پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۵ - Dec 15, 2005
رئيس شوراي شهر تهران:
هر ۳ عضو شورا مسئوليت در دولت را رها مي كنند
ايسنا: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در پي تصويب ممنوعيت عضويت همزمان در شوراهاي اسلامي و مناصب اداري در مجلس شوراي اسلامي گفت: اصل كار ما شوراي شهر است و در شورا مي مانيم.
چمران افزود: شخصا مسئوليتي را در دولت آغاز نكرده بودم اما دو عضو ديگر اعضاي شوراي شهر تهران كه حكم را دريافت كرده و مشغول فعاليت هستند قاعدتا بر اساس راي مجلس از دولت استعفا مي دهند.
چمران با اشاره به اين كه قبلا در اين زمينه پيش بيني كرده بوديم كه احتمالا راي مجلس ممنوعيت حضور اعضاي شورا در دولت خواهد بود، افزود: به همين دليل چند بار از همان ابتدا تأكيد كرديم كه در شوراي شهر خواهيم ماند و پذيرش مسئوليت در دولت تنها به معناي كمك و مشاوره به دولت است كه اين امر بدون مسئوليت هم امكانپذير است.
وي در خصوص دريافت حكم مشاور شورا و شهرداري رئيس جمهور گفت: اين حكم از سوي رئيس جمهور داده شده بود اما از آن زمان كاري را شروع نكرده بودم و قاعدتا با راي مجلس به اين كار ادامه نخواهم داد.
هرچند كمك به دولت بدون مسئوليت هم ادامه مي يابد.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: دو عضو ديگر شوراي شهر تهران حكم هاي خود را از رئيس جمهور دريافت كرده بودند اما به دليل اينكه مجلس راي نهايي را اعلام كرده و همچنين بر اساس تصميمات اوليه همه اعضا تصميم گرفته بودند تا پايان اين دوره در شوراي شهر بمانند لذا آنان نيز از سمت خود استعفا خواهند داد.

شهردار تهران در بازديد از منطقه ۲۲ تهران:
بايد از ظرفيت هاي مردمي در ساخت شهر بهره برد
010194.jpg
دكتر محمدباقر قاليباف، طي بازديدي از پروژه هاي مهم و فرامنطقه اي منطقه ،۲۲ عنوان كرد: نبايد به شهرداري به چشم پيمانكار و يا بنگاه اقتصادي نگاه كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۲۲ شهردار تهران با تاكيد بر اين نكته كه شهرداري يك نهاد اجتماعي و در خدمت مردم است اظهار داشت: بايد از ظرفيت هاي موجود در مردم و بخش خصوصي براي ساخت شهر بهره برد.
قاليباف گفت: در مديريت شهرداري، اصلي وجود دارد كه براساس آن پيش از آغاز هر كار، بايد به دو سئوال مبني بر اينكه، مردم در اجراي طرح چه نقشي داشته و در زمان بهره برداري از آن نيز منفعتي خواهند داشت، پاسخ داده شود. وي در ادامه با اشاره به پتانسيل و ويژگي هاي منحصر به فرد منطقه ۲۲ در جهت اجراي هر چه بهتر طرح هاي نوين شهري و جلب مشاركت بخش خصوصي، خواستار آماده شدن جزئيات اجرايي طرح هاي كلان اين منطقه و شهر تهران براي ارايه به بخش خصوصي شد. دكتر قاليباف كه در جمع مديران اين شهرداري سخن مي گفت: طرح تفصيلي منطقه ۲۲ را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: همه اتفاق نظر داريم كه اين منطقه شرايط ويژه اي داشته و بايد نوع نگاه به آن، متفاوت از ديگر مناطق تهران بوده و مورد حمايت قرار گيرد.
وي گفت: بر همين اساس نبايد بخش نامه هاي عمومي ديگر مناطق تهران را در مورد اين منطقه ابلاغ و اجرا كرد. شهردار تهران درادامه، منطقه ۲۲ را به دليل داشتن فضاي عمومي، اجتماعي و زيرساخت هاي مناسب، بستري مناسب براي اجراي طرح هاي اوليه و نوين شهرداري تهران دانست و از اين منطقه به عنوان يك كارگاه عملي ياد كرد.
براساس اين گزارش در اين جلسه، دكتر اصغر نصيري شهردار منطقه ،۲۲ با ارايه گزارشي از وضعيت پروژه هاي كلان و در دست احداث شهرداري اين منطقه لزوم رفع موانع و كمبودهاي پيش روي اجراي كامل و به موقع طرح تفصيلي آن را يادآور شد. وي ايجاد يك فرهنگ مديريتي جديد و علمي در اين منطقه را مورد اشاره قرار داد و از مديريت شهرداري تهران خواست پشتيباني بيشتري از اين منطقه داشته و شرايطي را مهيا كنند تا منطقه ۲۲ بتواند با استفاده از توانمنديها و فرصت هاي موجود به خود شكوفايي رسيده و هرچه زودتر به اهداف سند بالادستي طرح تفصيلي خود برسد.
شهردار منطقه ۲۲ با اشاره به آماده شدن اسناد راهبردي نيل به اهداف كلان منطقه ،۲۲ اجراي كامل و دقيق آنها را مستلزم همكاري شهرداري تهران و ديگر نهادهاي دولتي دانست و اظهار داشت: در طول پنج سالي كه از تشكيل اين منطقه مي گذرد، تغييرات در مديريت و رويكرد شهرداري تهران، اين منطقه را در رسيدن به اهداف خود با مشكل مواجه كرده است. وي زيرسئوال رفتن بعضي از طرح هاي عمده و فرامنطقه اي اين شهرداري مانند احداث درياچه مصنوعي را مورد اشاره قرار داد و تاكيد كرد: با وجود تمام اين مشكلات تلاش كرديم اصول اوليه مديريت علمي در اين منطقه را حفظ كنيم. دكتر نصيري در پايان كمبود منابع مالي بويژه در بخش تملك اراضي واقع در طرح هاي عمراني را از مشكلات اصلي كار در منطقه ۲۲ عنوان كرد و خواستار كمك هر چه بيشتر شهرداري تهران در اين زمينه شد.براساس اين گزارش در پايان اين ديدار دكتر قاليباف شهردار تهران در جمع معتمدين منطقه ۲۲ حضور يافت و درخصوص مسايل و مشكلات اين منطقه به بحث و گفتگو پرداخت.

با حضور همه نهادهاي مسئول
مانور بزرگ زلزله چهارشنبه در تهران برگزار مي شود
گروه شهري : عمر تجربه مديريت بحران به شكل علمي در كشور ما تنها به دو سال مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر مازيار حسيني رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در جريان مصاحبه خود با رسانه هاي گروهي كه به مناسبت پنجمين مانور مديريت بحران شهر تهران و دومين مانور استانهاي معين شهر تهران برگزار شده بود، گفت: اشكال عمده ستادهاي مبارزه با حوادث غيرمترقبه كشور تاكيد بر مقابله به جاي آمادگي در برابر حوادث است بنابراين سالها از انديشيدن تمهيدات لازم براي تمرين مديريت خطرپذيري و به عبارتي آماده سازي شهر و شهروندان قبل از بروز هرگونه حادثه اي غافل مانده ايم.
وي يكي از اهداف اين مانور را سنجيدن اين امكان كه آيا سيستم مديريت بحران توانايي هماهنگي لازم بين استانهاي معين (مازندران، سمنان، مركزي، قم، قزوين و اصفهان به عنوان استان جانشين تهران) با شهرداريهاي مناطق ۲۲گانه وجود دارد دانست و اظهار داشت: در اين مانور همچنين با طراحي سناريويي در صدد فعال سازي نقش و مشاركت مردم در هنگام بروز حوادث غيرمترقبه هستيم كه تحت عنوان دومين مانور مشاركت مردمي شهر تهران به صورت همزمان در مجتمع برج هاي مسكوني شاهگلي (شهرك قدس) انجام خواهد شد.
به گفته مازيار حسيني محدوده اجرايي اين مانور با تقسيم بندي تهران براساس ميزان آسيب پذيري لرزه اي به ۵ حوزه (شمال غربي، شمال شرقي، جنوب شرقي، جنوب و جنوب غربي) و واگذاري هر حوزه به يك استان معين است ضمن اينكه امسال براي نخستين بار يك سايت اختصاصي (شماره ۶) به منطقه ۲۱ تعلق خواهد داشت و شهرستان كرج به نيابت از استانهاي تهران در اين مانور عملياتي فرضي جستجو، امداد و نجات، آواربرداري، برقراري شبكه هاي حياتي، آب و برق و گاز و مخابرات ، تامين امنيت و انتظامات را عهده دار خواهد بود.خبرنگار ما سناريوي عمليات پنجمين مانور مديريت بحران شهر تهران را چنين به تصوير مي كشد:
در ساعت ۳۰/۸ صبح روز چهارشنبه ۳۰/۹/۸۴ با اعلام وقوع زلزله فرضي با شدت ۹ در مقياس مركالي (ريزش ناگهاني ساختمان رخ نمي دهد، اماكن عمومي آسيب ديده و مردم نيازمند كمكهاي امدادي خواهند بود) در تهران از سوي سازمان پيشگيري و مديريت بحران، پنجمين مانور زلزله شهر تهران با حضور فرماندهان ارشد ۴۴ سازمان مسئول آغاز مي شود.
بنابراين گزارش ستادهاي مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران وظيفه صحنه سازي حادثه، فعال سازي ستاد مديريت بحران در سايت مانور را بر عهده خواهند داشت و اطلاعات مربوط به حادثه توسط نيروهاي مربوطه جمع آوري وبه ستاد مركزي ارسال خواهد شد.
خبرنگار ما مي نويسد: پس از ابلاغ ماموريت و عزيمت سازمانهاي مسئول به سمت محل مورد نظر اقدام به اجراي عمليات و ارائه گزارش عملكرد به فرماندهان مربوطه مي شود. اين در حاليست كه برخي از نيازمنديهاي كلان هر منطقه به ستاد مديريت بحران شهر تهران اعلام و اين ستاد نسبت به تامين منابع و كمبودهاي مناطق ۲۲گانه اقدامات مقتضي را انجام مي دهد.اين در حاليست كه به گفته مازيار حسيني پس از اعلام وضعيت عادي در ۲۲ منطقه شهرداري تهران نوبت به نيروهاي عملياتي شهرستانهاي همجوار با تهران مي رسد كه پس از حضور در ۶ سايت اعلام شده به انجام ماموريتهاي محوله با هدايت و كنترل ستاد مديريت بحران شهر تهران مي پردازند.
وي گفت: پس از انجام تمام ماموريتهاي محوله (جستجو و نجات، تخليه مجروحين، اسكان اضطراري، امنيت و انتظامات، آواربرداري و پاكسازي مسيرها و آتش نشاني و مواد خطرناك) از سوي دكتر قاليباف رئيس ستاد مديريت بحران شهر تهران وضعيت عادي و خاتمه مانور اعلام مي شود.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان محيط زيست:
نمره محيط زيستي وزارت راه و نيرو صفر است
گروه شهري _ معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان محيط زيست با انتقاد شديد از دستگاه هاي دولتي بي توجهي به حفظ محيط زيست در اجراي طرح هاي توسعه وضعيت طبيعت و تنوع زيستي ايران را بسيار نگران كننده اعلام كرد.
انوشيروان نجفي، معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست در نشست مشتركي با برخي NGOهاي تخصصي كه در امر سرشماري طعمه هاي وحوش در ۵ منطقه زيست يوزپلنگ همكاري داشتند گفت: وقتي مهندسان سدساز و عمران ما با ابتدايي ترين مباني محيط زيست آشنا نيستند رودخانه هاي ما به عنوان شريان هاي حياتي كشور مسدود مي شوند و جنگل ها و تالاب ها جاي خود را به جاده و اتوبان مي دهند و اينچنين محيط زيست زير پا له مي شود.
وي گفت: گاز كشور ما در دورافتاده ترين روستاهاي كشورهاي اروپايي عرضه مي شود اما اكثر روستاهاي ما از نعمت سوخت محروم هستند به همين دليل سالانه ۸۰۰ هزار هكتار از مراتع كشور براي تأمين سوخت از بين مي رود و هر سال معادل ۱۰۰ هزار هكتار جنگل قطع يكسره مي شود تا نياز مردم به سوخت مرتفع شود.
وي گفت: متأسفانه معدل كشور در بحث محيط زيست بسيار پايين است و نمره وزارت صنايع، راه، نيرو، نفت و بخش هاي نظامي و... يك عددي نزديك به صفر و حتي در بعضي موارد منفي است.
نجفي با اشاره به حضور ۷۸ هزار خانوار جنگل نشين در جنگل هاي شمال گفت: جنگل نشينان را از جنگل بيرون مي كنند تا جنگل را به يك حياط خلوت اختصاصي براي بهره برداران تبديل كنند درصورتي كه در كره جنوبي، نه تنها جنگل را با حضور همين افراد حفظ كرده اند و با تشويق روستاييان به احداث كارگاه هاي پرورش قارچ با استفاده از بقاياي پوسيده شاخ و برگ درختان سالانه ميليون ها دلار هم براي اين كشور ارزآوري مي شود و هم جنگل نشينان شاغل شده اند.
نجفي علي رغم بعضي اظهارنظرها درباره وجود قوانين محكم زيست محيطي در كشور يادآور شد: قوانين ما بسيار ضعيف هستند و اگر ۴ ماده قانوني محكم هم وجود دارد با ۲ بند و تبصره شل شده و اگر هم قانون محكمي داريم در مقابل، دستگاه ها و افراد محكم و قدرتمندي داريم كه حتي قانون ما هم نمي تواند جلودار اقدامات مخرب آنها باشد.
وي همچنين در رابطه با صدور مجوز شكار براي شكارچيان و نيز آيين نامه ويژه شكار كه سران كشورهاي خارجي را از شمول مقررات شكار و صيد در ايران مستثني كرده است گفت: آيين نامه ويژه شكار و اجازه شكار به شيوخ عرب و سران كشورهاي خارجي يك تصميم گيري سياسي بوده است و من هم معتقدم كه وضعيت طبيعت ما واقعاً نگران كننده است و اگر قرار است مجوزي صادر شود بايد اطلاعات كاملي از جمعيت وحوش وجود داشته باشد و اين مسأله همواره مورد اختلاف دفتر حيات وحش و دفتر نظارت بازرسي سازمان بوده است.وي در پايان از همكاري NGOهاي تخصصي و افراد متخصص براي كمك در طرح هاي سرشماري وحوش و تحقيقاتي استقبال كرد.

مديرعامل اتحاديه تاكسي  راني سازمان  هاي شهري:
صرفه  جويي حاصل از نوسازي ناوگان فرسوده
حمل و نقل شهري ۳۰۰ ميليارد ريال است
010206.jpg
ايلنا: با نوسازي ناوگان فرسوده حمل و نقل شهري بيش از ۳۰۰ ميليارد ريال صرفه  جويي اقتصادي صورت مي  گيرد. صادقي مجد، مديرعامل اتحاديه تاكسي  راني سازمان  هاي شهري، در همايش جايگاه تاكسي در حمل و نقل عمومي كشور با بيان اين مطلب، گفت: حل مشكلات حمل و نقل و تاكسي  راني از دغدغه  هاي اصلي رياست جمهوري بوده كه مورد توجه ويژه مديريت كلان شهري نيز قرار گرفته است.
وي،حضور شركت  هاي خودروسازي كشور و رقابت سازنده آن  ها را عاملي جهت نزديك شدن به ايده  آل  هاي توسعه اقتصادي اعلام و خاطرنشان كرد: استفاده از ناوگان حمل ونقل فرسوده درون شهري در شأن كشور و ايران اسلامي نبوده و علاوه بر حذف آن  ها صرفه  جويي اقتصادي، كاهش آلودگي هوا و... را به همراه خواهد داشت.
مجد، صرفه  جويي اقتصادي حاصل از نوسازي ناوگان حمل و نقل شهري را حدود ۳۰۰ ميليارد ريال ذكر و تصريح كرد: تخصيص اعتبارات و تسهيلات به بازسازي تاكسيراني نقش موثري در نوسازي ناوگان فرسوده تاكسي  راني ايفاء خواهد كرد.
وي افزود: اتحاديه تاكسي  راني در عقد موافقت  نامه  هاي اخير با شركت  هاي خودروسازي براي خريد تاكسي به متقاضيان در بخش نوسازي و خروج خودروهاي فرسوده برنامه  ريزي  هاي دقيقي اعمال كرده است كه از آن جمله مي  توان به تسهيل در عمليات ترخيص و تحويل خودرو اشاره كرد.
مديرعامل اتحاديه تاكسي  راني سازمان  هاي شهري بازنگري علمي در وضعيت موجود را لازمه رشد صنعت تاكسي  راني دانست و افزود: اگر متصديان امور تاكسي  راني خلاء  هاي موجود را احساس نكنند ساماندهي اين بخش با مشكل مواجه خواهد شد و عدالت در تعيين نرخ كرايه تاكسي  ها، تبادل با بازار و غيره از جمله پارامترهايي است كه اصلاحات در اين مسير را بهبود مي  بخشد.وي افزود: بيمه رانندگان و تضمين آينده شغلي آن  ها، پشتوانه محكمي براي سامانه تاكسي  راني است كه مي  تواند نظم  بخش نظام اقتصادي كشور باشد.

در ديدار رئيس شوراي شهر تهران و سفير استراليا مورد بررسي قرار گرفت
همكاري هاي ايران و استراليا
در زمينه تحقيقات و فن آوري در شهرها
گروه شهري: در ديدار مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با آقاي گريگوري لورنس موريارتي سفير استراليا در تهران، امكانات و زمينه هاي همكاري دو كشور در بخش هاي گوناگون به ويژه تحقيقات و فن آوري در شهرها مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران در اين ديدار رئيس شوراي شهر با اشاره به تراكم فعاليت هاي اقتصادي به ويژه صنايع سنگين در تهران، يادآور شد سرمايه گذاري ها در زمينه نرم  افزارها و تحقيقات علمي و پژوهشي در اين شهر موفق تر خواهد بود. در ادامه دكتر چمران جذب سرمايه گذاري هاي خارجي از جمله وام چهارصد ميليون دلاري بانك عرب را به عنوان روشي براي جلب مشاركت به منظور نوسازي بافت هاي فرسوده شهر تهران برشمرد.
در ادامه لورنس مورياتي سفير استراليا گفت: آن تعداد از شركت هاي استراليايي كه در تهران فعاليت دارند در زمينه هاي علمي و تحقيقاتي از جمله زمين شناسي كار مي كنند.
دكتر چمران در پاسخ به اظهارات سفير استراليا مبني بر اينكه جوان بودن جمعيت ايران و تامين نيازهاي شغلي آنها مي تواند يك چالش پيش رو باشد، خاطرنشان كرد: دولت دارد با ايجاد صنايع كوچك و تبديلي و احياءكردن صنعت كشاورزي با به كارگيري جوانان فعال و متخصص ظرفيت ها را پرمي كند.
رئيس شوراي شهر تهران با برشمردن موفقيت هايي كه در زمينه علوم و تحقيقات و فناوري نصيب جمهوري اسلامي ايران شده است، گفت: در تهران به ويژه منطقه ۲۲ فضاهاي لازم براي فعاليت هاي نرم افزاري وجود دارد.
در پايان رئيس شوراي شهر تهران از حضور سرمايه گذاران استراليايي در زمينه تحقيقات و پژوهش در تهران استقبال كرد. سفير استراليا نيز با اشاره به سابقه تاريخي روابط دوستانه ميان دو كشور بر ادامه اين روابط تاكيد ورزيد و تمايل شركت هاي استراليايي را براي سرمايه گذاري در ايران اعلام نمود.

نگاه
010191.jpg
مانا نيستاني

از زاويه اي ديگر
توچال، شاهدي بر آلودگي هوا
بيست و پنج سال است كه در جهنمي نزديك به سيزدهم آذر، به ياد پنج كوه نورد كه در چنين روزي در سال ۱۳۴۹ به علت ريزش بهمني در منطقه توچال جان باختند، همراه جمعي از دوستان به اين كوه مي روم. بعدازظهر ۱۷ آذر امسال نيز از مسير سربند به سوي پناهگاه اميري (ارتفاع: ۳۴۵۰ متر) رفتيم تا صبح روز بعد به قله (۳۹۶۵ متر) صعود كنيم و از سمت شمال به ده ايگل در رودبار قصران برويم كه به ما نزديك بود ولي به چشم نمي خورد.
در گذشته نيز، بسياري مواقع اين لايه ضخيم گازهاي آلاينده بر فراز تهران را از دامنه هاي توچال ديده بودم، اما هيچ گاه چنين ضخيم و دامن گستر از غرب تا شرق و از جنوب تا شمالي ترين نقطه هاي تهران را دربربگيرد، نبود. شب هنگام، از آن همه چراغ تهران، تقريبا فقط چراغ هاي محدوده چهارراه چمران _ ولي عصر به بالا به صورتي كم سو و به رنگي غيرعادي (مايل به قرمز) ديده مي شد. لايه برگشت، در شب همچون يك عدسي غول آسا بود كه به علت جذب و انعكاس نور شهر، بسيار روشن تر از آسمان صاف بالاسر به چشم مي خورد. اندوهي گران بر دلم نشست كه اكنون دو فرزند خردسال من و بي شمار كودكان معصوم ديگر، زير چه «لحاف» سنگيني از آلودگي به خواب رفته اند، گناه آنان چيست كه بايد دود آتشي را كه ما برافروخته ايم، تنفس كنند؟!
روي يال توچال و قله آن، برخلاف بيشتر مواقع، نه بادي تند كه حتي نسيمي هم نمي وزيد. مي توان گفت كه ساكن ماندن غيرعادي و طولاني مدت هوا، عاملي در شكل گيري لايه برگشت بوده است چنانكه سرما هم عامل ديگري است. اما، بي هيچ ترديد، فزوني يافتن وحشتناك تعداد خودروهاي تهران، عامل اصلي تجمع گازهاي سمي و ذرات معلق در زير اين لايه است.در سال هاي گذشته، در چنين روزهايي، در كوچه هاي ده  ايگل كم و زياد برف ديده مي شد، اما امسال حتي در تراز ارتفاعي ۵۰۰ متر بالاتر از ده نيز برف (جز لكه هايي در سايه سارها) باقي نمانده بود. نيازي به گفتن نيست كه با مشاهده وضع برف در يك سال نمي توان نظر به تغيير وضع اقليمي داد، اما تمام مشاهدات تجربي من حاكي از آن است كه در سه دهه گذشته، ميانگين دما تا حد زيادي بالاتر، و ميانگين مدت زماني كه برف بر كوه ها باقي مي ماند، كمتر شده است (در مقاله اي كه در مجله صلح سبز شماره ۱۲-،۱۱ سال ۱۳۸۱ چاپ شده است، به چندين مورد از اين دست، اشاره كرده ام).
مشكلات ناشي از آلودگي هوا، مي طلبد كه همه مردم، به ويژه مديران كشور، به شكلي جدي درمورد آلودگي هوا و تغييرات اقليمي، چاره انديشي كنند. در زمينه تأثير عوامل اقليمي در آلودگي شديد هواي تهران، اين نكته قابل يادآوري است كه نمي توانيم و نبايد با استناد به اين عوامل، مسئوليت خود و خودروهايمان را در ايجاد اين وضعيت دست كم بگيريم، زيرا اين جا منطقه اي است كه ما آن را براي زندگي انتخاب كرده ايم، و وظيفه ما است كه ظرفيت هاي آن را در نظر بگيريم، اين اقليم ديگر گنجايش اين همه خودرو را ندارد.
عباس محمدي

۲۵۰ميليارد ريال يارانه براي حمل و نقل عمومي
010197.jpg
به منظور تأمين يارانه خدمات حمل و نقل عمومي شهري با اختصاص۲۵۰ ميليارد ريال يارانه موافقت شد.اين يارانه به وزارت كشور به عنوان دستگاه مباشر اختصاص مي يابد تا بر اساس عملكرد حمل مسافر به صورت علي الحساب به شركتها و سازمانهاي شهرهاي ذيربط پرداخت شود.همچنين مقرر شد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور حداكثر ظرف مدت يك ماه نسبت به برآورد يارانه مورد نياز و ارائه آن به شوراي اقتصاد اقدام كند.مديريت كلانشهر ها در تلاش هستند با دريافت
يارانه ها از دستگاههاي دولتي به تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي مبادرت ورزند.

كمك بلاعوض به دارندگان تاكسي فرسوده
010203.jpg
ايسنا: با تصويب شوراي اقتصاد، به ازاي جايگزيني هر دستگاه تاكسي جديد گاز طبيعي سوز با يك دستگاه تاكسي يا مسافربر راهي فرسوده مبلغ ۷/۱۳ ميليون ريال از سوي وزارت نفت به مالكين خودرو پرداخت مي شود.اين مبلغ علاوه بر ۷۷۰ دلار كمك بلاعوض بوده و جمعاً مبلغ۲۰ ميليون ريال به مالكان خودرو پرداخت خواهد شد.گفتني است وزارت كشور مكلف است تمهيدات لازم را به منظور ساماندهي نظام تاكسيراني در كشور بر اساس الگوي مناسب حمل و نقل درون شهري فراهم كند.وزارتخانه هاي كشور و نفت همچنين موظفند گزارش پيشرفت كار را در مقاطع ۶ ماهه به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارائه كنند.

احداث ۳ واحد اوراق سازي
010200.jpg
ايسنا: سه واحد اوراق سازي خودروهاي فرسوده در محدوده ۱۲۰ كيلومتري شهر تهران احداث خواهد شد.بر اساس مصوبه هيأت وزيران، مكان مناسب براي احداث واحدهاي ياد شده توسط وزارتخانه هاي صنايع و معادن، كشور و معاون رئيس جمهوري در امور اجرايي تعيين مي شود.
بر اين اساس وزارت صنايع و معادن تسهيلات لازم را براي سرمايه گذاري بخش خصوصي به منظور ايجاد واحدهاي صنعتي بازيافت خودروهاي فرسوده در مراكز ساير استان ها فراهم خواهد كرد.
اين مصوبه به وزارت كشور، وزارت صنايع و معادن و سازمان حفاظت محيط زيست ابلاغ شد.

نايب رئيس شوراي شهر اعلام كرد:
مديريت شهري تهران تمركز زدا و محله محور مي شود
گروه شهري: تصميم شوراي شهر براي برگزاري انتخابات جديد و تشكيل دومين دوره شوراياري هاي محلات (۴۰۰ محله) در راستاي تحقق شعار «محله محوري» و افزايش مشاركت مردم در اداره پايتخت است.
مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در گفتگو با همشهري، شوراياري هاي محلات را بهترين مرجع شناسايي نيازها و مشكلات و ارايه دهنده راه حل براي رفع معضلات شهري دانست.
سابقه تشكيل شوراياري ها به اولين دوره شوراي شهر بازمي گردد كه با گذشت مدتي از فعاليت آن، ۸۷ شوراياري محله در مناطقي از تهران با راي مردم براي مدت ۲ سال انتخاب شدند و به رغم پايان يافتن مهلت قانوني و استقبال شوراي شهر دوم از اين طرح، انتخاب و تشكيل دومين دوره شورايار ي ها بنا به دلايلي به تعويق افتاد تا اينكه شوراي شهر در سال جاري تصميم گرفت انتخابات را به طور فراگير در اكثر محله هاي تهران برگزار كند.
نايب رئيس شوراي شهر با اشاره به برگزاري انتخابات شوراياري ها در اسفندماه سال جاري در ۴۰۰ محله تهران مي گويد: در اين رابطه هماهنگي هايي با برخي نهادها و سازمانها از جمله صدا و سيما، آموزش و پرورش، شهرداري، بسيج، مجموعه وزارت كشور و مركز رسيدگي به امور مساجد و ساير حوزه هاي ذيربط انجام شده است.
بيادي ديدگاه و نوع نگرش مديريت شهري را نيز در راستاي تحقق شعار «محله محوري» در مناطق مختلف پايتخت ارزيابي كرد و گفت: تفكر قاليباف شهردار تهران و احكام صادره از سوي وي نيز در راستاي تحقق شهردار محله و تقويت «محله محوري» است.
وي افزود: سخنان اخير قاليباف مبني بر واگذاري اختيارات بيشتر به شهرداران مناطق نيز با همين هدف و در راستاي تقويت محله محوري مي باشد، زيرا با دادن اختيارات بيشتر به شهرداران مناطق، كارها به سرعت انجام و مشكلات مردم زودتر حل مي شود.
بيادي از تشكيل شوراياري  هاي محلات به عنوان تجربه اي موفق در عرصه مديريت شهري ياد مي كند و مي گويد به دليل آشنايي شوراياري هاي محلات به مسايل و مشكلات پيرامون خود، تصميم گيري ها ملموس تر و دقيق تر و نظارت و كنترل نيز بهتر انجام خواهد شد.
نايب رئيس شوراي شهر در پاسخ به اين سئوال كه چه تضميني براي اجراي تصميمات شوراياري ها از سوي ساير دستگاه ها وجود دارد گفت: آنها به عنوان بازوان شوراي شهر در محلات عمل مي كنند و تا آنجا كه مي توانند خودشان كارها را جلو خواهند برد و در مواردي كه با مشكل مواجه شوند كارها از طريق شوراي شهر پيگيري و دنبال مي شود.

افزايش ۴۰۰ درصدي دريافت جرايم رانندگي
خبرگزاري فارس: رقم پيش بيني شده در بودجه جهت اخذ جرائم رانندگي طي ۷ ماهه در تهران ۵ ميليارد و ۸۳۰ ميليون تومان بوده كه رقم اخذ شده جهت جرائم رانندگي طي ۷ ماهه اول سال جاري ۲۹ ميليارد و ۲۵۰ ميليون تومان شده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، رقم اخذ شده در جرايم رانندگي طي ۷ ماهه اول امسال نسبت به رقم پيش بيني شده در بودجه حدود ۴۰۱ درصد افزايش داشته است.

مسابقات ربات هاي شهري
خبرگزاري مهر: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اولين دوره مسابقات ملي ربات هاي شهري را برگزار مي كند.
مجتبي مسگر دبير اجرايي اين جشنواره با اعلام اين خبر افزود: مسابقات مذكور در سه بخش دانشجويي، دانش آموزي و ويژه اجرا مي شود و در طراحي مسابقات سعي شده نمونه هاي بين المللي و مشخصات بومي كشور لحاظ شود.وي بخش دانشجويي را شامل شبيه سازي امداد، ربات هاي امدادگر و خدمات رسان قلمداد كرد و بخش دانش آموزي را به دو بخش ربات هاي تعقيب خط و ربات هاي مسير ياب تقسيم نمود. در اين بخش هيچگونه محدوديت سني وجود ندارد.

پاسخ
توضيحات مديريت و مجري شهرك شهيد محلاتي
در پاسخ به مطلب مندرج در همشهري مورخ يكشنبه ۱۳/۹/۸۴ با عنوان «عزم شهرداري براي مقابله با ساخت و ساز غيرمجاز در ارتفاعات تهران» كه در آن به تخلفات شهرك شهيد محلاتي به ميزان ۷۰۰ هزار هكتار در عرصه هاي ساخت و ساز در شمال تهران نيز اشاره شده بود، پاسخي از سوي مديريت و مجري طرح شهرك شهيد محلاتي براي روزنامه ارسال شده است كه بندهاي اصلي آن به شرح زير مي باشد:
۱- مساحت كل شهرك شهيد محلاتي در حدود ۳۶۰ هكتار مي باشد كه با رقم فوق فاصله نجومي دارد.
۲- از ۳۶۰ هكتار مساحت كل شهرك تقريبا ۱۸۰ هكتار آن بالاي خط تراز و ۱۸۰ هكتار آن زير خط تراز ۱۸۰۰ قرار دارد.
۳- كليه ساخت و ساز مسكوني شهرك شهيد محلاتي زير خطر تراز ۱۸۰۰ بناء گرديده و هيچگونه ساخت و ساز مسكوني بالاتر از تراز ۱۸۰۰ بناء نگرديده است.
۴- شهرداري منطقه ۴ با طرح دعوا در دادسراي نظامي تهران مدعي گرديد كه شهرك شهيد محلاتي در بالاي خط تراز ۱۸۰۰ مبادرت به ساخت و ساز نموده است.
۵- دادسراي نظامي تهران پس از رسيدگي ادعاي شهرداري منطقه ۴ را خلاف واقع و قرار منع پيگرد صادر مي نمايد كه رأي صادره مورد اعتراض شهرداري منطقه ۴ واقع و جهت رسيدگي به دادگاه تجديدنظر ارسال و دادگاه تجديدنظر هم نهايتا رأي صادره را عينا تأييد و قطعي اعلام مي نمايد.باتوجه به مراتب فوق مشخص مي گردد كه بنا به تشخيص مرجع صالحه قضائي هيچگونه تخلفي در ساخت و سازهاي شهرك شهيد محلاتي در بالاي خط تراز ۱۸۰۰ صورت نگرفته است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |