چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۷ - Nov 23, 2005
طرح ضربتي دادستاني تهران براي ترك اعتياد آغاز مي شود
معتادان مجبور به ترك اعتياد مي شوند
008403.jpg
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: طرح ضربتي مقابله با معتادان به زودي توسط دادسراي تهران و همكاري ساير دستگاه هاي ذي ربط در تهران به اجرا در خواهد آمد. در اين طرح معتادان با اجبار قانون اعتياد خود را ترك خواهند كرد.
جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضاييه در نشست مطبوعاتي اين هفته با اشاره به اين كه معتادان چهره شهر تهران را مخدوش كرده اند گفت: همه معتادان فرصت دارند تا اجراي اين طرح اقدام به ترك اعتياد كنند؛ در غير اين صورت، در اين طرح دستگير شده و پس از مثبت بودن جواب آزمايش شان به اردوگاه هاي نگهداري و درمان معتادان فرستاده مي شوند.
وي اعلام زمان اجراي اين طرح را به وقت ديگري موكول كرد و گفت: اين طرح شامل حال تمامي معتادان، چه آنها كه سابقه داشته باشند و يا در مراجع قضايي پرونده داشته باشند و يا در مورد آنها اعلام جرم شده باشد، مي شود.
كريمي راد به معتادان پيشنهاد كرد كه تا قبل از دستگيري نسبت به درمان اقدام كنند و ادامه داد: اعتياد براساس قانون مبارزه با مواد مخدر جرم است. در آخرين اصلاحيه اين قانون در سال ۷۶ به اين مجرمان فرصت درمان داده شده است كه خودشان براي آن اقدام كنند.
وي گفت: داشتن نگاه «بيمار» به معتاد نبايد باعث شود شهر ظاهري نامناسب پيدا كند. ايراد مردم نسبت به حضور آنها در شهر جدي و بحق است.
كريمي راد در پاسخ به سؤال همشهري در مورد فيلتر شدن سايت هاي «زنان» كه اخيراً توسط بسياري از ISPها (شركت هاي ارائه كننده خدمات اينترنت) فيلتر شده اند گفت: ISPها براساس مقررات موظف به مراقبت از محتواي مطالبي كه سايت ها در دسترسي ديگران قرار مي دهند، هستند تا برخلاف قانون و اخلاق و شرع نباشد. برخي از اين ISPها در فيلتر كردن موضوعات زياده روي مي كنند. مسئولان قضايي و غيرقضايي كه بر عملكرد ISP ها نظارت مي كنند نمي گذارند سايت ها بي حساب و كتاب فيلتر شوند و اگر در فيلترينگ سايت ها زياده روي شود و يا بلاجهت مصداقي را فيلتر كرده باشند توسط اين مسئولان قابل پيگيري است.
جمال كريمي راد در ادامه اقدامات دولت كانادا عليه ايران در بحث حقوق بشر را ناعادلانه عنوان كرد و گفت: اين كشورها براي كشوري كه تمام امورش متكي به رأي مردم و براي حفظ انسان ها شكل گرفته است پرونده طرح كرده اند. ما اين حركت غيرقانوني و غيرحقوقي را محكوم مي كنيم. آنها براي تنها نظام مردمي كه براي كرامت انساني شكل گرفته است پرونده سازي كرده اند پرونده كساني كه خود هزاران مشكل حقوق بشري دارند تاريك است.
وي در مورد طرح جمع آوري ماهواره ها كه از سوي نيروي انتظامي ارائه شده است گفت: اجراي اين طرح نيازمند هماهنگي با مقام قضايي است و براي تفتيش هر خانه يا مجتمع مسكوني اين نيروها نيازمند حكم مشخص براي همان خانه يا مجتمع هستند. آنها نمي توانند با يك حكم ماهواره هاي خانه هاي شهر تهران را جمع كنند.
سخنگوي قوه قضاييه در مورد تصويب لايحه مقابله با شركت هاي هرمي در شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان به دليل ابهام در بخشي از اين لايحه از مجلس سؤال كرده است و به معناي رد كامل آن و يا مغاير دانستنش با قانون اساسي نيست. اقدامات اين شركت ها از همان اول برخلاف قانون بوده است.
كريمي راد شايعه پرداخت ماليات ۲۵ درصدي اين شركت براي فعاليت در ايران به دولت را به شدت تكذيب كرد.
وزير دادگستري در ادامه در مورد ديه مقتولان پاكدشت گفت: رئيس جمهور بودجه اي را در اختيار وزارت دادگستري قرار داده است كه به زودي به خانواده هاي بازماندگان پرداخت خواهد شد. اين مبلغ شامل حادثه ديدگان زندان گرگان و ورزشگاه آزادي نيز مي شود.
وي در مورد حكم پرونده آزمون دستياري گفت: رأي اين پرونده صادر شده است. ۶ متهم پرونده به احكامي چون انفصال دايم از خدمات دولتي و حبس و يا پرداخت جزاي نقدي محكوم شده اند. اين پرونده تعداد ديگري متهم دارد كه در دادسرا در حال رسيدگي است.

وزير آموزش و پرورش : اجازه نمي دهم
حقوق معلمان پايمال شود
008409.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: دكتر الهام، رئيس دفتر رئيس  جمهوري ديروز در مراسم معارفه مهندس فرشيدي، وزير آموزش و پرورش و تقدير و تجليل از تلاش هاي مرتضي حاجي، وزير پيشين و دكتر علي اصغر فاني، سرپرست اين وزارتخانه با تأكيد بر اين كه دولت بايد اقتصاد آموزش و پرورش را با جديت دنبال كند ،گفت: دو واژه «مي توانيم» و «مي شود» شعار دولت نهم بود و از آنجا كه محور اين امر بر روي انسان متمركز است و چاره اي جز پناه بردن به آموزش و پرورش نداريم.
وي با اشاره به اين كه نبايد  شأن آموزش و پرورش را در جامعه تنزل داد گفت: نبايد شأن معلمي را در امكانات مادي به گونه اي طرح كرد كه همه چيز تحت الشعاع معيشت معلمان قرار گيرد.
دكتر الهام افزود: آموزش و پرورش امكان آفرين و مبدأ تحولات است و همه افراد جامعه مصرف كننده اين نهاد هستند و بر اين اساس هر مقدار از ميزان سرمايه گذاري فرهنگي در اين نهاد كم بگذاريم ناچار به پرداخت هزينه هاي گزاف در جاي ديگري خواهيم بود.
وي لحاظ نكردن عدالت در آموزش و پرورش را جفا به انسان دانست و اظهار داشت:  هيچ فردي نبايد از استعداد ذاتي و خدادادي خود به دليل نداشتن امكانات، محروم بماند.
نگاه احترام آميز
به آموزش و پرورش
به گزارش خبرنگار ما در ادامه اين مراسم، وزير آموزش و پرورش گفت: نگاه به آموزش و پرورش بايد احترام آميز باشد و داشتن نگاه ابزاري به آن شايسته نيست.
مهندس فرشيدي با تأكيد بر اين كه آموزش و پرورش بايد مقتدرانه عمل كند و هويت خود را پيدا كند، گفت: آموزش و پرورش بايد از حاشيه به متن برگردد.
وي افزود: براساس برخي خرده نگاه ها به آموزش و پرورش به عنوان يك دستگاه خدماتي بزرگ كه نيروهاي انساني زياد دارد، توجه مي شود، اما اين در برگيرنده همه آنچه به آموزش مربوط مي شود نيست.
فرشيدي هدف اصلي آموزش و پرورش را روشن نگه داشتن چراغ تعليم و تربيت عنوان كرد و گفت: نبايد به آموزش و پرورش به عنوان يك دستگاه هزينه بر و مصرف كننده نگاه شود.
وي افزود: ما وظيفه داريم براي تأمين منافع آموزش و پرورش با ساير دستگاه ها همكاري كنيم و من اجازه نمي دهم كه حقوق معلمان پايمال شود.
وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: براي تحقق اهداف آموزش و پرورش همه بايد با يكديگر همكاري كنند و متصدي آموزش و پرورش نيز بايد مديري مقتدر باشد و اگر قرار شد در مجلس استيضاح شوم، بايد خود نيز در وزارتخانه تصميم گيرنده باشم، چون موظف به دفاع از اين پست هستم.
وي با اشاره به مسئوليت سنگين آموزش و پرورش افزود: وزير موفق كسي است كه در اين راه شهيد شود.
۸۰ هزار نيروي مازاد، ۸۰ هزار كمبود
همچنين در ادامه دكتر علي اصغر فاني، سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش توجه جدي به نيروي انساني را از اولويت هاي اصلي آموزش و پرورش به عنوان بزرگترين دستگاه دولت در بخش نيروي انساني خواند و اظهار داشت: در اين زمينه توجه اصلي بايد انگيزه و مهارت معلم به كار رود؛ چرا كه امروز معلمان به لحاظ مهارتي پاسخگوي نياز دانش آموزان نيستند.
وي گفت: پراكندگي آموزش و پرورش و تورم نيروي انساني و كاهش آن مستلزم توجه جدي است كه چرا ۸۰ هزار معلم مازاد و ۸۰ هزار كمبود نيرو در علوم پايه و فني، از جمله نكاتي است كه توجه نكردن به آنها آموزش و پرورش را در آينده نزديك با بحران جدي مواجه خواهد كرد.
فاني با تشبيه آموزش و پرورش به كليدي كه «در» را به سوي نوسازي جامعه مي گشايد، گفت: جامعه پذيري تربيت نيروي انساني، نظارت اجتماعي از طريق تربيت و آموزش اخلاقي، انسجام اجتماعي، نوآوري و تحقيق، پرورش و رشد شخصيت و تربيت سياسي از مهم ترين كاركردهاي اين نهاد است.
وي با اشاره به تعميق تربيت ديني و صيانت از هويت فرهنگ ايراني و اسلامي دانش آموزان، ايجاد نظام جامعه آموزشي و پرورشي فراگير و منعطف، ارتقاي كيفيت و سازگاري توسعه آموزش و پرورش با نيازهاي توسعه اقتصادي كشور به عنوان راهبردهاي آموزش و پرورش، اظهار كرد: مسئله آموزش و پرورش، مسئله دايمي و هميشگي و قاعده نظام جمهوري اسلامي است، همان گونه كه كشورهاي تازه استقلال يافته و صنعتي، امروزه دريافته اند كه محور اصلي توسعه و دوام آينده آنها محسوب مي شود.
دوري آموزش و پرورش از دسته بندي هاي سياسي
در پايان اين مراسم مرتضي  حاجي، وزير سابق آموزش و پرورش نيز در سخناني از نگهداشت حريم آموزش و پرورش از ورود به برخي دسته بندي ها و كوشش براي تربيت فرزندان انقلاب و آينده كشور به لحاظ تدوين و توانايي از دغدغه ها نگراني هاي اصلي دكتر فاني نام برد و گفت: وي در اين مدت با حوصله، سعه صدر، تحمل، دقت نظر و كارشناسي در مسايل مهم آموزش و پرورش يار و همكاري صديق و راهگشا در مباحث پيچيده بود.

خودزني در بين مددجويان وجود دارد
ايلنا: رئيس كانون اصلاح و تربيت تهران، گفت: در ۷ سال گذشته، هيچ مورد خودكشي توسط مددجويان كانون اصلاح و تربيت صورت نگرفته است.
منصوره مقاره عابد گفت: اقدام به خودكشي در بين مددجويان وجود دارد؛ اما هرگز منجر به مرگ نمي شود و تنها جنبه تهديد دارد. مربيان ما در كانون ضمن صحبت و مشاوره با مددجويان مانع خودكشي در بين آنها مي شوند. عمدتاً مددجوياني كه توسط خانواده هاي خود وارد شده اند، اقدام به خود زني مي كنند و اين مسأله براي آنها به صورت يك فرهنگ درآمده است.

عقد صلح نامه با شركت گلدكوئيست غيرقانوني است
فارس: رئيس شعبه سوم دادسراي كاركنان دولت گفت: متأسفانه برخي از رؤساي بانك هاي دولتي با تنظيم  صلح نامه با شركت هاي غيرقانوني هرمي اقدام به افتتاح حساب و انجام امورات بانكي آنها مي كنند كه به آنها هشدار داده مي شود در صورت عدم قطع رابطه خود با اين شركت ها بازداشت خواهند شد.
قاضي حميدرضا طايفي افزود: عقد صلح نامه با شركت هاي غيرقانوني هرمي و ارائه خدمات بانكي به آنها باعث شد تا برخي تصور كنند كه اين شركت ها شرعي و قانوني هستند و از اين جهت تعداد زيادي از مردم اغفال شده اند.

راديو و تلويزيون خطرناك تر از موبايل
008406.jpg
ايسنا: سازمان بهداشت جهاني پس از انجام يك مطالعه ۱۰ ساله اعلام كرد: استفاده از تلفن هاي همراه خطر كمتري در مقايسه با راديو و تلويزيون دارند.
اين نتايج در حالي اعلام شده كه تا پيش از اين تصور عمومي وجود داشت كه تلفن هاي همراه در مقايسه با راديو و تلويزيون خطرات بيشتري براي سلامتي افراد دارد.

كارت هوشمند بيماران خاص آماده تحويل است
ايرنا: سازمان بيمه خدمات درماني اعلام كرد كه بيماران خاص- هموفيلي، دياليزي، كليوي- سراسر كشور با مراجعه به سازمان هاي بيمه گر خود، كارت هوشمند ويژه دارو دريافت كنند.به گزارش روابط عمومي سازمان بيمه خدمات درماني، هم اكنون كارت هوشمند تمام بيماران خاص كشور آماده تحويل است و اين بيماران از اين پس مي توانند بدون مراجعه به پزشك و تجويز دارو، با ارائه كارت هوشمند به داروخانه هاي منتخب مراجعه و سهميه دارويي خود را دريافت كنند.

ساخت  بازار قديمي  بم  آغاز شد
گروه علمي فرهنگي: مدير پروژه  نجات  بخشي  ارگ  بم  گفت : عمليات  اجرايي  بازار قديمي  اين  شهر با مساحت  ۱۸ هزار متر مربع  شامل  مراكز تجاري  و پاركينگ  آغاز شده است .
دكتر اسكندر مختاري  روز سه شنبه  در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اجراي  اين  پروژه  هيچ  مشكل  اعتباري  وجود ندارد.
وي  بيان  كرد: براي  ساخت  اين  بازار كه  داراي  ۱۰ هزار متر مربع  مراكز تجاري  و هشت  هزار متر پاركينگ  مي باشد ۱۶ ميليارد ريال  اعتبار اختصاص  يافته  است .وي  اظهار داشت : بازار قديمي  بم  كه  در اثر زمين  لرزه  به  طور كلي  تخريب  شده  به  صورت  سنتي  و با استفاده  از سازه  اسكلت  بتني  ساخته  خواهد شد. او گفت : در اجراي  اين  پروژه  سه  ركن  اصلي  يعني  فرم  بازار قبلي ، ارتفاع  ساختمان  و ضوابط  ايمني  بناها و رفع  مشكلات  ساختماني  مورد توجه  قرار گرفته  است .
مختاري  اضافه  كرد: در اين  پروژه  بخشي  از بازار قديمي  بم  كه  به  صورت  يك  طبقه  بوده  مانند گذشته  ساخته  خواهد شد و مغازه هايي  كه  داراي  زير زمين  بوده اند به  صورت  دو طبقه  احداث  خواهند شد.
وي  افزود: خاكبرداري  اين  بازار به  اتمام  رسيده  و بسترسازي  براي  انجام فونداسيون  انجام  و ساخت  آن  به  مناقصه  گذاشته  شده  و با شركت  سازنده ، قرارداد منعقد شده  است .وي  اعلام  كرد: تا به  حال  ۲۵ درصد از اجراي  عمليات  در قالب  خاكبرداري ، نقشه  برداري ، تجهيز كارگاه  و بسترسازي  و تعيين  پيمانكار به  اتمام  رسيده  و با توافقي  كه  شده  تا يك سال  آينده  اسكلت سازي  آن  به  اتمام  خواهد رسيد.
زمين  لرزه  دي ماه  سال  ۸۲ بازار اين  شهر را به  كلي  ويران  كرد.

با هدف كاهش بيماريهاي قلبي - عروقي ناشي از استرس محيط كار
نظام جامع آموزش و ارتقاي سلامت در محيط كار تدوين شد
ايسنا: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نظام جامع آموزش و ارتقاي سلامت در محيط كار با هدف كاهش بيماري هاي قلبي - عروقي ناشي از استرس محيط كار را تدوين كرد.
دكتر شهرام رفيعي فر - مدير اداره آموزش سلامت وزارت بهداشت در گردهمايي كارشناسان مسئول آموزش سلامت دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور با اعلام اين خبر اظهار كرد: ما معتقديم سلامتي يك حق است كه براي رسيدن به آن نيازمند برنامه ريزي هستيم لذا در اين راستا نخستين دستورالعمل فني آموزش سلامت در سه بخش اطلاعات، ارتباطات و آموزش براي پرسنل بهداشتي كشور و نخستين برنامه جامع درسي آموزش سلامت مدون در بخش سلامت براي آموزش و بازآموزي دانش و مهارت فني مورد نياز براي طراحي، اجرا و ارزشيابي مداخلات آموزش سلامت به پرسنل تدوين شد.
وي در ادامه از تدوين نخستين برنامه مدون توسعه آموزش سلامت كشور خبر داد و اظهار كرد: اين در حالي است كه نظام جامع توانمندسازي مردم براي مراقبت از سلامت خود و نظام جامع آموزش سلامت به بيمار هم در كشور تدوين شد.
رفيعي فر با اعتقاد بر اين كه سلامت راهي است كه مردم توانمند قادر به انتخاب آن هستند تا به زندگي با كيفيت و توسعه پايدار دست يابند، گفت: مردم بايد در جامعه اي زندگي كنند كه امكان سالم ماندن، سالم شدن و سالم تر شدن را فراهم كنند. وي با بيان اين كه از دويدن به دنبال بيماري تا حركت به سمت سلامتي فاصله داريم، تصريح كرد: اين در شرايطي است كه عمده سرمايه گذاري هاي كشوري در بخش پيشگيري ثانويه و ثالثيه است يعني ما منتظريم تا فرد بيمار شود سپس براي جلوگيري از معلوليت و درمان هزينه كنيم.
مدير اداره آموزش سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: بخش عمده اين هزينه ها بايد صرف توانمند سازي مردم از طريق ارائه آموزش سلامت شود كه در اين صورت سرمايه گذاري اثربخش تر خواهد بود.

موافقت نامه مشترك پژوهشي
بين مركز امور زنان و خانواده با دانشگاه الزهراء
گروه اجتماعي: با حمايت مركز امور زنان و خانواده، دانشگاه الزهراء پژوهشهاي مورد نياز در حوزه مباحث زنان و خانواده را انجام مي دهد.
دكتر نسرين سلطانخواه مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز امور زنان و خانواده با اعلام اين خبر گفت: اين موافقت نامه به استناد  به ماده ۱۱۱ قانون برنامه چهارم توسعه و آيين نامه اجرايي آن و همچنين بند «الف» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كشور جهت اجراي برنامه هاي مشترك فوق بين مراكز امور زنان و خانواده و دانشگاه الزهراء مبادله شده است.
وي افزود: در اين موافقت نامه مركز امور زنان و خانواده، طرحهاي پژوهشي «مقايسه تطبيقي ساختار تأمين اجتماعي ويژه زنان در ايران و ساير كشورهاي و ارائه مدل مناسب» ، «بررسي تجارت مربوط به ايجاد صندوقهاي اعتباري خرد در كشورهاي منطقه و همجوار» ، «بررسي وضعيت مراكز و سازمانهاي زنان و خانواده در دنيا و ارائه مدلي مناسب براي ايران» ، «مطالعه تطبيقي عوامل گسست خانواده و راه هاي مناطق با آن در سطح ملي و منطقه اي»،«بررسي امنيت اجتماعي _ رواني زنان و ارائه راههاي افزايش آن» به دانشگاه الزهراء پيشنهاد شده است.
دكتر سلطانخواه، يكي ديگر از مهمترين اهداف امضاي موافقت نامه را حمايت از پايان نامه هاي دانشجويي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري و نيز حمايت از فصلنامه هاي پژوهشي در موضوعات زنان و خانواده اعلام كرد.
مشاور رئيس جمهور در مورد آموزش زنان در اين موافقت نامه به ارائه پودمان آموزشي روابط متكامل زن و مرد با هدف تعريف ارتباط سالم و تعالي بخش براي زوجين در قالب كتاب با تأكيد بر محور خانواده و تجديد چاپ كتاب مهارت هاي زندگي و cd آن اشاره نمود.

در همايش كودكان كم توان ذهني مطرح شد
تنوع نژادي و ازدواج هاي فاميلي از عوامل
تولد كودكان كم توان ذهني در ايران
با توجه به جمعيت جوان و درآستانه ازدواج كشور توجه به آزمايش هاي ژنتيكي ضروري است
008400.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: پنجمين همايش كودكان كم توان ذهني با هدف بررسي، پيشگيري و درمان اختلالات ژنتيكي در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي آغاز به كار كرد.
دكتر جغتايي رئيس دانشگاه علوم بهزيستي در گفتگو با همشهري گفت: ۵۰۰ هزار نفر معلول كم توان ذهني شديد و متوسط در كشور وجود دارد كه اين آمار مورد تأييد وزارت بهداشت نيز هست.
وي عوامل محيطي وارثي قبل از تولد را جزء مهمترين عوامل كم تواني ذهني در كودكان شمرد و افزود: اصولاً در مناطقي از كشور كه مشكلات فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي بيشتري وجود دارد، كودكان كم توان ذهني بيشتري وجود دارد.
دكتر جغتايي همچنين فقر فرهنگي و غذايي را نتيجه عدم توسعه يافتگي مناطق دانست و گفت: مادري كه به دليل نداشتن غذاي مناسب و زندگي در فقر كودك ضعيفي به دنيا مي آورد، مسلماً اين كودك درصد كم تواني ذهني اش بالاتر از بقيه مناطق است يا اينكه چنين مادري به لحاظ فرهنگي، توانايي برخورد صحيح با اين موضوع را ندارد و اطلاعات و آگاهي لازم را براي پيشگيري از تولد چنين كودكاني ندارد. دكتر اصلان ضرابي روان پزشك و يكي از سخنرانان اين همايش نيز ضمن اشاره به آمار ۲ تا ۳ درصدي عقب ماندگي ذهني در تمام كشورها گفت: عوامل اصلي ايجاد كننده عقب ماندگي ذهني در اكثر موارد ژنتيكي است و در بسياري مواقع كودكان ناشنوا و كم شنوا به دليل عدم شناسايي در گروه كم توانان ذهني قرار مي گيرند.
وي افزود: ما نبايد در ابتدا به هيچ كودكي كم توان ذهني بگوييم تا تست شنوايي بر روي وي صورت گيرد.
دكتر ضرابي همچنين به جمعيت وسيع  جوان كشور اشاره كرد و گفت: با وجود جمعيت جوان ۳۰ ميليوني كه در كشور ما وجود دارد و اكثر آنها در سن ازدواج و صاحب فرزند شدن هستند، بحث ژنتيك و اختلال آن بايد بطور دقيق مورد بررسي قرار گيرد. وي افزود: به دليل تنوع نژادي در كشور ما كه از همه اقوام ترك، لر، فارس، كرد و غيره در آن زندگي مي كند و احتمال جهش هاي ژنتيك بالاست ضمن اينكه ازدواج هاي فاميلي در كشور بسيار رايج است و در برخي مناطق كه تعداد اين ازدواج ها بيشتر است، تعداد كم توانان ذهني نيز بالاتر است، به همين منظور بايد بررسي دقيق تري برروي اين موضوع صورت پذيرد. فاطمه بهنيا دبير علمي همايش كودكان كم توان ذهني نيز در گفت وگو با همشهري گفت: بطور كلي به كودكاني كه از بهره هوشي پايين تر از ۷۰ بهره مند باشند، كودكان كم توان ذهني مي گويند. وي افزود: درصد بالايي از اين كودكان آموزش پذير، درصدي تربيت پذير و عده اي هم تحت عنوان حمايت شده هستند.
وي در ارتباط با نحوه برخورد خانواده ها با اين گروه از كودكان گفت: در گذشته تعداد كمي از خانواده ها به مراكز مراجعه مي كردند و اكثر خانواده ها سعي بر پنهان كردن مشكل كودكان خود داشتند، اما خوشبختانه به دليل بالارفتن سطح آگاهي خانواده ها حتي در روستاها و شهرهاي كوچك نيز خانواده ها به مراكز مراجعه مي كنند. البته در اينجا بايد به يك نكته اشاره كرد كه به دليل بالا رفتن سطح بهداشت تعداد اين كودكان رو به افزايش است. زيرا بسياري از اينها به دليل عدم رسيدگي در دوران كودكي فوت مي كردند.
وي همچنين افزود: در گذشته بسياري از اينها را در زمره بيماران رواني قرار مي دادند در حالي كه اينگونه نيست و برخي از اين كودكان نيز دچار اختلال توجه و تمركز هستند و يا اينكه اختلال ارتباطي و يادگيري دارند مانند اختلال در نوشتن ديكته و يا اختلال در حل مسائل رياضي و يا در خواندن دروس.

اسامي روزهاي هفته بسيج
اسامي روزهاي هفته بسيج اول تا هفتم آذر اعلام شد.
به گزارش واحد مركزي خبر اسامي اين روزها به اين شرح است:
سه شنبه «اول آذر» روز بسيج، قرآن و ولايت، چهارشنبه «دوم آذر» روز بسيج،  جوانان، ورزش و جهاد علمي،پنج شنبه «سوم آذر» روز بسيج، ايثار و ميثاق با شهيدان، جمعه «چهارم آذر» روز بسيج،  انتظار و عدالت خواهي، شنبه «پنجم آذر» روز بسيج، دفاع همه جانبه و اقتدار ملي، يكشنبه «ششم آذر» روز بسيج، سازندگي و خدمت رساني، دوشنبه «هفتم آذر» روز بسيج، فرهنگ علوي و فاطمي .

معاون آموزشي وزارت علوم خبر لغو دوره هاي
مشترك مقطع كارشناسي را رد كرد
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با رد خبر لغو برگزاري دوره هاي مشترك موجود در مقطع كارشناسي، گفت: اولويت وزارت علوم برگزاري دوره هاي مشترك در مقاطع تحصيلات تكميلي است.
دكتر حسن خالقي،  در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به سياست وزارت علوم در خصوص پذيرش دانشجوي مشترك با همكاري دانشگاه هاي معتبر خارجي، اظهار كرد: بررسي درخواست دانشگاه ها براي پذيرش دانشجوي مشترك در مقاطع تحصيلات تكميلي نسبت به پذيرش در مقطع كارشناسي در اولويت قرار دارد.
وي با بيان اينكه دانشجويان شاغل به تحصيل در دوره هاي مشترك فعلي دانشگاه ها در مقطع كارشناسي به تحصيل خود ادامه مي دهند، گفت: البته مجوز اين دوره ها تنها براي يك دوره است و پذيرش دانشجوي جديد منوط به بررسي و صدور مجوز در وزارت علوم است.
دكتر خالقي در عين حال خاطر نشان كرد: پذيرش دانشجوي مشترك در مقطع كارشناسي جزو سياست هاي شوراي گسترش وزارت علوم بوده كه با هماهنگي مجلس به سمت دوره هاي تحصيلات تكميلي سوق داده شده است.
معاون آموزشي وزارت علوم همچنين تاكيد كرد: دوره هاي مشترك در مقاطع تحصيلات تكميلي نيز تنها در رشته هاي مورد نياز كشور و رشته هاي جديد و
ميان رشته اي برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه در حال حاضر دانشگاه هاي كشور توانايي برگزاري رشته هاي جديد و ميان رشته اي در مقطع كارشناسي در داخل كشور را دارند، گفت: بنابراين نيازي به برگزاري دوره هاي مشترك در مقاطع كارشناسي وجود ندارد و تنها در مقاطع تحصيلات تكميلي اين دوره ها اجرا مي شود.
دكتر خالقي در خاتمه گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه از ابتداي سال هيچ درخواستي براي ايجاد دوره مشترك در مقطع كارشناسي از سوي دانشگاه ها ارائه نشده است، تصريح كرد: اغلب تفاهمنامه ها در برگزاري دوره هاي مشترك براي مقاطع تحصيلات تكميلي بود كه بررسي و پاسخ داده شده است.

آغاز به كار مركز مشاوره تلفني ديوان عدالت اداري
ايسنا: از اول آذرماه واحد مشاوره حقوق ديوان عدالت اداري جهت كاهش مراجعات غير ضروري و صرفه جويي در وقت و امكانات آغاز به كار مي كند.
به منظور رفاه حال شهروندان و كاهش مراجعات غيرضروري و صرفه جويي و امكانات و همچنين آشنايي بيشتر مردم با نحوه رسيدگي ديوان عدالت اداري واحد مشاوره حقوقي با كمك و مساعدت قضات مجرب و مطلع ديوان تشكيل شد و از ابتداي آذرماه سال جاري روزهاي دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح با شماره تلفن ۵۵۶۲۲۸۱۱ پاسخگوي شهروندان خواهند بود.

۹۰ درصد زنان مطلقه از حمايت خانواده ها محرومند
مهر: رئيس انجمن مددكاري ايران، اظهار داشت: ۹۰ درصد زنان مطلقه كشور هيچ گونه حمايتي از سوي خانواده ها نمي شوند.
دكتر مصطفي اقليما افزود: در تمام كشورهاي دنيا زن و مرد چنانچه نتوانند با يكديگر زندگي كنند به راحتي و بدون هيچ مشكلي جدا مي شوند و از طلاق به عنوان آشتي دوباره ياد مي كنند اما در ايران طلاق تنها باعث بدنامي زنان مي شود و براي آنها زندگي به پايان مي رسد. هم اكنون  گروهي از  زنان جامعه طلاق عاطفي گرفته اند اما تنها به دليل ديد منفي كه نسبت به زنان مطلقه وجود دارد و مشكلات اقتصادي، اجتماعي و رواني پس از طلاق، مجبور به زندگي زير يك سقف هستند و نمي توانند جدا شوند.

پيشنهاد ۶۵ ميليارد توماني
ايسنا: كارشناس بودجه وزارت بهداشت از درخواست ۶۵ ميليارد توماني وزارت بهداشت در رديف ۸۶ براي بودجه سال آينده خبر داد.
به عقيده رضا رضايي، در صورت موافقت با اين بودجه تحولي در مراقبت از بيماران سوختگي، رواني، عفوني، خاص و حتي اورژانس كشور به وجود خواهد آمد.

كسري ۳۵۰ ميليارد توماني در صندوق بازنشستگي
مهر: مدير كل امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي هشدار داد: صندوق بازنشستگي كشوري و لشكري امسال با ۳۵۰ ميليارد تومان كسري مواجه خواهد شد.
مجيد يارمند افزود: در حال حاضر تعداد افرادي كه از طريق قانون بازنشستگي پيش از موعد بازنشسته شده اند با تعداد بازنشستگان صندوق يكسان شده و اين امر صندوق را به ورشكستگي نزديك تر كرده است. دولت بايد كسري اعتبار اين صندوق را تأمين كند در غير اين صورت در پايان سال صندوق در انجام تعهدات خود به بازنشستگان با مشكل مواجه خواهد شد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |