پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۵ - Dec 15, 2005
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
خداوند تعالي مي فرمايد، هنگامي كه بنده من خواهش هاي نفساني خويش را بر طاعت من ترجيح دهد، كم ترين كيفري كه در حق او روا مي دارم آن است كه او را از لذت مناجات خودم محروم مي سازم.
جامع السعادات ج ۳ / ص ۴۸
امروز با حافظ
احوال گل به بلبل دستان سرا بگو
اي پيك راستان خبر يار ما بگو
با اين گدا حكايت آن پادشا بگو
بر اين فقير نامه آن محتشم بخوان
اختصاص بخش ويژه اي به زنده ياد مؤذن زاده اردبيلي
بيست و يكمين جشنواره موسيقي فجر ۲۵ دي آغاز مي شود
اين جشنواره در ۴ بخش سنتي ، نواحي، كلاسيك و پاپ برگزار مي شود كه براي هركدام كميته هاي جداگانه اي تشكيل شده است
010242.jpg
گروه ادب و هنر: با اختصاص بخش ويژه اي به ياد استاد مؤذن زاده اردبيلي بيست و يكمين دوره جشنواره بين المللي موسيقي فجر ۲۵ دي ماه آغاز و به مدت يك هفته ادامه خواهد داشت كه در مقايسه با دوره هاي گذشته در زمره كوتاه ترين دوره هاي اين جشنواره خواهد بود. پيش از اين يك دوره جشنواره موسيقي فجر كه با ماه مبارك رمضان مصادف شده بود به مدت ۵ روز برگزار شد.
به گزارش همشهري با توجه به اينكه جشنواره هاي موسيقي جوان و موسيقي نواحي ايران امسال برگزار نشده است، پيش بيني مي شود در جشنواره امسال اجراي نوازندگان موسيقي نواحي ايران را هم شاهد باشيم.
همانند سه دوره گذشته دكتر حسن رياحي، آهنگساز و سازنده سرود ملي ايران، دبيري اين جشنواره را عهده دار است.
از سوي ديگر داريوش پيرنياكان سخنگوي شوراي سياستگذاري مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  در گفت و گو با فارس گفت كه اين جشنواره در ۴ بخش سنتي، نواحي، كلاسيك و پاپ برگزار مي شود كه براي هركدام از اين شاخه ها كميته هاي جداگانه اي تشكيل و جوانب امر را بررسي مي كند كه وظيفه هركدام از اين كميته ها بررسي سطح كيفي گروه هاي شركت كننده در جشنواره فجر است.
وي از گنجاندن بخشي به نام موسيقي مذهبي در اين جشنواره خبر داد و گفت: بخش موسيقي مذهبي با عنوان يادواره مؤذن زاده اردبيلي يكي ديگر از بخش هاي جشنواره فجر است كه در بطن جشنواره اصلي برگزار مي شود.
پيرنياكان با اشاره به گروه هاي شركت كننده در جشنواره امسال اظهار داشت: فراخوان اين دوره اعلام و گروه هاي زيادي متقاضي شركت شده اند به طوري كه نزديك به ۸۰ گروه شهرستاني اعلام حضور كرده اند كه اين گروه ها توسط كميته هاي تخصصي بررسي و بعد حضورشان قطعي خواهد شد.

سينماي هفتگي در تلويزيون
جمعه انجمن شاعران مرده به سيما مي آيند
فرارسيدن ميلاد امام رضا(ع) فرصتي را به شبكه هاي تلويزيوني داد تا پس از يك هفته فاجعه بار سانحه هوايي سي ـ ۱۳۰ با نمايش فيلم هاي سينمايي مطرح ذائقه مخاطبان خود را تغيير دهند.
در طول هفته گذشته هر شبكه تلويزيوني را باز مي كردي به شكلي آثار اندوه را مي شد حس كرد. روز پنجشنبه اين هفته سينما يك قرار است فيلم «صبح بخير شب» به كارگرداني كاركوبلوكيو را نمايش دهد. فيلمي سياسي كه روايتي از گروگان گيري «آلدومور» رهبر حزب دموكرات مسيحي ايتاليا را در سال ۱۹۷۸ بازگو مي كند.
همچنين شبكه اول به نمايش روز جهاني كودك و تلويزيون وعده داده كه فيلم فرستاده اي از آسمان «كريك گلايد» را نمايش دهد، فيلمي كه براي كودكان و نوجوانان ساخته شده و در گونه فيلم هاي ماورا مي گنجد.
شبكه دوم سيما هم فيلم سينمايي حادثه اي و نه چندان طنز آميز «جنايت در برج» را براي تماشاگران خود در ساعت ۳۰/۱۳ بعدازظهر پنج شنبه تكرار مي كند.
شايد ديدن فيلم «دارودسته نيويوركي» به كارگرداني «اسكورسيزي» را بشود توصيه كرد به هر حال اين فيلم ارزش دو بار ديدن را دارد، بار اول در ساعت ۳۰/۱۷ عصر روز جمعه و بار دوم در ساعت ۴۵/۲۳ روز شنبه، شبكه سوم سيما پنجشنبه ساعت ۳۰/۲۲ فيلم سينمايي «حرفه خانوادگي» سيدني لومت را در برنامه پخش خود گنجانده است، علاقه مندان به بازي داستين هافمن و شون كانري مي توانند منتظر نمايش اين فيلم خانوادگي باشند.
از سويي ديگر برنامه صد فيلم شبكه سوم سيما، «انجمن شاعران مرده» به كارگرداني پيتروبر را روز جمعه ساعت ۳۰/۲۲ پخش خواهد كرد.شبكه چهار سيما نيز در برنامه سينما چهار فيلم «خاطرات عزيز» ناني مورتي را نمايش مي دهد. فيلمي كه محصول مشترك ايتاليا و فرانسه است.
علاقمندان به ديدن فيلم مرحوم علي حاتمي مي توانند بار ديگر «حاجي واشنگتن» را به صورت تكرار روز پنجشنبه از شبكه چهار تماشا كنند.
شبكه تلويزيوني تهران نيز براي علاقمندان فيلم هاي هندي، فيلم سينمايي «گاهي خوشي گاهي غم» را در جدول برنامه هاي خود قرار داده است.
اين فيلم هندي محصول سال ۲۰۰۲ است كه نسبت به ساير فيلم هاي نمايش داده شده در شبكه هاي تلويزيوني جديدتر است.

ضرغامي خبرنگار ويژه شبكه خبر
010239.jpg
رئيس سازمان صدا و سيما با ارسال اخبار رزمايش چابهار، ضمن گراميداشت ياد شهداي سانحه سقوط هواپيماي
  سي ـ،۱۳۰ اخبار اين رزمايش را به سمع و نظر بينندگان تلويزيون رساند.
بنا بر اين گزارش عزت الله ضرغامي پس از ارسال اخبار رزمايش چابهار از دليل حضور خود به عنوان يكي از خبرنگاران شبكه  خبر در رزمايش چابهار، خاطرنشان كرد: حضور من دراين جا به نوعي از حضور ساير مديران و همكاران ما در سازمان صدا و سيما كه علاقه مند بودند همبستگي خود را نشان دهند، جلوگيري كرد.

بزرگداشت استاد مسعوديه در نياوران
گروه ادب و هنر: مراسم بزرگداشت استاد زنده ياد محمدتقي مسعوديه در ساعت ۱۷ فردا (جمعه) در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري در اين مراسم ساسان فاطمي، محقق و پژوهشگر، شاهين فرهت آهنگساز سخنراني مي كنند.
دكتر مسعوديه در دوران كاري خود، در زمينه موسيقي نواحي ايران فعاليت هاي ارزنده اي صورت داد و به نوعي وي را پدر اتنوموزيكولوژي ايران مي دانند كه آثاري چون موسيقي تعزيه، موسيقي بلوچستان و نيز آوانگاري رديف آوازي استاد زنده ياد محمود كريمي را انجام داده است.

برگي از تاريخ
درگذشت تدين
سيد محمدتدين در سال ۱۲۶۰ ش در يكي از روستاهاي توابع بيرجند در استان خراسان به دنيا آمد و پس از آنكه در مشهد و تهران به فراگيري علوم اسلامي پرداخت، در سلك طلاب علوم ديني قرار گرفت. وي در اوايل مشروطيت، به اقتضاي جواني و به دليل بهره مند بودن از قوه بيان، در صف مجاهدين قرار گرفت و در ،۱۲۹۵ روزنامه صداي تهران را تاسيس كرد. تدين به دليل اخذ رشوه از وثوق الدوله، نخست وزير وقت و عامل قرارداد استعماري ،۱۹۱۹ از او و اين قرارداد طرفداري كرد و در روزنامه اش به حمايت از آن برخاست. وي پس از مدتي از طرف مردم بيرجند و سپس تهران به وكالت مجلس رسيد و به زودي به نيابت رياست و رياست مجلس شوراي ملي دست يافت. وي به هنگام خلع حكومت قاجار و تصويب ماده واحده و تفويض حكومت به رضاخان پهلوي، نقشي اساسي ايفا كرد و در ازاي آن مبالغ هنگفتي از رضاخان دريافت نمود. تدين از آن پس در مشاغل متعددي از قبيل وزارت معارف، حكمراني كرمان و استادي دانشگاه، وقت خود را سپري كرد و پس از شهريور ۱۳۲۰ به وزارت فرهنگ و كشور رسيد. وي در سال ،۱۳۲۸ در حالي كه بيكار بود، از طرف مردم خراسان به عنوان سناتور انتخابي مشهد راهي مجلس سنا شد و نقش اقليت را ايفا كرد. تدين تا اوايل سلطنت رضاشاه در كسوت روحانيت بود ولي پس از پوشيدن جبه صدارت، تغيير لباس داد. روزي كه تدين در مسند وزارت قرار گرفت، با تغيير لباس خود مي خواست وضع خود را براي هميشه تثبيت كند ولي پس از چند سال، رضا پهلوي او را از گردونه سياست خارج ساخت. عده اي شفاعت او را كردند ولي رضاخان نپذيرفت و تدين همچنان منصب دولتي نداشت. تدين مردي هوچي، زرنگ، مالدوست، جاه طلب، پرمدعا و قلدر بود تا اينكه در سال ۱۳۳۰ش بر اثر بيماري سرطان درهفتاد سالگي درگذشت و در امامزاده صالح تجريش مدفون شد.
ارتباط واشنگتن بغداد
پس از گسترش جنگ تحميلي عراق عليه ايران و به موازات افزايش پيشروي نيروهاي اسلام در مواضع دشمن بعث، اقدامات آمريكا عليه ايران با هدف جلوگيري از پيروزي جمهوري اسلامي و شكست عراق تشديد شده و وسيع تر مي گشت، زيرا پيروزي ايران بر عراق براي آمريكا غيرقابل قبول بود. از اين رو، علاوه بر ارسال تسليحات پيشرفته نظامي به عراق، كمك هاي اطلاعاتي آمريكا به عراق از سال ۱۳۵۹ ش آغاز شد و در سال هاي پاياني جنگ نيز بيش از هر چيز ديگر مورد نياز و درخواست حزب بعث بود. در اين زمان، عراق از سازمان سيا اطلاعات فوق العاده محرمانه اي از مراكز استراتژيك ايران دريافت نمود. همچنين سازمان جاسوسي آمريكا، سيا، بارها عراق را در حمله به تاسيسات اقتصادي و حياتي ايران تشويق كرد و در حمله هواپيماهاي عراق به تاسيسات و مناطق مهم كشور، با آنان هماهنگي نمود.

انتشار پنج عنوان كتاب جديد از عبدالعلي دستغيب
گروه ادب و هنر: به زودي پنج عنوان كتاب از عبدالعلي دستغيب منتشر خواهد شد كه به نقد و بررسي شعرهاي نيما، شاملو، اخوان، سهراب و فروغ خواهد پرداخت. هريك از اين كتاب ها، شعر يكي از شاعران را به بحث مي گذارد. اين مجموعه بيشتر نگاهي جامعه شناسانه به شعرهاي اين پنج شاعر دارد.
پيش از اين نيز زنده ياد منوچهر آتشي در پنج جلد به بررسي و نقد شعر شاعران پنج گانه پرداخت كه كتاب «شاملو در تحليلي انتقادي» بازتاب فراواني در ميان اهل ادب داشت.

رضا سيد حسيني و دايرةالمعارفي ديگر
ايسنا: دايرةالمعارف «ادبيات و هنر ايران و جهان» با مديريت رضا سيدحسيني منتشر مي شود.
سيدحسيني كه تازه كار انتشار فرهنگ شش جلدي آثار را به پايان برده و در تدوين بخش ايراني، اسلامي آن به سرپرستي احمد سميعي گيلاني نيز همكاري دارد، اين بار مديريت دايرةالمعارف ادبيات و هنر را عهده دار شده است.
دايرةالمعارف يادشده در حدود پنج جلد و دربرگيرنده  حوزه هاي ادبيات و هنر ايران و جهان خواهد بود.مديريت اجرايي اين كار كه از دايرةالمعارف حدوداً ۱۸ جلدي منتشر شده در فرانسه ترجمه مي شود، برعهده مهشيد نونهالي است.
در قسمت مربوط به ايران، علاوه بر ترجمه  منابع موجود، به منظور تكميل، تاليف هم صورت خواهد گرفت.مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه دايرةالمعارف زيبايي شناسي را در سال ۸۳ با سرپرستي مشيت علايي، منتشر كرد، انتشار دايرةالمعارف ادبيات و هنر را برعهده دارد.

مصائب خبرنگاران در چشمهاي شيشه اي
مجموعه مستند «چشمهاي شيشه اي» كه مصائب مختلف خبرنگاران جهان را به تصوير كشيده است بعد از مدتها توقف روز جمعه ساعت ۳۰/۶ از شبكه چهار سيما پخش خواهد شد.
در اين مجموعه كه ساخته حسين دهباشي مي باشد، نقد تطبيقي شبكه هاي خبري بين المللي با تمركز بر عملكرد سه شبكه مهم يعني بي بي سي، الجزيره، و العربيه در جنگ افغانستان و عراق را نظاره گر خواهيم بود.
در عنوان بندي آغازين اين مجموعه آمده است: «چشم هاي شيشه اي» با نهايت احترام به همه خبرنگاراني تقديم مي شود كه در سراسر جهان جان خود را به مخاطره انداخته و مي اندازند.
به گزارش روابط عمومي اين مجموعه تلويزيوني ،چشم هاي شيشه اي نخستين مستند از نوع خود است كه در مواجهه و مصاحبه مستقيم با مديران شبكه هاي بين المللي، به كاوش دقيق عملكرد آنان پرداخته است. مجموعه مستند عراق نگاهي از درون، سفري به شهر فرنگ و چين و ماچين در پرونده فعاليت دهباشي به چشم مي  خورد.

بررسي انديشه هاي بارت در حوزه ادبيات و هنر
هم انديشي رولان بارت، ادبيات و هنر برگزار مي شود. به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، با حضور صاحبنظراني از ايران و فرانسه هم  انديشي «رولان بارت: ادبيات و هنر» چهارشنبه ۳۰ آذر ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در محل دانشكده مديريت دانشگاه تهران تالار الغدير برگزار خواهد شد.در اين هم انديشي صاحبنظران درباره «بينا متنيت هنري و ادبي نزد رولان بارت» ، «رولان بارت و نشانه شناسي»، «رولان بارت و مطالعات فرهنگي» ، «بارت و گذر از ساختگرايي به پساساختگرايي» و... به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.دانشكده مديريت دانشگاه تهران در بزرگراه جلال آل احمد جنب پل نصر (گيشا) قرار دارد.

اصل مطلب
در «آموختن ادب از بي ادبان» فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
«ادب آموختم ز بي ادبان»
(رك: گلستان؛ به نقل از لقمان!)
ترك «ما قال» و «من يقول» كنم
نتوانسته ام قبول كنم
كه پسر را پس از كلاس زبان
بفرستم به پيش بي ادبان
كه در آن جا به اشتياق و طرب
بكند درك فيض و كسب ادب
اين ادب را كه بي خريد و فروخت
مي شود توي كوچه هم آموخت
اعتمادي به اين مدل نكنيد
بچه را توي كوچه ول نكنيد
بچه تان اعتياد مي گيرد
مي رود چيز ياد مي گيرد
چه بسا عاشق كسي بشود
چشم در چشم اقدسي بشود
شايد آن جا كلك سوار كند
با يكي، نصفه شب فرار كند
ناگهان سنگ بر سبو نزنند؟
سوزن ايدزي به او نزنند؟
بچه تان انگ «تابلو» نخورد؟
توي كوچه، تلوتلو نخورد؟
نبرندش به جرم جاسوسي
يا كلنجار و فحش ناموسي؟
نكند توي كوچه، هي سروته
نشود پاي ثابت صدوده؟
پدري كو كه خون جگر نشود
راست گفتند: «سگ، پدر نشود» !
***
پس به فرزند، ياد بايد داد
ادب از بي ادب نگيرد ياد
يك كمي همت اختيار كنيد
خودتان روي بچه كار كنيد

چهاردهمين سالگرد همشهري
جاندار كاغذي
مرتضي سرهنگي
من هم مثل خيلي ها روزنامه را موجود زنده اي مي دانم؛ اگر كسي در روزنامه اي كار كرده باشد، مي داند كه اين جاندار كاغذي گاهي واكنش هايي از خود نشان مي دهد كه آدم را حيران مي كند. حتي لج مي كند و بعضي شب ها تيتر اول نمي دهد. گاهي براي عكس در صفحه اول هم جا باز نمي كند .آنقدر سرتق و نرو مي شود كه حسابي دست آدم را توي پوست گردو مي گذارد. اما بايد زبانش را بفهمي و او را به راه بياوري. در همين موقعيت هاست كه سردبير بايد سنگ زيرين آسياب باشد.
رونامه يك همصحبت كاغذي است؛ يك دوست است كه ساعتي را با او مي گذراني. دلت مي خواهد اين دوست با تو حرف بزند، نه اين كه براي تو حرف بزند. شايد اين ويژگي كافي نباشد. بايد لحن گرم و صادقانه اي هم داشته باشد. تو بايد باور كني كه اين دوست كاغذي چيزي جز حقيقت به تو نمي گويد. شايد اين ويژگي هم كافي نباشد. بايد اين دوست سر و شكل آراسته اي داشته باشد. باوقار و بانزاكت باشد.
درست است كه روزنامه همشهري ارگان شهرداري تهران است و خبرهاي صاحبش براي چاپ نمره قبولي مي گيرند، ولي اين را هم بايد گفت كه صفحه هاي مياني اش با تازه ترين موضوع ها يكي از غني ترين صفحه هاي مياني تاريخ مطبوعات ما بوده است.بايد اين روزها هواي صفحه هاي مياني را داشت. زيرا اين صفحه ها در واقع مجله اين روزنامه است. همين صفحه ها هستند كه خيلي از حرف ها را با دوست خريدار خود صادقانه در ميان مي گذارند.

روايت رمان چنين گذشت بر من
روايت شب در برنامه  اين هفته خود رمان «چنين گذشت برمن » نوشته  ناتاليا كينگز بورگ را مي خواند.
بنا بر اين گزارش ناتاليا كينگز بورگ نويسنده  ايتاليايي است كه در سال ۱۹۱۹ به دنيا آمده است و در سال ۱۹۴۲ نخستين رمان خود را منتشر كرده است.
الفباي خانوادگي از جمله آثار موفق اوست كه چندين جايزه  جهاني را به دست آورده است.
گفتني است كه برنامه روايت شب، كاري از گروه ادبيات شبكه  راديويي فرهنگ است كه هر شب ساعت ۲۲ از اين شبكه پخش مي شود.

سخنراني پروفسور رولاندپيچ در تهران
گروه ادب و هنر: پروفسور رولاند پيچ يكي از انديشمنداني است كه همزمان با همايش بين المللي زيبايي شناسي دين در تهران حضور دارد. ايشان درباره نظريه زيبايي شناسي مسيحيت سخن مي گويد.
پروفسور رولاند پيچ سال ۱۹۴۲ در آلمان به دنيا آمد و تحصيلات خود را در رشته فلسفه از دانشگاه ايتاليا و دكتراي رشته الهيات از اتريش به پايان برد. او كه رياست انجمن بين المللي ژاكوب بوهم را برعهده دارد، با ارائه مقاله هاي گوناگون در بسياري از همايش هاي بين المللي شركت كرده و در زمينه فلسفه اسلامي، تصوف ابن عربي، تصوف ايراني و بوديسم كره اي و چيني سخنراني كرده است.
انتشار نسخه عربي قرآن با همكاري دانشگاه الاظهر و كمبريج، تدريس در دانشكده معماري و هنر دانشگاه اينسيروك اتريش، عضويت در هيات مديره انجمن علمي شوچنكو و هيئت مشاوره دانشگاه كيو و آكادمي اسلامي مونيخ از ديگر فعاليتهاي او است.
پروفسور دكتر رولاند پيچ كه درباره زيبايي شناسي و فلسفه هنر داراي تحصيلات بسيار است، در نخستين روز همايش بين المللي زيبايي شناسي دين، مقاله اي با عنوان «نظريه زيبايي مسيحيت قرون وسطي» ارائه خواهد داد.

كنسرت موسيقي كودكان بم در تالار وحدت
گروه ادب و هنر: گروه موسيقي كودكان بم در ساعت ۱۸ روز ۲۶ آذر در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازد.
سعيد غفاري، آهنگساز و سرپرست اين گروه در گفت وگو با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: از دو سال قبل و پس از زلزله بلاخيز بم، به اتفاق انجمن حمايت كودكان كار به بم رفتيم و كلاسهاي مختلفي از جمله آموزش موسيقي را براي كودكان بم تدارك ديديم كه نتيجه آن اجراي كنسرتي در سال گذشته در خانه هنرمندان بود.
وي درباره علت اجراي اين برنامه ۱۰ روز زودتر از سالگرد زلزله بم گفت: به دليل درگيربودن بچه ها با امتحانات فصل نمي توانستيم در آن زمان اين برنامه را اجرا كنيم.وي درباره تركيب اين اركستر گفت: ۱۴ تن از كودكان بم و ۳۵ تن از كودكان تهراني به همراه سه بزرگسال كه سازهاي پركاشن و ديگر سازها را اجرا مي كنند، در تركيب اركستر حضور دارند.به گفته غفاري قطعه اي از موسيقي ژاپن كه ۱۰ سال پيش در زمين لرزه شهر كوبه ساخته شده بود نيز با شعري فارسي اجرا مي شود و در ادامه قطعه هاي روزهاي رنگي، خرماتر و آهنگ سلام اجرا خواهد شد.وي درباره چگونگي تداوم اين كار گفت: ما موسيقي كودك را به مربيان مهدها آموزش داده ايم و آنها نحوه درست شنيدن و درست آموزش دادن را فراگرفته اند و از اين بابت نگراني ندارم.

بهارستان
شريك براي عبادت
امام رضا (ع) با مأمون بسيار سختگير بود. روزي بر او وارد شد و ديد مأمون وضو مي سازد و ديد كه غلامي آب بر دست او مي ريزد تا وضو بسازد.
امام به او فرمود: «در عبادت خدا براي خود شريك مگزين»
پيشوايان ما / نوشته استاد عادل اديب / ترجمه دكتر اسدالله بشري /
دفتر نشر فرهنگ اسلامي/ ص ۲۴۵

حكم در آيينه جادو
برنامه «آيينه جادو» ، به نقد و بررسي «حكم» ساخته مسعود كيميايي مي پردازد.
در اين برنامه راديويي جواد طوسي، مسعود فراستي به عنوان منتقد در برنامه حضور خواهند داشت و گزيده اي از جلسه نقد و بررسي حكم در فرهنگسراي نياوران هم پخش مي شود.
برنامه آيينه جادو كاري از گروه ادب و هنر شبكه  سراسري صداست، كه روزهاي چهارشنبه و شنبه  ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه پخش مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سياهپوش
شب تا دير وقت بيدار بود. صبح به سختي از خواب بيدار شد. با چشم هاي پف كرده به سمت كمد لباس هايش رفت. پيراهن ها را يكي پس از ديگري كنار زد و پيراهن سياه خودش را پيدا كرد و پوشيد.
صدايي از آن طرف اتاق به گوشش رسيد: «مگر مجلس ختم كسي مي خواي شركت كني كه سياه پوشيدي؟!»
با بي اعتنايي و درنهايت بي حوصلگي گفت: «نه!»
باز صدا پرسيد: «پس چي؟!»
با لحني كه غمبار بود و صدايي كه انگار از ته چاه درمي آمد، جواب داد: «ديشب حدود ساعت دو و نيم شب، قهرمان محبوبم را كشتم...»
و بعد با صدايي ضعيف تر ادامه داد: «حالا كه در مجلس ختم اش نمي توانم شركت كنم، سياه كه مي توانم بپوشم...»
صبح آن روز آقاي نويسنده، خيلي خوب و خوش آغاز نشده بود.
مرتضي مجدفر

گشتي در دنياي خبرها
سارق ناشي
كاليفرنيا: يك سارق زن در آمريكا كه قصد داشت دو تابلوي نقاشي را كه از يك گالري به سرقت برده بود به همان گالري بفروشند توسط پليس دستگير شد.
وي در حدود سه هفته پيش اين دو تابلو را كه در مجموع حدود ۲۰۰ هزار دلار ارزش داشتند از اين گالري به سرقت برد اما روز گذشته تصميم گرفت كه اين تابلوها را با قيمت كمتري به همان گالري بفروشد. در همين فعل و انفعال، صاحب گالري با تيزهوشي متوجه شد كه تابلوهاي عرضه شده در حقيقت همان تابلوهاي سرقتي است به همين دليل بلافاصله پليس را خبر كرد و زن سارق با وجود اينكه قصد فرار داشت به دام پليس افتاد.
سلول صورتي
آيووا: چندين سال قبل مربي يك تيم فوتبال آمريكايي از مسئولان باشگاهي كه در آن كار مي كرد خواسته بود تا اينكه ديوارهاي رختكن تيم ميزبان را به رنگ صورتي درآورند. او معتقد بود رنگ صورتي باعث آرامش بيش از حد بازيكنان تيم حريف خواهد شد به گونه اي كه آنان به خواب عميقي فرو مي روند. هم اكنون سالها از اين ماجرا مي گذرد اما اخيرا مسئول يكي از زندانهاي آيووا نيز با الگو برداري از آن مربي فوتبال دستور داده تا سلول محل نگهداري مجرمان الكلي را به رنگ صورتي درآورند. در واقع اجراي آزمايشي اين طرح نشان داده زندانيان الكلي با قرار گرفتن در اين سلول هاي صورتي بسيار آرام شده و به خواب عميقي فرو مي روند.
فرار از بيمارستان
ولينگتن: يك بيمار از بخش ارتوپدي يكي از بيمارستانهاي نيوزلند پا به فرار گذاشت. اين مرد كه از ناحيه گردن صدمه ديده بود در شرايطي كه گردن و هر دو دست وي در گچ بود از اين بيمارستان فرار كرد و تا كنون پليس نتوانسته وي را بيابد. مشخص نيست كه وي چگونه توانسته با گردن و دست هاي گچ گرفته و بدور از چشم نگهبانان از بيمارستان خارج شود.
چاق ترين كودكان جهان
لندن: آيا مي دانيد كه كدام كشور در جهان صاحب بيشترين تعداد كودكان چاق  مي باشد. بر اساس آخرين گزارش منتشر شده، كشور اسكاتلند صاحب بيشترين تعداد كودكان چاق در جهان ماست. استفاده از غذاهاي آماده و همچنين مقادير زيادي سيب زميني عامل اصلي چاقي كودكان اين كشور اعلام شده است. بيش از يك سوم كودكان اسكاتلندي پيش از اينكه به سن نوجواني برسند از چاقي رنج مي بردند و يك پنجم آنها نيز با چاقي مفرط مواجه هستند. اين كودكان در بزرگسالي با مشكلات عديده اي مواجه خواهند شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۷ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي اليكا ابراهيمي قاجار/ ۲۵ آذر تا اول دي/ خيابان دروس، كماسايي، پلاك ۴۲/ تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
*نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي ناهيد رسام/ ۲۴ تا ۲۹ آذر/ ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶/ تلفن: ۸۸۰۴۷۶۹۸
*نگارخانه آرا: نمايشگاه گروهي نقاشي استادان هنر ايران/ دوم تا ۱۴ دي/ ضلع شمال غرب ميدان هفت تير، كوچه مازندراني، پلاك ۲۷/ تلفن: ۸۸۸۲۴۵۴۲
*نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه آثار سميا صيقلي/ تا ۳۰ آذر/ نياوران، كوچه همايونفر، كوچه سعدي، كوچه حافظ، خيابان محمودي، پلاك ۵۹/ تلفن: ۲۲۷۳۵۲۷۰
*نگارخانه شقاقي: نمايشگاه نقاشي فرناز عليا/ ۲۶ آذر تا اول دي/ خيابان ولي عصر، روبه روي مسجد بلال، كوچه مهري پلاك ۵۳/ تلفن: ۲۲۰۴۸۹۱۸
*نگارخانه سرمه: نمايشگاه نقاشي مينا مختارزاده/ تا ۳۰ آذر/ يوسف آباد، فتحي شقاقي، ساختمان صبا/ تلفن: ۸۸۷۲۲۶۹۳

گل و گياه
ابريشم مصري
010236.jpg
نام علمي:Caesalpinia gilliesii
خانواده: CAESAL PINIACEAE
درختچه يا درخت كوچك خزان پذير داراي برگهاي بسيار منقسم به رنگ سبز تيره، خوشه هاي گل هاي زردرنگ آن با پرچمهاي بلند و قرمز رنگ اواخر بهار _ اوايل تابستان ظاهر مي شوند. جهت كاشت در نواحي گرمسير مناسب است. حداكثر بلندي ۴ و گستردگي آن به ۶ متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، خاك حاصلخيز با زهكشي خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |