سه شنبه ۱ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۶ - Nov 22, 2005
از امروز در مراكز پستي انجام مي شود
ثبت اطلاعات براي دريافت كارت هوشمند
008247.jpg
گروه اقتصادي: درحالي كه امروز جمع آوري اطلاعات مالكان خودروها براي صدور كارت هوشمند سوخت آغاز مي شود، شركت پخش فرآورده هاي نفتي در اطلاعيه اي در مورد آن دسته از مالكان خودروهاي بنزيني و گازوييلي كه به هر دليل هنوز سند خودرو به نام آنان صادر نگرديده تاكيد كرد، مراجعه كنندگان  در برگه مخصوص پستي در قسمت مشخصات مالك بايد  مشخصات فردي كه در حال حاضر سند به نام اوست را درج كنند.
همچنين در قسمت مشخصات خودرو بايد مشخصات طبق كارت خودرو تكميل گردد.
اين افراد در قسمت نشاني نيز نبايد هيچگونه نشاني ثبت كنند و تنها قيد نمايند درحال نقل و انتقال.
در اين اطلاعيه تاكيد شده درصورتي كه سند خودرو تا روز بيستم دي ماه سال جاري به نام مراجعه كننده به صورت قطعي ثبت شود كارت سوخت به نام آنان صادر و به نشاني آنان ارسال مي شود درغير اين صورت كارت به نام مالك فعلي صادر و ارسال مي شود. مراكز پستي در سراسر كشور از امروز آماده ارائه برگه هاي مخصوص اطلاعات دارندگان خودرو براي درخواست كارت هوشمند سوخت هستند.
افرادي كه خودرو را غيرقطعي خريداري كرده اند و يا نشاني آنها تغيير كرده است بايد به مراكز پستي مراجعه كنند.
نادر صابري وند عضو هيأت مديره پست در گفت وگو با ايسنا در اين زمينه توضيح داد كه هزينه اي از مراجعه كنندگان دريافت نمي شود و افراد بايد اطلاعات كارت ماشين را به برگه هاي مخصوص وارد كرده و آن را با پست پيشتاز براي نيروي انتظامي ارسال كنند. هزينه اي كه دريافت مي شود، تنها بابت خدمات پستي است و شركت پست هيچ نقش ديگري در اين زمينه ندارد.
وي علاوه بر اين تأكيد كرده است كه برگه هاي مخصوص اطلاعات خودرو فروشي نيست و امكان تكثير آنها و كپي برداري از آن وجود دارد.وي افزود كه از امروز سه شنبه افراد تا سه هفته مهلت دارند به مراكز پستي مراجعه كنند و اطلاعات مورد نياز را به دقت در برگه ها درج كرده و نشاني خود را قيد نمايند. كارت سوخت به نشاني اعلام شده در برگه ها از سوي دارندگان خودرو ارسال و به مالكان خودرو تحويل مي شود.
مسئوليت صحت و يا عدم صحت اطلاعات درج شده در برگه هاي مخصوص برعهده دارندگان خودرو است و بروز هرگونه اشتباه مسئوليتي را متوجه پست نخواهد كرد.
عضو هيأت مديره پست همچنين تأكيد كرد:پيش بيني شده كه حدود ۷۰ درصد از دارندگان خودرو در كشور به مراكز پستي مراجعه كنند و اين مسئله هيچ تراكم كاري و صف ايجاد نخواهد كرد.
براساس مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي از اول ارديبهشت سال آينده سوخت خودروها با كارت هوشمند توزيع مي شود و اين اقدام تنها براي جمع آوري اطلاعات درمورد مصرف سوخت در كشور است و هيچ تغييري در نحوه فروش بنزين در كشور به وجود نخواهد آمد.

اولويت هاي وزارت نفت براساس برنامه ۵ساله
و چشم انداز ۲۰ساله تدوين و اجرا مي شود
گروه اقتصادي: اولويت هاي كاري وزير پيشنهادي نفت براساس برنامه هاي پنج ساله و چشم انداز بيست ساله تدوين و ارائه شده و براي محقق شدن آن بايد تلاش و كوشش لازم صورت گيرد.
مهندس محسن تسلطي در حاشيه مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران تأكيد كرد: براي تحقق برنامه هاي اعلام شده بايد از همه توان داخلي بهره برداري  شود و تلاش كرد تا با سرعت و كمترين هزينه به آن دست يافت.وي نيروي انساني كارآزموده صنعت نفت را بزرگترين ثروت ملي دانست و تأكيد كرد، اولويت توسعه ميدان هاي مشترك نفتي همچنان پابرجاست و در اين زمينه كارهاي بسياري باقي مانده كه بايد انجام شود.
وي يكي ديگر از اولويت هاي مهم وزارت نفت را بازسازي و بهسازي ميدان هاي فرسوده و قديمي اعلام كرد و ديگر اولويت مهم در اين بخش را گاز اعلام كرد و نگاه به صادرات را در بخش گاز ضروري توصيف كرد.وي با تأكيد بر نياز كشور به احداث پالايشگاه هاي جديد بر ضرورت بهينه سازي مصرف سوخت در كشور تأكيد كرد.چهارشنبه هفته آينده قرار است نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به وزير پيشنهادي نفت رأي دهند.در حال حاضر جلسه هاي مختلفي در كميسيون هاي مجلس براي بررسي برنامه هاي پيشنهادي تسلطي و بررسي ديدگاه هاي وي برگزار شده و هفته آينده اين بررسي ها ادامه خواهد يافت.

افزايش تمايل بانك ها و شركت هاي مالي
بين المللي براي حضور در خاورميانه
008244.jpg
گروه اقتصادي: سرازير شدن دلارهاي نفتي به خاورميانه نمايندگان بانك هاي غربي را براي بهره برداري از اين فرصت روانه اين منطقه كرده است و اين روند رقابت ميان اميرنشين هاي حاشيه خليج فارس را براي ميزباني اين موسسات افزايش داده است.
به گزارش خبرنگار ما از دو سال پيش تاكنون كشورهاي صادركننده نفت در خاورميانه بويژه خليج فارس در اثر افزايش بي سابقه قيمت نفت با مازاد درآمد ناشي از صادرات نفت مواجه شده اند كه به دليل ناتواني در جذب اين سرمايه  در اقتصاد ملي و عدم سرمايه گذاري اين مازاد در كشورهاي غربي به دليل تحولات پس از حوادث يازده سپتامبر براي استفاده از اين فرصت دچار سردرگمي شده اند.
اين مسئله موجب شده تا موسسه هاي مالي و مشاور اقتصادي غربي در اين كشورها فعال شوند و براي حضور موثرتر در اقتصاد منطقه نياز به تاسيس دفاتر نمايندگي هايي دارند كه اين موضوع به رقابت ميان امير نشين هاي حاشيه خليج فارس براي ميزباني آنان تبديل شده است.
درحال حاضر ميان قطر و اميرنشين دوبي رقابت تنگاتنگي براي ترغيب مسئولان اين موسسه ها جريان دارد و بسياري از بانك ها و موسسه هاي مالي غربي در پي انتخاب بهترين منطقه براي كسب و كار خويش هستند.
موسسه  خبري اقتصادي داوجونز در گزارشي در اين زمينه ميزان سود مورد انتظار موسسه هاي يادشده در سال را معادل يك ميليارد دلار پيش بيني كرده است و تاكيد مي كند كه بورس اين كشورها فعال شده است و از سال ۲۰۰۳ كه دراين بازار هيچ رشد و دادوستد جديدي صورت نمي گرفت در حال حاضر به ۳ ميليارد دلار دادوستد در سال جاري افزايش يافته است. در حال حاضر خريد سهام شركت هاي خارجي در اين كشورها معادل ۵/۲۵ ميليارد دلار تخمين زده مي شود و سالانه ۵/۲ ميليارد دلار در سه سال گذشته رشد داشته است.
اين آمارها موجب شده تا موسسه هاي مالي و سرمايه گذاري غربي به ايجاد سرپل هايي در خاورميانه روي آورند تا سرمايه هاي سرگردان افراد و شركت ها در كشورهاي اين منطقه را مديريت كنند.
در حال حاضر رقابت ميان اميرنشين قطر بحرين و دوبي براي ايجاد فرصت هاي بيشتر و جذب اين شركت ها بالا گرفته است. برخي مسئولان شركت هاي يادشده تاكيد مي كنند هر دلار سرمايه گذاري آنان در خاورميانه سود بيشتري از ديگر مناطق جهان عايد آنان مي كند.
قيمت نفت
اين روند با كاهش قيمت نفت در ماه اخير دچار اخلال نخواهد شد. منطقه خاور ميانه به دليل ضعف مديريت سرمايه تا چند سال آينده مازاد درآمد سال هاي اخير را بايد سرمايه گذاري كند و با توجه به اينكه پيش بيني كاهش شديد قيمت نفت و قيمت هاي كمتر از ۲۰ دلار در چشم انداز نزديك در بازار نفت پيش بيني نمي شود خاور ميانه تا مدت ها در مازاد درآمدهاي ارزي ناشي از صادرات نفت غوطه ور خواهند بود.
درحال حاضر با كاهش فشار بر مصرف بنزين در آمريكا كه عامل اصلي افزايش قيمت به دليل فقدان ظرفيت توليد پالايشگاه هاي موجود بود و افزايش تقاضا براي سوخت زمستاني كه توليد كافي پالايشگاهي دارد قيمت نفت خام تا حدي تعديل شده است ولي با افزايش سرما و بالارفتن تقاضا قيمت ها كمي افزايش خواهند يافت.
در حال حاضر شاخص قيمت نفت خام سبك آمريكا كمتر از ۵۸ دلار است و تا زمان شدت گرفتن سرما انتظار نمي رود بيش از اين افزايش يابد. كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهان موجب واكنش سازمان كشورهاي صادركننده نفت و تاكيد بر قيمت هاي موجود شده است. اعضاي اوپك اخيراً نسبت به كاهش قيمت ها واكنش  نشان داده و تاكيد كرده اند كه در اين زمينه و حفظ سطح كنوني قيمت ها اقدام خواهند كرد.
روز گذشته قيمت نفت در بازارهاي جهان به دليل پيش بيني شدت سرما در آمريكا اندكي افزايش يافت.
در حال حاضر و با تغيير فصل عوامل تغيير قيمت در بازار علاوه بر تقاضا و ميزان ذخيره سازي در كشورها به عامل سرماي هوا نيز وابسته است.ديروز هر بشكه نفت سبك آمريكا در بازارهاي جهاني ۸۹/۵۷ دلار دادوستد شد.
نيازي به افزايش توليد نفت اوپك نيست
عبدالله العتيبه وزير نفت قطر ديروز در پي تحولات بازار نفت اعلام كرد در حال حاضر تقاضاي كافي براي مازاد توليد ۲ ميليون بشكه اي نفت اوپك در بازار وجود ندارد ، پس نيازي به افزايش توليد نيست .
اكنون هيچ دليل منطقي براي افزايش توليد نفت اوپك وجود ندارد . بخش زيادي از مازاد توليد نفت اوپك اكنون در بازارهاي جهاني بدون مشتري است و هيچ كشور و يا شركتي تقاضايي براي خريد آن ندارد.
اجلاس آتي وزراي نفت عضو اوپك قرار است ۱۲ دسامبر در كويت برگزار شود . اتخاذ تصميم در مورد سقف توليد اوپك مهمترين موضوع مورد بحث در اين اجلاس خواهد بود.

طي يك ماه اخير با اجراي طرح جامع استاندارد رخ داد:
ابطال و تعليق پروانه ۱۵ واحد توليدي
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: چندي پيش از سوي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران اعلام شد كه از ابتداي مهرماه سال جاري طرح جامع هماهنگي اجراي استاندارد اجباري براي ۲۵ قلم كالا اجرا مي شود.
اين خبر در شرايطي عنوان شد كه ۴۸۵ قلم كالا مشمول استانداردهاي اجباري هستند كه به صورت مرحله اي، طرح دائمي فوق در زمينه نظارت بر توليد و عرضه اين محصولات اجرايي خواهد شد.
معاون تحقيقات غيرفلزي موسسه استاندارد و رئيس ستاد اجرايي طرح جامع استانداردهاي اجباري در همين زمينه روز گذشته گفت: طي يك ماهي كه از اجراي اين طرح مي گذرد، ناظران موسسه استاندارد مجموعا ۵۵۴۳ مورد به مراكز عرضه و توزيع كالا در بازارهاي سراسر كشور سركشي كردند كه نتيجه بررسي هاي انجام گرفته ۲۶۲ مورد توقيف كالا در مراكز عرضه و توليد، ارائه ۹۶۲ مورد تذكر و اخطار كتبي به واحدهاي فوق، بازگردانده شدن ۳۴۵۰ قلم كالا به مراكز توليد و عمده فروشي و كشف ۲۱ مورد جعل علامت استاندارد بوده است.
مهندس نظام الدين برزگري به برخي از اسامي ۲۱ قلم كالايي كه علامت استاندارد بر روي آن ها جعل شده است اشاره كرد و افزود: از اين كالاها مي توانيم بخاري گازي با نام ظريف، اجاق گازهاي آيسان سو و سايشان، دستمال كاغذهاي سيلك، رزالين و مليله، شير كنترل آذر برزين، كپسول آتش خاموش كن ايرانجات، سفيدكننده پادتيزان و كولر آبي ياشار را نام ببريم كه براي رسيدگي به وضعيت اين واحدها نام آنها به محاكم قضايي اعلام شده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه حداكثر مجازات جعل علامت استاندارد در كشور چيست، اظهار كرد: طبق تبصره ۵۲۵ قانون تعزيرات اسلامي براي توليدكنندگان خاطي كه اقدام به جعل علامت استاندارد بر روي محصولات خود كنند حداكثر ۱۰ سال حبس و پرداخت خسارت در نظر گرفته شده است.
همچنين براساس ماده ۹ قانون اصلاح قوانين موسسه استاندارد، اين موسسه مي تواند به منظور جلوگيري از ادامه توليد كالاهاي غيراستاندارد با طبقه بندي عدم انطباق جزئي، عمده و بحراني با استاندارد، موقتا خطوط توليد را متوقف كرده و در صورت ادامه روند، پروانه توليد را در شش ماهه دوم پس از شش ماهه اول تعليق پروانه ابطال كند.
وي تاكيد كرد: طي يك ماه اخير با اجراي طرح جامع استانداردهاي اجباري تاكنون پروانه ۳ واحد توليدي تعليق و پروانه ۱۲ واحد توليدي نيز باطل شده است.
وي گفت: از اول دي ماه امسال نيز طرح جامع براي ۵۰ قلم كالاي ديگر مشمول استانداردهاي اجباري اجرا خواهد شد.
همچنين برزگري در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر نحوه نظارت موسسه استاندارد بر واردات كالاهاي غير استاندارد اظهار كرد: طي ۷ ماهه نخست امسال ۵۱۷ مورد كالاهاي مرجوعي از كشور داشته ايم كه ۴۷ درصد آن ها برقي و ۵۳ درصد غيربرقي بوده اند.وي عمده كالاهاي فوق را چيني و مبدا ورود ۷۰ درصد از آن ها را كشور امارات متحده عربي عنوان كرد و افزود: موسسه استاندارد بر ورود كالاهايي كه مشمول استاندارد اجباري در كشور هستند نظارت مي كنند.

گزارش بانك جهاني درباره پيامدهاي انحصار بازار خودرو در ايران
قدرت خريد خودرو اروپايي ها ۴۰ برابر
شهروندان ايراني است
قلم سبز ايران _ بانك جهاني اعلام كرد: يك جوان اروپايي با درآمد متوسط ۲۵۰ دلار در ماه مي تواند در عرض هفت ماه يك خودروي سطح بالا داشته باشد درحالي كه يك جوان ايراني با درآمد متوسط ۲۰۰ دلار در ماه و بعد از گذشت حداقل ۴۰ ماه مي تواند يك خودروي سطح پايين سوار شود. اختلاف عميقي در كيفيت خودروهاي ساخت داخل با توليدات جهاني مشاهده مي شود به طوري كه قيمت خودرو در ايران ۴۰ برابر گران تر از اروپا برآورد شده است.
براساس گزارش ارائه شده از سوي بانك جهاني قيمت پرايد، سپند، پيكان، نيسان وانت، پژو ،۴۰۵ سمند و ماكسيما در ايران بين ۱۰ تا ۵۰ هزار دلار است.
هر دستگاه پرايد در ايران حدود ۸ هزاردلار قيمت دارد و اين درحالي است كه پرايد كره اي در بازارهاي جهاني تنها ۳ هزار دلار قيمت دارد. مقايسه خودروها از نظر تكنولوژي و فناوري در ايران نسبت به بازارهاي جهاني نشان دهنده شكاف عظيم موجود در قيمت خودروهاي ايران و ساير كشورهاي پيشرفته است.براساس اين گزارش خودروهاي با فناوري جديد و تكنولوژي مدرن معمولا بين ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار در بازارهاي جهاني قيمت دارد در شرايطي كه قيمت اين خودروها در ايران بسيار بالاست.

برداشت هاي بي رويه از حساب ذخيره ارزي
نشانگر بي انضباطي مالي دولت است
گروه اقتصادي: حساب ذخيره ارزي به عنوان پشتوانه اي براي اقتصاد كشور در برنامه سوم توسعه شكل گرفت اما به دليل برداشت هاي بي رويه از آن آثار نامطلوبي را به اقتصاد كشور تحميل نموده است.افزايش حجم نقدينگي و به تبع آن افزايش نرخ تورم از جمله تبعات منفي برداشت بي رويه از اين حساب براي مصارف جاري است اما با اين وجود هر ساله برداشت از حساب ذخيره ارزي افزايش و سهم پروژه هاي عمراني از موجودي اين حساب كاهش مي يابد كه اين امر با فلسفه وجودي حساب در تعارض است. با دكتر بهروز هادي زنوز، اقتصاددان پيرامون آثار و نتايج برداشت هاي بي رويه از حساب ذخيره ارزي بر اقتصاد كشور، گفت و گو كرده ايم.
***
*برداشت از حساب ذخيره ارزي تا چه حد مطابق قانون برنامه چهارم وبودجه سال جاري است؟
- روند موجود برداشت از حساب ذخيره ارزي برخلاف جداول ضميمه قانون برنامه چهارم است و بر اين اساس دولت اصلاحيه قانون برنامه چهارم را ارائه كرده و سقف جداول مربوط به بخشي از درآمد نفتي كه به بودجه تخصيص داده مي شود را افزايش و موارد مصرف آن را نيز مشخص نمايد. بنابراين روال قانوني آن است كه لايحه اي كه دولت براي برداشت از حساب ذخيره ارزي ارائه مي دهد همراه با اصلاح قانون برنامه چهارم توسعه باشد. اين برداشت ها افزون بر سقف سهم دولت از درآمدهاي نفتي است كه دولت مي توانسته به بودجه منتقل كند بنابراين براي هر برداشت موردي اضافه بايد مصوبه اي را از مجلس بگيرد.
* آثار و تبعات اقتصادي اين گونه برداشت ها كدام است؟
- از آنجا كه نفت منبع ثروتي بين نسلي است اساسا منابع ثروت بين نسلي كه پايان پذير مي باشد بايد توسط دولت صرف سرمايه گذاري هاي عمراني در كشور شود. اگر دولت براي جبران كسري بودجه هاي عمراني خود از اين منبع برداشت نموده و براي راهسازي، فرودگاه، سد و ... صرف كند از نظر اقتصادي تا حدودي موجه مي باشد و پس اندازي است كه تبديل به سرمايه گذاري خواهد شد. اما مصرف اين وجوه براي مصارف جاري مانند يارانه ها، واردات بنزين، ايجاد صندوق مهررضا و ... از نظر اقتصادي هيچ توجيه منطقي ندارد.
* آثار مستقيم اين برداشت ها بر نقدينگي و نرخ تورم كدام است؟
- از آنجا كه اين منابع ارزي توسط دولت برداشت و بايد تبديل به ريال شده، به خزانه رفته و هزينه شود براي تبديل اين منابع به ريال دو حالت متصور است يا اينكه در بازار آزاد خريداري براي اين روند وجود دارد كه به فروش مي رسد اما در شرايطي كه اين خريدار وجود نداشته باشد بانك مركزي ناگزير به خريد ارز از دولت است. متاسفانه در برنامه سوم توسعه شاهد بوده ايم كه هر ساله ۴ ميليارد دلار افزون بر سقف تعيين شده براي دولت از حساب ذخيره ارزي برداشت شد و از آنجا كه غالبا بازار قدرت جذب اين ارز را نداشت، بانك مركزي نقدينگي مورد نياز را در اختيار دولت قرار مي داد پولي كه بانك مركزي در اختيار دولت قرار داده و بدين وسيله دارايي هاي خارجي آن افزايش پيدا مي كند پول پرقدرت ناميده مي شود كه اين پول در ضريب نقدينگي ضرب و موجب افزايش چندبرابر نقدينگي مي شود. هر تومان پولي كه از حساب ذخيره ارزي برداشت و توسط بانك مركزي نقد شود حدود ۴ تومان و ۷ ريال نقدينگي را به اقتصاد تزريق مي كند و افزايش بي رويه نقدينگي موجب شكل گيري گرايشات تورمي خواهد شد. بنابراين درست است كه دولت خواستار رفع هرچه سريعتر نيازهاي مالي خود مانند افزايش يارانه ها، اشتغالزايي، كمك به اقشار آسيب پذير و ... مي باشد اما بايد پيامدهاي كوتاه مدت و درازمدت چنين كاري را سنجيد. اين كار موجب تزريق نقدينگي و تورم شده در حالي كه يكي از اهداف اعلام شده دولت مقابله با تورم بوده و دچار تعارض مي شويم. در عين حال از نظر منافع بين نسلي نيز دچار تعارض مي شويم چه توجيهي دارد كه ثروتي را در اختيار يك نسل قرار داده و نسل هاي ديگر را از آن محروم كنيم.
* استفاده بخش خصوصي از حساب ذخيره ارزي چگونه است؟
- واقعيت آن است كه طبق قانون بايد نيمي از حساب ذخيره ارزي به بخش خصوصي تخصيص يافته و نيم ديگر آن به صورت ذخيره احتياطي براي مواقعي كه درآمدهاي ناشي از فروش نفت كاهش مي يابد در اختيار دولت خواهد بود. گرچه برداشت بي رويه ممكن است به سهم بخش خصوصي نيز لطمه نزند اما ما را براي دوره هايي كه دچار تحريم اقتصادي شده يا صادرات نفت كشور متوقف شود با مشكل مواجه مي سازد. فلسفه وجودي اين حساب براي چنين مواقع يا كاهش قيمت جهاني نفت است. بدين ترتيب با برداشت هاي بي رويه از حساب ذخيره ارزي به نحوي كشور را براي آينده آسيب پذير مي كنيم.
* نقش حساب ذخيره ارزي در ۶ سال گذشته را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- سقف ارزي برنامه سوم توسعه كه در بودجه دولت منظور شده از ابتدا دچار تناقض و كم بوده است و سالانه بين ۵/۱۱ تا ۱۲ ميليارد دلار به بودجه دولت اختصاص يافته بود. از سوي ديگر دولت وعده كرده بود كه اندازه خود را كوچك نموده، مخارج بودجه جاري را كاهش داده و ماليات ها و درآمدهاي غيرمالياتي را افزايش دهد اما در عمل توفيق چنداني در اين زمينه نداشت و از طريق فروش شركتهاي دولتي نيز درآمدي حاصل نشد. با اين روند برداشت هاي مختلف براي اجراي طرحهاي عمراني، مخارج جاري، واردات بنزين، يارانه ها و ... افزايش يافت. به هر حال اين گونه برداشت، از حساب ذخيره ارزي نشان دهنده نوعي بي انضباطي مالي دولت است. به نظر مي رسد دولت كنوني نيز با وعده هايي كه داده، اصلا به محدوديت  مالي توجهي ندارد. طي سال جاري ميزان كسري بودجه دولت حدود ۱۲ هزار ميليارد تومان خواهد بود چرا كه امسال حدود ۵/۴ ميليارد دلار براي واردات بنزين تخصيص داده و توزيع اعتباراتي كه تعهد كرده ايم به نظر مي رسد در سال آينده با كسري بودجه بيشتري مواجه باشيم و دولت به سهم خود از منابع نفتي قانع نبوده و برداشت هاي بي رويه صورت گيرد.
بودجه انبساطي باعث افزايش حجم دولت مي گردد و اگر اين برداشت ها صرف يارانه هاي بي هدف شود به نفع فقرا نبوده و زيان نسل هاي بعدي را به همراه دارد چرا كه ثروتي بين نسلي را صرف مخارج جاري مي كنيم.

علي صالح آبادي دبير كل بورس اوراق بهادار شد
گروه اقتصادي: با تصويب هيأت مديره بورس دكتر علي صالح آبادي به عنوان دبير كل بورس اوراق بهادار منصوب گرديد.
به گزارش روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي، دكتر صالح آبادي داراي دكتراي مديريت مالي از دانشگاه تهران و مدرس رشته مديريت مالي و مهندسي مالي در دانشكده مديريت دانشگاه تهران مي باشد. آخرين سمت وي مدير بورس منطقه اي كرج بوده است. در پي استعفاي عبده تبريزي از دبير كلي بورس، هيأت مديره اين سازمان دكتر محمد نهاونديان را به اين سمت انتخاب كرده بود كه وي از پذيرش آن امتناع كرد.
خبرهاي اوليه در اين مورد در صفحه ۲۴ درج شده است .

عيدي سال آينده كاركنان دولت باز هم
۱۵۰ هزار تومان پيش بيني شده است
ايسنا: محمد كردبچه مديركل دفتر اقتصاد كلان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايسنا، ميزان حداقل حقوق كاركنان دولت در سال ۸۵ را معادل يك ميليون و ۳۴۵ هزار ريال عنوان كرد و افزود: «ميزان پرداخت كمك هاي غيرنقدي به كاركنان و كليه بازنشستگان، وظيفه بگيران و مستمري بگيران دستگاه هاي اجرايي از محل بودجه عمومي در سال ۸۵ ، ۸۰۰ هزار ريال تعيين مي شود.» وي با بيان اينكه هيچ مجوزي براي افزايش حقوق و مزايا و فوق العاده ها جز در حد تغيير ضريب حقوق (۳۸۰ به ۴۳۵) و افزايش سنواتي براي هيچ گروه از كارمندان دولت صادر نمي شود، گفت: «پرداخت اضافه كار هر دستگاه، حداكثر در حد پرداختي سال ۸۴ مجاز است.»

رشد ۸درصدي به حجم بزرگي از سرمايه گذاريها نياز دارد
ايسنا: طهماسب مظاهري معاون كل وزارت امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه ما سال اول برنامه چهارم را سپري مي كنيم، عنوان كرد: «تاكنون يك پنجم برنامه چهارم را طي كرده ايم هدفي كه تصويب شده حداقل ضرورت نظام اقتصادي كشور است و اين حداقل نياز به يك حجم بزرگ سرمايه گذاري دارد بنابراين براي رسيدن به رشد هشت درصدي در طول پنج سال بايد اين حجم بزرگ را محقق كنيم و اين كار جزو الزامات است. زيرا هم به لحاظ قانوني معذب هستيم و هم نياز مملكت و شأن كشورمان بيش از اين اعداد است كه مردم ما از اين حجم رفاه و رشد برخوردار باشند. در عين اينكه اين نرخ بالايي است اما حداقل ضروري براي ماست.»
وي در ادامه با ذكر اينكه رسيدن به رشد هشت درصدي اقتصادي دست يافتني است، تأكيد كرد: «بايد در اين راستا كار منسجم و قابل توجهي صورت گيرد و بار عمده آن بر روي بنگاه هاي دولتي و خصوصي است. همچنين براي رسيدن به اين رشد نيازمند تعامل با سيستم بانكي خود و نظام صادراتي هستيم.»

در سه ماهه دوم سال در مقايسه با سه ماهه اول
تعداد طرح هاي مصوب براي استفاده
از حساب ذخيره ارزي ۲ برابر شد
مهر: حجم طرح هاي مصوب شده براي استفاده از منابع حساب ذخيره ارزي در سه ماهه دوم سال در مقايسه با سه ماهه اول ۲برابر شده است.
از مجموع يك هزارو۲۳۰ طرح مصوب در نيمه نخست امسال براي استفاده از حساب ذخيره ارزي، تعداد ۳۷۳ طرح در سه ماهه نخست و ۸۵۶ طرح نيز در سه ماهه دوم سال جاري به تصويب رسيده است.
اين درحالي است كه ميزان طرح هاي مصوب شده براي استفاده از حساب ذخيره ارزي در كل سال ،۸۳ حدود ۲ هزار و ۲۰۲ طرح بوده است.
اين گزارش حاكيست: در مجموع براي دو هزار و ۲۰۲ طرح از طرح هاي مصوب در سال گذشته از محل حساب ذخيره ارزي تسهيلات در نظر گرفته شد.
در نيمه نخست امسال از مجموع طرح هاي مصوب براي استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزي، ۹۹۰ قرارداد در بخش هاي صنعت، كشاورزي و حمل و نقل منعقد شده است.
از مجموع ۹۹۰ قرارداد منعقده درنيمه نخست امسال در بخش هاي مختلف اقتصادي كشور، ۹۳۵ قرارداد در بخش صنعت، پنج قرار داد در بخش كشاورزي و ۵۰ قرارداد نيزدربخش حمل و نقل منعقد شده است كه اين امر نشاندهنده اين امر مي باشد كه حدود ۹۰ درصد از قراردادهاي منعقده به بخش صنعت اختصاص دارد.
بر اساس اين گزارش، از ميان بخش هاي مختلف اقتصادي كشوردرمدت يادشده هيچ گونه انعقاد قراردادي در بخش هاي معدن و خدمات فني و مهندسي صورت نگرفته است.

مصوبه پارسال ، مصوبه امسال
نمايندگان مجلس در جلسه روز چهارشنبه خود با تخصيص ۲۷ هزار ميليارد ريال كه ۲۳ هزار ميليارد آن از حساب ذخيره ارزي و مابقي از سهم ۳/۷ درصدي شركت ملي نفت ايران اختصاص مي يابد، موافقت كردند. اين موافقت به معناي پذيرش كامل و همه جانبه پيشنهاد دولت براي جبران منابع مالي واردات بنزين در شش ماهه دوم بود. اين درحالي بود كه باتوجه به روند روبه افزايش مصرف بنزين در كشور و آثار مخرب اقتصادي آن كه سالانه منجر به هدررفتن ميلياردها دلار از درآمدهاي كشور مي شود، انتظار مي رفت نمايندگان مجلس در مقايسه با تصميم سال گذشته قاطع تر و شجاعانه تر با مساله برخورد كنند و دولت را مكلف به اجراي سياست هاي مشخص براي حل مشكل كنند. مباحث طولاني و جدي از سوي برخي نمايندگان در مخالفت با لايحه دولت و همچنين بالاگرفتن ديدگاه هاي كارشناسي در خارج مجلس به اين انتظار دامن مي زد. ولي مجلس نهايتا توپ را به زمين دولت انداخت و با عدم تصويب پيشنهادهايي همچون عدم واردات بنزين در سال آينده و دونرخي شدن بنزين (پيشنهاد كميسيون برنامه و بودجه)، كوپني شدن بنزين و...، دولت را مكلف كرد براساس ماده ۳ برنامه چهارم، تا پايان سال دوم برنامه، تمهيدات لازم را براي كاهش مصرف فرآورده هاي نفتي و افزايش ظرفيت حمل و نقل عمومي، نياز داخلي به فرآورده هاي نفتي را از محل توليدات پالايشگاه هاي داخل كشور يا فرآورده هاي جايگزين توليد داخل تامين كند.نگاهي به تصميم سال گذشته مجلس درمورد اعتبار واردات بنزين نشان دهنده جدي تربودن مجلس براي مواجهه منطقي تر با مساله بود. لايحه پيشنهادي سال گذشته دولت، برداشت ۱۱ هزار و ۲۵۶ ميليارد ريالي از حساب ذخيره ارزي بود كه مجلس تنها با هفت هزار و ۱۸۱ ميليارد ريال براي واردات بنزين موافقت كرد و دولت را موظف كرد مابقي مبلغ برداشت شده از حساب ذخيره ارزي يعني يك هزار و ۴۲۹ ميليارد ريال جهت خريد اتوبوس CNG و گاز طبيعي سوز و ميني بوس به منظور تسهيل حمل و نقل عمومي هزينه كند.

قيمت طلا و ارز
نوع ---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۶۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۹۲
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۷۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۷۳۴

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |