سه شنبه ۱ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۶ - Nov 22, 2005
بي اعتمادي شهروندان به حمل و نقل عمومي عامل گرايش به خودروهاي شخصي
حل ترافيك تهران مستلزم همكاري بين سازماني است
008238.jpg
گروه شهري - جمشيد پوراسكندر: ترافيك تهران آنچنان در سطوح زندگي اجتماعي و اقتصادي شهروندان رخنه كرده است كه برنامه هاي بلندمدت و ميان مدت اگرچه به جاي خود لازم و ضروري است اما در شرايط فعلي راه حلي كوتاه مدت و اورژانسي مي طلبد.
مهندس تقي زاده معاون حمل و نقل و ترافيك شهر تهران با اشاره به اينكه يكي از راهكارهاي دستيابي به ترافيك روان، همكاري بين بخشي مديريت شهري با نهادها و ارگان هاي تصميم ساز در اين حوزه است همچنين خاطرنشان كرد: امروز اگر توسعه حمل و نقل عمومي در دستور كار مديريت شهري قرار نگيرد شايد حل گره هاي ترافيكي با گشايش معابر جديد و توسعه شبكه بزرگراهي خيلي كارساز نباشد چرا كه به همان ميزاني كه معابر تازه ساخته مي شود، چيزي فراتر از آن خودرو به شبكه وارد مي شود.
وي با اشاره به اين كه مديريت ترافيك بايد عملي و بهره مند از عقبه كارشناسي باشد گفت: بخش عمده اي از مشكلات ترافيكي امروز شهر تهران به نحوه نادرست استفاده از خودرو باز مي گردد به طوري كه براساس آمارهاي موجود متوسط سرنشين خودروهاي موجود شهر ۶/۱ نفر است كه ادامه اين روند دامنه مشكلات ترافيكي را روز به روز افزايش خواهد داد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران توسعه شبكه حمل و نقل عمومي اعم از مترو، تراموا، قطارهاي هوايي، اتوبوسراني و تاكسيراني را از راه حل هاي بنيادين و ريشه اي ترافيك تهران برشمرد و گفت: در كنار افزايش حمل و نقل عمومي، ترميم و بهسازي قيمت سوخت نيز يكي ديگر از پارامترها است كه اگرچه ممكن است بيان آن به مذاق خيلي ها خوش نيايد اما يك واقعيت انكارناپذير است كه ارزاني سوخت عامل تعيين كننده اي براي استفاده نادرست از خودروها است و اگر اين عامل كم رنگ شود و ميزان تأثيرگذاري آن كاهش يابد به تبع آن بار سنگين ترافيك كاهش مي يابد و رفت و آمد در معابر شهري قابل تحمل خواهد شد.
مهندس تقي زاده بي اعتمادي شهروندان به شبكه حمل و نقل عمومي را يكي از دلايل استفاده روزافزون از خودروهاي شخصي اعلام كرد و گفت: براي آنكه شهروندان از وسايل نقليه شخصي كمتر استفاده كنند، بايد شبكه مطمئن و مطلوب با سرويس دهي منظم را مديران شهري براي بهره مندي شهروندان مهيا كنند. اين اقدام ميسر نمي شود مگر آن كه يك همكاري بين بخشي ميان مديريت شهري و دولت شكل بگيرد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران پرداخت يارانه سوخت به نسبت مساوي ميان همه شهروندان را درگرو حذف سوبسيد از سبد اغنيا اعلام كرد و گفت: عين عدالت است كه كساني از يارانه سوخت بهره مند شوند كه مستحق هستند و به نظر مي رسد، اين پرداخت يارانه الزاماً به معني ارزان فروشي سوخت نيست، چرا كه بسياري از اقشار تهيدست جامعه به ويژه در روستاها خودرويي دراختيار ندارند كه بخواهند از اين يارانه منتفع شوند.
شايان ذكر است مهندس تقي زاده يكشنبه هفته آينده درباره طرح ها و برنامه هاي ترافيكي مديريت شهري با خبرنگاران گفت و گو مي كند.

راهنمايي و رانندگي: به زودي نصب مي كنيم، شهرداري: فعلا ممكن نيست
اختلاف نظر درباره نصب دوربين هاي
ثبت تخلف در بزرگراه هاي تهران
گروه شهري: نصب دوربين كنترل ترافيك در بزرگراه ها به يك كشمكش بين اداره راهنمايي و رانندگي و شهرداري تهران تبديل شده است.
در شرايطي كه رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در مصاحبه با خبرگزاري مهر از تجهيز ۹ بزرگراه تهران به دوربين كنترل ترافيك تا قبل از پايان سال خبر مي دهد، شهرداري از توافق به عمل آمده با اين موضوع اظهار بي اطلاعي كرده و با آن مخالفت مي كند.
مقامات مسئول در شهرداري، اظهارات حسين ساجدي نيا رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران مبني بر اين كه شمار زيادي از بزرگراه ها و معابر درون شهري با توافق شهرداري به دوربين هاي كنترلي مجهز مي شوند را دور از واقعيت خوانده و تأكيد كردند تاكنون چنين گفت وگويي بين دو مجموعه ياد شده انجام نشده است.
گفتني است در حال حاضر تنها ۵ دوربين تصويربرداري از تخلفات رانندگي از سوي اداره راهنمايي و رانندگي در ۲ بزرگراه نيايش و چمران وجود دارد كه تعدادي از آنها هم كارايي لازم را ندارند.
يك مقام مسئول در شهرداري تهران در اين باره گفت: دوربين هايي كه در بزرگراه ها نصب شده و تخلفات رانندگي را ثبت مي كنند، به دليل تكنولوژي قديمي كه دارد فاقد كارايي لازم مي باشد و ازاين رو ما مخالف نصب چنين دوربين هايي در بزرگراه ها هستيم.
وي تصريح كرد: اين قبيل دوربين ها به دليل تكنولوژي پاييني كه دارند صرفا مي توانند تصاوير تخلفات رانندگي محدودي را ثبت و ضبط كنند و پس از پايان يافتن فرم هاي فيلم، كارايي خود را از دست مي دهند و اين ابزار نمي تواند تأمين كننده خواسته ما مبني بر كنترل و هدايت ترافيك آن هم در بزرگراه ها كه متأسفانه شاهد تخلفات زياد رانندگي هستيم، باشد.
در شرايطي كه مديران و كارشناسان بر ناكارآمدي دوربين هاي نصب شده در بزرگراه ها تأكيد مي كنند، گزارشگر خبرگزاري مهر مي گويد: به نظر مي رسد استفاده از دوربين هاي نصب شده در بزرگراه هاي چمران و نيايش نيز به دست فراموشي سپرده شده است.
واقعيت امر اين است كه نصب دوربين كنترل ترافيك و ثبت تخلفات رانندگي در معابر عمومي به ويژه بزرگراه هاي درون شهري تهران ضرورتي اجتناب ناپذير است، اما توجيه رئيس اداره راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مبني بر نبود اعتبارات لازم، قابل پذيرش نيست. امنيت و آرامش شهروندان به هنگام سفرهاي درون شهري، مقوله اي است كه نمي توان آن را با شاخصه هاي اقتصادي سنجيد. جان يكايك شهروندان ارزشمندتر از آن است كه به تصور  آيد.
اگر شهرداري با نصب دوربين در بزرگراه ها مخالفت مي كند نه به دليل فلسفه وجودي آنها بلكه به دليل ناكارآمدي و فقدان تكنولوژي نوين اين قبيل دوربين ها است.
هم اينك ۱۳۶ دوربين كنترل كننده در سطح شهر تهران توسط شهرداري نصب شده كه در روان سازي ترافيك مؤثر بوده اند، اما چگونه مي شود كه حتي ۵ دوربين ثبت تخلفات رانندگي در بزرگراه هاي چمران و نيايش كارايي لازم را ندارند.

طراحي دوباره تهران
008235.jpg
عضو كميسيون معماري تهران گفت: به دليل كمبود فضاهاي باز همگاني، تهران بايد دوباره طراحي شود. مصطفي بهزادفر با اشاره به الزام تأمين فضاهاي باز همگاني براي كاهش خسارات ناشي از زلزله در تهران افزود: فضاهاي باز همگاني از سه ديدگاه برنامه ريزي شهري، طراحي شهري و ديدگاه امنيت و ايمني عمومي براي حيات شهرها اهميت دارد.
وي افزود: اين ديدگاه ها در بحث دفاع از شهر در مقابل حوادث مهمي چون زلزله بايد با هم منطبق باشند.
بهزادفر تصريح كرد: در تهران نه تنها به الزامات فضاهاي عمومي از ديدگاه طراحي شهري توجه نشده بلكه از ديدگاه طبيعي نيز به آن پرداخته نشده است.

بهسازي ساختمان  ها
008229.jpg
دبير ستاد حوادث غير مترقبه شهر تهران گفت: دستورالعمل جديدي براي بهسازي ساختمان هاي شهر تهران با همكاري سازمان بسيج مهندسي تهيه مي شود. مازيار حسيني فارس دستورالعمل تهيه شده قبلي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور را در زمينه بهسازي ساختمان ها مثبت ارزيابي كرد اما گفت: اين دستورالعمل به گونه اي طراحي شده است كه با توجه به توان اقتصادي و فني جامعه امكان اشاعه آن به تمام ساختمانها وجود ندارد.وي افزود: علاوه بر اين در دستورالعمل فوق كه اجراي آن از سال ۸۱ آغاز شده، صرفاً بهسازي ساختمان هاي دولتي و مهم كشور مورد توجه قرار گرفته است و براي ساختمان هاي مسكوني كه در كانون بلايا قرار دارند تمهيدات خاصي انديشيده نشده است .

ديدار عضو شوراي شهر با شهروندان
«حبيب كاشاني» عضو شوراي اسلامي شهر تهران فردا (چهارشنبه) با شهروندان منطقه ۲۱ ديدار خواهد داشت.شهروندان منطقه ياد شده مي توانند جهت ثبت نام ديدار با اين عضو شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۱ مراجعه كنند.

درختان كهنسال در فهرست اماكن توريستي
سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران با اجراي يك طرح مطالعاتي، ضمن شناسايي و نگهداري مناسب از درختان كهنسال پايتخت قصد دارد اين درختان را در فهرست اماكن توريستي قرار دهد. در اين طرح روش هاي نگهداري از درختان كهنسال در ده كشور توسعه يافته جهان مورد بررسي قرار گرفته و سپس با بررسي عوامل محيطي و شرايط زيستگاهي مانند زمين شناسي، خاك شناسي، هيدرولوژي، اقليم شناسي و اكولوژي هر درخت، به تعيين ميزان فعاليت فيزيولوژيك درختان كهنسال موجود و اندازه گيري قدرت حيات آنها پرداخته شده است.

مدير عامل جديد سازمان حمل و نقل و ترافيك
تهران منصوب شد
دكتر محمد باقر قاليباف شهردار تهران طي حكمي مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي را به عنوان مدير عامل جديد اين سازمان منصوب كرد.به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، در اين حكم اهميت ارتقاي سطح كمي و كيفي سازمان حمل و نقل و ترافيك، لزوم بهره گيري از ظرفيت هاي علمي دانشگاه ها و مراكز علمي و پژوهشي، استفاده از دانش روز و فناوري نوين و پرهيز از دوباره كاري ها و انجام كارهاي موازي مورد تأكيد قرار گرفته است.همچنين حكم مذكور بر تشكيل مرتب جلسات شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران به منظور تبيين سياست ها و برنامه هاي شهرداري تهران در امور حمل و نقل و ترافيك تاكيد شده است.

ايست قلبي عامل اصلي مرگ و مير تهراني ها
008232.jpg
طي هفته پاياني آبان ماه، ۹۴۷ تهراني فوت كرده اند كه از لحاظ شغل، «زنان خانه دار» با ۴۴/۲۹ درصد همچنان بيشترين و «نجارها» با ۲۲/۰ درصد كمترين متوفيان طي اين هفته بوده اند.محمود رضاييان، مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) افزود: اين تعداد از متوفيان شامل ۵۵۱ نفر مذكر، ۳۳۹ نفر مونث و ۵۷ نوزاد بوده اند.وي گفت: همچنين در اين مدت منطقه ۵ با ۷۰/۵ درصد بيشترين و منطقه ۲۲ با ۷۴/۰ درصد كمترين تعداد فوت شدگان را در بين مناطق داشته اند، ضمن اين كه ايست قلبي با ۷۸/۱۲ درصد همچنان شايع ترين دليل مرگ و مير شهروندان تهراني طي اين مدت بوده است.

نگاه
008241.jpg
بزرگمهر حسين پور

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |