يكشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۵ - Dec 4, 2005
همشهري در گفت و گو با كارشناسان و دست اندركاران بررسي مي كند
شناسايي اقشار هدف ، نخستين چالش توزيع سهام عدالت
009177.jpg
گروه اقتصادي: واگذاري سهام عدالت به اقشار هدف كه براساس مصوبه چندي پيش هيات دولت و ابلاغ آيين نامه اجرايي آن به دستگاه هاي ذي ربط مورد توجه قرار گرفته از دهه فجر انقلاب اسلامي آغاز خواهد شد. اين در حالي است كه به نظرمي  رسد علاوه بر نوع و شيوه واگذاري سهام عدالت، چگونگي شناسايي و نحوه مالكيت اقشار هدف بر سهام مذكور نخستين چالش پيش روي توزيع عادلانه آن است. مطابق آيين نامه اجرايي سهام عدالت مقرر شده تا واگذاري اين سهام از دهك هاي پايين جامعه آغاز شود براين اساس مسئولين امر، كار شناسايي گروه هاي هدف واگذاري سهام مذكور از طريق سازمان هاي حمايتي را مورد توجه قرار داده اند اما به نظر مي رسد توزيع عادلانه اين سهام در بين اقشار هدف نيازمند برنامه ريزي و كار كارشناسي دقيقي است تا سهام مذكور به افراد واقعا نيازمند واگذار شود.
شناسايي ۷ ميليون نفر اقشار هدف سهام عدالت
محمدرضا واعظ مهدوي،معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تامين اجتماعي معتقد است تاكنون ۷ ميليون نفر از افراد كه اولويت اول توزيع سهام عدالت هستند، از طريق سازمان هاي حمايتي شناسايي شده اند و اين وزارتخانه در حال نهايي كردن طرحي است كه رابطه بين نهادهاي مختلف حمايتي و اشخاص عضو اين نهادها را مشخص نموده و با تعيين نحوه كار در توزيع سهام عدالت آن را به تصويب كار- گروه تشكيل شده برساند.
مديركل دفتر كاهش فقر و سياست هاي جبراني وزارت رفاه نيز در اين زمينه مي گويد: وزارت رفاه در قالب كميته هاي مختلف، شناسايي اقشار هدف سهام عدالت را آغاز كرده است. برخي از اين افراد از طريق سازمان هاي حمايتي مانند كميته امداد امام خميني(ره) و بهزيستي قابل شناسايي هستند كه اين افراد بخش قابل توجهي از جمعيت  هدف سهام عدالت را تشكيل مي دهند. براين اساس زنان سرپرست خانوار، كودكان بي سرپرست و سالمنداني كه تحت پوشش نظام هاي بازنشستگي نيستند، از جمله گروه هاي اولويت دار براي توزيع سهام عدالت هستند.نجات اميني مي افزايد: قرار نيست سهام عدالت به يكباره توزيع شود و مي توان با استفاده از بانك اطلاعات سازمان هاي حمايتي، توزيع پرسشنامه خاص و مددكاري اجتماعي در شهرستانها و روستاها، ساير افراد هدف توزيع سهام عدالت را به تدريج شناسايي كرد. همچنين مشكلي براي شناسايي اقشار هدف توزيع اين سهام در كوتاه مدت وجود ندارد.
موازي كاري در شناسايي اقشار
هدف سهام دولت
در حالي كه وزارت رفاه و تامين اجتماعي شناسايي اقشار هدف توزيع سهام عدالت را با تكيه بر آمار و اطلاعات سازمان هاي حمايتي مورد توجه قرار داده، فرشاد مومني معتقد است شناسايي واقعي اقشار مذكور از طريق سازمان هاي حمايتي چندان كارآمد نخواهد بود.
وي مي گويد: ترديدي وجود ندارد كه هنوز قادر به شناسايي اقشار هدف سهام دولت با وجود تكاليف و الزامات دولت براي شناسايي اقشار آسيب پذير در برنامه سوم توسعه نيستيم. گرچه طراحي نظام جامع تامين اجتماعي در برنامه سوم، براي شناسايي گروه هاي هدف مورد توجه قرار گرفته بود اما موازي كاري هاي غيرمتعارف و اتلاف منابع گسترده اي در طي سالهاي برنامه براي شناسايي اين اقشار صورت گرفته و با كمال تاسف طراحي نظام جامع تامين اجتماعي عملا پيگيري نشد و به جاي آن دستگاه جديد وزارت رفاه شكل گرفت كه شناسايي اين اقشار از اهداف كليدي آن عنوان شده است.
اين اقتصاددان مي افزايد: هر نوع رويكردي كه با تكيه بر نهادهاي موجود فعال در زمينه حمايت هاي اجتماعي انجام شود، پيشاپيش با موازي كاري همراه بوده و از سوي ديگر امكان شناسايي بخش مهمي از اقشار هدف توزيع سهام عدالت در فرصت دو تا سه ماهه وجود ندارد.
سه دهك پايين، اولويت نخست سهام عدالت
مهدي عقدايي،معاون واگذاري سهام سازمان خصوصي سازي نيز مي گويد: واگذاري سهام عدالت با قيمت گذاري سهام شركتهاي مادر تخصصي توسط سازمان خصوصي سازي و ارائه آن به قيمت مذكور به شركتهاي واسط آغاز خواهد شد و اين شركتها نيز سهام عدالت را با توزيع بين سه دهك پايين جامعه واگذار خواهند كرد.
توجه به شناسايي اقشار هدف
در آيين نامه سهام عدالت
همچنين معاون اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي معتقد است شناسايي اقشار هدف توزيع سهام عدالت در مصوبه هيات دولت مورد توجه قرار گرفته و وزارت رفاه ملزم به شناسايي و تعيين اين اقشار در مدت زماني مشخص است گرچه از قبل اين وزارتخانه با همكاري سازمان مديريت اين كار را آغاز كرده و اين موضوع در هدفمندكردن يارانه ها مورد توجه بوده است.
محمد مهدي زاهدي وفا مي گويد: شناسايي گروه هاي هدف توزيع سهام عدالت به تدريج صورت مي گيرد و آغاز واگذاري اين سهام با گروه هاي هدفي است كه از طريق سازمان هاي حمايتي قابل شناسايي هستند و در ادامه ساير افراد واجد دريافت سهام عدالت توسط وزارت رفاه به سازمان هاي مسئول واگذاري معرفي و اعلام مي شود. همچنين دستگاه ها و ارگان هاي ذي ربط براي آغاز واگذاري اين سهام در دهه فجر تلاش مي كنند و براين اساس توزيع سهام عدالت در دهه فجر امكان پذير خواهد بود.
اطلاعات سازمان هاي حمايتي
نمي تواند مبناي توزيع سهام عدالت قرار گيرد
اين در حالي است كه جمشيد پژويان شناسايي اقشار هدف توزيع سهام عدالت از طريق سازمان هاي حمايتي را ناكارآمد دانسته و مي گويد: آمار و اطلاعات اين سازمان ها قابل اعتماد نبوده و اين كار اشتباه بزرگي است كه دولت بخواهد با اتكاء به آمار مذكور برنامه هاي حمايتي براي فقرا را اجرا كند. اين شيوه پاك كردن صورت مسئله بوده و شناسايي گروه هاي هدف نيازمند تشكيلات و برنامه مشخص است چرا كه بسياري از اقشار هدف سهام عدالت در بين كارمندان دولت، كاركنان بخش خصوصي و حتي كارفرماياني هستند كه مراجعه اي به سازمان هاي حمايتي نداشته و اين سازمان نيز از طريق فراخوان درخواستي براي مراجعه آنها نداشته اند.
اين اقتصاددان مي گويد: بيشتر سازمان هايي كه افراد نيازمند را تحت پوشش قرار مي دهند، سازمانهاي خيريه اي هستند كه داراي تشكيلات، اهداف حمايتي و روشهاي شناسايي مبتني بر فراخوان عمومي نبوده و آمار و اطلاعات آنها متكي به نظر معتمدين است كه تعريف خاص خود را دارد. براين اساس نمي توان آن را مبناي توزيع سهام عدالت قرار داد، بسياري از افراد نيازمند در اين فهرست نبوده يا افرادي غيرنيازمند را شامل مي شود.

۱۳۰ هزار ميليارد تومان هزينه نوسازي
بافت هاي فرسوده است
گروه اقتصادي: مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران گفت: در راستاي اجراي ماده ۳۰ برنامه چهارم توسعه، دولت بايد ۱۳۰ هزار ميليارد تومان ظرف ۱۰ سال صرف نوسازي بافت هاي فرسوده كند.
به گزارش روابط عمومي شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران، خواجه دلوئي افزود: براين اساس سيستم بانكي بايد حداقل ۶۰ درصد تسهيلات واحدهاي فرسوده را تأمين كند و ۵۰ درصد سود بانكي اين واحدها توسط دولت به صورت يارانه در وجه كساني كه ساخت و ساز مي كنند پرداخت شود.
وي گفت: طبق اين آئين نامه بايد حداقل ۳۰ ميليارد تومان براي سال جاري از منابع سازمان ملي زمين و مسكن در اين زمينه سرمايه گذاري شود و همچنين مبلغ ۱۰۰ ميليارد تومان با انتشار اوراق مشاركت مخصوص هزينه گردد. شهرداريهاي كشور اين اوراق را منتشر خواهند كرد و منابع آن را صرف نوسازي بافتهاي فرسوده خواهند نمود.وي همچنين اعلام كرد: جمعاً به طور متوسط ۷ درصد از سطح شهرهاي كل كشور را بافت هاي فرسوده تشكيل مي دهد.

توسعه بيمه كشاورزي
كشاورزي و دامداري غيروابسته ترين بخش اقتصادي و در عين حال داراي بالاترين مزيت اقتصادي در كشور است و هر گونه سرمايه گذاري در اين بخش ضمن افزايش توليد و اشتغال و تأمين نياز كشور به مواد غذايي به رشد و توسعه عمومي كشور كمك مي كند و مي تواند جايگاه مهمي در ميان اقلام صادراتي كشور داشته باشد.
اين وضعيت و جايگاه رفيع براي بخش كشاورزي و دامداري در حاليست كه با توجه به شرايط جوي و شرايط ناپايدار بازارهاي جهاني و عوامل غيرمترقبه ديگر، بخش هاي مذكور از آسيب پذيرترين بخش هاي اقتصادي كشور است.
از آنجا كه در مقايسه با بخش هاي صنعت و معدن و همچنين خدمات، بخش كشاورزي و دامداري كمتر مجال مداخله دولت را داده و عموماً در اختيار بخش خصوصي است، برنامه ريزي جهت حمايت از بخش مذكور در موارد و مقاطع بحراني در كشور ضروري است.
اين حمايت مي تواند از طريق راههايي صورت گيرد كه كمترين هزينه را براي دولت دربرداشته باشد. از جمله اين راهكارها صندوق بيمه كشاورزي است.
صندوق بيمه كشاورزي از جمله نهادهايي است كه مي تواند با گسترش فعاليت و پوشش خود به فعالان كشاورزي اطمينان و اميد بيشتري براي كار اعطا كند.
ديروز معاون پيشگيري و بهداشت سازمان دامپزشكي كشور از تأمين ۱۸۰ ميليارد ريال اعتبار براي بيمه مرغداري ها در مقابل آنفلوآنزاي پرندگان خبر داد.
اين اقدام مفيد در صورت بكارگيري در موارد مشابه جهت جبران خسارت دامداران و كشاورزان مي تواند به ثبات در بخش كشاورزي كشور منجر شود.
تقويت صندوق بيمه كشاورزي و فعال شدن اين صندوق با برنامه ريزي هاي اقتصادي و كارشناسي شده با كمك صنعت بيمه كشور مي تواند بخش كشاورزي ايران را دچار تحول كند و از بروز مشكلات و خسارات مشابه نظير مسائل و نگراني هاي ناشي از شيوع وبا و خسارات وارده به سبز يكاران كشور جلوگيري كند.
جا دارد مسئولان مربوطه در دوران آرامش و ثبات بخش كشاورزي در اين زمينه برنامه ريزي كنند تا در هنگام بروز بحران مشابه مانند اپيدمي بيماري هاي خطرناك، يا خشكسالي، از وارد آمدن خسارات جبران ناپذير به بخش كشاورزي كشور جلوگيري كنند.
به هرحال اگر اين تدبير دائمي پيشگيرانه مورد توجه قرار گيرد در مواردي مثل شيوع وبا و خسارت وبا، نه سبزي كاران دچار مشكل مي شدند و نه دولت براي در نظر گرفتن هزينه جبران خسارت آنها.

سال آينده
حقوق كاركنان دولت ۵/۱۴ درصد افزايش مي يابد
فارس: مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: حقوق پايه كاركنان دولت در سال آينده ۵/۱۴ درصد افزايش مي يابد.
محمد كردبچه اظهار داشت: شاخص افزايش حقوق در بخشنامه بودجه امسال ۳۸۰ بود كه در بخشنامه بودجه ابلاغ شده به دستگاه ها به ۴۳۵ افزايش يافته است.كردبچه افزود: بر اين اساس حقوق پايه درسال آينده ۵/۱۴ درصد افزايش خواهد يافت.
كردبچه همچنين حداقل عيدي پيش بيني شده براي كاركنان دولت در سال جاري را ۱۵۰ هزار تومان ذكر كرد و گفت: اين رقمي است كه در بخشنامه بودجه به دستگاه ها ابلاغ شده و ممكن است در هيأت دولت افزايش پيدا كند.
مدير كل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي درخصوص مراحل تدوين بودجه سال ۸۵ نيز اظهار داشت: برخي از دستگاه ها تاكنون پيشنهادات خود درباره بخشنامه را به سازمان مديريت ارائه كرده و برخي نيز ارائه نكرده اند.وي تأكيد كرد: لايحه بودجه تا ۲۹ آذرماه تهيه و براي بررسي در دولت ارائه خواهد شد.

ميزان اسقاط خودرو هاي فرسوده
به يك هزار دستگاه در روز مي رسد
گروه اقتصادي: چندي پيش بحث راه اندازي شهرك اسقاط خودروهاي فرسوده در كيلومتر ۴۰ جاده تهران - قم نزديك شهرك صنعتي شمس آباد مطرح شد كه هم اكنون بخشي از مراحل اجرايي راه اندازي آن طي شده است. باتوجه به تلاش هاي انجام گرفته ظاهرا بودجه موردنياز براي اسقاط خودروها به روش مكانيزه ميسر نشده است. عدم همسويي خودروسازان با مسوولان اين شهرك موجب ورود روزافزون قطعات دست دوم خودروهاي اسقاطي به بازار شده است كه اغلب نيز فاقد كيفيت هستند. در اين باره با شكرالله فائز معاون برنامه ريزي و امور توليد شركت شهرك هاي صنعتي تهران گفت وگو كرده ايم.
***
* ظرفيت اسقاط خودروهاي فرسوده در شهرك اسقاط سالانه چقدر است و چه تضميني براي جلوگيري از ورود قطعات دست دوم يدكي به بازار وجود دارد؟
- اين شهرك با هدف اسقاط فعلا ۲۰۰ هزار خودروي فرسوده در سال احداث شده است كه البته ظرفيت پيش بيني شده براي آن ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است. همچنين ايجاد واحدهايي با ظرفيت اسقاط ۲۵ هزار خودرو در اين شهرك پيش بيني شده است.قرار است با نظارت نيروي انتظامي امكان بازگشت قطعات فرسوده به چرخه توليد وجود نداشته باشد، اما بايد اذعان كرد وقتي مردم مي توانند با پرداخت ۱۰۰ هزار تومان اين قبيل خودروها را از ۲ شركت بزرگ خودروسازي كشور خريداري كنند پس احتمال اينكه قطعات يدكي پس از بازيافت وارد چرخه بازار شود وجود دارد.
* هزينه اسقاط هر دستگاه خودرو در شهرك اسقاط را چه ميزان پيش بيني مي كنيد و آيا شركت هاي داخلي خصوصي و خارجي تمايلي براي حضور در اين شهرك دارند؟
- هزينه اسقاط ۱۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده توسط بخش خصوصي حدود ۳ تا ۵ ميليارد تومان پيش بيني مي شود. تاكنون يك شركت خارجي و ۴ شركت داخلي متقاضي حضور در اين شهرك بوده اند كه با ۲ شركت داخلي بخش خصوصي به عنوان پيمانكار جهت بازيافت ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال قرارداد منعقد شده است.
* به اعتقاد شما دولت براي خروج خودروهاي فرسوده و خارج از رده چه اقدام اساسي بايد انجام دهد تا اجراي اين طرح با مشكل مواجه نشود؟
- باتوجه به اينكه هر خودروساز براي خريد خودروهاي فرسوده با پلاك سفيد و قرمز به ترتيب بايد يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و ۳ ميليون تومان به صاحب خودرو پرداخت كند و در مقابل مبلغ پرداختي را از محل تخفيف درنظر گرفته شده از سوي دولت براي ورود قطعات يدكي به داخل مجددا كسب كند، اين قبيل كاغذبازي ها خود باعث كندشدن روند اجراي طرح خروج خودروهاي فرسوده از رده شده است. بهتر است دولت يك رديف بودجه اي براي اين كار اختصاص دهد. از طرف ديگر با اختصاص بودجه امكان راه اندازي ۴ مركز ديگر پيش بيني شده براي اسقاط خودروهاي فرسوده نيز فراهم خواهد شد كه در اين صورت مي توانيم روزانه يك هزار دستگاه خودروي فرسوده را از رده خارج كنيم.

سرپرست وزارت نفت:
صنعت پتروشيمي نقش ويژه اي در اقتصاد ملي دارد
گروه اقتصادي: سرپرست  وزارت  نفت  گفت : صنعت  پتروشيمي  ازجمله  صنايعي  است  كه  ضمن  استفاده از مزيتهاي  نسبي  و قطعي ، سهم  و نقش  ويژه اي  در اقتصاد ملي  دارد.
مهندس  سيدكاظم  وزيري   هامانه سرپرست وزارت نفت ديروز در مراسم گشايش چهارمين  نمايشگاه  بين المللي  ايران  پلاست  ضمن  اعلام  اين  مطلب ، افزود: با تلاش  دست  اندركاران  و راه  اندازي  چهار خط پليمر جديد تا پايان  سال  جاري ، حدود يك  ميليون  تن  به  ظرفيت  فعلي توليد پليمر كه  حدود يك  ميليون  و ۵۰۰ هزار تن  در سال  مي باشد، افزوده  شود.
محمدرضا نعمت زاده مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي نيز در اين مراسم اعلام كرد، عمليات  ساختمان  و نصب  چندين  مجتمع  پليمري  بزرگ  مانند پتروشيمي لاله  و مارون ، آرياساسول  و جم  انجام شده و با راه  اندازي  اين  طرحها بتدريج  ۲ ميليون  و۵۰۰ هزار تن  به  ظرفيت  پليمري  كشور در يك  سال  آينده  اضافه  مي شود.
معاون  وزارت  نفت  گفت : طرحهاي  پليمري  در مسير خط لوله  اتيلن  غرب  نيز باتلاش  همكاران  صنعت  پتروشيمي پيش  مي رود.

احداث بزرگ ترين كارخانه آلومينيوم
كشور با سرمايه گذاري فرانسوي ها
گروه اقتصادي: بزرگ ترين كارخانه شمش آلومينيوم كشور با سرمايه گذاري ۵/۱ ميليارد دلاري توسط فرانسوي ها در نهاوند احداث خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي خانه معدن ايران، محمد تقي كاوياني، عضو هيات رئيسه كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي  گفت: يك شركت فرانسوي حاضر شده تا با سرمايه گذاري ۵/۱ ميليارد دلاري كارخانه ۲۵۰ هزار تني شمش آلومينيوم را در شهر تاريخي نهاوند احداث كند.
وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر اين شركت در نظر دارد تا ۷۵درصد سرمايه گذاري اين پروژه را توسط خود و ۲۵ درصد مابقي آن را از طريق وام بانكي در داخل كشور تامين كند.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۸۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۸۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۵۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۹۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۹۵
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۸۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۶۱۸

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |