سه شنبه ۱ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۶ - Nov 22, 2005
سردار كارگر از پيشنهاد نظام وظيفه به دولت خبر داد:
دارندگان كارت پايان خدمت ، اولويت
استخدام و ادامه تحصيل مي يابند
فارس: معاون نظام وظيفه عمومي نيروي انتظامي گفت: در صورت موافقت دولت و مجلس براي افرادي كه خدمت سربازي را انجام داده باشند امتيازاتي از قبيل اولويت استخدام و تسهيلات ادامه تحصيل در نظر گرفته مي شود.
سردار كارگر، در جمع خبرنگاران افزود: بايد نسبت به افرادي كه خدمت مقدس سربازي را پشت سر گذاشته و از كيان مملكت دفاع كرده اند با افرادي كه به خدمت سربازي نرفته اند تفاوت هايي باشد كه در اين خصوص هم اكنون طرحي در ستاد كل نيروهاي مسلح در حال بررسي است كه در صورت نهايي شدن آن كساني كه خدمت سربازي را گذرانده اند از امتيازاتي بهره مند مي شوند.
وي در ادامه با اشاره به لغو قانون معافيت براي ۲ برادر دانشجو گفت:  ضابطه اي در گذشته وجود داشت كه اگر ۲ برادر دانشجو باشند و يكي از آنها در استاني غير از استان محل سكونت باشد، برادر ديگر مي توانست از معافيت استفاده كند كه اين قانون از اول تيرماه سال ۸۴ لغو شده است.
معاون وظيفه عمومي نيروي انتظامي در خصوص چگونگي معافيت افرادي كه در خارج از كشور اقامت دارند، گفت: تمامي افرادي كه قبل از چهارم آبان ماه سال ۸۳ از كشور خارج شدند و ۲ سال نيز در خارج از كشور سكونت داشته باشند مي توانند از معافيت استفاده كنند. اين قانون تا سال ۸۵ پابرجاست.
سردار كارگر در پاسخ به سؤالي در خصوص استفاده بهينه از زمان مدت سربازي گفت: مطابق فرمايش فرماندهي كل قوا افرادي كه به خدمت سربازي اعزام مي شدند بايد از مدت خدمت سربازي خود به نحو احسن بهره  ببرند كه نيروهاي مسلح نيز در جهت اجراي اين دستور اقدامات مثبتي را انجام داده  است.
معاون وظيفه عمومي ناجا در خصوص جلوگيري از جعل كارت هاي پايان خدمت گفت: توسط بازرسي معاونت وظيفه عمومي و سيستمهاي نظارتي ستاد كل نيروهاي مسلح پيگيري اين موضوع در دست اقدام است و در اين مورد نيز به تازگي باندي در خوزستان متلاشي شد.
وي با بيان اينكه طرح هايي در نظام وظيفه جهت جلوگيري از جعل كارت هاي پايان خدمت در حال بررسي است، گفت: بنا داريم تا جهت جلوگيري از جعل كارت هاي پايان خدمت كارت هايي از جنس PVC صادر شود كه اميدواريم با شبكه اي شدن سيستم بتوانيم از سال ۸۵ اين كار را آغاز كنيم.

كتابخانه حقوق دانشگاه تهران تا يك  ماه ديگرآماده استفاده مي شود
كتابهاي سوخته تهيه و تأمين مي شوند
008265.jpg
گروه علمي فرهنگي: بازسازي كتابخانه سوخته دانشكده حقوق دانشگاه تهران آغاز شد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران صبح روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه رخ داد و طي آن آتش نزديك به ۲ هزار متر مربع در سه طبقه اين كتابخانه را فراگرفت و به آن خسارت وارد كرد.
بر اثر اين آتش سوزي بخش مرجع كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران آسيب جدي ديد و شمار زيادي از كتابها در آتش سوختند.
آغاز بازسازي
كتابخانه سوخته
فراهاني، معاون كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران با اعلام آغاز بازسازي كتابخانه سوخته به خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت: بازسازي اين كتابخانه حداكثر به مدت يك ماه به طول مي انجامد و مهندس طرح وعده داده است كه بازسازي حدود ۱۵روزه تمام شود.
وي اظهار كرد: در روز اول آتش سوزي مهندساني از داخل و خارج دانشگاه از كتابخانه بازديد كردند. در حال حاضر كتابهاي نيمه سوخته تخليه و در قسمتي از دانشكده نگهداري مي شود و كتابهاي سوخته نيز از كتابخانه خارج شده است.
وي درباره كتب سوخته نيز گفت: كتابهاي مخزن سالم هستند و اكنون فهرستي از كتب مرجع كه دچار حريق شده اند آماده شده است تا به نهادهايي مانند كتابخانه ملي، كتابخانه مجلس و كانون وكلا كه قول همكاري داده اند، ارايه شود.
فراهاني با بيان اين كه حدود ۴ تا ۵ هزار كتاب در حادثه آتش سوزي از بين رفته است، ادامه داد: كتابهاي فارسي را مي توان از كتابفروش ها و كتابخانه هاي قديمي تهيه كرد اما در تهيه كتب لاتين ممكن است با مشكل مواجه شويم بنابراين با ناشران مربوطه مذاكراتي براي تهيه اين كتب انجام مي شود.
معاون كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران با رد سوختن كتب خطي در حادثه آتش سوزي، تصريح كرد: چند سال پيش كليه كتب خطي به مركز اسناد دانشگاه و كتابخانه مركزي انتقال داده شد و در زمان آتش سوزي هيچ كتاب خطي در كتابخانه موجود نبوده است.
فراهاني در مورد برخي شايعات مبني بر آسيب رساندن آتش نشاني به برخي كتب، گفت: آتش نشاني موجب خيس شدن برخي كتابهاي نيمه سوخته شده است كه اميدواريم با خشك شدن به حالت اوليه بازگردند. البته صدمه خوردن به برخي وسايل در زمان اطفاي حريق امري عادي است.
معاون كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران در خاتمه برخي شايعات مبني بر كوتاهي و قصور مسئولان دانشكده در حادثه آتش سوزي را تكذيب كرد و گفت: مسئولان دانشكده به طور مستمر براي حل مشكلات كتابخانه و ساير بخش هاي دانشكده تلاش مي كنند.
علت آتش سوزي
اعلام نشده است
دكتر احمد خضري، مدير روابط عمومي دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اين كه علت آتش سوزي دانشگاه تهران هنوز اعلام نشده است، اظهار كرد: بررسي هاي ماموران آتش نشاني ادامه دارد و به محض دريافت علت حادثه، آن را به اطلاع افكار عمومي مي رسانيم.
وي با اشاره به اين كه علت اوليه حادثه اتصال سيم هاي برق عنوان شده است، تاكيد كرد: اتصال سيم هاي برق در حد گمان و فرض است و نمي توان اين حدسيات را عامل اصلي آتش سوزي دانست.
وي با اشاره به قدمت هفتادساله ساختمانهاي دانشگاه تهران، اظهار كرد: مديريت پشتيباني دانشگاه تمهيداتي را براي جلوگيري از حوادث ناخوشايند انديشيده و تاكنون اقدامات موثري انجام داده است و اگر اين اقدامات انجام نمي شد، به طور حتم حوادث بيشتري گريبانگير دانشگاه مي شد كه خوشبختانه با پيشگيريهاي صورت گرفته، اين حوادث به حداقل خود رسيده است.
مدير روابط عمومي دانشگاه تهران در خاتمه، خيابان سازي، تعويض كانالها و سيم كشي هاي برق و تعمير نقاط آسيب پذير را در كاهش حوادث ناخوشايند در ساختمانهاي دانشگاه موثر ارزيابي كرد و گفت: انجام تعمير، بازسازي و اصلاحات اساسي در دانشگاه نيازمند بودجه كلان است.

وضعيت مالي بحراني دانشگاههاي علوم پزشكي
فارس: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت:  وزارت بهداشت در مجموع با كسري بودجه ۷۰۰ ميليارد توماني روبه روست و در صورتي كه هر چه زودتر دولت و سازمان مديريت فكري براي اين مسأله نكنند دانشگاههاي علوم پزشكي و بيمارستانهاي دولتي از اول دي ماه وارد مرحله بحران مي شوند. عوض حيدرپور افزود: در زمان حاضر دانشگاههاي علوم پزشكي به بسياري از شركتهاي دارويي و تجهيزات پزشكي بدهكارند و اين شركتها ديگر به دانشگاهها و بيمارستانهاي دولتي كالا نمي دهند، تمام قراردادهاي دانشگاهها با شركتهاي پخش دارو و تجهيزات پزشكي متوقف شده است.

معضل انتخاب شوهر فقط با تحصيلات بالا
فارس: عضو فراكسيون زنان مجلس گفت: ملاك داشتن شوهر با تحصيلات بالا براي دختراني كه طي سالهاي گذشته بر اثر افزايش حضور زنان در دانشگاه به تحصيلات عاليه رسيده اند به معضلي بسيار جدي تبديل شده است كه بايد از سوي متوليان امور فرهنگي تمهيداتي براي آن انديشيده شود. فاطمه آجرلو افزود: تحولات جامعه و نگراني هايي كه درباره ازدواج دختران تحصيلكرده با پسراني كه تحصيلات كمتري دارند در زمان افزايش تعداد دختران دانشگاهي قابل پيش بيني بود. وي تصريح كرد: نگاه اسلامي به عهده دارشدن امرار معاش و كسب درآمد براي مردان با وجود هزينه هاي زياد زندگي و نيز تحصيلات بالاجبار افت انگيزش تحصيلي را براي مردان به وجود مي آورد كه با كمرنگ شدن حضور مردان در عرصه علم، رويكرد زنان براي تحصيلات عاليه بيشتر شده است.

۶۰ درصد از مبتلايان به  مالاريا مهاجران افغاني
و پاكستاني هستند
فارس: رئيس اداره مبارزه با بيماري هاي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي گفت: ۶۰ درصد از مبتلايان به مالاريا در كشور از مهاجران كشورهاي افغانستان و پاكستان هستند. وي افزود: ۲۵ درصد از مسلولين از اتباع افغانستاني و پاكستاني هستند كه از اين تعداد حدود ۷۵ درصدشان مبتلا به سل هاي مقاوم به درمان هستند و حضور طولاني مدت در بيمارستانها در حدود ۲۵۰ ميليون توماني براي دولت به همراه دارد كه دولت چه بخواهد و چه نخواهد بدليل سكونت اين افراد در جامعه مجبور به مداواي اين بيماران است.

تأثير روابط عاطفي با جنين
ايسنا: ارتباطهاي عاطفي مادران باردار با جنين، موجب مي شود اين نوزادان در آينده از سلامت رواني بيشتري برخوردار شوند.
دكتر معصومه جعفري متخصص زنان و زايمان در زمينه ارتباط مادران باردار با جنين خود گفت: همانطور كه در روايات اسلامي آمده است ارتباط عميقي بين مادر باردار و جنينش وجود دارد. به ترتيبي كه مسائل و مشكلات رواني مادر مي تواند اثر مستقيمي روي جنين او بگذارد. وي افزود: البته عوامل شيميايي نيز مي تواند از طريق بندناف باعث بروز تاثيرات مثبت يا منفي در نوزاد شود؛ وليكن رابطه عاطفي مادر با فرزند رابطه ديگري است كه تاثيرات آن در سالهاي بعد از تولد نوزاد بيشتر مشاهده مي شود. دكتر جعفري در ادامه در خصوص تكنولوژي هاي جديد و نشان دادن اين ارتباط گفت: در حال حاضر كشور ژاپن دستگاهي ساخته است كه واكنش نوزاد به صحبتها و روابط عاطفي مادر را از طريق بلندگوهايي كه عملكردي مشابه دستگاه سونوگرافي دارند نشان مي دهد.

داروهاي بيماران خاص به كشورهاي همسايه قاچاق مي شود
فارس: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: در بازار ناصر خسرو داروهاي يارانه اي را براي خروج از كشور از مردم مي خرند و برخي داروهاي يارانه اي نيز مانند داروهاي بيماران خاص به كشورهاي همسايه از جمله پاكستان قاچاق مي شوند.
رسول ديناروند افزود:داروهايي كه از كشور به خارج قاچاق مي شود عمدتاً داروهاي گرانقيمت يارانه اي مثل داروهاي بيماران تالاسمي، هموفيلي، سرطاني و به طور كلي بيماران خاص هستند اما نمي شود عدد و رقمي را در اين زمينه بيان كرد چون كاري در اين زمينه انجام نشده است.
ديناروند در مورد داروهاي قاچاق شده به كشور نيز توضيح داد: داروهايي كه به صورت قاچاق وارد كشور مي شوند دو دسته هستند يكي مكمل هاي غذايي و دارويي هستند و ديگر داروهاي بدنسازي،داروهاي مخدر،سقط جنين و تمام داروهايي كه خارج از شبكه براي سوء استفاده عرضه مي شوند.

۴۰ ميليون مبتلا به ايدز در جهان
ايرنا:  در يك گزارش سازمان ملل كه روز دوشنبه انتشار يافت، آمده است، هر چند در مبارزه با ابتلا به «اچ آي وي» در كشورهاي اصلي آفريقايي پيشرفت هايي حاصل شده است، ولي در طول سال ،۲۰۰۵ پنج ميليون نفر به تعداد مبتلايان به اين بيماري در سطح جهان افزوده شد و اين رقم از حد بي سابقه ۴۰ ميليون تن گذشت.بنابر گزارش ياد شده كه اعلام مي دارد كه اپيدمي مخوف ايدز در طول سال جاري ۱/۳ ميليون قرباني گرفت كه بيش از نيم ميليون نفر آنان كودكان بودند.

نتايج بررسي شهريه  دانشجويان هفته آينده اعلام مي شود
ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: برنامه و نظر رسمي وزارت علوم در مورد شهريه هاي دانشگاهي  هفته آينده اعلام مي شود.
دكتر محمد مهدي زاهدي ديروز در حاشيه همايش كانونهاي تفكر و دولت نهم، افزود: وزارت علوم وضعيت شهريه دانشگاههاي دولتي اعم از دوره هاي شبانه، پيام نور، جامع علمي كاربردي و غيرانتفاعي را هفته  آينده رسما اعلام مي كند.
وي درباره سرانجام بررسي شهريه دانشگاه آزاد گفت: در آخرين جلسه  هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي تصميم گرفته شد، ظرف يك ماه دانشگاه آزاد اسلامي به طور شفاف آناليز و تجزيه و تحليل شهريه هايش را اعلام كند كه سه هفته از آن جلسه گذشته است و طبق آن مصوبه دانشگاه آزاد بايد تا يك هفته ديگر شهريه ها را اعلام كند كه در صورت عدم اعلام، موضوع مجدد پيگيري
مي شود.

«مددي» مديرعامل سازمان تامين اجتماعي
و «فقيه» رئيس سازمان بهزيستي شد
فارس: داود مددي، سرپرست سابق وزارت رفاه و تامين اجتماعي، با تصويب هيأت دولت، به سمت مديرعاملي سازمان تامين اجتماعي منصوب شد. در جلسه شب گذشته، هيأت وزيران، پيشنهاد پرويز كاظمي، وزير رفاه و تامين اجتماعي را درباره انتخاب مددي به عنوان مديرعامل سازمان تامين اجتماعي پذيرفت و وي را به عنوان مديرعامل جديد سازمان تامين اجتماعي منصوب كرد. هيأت وزيران همچنين ابوالحسن فقيه را كه پيش از اين سرپرست سازمان بهزيستي بود در سمت رئيس سازمان بهزيستي ابقا كرد.

صندوق اشتغال و كارآفريني ايثارگران تأسيس مي  شود
ايلنا:با تصويب لايحه خدمات  رساني به ايثارگران در مجلس شوراي اسلامي، بنياد شهيد و امور ايثارگران، صندوق اشتغال و كارآفريني ويژه ايثارگران را با بودجه عمومي دولت تأسيس و راه  اندازي مي  كند.
مسعود توانا، مدير روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران، در جمع شماري از خانواده  هاي شهدا، جانبازان و آزادگان با بيان اين كه بسترسازي براي ايجاد اشتغال و كارآفريني ايثارگران يك رسالت سنگين بر دوش همه از جمله دولت است، خاطرنشان كرد: با همين نگرش و با استناد به لايحه خدمات  رساني به ايثارگران در مجلس، كارفرماياني كه به جذب و استخدام خانواده  هاي شهدا و ايثارگران اقدام كنند، از ماليات پرداختي با محاسبه ۵/۱ برابر حقوق ايثارگران به مدت پنج سال معاف مي  شوند.
وي از بخشودگي حق بيمه سهم كارفرما براي جانبازان و آزادگان و فرزندان شاهد به ميزان ۱۰۰درصد خبر داد و گفت: در اين زمينه دولت موظف شده است؛ براي كارفرمايان جذب نيرو با هماهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران علاوه بر موارد پيش گفته تسهيلات ويژه نيز پيش  بيني كند.
وي خاطرنشان كرد: همسران شهداي سرپرست خانوار و همسران جانباز ۷۰ درصد و بالاتر، شيميايي و اعصاب و روان در صورت شاغل بودن مي  توانند با داشتن حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت و پنج سال سنوات ارفاقي از امتياز بازنشستگي پيش از موعد با دريافت حقوق و مزاياي كامل بهره  مند شوند.

هفتمين جشنواره جوان خوارزمي برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: هفتمين جشنواره جوان خوارزمي با هدف شناسايي، جذب و معرفي جوانان برگزيده در زمينه هاي مختلف علمي و صنعتي، همزمان با هفته پژوهش روز يكشنبه ۳۰ آذرماه امسال، توسط سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران در محل تالار بزرگ كشور برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، دبير جشنواره جوان ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: در اين جشنواره، مخترعان، مبتكران و نوآوران جوان كشور با حضور معاون اول رئيس جمهوري و جمعي از مسئولان كشور و انديشمندان علمي و فرهنگي، مورد تقدير قرار مي گيرند.
قاسمي با اعلام اين كه ۸۷۱ طرح به دبيرخانه جشنواره جوان خوارزمي رسيده است، اظهار داشت: اين طرح در زمينه هاي علوم انساني، علوم پايه، فني و مهندسي، كشاورزي، بيوتكنولوژي، هنر و فناوري نانو بوده است كه براي نخستين بار در اين جشنواره ۲۳ طرح نيز در زمينه بيوتكنولوژي ارائه شده است. وي افزود: در هفتمين جشنواره جوان خوارزمي از حدود ۳۰ جوان برگزيده كشور و دو ميهمان افتخاري جوان تقدير مي شود. معاون اطلاعات علمي و همكاري هاي بين المللي سازمان پژوهش هاي صنعتي با ابراز تأسف از مورد حمايت قرار نگرفتن طرح هاي برگزيده جشنواره خوارزمي و جوان گفت: از تبديل ايده ها به ثروت در كشورمان حمايت نمي شود، در حالي كه همين طرح ها از سوي شركت هاي خارجي مورد حمايت قرار مي گيرند. البته ما هم توقع نداريم همه ايده ها به ثروت تبديل شوند.به گفته وي نخستين نمايشگاه ايده ها و نوآوري هاي كشور سال آينده برگزار خواهد شد كه در آن همگان مي توانند طرح هاي خود را ارائه كنند تا مورد ارزيابي قرار گيرد.قاسمي از برگزيده دور هفدهم جشنواره خوارزمي به عنوان مؤسسان بنياد خوارزمي نام برد و گفت: كارهاي برگزيدگان جشنواره خوارزمي بايد توسط خود آنها انجام شود كه اين امر از طريق تأسيس بنياد خوارزمي انجام خواهد شد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |