پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۵ - Dec 15, 2005
در پي شهادت خبرنگار- عكاس روزنامه همشهري انجام شد
ابراز همدردي وزير ارشاد با كاركنان روزنامه همشهري
010257.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
حسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديشب به همشهري آمد تا شهادت محمد كربلايي احمد را به روزنامه نگاران و همكاران آن مرحوم تسليت بگويد.
صفار هرندي در اين ديدار از بخش هاي مختلف روزنامه بازديد و در هر بخش با همكاران ما ابراز همدردي كرد.
يادآور مي شود وزير ارشاد در روز تشييع شهداي سانحه هوايي ،پس از پايان مراسم به منزل شهيد كربلايي احمد رفت و با خانواده وي همدردي كرد.

۱۰ ميليون دفترچه  بيمه به روستاييان تحويل شد
فارس: معاون بيمه سازمان بيمه خدمات درماني گفت: تاكنون ۱۰ ميليون دفترچه بيمه درماني براي روستائيان كشور صادر و تحويل آنان شده و حدود ۱۱ ميليون دفترچه بيمه ديگر نيز در مرحله صدور است كه تا پايان دهه فجر اين دفترچه ها نيز تحويل مي شود و همه روستاييان دفترچه بيمه خود را دريافت مي كنند.
محمد باقر هوشنگي افزود: از زمان اجراي طرح بيمه خدمات درماني تقريبا ۷۰درصد مراكز بهداشتي درماني روستايي تجهيز شده و فعاليت خود را آغاز كرده اند و حدود ۴ هزار پزشك عمومي در اين مراكز شاغل شده اند و با آنها قرارداد بسته شده است.
وي افزود: هنوز حدود ۳۰ درصد مراكز درماني روستايي داير نشده اند كه بيشتر آنها در مناطق محروم استانهاي سيستان و بلوچستان، ايلام، فارس و ساير استانهاي محروم است كه براي تكميل اين مراكز و به كارگيري ۱۵۰۰پزشك مورد نياز اين مراكز طرحهاي جديدي داريم كه انگيزه پزشكان را براي رفتن به اين مناطق بيشتر مي كند كه طي روزهاي آينده اعلام مي شود.
هوشنگي گفت: بر اساس اين طرح ها احتمالا حقوق دريافتي پزشكاني كه به مناطق محروم مي روند تا سقف دو ميليون تومان در ماه افزايش مي يابد ضمن اينكه قرار است در صورت توافق هيأت مديره سازمان بيمه خدمات درماني و وزارت بهداشت اعزام پزشكان به اين مناطق به صورت اقماري شود يعني پزشكان ۱۵روز به اين مناطق بروند و ۱۵ روز استراحت  كنند و طي اين مدت پزشك ديگري جايگزين مي شود.
وي افزود: مشكلي كه اكنون براي جذب پزشكان در روستاها وجود دارد احساس ناامني آنها از ادامه فعاليتشان در روستاهاست كه به آنها قول مي دهيم قطعا قراردادهاي آنها تمديد مي شود و مسئله بيمه و ساير كمبود امكانات آنها نيز به مرور حل مي شود.
دبير ستاد ساماندهي بيمه روستاييان گفت:  امكان ندارد افرادي كه بيمه خدمات درماني هستند بتوانند دفترچه بيمه روستايي نيز بگيرند چون شبكه هاي ما به هم پيوسته است اما چون با ساير بيمه ها مثل سازمان تامين اجتماعي، كميته امداد و نيروهاي مسلح شبكه مشترك نداريم ممكن است افرادي كه بيمه اين سازمانها هستند بتوانند دفترچه بيمه روستايي نيز بگيرند.

شرايط طلاق در دادگاههاي خانواده
پرخاشگري مرد دليلي براي طلاق نيست
010179.jpg
گروه اجتماعي-زهرا رفيعي: براساس بند چهار ماده ۱۱۳۰ قانون مدني ابتلا به امراض مسري و صعب العلاج يا هر عارضه ديگري كه دوام زناشويي و سلامت زوج را به خطر بيندازد از موارد عسر و حرج است.
اين در حالي است كه به عقيده يكي از روانشناسان پرخاشگري كه از بيماريهايي است كه به سختي معالجه مي شود، علتي چون پايين بودن قند خون، اضطراب، اختلال كنترلي و رواني مانند اسكيزوفرني دارد.
دكتر گلديان روانپزشك در نشست تخصصي «بررسي بيماريهاي رواني كه در زندگي عسر و حرج ايجاد مي كند» گفت: «بيماري پرخاشگري معمولاً  در مردان بروز مي كند. مرد پرخاشگر ممكن است نسبت به همه افراد يا فقط نسبت به همسرش اين رفتار را نشان دهد كه اگر پرخاشگري ممتد باشد، تبعات زيادي براي فرد و ديگران ايجاد مي شود.»
وي ادامه داد: در بسياري از موارد ريشه  پرخاشگري، افسردگي مردان است؛ افسردگي يك بيماري ژنتيكي است كه فرد با قرار گرفتن در محيط و موقعيت مشخص آن را نشان مي دهد. حتي گاهي اوقات فرد فوت مي كند اما كسي متوجه نمي شود كه اين فرد افسردگي داشته است.
اين روانپزشك با بيان اين كه افسردگي بيماري تلقي نمي شود و فقط زماني قابل درمان است كه بروز كرده باشد، خاطرنشان كرد: هنگامي  كه فردي در حضور دادگاه پرخاشگري مي كند نشان دهنده  اين است كه فرد درك درستي از موقعيت خود ندارد كه در اين وضعيت، قضات بايد با برخوردي توأم با متانت و با مكالمه  آرام، در تفهيم وضعيت به فرد اقدام كنند.
گلديان به قضات پيشنهاد كرد كه براي فهميدن بيماربودن مراجعه كننده، قبل از صدور حكم درباره  مسائلي مانند عملكرد فرد ، وضعيت خواب او، شيوه  ارتباط برقرار كردن با ديگران و حتي شيوه پول خرج كردن او سؤال پرسيد در صورتي كه او به درستي اين سؤالات را پاسخ داد مي توان گفت او فرد سالمي  است.
به گزارش ايسنا، وي تصريح كرد: قضات دادگاه پرسيدن اين سؤالات را وظيفه مشاور دانسته و معتقدند كه حتي او وظيفه صدور حكم را بر عهده دارد در عين حال ارجاع آنها به مشاور روانشناس سبب مي شود كه آنها به قاضي اعتماد كنند چرا كه هيچ يك از آنها بيماربودن خود را قبول ندارند.
فرزانه افشار راد وكيل پايه يك دادگستري در اين باره به همشهري گفت: براساس قوانين موجود ديوانه ها هم مي توانند ازدواج كنند، فقط آن فرد بايد بپذيرد كه ازدواج مي كند.
وي در مورد برخورد دادگاه در مواردي كه مرد پرخاشگر باشد گفت: پرونده اين افراد بنا به درخواست زن به پزشكي قانوني فرستاده مي شود و در صورتي كه تأييد شود مرد تعادل رواني و روحي ندارد و رفتارش خارج از تحمل زوجه است، شكايتش در دادگاه به نتيجه خواهد رسيد. البته علاوه بر نظر پزشكي قانوني، زن نيازمند تعدادي شاهد براي اثبات پرخاشگري همسر خود است كه نشان دهد مرد دائماً  در حال پرخاشگري است.
وي يكي از ايرادات وكلا به قوانين موجود را «تفسير مضيق و محدود نسبت به مسائل حقوقي» دانست و گفت: «متأسفانه در دادگاههاي خانواده ديده شده است كه مردي با يك سيلي شنوايي همسرش را از بين برده است و دادگاه نه تنها ايراد ضرب و شتم را نپذيرفته بلكه با وجود تمامي مدارك اثبات كننده اعلام كرده است كه« يك بار پرخاشگري ملاك نيست ». پرخاشگري بايستي به نوعي جزء سوء رفتار به حساب آورده شود و تنها محدود به ضرب و شتم نشده و بلند صحبت كردن، با لحن نامناسب و توهين آميز سخن گفتن و ... را نيز شامل شود.
براساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدني، اراده مطلق مرد در طلاق حتمي است و هر زمان كه بخواهد مي تواند با رضايت و يا عدم رضايت زن،  وي را طلاق بدهد.
زن خواستار طلاق بايستي يكي از موارد عسر و حرج (به وجود آمدن وضعيتي كه ادامه زندگي را براي زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشكل باشد) را به اثبات برساند. اين موارد كه در ۲۹/۴/۸۱ در مجمع تشخيص مصلحت نظام به اثبات رسيد شامل ترك زندگي خانوادگي توسط زوج حداقل به مدت ۶ ماه متوالي و يا ۹ ماه متناوب در مدت يك سال و بدون عذر موجه،  اعتياد زوج به يكي از انواع مواد مخدر و يا ابتلاي وي به مشروبات الكلي كه بر اساس زندگي خانوادگي خلل وارد آورد و امتناع با عدم امكان الزام وي به ترك آن در مدتي كه به تشخيص پزشك براي ترك اعتياد لازم بوده است، در صورتي كه زوج به تعهد خود عمل نكند و يا پس از ترك، مجدداً  به مصرف مواد مذكور روي آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد. محكوميت قطعي زوج به حبس ۵ سال يا بيشتر ،ضرب و شتم و يا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج كه عرفاً  با توجه به وضعيت زوجه قابل تحمل نباشد.
ابتلاي زوج به بيماري هاي صعب العلاج رواني يا ساري يا هر عارضه صعب العلاج ديگري كه زندگي مشترك را مختل كند.موارد مندرج در اين ماده مانع از آن نيست كه دادگاه در ساير مواردي كه عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حكم طلاق صادر كند.

معاونان وزراي علوم و بهداشت:
سازمان مديريت تنها با ۲۲۵ ميليارد تومان
كسري بودجه دانشگاه ها موافقت كرد
گروه علمي فرهنگي : به گفته معاونان وزارتخانه هاي علوم و بهداشت، سازمان مديريت و برنامه  ريزي مجموع كسري بودجه آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشكي و غيرپزشكي كشور را ۲۲۵ ميليارد تومان تعيين كرد، اين در حاليست كه تنها كسري بودجه وزارت علوم ۲۲۷ ميليارد تومان است و وزارت بهداشت نيز در بخش آموزشي دانشگاه ها ۷۰ ميليارد تومان كسري بودجه دارد.
دكتر رازقي، معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اين باره به خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت: كسري بودجه دانشگاه هاي وزارت علوم در هيات دولت مطرح شده است. كسري بودجه اعلام شده از سوي وزارت علوم ۲۲۷ ميليارد تومان بود كه سازمان مديريت ۱۷۰ ميليارد تومان آن را قبول كرد، البته از اين ۱۷۰ ميليارد كسري بودجه نيز مقداري كسر و سپس در هيات دولت مطرح شده است.
وي با بيان اينكه پرداخت كسري بودجه دانشگاه ها در حال بررسي و پرداخت است، گفت: ميزان كسري بودجه وزارت علوم هنوز براي تصويب به مجلس ارايه نشده است.
وي افزود: وزارت علوم با ۲۲۷ ميليارد تومان كسري بودجه روبروست و عدم پرداخت و تخصيص اين ميزان كسري بودجه در سال جاري، منجر به انتقال آن به بودجه سال آينده مي شود و بر روي هم انباشته مي شوند.
دكتر رازقي در ادامه با اشاره به تخصيص بودجه براساس سرانه دانشجويي از سال آينده اظهار كرد: بايد اقداماتي صورت بگيرد تا دانشگاه ها بدون كسري بودجه سال تحصيلي آينده را آغاز كنند، تا دانشگاه ها با مشكل مادي روبرو نشوند. معاون طرح و توسعه وزارت علوم خاطرنشان كرد: وزارت علوم همچنان به تخصيص كل كسري بودجه اصرار دارد، ولي آنچه در دولت و مجلس تصويب شود به همان مقدار از مشكلات خواهد كاست.
دكتر حافظي، معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت نيز با اشاره به مكاتبه رييس سازمان مديريت با معاون اول رياست جمهوري در خصوص كسري بودجه دانشگاه ها، به خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت: بر اين اساس مقرر شد هيات دولت لايحه متمم قانون بودجه سال ۸۴ را تنظيم و به مجلس ارايه كند كه تبصره سه اين لايحه مربوط به وزارت بهداشت است و طي آن پيشنهاد شده به منظور تامين هزينه هاي دستگاه هاي اجرايي ملي و استاني در زمينه پرداخت حقوق و مزايا، عيدي، مطالبات و ساير هزينه هاي پرسنلي كاركنان شاغل و بازنشسته و موظفي و ساير هزينه هاي اجتناب ناپذير مبالغي به رديفهاي مربوط در قانون بودجه سال ۸۴ اضافه گردد.
وي افزود: بر اين اساس در بخش بهداشت و درمان مبلغ ۲۵۰ ميليارد تومان كسري و در بخش آموزش شامل آموزش پزشكي و آموزشي دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم مبلغ ۲۲۵ ميليارد تومان كسري بودجه در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اينكه قرار است تصويب اين كسري بودجه در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار بگيرد، تصريح كرد: حتي تخصيص اين كسري بودجه، صد درصد نيازها و كسورات وزارت بهداشت را پوشش نمي دهد، به عبارت ديگر كسري بودجه تعيين شده براي وزارت بهداشت ۲۹۰ ميليارد تومان است كه ۴۰ ميليارد تومان آن شهريور ماه پرداخت شده است،  اين در حاليست كه كسورات واقعي وزارت بهداشت در سال جاري در بخش بهداشت و درمان ۶/۳۴۸ ميليارد تومان و ۷۸ ميليارد تومان در بخش آموزش است. وي افزود: همچنين از سالهاي ۸۲ و ۸۳ نيز وزارت بهداشت به ميزان حدودا ۳۲۰ ميليارد تومان بدهي به پرسنل دارد.

شرايط اعزام به خدمت مشمولان خدمت
وظيفه عمومي اعلام شد
گروه اجتماعي: معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي، در اطلاعيه  اي شرايط اعزام به خدمت مشمولان فارغ  التحصيلان دوره  هاي كارداني، كارشناسي و بالاتر و همچنين گروه پزشكي را اعلام كرد.
به گزارش ايلنا، در اين اطلاعيه آمده است؛ مشمولاني كه دفترچه ۳ برگي آماده به خدمت و يا برگه اعزام به خدمت از مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات معاونت وظيفه عمومي ناجا به تاريخ  هاي اول، دوم و سوم دي  ماه ۸۴ دريافت كرده  اند، بايد براي اعزام به خدمت سربازي مراجعه كنند.
كليه مشمولان فارغ  التحصيل دوره كارداني كه از اداره كل وظيفه عمومي تهران بزرگ دفترچه آماده به خدمت ۳ برگي و يا برگه اعزام به خدمت از مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات معاونت وظيفه عمومي ناجا دريافت كرده  اند، در ساعت ۷ صبح روز پنج شنبه مورخ ۱/۱۰/۸۴ مراجعه كنند.
همچنين كليه مشمولان فارغ    التحصيل دوره كارشناسي و بالاتر و گروه پزشكي كه در اداره كل وظيفه عمومي تهران بزرگ دفترچه آماده به خدمت ۳ برگي يا برگه اعزام به خدمت از مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات معاونت وظيفه ناجا دريافت كرده  اند، بايد در ساعت ۷ صبح روز شنبه مورخ ۳/۱۰/۸۴ مراجعه كنند. كليه اين افراد بايد به معاونت وظيفه عمومي ناجا واقع در ميدان سپاه مراجعه كنند تا به خدمت اعزام شوند.
در اين اطلاعيه در خصوص شرايط مراجعه مشمولان ساكن شهرستان  ها آمده است؛ كليه مشمولان فارغ  التحصيل دوره كارداني كه از مركز وظيفه عمومي شهرستان  هاي مربوطه دفترچه آماده به خدمت ۳ برگي و يا برگه اعزام به خدمت از مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات معاونت وظيفه عمومي ناجا دريافت كرده  اند، بايد ساعت ۷ صبح روز پنج  شنبه ۱/۱۰/۸۴ مراجعه كنند.
همچنين، كليه مشمولان فارغ  التحصيل دوره كارشناسي و بالاتر در كليه رشته  ها و گروه  هاي پزشكي و نيز دكتراي گروه پزشكي كه از مراكز وظيفه عمومي شهرستان  هاي مربوطه دفترچه آماده به خدمت ۳ برگي و يا برگه اعزام به خدمت از مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات معاونت وظيفه عمومي ناجا دريافت كرده  اند، بايد ساعت ۷ صبح روز شنبه مورخ ۳/۱۰/۸۴ مراجعه كنند.
گفتني است، كليه مشمولان بايد ۱۵ روز قبل از موعد اعزام، واكسن مننژيت تزريق كنند و دفترچه يا برگه  هاي اعزام به خدمت آنها را واكسيناتور امضا و مهر كند.

ايجاداولين ارزيابي الكترونيكي علوم و آموزش عالي
گروه علمي فرهنگي: هيات نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، «اولين ارزيابي الكترونيكي علم و فناوري و آموزش عالي» را با هدف ارزيابي وضعيت دانشگاه ها و موسسات پژوهشي كشور راه اندازي كرد.
براساس يكي از بندهاي آيين نامه هيات نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي مبني بر اينكه؛ گزارشهاي ارزيابي يا گزيده آنها به عنوان گزارشهاي رسمي جمهوري اسلامي ايران براي استفاده در اختيار سازمانهاي فرهنگي علمي و بين المللي قرار مي گيرد، نتايج حاصل از اين ارزيابي الكترونيكي به عنوان گزارش رسمي وضعيت علمي و آموزشي جمهوري اسلامي ايران هم در مجامع داخلي و هم در سازمان ها و مجامع بين المللي مورد استناد قرار خواهد گرفت.
در اين ارزيابي الكترونيكي به دريافت اطلاعات و بررسي آنها در قالب شش شاخص انساني، پژوهشي (علم و فناوري) آموزشي دانشجويي فرهنگي و مالي - اداري پرداخته مي شود. هيات نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي تاكنون علاوه بر تدوين شاخص هاي مختلف ارزيابي در حوزه هاي علم و فناوري، آموزش عالي و آموزش و پرورش آثار مختلفي را نيز منتشر كرده است كه دو اثر از مهمترين آنها عبارتند از: «ارزيابي علم و فناوري در جمهوري اسلامي ايران: اولين ارزيابي كلان _ ۱۳۸۲» و «اولين ارزيابي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي دولتي» .

بررسي وضعيت تحقيق و پژوهش
در حوزه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
گروه علمي فرهنگي: دبيرخانه شوراي هماهنگي نظارت بر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، به مناسبت هفته پژوهش،  ميزگردهاي تخصصي وضعيت تحقيق و پژوهش در حوزه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت را با هدف بررسي و ارزيابي وضعيت فعلي پژوهش، شناسايي نقاط ضعف و كاستي هاي پژوهشي در اين حوزه و بررسي راهكارهاي گسترش و تعميق پژوهش در فرهنگ ايثار برگزار مي كند.
به گزارش خبرنگار همشهري، ميزگرد نخست ، روز يكشنبه ۲۷/۹/۸۴ ساعت ۳۰/۹ صبح با حضور سردار حميد حسام (معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس)، عليرضا پيرخائفي (مدير كل مطالعات و تحقيقات بنياد شهيد و امور ايثارگران) و عليرضا كمري (نويسنده دفاع مقدس)، برگزار مي شود.
براساس اين گزارش، ميز گرد دوم نيز روز چهارشنبه ۳۰/۹/،۸۴ از ساعت ۳۰/۹ صبح و با حضور دكتر محمدرضا سنگري (استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادبيات دفاع مقدس) و فيروزه برومند(مؤلف دوره نه جلدي كتاب شناسي دفاع مقدس)، برگزار خواهد شد.
علاقه مندان براي حضور در اين ميزگردها مي توانند به نشاني: ميدان بهارستان،  خيابان كمال الملك، مقابل ساختمان مركزي وزارت ارشاد، پلاك ،۱۸ ساختمان شوراي فرهنگ عمومي و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، واحد پنجم، مراجعه كنند.

جشن پيوند هزار زوج جوان خانواده كميته امداد
010176.jpg
گروه اجتماعي:همزمان با سالروز ولادت با سعادت هشتمين اختر آسمان امامت و ولايت حضرت علي بن موسي الرضا(ع) يك هزار نوعروس خانواده بزرگ كميته امداد امام خميني(ره) در استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، كرمانشاه و لرستان راهي خانه هاي بخت شدند.
بنابر اعلام كميته امداد امام خميني(ره) جهيزيه اين نوعروسان شامل اقلام ضروري زندگي است كه به همت اين نهاد و مردم خير و نيكوكار كشورمان تهيه شده و به آنها اهدا گرديد.گفتني است تاكنون ۶۷۰ هزار نوعروس خانواده كميته امداد امام خميني(ره) با دريافت جهيزيه از اين نهاد راهي خانه هاي بخت شده اند.

خطر ابتلا به سرطان با گوشت قرمز
فارس: مصرف بيش از ۱۰۰ گرم گوشت قرمز خصوصاً به صورت سوسيس، كالباس و يا ديگر فرآورده هاي گوشت قرمز در روز، باعث افزايش خطر ابتلا به بيماري سرطان مي گردد.
به گزارش پايگاه اينترنتي انجمن سرطان آمريكا، مطالعات زيادي كه در طول دو دهه اخير صورت گرفته است، صحت اين مدعا را به اثبات مي رساند كه ابتلا به سرطان در مصرف كنندگان گوشت قرمز بيشتر است.
گزارش مذكور حاكي از آن است ، افرادي كه ميزان بيشتري فرآورده هاي گوشت قرمز از قبيل گوشت گاو را مصرف مي نمايند، ۳۰ تا ۴۰ درصد بيش از افرادي كه ميزان مصرف آنها كمتر است، به سرطان روده مبتلا مي شوند. اين يافته ها بخصوص افرادي را دربر مي گيرد كه علاقه زيادي به مصرف سوسيس، كالباس و يا ديگر فرآورده هاي آماده گوشت قرمز دارند، چرا كه احتمال ابتلا به سرطان روده در اين افراد، تا ۵۰ درصد افزايش مي يابد. گزارش مذكور مي افزايد: البته اين به اين معنا نيست كه افراد را به طور كلي از خوردن گوشت قرمز منع نماييم، بلكه نشان دهنده اين مطلب است كه بايد در راستاي كاهش مصرف گوشت قرمز تلاش نمود.

بحران در بيمارستان هاي دولتي
مهر: بيمارستانهاي دولتي به دليل افزايش سرسام آور هزينه ها دچار بحران شده و به شركتهاي دارويي و صنوف مختلف بدهكار هستند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد در افتتاح درمانگاه و زايشگاه بخش زنان و مامايي بيمارستان امام رضا(ع) گفت: خيرين بايد به كمك بيمارستانهاي دولتي بشتابند تا چالش هاي ناشي از افزايش هزينه ها ، مسائل درمان را تحت الشعاع قرار ندهد.
مسعود ملكي همچنين اختصاص يافتن موقوفات با مسائل مشتركه به مراكز بهداشتي درماني را امري بسيار لازم و مهم دانست.
همچنين قائم مقام توليت آستان قدس رضوي ضمن اشاره به تاريخچه وقف در احاديث و روايات و اهميت نقش آن در جامعه گفت: وقف نماد جاودانگي و ابديت است و اين سنت حسنه در بسياري از احاديث و روايات اسلامي تأكيد شده است.

معاون رئيس جمهور اعلام كرد:
بنياد شهيد تا زمان طي مراحل قانوني درباره
جان باختگان سقوط هواپيما قضاوت نمي كند
گروه اجتماعي: رييس  بنياد شهيد و امور ايثارگران  اعلام  كرد: تاكنون ارتش ، هيچ  موضوعي  را مبني  بر تشكيل  كميسيوني  براي  تعيين  مصداق  شهيد در رابطه  با جان باختگان  حادثه  اخير سقوط هواپيماي  سي  ۱۳۰ به  بنياد شهيد اعلام  نكرده است .
«حسين  دهقان» ، در جمع  خبرنگاران ، با اشاره  به  بند ح  ماده  ۱۰۷ قانون  ارتش  جمهوري  اسلامي  ايران ، مصوب  ۱۳۶۶ گفت : بر اساس  ماده  ۱۲۰ قانون  ارتش  جمهوري  اسلامي  ايران ، براي  تشخيص  شهيد، جانباز، فوت  در حين  انجام  وظيفه  يا به  سبب  آن ، فوت  عادي  و همچنين  تشخيص  موارد مختلف  معلوليت ، حسب  مورد كميسيون هايي  در وزارت  دفاع ، ستاد مشترك ، نيروها و سازمانهاي  مربوط ، تشكيل  مي شود.وي  افزود: بر اساس  ماده  شش  آيين  نامه  تعيين  مصاديق  عملي  شهيد و خانواده هاي  شاهد، «مرجع  تاييد، پذيرش  و تطبيق  مصاديق  شهيد با مفاد اين  آيين  نامه  پس  از اعلام  كميسيونهاي  بدوي  و تجديد نظر در قوانين  مربوط  به  نيروهاي  مسلح  و وزارت  اطلاعات ، بنياد شهيد است.»
دهقان  گفت : برداشت  ما از قانون ، برداشت  درستي  است  و تعيين  تكليف  افراد جانباخته ، تا زماني  كه  اين  مراحل  را طي  كنند، به طور قاطع ، روشن  نيست .
وي  گفت : بر اساس  ماده  هفت  آيين  نامه  تعيين  مصاديق  عملي  شهيد و خانواده هاي  شاهد، در صورت  بروز اختلاف  بين  بنياد شهيد، نيروهاي  مسلح ، وزارت  اطلاعات  و ساير دستگاهها در تطابق  مصاديق  شهيد با مفاهيم  آن ، موضوع  در كميسيوني  با مسئوليت  رئيس  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  يا نماينده  او با عضويت  نمايندگان  بنياد شهيد، وزارت  اطلاعات ، معاونت  حقوقي  و امور مجلس ، رئيس  جمهور، وزارت  دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح  يا دستگاه  ذي  ربط  حسب  مورد بررسي  مي شود و تصميم  كميسيون  يادشده  براي  دستگاهها لازم الاجرا است .
وي  افزود: ما اطلاعيه  داديم  كه  قربانيان  سقوط  هواپيما، جانباخته اند، اما هيچ  قضاوتي  نكرده ايم . من  نمي گويم  اين ها شهيد نيستند يا هستند ما مي گوييم  بايد سير قانوني  طي  شود.
دهقان  گفت : كساني  كه  قبل  از طي  شدن  مراحل  قانوني ، اين  فضا را ايجاد كرده اند بايد پاسخ  مناسب  بدهند.از سوي ديگر معاون  اجرايي  رئيس  جمهوري  گفت : كشته شدگان  حادثه  سقوط  هواپيماي  حامل  خبرنگاران ، «شهيد» محسوب  مي شوند.
«علي  سعيدلو» كه  از سوي  رييس  جمهوري  مسئوليت  پيگيري  سقوط  هواپيماي  سي۱۳۰ ارتش  را برعهده  دارد، گفت : بنابر تاكيد رئيس  جمهوري ، كشته شدگان  در اين  حادثه «شهيد» محسوب  مي شوند.
وي  صبح  ديروز  در حاشيه  ديدار محمود احمدي  نژاد رييس  جمهوري  با مردم  شهر زاهدان ، در گفت  وگو با خبرنگار اعزامي  ايرنا، افزود: اين  موضوع  براي  پيگيري  دقيق  به  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  اعلام  شده  و جنبه هاي  موضوع  در حال  پيگيري  است  و تا چند روز آينده  نتيجه  قطعي  آن  اعلام  مي شود.
«سعيدلو» خاطر نشان  كرد: علت  بروز اين  حادثه  دردناك  نيز در دست  پيگيري  است  و حداكثر تا يك  هفته  ديگر به طور رسمي  اعلام  مي شود.

بازتاب
پايتخت ۱۲ميليوني اسير دود
يكي از رايج ترين شيوه ها در كشور ما تشكيل ستادهاي مختلف براي انجام امور گوناگون است تا در مواقع لازم دستگاه هاي مرتبط با موضوع بتوانند به صورت هماهنگ عمل كرده و بهترين راهكار را براي حل و يا ساماندهي مشكل به كار گيرند.
به نظر مي رسد در شرايط بغرنجي كه شهر ۱۲ ميليوني تهران گرفتار آن شده، تشكيل ستادي كه بتواند با تدابيري خاص ، قدري از فشار آلودگي بكاهد، ضروري است. اين روزها، همه ما اطرافياني داريم كه با مشكلات تنفسي، قلبي و اقسام بيماريها كلنجار مي روند و تحت تأثير اين آلودگي هوا به مراحل خطرناكي رسيده اند.
خبرها حاكي از آن است كه تنها در يك روز ۱۲۰۰ مورد حمله قلبي در تهران اتفاق افتاده، بسياري از بيماران تنفسي به وضعيت حادي رسيده اند، مادران نگران فرزندان مدرسه اي بخصوص آنهايي كه مشكلات تنفسي دارند، هستند.
عليرغم برخي خبرها كه گهگاه، نويد بهترشدن هوا را مي دهند، مردم تهران همچنان شاهد شدت يافتن آلودگي هستند و روز به روز بر نگراني هاي آنها افزوده مي شود.
اين در حالي است كه وزير بهداشت عليرغم جدي بودن بحث آلودگي هوا و عوارض شديد آن از مفيد بودن ماسك فيلتردار سخن مي گويد و سرمايه گذاري دولت براي توليد اين ماسكها را با توجه به اولويتهاي زياد ديگر كار آساني نمي داند.
كامران باقري لنكراني، ضمن اشاره به وضع موجود آلودگي هوا هشدار مي دهد و مي گويد: گزارش هاي اورژانس كشور خبر از دوبرابرشدن ميزان بروز ناراحتي هاي تنفسي و قلبي ناشي از هوا دارد و در برخي موارد آلودگي در بروز ناراحتي هاي روحي و رواني افراد مؤثر بوده است.
آنچه مسلم است و همه مردم و مسئولين به آن واقفند آن است كه وضعيت شهرهاي بزرگ و از همه مهمتر تهران است كه در شرايط حاد قرار دارد و كليه سازمانها و دستگاه هاي مرتبط بايد با انسجام و يكپارچگي براي نجات ساكنان اين شهر اقدام كنند. نبايد فراموش كرد كه هر لحظه تأخير، جان صدها نفر از شهروندان را در معرض تهديد قرار مي دهد.

رئيس مركز امور زنان و خانواده اعلام كرد:
آغاز فعاليت هاي دولت نهم در مورد مسايل زنان
ايسنا: رييس مركز امور زنان و خانواده گفت: دولت نهم دور جديدي از فعاليت ها را در ارتباط با مسايل زن آغاز كرده است.
دكتر نسرين سلطانخواه، مشاور رييس جمهوري ،دانش را نردبان تكامل و ترقي انسان دانست كه پلكان آن را پژوهش و تحقيق تشكيل مي دهد و گفت: امروز در جهاني زندگي مي كنيم كه تحول سريع انديشه ها و عصر اطلاعات است و در حالي دهه سوم انقلاب را پشت سر مي گذاريم كه مساله زن و جايگاه وي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي با اشاره به نگاه مترقيانه اسلام و تكريم آميز و رشد دهنده اسلام به زنان بيان كرد: دولت نهم دور جديدي از فعاليت ها را در ارتباط با مسايل زن آغاز كرده به گونه اي كه با تغيير نام «مركز امور مشاركت زنان» به «مركز زنان و امور خانواده» محور توجه خود را به تعالي و اعطاي كرامت انساني زن و نقش حضور مؤثر وي در عرصه هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، سياسي و همچنين حفظ كيان خانواده قرار داد. مشاور رييس جمهوري خانواده را از مهمترين اركان نظام اجتماعي دانست كه متضمن بقاي سلامت اخلاقي و معنويت جامعه است و ادامه داد: زن به عنوان كانون مهر و عاطفه است كه نقش تعيين كننده اي در زيرساخت هاي توسعه جامعه ايفا مي كند، از اين رو توجه به ظرفيت ها و استعدادهاي وي امري ضروري است. دكتر سلطانخواه با بيان اين كه امروزه جوامع مختلف نه بر اساس منابع غني انرژي و سرمايه هاي صنعتي و نيروي كار، بلكه با معيار توان توليد دانش و منابع انساني متخصص درجه بندي مي شوند، اظهار كرد: زماني كه فردي در جايگاه بالاتري قرار دارد تسلط بيشتري در جهان خواهد داشت. در عصر امروز نيز كه عصر رقابت در عرصه توليد دانش است، زن به عنوان نيمي از جمعيت كشور مي تواند سهمي مهم در توسعه و توليد دانش ايفا كند.وي افزود: در برنامه ۵ ساله چهارم توسعه موضوع زنان به عنوان موضوعاتي مهم و مستقل مورد توجه قرار گرفته است كه مهمترين آنها در ماده «۱۱۱» قانون است، لذا سياستگذاران براي اجرايي شدن مواد اين لايحه امر پژوهش را كه لازمه و پيش زمينه انجام هر برنامه اي است را بايد مورد توجه قرار دهند.

كاهش احساس درد با كنترل فعاليت هاي مغزي
واحد مركزي خبر: دانشمندان  مي گويند مي توان  با اسكن  و كنترل  فعاليت هاي  مغزي  احساس  درد را در فرد كاهش  داد.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  بي بي سي  در آزمايشي  كه  در انگليس  انجام  شد از سي  و شش  داوطلب  خواسته  شد تا با وارد كردن  گرما به  كف  دست هايشان  باعث  تحريك  ناحيه  احساس  درد در مغز خود شوند سپس  با دستگاه   ام. آر.آي  الگوي  فعاليت  مغز در ناحيه  احساس  درد به  آنها نشان  داده  شد و از آنها خواسته  شد تا ديد خود را درباره  احساس  درد تغيير داده  و آن  را احساس  لذت  بخش  براي  خود تصور كنند.
پژوهشگران  متوجه  شدند تغيير تفكر و اعمال  كنترل  روي  فعاليت  مغز مي تواند الگوي  تازه اي  را از درد در مغز ايجاد و به كاهش  احساس  درد كمك  چشمگيري  كند.

تست اعتياد ۸۰ درصد معتادان دستگيرشده مثبت است
ايلنا:  مديركل مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي تهران، گفت: با توجه به اجراي طرح ساماندهي معتادان خياباني، آمار دستگيري  هاي معتادان توسط نيروي انتظامي كاهش يافته و تعداد دستگيري  ها در هر روز چندان زياد نيست.
سرهنگ كشفي گفت: به طور متوسط روزانه در تهران ۱۰۰ معتاد توسط نيروي انتظامي دستگير شده و به مراجع قضايي تحويل داده مي  شوند. وي افزود: در طرح ساماندهي، تنها معتادان تابلويي را كه چهره شهر را مخدوش مي  كنند، دستگير مي  كنيم و آنها پس از معرفي به دادسرا به اردوگاه بازپروري قرچك ورامين منتقل مي  شوند. كشفي در خصوص آزمايش اعتياد افراد دستگير شده، تصريح كرد: معتاداني كه توسط نيروي انتظامي دستگير مي  شوند اگر به اعتياد خود اقرار كنند، آزمايش اعتياد از آنها به عمل نمي  آيد و مستقيم به دادسرا فرستاده مي  شوند. وي افزود: افرادي كه توسط ناجا دستگير شده  اند اگر اعتياد خود را انكار كنند در آزمايشگاهي كه در مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا وجود دارد، آزمايش مي  شوند و با برگه تاييد اعتياد به دادسرا اعزام مي  شوند. به گفته مديركل مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي تهران، تست اعتياد بيش از ۸۰ درصد معتاداني كه توسط ناجا دستگير مي  شوند مثبت است؛ يعني اعتياد آنها اثبات شده و به دادسرا معرفي مي  شوند.

صندوق تأمين اجتماعي ۴ سال ديگر
به نقطه سربه سر مي رسد
فارس: مدير عامل سازمان تامين اجتماعي گفت: صندوق تأمين اجتماعي ۴ سال ديگر به نقطه سربه سر مي رسد و منابع و مصارف آن هم سطح مي شود.
داود مددي در شوراي مديران سازمان تأمين اجتماعي افزود: متأسفانه تاكنون عواملي نظير كاهش ورودي ها، افزايش خروجي ها، افزايش حجم بيكاري، افزايش نياز به درمان و بالارفتن تورم در زمينه رسيدن به نقطه سربه سر مؤثر بوده اند و تصويب قوانيني مثل قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور و نوسازي صنايع نيز مزيد بر علت شده اند. وي در ادامه با اشاره به وضعيت منابع و مصارف اين سازمان در سال جاري گفت: بررسي هاي به عمل آمده مؤيد آن است كه در سال جاري نه تنها بودجه و هزينه هاي سازمان نزديك به يكديگر است بلكه در بخش درمان در شش ماهه اول سال جاري هزينه هاي اين بخش ۳۰ ميليارد تومان بيش از بودجه بوده است، علاوه بر اين به صورت متعارف در شش ماهه دوم سال نيز اين هزينه ها افزايش خواهد يافت كه در نهايت مشكلاتي را براي صندوق تأمين اجتماعي ايجاد خواهد كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |