پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۹ - Dec 8, 2005
شهردار تهران: اختلاف سطح زندگي مردم شمال و جنوب تهران را كاهش مي دهم
بهره برداري از ۱۱۰ طرح عمران شهري
درجنوب شرقي تهران
009600.jpg
گروه شهري:شهردار تهران با تأكيد بر اينكه عقب افتادگي ها را جبران و در مناطق تهران توليد ثروت مي كنيم، گفت: كاهش اختلاف سطح زندگي شمال و جنوب شهر تهران يكي از اصول اصلي كار من در شهرداري است.
محمد باقر قاليباف در مراسم افتتاح ۱۱۰ پروژه عمراني، ترافيكي، فرهنگي و اجتماعي شهري و فضاي سبز در منطقه ۱۵ شهر تهران، افزود: مشكلات منطقه ۱۵ با تعامل و همكاري مردم اين منطقه با شهرداري حل خواهد شد.
وي گفت: شهرداري تهران جايي است كه جز كار براي مردم فلسفه وجودي ديگري ندارد.
شهردار تهران تصريح كرد: شهرداري هم بايد به مردم خدمت كند و هم بايد پاسخگوي مردم باشد.
وي با اشاره به اجراي ۱۱۰ پروژه عمراني، ترافيكي، فرهنگي و اجتماعي شهري و فضاي سبز در منطقه ،۱۵ گفت: اجراي اين پروژه ها براي مردم لازم است، ولي كافي نيست.
قاليباف با اشاره به اينكه خواسته مردم افتتاح پروژه نيست، گفت: با نگاه عميق تر درمي يابيم كه بايد سطح زندگي مردم ارتقاء يابد.
شهردار تهران گفت: رسالتي كه بر عهده من است اين است كه تحول را در سطح زندگي مردم ايجاد كنم بر اين اساس كارهايي در سطح منطقه ۱۵ انجام شد كه شايد آثارش بعدها معلوم شود ولي مهم نيست، مهم اجراي كارها است.
وي گفت: سطح زندگي مردم بايد نسبت به گذشته تغيير كند و مردم بايد اين تغيير را احساس كنند.
قاليباف تأكيد كرد: تمام حرفهايي كه مي زنم، حرف نيست و به تمام قولهايم عمل مي كنم و كاهش اختلاف سطح زندگي مردم با رونق دادن املاك آنان و ارزش افزوده آن امكان پذير است.
شهردار تهران خاطرنشان كرد: نبايد شهرداري دچار روزمرگي شود به همين علت قول مي دهم هر چند يكبار شاهد تحولات عظيمي در اين منطقه باشيم.
به گزارش خبرگزاري فارس، شهردار منطقه ۱۵ تهران نيز ديروز در اين مراسم گفت: منطقه ۱۵ يكي از مناطق محروم شهر تهران و تلاش براي رفع اختلاف فاحش بين محلات آن نه تنها يك تكليف بلكه عين عبادت است.
سيدمحمود نصري، افزود: شهرداري به عنوان يكي از بزرگترين سازمانهاي مسئول اداره امور شهر، براساس رسالتي كه نسبت به انجام خدمات عمومي برعهده دارد، موظف به تامين محيطي سالم و با نشاط و فراهم كردن رفاه و آسايش شهروندان در محدوده مسئوليت خويش است كه از طريق اعمال قوانين و مقررات و برقراري نظام اداره شهر، حدود امتيازات و منابع موجود به تحقق وظايف خود مي پردازد.
وي گفت: منطقه ۱۵ شهر تهران به عنوان دومين منطقه از نظر وسعت و يكي از پرجمعيت ترين مناطق شهر در دروازه شرقي تهران و در مسير آمد و شد زائران بارگاه ملكوتي ثامن الحجج(ع) واقع شده است.
نصري تصريح كرد: اين منطقه به لحاظ قرار گرفتن در حاشيه شهر و درگير بودن با مسائل و معضلات زندگي حاشيه اي همانند، فقر، مهاجرت، بي سوادي، ساخت و سازهاي غيراصولي، كمبود تاسيسات و زيرساختهاي شهري و غيره نيازمند همت والاي مسئولان و تلاش بي وقفه مديران شهري در جهت رفع كمبودها و كاهش مشكلات اين محدوده است.
شهردار منطقه ۱۵ يادآور شد: در راستاي اجراي اصل عدالت اجتماعي كه در راس ارزشهاي مورد تأكيد نظام اسلامي است و توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري مبني بر «تلاش در جهت رفع اختلاف فاحش بين محلات» خدمت به مردم اين منطقه را نه به مثابه يك تكليف كه يك افتخار و عين عبادت مي سازد.
نصري خاطرنشان كرد: منطقه ۱۵ با ۸۰۰ هزار نفر جمعيت در حالي كه بيشتر آنها را هم جوانان تشكيل مي دهند يكي از مناطق محروم شهر تهران است.
وي ادامه داد: براي اجراي ۱۱۰ پروژه  عمراني، ترافيكي، فرهنگي، اجتماعي و فضاي سبز حدود ۵۳ ميليارد تومان هزينه شده است.
شهردار منطقه ۱۵ درخصوص اين پروژه ها گفت: ۲۹ درصد اين پروژه ها فضاي سبز، ۳۰ درصد ترافيكي، ۱۱ درصد فرهنگي و ۲۱ درصد ساير پروژه ها است.
شهردار منطقه ۱۵ همچنين با اشاره به كمبود بودجه در اين منطقه گفت: فقط براي لكه گيري خيابانهاي اين منطقه ۱۲ ميليارد تومان اعتبار لازم است كه فقط يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان آن تامين شده است.

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران پيشنهاد كرد:
برداشت از صندوق ذخيره ارزي براي
توسعه حمل و نقل عمومي
009609.jpg
گروه شهري: دولت براي حل معضل سوخت و كاهش استفاده از خودروهاي شخصي بايد توسعه حمل و نقل عمومي در كلان شهرها را در اولويت قرار دهد. عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت و گو با همشهري افزود: توليد بي رويه خودرو، عدم خروج خودروهاي فرسوده و پرمصرف، فقدان زيرساخت هاي مناسب و عدم گسترش حمل و نقل عمومي ترافيك تهران را با بحران رو به رو ساخته است.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني معتقد است كه با توجه به شرايط موجود حل معضل ترافيك در كلان شهري مانند تهران را بايد با نگاهي ملي و در سياست گذاري و نحوه اعمال مديريت و سرمايه گذاري دولت در اين زمينه جستجو كرد زيرا به گفته وي ترافيك تهران چيزي نيست كه مديريت شهري به تنهايي بتواند از پس آن برآيد. به بيان ديگر ترافيك تهران هم اكنون به يك بحث ملي تبديل شده است.
خزانه دار شوراي شهر نيز صندوق ذخيره ارزي را مناسب ترين منبع تأمين اعتبار براي توسعه حمل و نقل شهري مي داند و مي گويد با توجه به درآمد مازاد فروش نفت، برداشت دولت از صندوق ذخيره ارزي و هزينه آن در بخش مترو، تكميل و افزايش طول خطوط آن از ۶۵ كيلومتر به ۲۰۰ كيلومتر مي تواند سهم جابجايي مسافر با مترو را از ۴ درصد به حدود ۲۰ درصد افزايش دهد كه در اين صورت صرفه جويي زيادي در مصرف سوخت و كاهش آلودگي هواي پايتخت در پي خواهد داشت.
در حال حاضر روزانه بين ۶۰ تا ۷۰ ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شود كه ۱۳ تا ۱۴ ميليون ليتر آن به تهران اختصاص دارد و همواره دولت هاي قبل و بعد از انقلاب در پي چاره جويي براي اين معضل بوده اند.
آشتياني واقعي شدن بهاي سوخت در كشور را نيز منوط به توسعه حمل و نقل عمومي و تهيه زيرساخت ها مي داند و معتقد است كه دولت در زمينه هدايت و مديريت يارانه هاي سوخت بايد توسعه و گستردگي حمل و نقل عمومي را در اولويت قرار دهد.
به گفته وي تعداد خودروهاي تهران طي ۳ سال گذشته ۳ برابر شده است و در حال حاضر حدود ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار خودرو در شهر تهران وجود دارد و اين در حالي است كه در كل كشور طي اين مدت تنها ۲۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است.
آشتياني با تأكيد بر لزوم تسريع در خروج خودروهاي فرسوده مي گويد: از ۶ ميليون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو موجود در كشور۲ ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه آن خودرو فرسوده بالاي ۱۵ سال است.
عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران مي افزايد: مصرف سوخت اين خودروها در خوشبينانه ترين وضعيت ۱۸ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر پيمايش است در حالي كه اين رقم در دنيا ۶ تا ۷ ليتر براي هر خودرو پيش بيني شده است.
وي همچنين در پاسخ به اين سئوال كه برفرض افزايش نرخ بنزين از ليتري ۸۰ تومان به ۱۰۰ تومان و پرداخت مابه التفاوت ۲۰ تومان آن به شهرداري آيا مديريت شهري حاضر است حمل و نقل رايگان دراختيار مردم قرار دهد گفت: اعتقادي به خدمات رايگان ندارم ضمن اين كه معتقدم اگر خدمات سريع، آسان و مطمئن و كارآمد و هزينه حمل و نقل نيز هزينه هاي متعادل و متناسب با سبد اقتصادي خانواده باشد مردم آن را بهتر مي پذيرند. به بيان ديگر چنانچه مردم سوار يك اتوبوس مجاني هم بشوند ولي كارايي نداشته باشد پياده مي شوند.
وي افزود: بر فرض وجود چنين پيشنهادي اگر قرار باشد بابت هر ليتر بنزين ۲۰ تومان به شهرداري بدهند باز هم مديريت شهري بايد اين مبلغ را در تسهيل ترافيك هزينه كند.
آشتياني با اشاره به اين كه شهرداري سالانه ميلياردها تومان يارانه به حمل و نقل عمومي اختصاص مي دهد گفت: شهرداري در سال ۸۴ حدود ۱۴۰ ميليارد تومان بودجه به اتوبوسراني اختصاص داده است كه تنها ۲۰ ميليارد آن از درآمد فروش بليت تأمين مي شود. به بيان ديگر تنها يك پنجم هزينه اتوبوسراني و مترو از درآمد بليت تأمين مي شود.
به گفته وي براساس برآوردهاي موجود، نرخ واقعي بليت مترو با احتساب وضعيت موجود و بدون درنظر گرفتن كارهاي عمراني ۲۵۰ تومان است در حالي كه به نرخ ۶۵ تومان دراختيار مردم قرار مي گيرد.

ساليانه ۱۵درصد از توليد ناخالص ملي كشور
بر اثر تخريب محيط زيست از دست مي رود
گروه شهري: - اسدالله افلاكي: ايران سالانه ۱۵درصد از توليد ناخالص  ملي خود را بر اثر تخريب محيط زيست از دست مي دهد.
دكتر حسن كريم زادگان استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اينكه رشد و پيشرفت اقتصادي بايد با حفظ كميت محيط زيست همراه باشد، افزود: راه حل حفظ سرمايه هاي طبيعي و اجتناب از بحرانهاي زيست محيطي موجود و پيش رو، نفي توسعه اقتصادي در كشور نيست چرا كه سلامت محيط زيست با توسعه برنامه ريزي شده و پايدار تضمين مي شود.به گفته وي براي دستيابي به اين هدف، ضروري است سطح مطلوب و مشخصي از استانداردهاي زيست محيطي تعيين شود و در كنار آن فعاليتهاي اقتصادي به صورت پايدار ادامه يابد، زيرا بدون توجه به جايگاه محيط زيست درروند فعاليتهاي اقتصادي نمي توان درك مناسبي از توسعه پايدار داشت.اين كارشناس اقتصاد محيط زيست، آلودگي هاي صنعتي، آلودگي هواي كلان شهرها، ضعف مديريت منابع آب و آبخيزداري، مهاجرت به شهرها، سرانه بالاي مصرف انرژي و اتلاف آن و گسترش بي ضابطه شهرها را از مهمترين مشكلات زيست محيطي ايران ذكر كرد و گفت: توجه به تئوريهاي مطرح در اقتصاد محيط زيست در حل مشكلات زيست محيطي موجود، توسعه پايدار كشور و محيط زيستي سالم را به صورت توامان تضمين مي كند.

نگاه
009591.jpg
جمال رحمتي

كنترل بليت مترو
009594.jpg
گروه شهري: اجراي آموزشي طرح محاسبه قيمت بليت مترو بر مبناي مسافت از روز شنبه ۱۹ آذرماه ، بدون تغيير در قيمت هاي فعلي آغاز مي شود. معاون پشتيباني شركت مترو تاكيد كرد: در طرح آموزشي ، كه صرفا به منظور آشنايي و ارائه آموزش هاي لازم براي هنگام اجراي رسمي طرح مذكور در بهمن ماه صورت مي گيرد ، بليت مسافران علاوه بر ايستگاه مبداء ، در ايستگاه مقصد نيز كنترل خواهد شد اما فعلا هيچ تغييري در قيمت بليت هاي فعلي نخواهيم داشت .مهندس جعفر ربيعي تصريح كرد : اين طرح با توجه به مصوبه اخير شوراي شهر تهران مبني بر عادلانه كردن قيمت بليت مترو با اجراي سيستم قيمت گذاري بليت بر مبناي مسافت طي شده ،صورت مي گيرد.

تفكيك كاغذ باطله
009603.jpg
زمين سبز ايران - در نيمه نخست امسال در ۱۰۰ مدرسه تهران طرح تفكيك كاغذ باطله به اجرا درآمد.
ستاد روز زمين پاك اعلام كرد: «طرح تفكيك كاغذ باطله به صورت مقدماتي در منطقه ۱۵ تهران آغاز شده و تا پايان ۶ ماهه نخست سال جاري در ۱۰۰ مدرسه تهران نيز اين طرح به اجرا درآمده است.»
به طوري كه با اجراي اين طرح كاغذهاي باطله هفته اي يك بار به وسيله خودروهاي شهرداري جمع آوري و به مركز دفاع زباله كهريزك منتقل مي شود.مهمترين هدفي كه در اجراي اين طرح پيگيري مي شود مسأله تفكيك و بازيافت كاغذ است كه با توجه به اهميت موضوع آن و ميزان زياد كاغذهاي باطل شده در كشور از اهميت زيادي برخوردار است.

هواي تهران در آستانه اضطرار
009588.jpg
ايسنا: مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هواي تهران اعلام كرد: شاخص كيفيت هوا هم اكنون در آستانه شرايط «اضطرار» است. استمرار شرايط پايدار در جو سبب شده تا علي رغم تعطيلي ادارات و كاهش تردد بر ميزان كليه آلاينده ها خصوصا منوكسيدكربن و ذرات معلق افزوده شود بطوري كه غلظت آن دراكثر نقاط به بيش از ۲ برابر حد مجاز رسيده است. مهار افزود: گزارش هواشناسي حاكي از آسماني صاف تا كمي ابري همراه با غبار غليظ است كه با توجه به افزايش پتانسيل آلودگي هوا در طول روز پنجشنبه پيش بيني مي شود كه ميزان آلاينده منوكسيدكربن روند صعودي داشته باشد كه به اين ترتيب انتظارمي رود شاخص كيفيت هوا در آستانه شرايط «اضطرار» باقي بماند.

با حضور مديران ارشد شهرداري
نخستين فروشگاه مجازي شهروند راه اندازي مي شود
009606.jpg
009597.jpg
گروه شهري: مديرعامل شركت شهروند اعلام كرد نخستين فروشگاه مجازي (الكترونيكي) شهروند بزودي با حضور مديران ارشد شهرداري تهران راه اندازي مي شود.
مهندس احمد صيفي كاران در گفت و گو با همشهري اعلام كرد: با توجه به رويكرد مديريت شهري تهران مبني بر شهر الكترونيك و با هدف كاهش سفرهاي درون شهري و تامين مايحتاج شهروندان با صرف كمترين زمان و هزينه ممكن، نخستين فروشگاه مجازي (الكترونيكي) شهروند نيمه اول ماه آينده در مجتمع تجاري _ اداري بوستان واقع در ميدان پونك راه اندازي مي شود.
وي با بيان اين مطلب كه اين فروشگاه بطور شبانه روزي فعال خواهد بود، افزود: در مرحله نخست اجراي اين طرح حدود ۱۶ هزار نوع كالا از طريق فروشگاه مجازي در معرض خريد شهروندان قرار مي گيرد و در گام بعدي حدود ۲۷ هزار نوع كالا از طريق اين فروشگاه عرضه خواهد شد.
صيفي كاران با بيان اين مطلب كه يكي از مزيت هاي راه اندازي فروشگاه هاي الكترونيكي، فروش مستقيم و بدون واسطه كالا و اطلاع رساني صحيح و دقيق به همه خريداران است، افزود: در روش سنتي فروش كالا، امكان انتقال اطلاعات صحيح به مشتريان وجود نداشته و فروشندگان از جزئيات كالاي فروخته شده آگاه نيستند.
وي با تاكيد بر اينكه بازار اينترنتي به هيچ عنوان مشابه بازار سنتي نيست، افزود: فروش كالا از طريق فروشگاه هاي مجازي كاملا به نفع مشتري بوده و با اطلاعات كامل كالاي مورد نظر بدون صرف هيچ هزينه زماني در دسترس او خواهد بود.
مديرعامل شركت شهروند وابسته به شهرداري تهران درباره نحوه خريد از فروشگاه هاي مجازي شهروند گفت: شهروندان مي توانند از طريق رايانه، كالا و مايحتاج خود را اعلام كنند تا در اسرع وقت و توسط ناوگان موتوري شركت پيك بادپا در اختيارشان قرار گيرد. همچنين آن دسته از شهرونداني كه فاقد رايانه هستند از طريق فاكس و يا حتي تلفن  عادي مي توانند مايحتاج خود را اعلام كنند.
صيفي كاران تصريح كرد: روزانه بطور متوسط ۱۰۰ هزار نفر به فروشگاه هاي شهروند مراجعه مي كنند و روزانه حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر به خريد و تامين مايحتاج خود مبادرت مي ورزند.
وي افزود: با توجه به احتساب ۴۵ دقيقه زمان خريد شهروندان از فروشگاه هاي شهروند، روزانه حدود يك ميليون دقيقه از زمان شهروندان در فروشگاه هاي شهروند سپري مي شود، حال اگر متوسط زمان سفر به فروشگاه نيز ۹۰ دقيقه محاسبه شود، شهروندان روزانه حدود ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار دقيقه براي خريد مايحتاج خود اختصاص مي دهند.
پيش بيني مي شود با راه اندازي فروشگاه مجازي، درصد قابل توجهي از شهروندان از اين تسهيلات برخوردار شوند و از اين رو ضمن صرفه جويي در زمان خريد شهروندان، شاهد كاهش ميزان سفرهاي درون شهري خواهيم بود. همچنين پيش بيني مي شود با راه اندازي اين امكانات، بر شمار شهرونداني كه كالا و مايحتاج خود را از فروشگاه هاي شهروند ابتياع مي كنند، افزوده شود.

دكتر قاليباف :
شيوه مديريت و خدمات رساني شهرداري تغيير مي كند
گروه شهري : به زودي شهروندان تهراني شاهد يكسري تغييرات در مجموعه شهرداري و نحوه خدمات رساني آن خواهند بود.
به گزارش خبرنگار ما دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران ضمن اعلام اين مطلب گفت: براساس تجربه موفقي كه هنگام تصدي مسئوليت در حوزه نيروي انتظامي و در بخش شفاف و روان سازي خدمات رساني داشتم، در آينده نزديك شاهد اجراي سيستمي در شهرداري تهران خواهيم بود كه برمبناي آن هم دسترسي مردم به سيستم ارائه انتقادات پيشنهادات و هم نظارت آنها بر مجموعه مديريت شهري كاملا ساماندهي شده و ميسر خواهد شد.
بنا بر اين گزارش قاليباف در ادامه سخنان خود بر تغيير فرهنگ سازماني و ساختار شهرداري، بهره مندي از متخصصان حوزه شهري و بالا بردن سطح اطلاعات حرفه اي كاركنان از طريق آموزش تأكيد كرد.شهردار تهران با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه آيا روند ثبت نام از متقاضيان جديد وام ازدواج از سوي شهرداري تهران همچنان ادامه دارد؟ گفت: گرچه پرداخت وام ازدواج از سوي شهرداري تعطيل نشده اما تا زمان پرداخت وام ۸۰ هزار نفر باقيمانده از ۲۰۰ هزار نفري كه قبلا ثبت نام كردند، ثبت نام جديدي صورت نخواهد گرفت، بنابراين باتوجه به اين كه بضاعت شهرداري تهران در حد پرداخت سالانه به ۲۵ هزار متقاضي وام است صلاح نمي دانيم تا يك سال و نيم آينده هيچ نوع ثبت نام جديدي را بپذيريم.قاليباف با اظهار اين كه اساسا علاقه اي به وقت كشي و پشت صف نگهداشتن طولاني مدت مردم براي دريافت وام ندارد گفت: تلاش مي كنم سالانه سهميه ۲۵ هزار نفري وام ازدواج را به دست ذي حق ترين افراد جامعه رسانم. وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود يكي از سياست هاي قطعي شهرداري تهران را تكميل پروژه هاي نيمه تمامي اعلام كرد كه بعضا حتي از ۱۰ سال پيش تاكنون بر زمين مانده است.
قاليباف افزود: كليه اين پروژه هاي نيمه تمام از هم اكنون فعال شده و با سرعت در حال انجام است به طوري كه در آينده نزديك شاهد اتمام پروژه هاي نيمه تمام يكي بعد از ديگري خواهيد بود.شهرداري تهران خطاب به شهروندان اعلام كرد: كلنگ هيچ پروژه جديدي به زمين زده نخواهد شد مگر اين كه به صورت سه شيفته و در اسرع وقت به اتمام برسد.

بودجه برگزاري انتخابات شوراياري در تهران تأمين مي شود
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران در يكصدو نودمين جلسه علني خود، يك فوريت طرح تأمين اعتبار و بودجه مورد نياز براي برگزاري انتخابات دومين دوره شوراياري هاي محلات تهران را تصويب كرد.
طرح مذكور برگزاري انتخابات شوراياري هاي محلات را در كليه مناطق شهر تهران (حدود ۴۰۰ محله) پيش بيني كرده است.
شورا همچنين با تصويب لايحه جانمايي ۳ بوستان مادر، به شهرداري تهران اجازه داد تا نسبت به جانمايي، طراحي و احداث ۳ بوستان مادر براساس دستور العمل مورد نظر به نام بوستان هاي مادر «قائم» ، «چيتگر» و «عباس آباد» اقدام كند.
به موجب اين مصوبه در اين بوستان ها، امكانات و تسهيلات براي استفاده بانوان در نظر گرفته شده است و شهرداري (سازمان پاركها و فضاي سبز) موظف است نسبت به احداث و نگهداري بوستان مادر مطابق ضوابط و برنامه هاي تعيين شده توسط كميته راهبردي اقدام و گزارش عملكرد خود را هر ۶ ماه يكبار به شوراي شهر ارايه كند.
در اين جلسه همچنين امتداد بزرگراه آيت الله حكيم (حدفاصل ميدان نور سابق) تا خيابان ورودي ورزشگاه آزادي به نام بزرگراه علامه محمدتقي جعفري نامگذاري شد.
از سوي ديگر، اظهارات اخير برخي مسئولان دستگاه هاي اجرايي مبني بر مقصر دانستن مديريت شهري در قبال آلودگي هواي تهران، واكنش اعضاي شوراي شهر را در پي داشت.
مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر كه در غياب مهندس چمران رياست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به اظهارات برخي مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست درباره علل آلودگي هواي تهران گفت: چرا هر كجا نقصي در كارهايتان به وجود مي آيد و نمي توانيد جوابگوي مردم باشيد آن را با فرافكني به عهده شهرداري و شوراي شهر مي اندازيد؟
وي با انتقاد از سازمان ها و دستگاههايي كه به جاي انجام كار در قبال كاهش آلودگي هوا و ساماندهي ترافيك، شهرداري و مديريت شهري را در اين رابطه مقصر معرفي مي كنند خاطرنشان كرد كه شهرداري تهران يكي از چند مجموعه اي است كه بايد در زمينه ترافيك با شوراي عالي ترافيك همكاري داشته باشد كه تاكنون به نحو احسن سهم خود را در اين رابطه انجام داده است ولي ديگر ارگان ها از جمله دولت تا به حال وظايف خود را در اين زمينه انجام نداده است.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز در پاسخ به اظهارات اخير يكي از مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست گفت: ارتباط دادن آلودگي هواي تهران به ساخت و ساز در كوه هاي البرز و يا فعاليت شركت واحد اشتباه محض است.
به گفته وي اتوبوس هاي شركت واحد تنها ۳ درصد در آلودگي هواي تهران نقش دارند و اين در حالي است كه وسايل نقليه ادارات استاندارد لازم را ندارند و نظارت و كنترل مناسبي روي آنها انجام نمي شود.
آشتياني با بيان اينكه تا كي بايد انگشت اتهام به سمت مديريت شهري باشد گفت: به اعتراف مسئولان ذي ربط در حال حاضر حدود ۱۶ دستگاه و سازمان در رابطه با آلودگي هوا و ۲۶ سازمان در بخش ترافيك تهران نقش دارند.
خزانه دار شوراي شهر با انتقاد از توليد بي رويه خودرو در كشور و عدم خروج خودروهاي فرسوده و تأثير آن بر افزايش ترافيك و تشديد آلودگي هواي پايتخت گفت: مديران دستگاههاي ذي ربط هم اكنون بايد پاسخگوي وضعيت آلودگي هوا باشند كه منجر به تعطيلي آموزش و پرورش در شهر بزرگي مانند تهران شده است.
از سوي ديگر در جلسه شوراي شهر، سرپرست مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني(ره) گزارشي از چگونگي تأسيس «شهر آفتاب» ارايه كرد.
محمدعلي انصاري گفت: شهر آفتاب حدود ۱۰ هزار هكتار از اراضي اطراف حرم امام را شامل مي شود و به تصويب شوراي عالي شهرسازي رسيده و كاربري هاي آن نيز مشخص شده  است. وي افزود: محدوده حرم مطهر امام (ره) نيز به كاربري فضاي سبز اختصاص يافته است. انصاري با اشاره به پيش بيني احداث نمايشگاه بين المللي در شهر آفتاب گفت: احداث اين نمايشگاه از جنبه هاي مختلف اهميت فراواني دارد و در خصوص احداث آن كارشناسي و مطالعات زيادي انجام شده است.

شوراي اسلامي شهر تهران :
همه ما در غم از دست دادن فرزندانمان
در سانحه هوايي شريك هستيم
گروه شهري : شوراي اسلامي شهر تهران طي اطلاعيه اي وقوع سانحه فاجعه بار هوايي تهران و شهادت جمعي از هموطنان عزيزمان بر اثر اين سانحه را تسليت گفت. متن اطلاعيه به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم، من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوا ا لله عليه فمنهم من قضي نحبه و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا.
ملت بزرگ ايران اسلامي، شهروندان عزيز و شريف تهراني، همه ما در غم از دست دادن فرزندانمان در سانحه هوايي شريك هستيم. خداوند متعال ضمن علو درجات براي اين عزيزان به بازماندگان آنان صبر جميل و اجر جزيل عنايت فرمايد.
مطمئن هستيم آنان از فرزندان مخلص و زحمتكش و بي ادعاي اين نظام مقدس بودند. وظيفه آنان آگاهي دادن بود و دفاع از اين مرز و بوم. اين مصيبت عظيم را به حضور حضرت ولي عصر(عج) و مقام معظم رهبري و مردم شريف تهران تسليت عرض مي نماييم. حضور ما در اين حادثه فقط به فعاليت عوامل شهرداري، شهردار تهران و برخي از اعضا شورا كه بلافاصله در حمل حادثه حاضر شدند، منتهي نمي شود.
برحسب وظيفه خود آمادگي خويش را جهت هرگونه مساعدت و پيگيري امور، اعلام مي داريم.
شوراي اسلامي شهر تهران

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |