پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۹ - Dec 8, 2005
حضرت آيت الله خامنه اي:
دست اندركاران حج براي علاج آفت سرگرمي
زائران به زرق و برق  هاي مادي تلاش جدي كنند
009585.jpg
فارس : رهبر معظم انقلاب اسلامي  ديروز در ديدار جمع زيادي از كارگزاران حج تمتع امسال، حج را درياي با عظمت معنويت، عبوديت، تضرع، خضوع و لبيك دانستند و تصريح كردند:   با وجود همه تلاش جبهه استكبار، ملتهاي اسلامي بيدارند و بايد از فرصت بسيار ارزشمند حج براي پيشبرد اهداف اسلامي استفاده شود.
حضرت آيت الله خامنه اي در ابتداي اين ديدار با ابراز تاسف عميق از حادثه تلخ سقوط هواپيما و جان باختن جمع زيادي از خدمتگزاران صديق كشور و نظام، براي خانواده و همكاران اين افراد با ارزش و همچنين ملت ايران، صبر و اجر و براي جان باختگان اين حادثه، رحمت و مغفرت الهي مسئلت كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه، از سفر حج به عنوان سفري همراه با معنويت و تاثيرگذار در زندگي انسان ياد كردند و افزودند: فرياد توحيد كه محور اصلي مبارزات انبيا، صلحا و صديقين بود، و از ميان برداشتن حائلهاي ظاهري ميان ملتهاي اسلامي،  پيام اصلي حج ابراهيمي است كه جنبه سياسي حج نيز از اين پيام نشأت مي گيرد.
ايشان با اشاره به تأكيد مكرر امام خميني (ره) از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي  مبني بر لزوم اداي حج ابراهيمي  و احياي جنبه سياسي آن، خاطرنشان كردند: بر همين اساس از آن زمان تاكنون همواره رفتار، شعارها و عملكرد زائران ايراني و دعوت آنان به كلمه توحيد و توحيد كلمه، به عنوان الگو، مورد توجه ملتهاي مسلمان از كشورهاي ديگر بوده است.
حضرت آيت الله خامنه اي با قدرداني از زحمات و تلاشهاي دست اندركاران بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت، بر لزوم شناسايي آسيبها و آفتهايي كه موجب ايجاد اخلال در بهره گيري از معنويت سفر الهي حج مي شود، تأكيد كردند و افزودند: يكي از اين آفتها، سرگرمي زائران به زرق و برقهاي مادي و منحرف شدن از جاذبه عظيم معنوي خانه خدا و اماكن شريف و متبرك مكه و مدينه است كه دست اندركاران حج بايد براي علاج اين آفت و حفظ سادگي سفر حج، برنامه ريزي بلندمدت و تلاش جدي انجام دهند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اوضاع جهان اسلام به ويژه فلسطين و عراق، و اعلام موضع صريح سردمداران استكبار بر ضد اسلام و ملتهاي مسلمان و همچنين برخي كوتاهي هاي دولتهاي اسلامي  افزودند: امروز همه تلاش آمريكا در عراق پس از شكست توطئه استعماري گماردن يك حاكم آمريكايي در اين كشور، بر سر كار آوردن فردي وابسته و مجري اوامر خود است، بنابراين ملت عراق بايد با هوشياري و حفظ اتحاد و كنار گذاشتن اختلافات مذهبي و قومي در انتخابات آينده در پي يافتن افراد با ايمان، پاك، صادق، معتقد به منافع ملت عراق و داراي سوءظن به دشمنان مداخله گر باشد.
در اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين محمدي ري شهري نماينده ولي فقيه و سرپرست زائران ايراني ضمن ارائه گزارشي از فعاليتهاي اجرايي و فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري گفت: در سالهاي اخير بسياري از مديران حج از افراد با تجربه، فرهنگي و استادان برگزيده شده اند و در آموزش زائران و گزينش روحانيان كاروانها تحولات جدي پديد آمده است.
وي با اشاره به فعاليتهاي پژوهشي درخصوص حج از جمله توليد پانصد اثر و انتشار كتاب و جزوات به زبانهاي مختلف، از ايجاد پايگاه اينترنتي حج به عنوان تحولي مهم در بخش اطلاع رساني حج ياد كرد.
آقاي زرهاني رئيس سازمان حج و زيارت نيز در گزارشي از اقدامات صورت گرفته براي اعزام بيش از يكصد هزار زائر ايراني به حج تمتع در ۵۴۲ كاروان گفت: امسال نيز ضمن تلاش به منظور ايجاد تسهيلات بهتر براي انتقال زائران ايراني و اسكان آنان، عملكرد مديران كاروانها و خدمه آنها ارزشيابي خواهد شد.

ابراز همدردي اقشار و گروههاي مختلف
با حادثه ديدگان هواپيماي سي۱۳۰
گروه سياسي: در پي وقوع حادثه جانسوز سقوط هواپيماي سي۱۳۰ نيروي هوايي و درگذشت بيش از ۱۰۰ تن از اصحاب رسانه ها، افراد و تشكل هاي مختلف  طي بيانيه هاي جداگانه اي اين حادثه را تسليت گفتند.
فرمانده كل سپاه و نماينده ولي فقيه در سپاه
فرمانده كل سپاه و نمايندگي ولي فقيه در سپاه با انتشار پيامي، شهادت جمعي از عكاسان، خبرنگاران و پرسنل ارتش جمهوري اسلامي ايران را در حادثه سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ تسليت گفتند.در اين پيام تسليت آمده است:  جمع زيادي از عزيزان بوستان ارتباطات و اطلاع رساني كشور، در سانحه اي غم انگيز و دلخراش، به ملكوت اعلي پيوستند و با پرواز ابدي خود، ملت ايران را به سوگ نشاندند، از درگاه خداي حي قادر براي خانواده ها و بازماندگان مصيبت ديده، به ويژه اصحاب رسانه ها و ارتش غيور جمهوري اسلامي ايران صبر و شكيبايي مسئلت داريم.
اطلاعيه ارتش جمهوري اسلامي ايران
در پي وقوع حادثه جانسوز سقوط هواپيماي سي۱۳۰ نيروي هوايي، ارتش جمهوري اسلامي  ايران اطلاعيه اي صادر كرد.متن اين اطلاعيه به شرح ذيل است: اكنون ناباورانه شاهد عروج ملكوتي جمعي از فرهيختگان اصحاب قلم، خبرنگاران، عكاسان، تصويربرداران رسانه  هاي جمعي و تعدادي از همرزمان خود در سانحه دلخراش سقوط هواپيماي سي۱۳۰ نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي هستيم.اين عزيزان در حالي در راه انجام ماموريت حساس اطلاع  رساني رزمايش دلاورمردان ارتش حزب  الله جان باختند كه مصداق آيه شريفه  الذين يبلغون رسالات الله... بوده و سبقه جاودان شهداي اهل قلم همچون شهيد آويني، شهيد رهبر، شهيد صارمي  و هزاران شهيد گلگون كفن ۸ سال دفاع مقدس را پيمودند.اين حادثه جانسوز، هموطنان، جامعه رسانه  اي كشور و ارتش جمهوري اسلامي ايران را يكپارچه در ماتم و عزا نشاند.
سازمان ملل
سازمان ملل متحد در پيامي فاجعه سقوط هواپيماي سي۱۳۰ را تسليت گفت.
دفتر سازمان ملل در تهران در پيام تسليتي اعلام كرد: نظام ملل متحد در جمهوري اسلامي ايران و كاركنان مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران حادثه غم انگيز سقوط هواپيما و درگذشت تعدادي از ايرانيان فرهيخته و جمعي از دست اندركاران رسانه هاي جمهوري اسلامي ايران را به جامعه خبري، صدا و سيما، ارباب جرايد، عموم مردم و خانواده هاي درگذشتگان تسليت مي گويند و براي تمامي بازماندگان آرزوي شفا، بهبود و بردباري دارند.
معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت ارشاد
و من يخرج من بيته مهاجرا الي الله ثم يدركه الموت فقد وقع اجره علي الله
درگذشت تاسف بار و حزن انگيز جمعي از اصحاب خبر و مطبوعات در حادثه سقوط هواپيما موجب تاثر و تالم شديد خانواده مطبوعات و اطلاع رساني كشور شده است. اين نخستين بار نيست كه اصحاب خبر و مطبوعات در راه پرنشيب و فراز فرهنگ مكتوب و عرصه خبررساني جان خود را بر سر آرمان و انجام وظيفه متعالي خود مي گذارد.معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني و اداره كل امور مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي واقعه جانگداز شهادت اين عزيزان را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي، مردم ايران، خانواده محترم آن عزيزان و خانواده بزرگ مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي و رسانه ملي تسليت مي گويد.
وزراي خارجه اجلاس سازمان كنفرانس اسلامي
وزراي خارجه اجلاس سازمان كنفرانس اسلامي با بازماندگان حادثه سقوط هواپيماي كشورمان ابراز همدردي كردند. در پي اعلام خبر حادثه تاسف بار سقوط يك فروند هواپيماي كشورمان، سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان و رئيس اجلاس جاري وزراي خارجه سازمان كنفرانس اسلامي، در جلسه ديروز اين اجلاس مراتب تاثر عميق خود و كليه وزراي خارجه كشورهاي اسلامي را به وزير امور خارجه و دولت جمهوري اسلامي ايران اعلام و با بازماندگان و خانواده هاي قربانيان اين حادثه ابراز همدردي كرد.
وزراي امور خارجه انگليس و آلمان
وزير امور خارجه انگليس به نمايندگي از دولت اين كشور و اتحاديه اروپا به رئيس جمهوري ايران و ملت ايران تسليت گفت. در عين حال وزير امور خارجه آلمان نيز با خانواده هاي قربانيان حادثه سقوط هواپيما ابراز همدردي كرد.فرانك والتر اشتاين ماير وزير امورخارجه آلمان نيز با ارسال پيام تسليتي، مراتب تاسف خود را از اين واقعه اعلام كرد و به بازماندگان آنان تسليت گفت.

هيات دولت بر پيگيري سريع علل وقوع
حادثه سقوط هواپيماي سي۱۳۰ ارتش تأكيد كرد
فارس: هيات دولت صبح ديروز به رياست معاون اول رئيس جمهوري تشكيل جلسه داد و با ارائه گزارشي از وقوع حادثه سقوط هواپيما توسط دستگاههاي اجرايي ذي ربط، دولت بر پيگيري سريع علل وقوع حادثه سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ ارتش تأكيد كرد.
پرويز داودي در ابتداي اين جلسه با گراميداشت ياد و خاطره شهداي ۱۶ آذر اظهار داشت: ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ يكي از اين نمادهاست. در اين روز خون پاك سه تن از دانشجويان مسلمان غيور به دست عوامل رژيم كودتايي شاه پيش پاي معاون رئيس جمهور آمريكا در دانشگاه تهران بر زمين ريخته شد تا پرچم مقاومت ملت مسلمان ايران در برابر استكبار جهاني همواره برافراشته بماند و اين علم سرافراز به مثابه نشانه اي از آزاديخواهي و استقلال طلبي بر فراز دستان نيروهاي متعهد به ويژه دانشجويان مسلمان مبارز و آگاه تا امروز در اهتزاز است.
هيات دولت همچنين در پي وقوع حادثه سقوط هواپيما سي ۱۳۰ ضمن اظهار تاسف و تسليت مجدد به خانواده هاي شهداي اين حادثه تأكيد كرد تا معاون اجرايي رئيس جمهور با سرعت و دقت نسبت به پيگيري علل وقوع حادثه و رسيدگي به حادثه ديدگان و خانواده هاي معظم شهداي اين حادثه اقدام نمايد. در اين جلسه، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گزارشي از وضعيت آلودگي تهران و برنامه هاي پيش بيني شده، جهت كاهش اين آلودگي به هيات دولت ارائه نمود.
همچنين در اين جلسه مقرر شد مبلغ ۵/۲ ميليارد ريال اعتبار براي انتقال صنايع شهيد كريمي از تهران به شهرستان درود اختصاص يابد.
هيات دولت در اين جلسه با بخشودگي تعهد ارزي برخي از وارد كنندگان موافقت كرد. يكي ديگر از مصوبات اين جلسه تعيين سود علي الحساب اوراق مشاركت بود. به اين ترتيب ۵/۱۵ درصد ميزان سود اوراق است كه تاريخ انتشار آن بعد از ۳۰/۹/۱۳۸۴ باشد.
در اين جلسه مهدي ذاكرالحسيني به عنوان رئيس هيات مديره و مدير عامل سازمان ملي زمين و مسكن انتخاب شد.
اعلام تسليت هيأت دولت
هيات دولت در پيامي ضايعه سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ حامل گروههاي خبري را تسليت گفت.
متن كامل اين پيام به شرح زير است: «دولت جمهوري اسلامي ايران شهادت ده ها تن از هموطنان عزيز در حادثه ناگوار سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ ارتش جمهوري اسلامي ايران را به پيشگاه حضرت بقيه الله الاعظم (ارواحنا فدا)، رهبر عظيم الشأن انقلاب و مردم شريف و خانواده داغدار جان باختگان تسليت مي گويد.
بي شك از دست دادن جمع زيادي از اصحاب رسانه، عزيزان نظامي، گروه پرواز و شماري از هموطنان گرامي ضايعه اي غيرقابل جبران است.
رجاء واثق داريم كه ملت شريف، بار سنگين اين فاجعه را با استمداد از آرامش الهي و پناه بردن به سايه سار رحمت و فضل پروردگار و شكيبايي تحمل خواهد كرد.
پيرو پيام رياست جمهوري، هيات وزيران دستگاه هاي اجرايي را موظف به رسيدگي كامل به وضعيت درماني مجروحان حادثه دانسته و با بازماندگان ابراز همدردي مي كند.»

نشست فوق العاده سران سازمان كنفرانس اسلامي
آغاز به كار كرد
مهر: سومين نشست فوق العاده سران سازمان كنفرانس اسلامي روز گذشته با سخنراني ملك عبدالله پادشاه عربستان آغاز به كار كرد.در اين سخنان، ملك عبدالله ضمن خوشامدگويي به حاضران و روساي هيئت هاي كشورهاي اسلامي ابراز اميدواري كرد در اين نشست تصميمات مهمي در راستاي اعتلاي اسلامي و پيشرفت و توسعه تمدن اسلامي اتخاذ شود.
وي گفت: همه ما به اين چشم دوخته ايم تا مجمع فقه اسلامي در ساختار جديدش نقش عظيمي را شبيه نقشي كه علماي اعلم در مقابله با افراطي گري و گسترش اعتدال و ميانه روي ايفا كردند ايفا كند.
وي افزود: پيروزي تسامح ضامن تقريب و نزديكي بين امت اسلام است.
ملك عبدالله تاكيد كرد: وحدت امت اسلامي هرگز با مواد منفجره و رودخانه هاي خون همانگونه كه مارقين گمراه و منحرف ادعا مي كنند محقق نخواهد شد، بلكه با ايمان و محبت صادقانه و اخلاص در قول و عمل تحقق خواهد يافت.
ملك عبدالله در ادامه اعلام كرد: من بر امت يكپارچه اسلامي چشم دوخته ام، به حكومت اسلامي كه بر ظلم قهقرايي چيره شود و به توسعه همه جانبه جهان اسلام كه بر فقر و عقب ماندگي غلبه كند و نيز به گسترش ميانه روي و فرهنگ تسامح و اعتدال كمك كند.
پادشاه عربستان ديدگاه كشورش درباره اصلاحات در جهان اسلام را مطرح كرد و در اين سخنان ديدگاه عربستان را درباره عمليات اصلاحات فراگير براي مقابله با مخاطراتي كه امت اسلامي را احاطه كرده است، بررسي نمود.

تاكيد دبيركل كنفرانس بر ضرورت
همبستگي كشورهاي اسلامي
اكمل الدين احسان اوغلو دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي نيز در مراسم افتتاحيه گفت: اين نشست بارقه اميدي براي امت اسلامي است.
احسان اوغلو افزود: مرحله كنوني مستلزم همبستگي و تشريك مساعي كشورهاي اسلامي براي مقابله با چالش هاي تحميلي بر امت در زمينه هاي سياسي اقتصادي اجتماعي و فرهنگي و فكري است.
وي تصريح كرد: قطعنامه و تصميماتي كه در اين نشست گرفته خواهد شد بيان صادقي از همبستگي اسلامي است.
احسان اوغلو بر ضرورت تشريك مساعي كشورهاي اسلامي براي بازگرداندن امت اسلامي به جايگاه صادق خود تاكيد كرد.

وزيران خارجه كشورهاي اسلامي بر لزوم انجام
اصلاحات براي مقابله با چالش ها تأكيد كردند
ايسنا: نمايندگان كشورهاي اسلامي پيش از برگزاري نشست دو روزه سازمان كنفرانس اسلامي با يكديگر ديدار كرده و تأكيد كردند كه بزرگ ترين سازمان اسلامي جهان بايد براي مقابله با چالش ها، اصلاحاتي را انجام دهد.
وزراي امور خارجه و مقام هاي عالي رتبه ۵۷ كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي مذاكراتي را جهت آماده سازي شرايط براي انجام نشست كه ديروز (چهارشنبه) آغاز شده انجام دادند. انتظار مي رود طرحي براي انجام اصلاحات در اين سازمان ارايه شود.
نشست سران در شهر مكه آغاز شده و امروز در شهر جده ادامه مي يابد.
عبدالعزيز بالخادم مشاور ارشد رئيس جمهور الجزاير، گفت: موضوع تروريسم درصدر دستور كاري قرار دارد، در اين كنفرانس راهكاري براي هدايت كشورهاي اسلامي  جهت مقابله با تروريسم اعلام مي شود.
بالخادم تأكيد كرد كه در اين كنفرانس بايد از كشورهاي غربي خواسته شود قوانيني رابپذيرند كه شامل مجازات جدي تر براي حملات عليه مسلمانان در كشور هايشان باشد.
در پيش نويس اين بيانيه آمده است كه تروريسم عليه تعاليم اسلامي  است و تمامي شيوه هاي لازم بايد براي مقابله با آن اتخاذ شود.
در متن پيشنهادي اردن آمده است كه كشورهاي اسلامي بايد با تروريسم مبارزه كنند .
قطر نيز بر يك متن ملايم تر تأكيد كرد و نمايندگان گفتند كه عبارات خشن به عنوان تسليم در برابر فشارهاي آمريكا تعبير خواهد شد.
جلال طالباني، رئيس جمهور عراق و نماينده اش، محكوميت حملات در عراق را از كنفرانس درخواست خواهند كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |