يكشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۵ - Dec 4, 2005
با حكم مقام معظم رهبري
محمد فروزنده در رياست بنياد مستضعفان ابقا شد
ايسنا: حضرت آيت ا... خامنه اي طي ابلاغي آقاي محمد فروزنده را براي يك دوره پنج ساله ديگر در رياست بنياد مستضعفان منصوب كرد. متن حكم مقام معظم رهبري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي محمد فروزنده دام توفيقه
اكنون كه بحمد الله تلاش هاي مجدانه جنابعالي و اعضاي محترم هيات امنا به توفيقات، تجارب و دستاورد هاي باارزشي نائل گشته است، پيرو ابلاغيه مورخ ۳/۵/۱۳۸۳ مبني بر ضرورت ادامه فعاليت هاي شما در سمت رياست بنياد مستضعفان، مسئوليت جنابعالي را براي مدت پنج سال از تاريخ ۳۱/۴/۱۳۸۳ تمديد مي كنم.اميدوارم با توجه به اصلاح اساسنامه آن بنياد و پس از اقدام اساسي و مهم تجميع نهاد هاي متولي امور ايثارگران و تشكيل بنياد شهيد و امور ايثارگران، در چارچوب ماموريت  راهبردي بنياد، مبني بر« كمك به ارتقاي سطح زندگي مادي، معنوي و فرهنگي مستضعفان و محرومين جامعه همراه با اداره بهينه دارايي هاي تحت پوشش و با حضور موثر در صحنه هاي اقتصادي در چارچوب سياست هاي كلي نظام » از همه توان و ايمان خود بهره گيريد.
اميد است در راستاي خدمت بايسته و شايسته به محرومان و مستضعفان و تحقق اهداف عاليه بنياد، اهتمام جدي در تجديد سازمان و به كارگيري بيش از پيش نيرو هاي لايق و امين داشته باشيد.توفيقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
سيد علي خامنه اي

لاريجاني:
ايران براي مذاكرات طرح دارد
009255.jpg
ايسنا: بنا به اعلام دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، مذاكرات با سه كشور اروپايي ظرف يكي دو هفته  آينده «مانند مذاكراتي كه ايران با روسيه و چين و كشورهاي غيرمتعهد» دارد، انجام خواهد گرفت.
علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان روز گذشته در ديدار با نديم عيسي الجابري، دبيركل حزب فضيلت عراق در جمع خبرنگاران گفت:همكاري هايي كه گروه هاي فعال در عراق دارند، درتثبيت موقعيت عراق موثر است و حزب فضيلت عراق نيز يكي از احزاب موثر در عراق است كه در شرايط فرهنگي و سياسي عراق تاثيرگذار است.
لاريجاني در پاسخ به اين سئوال كه گفته مي شود معاون رئيس مجلس عراق از تشكيل شورايي براي مشورت با سفير آمريكا در عراق براي مذاكره با ايران خبر داده است، گفت:سخني در اين باره نشنيده ام.
وي درخصوص اخباري كه از تعامل ايران با آمريكا در موضوع عراق مطرح شده است و آيا چنين مساله اي در دستور كار شوراي عالي امنيت ملي قرار دارد؟ گفت:هيچ پيشنهاد دقيقي به ما داده نشده است و اين مساله در سطح رسانه ها وجود دارد و ما نمي توانيم درمورد چيزي كه مطرح نشده است، نظر دهيم.
وي در پاسخ به اين سئوال كه فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان در اظهارنظري بيان كرده كه منتظر علامتي از سوي ايران براي پاسخ به اين پيشنهاد هستيم كه چرخه  سوخت هسته اي بسته را منتفي بداند گفت: من در اينكه اروپا براي انجام مذاكرات مصمم است، ترديدي ندارم. بين سياست هاي اعمالي و اعلاني بايد تفاوت قائل شد. آنچه كه به طور رسمي به معاون بنده اعلام شده است، بحث آغاز مذاكرات بوده است و چيزي در اين زمينه ها مطرح نيست.
وي درخصوص تعيين زمان و مكان و سطح مذاكرات گفت: ظرف يكي دو هفته  آينده مذاكرات انجام مي شود.
لاريجاني تصريح كرد:در شرايط فعلي معتقدم در آينده اي نزديك مذاكرات با سه كشور اروپايي مثل مذاكراتي كه با روسيه و چين و كشورهاي غير متعهد داريم، انجام خواهد شد.
وي درخصوص اظهارات محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي كه حل بخشي از مساله  هسته اي ايران را منوط به حضور آمريكا در مذاكرات كرده است، گفت: ما جلوي اظهارنظرها را نمي توانيم بگيريم.
هر كسي بر حسب مصالحي كه مي انديشد، براي حل موضوعاتي كه در صحنه   بين المللي وجود دارد، مي تواند نظراتي ارايه كند، اما چيزي به عنوان نظر رسمي داده نشده است كه تركيب خاصي از مذاكرات صورت گيرد.
وي افزود: با توجه به اين كه جايگاه مديركل آژانس از اهميت خاصي برخوردار است، اما چنين نظري از سوي ايشان به ما داده نشده است و بيشتر جنبه  تبليغاتي دارد.
علي لاريجاني در پاسخ به سئوالي مبني بر موضوع سهام هسته اي كه بناست در اختيار عموم مردم قرار گيرد و بررسي اين مساله در شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: اين موضوع در دولت مطرح شده است و متعاقب طرح رئيس جمهور كشورمان اعلام شد كه براي گرفتن بهانه ها از دست ديگران و شفافيت برنامه هاي هسته اي ايران، بخش خصوصي و دولتي در داخل و خارج مي توانند در كارخانه غني سازي ايران سهيم باشند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اين كه آيا جزييات طرح پيشنهادي محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور و شرايط اعطاي سهام به نمايندگان بخش خصوصي و دولتي در داخل و خارج توضيح داده شده است، گفت: ضوابطي را سازمان انرژي اتمي براي اين امر تدوين كرده است و جزوه اي در اين باره مدون شده است كه بزودي براي بخش خصوصي و دولتي داخل و خارج اعلام خواهد شد. اين امكان براي درصدهايي از مشاركت اين شركت هاست. بر اساس اين طرح، مقررات تصويبي و تقنيني كار انجام شده است.
وي درخصوص حضور روسيه در مذاكرات به عنوان طرف چهارم و احتمال ارايه پيشنهادي از سوي اين كشور براي غني سازي در خارج از خاك ايران گفت: هيچ شرط و يا پيشنهادي در اين مورد مطرح نيست.
لاريجاني در پاسخ به سئوالي در اين باره كه اخباري مبني بر خريد سيستم هاي ضد موشك ايران از روسيه مطرح است، گفت: همكاري هاي ايران و روسيه در زمينه  مسايل تسليحاتي مساله  پيچيده اي نيست و در گذشته هم مطرح بوده است و در اين مساله منعي هم وجود ندارد. ما به بسياري از كشورها هم سلاح مي فروشيم و هم سلاح مي خريم. اين كه هر گونه تحرك ايران زير ذره بين قرار گيرد و درموردش بحث شود، لزومي نمي بينيم كه در اين مورد پاسخ دهيم.
لاريجاني در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه آيا هنوز نمي توان از محتواي نامه  شما به وزراي خارجه سه كشور اروپايي مطلع شد؟ گفت: آرام آرام مي توان در اين مورد صحبت كرد.
وي در اين باره افزود:ما در نامه توضيح داديم كه چه مسيري از مذاكرات طي شد و اشكالاتي كه در اين مسير وجود داشت را كالبدشكافي كرديم. در عين حال در نامه گفتيم كه منهاي مشكلات، اگر در چارچوبي خاص كار ادامه پيدا كند، ما براي مذاكرات آمادگي داريم به شرط آن كه زمان، چارچوب و هدف مشخصي داشته باشيم.
لاريجاني يك بار ديگر در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه چرا روسيه قبل از اينكه طرحي وجود داشته باشد، موضوع پيشنهادش به ايران رسانه اي و تبليغاتي مي شود؟ گفت: در سفر مشاور عالي امنيت ملي روسيه به ايران مطرح شد كه هيچ طرحي از سوي روسيه به ايران وجود ندارد. نبايد ايراد را به روس ها گرفت كه چرا پيشنهادشان را قبل از ارايه تبليغاتي كردند، چرا كه اساسا از سوي روسيه طرحي وجود نداشته است.
وي گفت: البته انگيزه هاي تبليغاتي در دنيا وجود دارد كه مي خواهد مساله  طرح روسيه را بزرگنمايي كند، بايد جستجو كرد كه چرا برخي به دنبال چنين سوژه سازي هايي هستند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به اين سئوال كه آيا از سوي ايران طرحي براي ارايه به اروپا در مذاكرات آينده وجود دارد؟ گفت: قطعا طرحي وجود دارد، اما در حال حاضر قابل بيان نيست.

قائم مقام دبير شوراي عالي امنيت ملي:
نطنز يك محور مذاكرات آتي ايران و اروپا است
ايسنا: قائم مقام دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تأكيد كرد كه مقامات آمريكايي پيش از هرگونه مذاكره با هياتهاي ايراني، بايد پيش شرطهاي جمهوري اسلامي ايران را تامين كنند.عبدالرضا رحماني فضلي، قائم مقام دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با بيان اين كه دليلي براي اجراي طرحهاي هسته اي در خارج از ايران وجود ندارد، اظهار داشت: ايران هرگونه پيشنهاد براي سرمايه گذاري، مديريت و اجراي عمليات مشترك طرح هاي هسته اي را كه منجر به انتقال فن آوري شود، مي پذيرد.وي در ارتباط با اخبار منتشرشده مبني بر وجود پيشنهادي از جانب روسيه براي مشاركت در زمينه فعاليت هاي مربوط به چرخه سوخت هسته اي كشورمان، تصريح كرد: روسها هنوز طرح مدوني براي همكاري مشترك با ما ارايه نكرده اند و ما منتظر ارايه طرح مكتوب اين كشور هستيم.
رحماني فضلي هم چنين با اشاره به دور جديد مذاكرات هسته اي كشورمان با سه كشور اروپايي گفت: نحوه راه اندازي مجتمع نطنز، يكي از محورهاي مذاكرات جديد ايران و اروپا خواهد بود.

تازه ترين تحولات برنامه هسته اي ايران پيشنهاد چك
براي مشاركت در برنامه هسته اي ايران
گروه سياسي : مساله ازسرگيري مذاكرات هسته اي ايران و اروپا به موضوع داغ محافل سياسي و مطبوعاتي تبديل شده است و ناظران منتظر آن هستند كه ببينند چه شرايطي نهايتا به ازسرگيري مذاكرات منجر خواهد شد.در تازه ترين تحولات مربوط به فعاليت هاي صلح آميز ايران جمهوري چك براي مشاركت در برنامه هسته اي ايران اعلام آمادگي كرد.
پس از انجام سفر پنج روزه گروه دوستي پارلمان ايران و چك روز گذشته اعضاي شش نفره اين گروه با دستاورد طرح پيشنهادي چك براي مشاركت در فناوري هسته اي ايران به كشور بازگشتند.
حميدرضا حاجي بابايي رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و چك با مثبت ارزيابي كردن فضاي تعامل ميان دو كشور يادآور شد كه تمامي مسئولان چك از ارتباط همه جانبه و متوازن اقتصادي و سياسي ايران و چك استقبال كردند.
وي با بيان اينكه وزير اقتصاد چك براي مشاركت اين كشور در فناوري هسته اي ايران اعلام آمادگي كرده است، ادامه داد: قرار بر اين شد تا ماليات مضاعف موجود در گمرك ميان دو كشور از سوي ايران حذف شود تا وزير امور خارجه اين كشور طي دو ماه آينده با سفر به ايران با مقامات جمهوري اسلامي ايران به مذاكره جهت حل مشكلات روابط فيمابين پرداخته و بحث مشاركت در فناوري هسته اي ايران را پيگيري كند.
توصيه البرادعي به ايران
محمد البرادعي گفت كه تمايل دارد ظرف چند ماه آينده دست كم درباره گذشته برنامه هسته اي ايران به نتيجه برسد.
محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگوي اختصاصي با تلويزيون ان.دي.تي.وي هند اظهار داشت: معتقدم كه راه حل بادوام براي مساله هسته اي ايران يا كره شمالي و يا يك مساله امنيتي بايد از طريق مذاكره و گفت وگو حاصل شود.وي ادامه داد:مي توان تنش ايجاد كرد و اعمال فشار كرد، اما در نهايت لازم است طرف ها بنشينند و درباره اختلافات شان مذاكره كنند.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي با ذكر اين كه از آرام بودن نشست اخير شوراي حكام آسوده خاطر و خرسند است، گفت:اما همچنين انتظار دارم ايران به درخواست جامعه بين المللي مبني بر اين كه بايد شفاف تر و فعالانه تر باشد و به آژانس براي حل و فصل تمامي مسايل باقيمانده كمك كند، گوش فرا دهد، زيرا شكيبايي كل جامعه روبه پايان است.البرادعي ادامه داد:ما اين كار را مدت سه سال است، انجام داده ايم و نمي توانيم براي هميشه درباره برنامه گذشته (ايران) تحقيق كنيم.
وي افزود:ما در حال حاضر بيشتر قطعات اين پازل را شاهد هستيم، اما قطعات ديگري همچنان گم شده اند.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي با اشاره به اين كه ايران در قلب خاورميانه قرار دارد و خاورميانه در حال حاضر همسايه هايي كه با يكديگر روابط دوستانه داشته باشند را شاهد نيست، ادامه داد: بنابراين هرگونه پيچيدگي يا تشديد موقعيت، پيامدهاي مهمي نه تنها براي ايران، بلكه براي كل خاورميانه به دنبال خواهد داشت و به همين علت است كه اميدوارم ايران اين امر را درك كند.البرادعي در پاسخ به اين سوال كه آيا با نگراني هاي مطرح شده به ويژه از جانب آمريكا درخصوص قصد ايران براي توليد سلاح هسته اي موافق است يا خير؟ گفت: ما موافق نيستيم و مخالف نيستيم، من همواره مي گويم كه هنوز نمي توان در اين باره قضاوت كرد و ما مي خواهيم روند مقتضي را دنبال كنيم.
وي با ذكر اين كه هنوز به روشني به چنين نتيجه اي نرسيده ايم، افزود: هرگونه اطلاعاتي كه در اختيار داشته باشيم، بايد اطمينان يابيم كه معتبر است و بايد اطمينان يابيم كه اين مساله به مسلح شدن مربوط نمي شود.مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: يادداشتي وجود داشت كه باعث طرح پرسش هايي شده بود، مبني بر اين كه چرا ايران بايد سندي را داشته باشد كه به راه اندازي غني سازي اورانيوم و تبديل آن به فلز مربوط مي شود.
وي ادامه داد: به عنوان مثال كاربرد اين مساله فقط در زمينه تسليحاتي است، اما بار ديگر ايراني ها به ما گفتند كه آن را از شبكه غيرقانوني قاچاق بدون اين كه درخواستش را كرده باشند، دريافت كرده اند.البرادعي گفت: آن چه بايد انجام دهيم، اطمينان يافتن از آن است كه آيا آنها برگه ديگري را نيز دريافت كرده اند يا خير. آن سند به خودي خود حساس ترين بخش اطلاعات درباره چگونگي تبديل اورانيوم غني شده به شكل كروي يا سلاح نيست.مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: تمايل دارم ظرف چند ماه آينده درباره اين پرونده دست كم درباره برنامه گذشته آن به نتيجه برسم.
وي در پاسخ به سوالي درخصوص پيشنهاد هسته اي روسيه به تهران گفت: قطعا برعهده ايراني هاست كه به اين پيشنهاد پاسخ گويند و من اميدوارم كه آنها به پيشنهاد روسيه نگاه خوبي داشته باشند.البرادعي ادامه داد: درك من اين است كه اين صرفا انتقالي است كه براي اعتمادسازي لازم است.
از سوي ديگر وزير امور خارجه آمريكا در سفر به برلين، بخارست، كيف و بروكسل درباره برنامه هسته اي ايران گفت وگو خواهد كرد.وزير امور خارجه آمريكا در سفر اروپايي خود، گفت وگو درباره تماس هاي هسته اي اروپا با ايران، عراق، افغانستان، تحكيم اصلاحات اوكراين، گسترش حاكميت دموكراتيك در كشورهاي مشكل ساز منطقه از جمله بلاروس را در دستور كار خود دارد.
ناتو و بي رغبتي براي ورود به مسئله هسته اي ايران
عليرغم تحركات آمريكا براي همسوكردن مخالفان برنامه صلح آميز هسته اي ايران روزنامه پنينسولا به نقل از دبيركل ناتو نوشت:ناتو درصدد و يا خواهان ايفاي نقش در ترغيب ايران به رهاكردن برنامه هسته اي اش نيست.
اين روزنامه قطري به نقل از پاپ دوهوپ شفر، دبيركل ناتو كه براي شركت در كنفرانس يك روزه نقش ناتو در امنيت خليج فارس به دوحه سفر كرده بود نوشت: ناتو هم چنين قصد ندارد ردپاي سياسي پررنگي داشته باشد.وي گفت كه اعضاي اتحاديه اروپا و ايران براي آرام كردن موقعيتي كه بر اثر برنامه هسته اي ايران ايجاد شده با يكديگر تعامل دارند.

بر اساس نظر شوراي نگهبان ، طرح الزام دولت به
تعليق اقدامات داوطلبانه  مغاير شرع و قانون اساسي نيست
ايسنا: شوراي نگهبان طرح الزام دولت به تعليق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع يا گزارش پرونده هسته اي به شوراي امنيت را مغاير با موازين شرع و قانون اساسي ندانست.همچنين در جلسه اخير اين شورا لايحه تشكيل سازمان صنايع هوافضاي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران بررسي و مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.
لايحه ممنوعيت قلع ساختمان هاي آموزشي و پرورشي تابع وزارت آموزش و پرورش در اين جلسه بررسي و مجددا مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفت.

وزارت امور خارجه روسيه:
قرارداد تجهيزات دفاعي با ايران كاملاً قانوني است
ايرنا: سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه گفت: تمام قراردادهاي نظامي اين كشور از جمله قراردادهاي نظامي با ايران، با تعهدات بين المللي روسيه در مورد جلوگيري از انتشار سلاح كشتار جمعي و قوانين اين كشور مطابقت دارد.
«ميخاييل كامنين» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالي در مورد امضاي قرارداد تحويل تجهيزات نظامي به ايران گفت: اين قرارداد تنها مربوط به تحويل سلاحهاي دفاعي به ايران مي باشد. وي گفت اين موضوع كاملاً قانوني و مطابق قوانين بين المللي است.

معاون سياسي وزير كشور: احزاب جلسات منظم ندارند
ايسنا: معاون سياسي وزير كشور گفت: تاكنون حدود ۲۲۰ حزب و گروه سياسي در وزارت كشور ثبت نام شده اند كه تعداد محدودي از آنها جلسات منظم حزبي دارند.
علي جنتي طي سخناني در جمع معاونين و فرمانداران شهرستان هاي استان خراسان بر ضرورت تقويت احزاب و بازنگري و بررسي قانون احزاب و آيين نامه اجرايي آن تأكيد كرد.
وي به اجراي طرح آمارگيري نفوس و مسكن در سال آتي، افزايش۲۰ نماينده به نمايندگان فعلي مجلس شوراي اسلامي و تغييرات احتمالي در برخي از حوزه هاي انتخابيه اشاره كرد و ضرورت تهيه و اجراي طرح جامع انتخابات با هدف رفع اشكالات قانوني، بازنگري در قانون شوراهاي اسلامي شهر و روستا، اصلاح انتخابات رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و كاهش هزينه برگزاري انتخابات را مورد تأكيد قرار داد.
معاون سياسي وزير كشور از حاشيه نشيني به عنوان يكي از مشكلات مبتلابه كشور در شهرهاي بزرگ و از جمله مراكز ۱۱ استان نام برد و از بررسي اين موضوع به لحاظ اهميت و حساسيت آن در شوراي امنيت كشور خبر داد.
جنتي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مطالبات فزاينده در موضوع ارتقاء سطح تقسيمات كشوري نقاط مختلف كشور، ضرورت تحقق طرح جامع تقسيمات كشوري موضوع ماده ۷۳ قانون برنامه چهارم توسعه را خاطر نشان كرد و انجام كار كارشناسي دقيق و بررسي همه جانبه سطوح مختلف تقسيمات كشوري و همچنين افزايش اختيارات مسئولان محلي در اين زمينه را مورد تأكيد داد.

نشست مشترك استانداران و رئيس جمهوري
امروز برگزار مي شود
فارس: نشست مشترك استانداران و رئيس جمهوري با هدف بررسي و نهايي كردن اختصاص منابع استاني بانك ها صبح امروز در تهران برگزار مي شود.
در اين نشست فوق العاده كه رؤساي بانك هاي عامل كشور نيز حضور دارند، اختصاص منابع استاني بانك ها با هدف هزينه شدن توسط مديريت مناطق و پرهيز از تمركز گرايي مورد بررسي و مصوبات آن نهايي خواهد شد.
رئيس جمهوري در سفرهاي استاني خود نيز براين مسئله تاكيد و يكي از راهكارهاي توسعه مناطق محروم را اختصاص منابع بانكي به استانها با هدف هزينه كرد توسط مديريت منطقه اي و توسعه متناسب اعلام داشت.
در نشست استانداران با رئيس جمهوري غير از روساي عامل بانكهاي كشور، وزير كشور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز حضور خواهند داشت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |