سه شنبه ۱ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۶ - Nov 22, 2005
رئيس جمهور عراق به تهران آمد
008325.jpg
عكس: عطا طاهركناره
ايسنا: رئيس جمهور عراق كه ظهر ديروز با استقبال طهماسبي، وزير صنايع و معادن كشورمان به تهران وارد شد، بعد از ظهر ديروز در ساختمان رياست جمهوري مورد استقبال رسمي رئيس جمهور كشورمان قرار گرفت.
كارشناسان سفر طالباني به كشورمان را كه به فاصله كوتاهي از سفر موفق الربيعي از ديگر مقامات عراقي به كشورمان صورت مي گيرد و همچنين با توجه به آخرين تحولات خاورميانه مهم و قابل توجه ارزيابي مي كنند.پس از مراسم استقبال، نخستين دور مذاكرات رؤساي جمهوري دو كشور آغاز شد.
ديدار متكي با طالباني
منوچهر متكي وزير امور خارجه هم عصر ديروز در محل اقامت جلال طالباني رئيس جمهور عراق با وي ملاقات و درخصوص روابط دوجانبه مذاكره نمود.
جلال طالباني رئيس جمهور عراق در اين ديدار هدف از اين سفر را تشكر از جمهوري اسلامي ايران به ويژه مقام معظم رهبري و ساير مقامات جمهوري اسلامي ايران دانست و از مساعدت ها و كمك هايي كه در دوران مبارزات گذشته و دوران جديد و همچنين تلاش براي توسعه و تحكيم روابط در همه زمينه ها از جمله سياسي، فرهنگي و اقتصادي، برق و انرژي دانست.
رئيس جمهور عراق توسعه و تحكيم روابط بين دو كشور را به نفع كل منطقه دانست.
وزير امور خارجه نيز در اين ديدار ضمن خوشامدگويي به رئيس جمهور عراق، بر سياست ثابت جمهوري اسلامي ايران در حمايت همه جانبه از دولت و ملت عراق تأكيد كرد و خواستار استفاده از همه ظرفيت هاي موجود در زمينه هاي اقتصادي و فرهنگي و سياسي دو كشور گرديد. وزير امور خارجه همچنين با اشاره به برگزاري اجلاس قاهره و شركت گروه هاي مختلف عراقي، بر اهميت همدلي و وحدت به منظور استقرار كامل اوضاع و حاكميت كامل و اداره امور توسط مردم عراق تأكيد كرد.

رئيس ديوان محاسبات از تخلفات ۱۰ ميليارد دلاري
در قراردادهاي نفتي خبر داد
فارس: عضو فراكسيون اكثريت مجلس شوراي اسلامي گفت: رحيمي رئيس ديوان محاسبات مجلس از تخلفات مالي ۱۰ ميليارد دلاري در قراردادهاي نفتي خبر داد.مهدي كوچك زاده با بيان اينكه هيات عالي نظارت مجلس شوراي اسلامي با حضور رحيمي رئيس ديوان محاسبات مجلس جلسه داشت، گفت: در اين جلسه رحيمي گزارشي از عملكرد ديوان محاسبات مجلس به نمايندگان ارايه كردند و به تخلفات دستگاه هايي اجرايي كه در سالهاي گذشته انجام شد، اشاره داشتند.وي افزود: آقاي رحيمي گفتند ما بسياري از قراردادهاي مهم نفتي را مورد بررسي قرار داديم كه در آنها حدود ۱۰ ميليارد دلار تخلف شده است.نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه بسياري از اين قراردادها را كساني امضا كردند كه داراي تابعيت بيگانه هم هستند و خانواده برخي از آنها در خارج از كشور بسر مي برند، اضافه كرد: آقاي رحيمي گفتند كه براي اين تخلفات بايستي توسط دادستان ديوان محاسبات دادخواست صادر شود و بعد از رسيدگي توسط هيات هاي مستشاري قطعيت پيدا كند.

احمدي نژاد: از روند سياسي استقرار
حاكميت ملي در عراق حمايت مي كنيم
ايرنا: رييس جمهوري، با اشاره به عمليات تروريستي روزجمعه درعراق گفت: امنيت، تماميت ارضي و وحدت عراق براي جمهوري اسلامي ايران يك اصل قطعي است و از روند سياسي استقرار حاكميت ملي دراين كشور، بطور جدي حمايت مي كنيم. محمود احمدي نژاد، اين سخنان را در جريان جلسه عصر يكشنبه هيات دولت بيان كرد و افزود: هر موضعي را كه خدشه اي بر اين اصل وارد كند، محكوم مي كنيم. در ادامه اين جلسه، آيين نامه اجرايي بند «ب» تبصره (۶ ) قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور مطرح و به تصويب رسيد. براساس اين آيين نامه كليه سازندگان غيردولتي واحدهاي مسكوني اعم از مالكين واحدها و يا اشخاص حقوقي متشكل از مالكين و تعاوني هاي مسكن و انبوه سازان با اولويت بخش تعاون، در صورتي كه اقدام به نوسازي، مرمت و مقاوم سازي واحدهاي مسكوني فرسوده واقع در بافتهاي فرسوده نمايند، از يارانه سود تسهيلات بانكي برخوردار خواهند شد. براساس بند ديگري از اين مصوبه، شهرداريها مي توانند با تصويب شوراي اسلامي شهر متبوع براي سرمايه گذاري در نوسازي بافتهاي فرسوده تا سقف ۵۰۰ ميليارد ريال اوراق مشاركت با تضمين خود منتشر كنند.
همچنين اجازه داده شد تا سقف ۳۰۰ ميليون دلار از اعتبارات فاينانس بند «ث» تبصره (۲)قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور منحصرا براي نوسازي بافتهاي فرسوده شهري اختصاص يابد.

معاون اول رئيس جمهور:
براي سازندگي به تفكر بسيجي نيازمنديم
ايسنا: همايش «بسيج سازندگي» روز دوشنبه با حضور معاون اول رئيس جمهور برگزار شد.
پرويز داوودي طي سخناني در اين مراسم گفت: تفكر بسيجي نمي تواند نشخواركننده باشد، ما نمي توانيم نشخواركننده نظريات، داده ها و واردات و توليدات فكري خارجيان و كفار باشيم. معاون اول رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود افزود: چه كسي جز مردم انتظار داشت، رئيس جمهور محبوب ما انتخاب شود. تا يكي دو ماه مانده به انتخابات كسي اين گونه فكر نمي كرد. در دورافتاده ترين نقاط كشور، آن جا كه اخبار، اطلاعات، راديو و تلويزيون نفوذ ندارد، پيرمردها و پيرزن هاي روستايي، اين حركت را تأييد كردند و اين حركتي بسيجي است كه همه ما را به هم پيوند زده است، هرچند كه در قيافه ها و شكل هاي مختلف باشيم.
وي با تأكيد بر اين كه كار اين دولت رسيدگي به محرومين و نقاط محروم است، افزود: اين دولت رسيدگي به محرومين را وظيفه خود مي داند و در اين جا قطعا بسيج سازندگي يكي از نيروهاي قوي است كه در اين مسير حركت مي كند.
داوودي تفكر بسيجي را براي رسيدن به عدالت و عدالت محوري در دولت نهم اساسي دانست و به تشكيل صندوق مهررضا از سوي دولت اشاره كرد و گزارشي از اين صندوق را به حاضران ارائه كرد.
وي با تأكيد بر اين كه اگر خودمان توليد علم نكنيم، ديگران ما را هدايت كرده و به مسيري كه دلشان مي خواهد مي برند افزود: چه كسي بايد دنبال اين توليد علم باشد، به جز كسي كه دغدغه دين و ملت دارد. اگر كسي مي خواهد به محرومان خراسان برسد بايد توليد علم كند. توليد علم از نكات اساسي است كه بايد بسيجيان روي آن فكر كنند و اين علم به درد محرومين خواهد خورد.
سردار حجازي - فرمانده نيروي مقاومت بسيج - نيز در اين مراسم با اشاره به سابقه اين سازمان گفت: اين سازمان در اين سال ها خيلي بهتر مي توانست خدمت كند، البته با اين همه توانست از اهداف برنامه پيش بيفتد.
وي تصريح كرد: به دولت قبلي گفته بوديم كه مي توانيم در عرصه هاي كار و فعاليت به آنها كمك كنيم كه از آن به درستي استقبال نشد، اما در دولت جديد و با توجه به اعتقاد شخص رئيس جمهور در دوره تصدي ايشان در شهرداري توافقاتي بين نيروي مقاومت استان تهران و شهرداري انجام شد كه رئيس جمهور تأكيد كرده اند كه اين همكاري ها به كل دولت تعميم يابد.

با پيام احمدي نژاد
همايش كانون هاي تفكر و دولت نهم برگزار شد
ايسنا: همايش كانو ن هاي تفكر و دولت نهم ديروز با سخنراني معاون اول رئيس جمهور، رئيس مركز پژوش هاي مجلس و دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در پيامي به شركت كنندگان و برگزاركنندگان همايش «كانون هاي تفكر و دولت نهم» ابراز اميدواري كرد كه دولت نهم الگوي توجه بيشتر به كانون هاي تفكر باشد و مسئولين امر و مديران در رفع مشكلات كانون هاي مزبور و هم در واگذاري فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي خود به آنان با دست باز و بي دريغ وارد ميدان شوند.
معاون اول رئيس جمهور با ابراز اميدواري نسبت به اين كه دولت بتواند از بركات و ثمرات كانون هاي تفكر استفاده كند، تقارن برگزاري همايش كانون هاي تفكر با هفته بسيج را مبارك دانست و با بيان اين كه هر دو آنها از يك مقوله هستند، خاطرنشان كرد كه تفكر حاكم بر بسيج با تفكر اين كانون ها يكي است.
داوودي با بيان اين كه از كانون تفكر و فعاليت هاي آن مفاهيم گوناگوني را مي توان استنباط كرد، ادامه داد: كانون تفكر مركزي براي ايجاد پل ميان علم و جامعه، پلي بين علم و حكومت و يا مركزي است كه مسايل كلان و روز جامعه را مشاهده كرده و با توجه به آراي صاحبنظران آنها را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و سياست هاي بومي را براي مسايل مبتلابه جامعه طراحي مي كند.وي خاطرنشان كرد: رويكرد دولت به محرومين است.مشكلات و دردهاي جامعه را مي شناسد ولي مشكلات محرومين را در اولويت قرار داده است و اگر دولت عاقل باشد، كه انشاء الله اينطور است از اين كانون هاي تفكر حمايت مي كند.
انشاء الله اين كانون ها در آينده اي نزديك درمورد مسايلي كه ما داراي مشكل هستيم راه حل ارائه دهند.احمد توكلي هم در اين همايش با تأكيد بر تشكيل كانون هاي تفكر تصريح كرد كه نظارت بر حاكميت مهمترين جلوه گاه امر به معروف و نهي از منكر است و اگر اين كار خوب صورت بگيرد، نتايج مثبتي هم حاصل خواهد شد.
رئيس مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي  با بيان اين كه در دين اسلام فكر و عقل حلقه ي واسط مردم و حكومت هستند، افزود: از طرفي حكومت ملزم شده در امور اداره ي كشور با جامعه و مردم مشورت كند و مردم نيز مسئولند كه بر دولت نظارت و از آن مراقبت كنند و خيرخواه حكومت باشند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز با بيان اينكه تفكر نه تنها در پيشرفت مادي انسان ها بلكه در ارتقاء معنوي آنها نيز نقش اساسي دارد عروج مادي و معنوي انسان را در گرو معرفت دانست.محسن رضايي توجه دانشگاهيان به كانون تفكر را به فال نيك گرفت و افزود: در ايران متفكران زيادي داريم و اين در حالي است كه ايرانيان كمتر از ساير نقاط دنيا از اين تفكر ايراني استفاده مي كنند.چه بسا متفكران ايراني نوآوري هايي داشته اند كه وقتي از ايران خارج شده، تبديل به صنعت و نوآوري شده و اين بسيار دردناك است.چه بسا فكري كه در ايران توليد مي شود در اروپا به صنعت و در آمريكا به تئوري تبديل شده و با قيمت گزاف به خود ما فروخته مي شود،اما كانون هاي تفكر مي توانند اين شكاف ها را پركنند چراكه در داخل كشور هستند و گرفتاري ها و مشكلات مردم را مي بينند.

اخبار كوتاه هسته اي
اتحاديه اروپا به پيشرفت در بررسي
پرونده ايران اميدوار است
ايسنا: براساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس اتحاديه اروپا ديروز از ايران خواست به الزامات روشني كه به جامعه  بين المللي اعلام كرده است مبني بر اين كه به بازرسان بين المللي اجازه مي دهد از تأسيسات هسته  اي اش ديدن كنند پايبند باشد.بيست و پنج وزير امور خارجه  كشورهاي عضو اتحاديه اروپا كه دوشنبه در بروكسل گردهم آمده  بودند همچنين افزودند كه اين اتحاديه اميدوار است نشست آژانس بين المللي انرژي اتمي كه در هفته  جاري برگزار مي شود، درخصوص پرونده  هسته اي ايران پيشرفت حاصل كند.جك استرا، وزير امور خارجه انگليس كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه ي اروپا را عهده دار است با اشاره به تصويب لايحه ي روز گذشته مجلس شوراي اسلامي ايران در خصوص برنامه ي هسته اي ايران گفت: ما آنچه را كه مجلس ايران اعلام كرده است مورد بررسي قرار خواهيم داد.
براساس اين گزارش خاوير سولانا، رئيس سياست خارجي اتحاديه ي اروپا نيز با اشاره به تصويب لايحه ي يادشده كه دولت را ملزم مي سازد در صورت ارجاع گزارش پرونده ي هسته اي اش به شوراي امنيت سازمان ملل بازرسي  از تاسيسات  هسته اي ايران را متوقف سازد، گفت: اين خبر خوبي نيست.
وي گفت كه همچنان اميدوار است در مذاكرات درخصوص برنامه ي هسته اي ايران تا پيش از نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي كه پنجشنبه در وين تشكيل جلسه خواهد داد پيشرفت حاصل شود.
مقامات هندي : آمريكا اصراري به ارجاع پرونده ايران
به شوراي امنيت ندارد
ايسنا: هندوستان تايمز نوشت: اقدامات ديپلماتيك در وين و تهران انجام مي گيرد تا اطمينان حاصل شود در نشست آتي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي به راي گيري درباره پرونده ي هسته  اي ايران نيازي نيست.
اين روزنامه  هندي به نقل از مقاماتي عالي رتبه كه نامي از آنها نبرد، افزود: هند به همراه روسيه و آلمان، فرانسه و انگليس بر روي پيش نويس قطعنامه اي كه در شوراي حكام قرائت و بدون راي گيري تصويب خواهد شد، فعاليت مي كند.

آيت الله شاهرودي:
قوه قضائيه امنيت اقتصادي را دنبال مي كند
فارس: رئيس قوه قضائيه گفت: درباره پرونده هاي مفاسد اقتصادي اطلاع رساني شده و درباره مواردي كه تاكنون اطلاع رساني صورت نگرفته، دبيرخانه و سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مي توانند با هماهنگي ستاد اطلاع رساني كنند.
سيد محمود هاشمي شاهرودي در جلسه ديروز مسئولان عالي قضائي با اشاره به نامه جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه خواستار اعلام اسامي مفسدان اقتصادي شده بودند، گفت: از نمايندگان مجلس انتظار مي رفت كه با دقت جدي در مباحث طرح شده در جلسه مشترك مجلس شوراي اسلامي و قوه قضائيه با نگاهي كارشناسي بحث هاي مربوط به امنيت اقتصادي را دنبال مي كردند.
هاشمي شاهرودي با اشاره به اينكه مطبوعات و صدا و سيما در موارد مورد اشاره پرونده هاي مفاسد اقتصادي به صورت صحيح اطلاع رساني كنند، تصريح كرد: عدم اطلاع رساني صحيح از سوي رسانه هاي جمعي موجب سياه نمائي و ايجاد نگراني و اضطراب در نظام اقتصادي كشور مي شود.
وي با اشاره به مواضع اخير دولت و دستگاه قضائي درباره امنيت سرمايه گذاري گفت: تلاش قوه قضائيه، ايجاد فضاي امن براي توسعه اقتصادي و اصلاح ساختار اقتصادي است.وي برگزاري جلسه مشترك دولت با جمعي از سرمايه گذاران اقتصادي را حركتي در راستاي اطمينان بخشي امنيت سرمايه گذاري عنوان كرد.
رئيس قوه قضائيه خاطرنشان كرد: از نمايندگان محترم مجلس انتظار مي رفت در راستاي مبارزه حقيقي با مفاسد اقتصادي و اصلاح ساختارهاي بيمار، بسياري از قوانين كه موجب ايجاد بسياري از مفاسد اقتصادي مي شود را دنبال كنند و از قوانين پيچيده و دست و پا گير كه منجر به فرار سرمايه ها از كشور شده و مي شود را تبديل به قوانين روشن و صريح نمايند.وي با اشاره به مواضع اخير دولت و دستگاه قضائي درباره امنيت سرمايه گذاري گفت: توقع ما از مجلس اين است كه براساس چشم انداز ۲۰ ساله كشور و سياست هاي مصوب اصل ۴۴ قانون در مجمع تشخيص مصلحت نظام در جهت توسعه اقتصادي، اين سياست ها را تبديل به قوانين عادي كند و اين خود بهترين راه در امر مبارزه با مفاسد اقتصادي است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |