چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۷ - Nov 23, 2005
با ناتمام ماندن درمان :
آمنه سوخته به ايران باز مي گردد
008331.jpg
گروه حوادث-رويا كريمي مجد: آمنه دختر ۲۸ ساله اي كه نوزدهم رمضان سال گذشته مورد اسيدپاشي قرار گرفته بود، با نيمه تمام گذاشتن جراحي چشم به ايران بازمي گردد.
شيرين- ب، خواهر آمنه در گفت وگوي تلفني با خبرنگار ما گفت: ما همين حالا در نوبت دكتر كلينيك باراك هستيم. متأسفانه پس از سومين عمل جراحي پلك چشم راست آمنه، پلك پيوند شده كوتاه است و غده اي روي آن ايجاد شده. امروز صبح براي مشورت با پزشك آمنه به اينجا آمده ايم تا ببيند چرا اين مشكل ايجاد شده است.
شيرين در توضيح شرايط جسمي آمنه گفت: آمنه با سطح سوختگي بسيار وسيع در ناحيه صورت و دست ها به اسپانيا منتقل شد. تمام صورت او گوشت اضافه داشت و دست هايش به شدت دردناك بود. با درمان هاي سطحي كه اينجا صورت گرفت، حالا وضعيت پوست او كمي بهتر شده است، اما بنا به ضرورت درمان چشم راست او، فعلاً فقط جراحي هاي لازم چشم راست صورت گرفته است.
شيرين با اشاره به اين كه دكتر جوادي، پزشك آمنه در تهران، اسپانيا را بهترين مركز چشم پزشكي دنيا دانسته افزود: دكتر جوادي دكتر پمپرانو در كلينيك باراك مادريد را به ما معرفي كردند. با توجه به اين كه چشم راست آمنه در حال فروپاشي بود به صورت اورژانس آمنه را به اسپانيا آورديم.
هزينه اين انتقال توسط يك موسسه خيريه و خانواده ام تأمين شد.
در سه مرحله جراحي پلك چشم راست، پزشكان با استفاده از مخاط زبان و پوست پشت دو گوش آمنه برايش پلك ساخته كه متأسفانه پلك كوتاه است و بخيه هاي آن مشكل دارد.
علاوه بر اين قرنيه، عنبيه و عدسي چشم راست كاملاً از بين رفته است و طبق برنامه پزشكان قرار بود در آينده نزديك پيوند قرينه صورت گيرد. اما متأسفانه ما توان تأمين هزينه اين جراحي را نداريم.
خواهر آمنه در مورد چشم چپ او گفت: چشم چپ بسته است و هنوز هيچ كاري براي آن انجام نشده است. عصب اين چشم سالم است اما چون از زمان آسيب ديدن چشم زمان طولاني گذشته است، چشم در حال كوچك شدن است.
اين دختر ۳۲ ساله هزينه اقامت و جراحي آمنه را تا اين زمان معادل ۳۰ هزار يورو اعلام كرد و گفت: ماهانه معادل دو هزار يورو فقط هزينه اقامت و خوراك ماست. به دليل شرايط ويژه آمنه و عفونت شديد زخم هايش مجبور شديم خانه مستقلي را اجاره كنيم. مترجمي كه ماه اول اقامت همراه ما بود، تنها براي آن يك ماهه ۱۵۰۰ يورو دستمزد گرفت و امروز براي همراهي ما در جراحي اورژانس چشم آمنه ۵۰۰ هزار تومان خواسته است.
هزينه جراحي اول آمنه ۹۳۰۰ يورو بود و عمل پيوند قرنيه ۳۸۲۰ يورو هزينه دارد.
وي با تأكيد بر اين كه تمامي مدارك آمنه به سفارت ايران در اسپانيا ارسال شده گفت: متأسفانه تاكنون هيچ كمكي از طرف اين سفارتخانه به ما نشده است.
شيرين با اشاره به وضعيت روحي نامساعد آمنه گفت: حالا كه او به داخل اتاق دكتر رفته است، من راحت تر حرف مي زنم. او از وضعيت روحي خوبي برخوردار نيست. ماه گذشته تولد ۲۸ سالگي او را دو نفري در خانه مان جشن گرفتيم اما اين هيچ تأثيري بر روحيه او نگذاشت. تنها دارايي ما هزينه خوراك و اقامت يك ماه است و بدين ترتيب ما مجبوريم با نيمه تمام گذاشتن درمان آمنه، به ايران برگرديم.
پسر دانشجويي كه پنج سال از آمنه كوچك تر است، عصر روز نوزدهم ماه مبارك رمضان سال ۸۳ به دليل شنيدن جواب رد از آمنه به صورت او اسيد پاشيد.اين پسر در جلسه دادرسي گفته بود: از ساعت ۱۰ صبح روز حادثه در پارك نزديك محل كار آمنه به انتظار نشستم تا اسيد را به صورت او كه به خواستگاري من جواب رد داده بود بپاشم.

در پايتخت رخ داد
كشف جسد دو مرد و يك دختر در۲۴ ساعت
گروه حوادث: پليس آگاهي و بازپرسي هفتم دادسراي امور جنايي تهران در سه شنبه هفته جاري با وقوع سه جنايت در تهران مواجه شدند كه تحقيقات براي دستگيري عامل يا عاملان اين جنايات آغاز شده است.
ساعت ۱۳ و ۵۰ دقيقه
وقوع جنايت در منزل مسكوني اردشير ۶۲ ساله واقع در منطقه آجودانيه تهران بود. قرباني با ضربه چاقو به قتل رسيده و بررسي هاي اوليه پليسي آگاهي مشخص شد حضور عامل جنايت به منزل مقتول به زور نبوده است. جسد اردشير به دستور بازپرسي حسيني به پزشكي قانوني انتقال يافت.پليس در تحقيقات اوليه يك مظنون به ارتكاب به اين جنايت را به نام علي كه از دوستان اردشير بود شناسايي كرده و عمليات دستگيري اين مظنون آغاز شد ولي تا پايان شامگاه روز حادثه مخفيگاه علي كه با اتومبيل مقتول فرار كرده بود، كشف نشد.تحقيقات پليسي، قضايي بر روي اين پرونده جنايي تا دستگيري متهم اصلي ارتكاب جنايت توسط كارآگاهان اداره دهم آگاهي مركز ادامه خواهد يافت.
ساعت ۲۳ و ۱۵ دقيقه
اوايل هفته جاري فقدان جمشيد ۵۰ساله از سوي خانواده اش به پليس اعلام شده بود. جمشيد مدتي بود در خانه اي واقع در خيابان گاندي تهران به تنهايي زندگي مي كرد. غيبت غيرعادي اين مرد در نهايت خانواده اش را مجبور كرد به خانه وي مراجعه كند.با حضور پليس در خانه مجردي جمشيد گشوده شد. چند دقيقه اي كوتاه طول نكشيد تا اين كه در حمام خانه جمشيد گشوده شد و همه با جسد پيچيده شده در پتوي اين مرد مواجه شدند.مراتب به اطلاع بازپرس حسيني و پليس آگاهي تهران رسيد. در تحقيقات اوليه معلوم شد مقتول از ناحيه سر مورد اصابت يك جسم سخت قرار گرفت و ضربه وارده به اين ناحيه موجب مرگ وي شده است و عامل يا عاملان اين جنايت بعد از كشتن جمشيد او را در حالي كه در پتو پيچيده شده بود به حمام خانه انتقال داده اند.جسد به پزشكي قانوني انتقال يافت تا با انجام آزمايشات لازم علت اصلي مرگ جمشيد مشخص شود.كارآگاهان اداره دهم به دستور بازپرس پرونده تحقيقات خود را براي شناسايي و دستگيري عامل يا عاملان اين جنايت آغاز كردند.
ساعت ۲۳ و ۳۰ دقيقه
قرباني دختر ۲۱ ساله اي به نام ندا بود. او تا ديروز كارمند يك شركت خصوصي در تهران بود كه عامل قتل، وي را با ضربه چاقو، مقابل در منزل پدري اش واقع در خيابان گلبرگ تهران به قتل رساند.بازپرس حسيني بعد از بررسي صحنه جنايت خيابان گاندي روانه خيابان گلبرگ شد تا به همراه اكيپ تشخيص هويت و كارآگاهان اداره آگاهي بررسي پليسي بر روي اين جنايت را نيز آغاز كند.
تلاش براي شناسايي عاملان اين جنايت نيز آغاز شده است.

بررسي حقوقي كودك آزاري
آمار رو به فزوني كودك آزاري همراه با آزار جنسي مسئولان دانشگاه شهيد بهشتي را بر آن داشت تا همايش يك روزه اي با عنوان كودك آزاري با تاكيد بر آزار جنسي برگزار كنند.
منصور فتحي، كارشناس ارشد مددكاري اجتماعي انجمن حمايت از حقوق كودك در اين همايش اعلام كرد: از مجموع ۹۰ درصد كودك آزاري ها ۶۵ درصد آن جسمي و به صورت كتك زدن، سوزاندن با جسم داغ، وارد آوردن ضربه با كمربند و كشيدن موي سر بوده است و ۳۲ درصد آزارهاي رواني كودك مربوط به تبعيض، تحقير، توهين، حبس در خانه و واداري به تكدي گري بوده و ۳ درصد از تماس ها هم مربوط به آزار و سوء استفاده جنسي بوده است.
منصور فتحي با بيان اين كه ۵۴ درصد از آسيب ديدگان دختر و ۴۶ درصد پسر بوده اند، گفت: در بين آمارها موارد حاد كودك آزاري در بين پدران ۴۳ درصد، مادران ۱۷ درصد و نامادري ۱۵ درصد، پدر و مادر به صورت مشترك ۸ درصد، ناپدري ۷ درصد ،معلم و مدير مدرسه ۶ درصد، افراد غريبه ۴ درصد بوده كه براساس اين آمار ۹۰ درصد از آزار حاد به كودكان در محيط خانه و توسط نزديكان كودك رخ داده است.
وي گفت: ۶۰ درصد از كودكان آسيب ديده دختر و ۴۰ درصد آنها پسر بوده اند ۷۰ درصد اين تعداد زير ۱۰ سال و ۳۰ درصد بين ۱۱ تا ۱۸ سال بوده اند.
دكتر رزا قراچورلو عضو كميسيون حقوق بشر كانون وكلا در اين همايش گفت: در قوانين كيفري ايران هيچ قانون خاصي در رابطه با كودك آزاري جنسي و جرم انگاري آن وجود ندارد.
وي در توضيح جرم كودك آزاري گفت: هرگونه آسيب جسمي يا رواني، سوءاستفاده جنسي، بهره كشي و عدم رسيدگي به نيازهاي اساسي اطفال زير ۱۸ سال توسط افراد ديگر ، كودك آزاري تلقي مي شود.
اين حقوقدان با بيان اين كه پنج ويژگي درمورد كودك آزاري جنسي كودكان مطرح شده است، تصريح كرد: اول اين كه كودك عموما عمل تجاوز جنسي را دوست ندارد كه البته اين مساله در قوانين داخلي كشور ما وجود ندارد، زيرا در قوانين ايران همه ارتباطات نامشروع و ارتباطات خارج از چارچوب نكاح ممنوع و منافي عفت است و جرم محسوب مي شود، اما در قوانين ساير كشورها چون انگلستان اين مساله مطرح است كه كودك اين رابطه را دوست ندارد.
وي ادامه داد: دومين مورد ارضايي جنسي فرد آزاردهنده است كه هدف اصلي فرد متجاوز است. سوم تفاوت سني و قدرتي بين فرد آزاررسان و آزار ديده است كه طبق آمارها كسي كه كودك را مورد آزار قرار مي دهد معمولا تا ۵ سال از كودك بزرگتر است و چهارم اين كه اين فعاليت هاي جنسي معمولا پنهان و همراه با توطئه چيني قبلي است و آخرين ويژگي اين كه گاهي كودك به خاطر نيازهايي از جمله وابستگي شديد به فرد آزار رسان و نياز مادي رواني معمولا سعي مي كند آزار را پنهان نگه داشته و خود هم پس از آن تمايل به مورد آزار قرار گرفتن را نشان مي دهد. قراچورلو با بيان اين كه مجرمان و مرتكبان آزار جنسي كودكان معمولا قشر پنهان جامعه هستند، گفت: اگر فردي يك بار مورد آزار فرد متجاوزي قرار گيرد و فرد آزاردهنده را نشناسد مورد آزار جنسي قرار گرفته اما اگر فردي به دفعات مكرر مورد تجاوز قرار گيرد در واقع مورد سوء استفاده جنسي واقع شده است. عضو كميسيون حقوق بشر كانون وكلا با بيان اين كه در كنوانسيون بين المللي بر جرم انگاري خاص در مورد كودك آزاري تاكيد شده است، از نبود قانوني خاص براي آزار جنسي كودكان و حمايت ويژه در مورد آنها ابراز تاسف كرد.
وي ادامه داد: هيچ نهاد يا سازمان دولتي كه مسئوليت حمايت از كودكان آسيب ديده را برعهده بگيرد وجود ندارد. حتي در برخي موارد والدين هم به حقوق حقيقي و واقعي كودكان خود آشنايي كامل ندارند و ممكن است كودكان خود را مورد آزار و شكنجه قرار دهند و همچنين بحث توريسم جنسي از جمله مواردي است كه از آن به عنوان يك خلأ در قانون فعلي ما ياد مي شود و در كنوانسيون حقوق كودك هم مسكوت مانده است.

ناقوس مرگ براي نامادري جوان به صدا درآمد
گروه حوادث: پرونده نامادري كه در پي اختلاف خانوادگي پسر ۱۲ ساله را به قتل رسانده بود پس از تأييد حكم قصاص از سوي شعبه ۱۳ هيأت تشخيص براي اجراي حكم به اجراي احكام فرستاده شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين نامادري كه فاطمه نام دارد، متهم بود كه در تاريخ ۳۰ خرداد ماه سال ۸۳ پسر شوهرش كه مجتبي نام داشت را به طرز فجيعي در حمام خانه اشان در اسلامشهر به قتل رسانده است.
فاطمه كه بلافاصله پس از وقوع جنايت توسط مأموران انتظامي دستگير شده بود، تنها انگيزه خود را اختلافات خانوادگي عنوان كرد.
وي در مراحل بازجويي و محاكمه اش در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان مدعي شده بود: صبح روز حادثه از آن جايي كه مجتبي به خاطر بداخلاقي من از خانه رفته بود به خانه مادربزرگش رفتم و به بهانه اينكه پدرش ماشين خريده قرار است او را براي تفريح بيرون ببرند، او را به خانه بازگرداندم. وقتي با مجتبي به خانه رسيديم شربت آلوده به داروي خواب آور را به وي دادم و دقايقي بعد پسر ۱۲ ساله بي حال شد. او را كشان كشان به حمام بردم و با تيغ چندين ضربه به گردن و دست هايش وارد كردم.
دقايقي بعد وقتي خون مجتبي از لوله به داخل كوچه رفت همسايه ها زنگ خانه را زدند. من قصد فرار داشتم اما به دام افتادم.
اين گزارش حاكي است، قاضي عزيز محمدي و چهار قاضي مستشار با توجه به اعترافات صريح متهم، بازسازي صحنه قتل و درخواست اولياي دم فاطمه را به اتهام قتل عمدي پسر ۱۲ ساله به قصاص نفس (اعدام) محكوم كردند. حكم صادره از سوي شعبه ۲۶ ديوان عالي كشور مورد تأييد قرار گرفت. صبح ديروز نيز اين حكم از سوي شعبه ۱۳ هيأت تشخيص تأييد شد و پرونده اين جنايت تكان دهنده به اجراي احكام ارسال شد.

قاتل اعتراف كرد
آسوشيتدپرس: دادگاه عالي ايالت نيويورك روز گذشته رسيدگي به پرونده متهمي را كه پس از به قتل رساندن دوست خود، دختر وي را در حالي كه تنها يك لباس نازك بر تن داشت در خيابان رها كرده بود؛ آغاز كرد.سزار آركازونس ۳۲ ساله در حال حاضر با هفت مورد اتهام از جمله قتل عمد و به خطر انداختن جان يك كودك روبه رو است. پليس جنازه مقتوله مونيكا لوزادا را دو هفته پس از يافتن دختر وي در يكي از خيابان هاي جنوب شهر و در حالي كه از سرما و ترس به خود مي لرزيد؛ پيدا كرد. پليس نيويورك براي يافتن خانواده اين دختر چهار ساله عكس وي را در شبكه ملي اين كشور پخش كرد. پخش تصاوير مربوط به اين كودك در حالي كه مادر خود را با نام شاهزاده صدا كرده و براي ديدنش اشك مي ريخت، تأثر بسياري از آمريكايي ها را برانگيخت. پليس نيويورك، سزار را در حالي كه به قتل دوست خود اعتراف كرد؛ به اتهام قتل عمد بازداشت كرد. وي در اولين جلسه بازجويي اعتراف كرد كه تا پيش از به قتل رساندن مقتوله با وي و دخترش در يك منزل زندگي مي كرده است.
وي همچنين اعتراف كرد كه گلوي دوست خود را با چاقو شكافته است. سزار در جلسه نهايي بازجويي اعتراف كرد در يك لحظه كنترل خود را از دست داده و با چاقو به سمت وي حمله ور مي شود. وي پس از به قتل رساندن مقتوله در حالي كه دختر وي را در خيابان رها مي كند؛ جنازه وي  را نيز در يك سطل آشغال انداخته و فرار مي كند. متهم كه در حال حاضر در بازداشتگاه موقت به سر مي برد به احتمال قوي به اتهام قتل عمد به بيست و پنج سال حبس؛ به اتهام به خطر انداختن جان يك كودك به هفت سال و به اتهام مخدوش كردن مدارك به چهار سال حبس محكوم خواهد شد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |