پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۹ - Dec 8, 2005
مديرعامل منطقه ويژه پارس:
چهار فاز گازي در سايت سوم پارس جنوبي احداث مي شود
009615.jpg
ايرنا: مدير عامل  سازمان  منطقه  ويژه  اقتصادي  انرژي  پارس  گفت : تا پايان  امسال مقدمات  احداث  چهار فاز گازي  طرح  توسعه  ميدان  گازي  پارس  جنوبي  در سايت شماره  سه  فراهم  مي شود.
دكتر مهدي  كرباسيان  در عسلويه  بوشهر افزود: فازهاي  ۱۸ و ۱۹ و فازهاي  ۲۰ و ۲۱ در غرب  منطقه  ويژه  اقتصادي  پارس  و بين  سايتهاي  يك  و دو در محلي  موسوم  به  اختر احداث  مي شود.
وي  بيان  كرد: با تأكيد سرپرست  وزارت  نفت  و به منظور اجتناب  از تأخير در عملياتي  شدن  فازهاي  گازي  نسبت  به  جانمايي  و بسترسازي  استقرار اين  فازها اقدام  شده  و طي  جلسات  فشرده  با حضور سرپرست وزارت نفت و مدير عامل  شركت  نفت  در اين  خصوص  تصميمهاي  لازم  اتخاذ و ابلاغ  شده  است .
اين  مقام  مسئول  ادامه  داد: ۷۰۰ هكتار زمين  مورد نياز براي  احداث  اين فازها توسط منطقه  ويژه  اقتصادي  انرژي  پارس  تمليك  شده  است .وي  از آغاز عمليات  اجرايي  فازهاي  چهار گانه  گازي  در سال  آينده  خبرداد.
كرباسيان  افزود: مديران  ارشد، كارشناسان ، متخصصان ، برنامه  ريزان ، مهندسان ، تكنيسينها و كارگران  شاغل  در پارس  جنوبي  با احساس  مسئوليت  در قبال  منافع  ملي  و به رغم  نبود وزير در رأس  وزارتخانه  نهايت  تلاش  خود را به عمل  آورده  اند.
وي  اضافه  كرد: در اين  مدت  نيز رهنمودهاي  سازنده  از سوي  سرپرست  وزارت  نفت  براي  بهتر شدن  روند فعاليتها در پارس  جنوبي  ارائه  شده  است  كه  در بهبود كارها قطعاً موثر مي باشد.

راه اندازي نخستين كوره پاتيلي كشور
در شركت فولاد خوزستان
واحد مركزي خبر : نخستين  كوره  پاتيلي  ساخته  شده  به  دست  متخصصان  صنعت  فولاد كشور ديروز در شركت  فولاد خوزستان  نصب  و راه  اندازي  شد.
اين كوره  پاتيلي  براي  كاهش  ضايعات  و هدر روي  فولاد مذاب ، طراحي  و در شركت  فولاد خوزستان  راه  اندازي  شده است.
اين  كوره  كه  ال  اف  ۳ نام  دارد، موجب  بهبود كيفيت  و يكسان سازي  تركيب  فولاد مذاب  مي شود.
مذاب  توليد شده  قبل  از مرحله  ريخته  گري  وارد اين  كوره  مي شود و با گرمادهي  مجدد از هدر روي  و ضايعات  فولاد مذاب  به  ميزان  قابل  توجهي  جلوگيري  مي شود و هزينه  هاي  توليد فولاد هم  كاهش  مي يابد.
طراحي  و ساخت  اين  كوره  كه  نخستين  بار با دانش  داخلي  صورت  گرفته  ۴۳ميليارد ريال  هزينه  داشته  است .
با ساخت  اين  كوره  همچنين  ۵/۲ ميليون  دلار صرفه  جويي  ارزي  شد.

مگان اوايل سال آينده در ايران توليد مي شود
ايسنا: مديرعامل رنوپارس گفت: ايران يكي از نخستين توليدكنندگان مگان جديد خواهد بود و اين خودرو قرار است اوايل سال آينده در ايران توليد شود.
آندرياس گابريل با اشاره به پرده برداري از خودرو مگان در اروپا كه در هفته اخير انجام شد،ادامه داد: حضور رنو مگان در بازار ايران بسترهاي لازم براي فروش ال ۹۰ را نيز مهيا مي كند.
موتور و قطعات مشترك اين خودرو با ال ۹۰ در ايران ساخته مي شوند.
تيراژ اين خودرو ۱۵ هزار دستگاه در سال خواهد بود كه در پارس خودرو توليد مي شود و بنا به گفته رئيس هيات مديره رنو پارس، مگان جديد با ۱۸ ميليون تومان قيمت به فروش خواهد رسيد.

همكاري هاي ايران و روسيه در زمينه برق گسترش مي يابد
ايرنا: رئيس  شركت  برق  روسيه ، آمادگي  كشورش  براي  همكاري  با ايران  در ساخت نيروگاههاي  جديد و بازسازي  نيروگاههاي  قبلي  در كشورهاي  ثالث  را اعلام  نمود.
آناتولي  چوبايس  ديروز در ديدار با غلامرضاانصاري  سفير ايران  در روسيه  با ثمربخش  خواندن  همكاريهاي  دو كشور در زمينه  توليد برق ، توسعه  همكاري  براي  اتصال  شبكه  ايران  با روسيه  از طريق  ارمنستان  و آذربايجان  را مورد تأكيد قرار داد.
سفير ايران  و رئيس  شبكه  واحد برق  روسيه  در اين  ديدار درخصوص  همكاريهاي  دو جانبه  در زمينه  برق  مذاكره  كردند.

تاكنون فقط ۶ هزار دستگاه خودروي فرسوده
از رده خارج شده است
گروه اقتصادي: براساس مصوبه هيأت وزيران قرار بود در سال جاري ۲۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شود. اين در حالي است كه خودروسازان كه به عنوان متوليان اصلي اجراي طرح قدم پيش گذاشتند تا همين چندي قبل عدم اعطاي مبالغ موردنظر براي اسقاط خودروهاي از رده خارج شده و دپوي اين خودروها در انبارها را از علل اصلي توقف اجراي طرح خروج خودروهاي فرسوده از رده اعلام مي كردند.
با توجه به افزايش درصد آلايندگي هوا و نقش اين قبيل خودروها در اين ميان با رمضان شرقي مجري طرح خروج خودروهاي فرسوده شركت سايپا و مديرعامل شركت مهندسي بازرگاني خودرو سايپا گفتگو كرده ايم.
***
* ظاهراً با توجه به آلودگي بيش از حد هوا، دوشنبه هفته جاري جلسه اضطراري در اين زمينه برگزار شد، چه تصميماتي در اين جلسه اتخاذ گرديد؟
به دنبال بروز آلودگي بيش از حد هوا و رسيدن آن به مرز اضطراري جلسه فوق العاده در دوشنبه هفته جاري با حضور مديرعامل سايپا و مديران ارشد شركت برگزار شد كه براساس اين جلسه مقرر گرديد تا پايان سال جاري ۲۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده توسط سايپا با عرضه پرايد و پي كي جايگزين شوند. از اين ميزان ۱۷ هزار دستگاه مربوط به خودروي پرايد و ۳ هزار دستگاه مربوط به خودروي پي كي است. در اين راستا به تمامي نمايندگي هاي شركت سايپا در سراسر كشور اعلام شده است كه از شنبه هفته آينده طرح فوق را اجرايي كنند.
* آيا مشكلات گذشته چون پرداخت ۳۰۰ ميليون تومان اجاره پاركينگ و عدم پرداخت مبالغ اسقاط خودروهاي فرسوده از سوي گمركات رفع شده است؟
درخصوص پاركينگ ها با راه اندازي واحد اسقاط خودروي اسلام شهر و راه اندازي ۲ مركز جديد در شيراز و اصفهان از سوم دي ماه سال جاري ديگر مشكلي براي پرداخت اجاره پاركينگ ها نداريم و نخواهيم داشت. از طرف ديگر همكاري گمركات بسيار افزايش يافته است چنانچه از ۱۰ هزار دستگاه خودروي اوليه تاكنون براي ۸ هزار دستگاه گواهي اسقاط گرفته شده است كه سود بازرگاني آن ها را گرفته ايم و فقط ۲ هزار دستگاه از قبل باقي مانده است كه هنوز اسقاط نشده اند اما پروسه آن ها در حال اجراست. هم اكنون با حضور مستمر كارشناسان عاملي راهنمايي و رانندگي در مراكز اسقاط خودروها پس از پذيرش آن ها انجام مي شود.
*از ۲۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده كه بايد امسال از رده خارج مي شد چه ميزان تحقق يافته است و علت عدم تحقق رقم فوق را ناشي از چه مي دانيد؟
با توجه به اين كه مصوبه هيأت وزيران در اين مورد تازه از مهرماه سال جاري ابلاغ شد و ارائه مبالغ از سوي گمرك نيز از همان موقع شروع گرديد لذا عملاً فرصت شش ماه اول سال را از دست داديم به همين دليل هم امسال تاكنون بيش از ۶ هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج نشده است. اما بايد اذعان كنيم در صورت داشتن يك برنامه استراتژيك مي توانيم تعداد مراكز جمع آوري و صنايع بازيافت را به ۱۰۰ مركز افزايش دهيم و شركت سايپا نيز به تنهايي توانايي خروج ۲۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده در سال آينده را دارد كه البته اين امر منوط به تمديد مجدد مصوبه هيأت وزيران است.
*عده اي معتقدند با اسقاط خودروهاي فرسوده برخي قطعات اين قبيل خودروها وارد بازار شده وبه فروش مي رسند.
ورود قطعات يدكي دست دوم خودروهاي اسقاط شده از سوي واحد فعال مربوط به شركت سايپا را به هيچ عنوان قبول نداريم و با اين كار شديداً مخالفيم، به نحوي كه اگر مطلع شويم حتماً به مراجع قضايي شكايت خواهيم كرد اما در مورد واحدهاي فعال در شهرستان ها اطلاعي ندارم و شايد در شهرستان ها اين اتفاق رخ داده باشد.

معاوضه نفت از طريق نكا به ۱۰۰ هزار بشكه
افزايش مي يابد
ايسنا: معاون وزير نفت در امور نفت و گاز درياي خزر، روند اجرايي سواپ نفت كشورهاي حاشيه درياي خزر از طريق خط لوله نكا را خوب و مناسب توصيف كرد و گفت: ميزان سوآپ نفت در ماه جاري به روزانه ۸۰ هزار بشكه رسيده و به زودي با استفاده از كشتي هاي ۱۲ هزار تني بيشتر خواهد شد.
مهندس اسداله صالحي فروز افزود: يك محموله نفتي با كشتي نفتكش ۱۲ هزار تني در حال بارگيري در قزاقستان است و ظرف يكي دو روز آينده براي تخليه نفت به پايانه نكا مي رسد.
وي گفت: از آنجا كه اسكله اين پايانه ظرفيت كشتي ۱۲ هزار تني را ندارد، اين كشتي از طريق پهلو به پهلو شدن با يك كشتي شش هزار تني در دريا نيمي از محموله نفت خود را تخليه و سپس هر دو كشتي به منظور تخليه محموله خود در اسكله نكا پهلو خواهند گرفت.وي با اشاره به ناآرام بودن درياي خزر در فصل زمستان تصريح كرد: با اين روند در ماه آينده ميزان سواپ نفت از طريق خط لوله نكا به ۱۰۰ هزار بشكه در روز افزايش خواهد يافت.
صالحي فروز اظهار كرد: هم اكنون ظرفيت سواپ از طريق خط لوله نكا روزانه ۳۷۵ هزار بشكه نفت خام است، اما با توجه به نوسان و تفاوت قيمت نفت خام هاي برنت و دوبي، چنانچه اين اختلاف بها از حد متعارف بيشتر شود، نفت خام كمتري از طريق سوآپ به سمت خليج فارس فرستاده مي شود.

واردات سراميك ۱۲ برابر افزايش يافته است
گروه اقتصادي: كارشناسان صنعت سراميك همزمان با برپايي چهاردهمين نمايشگاه بين المللي صنعت سراميك از افزايش ۱۲ درصدي واردات اين كالا طي ۳ سال اخير به كشور خبر دادند.
به گفته آنان واردات سراميك در سال ۱۳۸۰ معادل ۳۰۸ هزار متر مربع بوده است كه هم اكنون به ۵/۳ ميليون متر مربع رسيده است.
اين در حاليست كه ظرفيت اسمي صنعت سراميك امسال به ۳۰۰ ميليون متر مربع خواهد رسيد كه اين ميزان در سال گذشته معادل ۱۷۶ ميليون متر مربع بوده است.
از سوي ديگر ميزان توليد سراميك پارسال حدود ۱۲۳ ميليون متر مربع برآورد شده است كه پيش بيني اين ميزان براي سال جاري ۲۲۰ ميليون متر مربع باشد.
دست اندركاران اين صنعت با اظهار نگراني از شرايط حاكم مي گويند: با وجود اين ميزان افزايش در ظرفيت سازي و توليد سراميك هنوز صادرات اين بخش از صنعت نتوانسته  است به عنوان راهي مطمئن براي به كار انداختن ظرفيت هاي نصب شده مطرح شود. از طرف ديگر واردات رسمي نيز فشار مضاعفي بر دوش توليد كنندگان اين كالاست.
به گزارش ايرنا، بررسي هاي صورت گرفته از سوي كارشناسان اين صنعت نشان مي دهد، بسترهاي صادرات صنعتي ايران فراهم نيست و با وجود تلاشهاي صورت گرفته همه نهادها و سازمانهاي مسئول، هماهنگي كاملي براي حمايت از صادركنندگان وجود ندارد و توليد كنندگان نمي توانند قواعد حاكم بر تجارت جهاني را نظير ثبات قيمت  و تحويل به موقع رعايت كنند. اين عوامل سبب مي شود بازارهاي باارزش در بلند مدت در دست توليد كنندگان ايراني نباشد.
با اين حال با توجه به مزيتهاي نسبي ايران در اين صنعت در كنار سابقه طولاني ايران در توليد سنتي و صنعتي سراميك، چشم اندازهاي روشني را در بلند مدت پيش روي اين صنعت قرار مي دهد.
چهاردهمين نمايشگاه سراميك تهران تا ۲۰ آذرماه در نمايشگاه بين المللي تهران داير خواهد بود.

تورم و اعطاي تسهيلات هدفمند
يكي از اهداف همه دولت ها افزايش توان مالي و اقتصادي جامعه و ايجاد تعادل و كاهش فاصله ميان طبقات پردرآمد و كم درآمد است.
براي رسيدن به اين هدف مؤثرترين و كارآمدترين راه حذف تورم در اقتصاد است. تورم چون موريانه در اقتصاد موجب فقيرتر شدن كم درآمدها و افزايش اندوخته اقشار دارا مي شود و در پايان هر دوره از اقتصاد فاصله ميان طبقات كم درآمد و پردرآمد را بيشتر مي كند.
آثار مخرب اقتصاد ناشي از تورم در جهان موجب شده تا دولت ها با همه توان با اين پديده در اقتصاد مقابله كنند و امروزه كشورهاي محدودي وجود دارند كه با تورم بالا دست به گريبان هستند.
در ايران نيز اين عامل مخرب اقتصادي از مدت ها و در دوره هاي مختلف با شدت هاي متفاوت حضور داشته و همواره مسئولان اقتصادي با آن دست به گريبان بوده اند ولي هيچ گاه برنامه ريزي مدون و مشخصي براي آن تدوين و ارائه نشده است. درحالي كه هيچ اقدام جدي در اين زمينه صورت نمي گيرد اما براي كاهش تأثير آن بر اقشار كم درآمد تلاش هايي براي اعطاي تسهيلات صورت گرفته كه آثار آن در كوتاه مدت فشار تورم را براي آنان كاهش مي دهد ولي در درازمدت اين اثر با آثار مخرب تري حضور خود را در اقتصاد نشان مي دهد.
بنابراين اگر دولت براي تأمين قدرت خريد اقشار كم درآمد تورم را مهار و كاهش دهد قطعاً آثار پايدارتري در زندگي روزمره آنان خواهد داشت.
در صورت وجود اراده مقابله با تورم در دولت جديد هدف گذاري ضدتورمي اقتصاد طبق برنامه مدوني بايد تدوين شود و هدايت اين برنامه به دست يكي از مسئولان اقتصادي در دولت داده شود تا از اعمال سياست هاي متفاوت و متضاد و تورم زا جلوگيري شود.
مقابله با تورم و هدف گيري اين پديده شوم در اقتصاد زماني مي تواند عملي شود كه هرگونه تسهيلات و فعاليت هاي تحرك بخش اقتصادي باتوجه به اين هدف تنظيم و هدايت شود.

اولين حضور يك شركت ايراني
در طرحهاي بين المللي انرژي
009612.jpg
گروه اقتصادي: با امضاي قرارداد تحقيقات براي اكتشاف ذخاير نفتي در ونزوئلا، اولين تلاش يك شركت نفتي ايراني براي حضور در طرحهاي بين المللي نفت و گاز به نتيجه رسيد.
به گزارش خبرنگارما به نقل از خبرگزاري ها، شركت پتروپارس، هفته جاري قراردادي را با شركت نفت ونزوئلا امضا كرد كه بر مبناي آن اين شركت در زمينه تحقيق براي كشف ذخاير جديد نفتي در يكي از بلوك هاي نفتي ونزوئلا سرمايه گذاري مي كند.
از اين بلوك نفتي كه وسعتي درحدود ۲۰۰ مايل مربع و در مجاورت رودخانه اورينوكو قرار دارد، پيش بيني مي شود ۶۰۰ هزار بشكه نفت در روز استخراج شود. نفت استخراجي از نوع سنگين است و به نظر مي رسد قرارداد مذكور جستجو براي يافتن منابع بيشتر در اين حوزه نفتي است.
حوزه نفتي مجاور رودخانه اورينوكو، در حدود ۱۳۵۷ مايل مربع وسعت دارد و به ۲۷ بلوك تقسيم شده است.
ونزوئلا به رهبري هوگو چاوز، در سالهاي اخير تلاش گسترده اي را براي افزايش ذخاير نفتي خود آغاز كرده است. منابع رسمي بين المللي ميزان ذخاير نفتي اين كشور را در حدود ۸۰ ميليارد بشكه تخمين مي زنند، اما منابع ونزوئلايي، اين ميزان را تا ۲۳۶ ميليارد بشكه افزايش داده اند.
روابط اقتصادي ايران و ونزوئلا در دوره رياست جمهوري هوگو چاوز پيشرفت خوبي داشته و دو كشور در دو سال اخير طرحهاي صنعتي و اقتصادي مهمي نظير احداث كارخانه تراكتورسازي در ونزوئلا، توليد خودروي سمند و همچنين احداث كارخانه سيمان در اين كشور امضا كرده اند. ونزوئلا هم اكنون يكي از اعضاي فعال اوپك به شمار مي آيد.
چندي پيش، غلامرضا منوچهري مديرعامل پتروپارس، در گفت و گو با همشهري از مذاكره اين شركت با مقامهاي نفتي ونزوئلا براي حضور و مشاركت در يك بلوك نفتي خبر داده بود كه اين مشاركت اولين حضور شركت پتروپارس در طرحهاي بين المللي نفت و گاز و همچنين اولين حضور يك شركت ايراني در طرحهاي بين المللي انرژي به حساب مي آيد.هر چند ارزش اين قرارداد هنوز از سوي منابع معتبر اعلام نشده، با اين حال، امضاي اين قرارداد در نوع خود قابل توجه است.
از جمله انتقادات جدي به ساختار صنعت نفت ايران، عدم وجود شركتهايي كه قابليت حضور و مشاركت در طرحهاي بين المللي انرژي  رادارند، مي باشد. در واقع صنعت نفت ايران با خدمت ۱۰۰ ساله و با وجود دراختيارداشتن بسياري از زمينه ها و امتيازات لازم، ناتوان از ايجاد شركتهايي است كه بتوانند در حوزه هايي مديريتي، كارفرمايي، مالي و فني با شركتهاي خارجي در طرحهاي بين المللي و حتي داخلي رقابت كنند.

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |