پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۹ - Dec 8, 2005
تصاوير دوگانه چگونه به وجود مي آيند
ابهام يا وضوح
009576.jpg
گروه دانش و فن آ    وري ـ مريم جعفراقدمي: ابهام معمولا به معني عدم قطعيت با بي دقتي در معناست. يا نداشتن تصميم مشخص بين دو شق از يك موضوع. اما ابهام موارد بيشتري دارد. تحقيقات جديد روي مغز نشان مي دهد كه ابهام بصري درست نقطه مقابل تعريف ابهام است: حالتي با قطعيت بسيار بالا كه بايد بين دو تفسير معادل از يك چيز فرق بگذاريم. در تحقيقاتي شبيه اين دانمشندان به دنبال اين هستند كه مغز چگونه در مواجهه با دو انتخاب معادل، تصميم مي گيرد. يعني چطور تعيين مي كند كه كدام تصوير را ببينيم.
اما ابهام بصري چيست؟ مثال كلاسيك آن مكعب كانيزا است. در اين مكعب خطاي ديد باعث مي شود كه به جاي مجموعه اي از خطوط دوبعدي يك مكعب سه بعدي ديده شود. خطا به اين دليل ايجاد مي شود كه دو راه براي ديدن مكعب وجود دارد. يا به نظر مي رسد كه مكعب از صفحه بيرون آمده و نزديك ترين وجه آن در جلو و سمت چپ تصوير قرار دارد. حالت ديگر اين است كه نزديك ترين وجه آن در بالا و سمت راست تصوير به نظر مي رسد. در ابتدا فقط يك وضعيت ديده مي شود، اما با خيره شدن طولاني ناگهان حالت ديگر نمايان مي شود. اين وضعيت ها مدام عوض مي  شوند.
چه اتفاقي دارد مي افتد؟ عصب شناساني مثل سمير زكي از يونيورسيتي كالج لندن و آندرياس كلاين اشميت از دانشگاه گوته فرانكفورت بر روي تصاوير مبهم تحقيق مي كنند. آن ها براي فهميدن اين كه موقع ديدن اين تصاوير چه اتفاقي در مغز مي  افتد از ام آر آي استفاده مي كنند. وقتي به نظر مي رسد كه مكعب تغيير حالت مي دهد ناحيه هاي متفاوتي از مغز فعال مي شوند، اين تغيير حالت در واقع بين خوشه  هاي نوروني اتفاق مي افتد. تصاوير مبهم مثل مكعب كانيزا مي تواند به كشف فيزيولوژي مغز در هنگام بعضي فعاليت ها كمك كند. كشف اين كه مغز چطور جهان بيرون را ادراك مي كند و آن ادراك چگونه با جهان واقعي تناسب دارد.
در مسأله مكعب كانيزا مي دانيم كه وقتي مغز تصاوير متفاوتي را ادراك مي كند، محرك يعني عامل بيروني ثابت باقي مي ماند. ما مكعب را در يك وضعيت يا وضعيت ديگر مي بينيم، اما هيچ وقت هر دو را همزمان نمي بينيم. آيا اين وضعيت شبيه مسائل كوانتومي است؟ واقعا نه، بيشتر شبيه يك دوربين دوچشمي است كه هر كدام از چشم هايش تصوير متفاوتي را مي بيند. مثلا يكي خانه و ديگري دوچرخه. جالب است كه ما دو تصوير را با هم تركيب نمي كنيم بلكه هر كدام از تصاوير را به طور متناوب مي بينيم: خانه، دوچرخه، خانه، دوچرخه... دليلش اين است كه خوشه هاي متفاوتي از نورون ها براي ديدن با هم رقابت مي كنند، به جاي اين كه با هم كار كنند.
اين تحقيقات تصوري از مغز به عنوان ماشين معنا را تقويت مي كنند. اگر مغز درست همان چيزي را بازنمايي مي كرد كه در جهان خارج وجود دارد، ما بايد مكعب كانيزا را به شكل يك سري خطوط روي صفحه مي  ديديم. يا در مورد مثال خانه و دوچرخه تصويري مركب از آن دو مي ديديم. در عوض، ما اطلاعات را گزينش مي كنيم و يك تفسير از آن ها مي سازيم. وقتي دو تفسير شبيه هم نيستند، مدام بين امكان هاي موجود نوسان مي كنيم. چقدر جالب است كه چيزي به اين مبهمي مي تواند تصاويري واضح نشان مان دهد.
منبع: NewsScientist,26Nov2005

برادرم را بلعيد و من را تف كرد
009558.jpg
گروه دانش و فن آوري ـ ذوالفقار دانشي: دانشمندان ستاره اي را پيدا كرده اند كه به سرعت از كهكشان خودمان خارج مي شود. به نظر مي رسد اين ستاره در حال فرار از دست سياهچاله اي است كه برادر دوقلويش را بلعيده است.
اخترشناسان رصدخانه جنوبي اروپا اين ستاره را كه 5439 ـ HE0437 نام دارد، در نواحي خارجي و تاريك كهكشان پيدا كرده اند. اطلاعات به دست آمده از طيف نگار تلسكوپ هاي وي ال تي در شيلي نشان مي  دهد ستاره هشت برابر خورشيد سنگيني دارد و فقط سي ميليون سال از عمرش گذشته است.
رالف ناپيوتزكي، استاد دانشگاه هرتفورد شاير و از كاشفان اين ستاره فراري مي گويد: همسايگان اين ستاره، مجموعه اي از ستارگان پير هستند كه قرص كهكشان را مانند يك حباب احاطه كرده اند. معمولا نمي توان ستارگان جوان و سنگين را در چنين مناطقي پيدا كرد. چرا كه تنها در قرص كهكشان مي توانند تشكيل شوند. از اين رو وقتي
۵۴۳۹ ـ HE0437 را در اين جا پيدا كرديم، خيلي تعجب كرديم.
از آن عجيب تر، سرعت بسيار زياد اين ستاره جوان است؛ 723 كيلومتر بر ثانيه كه براي فرار از ميدان گرانشي كهكشان راه شيري هم كافي است. اغلب ستارگان پرسرعتي كه شناسايي شده اند، ستارگاني نوتروني هستند كه در يك انفجار ابرنواختري به وجود مي آيند و انرژي بسيار زياد انفجار، آن ها را با سرعت بسيار زيادي پرتاب مي كند. اما ستاره جوان فراري كه در چنين انفجاري به وجود نيامده است. پس چگونه به اين سرعت بسيار زياد رسيده است؟ شامي چاترجي، اخترشناس مركز اخترفيزيك هاروارد ( اسميت سونيان) مي گويد فقط برهم كنش گرانشي با يك جسم بسيار بسيار سنگين مي تواند ستاره را به چنين سرعتي برساند. اين همان مكانيسمي است كه براي پرتاب فضاپيماها به فضاي خارج منظومه شمسي استفاده مي شود. ابتدا فضاپيما را به سوي سياره مشتري يا زحل مي فرستند تا با ميدان گرانشي اين سيارات برخورد كند و در نهايت با سرعت بسيار زيادي به فضاي خارج منظومه شمسي شليك شود.
سناريوي پيشنهادي اين بود كه سي ميليون سال پيش، ستاره اي با هشت برابر جرم خورشيد، زندگي خود را در كنار يك ستاره هم وزن خود آغاز كرد. اين دو ستاره، يك منظومه دوتايي را در نزديكي هاي قلب كهكشان راه شيري تشكيل مي دادند و سياهچاله مركزي هم آرام آرام آن ها را به سويي مي كشيد، تا اين كه ناگهان سياهچاله، ستاره همدم را بلعيد. بلعيدن ستاره همدم همان و پرتاب ستاره 5439 ـ HE0437 هم همان. براي بررسي درستي اين سناريو، دانشمندان حساب كردند چقدر طول مي كشد تا ستاره از قلب كهكشان به موقعيت فعلي خودش برسد. جواب، يكصد ميليون سال بود؛ سه برابر سن فعلي اين ستاره!
پس اگر ستاره از قلب كهكشان به بيرون پرتاب نشده باشد، از بيرون آمده است. با اين فرض، مي توان نشان داد منشأ اين ستاره، يك ابر ماژلاني بزرگ است، كهكشان كوچك و نامنظمي كه به دور راه شيري مي گردد و 160 هزار سال نوري با زمين فاصله دارد. اما اين امكان هم وجود دارد كه اين ستاره در اثر برخورد دو ستاره قديمي در اطراف قلب كهكشان به وجود آمده باشد و سياهچاله مركزي راه شيري عامل پرتاب ستاره باشد.
براي يافتن منشأ اين ستاره بايد طيف ستاره را نيز تحليل كرد تا عناصر تشكيل دهنده اش را شناسايي كرد. فراواني عناصر مختلف در كهكشان راه شيري و ابر ماژلاني بزرگ تفاوت دارند.
منبع: New Scientist.com

مشاهده يك پستاندار جديد
009567.jpg
بي بي سي : فعالان محيط زيست در جنگل هاي انبوه بورنئي از جزاير واقع در غرب اقيانوس آرام آن چه را كه يك گونه تازه از پستانداران به نظر مي رسد كشف كرده اند. اما آن ها نگرانند كه اين موجود ممكن است از هم اكنون به دليل نابودي جنگل ها در معرض خطر باشد. دو عكس نه چندان واضح، تنها شاهدي است كه از وجود اين پستاندار احتمالا گوشت خوار كه تاكنون براي علم ناشناخته بود خبر مي دهد. اين موجود كمي از گربه خانگي بزرگ تر است و داراي پوستي قرمز و يك دم بلند عضلاني است. يافتن پستانداران ناشناخته رويدادي نسبتا نادر است.
با اين حال در 12 ماه گذشته، نوع تازه اي از ميمون ها در هند و يك نوع دلفين جديد در آب هاي استراليا پيدا شده است. صندوق جهاني حيات وحش (WWF) كه براي حفاظت از محيط زيست فعاليت مي كند و اين عكس ها را گرفته، مي گويد نگران است كه نابودي جنگل، باعث نابودي زيستگاه اين پستاندار جديد و ساير گونه هاي كشف نشده اي كه در قلب جنگل هاي انبوه بورنئي زيست مي كنند شود. اين گروه، دولت هاي اندونزي و مالزي را كه بخش اعظم بورنئي را در اختيار دارند، به ناديده گرفتن و حتي تشويق قطع درختان به منظور ايجاد فضا براي كشاورزي متهم مي كند. مقام هاي مالزي اين اتهام را رد كرده اند. صندوق جهاني حيات وحش مي گويد قصد دارد يكي از اين حيوانات تازه را به دام بيندازد تا بتواند هويت آن را ثابت كند. اين گروه همچنين قصد دارد به تلاش براي يافتن گونه هاي تازه در بورنئي ادامه دهد.

رادياتور اقيانوس از كار مي افتد؟
009570.jpg
دانشمندان مركز ملي مطالعات اقيانوس شناسي در بريتانيا مي گويند تغيير در جريان هاي آب اقيانوس اطلس ممكن است باعث سردتر شدن هواي اروپا در طي چند دهه آينده بشود. اين دانشمندان معتقدند جريان هاي آبي كه از خليج مكزيك به طرف شمال اقيانوس اطلس در حركت اند ضعيف شده و گرماي كمتري به شمال اروپا مي رسانند. آن ها مي گويند رهبران سياسي اروپا بايد برنامه هاي آينده شان را براي اروپايي سردتر و نه گرم تر بريزند. اين يافته ها از يك طرح تحقيقي ويژه بريتانيا در مورد تحولات بالقوه و سريع جوي در اروپا به دست آمده است.
اصل مساله به جريان آب گرم خليج (Guelf Stream) مربوط است. اين جريان پس از عبور از كارائيب به دو شاخه تقسيم مي شود كه يكي به طرف شمال شرقي اروپا ادامه مي يابد و ديگري با يك چرخش به منطقه استوايي اقيانوس اطلس برمي گردد. از جرياني كه به شمال شرق حركت مي كند حرارت به جو وارد مي شود و همين حرارت است كه باعث گرمي زمين اروپا مي شود. هري برايدن پژوهشگر مركز ملي اقيانوس شناسي در دانشگاه ساوتهمپتون بريتانيا در گفت وگويي با خبرنگاران گفت: اين جريان مثل رادياتوري عمل مي كند كه حرارتش را به جو مي دهد. حرارتي كه از اين جريان آزاد مي شود تقريبا معادل توليد يك ميليون نيروگاه است. اين جريان آب گرم تا وقتي به مناطق شمالي اروپا در گرينلند و آيسلند برسد سرد شده و به تدريج با رفتن به اعماق اقيانوس جريان بازگشت  اش آغاز مي شود. آب هاي سردتر به طرف جنوب حركت مي كنند و در نتيجه مداري ساخته مي شود كه در آن آب هاي گرم در سطح اقيانوس اطلس به طرف شمال در حركت اند و آب هاي سرد در اعماق صدها يا هزاران متري اقيانوس به طرف جنوب مي روند. دانشمنداني كه در فلوريدا جريان آب گرم به طرف شمال را زير نظر دارند مي گويند مقدار اين آب در 50 سال گذشته تقريبا تغييري پيدا نكرده است. اما پژوهشگران بريتانيايي كه جريان بازگشت آب سرد به طرف جنوب را مراقبت مي كنند مي گويند حجم اين آب ها در نيم قرن گذشته كاهش شديدي پيدا كرده است. هري برايدن مي گويد: ما شاهد 30 درصد كاهش در جريان برگشت آب سرد به طرف جنوب بوده ايم. بنابراين نتيجه گيري اين است كه ما در سال 2004 جريان بزرگتري از آبي كه به طرف بخش استوائي اقيانوس حركت مي كند داشته ايم و متعاقبا حرارت كمتري به سواحل اروپايي رسيده است.
مدل هاي كامپيوتري تحولات جوي پيش بيني مي كنند كه اين جريان كمربندي آب گرم و سرد در آتلانتيك شمالي با كاهش جدي و يا حتي قطع كامل روبه رو شود. آن چه رخ مي دهد اين است كه هر چه يخ هاي قطب شمال بيشتر ذوب شوند و رودخانه هاي قطبي سرعت بيشتري پيدا كنند ـ اتفاقاتي كه وقوع آن ها ثبت شده ـ آب اقيانوس هاي شمالي كم نمك تر مي شود.
كم نمك تر بودن يعني غلظت كمتر داشتن و در نتيجه پايين نرفتن آب و بالاخره ضعيف تر شدن جريان چرخشي آب گرم و سرد. البته پژوهشگران مركز ملي مطالعات اقيانوس شناسي مي گويند هنوز نتيجه گيري آن ها از اين تحقيقات به اثبات نرسيده است. به گفته اين پژوهشگران تحليل هاي آن ها مبتني بر پنج بار اندازه گيري در فاصله نيم قرن است. اما اگر اين نتايج با جمع آوري اطلاعات بيشتري به اثبات نيز برسد به اعتقاد برخي دانشمندان دلايل پيشامد آن روشن نخواهد شد. آن ها مي گويند ممكن است تمام اين تغييرات ناشي از تغييرپذيري طبيعت باشد و نه تغييرات جوي ناشي از عملكرد انسان.
مايكل شلزينگر، يكي از برجسته ترين كارشناسان مدل هاي هواشناسي و جريان هاي آب در اقيانوس ها در دانشگاه ايلينوي، معتقد است جريان هاي آب در آتلانتيك شمالي يك دور تكراري هفتاد ساله قوي شدن و ضعيف شدن دارند. به هر حال پژوهش ها و اندازه گيري اين تغييرات ادامه پيدا خواهد كرد چون پيامدهاي چنين تغييراتي اگر آن طور كه مايكل شلزينگر مي گويد ادواري نباشد بازگشت آب هاي گرم بيشتر به طرف مناطق استوايي تاثيرات شديدي بر آب و هواي آفريقا، كارائيب و آمريكاي جنوبي نيز خواهد گذاشت.
منبع: Science.com

مدل سازي مغز انسان با ابركامپيوترها
009573.jpg
009555.jpg
گروه دانش و فن آوري ـ محمدتقي رسولي: مغز انسان داراي حدود 100 ميليون رگ و چند ميليارد سلول هاي عصبي است كه باعث مي شوند انسان با تحريك هاي مختلف و تغييرات، به سرعت سازگار شود. به عنوان مثال اين سلول ها براي شناسايي نور خورشيد، صداهاي بلند و كوتاه، بوييدن غذاهاي مختلف و هر چيزي كه حس مي كنيم، به ما ياري مي دهند.
براي آشنايي بيشتر با اين سلول ها به تازگي محققان در لوزان سوئيس پروژه اي را به نام مغز آبي شروع كرده اند كه در آن از سرورهاي نسل آبي شركت آي بي ام، كه يك ابركامپيوتر است استفاده كرده اند. اين ابركامپيوتر داراي قدرت پردازش
8/ 22 تريليون عمليات در ثانيه مي شود (TFLOPS). مغز آبي بيش از 10 هزار رگ سلول عصبي را شبيه سازي كرده كه بسيار شبيه به مغز انسان مي باشد. اين رگ ها در امتداد سلول هاي خاكستري مغزي بوده و پردازش هاي پيشرفته مغز را انجام مي دهند. آن ها داراي 5/0 ميلي متر قطر و 2 الي 5 ميلي متر ارتفاع هستند و همانند شانه هاي عسل كنار هم مرتب شده اند. اولين هدف پروژه مغز آبي ساخت يك نرم افزار دقيق با يك الگوي همانند از روي اين رگ ها در طول 2 يا 3 سال آينده است. هنري ماركرام، يكي از مقامات مسوول اين پروژه، اعلام كرد كه اولين الگوي ساخته شده اين رگ ها را با توجه به مغزهاي نوع هاي مختلف بشر از نسل هاي مختلف خواهيم ساخت و سپس با الگوبرداري از آن ها و تركيب نتايج، يك ساختار نهايي خواهيم ساخت كه تقريبا همه را شامل شود. اين مدل نشان خواهد داد كه چه مقدار از حافظه باقي مانده و چه مقدار از بين رفته است. همچنين اين مدل مي تواند نقاط آسيب پذير و آسيب ديده مغز را مشخص نموده و منشأ كسالت ها و اختلالات انسان را مشخص نمايد. همچنين با استفاده از اين مدل مي توان علت بسياري از رفتارهاي عجيب و غريب و بيماري هاي رواني را مشخص كرد. ماركرام همچنين عنوان كرد كه با اين مدل سازي امكان شناسايي و احتمالا پيشگيري از امراضي نظير افسردگي، توهم و هذيان گويي به وجود خواهد آمد.داشتن يك مدل كامپيوتري دقيق از مغز اين امكان را به افراد متخصص خواهد داد كه به  جاي انجام آزمايشات بسيار سخت در آزمايشگاه ها، با استفاده از كامپيوتر تحقيقات خود را انجام دهند. با استفاده از اين مدل، شبيه سازي هاي مورد نياز در كمتر از چند ثانيه انجام خواهد شد، در حالي كه معادل اين كار در آزمايشگاه بيش از يك روز زمان لازم خواهد داشت.
همچنين مقايسه فعاليت هاي مغز مدل با مغز يك انسان مريض به صورت كامپيوتري اين امكان را به متخصصان خواهد داد كه منشا مريضي را پيدا نمايند.
يكي ديگر از امتيازات اين شبيه سازي، امكان دسترسي به اطلاعات تك تك رگ ها و سلول هاي عصبي مغز با استفاده از اين ابركامپيوتر آي بي ام است.
تيم دكتر ماركرام، عمليات خود را از اندازه گيري 12 رگ عصبي مغز يك موش آغاز مي نمايند و مشخص مي نمايند كه ساختمان فيزيكي و مشخصات الكترونيكي هر عصب به چه شكل است و اثر آن ها بر عصب كنار آن به چه شكل است.
البته آن ها مي دانند كه تحقيق بر روي شبكه  رگ ها و ساختار آن ها با ساختار كل مغز بسيار متفاوت است.نسل آبي، ابركامپيوتر آي بي ام در ماه جولاي راه اندازي شد و در ماه آگوست امسال اولين مدل شبيه سازي كه شامل 25هزار عصب ساده بود در مدت 60 ثانيه بر روي آن شبيه سازي گرديد.در آينده نزديك نيز قرار است اين شبيه سازي از 10 هزار عصب پيچيده صورت گيرد كه مسلما زمان بيشتري لازم خواهد داشت.ابركامپيوتر نسل آبي داراي پردازنده 8096 است كه حداكثر امكان شبيه سازي 100 ميليون عصب ساده را خواهد داشت. اين مقدار عصب ساده تنها نيمي از مغز يك موش مي باشد. بنابراين براي شبيه سازي مغز انسان احتياج به كامپيوترهاي قوي تري مي باشد كه با توجه به رشد سريع تكنولوژي پردازنده ها و حافظه ها انتظار مي رود كه تا 10 سال آينده ابركامپيوتري توليد شود كه امكان شبيه سازي كل مغز انسان را داشته باشد.به طور متوسط مغز 1300گرمي انسان داراي 100ميليارد عصب است و مغز 90 گرمي يك اختاپوس 300 ميليون عصب دارد.

اي ميل هاي اداري
009561.jpg
گروه دانش و فن آوري ـ محمد ديبا: تحقيقات جديد نشان داده است كه به طور طبيعي نزديك به يك چهارم اي ميل هايي كه كارمندان از محل كار خود مي فرستند در حقيقت اي ميل هاي شخصي هستند. همچنين 62 درصد كارمندان از آدرس پست الكترونيك شخصي خودشان اي ميل اداري مي فرستند. 72 درصد از كارمندان مورد بررسي قرار گرفته، ابراز داشته اند كه گاهي اوقات از آدرس پست الكترونيك كاري شان براي فرستادن جوك، عكس، فيلم و ساير پيغام هاي غيركاري به همكاران خود استفاده مي كنند.97 درصد از كساني كه در اين تحقيق مورد مطالعه قرار گرفتند گفتند، كه آدرس پست الكترونيك شخصي دارند. هر چند فرستادن اي ميل كاري از آدرس پست  الكترونيك شخصي كارمندان باعث مي شود كارفرمايان دچار ضرر شوند يا حداقل در شرايط ريسك افشاي اطلاعات شركت يا اداره قرار بگيرند، اما هنوز راه مؤثري براي جلوگيري از نشت اطلاعات از طريق اي ميل هاي كارمندان ابداع نشده است. اين تحقيقات با توجه به طبيعت كارمندان صورت گرفته است و محدود به كارمندان شهر خاصي نيست.
منبع: Computer World.com

كاربرد نانوتكنولوژي در تحقيق بر روي مواد
محمدرضا جلبي*: نانوتك، كاربرد مولكول هاي منفرد براي توليد موادي با خصوصيات ساختماني جديد و منحصر به فرد، به نيروي عظيمي در پيشبرد تحقيقات مواد، پيشرفته شده است كه زمينه هاي تحقيقاتي گوناگون و متنوعي چون سيستم هاي دارو رساني، الكترونيك و حتي فرآورده هاي آرايشي را تحت تأثير قرار داده است. تركيباتي كه به بازار ارائه شده اند محدودند. از آن جمله مي توان به روي تمييز اشاره نمود كه يك ضد آفتاب ـ نانو و شفاف از اكسيد روي است. اما تركيبات بسياري ظرف پنج تا ده سال آينده به بازار ارائه خواهند شد. زمينه هاي گوناگوني كه در آن تحقيقات نانو در سال هاي آتي حرفي براي گفتن خواهد داشت شامل حسگرهاي زيستي، فرآورده هاي تشخيصي، كنترل محيطي، فرآورده هاي تشخيصي دامپزشكي و... خواهد بود.
يكي از كاربردهاي بيونانوتك، طراحي داروهاي پيشرفته اختصاصي براي رديابي و بررسي سير بيماري و داروهاي مولكولي براي پيشگيري و درمان بيماري ها است.
تاكنون اشكال متنوعي از تركيبات شبه الماس (Diamondoid) با استفاده از فناوري نانو طراحي شده اند. ساختمان هاي مولكولي شبه الماس هاي بزرگتر كاربردهاي بسيار متنوع ديگري نيز در دنياي نانوتك دارد و در آينده اي نه چندان دور شاهد گسترش اين فناوري و فرآورده هاي حاصل از آن به بازارهاي جهان خواهيم بود.
* دبير شبكه بيوتكنولوژي پزشكي انستيتوپاستور
منبع: موسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي

فشار عصبي در كودكي، عامل بيماري  روحي
گروه دانش و فن آوري ـ محمدتقي رسولي: فشارهاي عصبي ناشي از بدرفتاري  و كوتاهي هاي والدين در كودكي عامل اصلي مشكلات روحي در سن نوجواني است. طبق تحقيقات به عمل آمده توسط محققان دانشگاه اورگون پورتلند، كودكاني كه والدين خود را در كودكي از دست داده اند يا تحت بدرفتاري هاي آن ها بوده اند، احتمال بروز مشكلات احساسي و رفتاري در آن ها در سن نوجواني افزايش مي يابد.
مشكلاتي كه ممكن است براي اين نوجوانان به وجود آيد عبارتند از: كم توجهي، بي نظمي، اضطراب، افسردگي، خودكشي و استعمال موادمخدر كه همگي از جمله مشكلات جوامع مختلف بشري مي باشد. اين تحقيقات ابتدا بر روي يك ميمون انجام گرفت، به اين ترتيب كه اين ميمون در كودكي در محيطي شلوغ و پر از اتفاقات قرار داده شد و ميمون ديگري در محيط آرام پرورش يافت. با توجه به تشابه زيادي كه از نظر ژنتيكي بين انسان و ميمون وجود دارد، محققان اعتقاد دارند كه نتيجه آزمايش براي انسان ها نيز صدق مي كند. محققان پس از اتمام تحقيقات به اين نتيجه رسيدند كه فشارهاي وارده بر ميمون اول باعث ايجاد مشكلات رفتاري براي او گرديده كه معمولا در نوجواني پديدار مي شود و احتمال باقي ماندن تا سن بزرگسالي نيز وجود دارد.
محققان سپس اين تحقيق را بر روي 16 گروه از ميمون ها و در طول 3 سال انجام دادند و با توجه به اين كه ميمون ها بسيار سريع تر از انسان ها رشد مي كنند زودتر به نتيجه دلخواه رسيدند. (سن 2 الي 4 سالگي ميمون معادل سن نوجواني انسان است) براي مثال در يكي از تحقيقات انجام شده، بچه ميمون از مادرش جدا گرديد و سپس در گروه هاي ميمون هاي ديگر پرورش يافت. (همانند كودكي كه پدر و مادرش را از دست داده و با اقوامش زندگي مي كند) رفتار اين ميمون همانند كودكي شد كه همواره سراسيمه، آشفته، بي نظم و سرگردان است.
منبع: AP.org

ميگرن و زنجبيل
009564.jpg
گروه دانش و فن آوري ـ صدف كوهكن: دانشمندان توصيه مي كنند براي كنترل ميگرن از زنجبيل استفاده كنيد. زيرا اين گياه دارويي مفيد، براي پيشگيري و كنترل ميگرن در حد داروهاي شيميايي مصنوعي مدرن كه احتمالا داراي عوارض جانبي نيز هستند، موثر است. طبق نظر دكتر كريشنا سريواستاوا از دانشگاه اودنسن دانمارك، زنجبيل كه براي سال هاي متمادي در كشورهاي مختلف جهان براي درمان سردرد، تهوع و اختلالات عصبي مورد استفاده قرار مي گرفته است تاثيري دارد كه براي كنترل ناراحتي هاي فوق از نظر دانش فيزيولوژي منطقي به نظر مي رسد. وي مي گويد: زنجبيل مانند آسپرين و برخي از ساير داروهاي ديگر ضدميگرن براي كنترل عكس العمل هاي التهابي شامل هيستامين و درد كمك مي  كند. پيشنهاد مي شود كه با احساس اختلال ديد كه معمولا اولين علامت شروع حمله ميگرن است زنجبيل خورد. يعني حدود 600 ـ 500 ميلي گرم كه در حدود 3/1 قاشق مرباخوري است پودر زنجبيل را در آب ساده ريخته و خورد. اما اگر بيماران مبتلا به ميگرن مصرف ريشه زنجبيل تازه را در برنامه رژيم غذايي خود قرار دهند، از نظر تكرار و شدت هر حمله تخفيف قابل ملاحظه اي را مشاهده خواهند كرد. سردردهاي ميگرني كه 10 درصد جمعيت را تشكيل مي دهد، در زن ها شايع تر است و بهتر است افراد مستعد، از خوردن شكلات و پنير كهنه كه باعث شروع سردردهاي ميگرني مي  شود و همچنين مصرف الكل، كنسروها و غذاهاي حاوي ادويه مخصوص غذاي چيني (مونوسديم گلوتامات) كه طعمي شبيه گوشت ايجاد مي كند، پرهيز كنند.

نرم افزار امنيتي مايكروسافت
گروه دانش و فن آوري ـ مرتضي اسلام زاده: مايكروسافت قصد دارد كه به زودي استفاده از نرم  افزار امنيتي كه بر روي ويندوز نصب مي شود را رايگان اعلام كند. هر چند One Care Live در كنار محصولاتي همچون سيمانتك و مك آفي يا تندميكرو همزيستي مسالمت آميزي را ندارد. البته اين كه استفاده از One Care Live رايگان خواهد بود را هنوز خود مايكروسافت اعلام ننموده. بلكه شايعه شده است چرا كه با توجه به رقيباني همچون سيمانتك و مك آفي يا تندميكرو و پاندا، مايكروسافت روزگار خوشي نخواهد داشت.
One Care Live اساسا از روي نرم افزاري امنيتي كه توسط شركت رومانيايي جي كد ساخته شده بود الگوبرداري شده است و تمامي بخش ها، رفتارها، حركات و ابتكارات شبيه به آن دارد همانند نورتون در زماني كه به همراه فايروال به بازار عرضه شد. با هدايت كامل، نمايش اعمال، قفل كردن و البته به روزرساني ماهيانه نرم افزار به صورت آنلاين بر روي تارنماي جهاني يا اينترنت. اما جالب اين جاست كه مايكروسافت بابت استفاده از خدمت جديد آنلاين پول دريافت مي كند. حال بايد منتظر ماند و ديد آيا مايكروسافت در مورد اين نرم افزار با رقبا به همزيستي مسالمت آميز خواهد رسيد يا خير.
منبع: ComputerWorld.com

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |