پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۹ - Dec 8, 2005
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله:
نزديك ترين شما به من در روز قيامت كساني هستند كه در گفتار راستگوتر و در امانت داري استوارتر و در عهد و پيمان باوفاتر و در اخلاق، نيكوتر و نسبت به مردم نزديك تر و خدمتگزارتر باشند.
بحارالانوار ج ۷۲ ص ۹۴
امروز با حافظ
كه ز انفاس خوشش بوي كسي مي آيد
مژده اي دل كه مسيحا نفسي مي آيد
زده ام فالي و فريادرسي مي آيد
از غم هجر مكن ناله و فرياد كه دوش
گريه براي مردي كه خنداندن را فراموش نكرد
نوذري هم رفت
009660.jpg
گروه ادب و هنر :منوچهر نوذري هنرمند پرسابقه راديو، تلويزيون، سينما و تئاتر پس از يك دوره بيماري ديروز در بيمارستان مدرس تهران دار فاني را وداع گفت. او كه از مدت ها پيش به خاطر ابتلا به بيماري كليوي در اين بيمارستان بستري شده بود از مدتي قبل به حالت كما رفت تا اينكه در سن ۶۹ سالگي صحنه زندگي را ترك گفت.
همه مخاطبان راديو، برنامه صبح جمعه با شما را با صداي دلنشين منوچهر نوذري شناخته بودند، تنوع نقش آفريني وي در اين برنامه تا سال ها با همراهي و همفكري دوستان نوذري، اين برنامه راديويي را جزو سرآمدهاي تاريخ راديو قرار داده است. عليرغم زندگي پرفراز و نشيب اين گوينده و مجري قديمي، هم مخاطبان راديويي او را با نقش هاي آقاي ملون و دست و دلباز به خوبي مي شناختند. نقشي كه به نوعي در تلويزيون هم در قالب سريالي ادامه يافت.
حالا بعد از چند دهه تلاش پيگير در حوزه هاي رسانه اي او آرام گرفته است.
نوذري تنها كسي بود كه در ميان چشمان حيرت زده مخاطبان تلويزيون ايران جلوي دوربين رفت و گفت: تصوير من را در جعبه اي كه مي بينيد نامش تلويزيون است.
حضور بيش از ۵۳ سال در عرصه هاي رسانه اي و هنري از او چهره مردمي و ماندگار ساخته بود هرچند كه عليرغم آرزوي قلبي اش مبني بر كسب عنوان چهره ماندگار عرصه هنر، نتوانست به اين جايگاه رسمي دست يابد اما چه بخواهيم و چه نخواهيم منوچهر نوذري در قلب و ياد تك تك مخاطبان راديويي و رسانه اي ماندگار خواهد بود.
ناگفته نماند كه افرادي مشابه منوچهر نوذري در جامعه رسانه اي كشور اندك نيستند، با اين حال در طول اين سال ها تاريخ شفاهي رسانه ايران يكي پس از ديگري نقاب در خاك مي كشند. گنجينه هاي ماندگاري چون مقبلي، مهرپرور، فضلي، دانشي، ديهيم و والامقام و هم اينك نوذري ديگر در ميان ما نيستند.
منوچهر نوذري علاوه بر حضور در راديو، در دوبله نقش هاي فيلم هاي سينمايي نيز تجربه طولاني داشته است. تجربه خلق صداهاي راج كاپور تا دني كي، همه مخاطبان راديو عنصر خنده و طنز را از او به يادگار دارند هرچند كه او سال ها به خاطر مشكلات زندگي در درون گريه مي كرد اما هيچ گاه خنداندن مردم را فراموش نكرد.
مجموعه هاي تلويزيوني كوچه اقاقيا، عصاي پيري و باجناق ها تصوير ديگري از هنرمندي او را ثبت كرده است. با اين حال عمر او كفاف نداد كه شاهد اكران فيلم سينمايي«چند مي گيري گريه كني» باشد. فيلمي كه با طنازي او و به همت شاهد احمدلو ساخته شده است.
امروز منوچهر نوذري در ميان ما نيست كه مردم را بخنداند ولي دوستان او در راديو و تلويزيون هستند تا راه ماندگار او را در عرصه طنز و بازنگري دنبال كنند.
روزنامه همشهري، فقدان اين هنرمند پرسابقه حوزه رسانه را به خانواده اش و مخاطبان راديو و تلويزيون تسليت مي گويد.

اخبار دانشگاه از شبكه خبر پخش مي شود
شبكه خبر به سردبيري علي  صالح نيا اخبار بخش دانشگاه شبكه خبر را بر روي آنتن مي برد.
بنا بر گزارش ايسنا، صالح نيا در آستانه روز دانشجو در مطلبي مكتوب، سرويس دانشگاه شبكه خبر را معرفي كرده است.
صالح نيا در ابتداي اين مطلب آورده است: صداوسيما رسانه اي ملي است كه اطلاع رساني به مخاطبان از رسالت هاي مهم آن است، از اين رو مسؤولان اين سازمان با ايجاد شبكه هاي مختلف راديو تلويزيوني همواره سعي مي كنند، نياز مخاطبان را پاسخ دهند.
از آن جا كه امروزه با گسترش رسانه هاي صوتي و تصويري در دنياي ارتباطات، بايد از لحظه ها بهره گرفت تنوع مخاطبان مي طلبد كه رسانه ملي با طراحي بخش هايي جديد به تامين نياز مخاطبان اقدام كند.
وي درباره اين كه چرا و چگونه بخش اخبار دانشگاه طراحي شد و به مرحله اجرا رسيد؟ افزود: بررسي روند رويدادهاي گذشته در هر جامعه نشان مي دهد قشر فرهيختگان همواره از تاثيرگذاران و هدايت گران جامعه بوده اند. ايران اسلامي نيز با بيش از دو ميليون دانشجو و هزاران طلبه يكي از كشورهاي جوان و پوياست كه بر اساس برنامه ريزي ها در آينده نزديك سرآمد علمي منطقه خواهد شد.

مدير انتشارات روشنگران:
كتابفروشان نمي توانند مثل ناشران از ماليات معاف باشند
مشكل اصلي در صنف نشر اين است كه اتحاديه ناشران و اتحاديه كتابفروشان يكي است و اين دو صنف بايد اتحاديه هاي جداگانه اي داشته باشند.
شهلا لاهيجي مدير انتشارات روشنگران و مطالعات زنان ضمن اعلام اين خبر به مهر گفت: ناشران كار توليد فكري انجام مي دهند و كتابفروشان به كسب خاصي مشغول هستند و اين دو فعاليت از نظر ماهيت با هم متفاوت هستند.
اين ناشر در ادامه افزود: اگر كتابفروشان مي خواهند به عنوان مثال از پرداخت ماليات معاف باشند بايد راهكاري ديگر براي آن انديشيده شود و نمي توان اينگونه استدلال كرد كه چون ناشر از پرداخت ماليات معاف است كتابفروش هم از ماليات معاف باشد.
لاهيجي تصريح كرد: اگر دولتمردان تصميم دارند حرفه نشر را ارتقاء وتعداد كتابفروشي ها را افزايش دهند،مي توانند كتابفروشي ها را هم تحت قانون نشر قرار داده و آنها را هم از معافيت مالياتي بهره مند كنند.
وي تصريح كرد: در موضوع معافيت ناشران از چاپ به هيچ وجه نمي توانيم كه تصور كنيم همانند ناشران كتابفروشان هم از پرداخت ماليات معاف هستند چون اتحاديه واحدي دارند.
مدير نشر روشنگران در ادامه افزود: ناشران براي كتابي كه توليد مي كنند و به فروش مي رسانند هيچ مالياتي نبايد پرداخت كنند ولي آيا شركت پخش كتابي كه از من كتاب مي خرد هم براي سودي كه مي برد نبايد ماليات بدهد ؟
اين ناشر در ادامه افزود: اگر موسسه بزرگي با چندين فروشگاه بزرگ و زنجيره اي كتاب در كشور فعاليت كند ديگر به اين موسسه نمي توان موسسه نشر گفت و اين موسسه نشر نيست بلكه فعاليت اقتصادي بزرگي است كه بايد ماليات خود را هم بپردازد.

جشنواره سراسري شعر كوتاه كوتاه
برگزيدگانش را اعلام كرد
نخستين جشنواره شعر كوتاه كوتاه دانشجويان سراسر كشور عصر ديروز با اعلام برگزيدگان در دانشگاه الزهرا به كار خود پايان داد.
به گزارش ايسنا در بخش هايي از بيانيه هيات داوران اين جشنواره آمده است: شعر و ادبيات دانشجويي در نيم قرن اخير همواره بخشي از پيكره ادبيات معاصر فارسي، آن هم بخشي پيشرو در نزد اهل ادبيات مطرح بوده است.
در دهه هاي گذشته چه بسيار دانشجوياني كه با انتشار نخستين دفترهاي شعر يا داستان هايشان از خود چهره اي به يادماندني در اذهان خوانندگان ادبيات به جا گذاشتند. پيوند استوار بين دانشجويان و ادبيات مدرن و مترقي به رغم تمام محدوديت هايي كه در نظام دانشگاهي كشور نسبت به ادبيات معاصر اعمال مي شود، نشان دهنده روح نوجو، پيشرو و تجربه گراي جوانان، به ويژه دانشجويان است.
هيات داوران برندگان نهايي اين جشنواره را به شرح زير اعلام كرد:
منصوره رفاعي، سميه زارع، ابراهيم شيرگيرسوها، سعيد قربانيان، راحله فاضلي، مرتضي اردستاني، حميدرضا حميده و انسيه اكبري.
همچنين شعرهاي مهران اميرحسيني، مانا سرايي، مرواريد رستمي، ليلا نوحي تهراني، محمد حاجي پور، ثنا نصاري، برهان بيگ زاده، مريم شاهيني، اشرف سرلك، منصوره سادات فضلي، ميثم مهرنيا، زهرا ربيعي زاده، صاحبه نادرپور، پيام عزيزي، نفيسه سليمي، مريم كريمي و مهدي قاسميان اميري به عنوان شعرهاي برگزيده اعلام شدند.
پيش از اعلام برندگان محمد شمس لنگرودي، عنايت سميعي و حافظ موسوي درباره شعر كوتاه سخناني ايراد كردند.

ناگهان چه زود دير مي شود
محمد كربلايي احمد هم رفت و حالا همگي باز دست به قلم شده ايم. همه يادمان آمده كه چه دوستي را ... چه همكاري را ... چه چشمي را از دست داده ايم.
خاطره هايش برايمان زنده شده، گفته هايش و خواسته هايش ياد همه آمده و ... مثل هميشه يادمان آمده اما دير، مثل هميشه دير...
كاش تا بود، مي ديديمش، حسش مي كرديم، مي شنيديمش، همكارمان را، دوستمان را، چشممان را، محمد كربلايي احمد را.
روحش شاد - يادش گرامي
علي رضا دژدار

نگاه
عاشق معشوق كش
هوشنگ صدفي
مي گويند هواپيما نقص فني داشته است شايد مسافران آن از جنس ديگري بودند كه سفر را به حضر ترجيح دادند و مثل برخي از مسافران عادي هوايي، قيد پرواز را نزدند. تجربه سال هاي خون و حماسه نشان داده كه خبرنگار و عكاس رسانه اي هميشه خود را به كانون خطر مي زند هرچند كه بيم جان داشته باشد.
مگر شهيد مرتضي آويني اين كار را نكرد .او بعد از پايان جنگ تحميلي روي مين رفت، مگر احمدرضا درويش فيلمساز براي ثبت حماسه هاي ايثار در خليج نيلگون فارس همسفر كوسه ها نشد و يا جواد شمقدري در جزيره دوئيجي با پوتين هاي خون آلود، جنازه همرزم فيلمبردارش آيت سيفي را به دوش نكشيد و يا روا يتگران فتح در هنگامه نبرد مرصاد با تن زخمي دشت هاي اسلام آباد را شبانه طي نكردند و يا بابارضاي خندان با دوربين روي مين نرفت و يا چهل شاهدان فتح المبين در ميان غريو شادي رزمندگان يكي پس از ديگري پر نكشيدند.
اهل رسانه باشي و آرام و قرار داشته باشي؟! دورباد. قلم به دست و تصويرگر باشي و از غم و شادي مردم بگريزي؟! پس رسا نه اي بودن قرين خطركردن است، خطر از جنس شهادت و پرواز با جاماندگان عرصه هاي خون و شهادت. بي گمان مسافران هواپيماي ۱۳۰ Cاز همان آغازين گام هاي رسانه اي به اين باور حديث قدسي رسيده اند.
مگر نه اين است كه كسي را كه خداوند عاشق اش شود مي كشد و هركس را خداوند بكشد خون بهايش را او مي دهد. پس چرا غمگينيم.

شهداي عرصه خبر و اطلاع رساني راه
رزمندگان اسلام را ادامه دادند
رئيس سازمان صدا و سيما در جمع داغداران خبر صدا و سيما، گفت: اصحاب خبر در راه مقدسي به شهادت رسيدند و راه رزمندگان اسلام را ادامه دادند.
سيدعزت  الله ضرغامي با حضور در واحد مركزي خبر به مناسبت اين مصيبت جانگداز ضمن عرض تسليت به رهبر معظم انقلاب اسلامي، ملت شريف ايران اسلامي، اصحاب رسانه و به ويژه خانواده  هاي داغدار شهداي اين حادثه تصريح كرد: عرصه خبر و رسانه همواره ابلاغ كننده پيام شهيدان و انقلاب اسلامي بوده است و در راه آگاهي بخشي به مردم و جامعه از هيچ كوششي دريغ نخواهند كرد.وي با اشاره به اينكه آنان شجاعانه و با حماسه سراغ مرگ رفتند تصريح كرد: همه اصحاب رسانه خود را فدايي نظام، ملت، مكتب و قرآن مي  دانند.
ضرغامي، با بيان اينكه عزيزان ما در راه انجام ماموريتي انقلابي و حماسي جان خود را فدا كردند تأكيد كرد: صدا و سيما رزمايش دلاور مردان ارتش جمهوري اسلامي ايران را با قوت و جسارت هميشگي پوشش خبري خواهد داد.

دوازدهمين سالگرد ارتحال ملكوتي
آيت الله العظمي گلپايگاني
009666.jpg
مراسم بزرگداشت دوازدهمين سالگرد ارتحال ملكوتي فقيه اهل بيت و مرجع اعلاي شيعه آيت الله العظمي گلپايگاني پنجشنبه شب پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار مي گردد.

كوتاه از هفت هنر
دومين نمايشگاه تخصصي محصولات قرآني برگزار مي شود
به گزارش فارس آثار عرضه شده در اين نمايشگاه شامل صنايع دستي مختلف شهر اصفهان است كه در اشكال مختلف تابلوهاي هنري، رحل هاي قرآن، سجاده ها، جاقرآني هاي نفيس و... با مضامين آيات قرآني كار شده است.
اين آثار در قالب هنرهاي خاتم كاري، منبت كاري، معرق كاري، ميناكاري، قلم زني و مليله دوزي ارائه شده است كه همگي كار هنرمندان اصفهاني است.
مجموعه بين المللي محصولات قرآني شهر كتاب هر ماه نمايشگاهي در زمينه هنرهاي قرآني برگزار مي كند و اولين نمايشگاه تخصصي اين مجموعه آبان ماه گذشته برگزار شد كه به قرآن هاي نفيس ايران و جهان اختصاص داشت.
تمديد فستيوال موسيقي موتسارت
فستيوال موسيقي موتسارت كه قرار بود تا نوزدهم آذر برگزار شود، به دليل استقبال علاقه مندان ۲۰ آذر ماه نيز براي دانشجويان به صورت فروش بليت نيم بها اجرا مي شود. اين اجرا در ساعت ۱۳ تا ۱۵ در تالار وحدت اجرا مي شود.
به گزارش همشهري، پس از واقعه سقوط هواپيما، لوريس چكناوريان رهبر اين اركستر در گفت وگو با همشهري گفت كه چند قطعه از آثار موتسارت ازجمله سمفوني براي مردگان را شب چهارشنبه در سوگ از دست رفتگان اين حادثه اجرا كرده اند.
انتخابات اتحاديه ناشران و كتابفروشان نزديك است
كميته بررسي صلاحيت اصناف در وزارت بازرگاني مراحل استعلام صلاحيت كانديداهاي انتخابات اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران را تا هفته آينده به پايان مي رساند.
فهرست كانديداهاي اتحاديه ياد شده نزديك به يك ماه است كه به كميته بررسي صلاحيت ها فرستاده شده است و درصورتي كه در فرصت يك ماهه پاسخ ارسال نشود، برابر قانون تمامي كانديداها مورد تأييد قرار مي گيرند.
«داستان آن خمره» مرادي كرماني و «پدر، عشق، پسر» شجاعي
به زبان بريل
كتاب «داستان آن خمره» نوشته هوشنگ مرادي كرماني و «پدر، عشق، پسر» سيد مهدي شجاعي به خط بريل منتشر شد.
نسخه اصلي اين كتاب توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در سال۱۳۷۲به چاپ رسيد و بعدها به وسيله ابراهيم فروزش كارگردان سينماي كودك فيلمي به همين نام و بر اساس داستان هاي اين كتاب ساخته شد.
با انتشار اين دو كتاب شمار كتاب هايي كه توسط كانون پرورش فكري به خط بريل منتشر شده است، به ۳۰ عنوان رسيد.
«لافكاديو» و «آقاي با كلاه، آقاي بي كلاه» اثر «شل سيلور استاين» ، پنج عنوان كتاب «آي قصه قصه قصه» ، «مهمان ناخوانده» و برگزيده اشعار حافظ، مولوي، نظامي گنجوي، پروين اعتصامي  و سهراب سپهري از ديگر كتاب هاي منتشره كانون به خط بريل است.
براساس اين گزارش، همچنين ۱۰ عنوان كتاب ازجمله كتاب هاي «كارگاه داستان» نوشته محمدرضا يوسفي، «پاپر» محمد ميركياني، «دليران قلعه آخولقه» حميد گروگان و «برگزيده اشعار ملك الشعراي بهار» نيز به زودي توسط كانون به خط بريل منتشر خواهد شد.
برگزاري كارگاه تجسمي موعود در اديان
كارگاه تجسمي مهراب با موضوع موعود در اديان تا سالروز تولد حضرت مسيح عليه السلام ادامه خواهد داشت.به گفته مسئول واحد هنرهاي تجسمي حوزه هنري استان تهران، اين كارگاه دومين سري از كارگاه نمايشگاه  هاي اين واحد است كه با حضور تعدادي از هنرمندان جوان تهران، شهر ري و كرج، روزهاي پنج شنبه به مدت ۴هفته و از ساعت ۸ تا ۱۵ در محل حوزه هنري استان تهران برپا مي شود.
دوره پنجم جايزه گلشيري در نياوران
مراسم اهداي پنجمين دوره جوايز هوشنگ گلشيري در ساعت سه بعدازظهر روز جمعه در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود. معرفي برگزيدگان، نمايش فيلمي از چند دوره گذشته و نيز فيلمي درباره گلشيري ازجمله برنامه هاي اين مراسم است.
هارولدپينتر در بستر بيماري
هارولدپينتر، نمايشنامه نويس و برنده نوبل ادبيات امسال به بيمارستان منتقل شد.
به گزارش ايلنا، جودي ديش، نماينده پينتر گفت: مدتي است كه وي اوضاع جسماني چندان مساعدي ندارد بنابراين دوباره به بيمارستان منتقل شد.
پزشكان قبلا اين نويسنده ۷۵ ساله را به دليل ضعف جسماني از حضور در مراسم جايزه نوبل در سوئد منع كرده بودند.پينتر روز يكشنبه سخنراني اش را در استوديو ضبط كرد. اين سخنراني ديروز در مراسم نوبل پخش شد.
پينتر كه مهماني تولد و خيانت از جمله نمايشنامه هاي او هستند در ماه اكتبر به عنوان برنده جايزه ۳/۱ ميليون دلاري نوبل انتخاب شد.او مدتي است كه به بيماري سرطان مبتلا شده اما علت انتقالش به بيمارستان را اعلام نكرده اند.

«كينگ كونگ» تحسين همگان را برانگيخت
تماشاچياني كه براي ديدن فيلم كينگ كونگ در ميدان تايم نيويورك گردهم آمده بودند، پيش بيني كردند كه اين فيلم مي تواند جوايز اسكار زيادي را از آن خود كند.
كينگ كوگ ساخته پيتر جكسون كارگردان نيوزيلندي فيلم حماسي ارباب حلقه ها است.
به گزارش روزنامه دومينيون پست چاپ نيوزيلند، شركت فيلم سازي يونيورسال براي اولين بار فيلم كينگ كونگ را در ميدان تايم نيويورك به نمايش گذاشت.
در اين مراسم كه هشت هزار ميهمان حضور داشتند، از ۳۸صفحه تلويزيون بزرگ كار گذاشته شده در قسمتهاي مختلف ميدان، كينگ كونگ به نمايش درآمد.
به نوشته دومينيون پست، در وسط ميدان نيز يك مجسمه هشت متري از كينگ كونگ ساخته شده در استوديوي جلوه هاي ويژه جكسون، نصب شده بود.بر اساس نظرسنجي به عمل آمده پس از اكران فيلم، تماشاچيان و منتقدان فيلم، به اتفاق آرا كينگ كونگ را يك موفقيت جديد براي جكسون توصيف كردند.فيلم حماسي ارباب حلقه هاي اين كارگران برنده ۱۱جايزه اسكار شده بود.
به نوشته اين روزنامه، جكسون از هم اكنون نيز همه امكانات خود را براي بردن جوايز اسكار در سال جديد و افزايش فروش فيلمش در جهان بسيج كرده است و مراسم نمايش فيلم در ميدان تايم نيويورك نيز در اين راستا ارزيابي مي شود.

شاعران ولايي در اهواز گردهم آمدند
مهر: نخستين كنگره «شعر ولايي» يادمان «دعبل خزايي» با حضور شاعران، نويسندگان و مسئولان فرهنگي و بومي استان خوزستان در تالار آفتاب شهر اهواز گشايش يافت.
در اين كنگره كه ساعت ۹ صبح ديروز رسما آغاز به كار كرد، ۴۵ شاعر برگزيده و جوان از دوازده استان كشور و هجده شهر از استان خوزستان حضور يافتند.
محمدعلي مجاهدي، سيد ضياءالدين شفيعي، حسين اسرافيلي، احد ده بزرگي، مجيد نظافت، خليل شفيعي، غلامرضا كافي، حسن زاده ليله كوهي، ابراهيم سنايي، عبدالمجيد معروف (شاعر عرب) و... در آغازين كنگره شعر ولايي در خوزستان حضور يافتند.
مسئولان منطقه اي استان، نويسندگان شاعران بومي و تعدادي از خبرنگاران رسانه هاي جمعي در استان نيز ازجمله ميهمانان اين كنگره هستند.كنگره شعر ولايي تا دو روز زمزمه گر نغمه هاي قدسي شاعران در بيان مناقب و فضايل اهل بيت (ع) خواهد بود.

پس از دو سال كار فشرده سفالگران
نماد تجريش آماده شد
009657.jpg
گروه ادب و هنر: طرح نماد تجريش به صورت سفال كه از دو سال قبل و به سفارش شهرداري منطقه يك در دستور كار منيژه آرمين سفالگر قرار گرفته بود، مراحل پاياني خود را مي گذراند و تا چندي ديگر در ميدان تجريش نصب خواهد شد.
به گزارش همشهري در اين طرح كه در ابعاد ۲ و ۴۵ در ۳ و ۴۰ متر طراحي شده است ويژگيهايي چون توجه به فرهنگ بومي، زنده شدن پيشينه درخشان سفال در ايران، امكان شستشوي كار در شهرهاي پر دود و مقاو م بودن آن در برابر شرايط اقليمي مختلف مد نظر قرار گرفته است.
در طراحي اين اثر كه به مدت يك سال و با رايزني ميان طراحان و كارشناسان شهرداري منطقه يك انجام شده است سه محور طبيعت، معماري و مذهب با توجه به وحدت ميان عناصر و ويژگيهاي زيباشناسي تاكيد شده است.

بهارستان
معشوق
يكي گفت: عاشق مي بايد كه ذليل باشد و خوار با شد و چمول باشد... و از اين اوصاف برمي شمرد.
فرمود كه: عاشق اين چنين مي بايد وقتي كه معشوق خواهد يا نه؟ اگر بي مراد معشوق باشد پس او عاشق نباشد، پير و مراد خود _ باشد و اگر به مراد معشوق باشد چون معشوق او را نخواهد كه ذليل و خوار باشد، او ذليل و خوار چون باشد؟
پس معلوم شد كه معلوم نيست احوال عاشق، الا تا معشوق او را چون خواهد.
گزيده فيه مافيه _ تلخيص دكترالهي قمشه اي

برگي از تاريخ
تأسيس تهران جديد
با آغاز سلسله قاجاريه، تهران به عنوان پايتخت كشور، معرفي شد و پادشاهان در آن، اقامت داشتند. اين روال بيش از هفتاد سال ادامه يافت تا اين كه در بيست و يكمين سال سلطنت ناصرالدين شاه قاجار، بر اثر فزوني جمعيت، وي تصميم گرفت كه شهر را وسعت داده و شهري با نام خود در كنار تهران قديم يا عتيق بنا كند. از اين رو، در اين روز برابر با يازدهم شعبان ۱۲۸۴ ق كلنگ توسعه تهران و احداث شهر جديد با نام دارالخلافه ناصري را به زمين زد و از اين پس، تهران به اين نام خوانده مي شد. بدين ترتيب، شهر تهران از اطراف توسعه يافت و خندق هايي در جهات مختلف ايجاد گرديد. همچنين در هر طرف شهر، سه دروازه با شكل هاي زيباي مشرق زميني و كاشي كاري و مناره كوچك ساخته شد و شهر، وسعت يافت.
درگذشت حسين مكي
سياستمدار و نويسنده معاصر
حسين مكي در سال ۱۲۹۰ ش به دنيا آمد. وي پس از گذراندن تحصيلات مقدماتي، به تهران رفت و به خدمات دولتي پرداخت. مكي بعد از شهريور ۱۳۲۰ و ايجاد فضاي باز سياسي، فعاليت هاي رسمي خود را در مطبوعات آغاز كرد و نوشته هاي تاريخي، تحقيقي و ادبي او، بخش مهمي از مندرجات روزنامه هاي درجه اول تهران بود. او در اين زمان نخستين جلدهاي كتاب تاريخ بيست ساله ايران را به نگارش درآورد و به شهرت رسيد. مكي در سال هاي بعد به عضويت حزب ايران و حزب دموكرات ايران درآمد و اين، سرآغاز ي براي فعاليت هاي سياسي او در مجلس پانزدهم و شانزدهم و هفدهم گرديد. او از طرفداران سرسخت دكتر مصدق به شمار مي رفت و در مبارزات ملي كردن صنعت نفت، تلاش زيادي از خود نشان داد. مكي عضو هيأت خلع يد از كمپاني جنوب بود و به علت خدماتش، به سرباز فداكار ملقب گرديد. وي پس از كودتاي ۲۸ مرداد ،۳۲ به حاشيه رانده شد و هنگامي كه در سال ،۱۳۳۹ به فعاليت هاي سياسي روي آورد، رژيم مانع فعاليت مكي شد. حسين مكي از آن پس به كارهاي علمي و ادبي روي آورد و آثار متنوعي را به نگارش درآورد. تاريخ بيست ساله ايران در هشت جلد، زندگاني سيدحسن مدرس در دو جلد، وقايع سي تير و تصحيح ديوان مشتاق و فرخي يزدي از جمله آثار اوست. حسين مكي، به عنوان آخرين فرد از رجال و اطرافيان دكتر محمد مصدق در جريان ملي شدن صنعت نفت، سرانجام در اواسط آذر سال ۱۳۷۸ ش در ۸۸ سالگي در تهران درگذشت.

مهرداد توانگر- نقاش و تنديس ساز- درگذشت
009663.jpg
استاد مهرداد توانگر- نقاش و تنديس ساز- ساعت ۱۸ روز يكشنبه ۱۳ آذرماه ۸۴ هنگام حضور در كلاس درس به علت سكته قلبي دار فاني را وداع گفت.
مهرداد توانگر در سال ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. بعد از تحصيلات در دانشگاه تربيت معلم، به دنبال تحقيق و پژوهش در علوم معاصر پرداخت كه حاصل و نتايج آن براي آيندگان به يادگار مانده است.مراسم تشييع پيكر اين هنرمند ساعت ۹ صبح ديروز از جلوي منزلش به طرف بهشت زهرا(س) برگزار  شد.مراسم يادبود آن مرحوم ساعت ۳۰/۱۵ امروز در مسجد فخرآباد دروازه شميران برگزار خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
انتظار
كي بر مي گردي؟
- روزي كه موجي روي دريا نباشد.
خداحافظ.
عادل جهان آراي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و۵۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري ماني: نمايشگاه نقاشي فهيمه سرخابي / ۱۸تا ۲۳ آ ذر / فرمانيه، ديباجي شمالي، خيابان دژم جو،  پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۲۲۸۳۳۱۱۰
*گالري بنفشه: نمايشگاه نقاشي سر قاسميان / ۱۸ تا ۲۴ آذر / ملاصدرا، ابتداي شيراز جنوبي، كوچه بهار، پلاك ۵۰ / تلفن: ۸۸۰۳۴۲۴۷
*نگارخانه گيتا: نمايشگاه نقاشي ياسمن طاووسي / ۲۴ تا ۲۹ آذر / خيابان شريعتي، ظفر، اطلسي، كوچه ،۱۵ پلاك ۹۴ / تلفن: ۲۲۲۶۱۹۳۶
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي سميرا عليخان زاده / ۱۸ تا ۲۴ آذر / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
*نگارخانه دي: نمايشگاه نقاشي ناهيد آرين / ۱۸ تا ۲۴ آذر / خيابان ولي عصر، روبه روي پارك ساعي، پلاك ۱۰۶۰ / تلفن: ۸۸۷۰۰۸۴۹
*نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي نصرت فرخي / تا ۲۲ آذر / پارك وي، محموديه، خيابان ب، كوچه چهارم، پلاك ۱/۱۲ / تلفن: ۲۲۰۴۷۷۸۹

گل و گياه
پيراكانتا
009654.jpg
نام علمي: Pyracantha spp
خانواده: ROSACEAE
درختچه هميشه سبز و خاردار با برگ هاي بيضوي كشيده يا پهن به رنگ سبز تيره كه در فصل تابستان گلهاي كوچك و سفيدرنگ آن با ۵ گلبرگ ظاهر شد و در فصل پاييز به ميوه هاي كروي كوچك به رنگ قرمز روشن، قرمز تيره، زرد، زرد _ نارنجي تبديل مي شوند. بلندي و گستردگي درختچه در گونه هاي مختلف بين ۳۰۰۴ متر متغير است.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه در ضلع جنوبي يا غربي ديوار، خاك حاصلخيز، پس از پايان گلدهي ساقه هاي بلند را كوتاه نموده و گياه را مرتب مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- تا ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيم رسيده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |