يكشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۵ - Dec 4, 2005
زيست شناس دانشگاه راترجرز از موش هاي دستكاري شده آزمايشگاه ژنتيك مي گويد
اين موش ها از گربه نمي ترسند
موش هاي معمولي از شنيدن صداي شوك الكتريكي فلج مي شونداما با دستكاري ژنتيكي كاملا نسبت به اين صداها بي اعتنا مي شوند
009180.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مريم جعفراقدمي: يافته هاي جديد مهندسي ژنتيك نشان داده است دستكاري يك نوع پروتئين، ترس را در موش ها از بين مي برد. موش هاي دستكاري شده رفتارهاي صبورانه اي دارند و پژوهشگران اميدوارند با كمك اين يافته هاي جديد، بتوانند داروهاي بهتري براي درمان اضطراب و اختلالات رواني پيدا كنند. قبل از اين مي دانستند كه واكنش هاي همراه با ترس در موش ها و انسان مربوط به بخشي از مغز به نام آميگوالاست. دستكاري آميگوالا روش معمول براي نترس كردن موش ها بود. اما آسيب هاي مغزي در اين روش به قدري شديد بود كه نمي توانستند عامل اصلي كنترل  ترس را پيدا كنند.
اما حالا گلب شامياتسكي و همكارانش در دانشگاه راترجرز نيوجرسي، روش جديدي براي ساختن موش هاي نترس پيدا كرده اند. اين كار را با دستكاري يك ژن خاص به نام استاتمين انجام مي دهند. استاتمين پروتئيني توليد مي كند كه در ارتباط سلول هاي عصبي با يكديگر نقش مهمي دارد.
اين موش ها برخلاف موش هاي معمولي به شوك هاي الكتريكي اعتنا نمــي كننــــد. همچنين خيلي زود صداهاي مرتبط با اين شوك ها را از حافظه شان حذف مي كنند. در حالي كه موش هاي معمولي با شنيدن اين صداها از ترس فلج مي شوند، موش هاي نترس فعاليت معمول خود را با شادي بيشتري ادامه مي دهند. موش هاي دستكاري شده در محيط اطراف خود به دنبال فضاهاي باز مي گردند، كاري كه موش هاي معمولي از آن پرهيز مي كنند. موش ها معمولا در كنار ديوارها حركت مي كنند و از رفتن به فضاهاي باز مي ترسند. البته اين ترس باعث امنيت و بقاي آن ها مي شود. با مقايسه اين رفتارها در موش هاي معمولي و جهش يافته سؤال مهمي مطرح مي شود. آيا موش هاي دستكاري شده به جاي اين كه شجاع شوند، احمق شده اند؟ تيم تحقيقاتي دانشگاه راترجرز مي گويد نه، زيرا جانوران جهش يافته و معمولي در تست حافظه نتايج يكساني نشان داده اند. تست هايي مثل پيدا كردن جاي سطوح خشك در يك مارپيچ خيس كه براي سنجش حافظه طراحي شده بود. نتايج اين تحقيق در نشريه سل منتشر شده است و شاميا تسكي و همكارانش سؤال هاي جديدي را مطرح كرده اند. آن ها حدس مي زنند با يافتن عواملي كه ترس را كنترل مي كنند، مي توانند بنيان هاي شكل گيري حافظه را پيدا كنند. چنين حسي از آن جا مي آيد كه مي دانند پروتئين استاتمين مولكول هاي تقويت كننده ساختار سلول هاي عصبي را گسترش مي دهد. سلول هاي عصبي يا همان نورون ها بدون ساختارهاي تقويتي در ارتباط با يكديگر مشكل پيدا مي كنند. اين اختلال بر روي شكل گيري حافظه در اين بخش از مغز تأثير مي گذارد. به همين دليل است كه دستكاري در ژن استاتمين با مختل كردن حافظه مربوط به ترس، باعث بي توجهي موش به صداهاي ترسناك مي شود.
چشم انداز آينده اين تحقيقات كمك به داروسازان در طراحي داروهايي بهتر براي درمان اختلالات رواني است.
منبع: Nature.com

پيل هاي خورشيدي نانوبلوري
009186.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: آينده اي را تصور كنيد كه سقف  منازل مسكوني و ساختمان هاي تجاري مي تواند با فيلم هاي ارزان قيمت و فوق العاده نازك نيمه هادي  نانومقياس كه به خوبي، نور خورشيد را به انرژي الكتريكي تبديل مي كنند و حقيقتا تمام نيازهاي الكتريكي ساختمان را برطرف مي كنند، لايه گذاري شود. اين آينده توسط محققان آزمايشگاه بركلي يك مرحله به واقعيت نزديك تر شد.محققان آزمايشگاه بركلي و دانشگاه كاليفرنيا، نخستين پيل هاي خورشيدي فوق العاد نازك را ايجاد كردند. اين پيل هاي خورشيدي نانوبلوري دوتايي، در ارزاني و آساني ساخت همانند پيل هاي خورشيدي ساخته شده از پليمرهاي آلي هستند و مزاياي بيشتري به خاطر پايداريشان در هوا دارند چرا كه هيچ ماده آلي  ندارند.يان گور ي«ي از اين محققان گفت: نانوبلور هاي غيرآلي كلوئيدي ما كليه مزاياي اوليه تركيبات آلي،  نظير سنتز كنترل شده با قابليت توليد انبوه، توانايي فرآوري در محلول و حساسيت «م نسبت به افزودني ها را دارند، علاوه بر آن جذب پهن باند و خواص عالي انتقالي نيمه هادي هاي فتوولتائي« مرسوم را حفظ مي كنند.
اين محققان روشي توصيف مي كنند كه در آن بلور هاي نانوميله اي شكل دو نيمه هادي سلنيدكادميم (CdSe) و تلوريد كادميم (CdTe) جداگانه سنتز شدند و سپس در محلول حل شده و روي يك بستر شيشه اي هادي تنيده شدند. فيلم هاي حاصل كه حدود هزار برابر نازك تر از يك تار موي انسان بودند، بازده خوبي در حدود 3 جهت تبديل نور خورشيد به الكتريسيته از خود نشان دادند. اين مقدار قابل مقايسه با ميزان تبديل بهترين پيل  هاي خورشيدي آلي است، اما هنوز هم از فيلم هاي نازك پيل خورشيدي سيليكوني مرسوم پايين تر است.
گور گفت: واضح است كه ما هنوز راه طولاني اي را بايد جهت بهتر كردن ميزان تبديل بپيماييم. اما پيل هاي خورشيدي نانوبلوري دوتايي ما، فوق العاده نازك هستند و در محلول فرآوري شده اند، و قابليت «اهش هزينه پيل هاي آلي فوق العاده جذاب  را دارند.برخلاف پيل هاي خورشيدي نيمه هادي  متداول كه جريان الكتريسيته بين لايه هاي فيلم هاي نيمه هادي نوع  P و نوع n جريان مي يابد، با اين پيل هاي خورشيدي نانوبلور غيرآلي جديد، الكتريسيته به خاطر يك جفت مولكول كه به عنوان دهنده و گيرنده بارهاي الكتريكي ايفاي نقش مي كنند، جريان مي يابد، اين همان مكانيسمي است كه به وسيله آن الكتريسيته در پيل هاي خورشيدي پلاستيكي جريان مي يابد.گور گفت: چون كه پيل هاي خورشيدي نانوبلور غيرآلي ما بر مبناي مدل دهنده- گيرنده كه مخصوص سيستم هاي آلي مي باشند، كار مي كنند، به ما كمك مي كنند تا خواص مواد ويژه مورد نياز براي ساخت چنين ابزارآلاتي را بهتر بفهميم. اين كار همچنين برخي تشابهات كليدي بين پليمر و فيلم هاي نانوبلور را روشن مي كند.گور گفت: مرحله بعدي كار اين است كه سيستم نمونه خود را بهتر مشخصه يابي كرده و توسعه دهيم، چرا كه هنوز خيلي چيزها هست كه ما كاملا نفهميده ايم.بر طبق نظر بنياد انرژي(EF)، اگر پشت بام هاي تجاري و مسكوني موجود در آمري«ا با فيلم هاي نازك پيل خورشيدي پوشانيده شود، آن ها خواهند توانست حدود 710000 مگاوات الكتريسيته در ايالات متحده توليد نمايند كه اين بيش از كل الكتريسيته اي است كه اين كشور در حال حاضر قادر به توليد آن است. به خاطر ميزان نور خورشيد مناسب، كاليفرنيا به عنوان نخستين كانديدا براي اين فناوري در نظر گرفته شده است.


كشف منظومه شمسي مينياتوري
009183.jpg
ايرنا: ستاره شناسان موفق به كشف كوچكترين منظومه شمسي جهان شدند. به گزارش پايگاه اينترنتي آسوشييتدپرس، محققان با كمك تلسكوپ  هاي مستقر در زمين و فضا به رصد يك كوتوله قهوه  اي (يك ستاره به ثمر نرسيده) شدند كه جرم آن يك صدم جرم خورشيد است و صفحه اي از گاز و غبار آن را احاطه كرده است. كوين لوهمان از دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا و سرپرست اين تحقيق مي گويد اين كوتوله قهوه اي كه در فاصله 500 سال نوري از ما در مجموعه فلكي حرباء قرار دارد ظاهرا فرآيند تشكيل سيارات را مي گذراند و روزي به تولد يك منظومه شمسي منجر خواهد شد. منظومه شمسي ما زماني تشكيل شد كه ابر عظيمي از گاز و غبار متلاشي شد و خورشيد و سيارات حدود 5/4 ميليارد سال پيش از آن به وجود آمدند.اين جرم كيهاني كوچك ترين كوتوله قهوه اي است كه تاكنون كشف شده و ويژگي هاي تشكيل سيارات در آن مشاهده مي شود. اگر اين صفحه تشكيل سياره بدهد منظومه شمسي حاصله 100 بار كوچك تر از منظومه شمسي ما خواهد بود. كوتوله هاي قهوه اي از يك سياره بزرگ تر و از يك ستاره بسيار كوچك ترند. گمان مي رود اين كوتوله ها گوي هاي گازي باشند كه نتوانسته اند جرم كافي پيدا نموده و بدرخشند. محققان با استفاده از تلسكوپ  فضايي اسپيتزر و تلسكوپ هابل متعلق به سازمان فضانوردي ناسا و نيز رصدخانه هاي مستقر در زمين به اين كشف دست يافتند.

جديدترين تكنيك ساخت دندان مصنوعي
009189.jpg
گروه دانش و فناوري: فريبا خياطي دبير چهاردهمين كنگره علمي پروتز دندان با اعلام اين خبر افزود: جديدترين تكنيك توليد دندان مصنوعي، ساخت اسكلت هاي سراميك دندان مصنوعي به روش CAD – CAM است. اين تكنيك جديد، در كنگره امسال ارائه شد. در اين تكنولوژي، دندان تراش خورده فرد قالبگيري شده و قالب تهيه شده را براي تهيه اسكن به دستگاه اسكنر مي دهند. به گفته خياطي، در اين روش بر اساس اطلاعات ثبت شده در كامپيوتر، فرزهاي ظريفي به طور خودكار. اسكلت هاي سراميكي را تراش داده و قالب را فرم مي دهد. جزئيات مربوط به تكنولوژي ساخت دندان مصنوعي به روش CAD CAM در كنگره چهاردهم پروتز از سوي متخصصان از كشور كانادا معرفي خواهد شد.
دبير چهاردهمين كنگره علمي پروتز دندان اظهار داشت: اين كنگره امسال نيز افتخار دارد. مانند هر سال پرچمدار نوآوري هايي در زمينه علوم مختلف پروتز باشد كه از مهم ترين آن ها مي توان به نوآوري هايي در زمينه ساخت دندان مصنوعي، پلاك هاي ارتدنسي و گاردهاي دنداني براي محافظت از دندان ورزشكاران اشاره كرد كه در اين كنگره ارائه خواهد شد. هدف از برگزاري اين كنگره دستيابي تكنولوژيست هاي پروتز دندان به جديدترين دستاوردهاي علمي پيشرفته جهان و تكنيك هاي لابراتواري ساخت انواع پروتز هاي دنداني و نيز آشنايي آن ها با مواد و تجهيزات نوين لابراتواري و نحوه كار با آن هاست.
قابل ذكر است. چهاردهمين كنگره علمي سالانه پروتز دندان از سوي جامعه دندان سازان ايران (NGO) و با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (اداره سلامت دهان و دندان) در راستاي اهداف عالي صنفي و آموزش هاي دانشگاهي 9 تا 11 آذر ماه امسال در مجموعه فرهنگي ـ ورزشي وزارت كار در تهران برپا شد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |