يكشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۵ - Dec 4, 2005
موافقت رئيس جمهور با بودجه ۴۸۰ ميلياردي سازمان بهزيستي:
بودجه بهزيستي سال آينده ۳ برابر مي شود
009192.jpg
گروه اجتماعي :درخواست افزايش ۲۵۰ ميليارد تومان بودجه بهزيستي مورد موافقت رياست جمهوري قرار گرفته و با اين حساب بودجه اين سازمان از ۱۳۰ ميليارد تومان كنوني به حدود ۴۸۰ ميليارد تومان مي رسد.
كاظم نظم ده ديروز به مناسبت روز جهاني معلولان با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران افزود: در كشور ما حدود ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار معلول وجود دارد كه يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر آنها معلوليت شديد دارند و از اين تعداد فقط حدود ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزيستي هستند. وي ادامه داد: از مجموع معلولان تحت پوشش بهزيستي حدود ۶۲ درصد هيچگونه خدماتي از بهزيستي دريافت نمي كنند و فقط حدود ۳۸ درصد آنها از انواع خدمات بهزيستي شامل خدمات توانبخشي و مستمري و مشاوره بهره مند مي شوند. وي گفت: از مجموع ۳۸ درصد معلولاني كه از بهزيستي خدمات مي گيرند تعدادي به صورت مداوم از بهزيستي مستمري دريافت مي كنند اما اين مستمري بسيار اندك است و در حدود ۱۵ هزار تومان است.
نظم ده اضافه كرد: برنامه ريزي براي معلولان بايد به نحوي باشد كه در مرحله اول با غربالگري و پيشگيري از بروز معلوليت جلوگيري شود و در مرحله بعد به توانمندشدن معلول كمك كند تا در سن بزرگسالي بتواند به طور مستقل زندگي كند، زيرا هيچ دولتي نمي تواند هزينه سنگين نگهداري و مخارج زندگي تك تك معلولان را تامين و پرداخت كند.
به گزارش فارس،  وي گفت: جمعيت جوان كشور ما با كاهش رشد جمعيت به سمت پيرشدن در حال حركت است و تا ۱۵ سال آينده با يك كشور با جمعيت پير مواجه هستيم بنابراين بايد از هم اكنون براي تامين نياز اين گروه از جامعه كه حتما با توجه به مسائل روز نيازها و انتظارهاي بيشتري دارند از حالا آماده شويم. معاون توانبخشي سازمان بهزيستي افزود: يكي از مشكلات مهم معلولان در كشور استانداردنبودن وسايل توانبخشي آنان مانند عصا، سمعك، ويلچر و ... است و اگرچه سازمان بهزيستي ممكن است با در اختيار دادن اين وسايل به معلولان خوشحال باشد اما وقتي اين وسايل خيلي زود خراب شوند يا از كار بيفتند مشكلات معلول چندين برابر مي شود . بنابراين سياست سازمان بهزيستي اين است كه همزمان با حمايت از توليدات وسايل توانبخشي داخلي به ارتقاي كيفيت و استانداردسازي اين وسايل كمك كند.
نظم ده ادامه داد: قانون جامع حمايت از معلولان كه سال گذشته تصويب شد يك گام بزرگ در رفع مشكلات معلولان بود اما هنوز بخش هاي زيادي از اين قانون به مرحله اجرا نرسيده، تاكنون ۵ آيين نامه اين قانون از طرف دولت تصويب و ابلاغ شده و ۳ آيين نامه آن هنوز تدوين نشده است كه اميدواريم به زودي تصويب و ابلاغ شود.
وي گفت: بر اساس اين قانون همه معلولان مي توانند از خدمات بليت نيم بهاي وسايل حمل و نقل عمومي دولتي استفاده كنند كه فعلا شركت هواپيمايي ايران اير و شركت رجا و بعضي از اتوبوسراني هاي شهرها اين قانون را اجرا مي كنند. همچنين بر اساس اين قانون يكي از فرزندان پسر خانواده هايي كه معلول دارند از خدمت سربازي معاف مي شوند كه كمك بزرگي به اين خانواده هاست.
تذكر به سازمان بهزيستي
همچنين كانون هموفيلي ايران در آستانه روز جهاني معلولين( ۱۲ آذر) با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، كانون بر اين اعتقاد است كه سازمان بهزيستي به عنوان تنها نهاد قانوني تشخيص معلولين كشور نياز به بازنگري اساسي در معيارهاي قديمي اين سازمان دارد. متأسفانه اين سازمان معلوليت هاي قابل مشاهده را مورد حمايت قانوني قرار مي دهد و عملاً بسياري از بيماران دير درمان بعلت آنكه مورد معلوليت آنها در معرض ديد عموم قرار ندارد از حمايت اين سازمان بي بهره مي مانند. كانون هموفيلي ايران ضمن تأكيد بر اين نكته كه اساساً در جستجوي حمايت مالي اين سازمان از اين نوع افراد نيست بلكه مطابق با تعريف جهاني معلوليت بر ضرورت حمايت قانوني از آنها تأكيد داشته و از اين سازمان مي خواهد اين بازنگري در معيارها را با كارشناسي دقيق به انجام رساند.
كانون هموفيلي ايران معتقد است نمايندگان مجلس بخصوص اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس مي توانند با ارائه طرحي كه مي تواند در گام اول بار مالي را به دولت تحميل ننمايد و فقط حمايت قانوني سازمان بهزيستي را تأمين نمايد اين روند معيوب را اصلاح و اين امكان را براي كليه معلولين (توان ياب) جامعه فراهم آورد كه از امكان حمايت قانوني سازمان بهزيستي بهره مند گردند.

سياست هاي جديد صندوق وام هاي دانشجويي اعلام شد
گروه علمي فرهنگي:صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت در نظر دارد در سال جاري پس از ترغيب دانش آموختگان به تعيين وضعيت بدهي، از كليه دانش آموختگان رشته هاي پزشكي و پيراپزشكي كه جهت تعيين وضعيت بدهي خود اقدام نكرده اند، جريمه ديركرد اخذ كند. دكتر اسدي، رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت با اشاره به تسهيلات جديد و اصلاحات آيين نامه اي در خصوص وام هاي صندوق، اظهار كرد: دانشجويان ساكن خوابگاه كه ملزم به پرداخت نقدي هزينه خوابگاه نمي باشند، در صورت پرداخت نقدي هزينه خوابگاهي خود به صورت ترمي از ۲۵درصد تخفيف و دانشجوياني كه در زمان فراغت از تحصيل هزينه خوابگاه خود را به صورت كلي و يكجا پرداخت كنند از ۱۵درصد تخفيف شهريه برخوردار مي شوند. وي در ادامه اظهار كرد: دانشجوبودن در ترم تحصيلي مربوطه، انتخاب حداقل ۱۲ واحد درسي، حقوق بگير نبودن و غير بورسيه بودن جزو شرايط لازم براي دريافت وام تحصيلي است. رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت با اشاره به هماهنگي هاي صورت گرفته بين وزارت بهداشت با بانك تجارت براي ارايه تجارت كارت جوان به دانشجويان با هدف تسهيل شرايط پرداخت وام هاي صندوق است.

بيماران همچنان منتظر بمانند
گروه اجتماعي: همانطور كه پيش بيني مي شد و پيشينه كار گواهي مي داد، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس از بي نتيجه ماندن جلسه كميته بررسي كننده تعرفه  هاي پزشكي خبر داد.به گزارش ايلنا عوض حيدرپور گفت: اين كميته متشكل از وزارت بهداشت، وزارت بازرگاني، نظام پزشكي، وزارت رفاه و سازمان مديريت و برنامه ريزي و كميسيون بهداشت مجلس بوده و قرار است؛ تعرفه  هاي واقعي پزشكي را تعيين كنند.

مرحله دوم طرح آمايش اتباع افغاني
در استان تهران آغاز شد
009195.jpg
فارس: مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي استانداري تهران از آغاز مرحله دوم طرح آمايش اتباع افغاني ساكن استان تهران و آمادگي اين اداره كل براي برگزاري انتخابات مجلس ملي عراق در استان تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومي استانداري تهران، محسن صفري با بيان اين كه اين طرح در شهرستان هاي كرج و پاكدشت آغاز شده و همه شهرستانهاي استان را دربر خواهد گرفت، افزود: اين طرح بيش از ۳۳۰ هزار نفر از جمعيت اتباع افغاني ساكن استان كه در مرحله اول طرح آمايش شركت كرده اند را شامل مي شود.
وي خاطرنشان كرد: طرح مذكور توسط مركز خدمات آمايش كه مستقيماً زير نظر شعبه آمايش دفتر امور اتباع و مهاجران استانداري تهران فعاليت مي كند اجرا مي شود.
صفري يادآور شد: مراجعان اين طرح شامل دارندگان برگ تردد خروجي مدت دار يا كارت سبز بزرگ، برگه هاي تردد خروجي با مدت اعتبار تاريخهاي ۱۰/۱۰/۱۳۸۳ - ۱۰/۱۲/۱۳۸۳ - ۱۵/۴/۱۳۸۴-۱۵/۷/۱۳۸۴و دارندگان رسيد پستي طرح آمايش مرحله اول مي شود.
مديركل اتباع و مهاجران خارجي استانداري تهران گفت: اين طرح بنا به ابلاغيه وزارت كشور تا تاريخ
۱۵/۱۰/۱۳۸۴ ادامه خواهد داشت.

هفته آينده صورت مي گيرد
مجلس نخستين سند ملي ساماندهي
خانواده شهدا و ايثارگران را بررسي مي كند
گروه اجتماعي- عباس اسدي :براي نخستين بار پس از انقلاب اسلامي، مجلس شوراي اسلامي اين هفته نخستين سند ملي ساماندهي خانواده شهدا و ايثارگران را با عنوان لايحه خدمات رساني به ايثارگران تصويب و براي تأييد نهايي به شوراي نگهبان قانون اساسي مي فرستد.
دكتر حسين دهقان معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در جمع شماري از خانواده شهدا با اشاره به اين كه طي سالهاي گذشته سازمانهاي مسئول رسيدگي به امور ايثارگران با شرايط و امكانات موجود شايد بيشترين خدمات را به ايثارگران عرضه داشته اند همچنين خاطرنشان كرد: اكنون با تجميع نهادهاي خدمات رساني اين انتظار و توقع بجايي است كه با محاسبه نيازهاي جديد و بسترسازي قانوني به بخشي از حقوق معطل مانده خانواده شهدا و ايثارگران پاسخ دهيم.وي با ذكر اين كه تصويب لايحه خدمات رساني به ايثارگران در مجلس شوراي اسلامي كف مطالبات به حق ايثارگران است، گفت: اگر اكنون در گوشه و كنار فرياد اعتراض و انتقاد از نارسايي هاي خدماتي بلند مي شود در حقيقت حرف و سخن ما نيز هست كه چرا دولت هاي پيشين آن چنان كه شايسته و بايسته اين عزيزان است بسترسازي لازم را صورت ندادند كه امروز تقاضاها و نيازهاي بحق جانبازان متراكم شده و تبديل به فرياد شود.رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران از رويكرد مثبت كميسيون  هاي اصلي و فرعي مجلس در تصويب كليات لايحه خدمات رساني به ايثارگران تشكر كرد و افزود: عرضه خدمات مطلوب ،مناسب و شايسته خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان تنها وظيفه اي سازماني و حكومتي نيست، بلكه وظيفه و رسالتي بس بزرگ براي همه آحاد شهروندان سرزمين و كشوري است كه آسايش و آرامش امروز را از فداكاري ديروز سروقامتان جبهه و جنگ وام گرفته اند.دكتر حسين دهقان گفت :مجلس تصميم قاطع براي رأي به لايحه را مدنظر قرار داده است و در محافل كارشناسي كم و بيش به لايحه خدمات رساني به ايثارگران انتقاد مي شود، اين انتقاد ها اشاره به نكته اي دارد كه معتقد است جانبازان و خانواده شهدا و آزادگان فراتر از آنچه براي تأمين نيازهاي آنها در لايحه پيش بيني شده مستحق دريافت خدمات هستند.

وزير بهداشت خبر داد:
تلاش وزارت بهداشت براي پس گرفتن
يارانه  دارو از وزارت رفاه
فارس: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: بودجه يارانه دارو كه از زمان تأسيس وزارت رفاه در اختيار اين وزارتخانه قرار گرفته است به زودي و احتمالاً در همين امسال به وزارت بهداشت برمي گردد.
كامران باقري لنكراني افزود: پيشنهاد لازم را براي برگشت اين يارانه به وزارت بهداشت به دولت داده ايم و شايد امسال اين يارانه به وزارت بهداشت برگردد.
رسول ديناروند، معاون غذا و داروي وزارت بهداشت نيز در توضيح اين مسئله گفت: يارانه هاي دارويي تا سال گذشته از طرف دولت به وزارت بهداشت تخصيص داده مي شد اما امسال با فرض اينكه كه اين يارانه در انتهاي فرآيند مصرف دارو توسط سازمانهاي بيمه گر در اختيار بيماران قرار بگيرد با تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در اختيار اين وزارتخانه قرار گرفت اما وزارت  رفاه و تأمين اجتماعي عملاً به جاي اينكه يارانه را به سازمانهاي بيمه گر پرداخت كند كماكان مانند گذشته اين يارانه را به شركتهاي وارداتي و توزيعي دارويي پرداخت مي كند كه كار را سخت كرده است.
وي افزود: در صورتي كه يارانه دارو در انتهاي فرآيند مصرف توسط سازمانهاي بيمه گر در اختيار بيمار قرار بگيرند هزينه هاي واسطه و حاشيه اي شركتهاي توزيعي، توليدي دارويي و داروخانه ها هم بايد پرداخت شود و قاعدتاً به مبلغ بيشتري نياز دارد به همين علت وزارت رفاه اين مكانيزم را اجرا نكرده و هزينه هاي حاشيه اي پرداخت نمي شود و كماكان مانند گذشته يارانه دارو را در اختيار شركتهاي دارويي قرار مي دهد.
ديناروند گفت: ما هم موافقيم كه يارانه دارو براي اينكه بازار دارويي شفاف شود و اختلاف قيمت از بين برود به سازمانهاي بيمه گر پرداخت شود اما با عملكرد وزارت رفاه اين كار اتفاق نيفتاد بنابراين اگر قرار باشد يارانه دارو به شركتهاي دارويي پرداخت شود درخواست كرديم مجدداً يارانه به وزارت بهداشت داده شود تا با توجه به تخصص و نظارت مستقيم تري كه بر اين مسئله داريم، بتوانيم بازار دارويي را مديريت كنيم و از كمبود دارو در كشور جلوگيري كنيم.

يادداشت
چه كسي نصف ليوان را خالي كرد
امين فرزانه
اين سه اتفاق اگرچه در سه جاي مختلف و بر اثر سه موضوع كاملاً متفاوت از يكديگر پيش آمده، اما هر سه، گوياي يك واقعيت است كه جامعه ما را تهديد مي كند.
۱- هفته گذشته يكي از بازيكنان تيم فوتبال پرسپوليس- فقط براي اعتراض به راي داور- چنان برآشفته شد و زبان به توهين و فحاشي گشود كه بيش از بيست نفر براي آرام كردن و بستن دهان او، از جا بلند شدند و البته...
۲- يكي دو شب قبل در ورزشگاه شهيد دستگردي و در جريان مسابقات كشتي ليگ برتر، يكي از كشتي گيران- حتي پس از پيروز شدن بر رقيب- چنان ماجرايي از پرده دري و فحاشي و كتك كاري به اجرا گذاشت كه...
۳- پزشك كشيك اورژانس مسموميت هاي بيمارستان لقمان پنج شنبه شب به خبرنگار ما- البته بدون اين كه بشناسد- گفت: كساني كه با عارضه مسموميت به اين جا منتقل مي شوند، اكثراً قرص خورده اند و البته در بين پسران، خوردن اسيد هم هست كه با اقدامات به موقع از مرگ حتمي نجات پيدا مي كنند. اما بعضي از آنها متأسفانه...
ما هم دلمان مي خواهد زيبايي ها را ببينيم .ما هم دلمان نمي خواهد فقط تلخي ها و سياهي ها را ببينيم. ما هم دلمان نمي خواهد آن نيمه معروف ليوان را كه خالي است، ببينيم. اما...
اما هيچ وقت راضي نمي شويم به عنوان انسان- و البته انساني دردمند- به كبك اقتدا كرده و از زير خروارها برف اعلام كنيم: «جامعه اي داريم گل و بلبل و از نوك انگشت هر شهروندمان هم طلاي ناب مي ريزد و همه و همه آماده خدمت كردن به يكديگرند.»
نه خير! مي دانيم كه در سال هايي نه چندان دور كه به دو دهه هم نمي ر سد، آن نيمه معروف كه خالي است، پر بوده، بلكه لبريز بوده و حالا خالي شده است! اتفاقاً مي خواهيم بدانيم چگونه آن ليوان هاي پر، نيمه شان خالي شد و نيمه ديگرشان هم در حال خالي شدن است.

در آستانه سفر حجاج اعلام شد
ابتلاي ۷۰ درصد زائران ايراني به گرفتاري تنفسي در حج
گروه اجتماعي: با نزديك شدن اعزام زائران حج تمتع، آشنايي و اطلاع از اقدامات درماني براساس بروز و شيوع بيماري ها همچنين تزريق واكسن ها لازم و ضروري است.
مسئول بهداشت حج و زيارت با اعلام اين كه سال گذشته ۷۰ هزار زائر ايراني (۷۰ درصد از ۱۰۰ هزار زائران ايراني) مبتلا به يك نوع گرفتاري تنفسي شدند، گفت: ميانگين طول مدت درمان يك بيماري تنفسي حداقل ۱۵ روز است و با توجه به ۲۸ روزه بودن مراسم حج در صورت ابتلاي زائري به بيماري تنفسي، او بهره كافي را از مراسم حج نخواهد  برد.
دكتر محسن رضوي، با اشاره به رعايت برخي نكات ضروري براي پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي تنفسي در بين زائران گفت: استفاده از سجاده شخصي، شستن مكرر دست ها، استفاده از ماسك از راههاي پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي تنفسي است.
دكتر رضوي ادامه داد: ۲۰ درصد از عفونت هاي ويروسي تنفسي به علت آنفلوانزاست لذا تزريق واكسن آنفلوانزا به زائران ايراني توصيه مي شود تا در صورت تمايل قبل از سفر نسبت به اين بيماري واكسينه شوند.
وي افزود: تزريق واكسن آنفلوانزا به زائران مبتلا به ديابت، اختلالات ايمني، مشكلات قلبي - عروقي، آسم و برونشيت مزمن توصيه مي شود.
وي بخشي از گرفتاري هاي تنفسي زائران را ناشي از آلرژي به مواد ضد عفوني كننده و پرزهاي حوله احرام دانست و خاطرنشان كرد: براي سهولت درمان،  افرادي كه آلرژي، سينوزيت و سابقه آسم دارند بايد موضوع را به اطلاع پزشك معالج كاروان خود برسانند.
وي مشكلات گوارشي را از جمله مشكلات شايع حجاج دانست و افزود: مشكلات گوارشي عموما به صورت درد سر دل، يبوست و اسهال هاي انفرادي (نه اپيدمي) تظاهر مي كند به نحوي كه سال گذشته ۴ هزار زائر ايراني به گاستريت (درد سر دل)، ۵ هزار نفر به يبوست آزاردهنده و ۲ هزار نفر به اسهال انفرادي (نه اپيدمي) مبتلا شدند.
دكتر رضوي يادآور شد: زائران براي جلوگيري از مشكلات گوارشي بايد از پرخوري و مصرف نوشابه هاي گازدار و نگهداري غذا در اتاق و استفاده از آب هاي مشكوك خودداري كنند و دستها را قبل و بعد از غذا شست و شو دهند. وي به زائران مبتلا به بيماريهاي قلبي توصيه كرد كه از انجام اعمال سنگين، پياده رويهاي طولاني خودداري كرده و براي انجام اعمال سنگين حج مثل مناسك رمي جمرات نايب بگيرند و داروهاي اختصاصي خود را به مدت ۳۰ روز به همراه داشته باشند و از استرس و مواردي كه سبب تشديد بيماريهاي قلبي - عروقي آنان مي شود خودداري كنند.
دكتر رضوي در ادامه به زنان زائر توصيه كرد براي كنترل خونريزي ماهانه از يك ماه قبل به متخصص زنان مراجعه كنند تا به بي نظمي قاعدگي و خونريزيهاي نامرتب دچار نشوند. وي با اشاره به مشكل فراموشي به عنوان يكي از مشكلات شايع افراد مسن افزود: استرس دوري از خانواده و وطن مهمترين علت فراموشي زائران بيت الله الحرام است. بنابراين در غربالگري بيماران رواني چنانچه در معاينات پزشكي، بيماريهاي رواني در فردي تاييد شد اصراري براي سفر حج نداشته باشند. اين در حاليست كه سال گذشته ۴۰۰ مورد بيماري رواني خفيف تا شديد در مراسم حج عود كرد و ۱۲۰ فرد مسن بالاي ۷۰ سال تحت استرس حج به عارضه فراموشي دچار شدند.

ايجاد خانه هاي فرهنگ دانشجويي
در دانشگاه ها و خوابگاه ها
گروه علمي فرهنگي:معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از ايجاد خانه هاي فرهنگ دانشجويي در كليه دانشگاه ها و مجموعه هاي خوابگاهي وابسته به وزارت علوم و افزايش پنج برابري سرانه دانشجويي خبر داد.
دكتر محمدباقر خرمشاد در گفت وگو با سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به ايجاد خانه هاي فرهنگ دانشجويي در پرديس هاي دانشگاهي و مجموعه هاي خوابگاهي به عنوان يكي از برنامه هاي اين حوزه،  اظهار كرد: طرح ايجاد خانه هاي فرهنگ با هدف تمركز و جلوگيري از پراكندگي فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه ها و افزايش امكان دسترسي دانشجويان به انجام و استفاده از فعاليت هاي فرهنگي دانشجويي در حدود ۶۰ پرديس دانشگاهي و ۵۰ مجموعه خوابگاهي تاسيس مي شود.
وي با بيان اينكه بخشي از هزينه اجراي اين طرح در بودجه سال آينده وزارت علوم پيش بيني شده است، گفت: طراحي و ساخت فضاي فيزيكي و معماري اين مكانها به گونه اي است كه نمادي از ايران واقعي، اسلامي و مذهبي را نشان دهد و اميد است بتوان طي چهار سال آينده به كل اين طرح جامه عمل پوشانيد. دكتر خرمشاد با بيان اينكه تحقق اين طرح در ساماندهي و جهت دهي مثبت به فعاليت هاي فرهنگي بسيار موثر است، اظهار كرد: با ايجاد خانه هاي فرهنگ دانشجو حس مي كند كه جايي براي اشتغال به كارهاي فرهنگي دانشجويي وجود دارد. همچنين خانه هاي فرهنگ مي توانند محل استقرار و تمركز كانونهاي فرهنگي و در كل امور فرهنگي  دانشگاه ها باشند. معاون فرهنگي وزارت علوم در ادامه با تأكيد بر اينكه ايجاد خانه هاي فرهنگ دانشجويي به هيچ عنوان به معناي محدودكردن فعاليت هاي دانشجويي نيست، خاطرنشان كرد: وزارت علوم در صدد گسترش، توسعه و حمايت از فعاليت هاي جديد دانشجويي در چهارچوب سياست، قوانين، استانداردها و چارچوب جامعه است.

رانندگان ايراني بد مي رانند
فارس: سردار اسماعيل احمدي مقدم درباره كيفيت رانندگي در ايران با بسيار بد توصيف كردن وضعيت رانندگي در كشور گفت: متاسفانه آستانه تحمل مردم در رانندگي پايين است و اين موضوع باعث شده تا رانندگان نسبت به رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي بي توجهي نشان داده و باعث بروز تصادفات شديدي شوند. وي ادامه داد: اگر رانندگان قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت كنند بيش از دوسوم تلفات تصادفات رانندگي كاهش مي يابد.

عواقب كم خوني مادران
ايسنا: به گفته رئيس مركز بهداشت غرب اهواز بسياري از زنان مبتلا به كم خوني موسوم به آنمي فقر آهن هستند. مهرداد شريفي گفت: زنان در هر زايمان طبيعي به طور ميانگين ۶۰۰ سي سي خون از دست مي دهند و با توجه به زايمان هاي متعدد، فاصله كم بين زايمان ها و همچنين كمبود آهن در مواد غذايي مصرفي ، بسياري از آنها از كم خوني موسوم به آنمي فقر آهن رنج مي برند. وي افزود: اين كم خوني در صورت تشديد منجر به تولد نوزادان كم وزن و كم هوش با اختلالات جسماني مي شود. به همين دليل طبق دستورالعمل هاي وزارت بهداشت در دوران بارداري و پس از زايمان زنان بايد از قرص هاي اسيد فوليك و آهن استفاده كنند.

وعده اروپا به همسايگان افغانستان
ايرنا: اتحاديه اروپا متعهد به افزايش كمك رساني به افغانستان و كشورهاي همجوار آن در زمينه مبارزه با مواد مخدر شد.وزيران كشور اتحاديه اروپا در نشست دوروزه در بروكسل كه روز جمعه به پايان رسيد، با انتشار بيانيه  اي گفتند: «همكاري تنگاتنگ تر با كشورهاي همجوار افغانستان به منظور تشديد تدابير مراقبتي از مرزها و ترويج همكاري همجوار افغانستان به منظور تشديد تدابير مراقبتي از مرزها و ترويج همكاري مرزي با افغانستان، عاملي كليدي در رويكرد اتحاديه اروپاست.»

تعاوني مسكن پزشكان ربطي به سازمان نظام پزشكي ندارد
ايسنا: معاون امور رفاهي و اجتماعي سازمان نظام پزشكي اعلام كرد سازمان نظام پزشكي هيچ مسئوليتي در قبال شركت هاي تعاوني مسكن اعضاي سازمان نظام پزشكي ندارد. دكتر هويدا با تاكيد بر اين كه سازمان هيچ مسئوليتي در قبال اين شركت هاي تعاوني ندارد، خاطرنشان كرد: اگر هر شركت از آرم سازمان نظام پزشكي استفاده كند قطعا سازمان آن را تحت پيگرد قانوني قرار خواهد داد.

نتايج دوگانه شوك الكتريكي در پزشكان و بيماران
فارس: پايگاه اينترنتيCCHR متعلق به كميسيون حقوق بشر شهروندي كانادا گزارش داد متخصصان كانادايي خواهان توقف استفاده از شوك الكتريكي در درمان بيماري هاي رواني شدند چرا كه از نظر اين محققان اين شوك ها صرفاً به شكنجه بيماران تبديل شده است. متخصصان معتقدند كه شوك الكتريكي كه براي بيمار هيچ اثري جز يك شكنجه واقعي در اثر ورود شوك الكتريكي به حساس ترين نقاط بدن ندارد اما براي پزشكان و روانپزشكاني كه بر استفاده از آن اصرار دارند ۶۶/۷۰ دلار در هر شوك واردكردن سود دارد.

نامه انجمن معلولان به رئيس جمهور
ايلنا: انجمن حمايت از حقوق معلولان، در نامه  اي به رئيس جمهور خواست كه در اجراي طرح جامع حقوق معلولان كشور از هيچ كوششي دريغ نكند و با تشكيل شوراي عالي معلولان به رياست رئيس  جمهور، حداقل سالي دوبار مسائل و مشكلات معلولان را بررسي كند. در اين نامه آمده است: توجه به مشكل مسكن، اشتغال، بيمه تامين اجتماعي، توانبخشي، خانواده  هاي معلولان، ازدواج و اياب و ذهاب معلولان حداقل انتظاري است كه معلولان از رئيس  جمهور دارند. در اين نامه تصريح شده است: از دولت انتظار داريم با تشكيل صندوق حمايت از فرصت  هاي شغلي، ازدواج، مسكن و درمان ويژه معلولان از دردهاي معلولان كاسته و با اين اقدام در جهت تحقق عدالت اجتماعي گام بردارد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |