چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۷ - Nov 23, 2005
در جلسه ديروز شوراي شهر تهران
آيين نامه پيشگيري و مديريت سوانح ناشي
از مواد خطرناك تصويب شد
008382.jpg
گروه شهري:«آيين نامه پيشگيري و مديريت سوانح ناشي از مواد خطرناك در تهران» در جلسه ديروز در يكصد و نودمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، به موجب اين آيين نامه، شهرداري تهران نسبت به ساماندهي فعاليت هاي مربوط به نگهداري و انتقال مواد شيميايي خطرناك در سطح شهر اقدام و نظارت خواهد كرد.
گزارش سازمان فرهنگي هنري به شوراي شهر
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: اين سازمان براي باز نگه  داشتن فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ و پرداخت حقوق و انجام تعهدات تا پايان سال جاري، نيازمند ۱۲۶ ميليارد ريال اعتبار مي باشد.
دكتر علي عسگري ديروز با ارائه گزارشي كه دو هفته پيش از سوي برخي اعضاي شوراي شهر درخواست شده بود افزود: اين گزارش اولين گزارش مالي تهيه شده از سازمان فرهنگي و هنري است و ارائه آن به معناي ناديده گرفتن زحمات مديران و دوستان قبلي نيست.
وي افزود: تا سي ام مهرماه ،۸۴ سازمان فرهنگي و هنري، ۱۸۴ ميليارد ريال از شهرداري دريافت كرده كه ۱۵ ميليارد ريال آن بودجه عمراني و ۱۲۹ ميليارد آن از محل بودجه برنامه اي و جاري بوده است و علاوه بر اين مبلغ، ۴۰ ميليارد ريال بابت برنامه هايي كه ارائه نشده بود از سوي شهرداري به سازمان پرداخت شده است.
عسگري گفت: در اين مدت مجموع درآمدي سازمان فرهنگي هنري ۱۴ ميليارد ريال بوده كه به درآمد سازمان اضافه شده است.به گفته وي، در طول ۷ ماه در مجموع اين سازمان ۲۰۶ ميليارد ريال هزينه كرده است. وي افزود: در حال حاضر، سازمان تا پايان سال ۸۴ ۵۰، ميليارد ريال در قالب قرارداد تعهد دارد كه مكلف به پرداخت آن هستيم. عسگري همچنين گفت: ۴۰ ميليارد و ۱۵۰ ميليون ريال نيز هزينه هايي بوده كه متعلق به سازمان نبوده ولي به پاي سازمان گذاشته شده است.
وي ارقام و اعداد ارائه شده در اين گزارش را كارشناسي شده دانست و گفت:مدارك و پرينت بانكي آنها نيز موجود است. رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر نيز گفت: سازمان فرهنگي هنري شهرداري از ۲۸۰ ميليارد ريال بودجه مصوب خود ۲۰۶ ميليارد ريال در ۷ ماه نخست امسال هزينه كرده است و اين در حالي است كه سازمان براي انجام تعهدات خود تا پايان سال ۱۲۶ ميليارد ريال كسري دارد.
رسول خادم همچنين برخي هزينه هاي انجام شده در سازمان فرهنگي هنري را برخلاف مأموريت پيش بيني شده براي اين سازمان دانست و گفت: سازمان طي اين مدت براي تأسيس پژوهشكده مهدويت در قم ۲۱۶ ميليون تومان، براي بانك اطلاعات گياهان دارويي ۱۰۰ ميليون تومان و براي عكس برداري از نسخ خطي ايران ۲۰۰ ميليون تومان هزينه كرده است.وي همچنين گفت: صرف هزينه هاي سازمان بايد در راستاي رفع مشكلات تهران باشد و نبايد اين سازمان ساير امور همچون وظايف سازمان تبليغات را انجام دهد. به گفته وي از ۲۸ ميليارد تومان بودجه سازمان، ۲۵ ميليارد جاري و ۳ ميليارد عمراني بوده است كه سازمان در ۷ ماه نخست امسال ۲۰ ميليارد تومان هزينه كرده است و علاوه بر اين ۵ ميليارد تومان بدهي و تعهدات باقي گذاشته است.
مهندس چمران رئيس شوراي شهر نيز گفت: اين گزارش بايد در جلسه مشتركي با حضور افراد ذينفع پيگيري شود چرا كه نياز به بررسي دقيق تري دارد.
دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز در اين باره گفت: تخصيص اعتبارات بر مبناي تبصره ۳ بودجه بايد انجام شود از اين رو آيا در اين خصوص سازمان موارد مربوطه را رعايت كرده است. زيرا شوراي شهر بر اين اساس براي سازمان بودجه تصويب نموده است.وي افزود: سازمان فرهنگي هنري شهرداري بايد بر همين اساس پول بگيرد و اگر تخلفي صورت گرفته باشد بايد مشخص شود.شريعتمداري همچنين گفت: شوراي شهر به ويژه هيأت رئيسه شورا چگونه اين موضوع را پيگيري مي كند و بر فرض اين كه در بررسي ها مشخص شد كه تخلف صورت گرفته چه اقدامي در قبال آن انجام خواهد داد؟
مهندس چمران رئيس شوراي شهر در اين باره گفت: در صورت اثبات، تخلف از راه قانون پيگيري خواهد شد.
مصوبات شوراي شهر
«آئين نامه پيشگيري و مديريت سوانح ناشي از مواد خطرناك در تهران» در يكصد و نودمين جلسه علني شوراي شهر تهران تصويب شد.در ماده يك اين آئين نامه آمده است: به منظور افزايش سطح حفاظت و پيشگيري از حوادث و ايمني محيط زيست شهر و با توجه به گسترش روزافزون استفاده از مواد شيميايي خطرناك، شهرداري تهران موظف است با شفاف سازي و تفكيك وظايف نسبت به ساماندهي فعاليت هاي پيرامون مواد شيميايي خطرناك در سطح شهر تهران و حريم آن اقدام كند.ماده ۲: هر توليد كننده يا وارد كننده يا فروشنده حرفه اي مواد شيميايي خطرناك كه از نظر شركت ساماندهي صنايع و مشاغل و سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهر تهران واجد صلاحيت فعاليت باشد موظف است هزينه موضوع اين ماده را به شهرداري پرداخت كند.شهرداري همچنين موظف است اعداد و ارقام مربوط به بهاي خدمات مربوط به اين مصوبه را ظرف ۱۵ روز پس از ابلاغ به شهرداري ارايه كند.
تبصره: پرداخت بهاي خدمات، رفع مسئوليت از طرف هاي مشمول اين مصوبه نمي كند.شوراي شهر همچنين «آئين نامه چگونگي تاثيرگذاري بر تعديل قيمت ها و توزيع عادلانه و مناسب محصولات و فرآورده هاي كشاورزي در شرايط خاص را تصويب كرد.در ماده واحده اين مصوبه آمده است: به سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري اجازه داده مي شود پس از تصويب شورا، سازمان مذكور با استفاده از منابع داخلي شهرداري و با تسهيلات بانكي در مواقع لزوم به منظور تاثيرگذاري در نوسانات قيمت اقلام ضروري و اساسي محصولات كشاورزي در راستاي حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان اقدام به خريد، مشاركت در توزيع و ذخيره سازي و همچنين واردات محصولات مذكور كند.تبصره يك _ سازمان ميادين ميوه و تره بار مي تواند در صورت نياز و به منظور تعديل قيمت، اقدام به عرضه قيمت پائين تر از قيمت تمام شده نيز بنمايد مشروط به اينكه مابه التفاوت خريد و عرضه از سوي سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان و يا كميته تنظيم بازار و ساير مراجع ذيربط پرداخت شود.
تبصره دو: سازمان مذكور مي تواند در مواقع لازم به منظور تثبيت قيمت با هماهنگي ساير دستگاه  هاي اجرايي نسبت به خود داري از عرضه محصولات مذكور تا رفع شرايط بحران و بي ثباتي در قيمت ها اقدام كند.
در اين جلسه، همچنين لايحه دستورالعمل كنترل كيفي محصولات ارائه شده در ميادين ميوه و تره بار با لحاظ شاخص هاي بهداشتي لازم تصويب شد.
به موجب اين لايحه، كليه پرسنل شاغل در سطح غرف فعال در ميادين، بازارهاي ثابت و موقت محله اي و فصلي، كانكس هاي عرضه ميوه و تره بار و محصولات كشاورزي وابسته به سازمان ميوه و تره بار ملزم به دريافت كارت بهداشت اعم از كارگران قديم و جديد (دارابودن سلامت جسمي مورد تأييد وزارت بهداشت و درمان از جهات عدم ابتلا به بيماري هاي واگير و انگلهاي داخلي) هستند. تبصره: با توجه به نوع و محل فعاليت، استفاده از وسايل و تجهيزات بهداشتي عمومي از جمله مواد شوينده و ضدعفوني كننده، دستكش، ماسك، حوله و ساير مواد لازم الزامي است.
عكس:عليرضا بني علي

جمع آوري حيوانات مجروح
008379.jpg
رئيس انجمن حمايت از حيوانات گفت: انجمن حمايت از حيوانات بزودي با توسعه طرح جمع آوري و درمان حيوانات مجروح، حيوانات مجروح را از سطح شهر تهران جمع آوري مي كند .دكتر سيد جاويد آل داوود افزود: اعضاي انجمن حمايت از حيوانات و مردم دلسوز با جمع آوري حيوانات مجروح از سطح شهر و ارجاع آن به برخي از مراكز درماني دامپزشكي به درمان موردي اين حيوانات مي پردازند.آل داوود گفت : حيوانات درمان شده پس از بهبودي كامل به طور رايگان به افراد علاقه مند اهدا مي شود.وي افزود: همچنين تلاش مي شود تا با صدور شناسنامه عمومي و رسمي براي اين حيوانات و ديگر حيوانات خانگي، امكان رهاكردن حيوانات خانگي در خيابان از بين رفته و تعداد حيوانات ولگرد شهر نيز، كاهش يابد.

ارتقاء سطح آموزش كاركنان شهرداري
008376.jpg
با هدف ارتقاء سطح آموزش ضمن خدمت كارمندان و بهبود كيفيت انجام وظايف، اولين همايش آموزشي با حضور گسترده پرسنل شهرداري منطقه ۱۴ برگزار شد. حسين باقري _ شهردار منطقه ۱۴ با اشاره به نياز ضروري به مقوله آموزش گفت: هدف اين همايش و كارگاه بزرگ آموزشي ايجاد طرز فكر صحيح و تقويت نگرش مثبت كاركنان به وظايف واگذارشده به آنان بعنوان مهم ترين عناصر يك مجموعه و پيام اصلي آن ايجاد همدلي و همزباني بوده است.در پايان همايش به ۱۹ نفر از كاركنان برگزيده مسابقات مقدماتي سومين جشنواره سراسري قرآن كريم هدايايي اهدا شد.

تنظيم موتور گازهاي آلاينده خودرو را ۵۰ درصد كاهش مي دهد
گروه شهري : تنظيم به موقع موتور خودرو ميزان گازهاي آلاينده خروجي از خودرو را نصف مي كند.
به گزارش آسمان آبي ايران، كارشناسان معتقدند تنظيم به موقع موتور خودرو نه تنها آلودگي ناشي از گازهاي خروجي خودرو را ۵۰ درصد كاهش مي دهد، بلكه سبب كاهش ۱۵ درصدي مصرف سوخت نيز خواهد شد.  براساس ين گزارش اغلب خودروهاي ايران به موقع تنظيم موتور نمي شوند؛ اين در حالي است كه مركز معاينه فني در كشور از مدت ها پيش راه اندازي شده است. مصرف سوخت در خودروهايي كه احتراق كامل به دليل تنظيم  نبودن موتور صورت نمي گيرد، يكي از مهمترين دلايل آلودگي شديد هواي تهران و ساير شهرها بزرگ است.بيش از سه ميليون و دويست  هزار دستگاه خودرو در تهران تردد مي كند، در حالي كه اين شهر گنجايش نيمي از اين خودروها را نيز ندارد.

بيشترين يارانه بنزين را اقشار مرفه دريافت مي كنند
گروه شهري: بيشترين سهم از يارانه بنزين را اقشار مرفه دريافت مي كنند، درحالي كه به اقشار محروم كمترين سهم از سوبسيد سوخت پرداخت مي شود و اين موضوع عين  بي عدالتي است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در مراسم معارفه مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي به عنوان مديرعامل جديد سازمان حمل و نقل و ترافيك با اعلام اين مطلب اظهار داشت: توسعه و تجهيز سيستم حمل و نقل عمومي درجهت استفاده عموم مردم گامي عملي درجهت كمك به افراد كم درآمد و تحقق عدالت اقتصادي و اجتماعي به شمار مي آيد.
به گزارش روابط  عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس مهرداد تقي زاده بهجتي، ساماندهي ناوگان حمل و نقل همگاني به منظور آمد و شد آحاد شهروندان را به عنوان گام نخست و پيش نياز بازنگري در قيمت سوخت و تعديل بهاي اين فرآورده حياتي قلمداد كرد.
وي از قيمت فعلي سوخت به عنوان يكي از دلايل ميزان بالاي استفاده از خودروهاي شخصي در كشورمان نام برد و تصريح كرد: تعداد زياد خودروهاي شخصي عموما تك سرنشين در تهران به بحران ترافيك پايتخت _ به عنوان معضلي كه به راحتي قابل حل نيست _ دامن زده است.
همچنين مديرعامل جديد سازمان حمل و نقل و ترافيك فاصله زماني سيستم حمل و نقل شهري تهران با شهرهاي پيشرفته جهان را نزديك به يك قرن اعلام كرد.
مهندس سيدجعفر تشكري هاشمي با اشاره به اينكه براي حل چالش ترافيك تهران نمي توانيم معجزه كنيم، ولي سعي مي  كنيم آرامش را به شهر برگردانده و ترافيك را براي شهروندان  قابل تحمل نماييم، افزود: دغدغه اصلي مردم در «دولت شهر تهران» ترافيك است.

نگاه
در حاشيه قانون تك سرنشين شدن صندلي جلو خودرو
008373.jpg
جمال رحمتي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |