترين وقت صادر مي شود. وي با بيان اين كه سازمان نظام پزشكي كشور تاكنون در خصوص تعيين تعرفه هاي پزشكي در چارچوب اختيارات قانوني خود عمل كرده است، گفت: لغو تعرفه هاي بخش خصوصي از جانب دولت گذشته در اواخر سال قبل اصلاً وجهه قانوني نداشت وبه درخواست سازمان نظام پزشكي و به دستور رئيس جمهور جديد فعاليت كميته كارشناسي تعيين تعرفه هاي واقعي خدمات درماني از سر گرفته شد. دكتر صدر توضيح داد: اين كميته متشكل از نمايندگان سازمان نظام پزشكي، وزارتخانه هاي بهداشت، رفاه و تأمين اجتماعي، بازرگاني و سازمان مديريت و برنامه ريزي و كميسيون بهداشت و درمان مجلس است كه مسايل تعرفه اي را در چارچوب كار كارشناسي تعقيب مي كند. اين در حالي است كه مبناي محاسبه اي براي خدمات پزشكي در كشور مشخص است.
وي افزود: دستگاه هاي دولتي بايد سرانه درمان براي بخش دولتي را واقعي ببينيد چون با سرانه ۳۵۰۵ تومان كه براي بودجه ۸۴ تعيين شده وضعيت درمان كشور قطعاً سامان پيدا نمي كند و دولت بايد سرانه اي را كه براي سال ۸۵ مي خواهد اعلام كند بايدرقمي معادل ۷ هزار تومان براي هر ايراني باشد در غير اين صورت مشكلات بخش درمان همچنان لاينحل باقي خواهند ماند.
دكتر صدر مهمترين موضوع پس از سرانه واقعي را تقويت سازمان هاي بيمه گر ذكر كرد و گفت: اساساً تعيين تعرفه بخش خصوصي براي انعقاد قرارداد بيمه ها، مهمترين خلأيي است كه بخش درمان را به چالش مي كشد و بيشترين لطمه آن را هم مردم مي بينند. تعرفه اي كه دولت براي بخش دولتي تعيين و به مجلس اعلام كرده است ۲۱۲۰ تومان بود كه با تلاش مجلس به ۳۳۰۵ تومان افزايش يافت. امسال دولت تعرفه بخش خصوصي را كه اعلام كرد با دولتي متفاوت بود و افزايش داشت همچنين مصوبه اي را اعلام كردند كه براساس تعرفه اعلام شده از سوي دولت سازمان هاي بيمه گر هيچ پزشك و بخش غيردولتي نمي توانند قرار داد ببندند و هر كس كه تعرفه دولتي را رعايت نكند با او قرار داد نمي بندند لذا سازمان هاي بيمه گر پيشنهاد مكتوب دادند كه دولت تعرفه ميانه اي را اعلام كند تا سازمان ها بتوانند با بخش غيردولتي و پزشكان قرارداد انعقاد كنند.
گفتني است، نخستين سمينار رؤساي سازمان هاي نظام پزشكي سراسر كشور دوم و سوم آذرماه جاري با محورهاي اقتصاد درمان شامل سرانه بهداشت و درمان، تعرفه و سازمان هاي بيمه گر و موضوع بيمه روستاييان، اشتغال پزشكان، صدور پروانه و آموزش مداوم، تعزيرات حكومتي و ماليات برگزار خواهد شد.

پرداخت افزايش مستمري مددجويان با ۳ ماه تاخير
مهر: با توجه به اين كه اعتبارات بهزيستي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي به موقع پرداخت نمي شود به همين دليل افزايش مستمري مددجويان تحت پوشش نيز با تاخير ۳ ماهه پرداخت مي شود .
دكتر مسعود حيدرنژاد معاون توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي افزود : مستمري كه بهزيستي بصورت ماهانه به مددجويان تحت پوشش پرداخت مي كند توسط استانها انجام مي شود و اين امر تقريبا به موقع و هر ماه پرداخت مي شود ، اما پرداخت افزايش مستمريها برعهده بهزيستي كل است كه با چندين ماه تاخير و يكجا پرداخت مي شود .
وي خاطر نشان كرد: تا كنون بهزيستي در طول سالهاي فعاليتش توانسته تنها براي ۱۵۰ هزار معلول دفترچه بيمه صادر كند، در حالي كه هم اكنون ۲۵۰ هزار معلول و مددجوي تحت پوشش دفترچه بيمه ندارند و يا اين كه دفترچه بيمه درماني آنها فاقد اعتبار است .
معاون توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي تاكيد كرد : اين سازمان براي اعتبار و يا صدور دفترچه هاي بيمه درمان مددجويان تحت پوشش از اعتبارات كافي برخوردار نيست و اين امر بايد در لايحه بودجه سال ۸۵ ديده شود .
حيدرنژاد گفت : هم اكنون به خانواده هاي داراي يك معلول ۱۸ هزار تومان و به خانواده هاي داراي ۵ معلول نيز۳۲ هزار تومان پرداخت مي شود .

وجود صف، نشانه نقص در واحدهاي تأمين اجتماعي است
گروه اجتماعي: چنانچه در واحدي از واحدهاي سازمان تأمين اجتماعي صف و كندي امور وجود داشته باشد، نشانه نقص در آن واحد تلقي مي شود.
معاون امور استانها و دبير كميته روان سازي اين سازمان ضمن بيان اين مطلب، روان شدن كارهاي مردم در اين سازمان را وابسته به شرايط كلي كشور دانست.
علي حيدري در اين باره گفت: نهادينه شدن پاسخگويي در سازمان تأمين اجتماعي نياز به تغييراتي در زيرساختهاي كشور از جمله سيستم بانكي، پستي، مخابراتي و طرح هايي مثل كد ملي دارد كه در نهايت منجر به بهبود و ارتقاء كيفيت خدمات رساني اين سازمان مي شود.

تشريح تازه ترين خدمات به پرسنل نظامي
خانواده نيروهاي مسلح
از پرداخت فرانشيز بستري معاف شدند
ايسنا: سرپرست سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح از حذف فرانشيز خدمات بستري در مراكز دولتي و نظامي خبر داد.
سردار سرتيپ پاسدار حسين دقيقي درباره آخرين و تازه ترين خدمات درماني به بيمه شدگان نيروهاي مسلح توضيح داد و گفت: به منظور حمايت از بيمه شدگان در بيمارستان هاي نيروهاي مسلح، دولتي و دانشگاهي، خدمات بستري ۱۰۰ درصد رايگان و در بيمارستان هاي خصوصي طرف قرارداد با فرانشيز ۵ درصد ارائه مي شود. وي تصريح كرد: تمامي بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح اعم از شاغل، بازنشسته و عائله تحت تكفل آنها با استفاده از اعتبارات مكمل درمان از پرداخت فرانشيز بستري معاف شده اند.
سردار دقيقي با اشاره به اين كه فرانشيز خدمات بستري بيمه شدگان در بيمارستان هاي خصوصي غير طرف قرارداد از ۱۰ به ۵ درصد كاهش يافته است، افزود: در بيمارستان هاي خصوصي طرف قرارداد اگر حق عمل جراحي در قرارداد منعقد شده تا سه برابر تعرفه باشد، ميزان فرانشيز بستري ۵ درصد و اگر بيش از ۳ تا ۴ برابر باشد، فرانشيز تا ۱۰ درصد محاسبه و دريافت مي شود. سرپرست سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح خاطرنشان كرد: در صورتي كه ميزان حق عمل جراحي در قرارداد منعقده در بيمارستان خصوصي طرف قرارداد تا ۵ ۶، و يا بيش از ۶ برابر باشد به ترتيب فرانشيز ۱۰ ، ۲۰ و ۳۰ درصدي محاسبه و دريافت مي شود. وي همچنين از گسترش دامنه تعهدات سازمان خدمات درماني نيروهاي مسلح براي انجام آزمايشات ژنتيك خبر داد و گفت: شمول تعهدات سازمان خدمات درماني نيروهاي مسلح در مورد هزينه نمونه برداري براي آزمايشات پيش از تولد در مراكز تصويربرداري افزايش يافته، چنانچه ضوابط پرداخت تعرفه انجام نمونه برداري از جنين بر اساس ساير خدماتي است كه در مراكز پاراكلينيك طرف قرارداد و غيرطرف قرارداد اعمال مي شود.
سردار دقيقي خاطرنشان كرد: مشمولان دريافت هزينه هاي نمونه برداري براي انجام آزمايشات ژنتيك پيش از تولد بايد علاوه بر مدارك مورد نياز، تصوير گزارش نهايي انجام آزمايشات ژنتيك را نيز ارائه كنند. سرپرست سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح همچنين اعلام كرد: هزينه درمان بيماران داراي تومورهاي مغزي اعم از خوش خيم و يا بدخيم و سالفورماسيون هاي عروقي مغزي به شيوه گامانايف براي يك مرتبه و تا سقف ۱۵ ميليون ريال پرداخت مي شود. وي افزود: اين هزينه از دي ماه سال جاري پرداخت و بدون كسور فرانشيز از محل اعتبارات بيمه مكمل پرداخت (طرح حكمت) تأمين مي شود.
سرپرست سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح با اعلام افزايش ۲ برابري سقف تعهدات عمل جراحي پيوند كليه و كبد گفت: با تصويب هيات مديره سازمان خدمات درماني نيروهاي مسلح و به منظور كمك بيشتر به بيمه شدگان تحت پوشش، سقف تعهدات اين سازمان در خصوص عمل جراحي پيوند كبد از ۵۰ ميليون ريال به ۱۰۰ ميليون ريال افزايش يافت.
سردار دقيقي خاطرنشان كرد: اين هزينه به صورت روزپرداخت قابل پرداخت در تمامي شعب خدمات درماني نيروهاي مسلح بر اساس ضوابط است.

رقم ناقابل
امين فرزانه
بالاخره حوادث ترافيكي و جاده اي در ايران سالانه چند نفر را مي كشد؟ متأسفانه آمارهاي مختلفي در اين زمينه ارائه مي شود كه قبل از هر چيز نشان دهنده ناهماهنگي مسئولان و در دسترس نبودن منابع آماري و اطلاعاتي است.
اختلاف اعداد از ۲۳ هزار نفر تا ۲۷ هزار نفر (رقم اخير را وزير بهداشت اعلام كرده است) رقم كوچكي نيست. اختلاف رقمي در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در مرگ و مير انسان ها را نمي توان به اين سادگي ناديده گرفت. بجا و مطلوب است كه معلوم شود اختلاف ۴ هزار نفري در آمارها محصول ناديده گرفتن چه عواملي است.مرگ ۴ هزار نفر انسان آنقدر مهم هست كه مسئولان راهداري و وزارت بهداشت نسبت به آمارهايي كه ارائه مي كنند، شك داشته باشند. رقمي كه در كشور ما به عنوان رقم متغير مرگ و مير به حساب مي آيد (همان ۴ هزار نفر) بسيار بيشتر از آمار كل مرگ و مير جاده اي در بسياري از كشورهاست!

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |