يكشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۵ - Dec 4, 2005
بيشتر تخلفات در مناطق يك و چهار انجام مي شود
عزم شهرداري براي مقابله با ساخت و ساز
غير مجاز در ارتفاعات تهران
گروه شهري : حجم ساخت و سازهاي غيرمجاز در ارتفاع بالاتر از خطوط تراز طي سالهاي گذشته همواره به عنوان معضلي براي شهر تهران مطرح بوده است، بگونه اي كه مسئولان جديد معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران را بر آن داشته تا عزم خود را براي برخورد جدي با اين تخلفات جزم كنند.
مهندس وحدتي اصل، قائم مقام معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران ضمن تاييد تخلفات صورت گرفته، برخورد با اين گونه ساخت و سازهاي غيرمجاز را منوط به ابلاغ طرح جامع و تفصيلي شهر تهران دانست و گفت: شهرداري تهران مصمم است كه قوانين شهرسازي را بعد از ابلاغ اين طرح با جديت پيگيري كند.
وي با بيان اينكه اين تخلفات معمولا از سوي برخي ارگان هاي خاص صورت مي گيرد، افزود: در حال حاضر برخورد با ساخت و سازهاي بالاتر از خطوط تراز موردي انجام مي گيرد و ضابطه مندي مشخص ندارد و از همين رو هم شهردار تهران و هم مجموعه مديريت شهري بر قانونمندشدن شهر تاكيد اساسي دارند.
وحدتي اصل با اشاره به اينكه شهر تهران در حال حاضر طرح جامع و تفصيلي ندارد، خاطرنشان كرد: با ابلاغ طرح جامع و تفصيلي تهران، سياست هاي راهبردي اين كلانشهر مشخص شده و ضمانت اجرايي براي پياده كردن آن نيز ايجاد خواهد شد.اين در حالي است كه عقيده كارشناسان شهري، تا زمان ابلاغ طرح جديد جامع و تفصيلي تهران، بايد طبق طرح جامع مصوب سال ۷۰ عمل شود. طرحي كه براساس آن خطوط تراز در نواحي شمالي شهر به خصوص مناطق يك و چهار ۱۸۰۰ متر، اراضي كن و غرب تهران ۱۴۰۰ متر و ساير مناطق ۱۶۰۰ متر تعيين شده است.
صمد ذواشتياق، كارشناس شهرسازي و معماري در اين باره گفت: براساس قانون كليه سازمان هاي خصوصي و دولتي براي ساخت و سازهاي خود مي بايست از شهرهاي مناطق و يا مركز مجوز بگيرند. اين در حالي است كه معمولا هيچكدام از سازمان هاي دولتي اين امر را رعايت نمي كنند و نتيجه اين مي شود كه در مواردي كه هم قانون وجود دارد و هم قدرت لازم براي اجراي آن ،عملا شهرداري نمي تواند جلوگيري كند.اين كارشناس شهري در حالي بيشترين تخلفات ساخت و ساز در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر را به مناطق يك و چهار نسبت مي دهد كه معاونت شهرسازي منطقه يك معتقد است هيچگونه تخلفي در اين منطقه صورت نگرفته و اگر هم مواردي وجود دارد مربوط به اراضي الحاقي از منطقه چهار به منطقه يك است. مهندس سهيلي با اشاره به اينكه سابقه اي از موارد تخلف در منطقه يك وجود ندارد گفت: تخلفاتي كه هم اكنون مورد اشاره قرار مي گيرد مربوط به زماني است كه اين اراضي در محدوده منطقه چهار بوده و اين منطقه ممانعت هاي لازم را نكرده است.
وي با تاكيد بر اينكه هيچگونه ساخت و ساز غيرمجازي در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر، از سال ۸۰ به بعد در منطقه يك صورت نگرفته است، افزود: برخي از ساخت و سازها در اين منطقه با اخذ مجوز از كميسيون ماده پنج صورت گرفته و حساب اين موارد از بقيه جداست.
اين ادعاي معاونت شهرسازي و معماري منطقه يك مورد تاييد مديركل كميسيون ماده ۱۰۰ شهرداري تهران نيز قرار مي گيرد. مهندس معتمدي با اشاره به اينكه در سالهاي اخير حجم شكايت هاي ارجاع شده به كميسيون ماده ۱۰۰ بسيار كمتر از قبل شده است، گفت: عمده تخلفات صورت گرفته در محدوده بالاتر از خطوط تراز مربوط به دهه هاي ۶۰ و ۷۰ است كه در آن زمان برخي نهادها با مصوبه كميسيون ماده پنج اما بدون مجوز ساخت اقدام به ساخت و ساز كرده اند كه شهرك شهيد محلاتي با بيش از يك ميليون و ۷۰۰ هزار هكتار مساحت، بيشترين حجم تخلفات اين چنيني را به خود اختصاص داده است.
مديركل كميسيون ماده ،۱۰۰ سخت گيري هاي شهرداري را علت كاهش ميزان ساخت و سازهاي غيرمجاز در ارتفاع بالاتر از خطوط تراز مي داند.همان طور كه مديركل روابط عمومي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران به صادرنشدن مجوز براي ساخت و ساز در اين محدوده ها تاكيد مي كند.چگيني، با اشاره به اينكه هيچگونه تخلفي در شهرداري تهران در مورد صدور مجوز ساخت در ارتفاع بالاتر از خطوط تراز صورت نگرفته است، تصريح كرد: ساخت وسازي نداشته ايم و اگر هم مواردي ديده شده، طبق قانون بوده و براساس موازين انجام شده است.

مديركل منابع طبيعي استان گيلان در گفتگو با همشهري خبر داد:
۴۳۳ هكتار از جنگل هاي گيلان در آستانه تخريب است
009246.jpg
009222.jpg
گروه شهري _ مژگان جمشيدي: ۴۳۳ هكتار از جنگل هاي طبيعي استان گيلان در اطراف شهرستان رشت كه از سال ۱۳۶۴ ملي بودن اين اراضي به ثبت رسيده است با حكم محاكم قضايي به برخي افراد حقيقي واگذار شد.
مدير كل منابع طبيعي استان گيلان در گفتگو با همشهري با ابراز تأسف از رأي صادره توسط مراجع قضايي مبني بر واگذاري اين جنگل ها در عين حال افرود: علي رغم تمامي تلاش هاي صورت گرفته توسط اداره منابع طبيعي براي حفظ اين جنگل هاي ملي، متأسفانه برخي افراد با اعمال نفوذ در دستگاه قضايي رأي را به نفع خود گرفته و در حال تصاحب جنگل هستند اما با صراحت اعلام مي كنم كه استعفا مي دهم اما هرگز جنگل را واگذار نخواهم كرد.
واگذاري ۴۳۳ هكتار جنگل (معادل ۴ ميليون و ۳۳۰ هزار مترمربع) در استان گيلان در حالي صورت مي گيرد كه بر طبق طرح صيانت از جنگل هاي شمال، هر گونه تخريب و تعرض در جنگل هاي شمال ممنوع اعلام شده و تمامي دستگاههاي اجرايي و قضايي و انتظامي مكلف به همكاري با سازمان جنگل ها و مراتع به منظور حفاظت و بهره برداري پايدار از جنگل ها شده اند. جنگل هاي مورد نظر به مساحت ۲۰۰/۴۳۳ هكتار در منطقه «امير بكنده» و «چپر پرد» رشت واقع شده اند كه از سال ۱۳۶۴ ملي اعلام شده اند.
وي مي افزايد: بعد از اعلام ملي بودن اين جنگل ها در سال ۱۳۶۴ به موجب آگهي «۲۷۱۰۶-۸/۸/۱۳۶۴» موضوع به اطلاع عموم رسيد و دو نفر از افراد به نام هاي ... و .... به تشخيص ملي بودن اراضي اعتراض كردند كه اعتراض آنها در كميسيون ماده واحده مطرح شد.
وي افزود: قاضي كميسيون ماده واحده برخلاف نظرات هر ۴ نفر از اعضاي كميسيون به نفع اين افراد رأي داد و در نهايت حدود يك ششم اراضي را ملي و پنج ششم آن را به عنوان مستثنيات معترضان اعلام كرد و اداره منابع طبيعي هم چند ماه پس از صدور رأي مذكور در دادگاههاي عمومي رشت اعتراض كرد كه قاضي شعبه ۸ با اين استدلال كه اعتراض در مهلت ۲۰ روز مقرر صورت نگرفته قرار رد دعوي را صادر كرد. در حاليكه در قوانين منابع طبيعي محدوديت زماني جهت اعتراض به آراء كميسيون هاي ماده واحده تعيين نشده است چون رأي كميسيون ماده واحده اداري است و چون تابع قانون آيين دادرسي نيست لذا قضايي محسوب نمي شود.
مهندس نصري گفت: شعبه ۲ دادگاه تجديد نظر هم رأي صادره را تأييد كرده كه مجدداً با اعتراض ما پرونده به شعب تشخيص ديوان عالي كشور رفت كه ديوان عالي كشور هم چند روز قبل به نفع اين افراد حكم داده است.

۱۰ هزار هكتار از اراضي بلامعارض
در اختيار شهرداري تهران قرار مي گيرد
ايرنا: مدير عامل  سازمان  پارك ها و فضاي  سبز شهر تهران  گفت : براي  جنگل  كاري  وتوسعه  كمربند سبز پايتخت ، ۱۰ هزارهكتار از اراضي  بلامعارض  جديد در اختيار اين  شهرداري  قرار مي گيرد.
علي محمد مختاري افزود: با توجه به  توافقاتي  كه  هفته  گذشته  با سازمان  جنگل ها و مراتع  داشتيم ، مقرر شد اين اراضي  براي  اجراي  طرح  توسعه  كمربند سبز پيرامون  شهر تهران  اختصاص  يابد.
وي  اظهارداشت : با اجراي  اين  طرح ، از گسترش  بي رويه  شهر جلوگيري  شده  وميزان  ساخت  و سازهاي  غيرمجاز تا حد قابل  توجهي  كاهش  مي يابد.
مديرعامل  سازمان  پارك ها و فضاي  سبز شهر تهران ، توزيع  يكسان  فضاي  سبز درپايتخت  را از اولويت هاي  اصلي  كار در اين  سازمان  برشمرد و گفت : با توجه  به برنامه هاي  مديريت  جديد شهرداري  تهران ، مصمم  هستيم  كارها را بر اساس  نظرمردم  انجام  داده  و شهروندان  را در انجام  امور مربوط به  شهر مشاركت  دهيم .
مختاري ، تهيه  و تدوين  استانداردهاي  كمي و كيفي  فضاي  سبز تهران ، تهيه  واجراي  طرح  بازپيرايي  پارك ها، تهيه  و اجراي  طرح  عمودي  فضاي  سبز، طرح  جامع بازنگري  فضاي  سبز در بخش  گياهان  پوششي  را از برنامه هاي  اصلي  دانست  كه  بايد اجرايي  شوند.

نگاه
009219.jpg
داود كاظمي
توليد گوشت قرمز با مصرف آن در كشور برابر شد

انقراض ۱۰۰۰ گونه زيستي
009231.jpg
گروه شهري:براساس گزارشي كه توسط ۱۳۶۰ كارشناس از ۹۵ كشور جهان تهيه شده است، تغييرات ۵۰ سال گذشته محيط زيست جهاني از هر زمان ديگر در تاريخ بيشتر و طي اين دوره نرخ انقراض گونه ها ۱۰۰۰ برابر نرخ مورد انتظار طبيعي بوده است. از سوي ديگر كاهش تنوع گونه ها نه تنها شامل تعداد گونه ها بلكه شامل اندازه و جمعيت آنها نيز مي شود.اين نتايج نشان مي دهد كه با تخريب جنگلها و تالابها، شاهد توسعه شهرها، تاسيسات صنعتي و مزارع كشاورزي هستيم و اين روند از طرفي نياز به خدمات اكوسيستمي  نظير تامين آب سالم، توليد مواد اوليه، توليد اكسيژن، تصفيه هوا، كنترل بيماريها، مهار سيلاب ها و... را افزايش داده است.

سرعت غيرمجاز
009225.jpg
خبرگزاري فارس:فرمانده نيروي انتظامي گفت: رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي به تنهايي مي تواند بيش از نيمي از تلفات تصادفات رانندگي را كاهش دهد.سردار اسماعيل احمدي مقدم افزود:متاسفانه آستانه تحمل مردم در رانندگي پايين است و اين موضوع باعث شده تا رانندگان نسبت به رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي بي توجهي نشان داده و باعث بروز تصادفات شديدي شوند.به گفته فرمانده نيروي انتظامي  بيش از دوسوم علت تصادفات رانندگي عامل انساني است.احمدي مقدم گفت: با اينكه وضعيت جاده ها و مشكلات فني خودرو در بروز تصادفات رانندگي نقش دارند ولي باز هم علت ۸۰ درصد از تصادفات رانندگي سرعت غيرمجاز است.

كاهش ۱۳۰ هزار سفر درون شهري
009228.jpg
گروه شهري: مديريت شهري با ساماندهي ۷ هزار وانت و موتورسيكلت توانسته است روزانه ۱۳۰ هزار سفر درون شهري را كاهش دهد.مهندس علي اكبر گلرخي _ مديرعامل پيك بادپاي شهرداري تهران با اعلام مطلب فوق گفت: شهرداري تهران با راه اندازي ۲۳۰ شعبه پيك بادپا در مناطق مختلف شهر به ويژه در نقاط جاذب سفر توانسته است بزرگترين شبكه حمل كالا با موتورسيكلت و وانت را ساماندهي كند و از اين رو شاهد صرفه جويي ميليونها دقيقه از زمان شهروندان و كاهش مصرف بنزين باشيم.
وي افزود: پيك بادپا آماده ارائه هرگونه خدمات از قبيل انجام امور بانكي، دريافت كالا و ارسال آن به نقاط مختلف شهر و حتي ساير شهرهاي كشور مي باشد.

كمك خواهي براي مقابله با قاچاقچيان
چوب و متصرفان اراضي ملي
ايرنا: رئيس  منابع  طبيعي  نوشهر و رويان  خواستار همكاري  ويژه  قوه  قضائيه  با اين نهاد در برخورد با قاچاقچيان  و متجاوزان  عرصه هاي  منابع  طبيعي  شد.
سيد قهرمان  موسوي  گفت : اين  نهاد به  تنهايي توان  مقابله  با قاچاقچيان  چوب  را نداشته  و همكاري  بيشتر نيروي  انتظامي  و دستگاه  قضايي  براي  ريشه  كن  كردن  متجاوزان  منابع  طبيعي  الزامي است .وي  همچنين  جهت  حفاظت  از عرصه هاي  جنگلي  بر احياء گارد جنگل  در منطقه تأكيد كرد.وي  اظهارداشت : مشكلات  كمبود نيرو، كندي  سير پرونده  متخلفان  منابع  طبيعي در دادگستري  و كمبود امكانات  و تجهيزات  اين  نهاد را در امر حفاظت  و احيا با مشكل  مواجه  كرده  است .وي  اضافه  كرد: اكنون  اين  نهاد ۸۳ نيرو دارد كه  اين  تعداد براي  پوشش  ۱۸۰هزار هكتار عرصه هاي  جنگلي  موجود اين  منطقه  بسيار كم  است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |