چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۷ - Nov 23, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام درضمن وصاياي خود به امام حسن مجتبي(ع) مي فرمايند: فرزند عزيز! در شئون زندگي و امور عبادي ميانه رو باش و از افراط بپرهيز. روشي را انتخاب كن كه در حدود توان و طاقت تو باشد و بتواني هميشه آن را انجام دهي.
سفينة البحار ،۲ ص ۴۳۱
امروز با حافظ
كه هر چه بر سر ما مي رود، ارادت اوست
سر ارادت ما و آستان حضرت دوست
نهادم آينه ها در مقابل رخ دوست
نظير دوست نديدم اگرچه از مه و مهر
هفتمين دو سالانه نقاشي سه سالانه مي شود
با توافق صورت گرفته ميان انجمن نقاشان ايران و رئيس مركز هنرهاي تجسمي، هفتمين دوسالانه نقاشي ايران سه سالانه مي شود.
محمدباقر ضيائي - رئيس انجمن نقاشان ايران به ايسنا گفت: انجمن نقاشان ايران در حال سازماندهي جريان است؛ تا اوايل بهار سال آينده دوسالانه نقاشي را در تهران برگزار كند.
به گفته او در نشست و مذاكره اخير نمايندگان انجمن نقاشان با عبدالمجيد حسيني  راد داشته است، توافق نامه نوشته شده با مسئول قبلي مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چندان تغييري نكرده و تنها جزييات آن از لحاظ اداري كامل و واضح تر شده است.
وي گمان مي كند بسياري از مسائل در باره مركز هنرهاي تجسمي اكنون دارد مرئي  مي شود و بنابراين تصميم گيري درباره برگزاري دور آتي دوسالانه نقاشي، خارج از اراده انجمن بود و اين انجمن نمي توانست تصميم گيرنده نهايي باشد.
حالا تنها مسأله تأمين بودجه  آن مطرح است.
انجمن نقاشان ايران در آخرين روزهاي رياست عليرضا سميع آذر در مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تفاهم نامه اي را به امضا رساند تا برنامه ريزي ها و تداركاتي كه احيانا براي برپايي دوسالانه نقاشي تهران ديده، با تغيير مديران دچار تعليق نشود.
رئيس انجمن نقاشان ايران طي يك ماه گذشته خوش بينانه  گفته بود كه تا پايان سال جاري دوسالانه را برگزار خواهند كرد.
اين در حالي است كه هنوز فراخواني براي اين دور از دوسالانه اعلام و مكان برپايي نمايشگاه، تركيب هيات داوري و انتخاب آثار و حتي دبير دوسالانه مشخص نشده است.

تاجبخش فناييان:
تئاتر ديني زيبا و زيبايي در گروه معناست
مضامين ديني در ذات خود زيبا هستند و وقتي قرار است در قالبي چون تئاتر منتقل شوند بايد قوانين مربوط به تئاتر را دستكم به صورت نسبي رعايت كنند، در غير اين صورت مضمون تلف مي شود.
تاجبخش فناييان، رئيس دانشكده هنرهاي نمايشي و موسيقي پرديس دانشگاه تهران با اشاره به اين كه دين خود مقوله گسترده است، تصريح كرد: دين تنها به يك سري رفتارهاي ظاهري منتهي نمي شود، هر چند رفتارهاي ظاهري جزيي از دين است ولي دين اهداف مفهومي خود را دارد.
وي درباره تعريف زيبايي گفت: چنانچه در هر رشته هنري قواعد مخصوص به آن رعايت شود، آن اثر هنري مي تواند واجد ويژگي هاي علمي  زيبايي شناسي باشد. اگر در هنر عناصر قانون مند رعايت نشود، قاعدتاً اثر زيبايي خود را نخواهد داشت؛ ولي اين قواعد و قراردادهايي كه يك اثر را انتخاب مي كند از يك حس هنري زيبايي شناختي منتج مي شود.
اين كارگردان تئاتر با اشاره به اين كه تئاتري زيباست كه بتواند هم ارتباط حسي و هم ارتباط عقلاني با مخاطب در رابطه با محتواي مورد نظر برقرار كند، خاطرنشان كرد: زيبايي در گروه معناست ولي براي رسيدن به آن معنا بايد قواعد و مقرراتي رعايت شود كه اين مقررات در قالب سبك هاي گوناگون توسط نظريه پردازان مشخص مي شود.

رخشان بني اعتماد اعتياد جوانان رابه تصوير مي كشد
رخشان  بني اعتماد كارگردان  مطرح  سينما پس  از توليد چند فيلم  اجتماعي ، اعتياد را با پرداختي  متفاوت  درفيلمي باعنوان  خون  بازي  بزودي  به  تصويرمي كشد. فيلمبرداري  خون  بازي  قرار است  از روزهاي  آينده  و طي  دو ماه  در تهران  و جاده  شمال  آغاز شود.بخش هايي  ازاين  فيلم  به  طريقه  ويديويي  و با حضور بهرام  رادان  پيشتر در تورنتوي كانادا فيلمبرداري  شد ومسعود رايگان ، بيتا فرهي  و باران  كوثري به  ديگر شخصيت هاي  اين  فيلم  بزودي  جان  مي دهند.
بني اعتماد در يك  نشست  خبري  گفت :مي خواهم  باساخت  فيلم  خون  بازي روند رو به  گسترش  اعتياد در جامعه  جوان  ايراني  را در هشداري  تصويري  به خانواده ها نشان  دهم .
وي  توضيح  داد: پايه  تحقيق  و نگارش  اين  فيلم  از سال  ۷۴ و با مشاركت  عده اي  ازكارشناسان  مركزآسيب  شناسي  اجتماعي  گذاشته  شده است  و نگاهي  عميق  به  موضوع اعتياد در جامعه  دارد.اين  كارگردان  يادآورشد: نسخه اي  مستند ازاين  تحقيق  به  عنوان  زير پوست شهر در همان  سال ها ساختم  كه  متاسفانه  مجوز نمايش  نگرفت .
بني اعتماد تصريح  كرد: هيچگاه  نگاه  منفي  ندارم  اما تلخي ها را مي بينيم ، آن زمان  به  مشكل  اجتماعي  (اعتياد) برخورد سياسي  مي شد، اما آن نگاه  بنابر ضرورت  زمان  و گسترش  اطلاع  رساني  و رسانه اي  تعديل  شده  است .

برنامه ريزي براي دستيابي به ماهواره مستقل
قائم مقام سازمان صدا و سيما خواستار برنامه ريزي و تلاش عمومي براي دستيابي كشور به ماهواره مستقل رسانه اي شد.
به گزارش روابط عمومي صدا و سيما مهندس محمد هنردوست قائم مقام سازمان در جلسه شوراي برنامه ريزي براي مخاطبان ايراني خارج از كشور با تاكيد بر اينكه جنگ رسانه اي وارد مراحل نويني خواهد شد گفت: تعطيلي شبكه سحر در فرانسه و تغيير مشكوك فركانس كانال آمريكاي شبكه جام جم شواهدي از تحرك دشمن براي جلوگيري از تأثير رسانه اي نظام اسلامي بر افكار عمومي جهان است و امروز زيبنده نظام اسلامي و ملت بزرگ ايران نيست كه با نداشتن ماهواره مستقل،اختيار ارسال پيام انقلاب اسلامي  از دست بدهد.
از اين رو، لازم است دولت و مجلس با تامين اعتبار لازم هزينه خريد و توليد ماهواره مستقل رسانه اي را براي كشور فراهم سازند.
هنردوست با تاكيد بر اينكه امروز ديپلماسي رسانه اي مفهومي جديد ولي جدي و موثر در تحولات بين المللي است و با منافع ملي كشورها ارتباط مستقيم دارد، گفت: اگر مي خواهيم در جنگ رسانه اي پيروز شويم بايد امكانات و لوازم و ابزار آن را فراهم كنيم.
عضو شوراي عالي ايرانيان خارج ازكشور با اشاره به تنگناهاي مالي رسانه ملي اظهار داشت: با رابطه خوب و صميمي كه بين صدا و سيما با مجلس هفتم و دولت نهم وجود دارد، رسانه ملي بتواند گامهاي موثري در راستاي ايفاي وظايف خود بردارد.

سومين جشنواره فيلم ۱۰۰ حوزه هنري كليد مي خورد
سومين جشنواره سراسري فيلم ۱۰۰ حوزه هنري در محل دبيرخانه دائمي اين جشنواره و همزمان با ايام ولادت امام رضا(ع) كليد مي خورد.
به گزارش ستاد خبري اين جشنواره، با توجه به حضور ۵۰۰ فيلم در نخستين دوره جشنواره (آذرماه ۱۳۸۲) و ۶۰۱ فيلم در دومين دوره آن (آذرماه ۱۳۸۳) و رشد ۱۲ درصدي شركت كنندگان در جشنواره دوم، پيش بيني مي شود، جشنواره سوم نيز با استقبال قابل توجهي از علاقمندان به فيلم هاي واقعاً كوتاه همراه باشد.
اين در حالي است كه مهلت ارسال آثار براي شركت در اين جشنواره تا پنجم آذرماه خواهد بود و اين مهلت تمديد نخواهد شد.

بهارستان
ترك آن همه جاه و حشمت و مقام
به كجا مي رفت؟ به جايي كه در آن وي نه امام خراسان و عراق باشد و نه استاد نام آور مدرسه نظاميه. جايي كه بتواند در آن، هم جلال و حشمت فقيه بزرگ را فراموش كند، هم كرنش و دست بوس مريدان و ستايشگران ساده لوح يا مغرض را. اگر در دمشق صحن يك مسجد را جاروب مي كرد، آسايش قلبي كه از اين «آزادي» مي يافت بيشتر مي توانست وي را خرسند كند تا آنكه به عنوان مفتي و فقيه بزرگ نظاميه خود را ناچار ببيند در دارالخلافه به سفاهت وزيري عامي لبخند رضايت عرضه كند يا بر جنايت خليفه اي بي شفقت از سكوت رضايت آميز خويش رنگ و جلا ببخشد. مي گويند محرك عمده وي در ترك جاه و حشمت بغداد، عتابها و سرزنشهايي بود كه گهگاه از احمد برادر كهتر خويش مي شنيد كه سالها با وي همدرس بود. روايت است كه يك روز وقتي ابوحامد با غرور و نخوت فقيهانه به وعظ و ارشاد اشتغال داشت، احمد كه صوفيانه و بي تكلف با وي نشست و برخاست داشت، آهسته براي وي شعري خواند كه در وي تأثيري فوق العاده بخشيد.
در طي اين شعر گوينده مخاطب را ملامت مي كرد كه چرا ديگران را هدايت مي كني، به راه مي اندازي و خودت بازپس مي ماني. «آخر اي سنگ فسان تا كي آهن را تيز مي كني و خودت نمي تواني ببري؟» پس از آن بود كه وي در ترك بغداد و فرار از مدرسه مصمم شد.
فرار از مدرسه، درباره زندگي و انديشه ابوحامد غزالي
دكتر عبدالحسين زرين كوب، ص ۸۹ و ۸۸

كوتاه از هفت هنر
طبيعت از منظر قرآن
در استقبال از همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق، پنجشنبه سوم آذرماه، پيش همايش يك روزه در مشهد برگزار خواهد شد.
در اين برنامه، محمدرضا بهشتي با عنوان طبيعت از منظر فلاسفه يوناني، حجت الاسلام كريم بي آزار شيرازي درباره طبيعت از منظر قرآن و محمدمهدي هراتي درباره نقش طبيعت در كتابت و كتاب آرايي قرآن كريم به ايراد سخن خواهند پرداخت.
بزرگداشت جمشيد ارجمند در خانه هنرمندان
۹ عنوان  برنامه  موضوعي  - سينمايي  در جدول  برنامه اي  خانه  هنرمندان در آذرماه  گنجانده  شده  است .
نشست هاي  نقد و بررسي  فيلم هاي  مستند روياي  سرخ  از علي  بدري ، حلقه هاي  گمشده  از مهرداد زاهديان ، از تهران  تا طرقبه ، با خدا حرف  مي زنم از كاوه  بهرامي مقدم  به  همراه  بزرگداشت  جمشيد ارجمند منتقد سينمايي  ازبرنامه هاي  اين  بخش  است .
امروز با جشنواره دفاع مقدس در دومين  روز جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس ، پنج  فيلم  سينمايي  اشك  سرما عزيزالله  حميدنژاد، دوئل  احمدرضا درويش ، ديوانه  از قفس  پريد، احمدرضا معتمدي ، زخم  زيتون ، محمدرضا آهنج  و خداحافظ رفيق ، بهزاد بهزادپور اكران  مي شود. دهمين  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  تا پنجم  آذرماه  درتهران  برگزار مي شود.
جشنواره تئاتر دفاع مقدس در مشهد
جشنواره تئاتر دفاع مقدس، در ايام دهه فجر در مشهد برگزار مي شود.
علاقه مندان به شركت درجشنواره، بايد نمايشنامه هاي خود را با موضوع بيان و تصويرسازي حماسه رشادتها و همچنين فرهنگ هشت سال دفاع مقدس، با زمان اجرايي ۴۵ تا ۹۰ دقيقه، تا تاريخ بيستم آذر ماه سال جاري به دبيرخانه جشنواره واقع در مشهد، خيابان صاحب الزمان، نبش مولوي شمالي، ساختمان كانون هنر خراسان ارسال نمايند.
جشنواره تئاتر دفاع مقدس، به همت انجمن نمايش مشهد و با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي و معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد، برگزار خواهد شد.
۱۹ فيلم جديد در شبكه ويديويي
شوراي  صدور پروانه  نمايش  برنامه هاي  ويديويي  با ورود ۱۹ برنامه  جديد به شبكه  خانگي  كشور موافقت  كرد.دربخش  سينمايي  نمايش  خانگي ، فيلم هاي شمعي  در باد، مجردها، زن  زيادي ، خوابگاه  دختران ، حسادت ، سربازان  كشتي  فضايي  ،۲ جنگل ، يك  جمع  خوب ، درياي  درون ، در جستجوي  سرزمين  آرزوها، فرار از آتن ، مارشال  ، جنگجويان  صحرا، عشق  بازي  نيست  و خاطرات  فراموش شده  پروانه  نمايش  دريافت كرده اند.
صالح پور دبير كنگره تئاتر شد
طي حكمي از سوي حسين پارسايي مدير اداره كل هنرهاي نمايشي، اردشير صالح پور به سمت دبيري كنگره بزرگ تئاتر شهر منصوب شد.
صالح پور كه از مدرسان و پژوهشگران تئاتر به شمار مي رود، در حال حاضر مدير طرح و برنامه اداره كل هنرهاي نمايشي است.
نقد و بررسي ملودي شهر باراني
نصر الله قادري و رحمت اميني دو عضو كانون ملي منتقدان تئاتر ايران، نمايش ملودي شهر باراني را روز پنج شنبه ۳ آذر ماه مورد نقد و بررسي قرار مي دهند.در اين جلسه نقد و بررسي كه پس از اجراي نمايش در تالار اصلي تئاتر شهر برگزار مي شود، اكبر رادي نويسنده نمايشنامه و هادي مرزبان كارگردان آن حضور خواهند داشت.
نمايشگاه نقاشي آبرنگ
نمايشگاهي از آثار نقاشي هاي آبرنگ مينا مختارزاده نقاش معاصر، از روز جمعه ۴ آذر ماه در گالري گلستان برپا مي شود. اين نمايشگاه تا ۱۰ آذر ماه داير خواهد بود.

تازهاي دنياي رسانه ها
فراخوان راديو براي ۱۵۰۰ كانال راديويي
به گفته مسئول كميته ارتباطات بين المللي جشنواره بين المللي راديو، فراخوان شركت در اين جشنواره براي ۱۵۰۰ كانال راديويي ارسال شده است. مامك درخشان گفت: اين فراخوان ها از طريق شبكه  جهاني اطلاع رساني،  دفاتر نمايندگي صدا و سيما در ديگر كشورهاي و اداره كل فرهنگي وزارت امور خارجه به راديو هاي سراسر جهان ارسال شده است. وي افزود: اين شبكه ها پس از بررسي قوانين و مقررات جشنواره تا اول بهمن ماه سال جاري (۲۱ ژانويه ۲۰۰۶) فرصت خواهند داشت آثار خود را به دبيرخانه جشنواره در تهران ارسال كنند.
پربيننده ترين سايت خبري آمريكا
سايت آنلاين روزنامه نيويورك تايمز با ۴/۱۱ ميليون كاربر، پربيننده ترين سايت خبري آنلاين در ايالات متحده آمريكا شد. به گزارش روزنامه نيويورك تايمز و با استناد به آمار ارائه شده از سوي موسسه نظرسنجي و آمار نيلسون، اين سايت تنها در ماه اكتبر سال ۲۰۰۵ بالغ بر ۴/۱۱ ميليون كاربر اينترنتي داشته است كه مشتاق خواندن اخبار اين روزنامه به صورت آنلاين بوده اند.پس از نيويورك تايمز، سايت خبري آنلاين روزنامه واشنگتن پست و يو اس اس تودي هر كدام به ترتيب با تعداد ۴/۱۰ ميليون و ۱/۸ ميليون كاربر اينترنتي، در مكان دوم و سوم پربيننده ترين سايت هاي خبري آنلاين آمريكا قرار گرفتند.هر سه سايت خبري آنلاين، داراي سرويس هاي مختلف وبلاگ، پادكست و دريافت فايل هاي خبري صوتي و تصويري هستند.
اينترنت و شبكه هاي تلويزيوني
حدود ۸ و ۷ دهم ميليون اروپايي از سال ۲۰۰۹ از طريق اينترنت به تماشاي برنامه هاي تلويزيون مي نشينند و اين رقم ۹ و ۴ دهم درصد از بينندگاني را شامل مي شود كه هم اينك برنامه هاي خود را از طريق تلويزيون هاي كابلي و ماهواره اي تماشا مي كنند.به گزارش تعداد مشتركاني كه هم اينك در اروپا برنامه هاي تلويزيوني را از طريق اينترنت مشاهده مي كنند، ۶۵۸ هزار تن است كه اين آمار نشان از بالارفتن تعداد تقاضا در اين بخش دارد.شركت هاي مخابراتي اميدوارند كه بالارفتن تقاضا براي تماشاي برنامه هاي تلويزيوني از طريق اينترنت، سود كلاني را در بخش تلفن هاي ثابت منازل به همراه داشته باشد.
هفته بسيج در راديو جوان و فرهنگ
شبكه هاي راديويي جوان و فرهنگ به مناسبت هفته  بسيج، در برنامه هاي خود به موضوعاتي متناسب با اين هفته مي پردازد.برنامه هاي «يك صبح، يك سلام» و «روي خط جواني» در هفته بسيج ساعت ۷ صبح و ساعت ۱۷ پخش مي شود.«خوان هفتم» برنامه اي از گروه ورزش شبكه  جوان است كه جمعه ها به صورت زنده به مدت يك ساعت پخش مي شود.اين برنامه  در اين هفته از نخبگان بسيج دعوت مي كند و درباره  جشنواره فرهنگي، ورزشي و مراسم ورزشي كه در هفته  بسيج برگزار مي شود گزارش هايي پخش مي كند.شبكه  راديويي فرهنگ نيز در هفته بسيج در قالب برنامه «هفت اقليم» با فرماندهان و كارشناسان بسيج گفت وگو مي كند. اين برنامه هر روز ساعت ۱۷ الي ۱۹ پخش مي شود.

برگي از تاريخ
هم پيماني آيت الله بهبهاني و طباطبايي براي مشروطه خواهي
انتشار عكس مسيونوژ بلژيكي مديركل گمرك ايران با لباس روحانيت شيعه در مجلس لهو و لعب، خشم مردم متدين و علما را برانگيخت. در اين ميان، كوبنده ترين و مؤثرترين اعتراض از جانب سيدعبدالله بهبهاني، عالم بزرگ تهران، مشاهده شد. مظفرالدين شاه در پي اعتراض سهمناك بهبهاني، نامه اي به او نوشت و به برآوردن خواسته هاي وي تعهد سپرد. اما با آرام شدن مردم و فروكش كردن هيجان هاي نخستين، اقدامي از سوي شاه قاجار در اين باره صورت نگرفت و اين بار بهبهاني مصمم شد تا به همراهي ديگر علما، نهضت را شوري تازه ببخشد. بر اين اساس، مقصود خود را با علماي نامدار و بزرگ تهران در ميان گذاشت كه در اين ميان تنها سيدمحمد طباطبايي اظهار داشت كه به  خاطر مشروطه، حاضر است بهبهاني را همراهي كند. آيت الله بهبهاني نيز همكاري طباطبايي را مغتنم شمرد و دوم آذر ۱۲۸۴ ش به منزل طباطبايي رفت و پس از مذاكره، هم پيمان و متفق شدند كه در مبازره عليه استبداد و ظلم حكومت تا رسيدن به هدف اصلي يعني مشروطه، از ياري يكديگر باز نايستند. اين نشست كه به پيمان «سيدين سندين» معروف شد، در تاريخ مشروطيت اهميتي بس بزرگ يافت تا جايي كه رشد نهضت مشروطه خواهي را به آن دو بزرگوار دانسته اند.
بهبهاني شخصيتي بي باك، شجاع و سرسخت بود و طباطبايي، عالمي متقي، پاك دامن، آگاه به علوم زمان و اوضاع سياسي جهان. در واقع، دو ويژگي ممتازي كه هر رهبر براي پيروزي نهضت بدان نيازمند است، يعني سازش ناپذيري و درايت، به وسيله اتحاد بهبهاني و طباطبايي حاصل شد و پيروزي هاي بعدي را ممكن ساخت تا به مشروطه دست يافت.
تشكيل كميته دفاع ملي در جنگ جهاني اول
پس از تجاوز ارتش روس به ايران در جريان جنگ جهاني اول و پيشروي تا نواحي اطراف تهران و انحلال مجلس شوراي ملي، طبق هماهنگي به  عمل آمده با احمدشاه قاجار، قرار بر اين شد كه شاه به طرف اصفهان حركت كند و پايتخت به آن شهر منتقل شود. اما پس از مذاكرات بسيار با نمايندگان روس و انگليس، نظر احمدشاه تغيير كرد و به اطلاع دربار رسيد كه قواي روس به پايتخت حمله نخواهند كرد. در اين حال، عده اي از نمايندگان مجلس، روحانيان بلندپايه و تجار تهران، پايتخت را به قصد قم ترك كردند و در قم، كميته دفاع ملي را تأسيس نمودند. در اين حال، فرمان جهاد عليه روس از طرف علما صادر شد و هيأتي مأمور تدارك اسلحه گرديد. در همين ايام، قواي جنگي روسيه، شهر ساوه را تصرف كرده، به سمت قم پيشروي كردند. اعضاي كميته دفاع ملي كه قواي مهاجم را در پيش روي خود ديدند، به سرعت رهسپار اصفهان شدند و پس از چند روز توقف، به سمت كرمانشاه حركت كردند. قواي روسيه نيز پس از تصرف ساوه، شهرهاي قم و كاشان را اشغال كردند و براي مقابله با كميته راهي كرمانشاه شدند. اين كميته در كرمانشاه، دولت موقتي تشكيل داد و به جنگ روس ها رفت. پس از چندين درگيري بين قواي روس و انگليس با كميته دفاع ملي، اين كميته مجبور شد جاي خود را تغيير دهد و مدتي در قصر شيرين و موصل در عراق اقامت نموده، سرانجام به استامبول رفتند. اين كميته و دولت موقت در ارديبهشت سال بعد با نامي ديگر اعلام موجوديت كرد، اما سرانجام پس از پايان جنگ، منحل شد.

گلستان
قاسمي و تاريخچه و شناسنامه مطبوعات قرآني
كمتر روزنامه  نگاري است كه بخواهد در حوزه تاريخ مطبوعات پژوهشي را سر و سامان دهد، اما گذارش به سيدفريد قاسمي و آثارش نيفتد. قاسمي كه بسياري در انتظار چاپ بقيه مجلدات سرگذشت مطبوعات وي هستند، اين روزها به موازات سر و سامان دادن به موزه مطبوعات و اهداي كتابهاي وقفي اش به اين موزه، از تاليف و تدوين كتابهاي اين حوزه تن نمي زند و سعي مي كند بر گنجينه تاريخي اين عرصه بيفزايد و پژوهشهاي تحقيقي را دقيق تر و عميق تر كند. قاسمي به تازگي اثري كوچك اما مرجع در حوزه، نشريات قرآني تدوين كرده و از سوي انتشارات محراب قلم به بازار كتاب فرستاده است كه مي تواند برخي خطاهاي تاريخي درباره اين گونه آثار را تصحيح كند.
در اين كتاب از چاپ نخستين قرآن (۱۲۴۸ قمري) خبر آمده تا فعاليتهاي قرآني مطبوعات و روزنامه نگاران تا ابتداي سال ۱۳۸۴.
بنابر آمار ارائه شده در اين كتاب از ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۴ در مجموع بدون احتساب نشريات دانشجويي ۳۵ عنوان نشريه تخصصي قرآني در ايران منتشر شده است.
ليوتار و مكاتباتش
هر چه از يك فيلسوف باقي بماند، بدرد بخور است، چرا كه وي ذهن و زبان و تمامي انرژي اش را در جهت روشن ساختن مفهومي صرف مي كند. بنابراين دست نوشته ها، يادداشت ها و حتي نامه هاي يك فيلسوف هم مي تواند حاوي نكاتي جالب و خواندني  براي علاقه مندان آن موضوع يا فيلسوف باشد. از جمله اين فلاسفه، ژان فرانسوا ليوتار، فيلسوف نامي فرانسوي است كه نام وي براي بسياري از فلسفه خوانان آشناست.
از ليوتار نامه هاي سالهاي ۸۲ تا ۱۹۸۵ اش با ترجمه آذين حسين زاده، و از سوي نشر ثالث به بازار كتاب راه يافته است. نام كتاب (تعريف پسامدرن براي بچه  هاست، اما ماهر چه گشتيم كه دريابيم كه كدام يك از اين نامه  ها به لحاظ محتوايي يا مضمون در اندازه فهم و درك مخاطبان كودك و نوجوان نوشته شده است و ياد آور «دنياي سوفي» يوستين گودر است، عقلمان قد نداد.شايد شماها كه اين كتاب را مي خريد و مي خوانيد، بتوانيد از اين مقوله چيزي سردر بياوريد.

ضبط سمفوني ايران شاهين فرهت
شاهين فرهت كه از وي به عنوان يكي از پركارترين موزيسينهاي سالهاي اخير ياد مي شود، با مدد خواستن از اركستر فيلارمونيك ارمنستان و لوريس چكناوريان موسيقي سمفوني ايران را ضبط خواهد كرد.اين سمفوني از قرار به سفارش فرهنگستان هنر تهيه و در ۴ موومان ساخته شده است.فرهت پيش از اين سمفوني هايي درباره امام رضا(ع) ساخته بود و نيز سمفوني دماوند نيز در مجموعه كارهاي وي قرار دارد. شاخص ترين قطعه درباره دماوند، قطعه «چكاد» پرويز مشكاتيان است كه در دستگاه چهارگاه ساخته شده و در آلبوم دستان و با آواز استاد شجريان ارائه شده است. اين قطعه را مشكاتيان در يك روز كه در پاي كوه دماوند در منزل يكي از دوستانش مهمان بود، نوشت.

اركستر زهي پارسيان در تالار رودكي
گروه ادب و هنر: اركستر زهي پارسيان كه چندي قبل به رغم نصب آگهي و كسب مجوز، كنسرتشان ابتدا در سالن ميلاد و سپس در تالار شهيد آويني دانشگاه تهران لغو شده بود، در روزهاي ۲۳ و ۲۴ آذر در تالار رودكي به اجراي برنامه  مي پردازند.اين اركستر كه دو سالي از شكل گيري آن مي گذرد، به سرپرستي مازيار ظهيرالديني و با حضور جمعي از نوازندگان تحصيلكرده موسيقي و برخي از اعضاي اركستر سمفونيك تهران اداره مي شود.در اجراي گروه پارسيان كه با همراهي فلوت دكتر آذين موحد همراه است، قطعات كلاسيك از باخ و ديگر نوازندگان كلاسيك اجرا خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
غرور
وقتي رفت، چيزي در درونم بي صدا شكست. خيلي سعي كردم فراموشش كنم. دور و برم را شلوغ كرده بودم. هر روز يك دوست جديد، هر روز يك ارتباط تازه. اما هيچكدام نتوانستند جاي او را برايم پر كنند. هيچ كس مثل او نبود.
ديگر تحمل دوري نداشتم. بلند شدم. غروري كه مانع رفتنم بود، زير پا له كردم و رفتم. وقتي در خانه را باز كردم، ديدم پشت  در ايستاده و انگشت اشاره اش را براي زنگ زدن بالا آورده است.
شهرزاد مقيمي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و۵۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۹ دقيقه

گل و گياه
دورتناتوس
008370.jpg
نام علمي: Dorotheanthus bellidiformis
خانواده: AIZOACEAE
گياه پوششي يكساله با برگهاي سرنيزه اي و گوشتي به رنگ سبز روشن كه گلهاي مينايي شكل آن در رنگهاي قرمز، صورتي، زرد و يا سفيد در فصل تابستان ظاهر مي شوند. گلها فقط به هنگام تابش نور آفتاب باز هستند. حداكثر بلندي ۱۵ و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، خاك ماسه اي و سبك كه داراي زهكش خوب باشد. جهت افزايش طول دوره گلدهي گلهاي پژمرده را مرتباً مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد:از طريق كاشت بذر در بهار درون سيني حاوي كمپوست نرم امكان پذير است. بذرها را مي توان در آخر بهار مستقيما درون باغچه نيز كاشت كه پس از اينكه نشاء ها داراي سه برگ شده تعدادي از آنها را درآورده و فاصله نشاء هاي باقيمانده درون باغچه را حدودا ۲۰ سانتيمتر تنظيم مي كنند. نشاء هاي كاسته شده درون سيني را اول تابستان به باغچه منتقل نموده و به فاصله ۲۰ سانتيمتر از يكديگر مي كارند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |