پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۵ - Dec 15, 2005
زن جوان در بازسازي صحنه قتل تهرانسر:
مي خواستم از خودم دفاع كنم
010182.jpg
گروه حوادث: مهديه مصطفايي: بازسازي صحنه قتل پيرمردي كه بدست پرستارش به قتل رسيده بود، ظهر روز دوشنبه با حضور عوامل انتظامي صورت گرفت.
ساعت ۱۲ ظهر معصومه را به محل حادثه در تهرانسر آوردند. وي به همراهي دو مأمور مرد وارد آپارتمان شد. مانتو مشكي محلي به تن داشت. مأموران دايره ۱۰ اداره آگاهي تهران به همراه اكيپ بررسي صحنه جرم كه با دستور بازپرس اصغرزاده در محل حضور يافته بودند از معصومه خواستند تا ماجراي روز حادثه را جزء به جزء تعريف كند.
معصومه مقنعه مشكي اش را مرتب كرد و چنين گفت: روز جمعه ۱۳ آذر ماه سال گذشته از زاهدان به تهران رسيدم. سوار قطار با علي عمران _ مقتول - تماس گرفتم. او به دنبالم آمد و هر دو از راه آهن به خانه برگشتيم. در خانه اوضاع به هم ريخته بود. فهميدم قرباني مهمان داشته است. لباس هايم را عوض كردم و شروع به مرتب كردن خانه نمودم. همان موقع فهميدم قرباني وضعيت خوبي ندارد. او به حمام رفت و در تمام اين مدت من داشتم خانه را مرتب مي كردم. علي وقتي از حمام خارج شد به داخل اتاقش رفت در آن لحظه من در آشپزخانه بودم. مرا صدا زد وقتي به اتاقش رفتم مرا به طرف تخت كشاند. قصد بدي داشت.
معصومه با نشان دادن مكاني كه چاقو در آنجا بود، ادامه داد: چاقو را از روي ميز برداشتم و در حالي كه گلاويز شديم با دست چپ سه ضربه به گردن او وارد كردم. وي از حال رفت. سپس من ۱۰ ضربه ديگر به بدنش وارد كردم.
در آن لحظات نمي دانستم چه كار مي كنم. وقتي به خودم آمدم جسد را داخل يك ملافه سفيد پيچاندم و كشان كشان به داخل حمام بردم. جسد را در حالي كه به حالت نشسته بود، رها كردم. در حمام را قفل كردم و كليد را داخل دستشويي انداختم. سپس چاقو و دست هايم را شستم و چاقو را داخل كيفم گذاشتم. او به طرف پذيرايي رفت گفت: بعد از اين اتفاقات حدود يك ساعتي روي صندلي نشستم سپس ريسيور ماهواره، كارت و سوييچ اتومبيل را برداشتم. به پسرعموي پدرم كه تنها فاميل من در تهران بود زنگ زدم و ماجرا را تعريف كردم. دقايقي بعد در حالي كه در پارك نزديك آپارتمان نشسته بودم، او به سراغم آمد و مرا به زاهدان فرستاد سپس اتومبيل پژو را با خود برد.

رباينده دختر جوان به اعدام محكوم شد
گروه حوادث: حكم اعدام و شلاق سه مرد جوان كه با ربودن دختري او را مورد آزار قرار داده بودند، با تأييد حكم از سوي شعبه ۳۲ ديوان عالي كشور، به زودي قابل اجرا مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده در شهريور ماه سال ۸۲ در دستور كار ويژه پليس انتظامي شهرستان اصفهان قرار گرفت. ساعت يك و نيم بعدازظهر دختر جواني كه سميرا نام داشت از محل كارش در منطقه دهق بيرون آمد و به طرف خانه حركت كرد. در طول مسير سوار پيكان مسافركش شد ولي در بين راه راننده تغيير مسير داد. با اعتراض سميرا دو سرنشين ديگر خودرو كه آنها نيز دوپسر جوان بودند با تهديد چاقو از دختر جوان خواستند تا سكوت كند و گرنه او را خواهند كشت. سميرا وحشتزده شروع به التماس كرد تا آنها با او كاري نداشته باشند. اما يكي از پسرها سر سميرا را زير صندلي برد و كاپشن خود را بر روي سرش كشيد تا ديگر نتواند منطقه را شناسايي كند. در همان لحظه سرنشين جواني كه جلوي خودرو نشسته بود به عقب آمد تا بتواند به همدستش كمك كند.
پس از گذشت ۴۵ دقيقه مردان جنايتكار دخترك را به داخل سوله اي در اطراف منطقه دهق در شهرستان اصفهان بردند. آنها علي رغم التماس هاي سميرا او را مورد آزار و اذيت قرار دادند.
سميرا كه راهي براي فرار نداشت تنها تلاش كرد تا چهره اين افراد جنايتكار را به خاطر بسپارد. سميرا در نيمه هاي شب، زماني كه بي حال در گوشه اي از سوله افتاده بود، چشمانش را باز كرد. او صداي مردان جوان را مي شنيد كه يكي از آنها حبيب و دو نفر ديگر عليرضا و سعيد نام داشتند. سميرا همان شب متوجه شد كه سوله متعلق به حبيب است.
فرداي آن روز سميرا زماني كه متوجه شد حبيب در محل نيست دوباره شروع به گريه و زاري كرد. دو جوان ديگر كه دلشان به رحم آمده بود، دختر جوان را از سوله خارج كردند و در نبود حبيب او را به نزديكي محل سكونتش برده و در آنجا رها كردند.
سميرا پس از رساندن خود به خانه، به همراه خانواده اش موضوع را به پليس اطلاع داد و با دستور ويژه مأموران آگاهي و دادسراي شاهين شهر، پيگيري هاي لازم را براي شناسايي اين افراد آغاز كردند. تا اينكه توانستند پس از چند ساعت از رهايي سميرا محل اختفاي آنها را در دهق شناسايي و در يك عمليات ضربتي متهم را دستگير كنند.
حبيب كه تنها فرد دستگير شده در سوله مورد نظر بود، پس از دستگيري به ربودن دختر جوان و تعرض به وي اعتراف كرد. به اين ترتيب دو همدست ديگر وي كه در آدم ربايي و آزار و اذيت نقش داشتند نيز دستگير شدند. رئيس شعبه ۴ دادگاه عمومي ميمه پس از بازجويي تكميلي متهمان را محاكمه و اقدام به صدور رأي كرد.
بر پايه اين گزارش، در حكم صادره حبيب از جهت عمل زناي محصنه به اعدام و عليرضا و سعيد از جهت اعمال منافي عفت به تحمل ۹۹ ضربه شلاق محكوم شدند. همچنين پرونده از جهت آدم ربايي نيز مفتوح است. حكم صادره از سوي شعبه ۳۲ ديوان عالي كشور مورد تأييد قرار گرفت.

آن سوي حادثه
داديار دادسراي جنايي تهران:
سن ارتكاب جرم كم شده است
ايسنا: برخي از كارشناسان و قضات دادسراي امور جنايي تهران معتقدند كه سن ارتكاب جرم در بين نوجوانان و جوانان نسبت به سال هاي گذشته كاهش چشم گيري داشته است. اين در حالي است كه به عقيده  آنان خانواده به عنوان اولين نهاد اجتماعي از مهم ترين اركان تاثيرگذار و ساير عوامل چون محيط، وراثت، گروه دوستان و هم سالان در اين رابطه نقش دارند.
خاكي، داديار اظهارنظر دادسراي جنايي تهران، درباره  علل اصلي كاهش سن ارتكاب جرم در بين جوانان جامعه و گرايش به تخلفات و عدم نظارت دقيق بر عملكرد فرزندان و عدم آموزش كافي براي پيوستن به محيط هاي اجتماعي پس از خانواده و نحوه  برخورد براي تامين نيازها را مطرح مي كند و مي گويد: پس از خانواده، مدرسه و نهادهاي آموزشي مسوول آموزش طرز برخورد نوجوانان و جوانان با هنجارهاي اجتماعي هستند كه چه مواردي هنجار يا ناهنجاري، ارزش يا ضد ارزش تلقي مي شود و در اين ميان برخي از اين موارد، مذهبي يا فطري است.
داديار اظهارنظر دادسراي جنايي تهران، ادامه مي دهد: افراد در سنين نوجواني و جواني با فاصله گرفتن از خانواده به سمت دوست و دوست يابي گرايش پيدا مي كنند و در اين روابط دوستانه يادگيري هاي مثبت و منفي بسياري دارند كه ممكن است فرد را به سمت ارتكاب جرم سوق دهند.
وي، با بيان اين كه از لحاظ قانوني بين سن مسووليت كيفري و بلوغ تفاوت وجود ندارد، مي گويد: سن بلوغ براي پسران ۱۵ سال تمام قمري است و براي دختران ۹ سال تمام قمري است و سن مسووليت كيفري هم براي دختران و پسران در همان سنين ۹ و ۱۵ سال است. در حالي كه در حقوق ساير كشورها دوره نوجواني را با دوران هيجان و جنب و جوش همراه مي دانند و معتقدند عقل و منطق در اين سن به طور كلي بر فرد حاكم نيست و سنين مسووليت كيفري با بلوغ متفاوت است.
خاكي، با ذكر اين كه تجديدنظر در مورد تفاوت قائل شدن بين سن مسووليت كيفري و بلوغ را حائز توجه مي داند، معتقد است: از لحاظ حقوقي و به عقيده  بسياري از كارشناسان حقوق و دستگاه قضايي تغيير سن مسووليت كيفري با منافع خاصي مواجه نيست اما تغيير سن بلوغ نيازمند اظهارنظر علما و فقهاست.
حسيني، قاضي دادسراي امور جنايي تهران نيز با بيان اين كه عوامل متعددي در ارتكاب جرم براي افراد زير بيست سال و نوجوانان موثر است از فقر به عنوان يكي از علل اصلي و حائز اهميت ياد مي كند و معتقد است: اين كه فقط چند عامل به صورت تيتروار در چنين موردي در نظر قرار گيرد، درست نيست و هيچ فردي به صورت مادرزادي مجرم متولد نمي شود بلكه ژنتيك، وراثت، اجتماع و دوستان ناباب، اعتياد والدين، بيماري هاي خاص رواني، بافت فرهنگي و حتي نوع تغذيه در تبديل يك فرد سالم به يك مجرم موثر است.
وي ادامه مي دهد: گاهي برخوردهاي نامناسب اجتماعي و مراجع انتظامي و قانوني، افراد سالم را تبديل به اشخاص مجرم مي كنند و حتي در برخي موارد، امر به معروف و نهي از منكرهايي كه به صورت نادرست و نا به جا مطرح مي شود در سرخوردگي و گرايش به ارتكاب جرم موثر است.
خاكي، داديار اظهارنظر دادسراي جنايي تهران،مي گويد: برطرف كردن نيازهاي افراد در اين سنين نيازمند وجود ابزار و امكانات است و فقر به عنوان يكي از مهم ترين عوامل باعث مي شود كه جوانان و نوجوانان پس از عدم دست يابي به خواسته هايشان جهت برطرف كردن نيازشان به سمت جرم گرايش پيدا كنند كه گاهي اين رفتار آنان به صورت پرخاشگري بروز مي كند.
حسيني، درباره  علت كاهش سن ارتكاب جرم در بين جوانان و ريشه يابي آن، با بيان اين كه اين مساله در درجه  اول به قوانين ما برمي گردد، اظهار مي كند: قوانين فعلي ما مواردي را جرم مي داند كه طبيعت نوجواني و جواني افراد آن را در بردارد
بازپرس شعبه  هفتم دادسراي امور جنايي تهران، با ذكر اين كه برخي از جرايم چون آدم ربايي يا اخاذي در بين روابط طرح ريزي مي شود از آنان به عنوان پيامدهاي چنين روابطي ياد مي كند و مي گويد: در بسياري از موارد برخي رفتارها از نظر حقوقي جرم تلقي مي شود در صورتي كه آن رفتار از ديدگاه جوانان يا نوجوانان فرهنگ تلقي مي شود كه با احتساب سن مجرمان مي توان گفت كه سن ارتكاب جرم نسبت به سال هاي گذشته كاهش يافته است.

يك آدم ربايي دروغين افشاء شد
گروه حوادث: با تلاش كارآگاهان اداره يازدهم آگاهي راز يك آدم ربايي دروغين فاش شد.به گزارش خبرنگار ما، بيست وسوم آبان ماه ساناز ۲۴ ساله به همراه يكي از اقوامش در خيابان در حال قدم  زدن بود كه ناگهان يك خودروي پژو مقابل پاي وي متوقف شد و چهار مرد او را به زور در داخل خودرو كردند و متواري شدند. پليس ساعتي بعد در جريان اين آدم ربايي قرار گرفت. پرونده تشكيل شده و جست وجو براي شناسايي آدم ربايان آغاز شد.
تحقيقات براي شناسايي مخفيگاه آدم ربايان ادامه داشت تا اينكه دو روز بعد از اين واقعه ساناز درحالي كه از ناحيه كمر در اثر اصابت چند ضربه چاقو مجروح شده بود به يكي از كلانتري هاي غرب تهران مراجعه كرد و از پليس كمك خواست.او بعد از شرح آدم ربايي خود به مأموران گفت:  آدم ربايان بعد از ربودن، مرا به خانه اي در جنوب تهران برده و بعد از ضرب و شتم شديد مرا مورد آزار و اذيت قرار دادند.
پرونده اين آدم ربايي به دايره ۱۱ اداره آ گاهي مركز ارجاع داده شد. يكي از افسران زبده اين اداره بعد از تحقيقات از ساناز متوجه ضد و نقيض گويي هاي اين زن شد. تحقيقات تكميلي از ساناز معلوم ساخت وي از مدتي قبل با يكي از متهمان به آدم ربايي آشنا شده و بعد از مدتي با اينكه ساناز داراي همسر بود به يكديگر علاقه مند شدند. آن دو با يكديگر نقشه اين آدم ربايي را طرح ريزي كرده بودند. با روشن شدن واقعيت، پليس عمليات دستگيري اين چهار مرد را آغاز كرد و روز گذشته بعد از گذشت يك ماه هر چهار متهم بازداشت شدند.

حادثه در جهان
دستگيري قاتل افسر پليس
آسوشيتدپرس: پليس والس روز گذشته موفق به دستگيري دو مظنوني شد كه پيش بيني مي شود در مرگ افسر پليسي كه در شمال نيوپرت به قتل رسيده است دخالت داشته اند.
به گزارش بازپرس تحقيق پرونده، پليس، موزاكر ۲۴ ساله را به عنوان مظنون در قتل شارون بنويسكي بازداشت كرده است. پليس اعلام كرده است كه هنوز هويت نفر دوم را كه بيست و سه سال سن دارد اعلام نكرده است. پليس والس توانست سرانجام پس از دو روز جستجوي فراوان اين افراد را به عنوان مظنون بازداشت كند. پليس در حال حاضر تحقيقات گسترده اي را در اين زمينه آغاز كرده است. در حال حاضر بازپرس تحقيق اين پرونده اعلام كرده است كه تلاش ها براي يافتن مظنون ۲۵ ساله سومي ادامه دارد. در حال حاضر يكي از مظنونان با اتهام قتل عمد روبه رو شده و انتظار مي رود كه با اتهام قتل عمد در دادگاه حاضر شود. پليس والس اعلام كرده است كه حادثه فوق زماني رخ داد كه مظنونان و قرباني با هم درگير شده و قرباني به ضرب گلوله از پاي درآمد.
پليسي كه مورد حمله قرار گرفت
آسوشيتدپرس: پليس ميلواكي اعلام كرد كه زماني كه يكي از نيروهاي پليس براي پاسخ به تلفني اضطراري در خصوص حمله گربه زني به او به محل اعزام مي شود؛ اين زن انگشت دستش را گاز گرفته و قطع مي كند. به گفته بازپرس تحقيق پرونده، روبرت چهل ساله زماني كه به اين منزل مراجعه مي كند متوجه مي شود كه خانم با دوست پسرش در خصوص گربه خانگي اش دعوايش شده و قصد دارد او را از منزل بيرون بيندازد. زماني كه روبرت سعي مي كند اين خانم را كمي آرام كند وي كه به شدت عصباني شده كنترل رفتار خود را از دست داده و انگشت شست دست راست روبرت را با دندانهايش از جا مي كند.
مرد آمريكايي ۵۰ سال زنداني مي شود
آسوشيتدپرس: يك مرد ۲۲ ساله آمريكايي به نام ميتو كوزو ساكن نبراسكا ديروز از سوي دادگاه، به جرم تعرض و باردار نمودن يك دختر ۱۴ ساله به نام كريستال به ۵۰ ساله حبس محكوم شد.براساس اين گزارش، ميتو سال گذشته، پس از حمله و برقراري رابطه نامشروع با كريستال موجب باردار نمودن او شد و چندي بعد براي رهايي از اين مشكل به ازدواج با وي تن داد.به گفته پليس، از آنجا كه طبق قوانين قضايي در نبراسكا برقراري رابطه جنسي با دختران زير ۱۶ سال و ازدواج با دختران كمتر از ۱۷ ساله جرم محسوب مي شود، بنابراين ميتو به اتهام انجام هر دو تخلف مورد پيگرد قرار گرفت و عليرغم ازدواج با قرباني در دادگاه گناهكار شناخته شد.

شكايت تعدادي از ساكنان شهرك توحيد
در مورد حادثه سقوط هواپيما
فارس: سرپرست دادسراي فرودگاه در گفت و گو با فارس گفت: فقط تعدادي از ساكنان شهرك توحيد در خصوص سقوط هواپيماي ۱۳۰- Cشكايت كرده اند.
قاضي صابري كه بازپرس دادسراي تحت سرپرستي وي مدتي در خصوص سقوط هواپيماي ۱۳۰-C در حال رسيدگي بود افزود:  زماني كه پرونده سقوط هواپيماي ۱۳۰- Cدر اختيار دادسراي فرودگاه بود فقط تعدادي از ساكنان خسارت ديده شهرك توحيد جهت ارائه شكايت به دادسرا مراجعه كردند.
وي اظهار داشت: پس از ورود دستگاه قضايي به روند رسيدگي به سقوط هواپيماي ۱۳۰- C در مرحله اول به دستور بازپرس پرونده اولياي دم شناسايي و تحقيقات دراين خصوص آغاز شد. وي افزود: به تمامي اوليا اعلام شد در صورتي كه شكايتي دارند مي توانند با مراجعه به دادسراي فرودگاه شكايات خود را مطرح كنند كه تا قبل از ارائه پرونده به دادسراي نظامي فقط ۲۰ نفر از ساكنان شهرك توحيد با حضور در دادسرا شكايت خود را تحويل مراجعه قضايي دادند. وي ادامه داد: تمامي شكايات و اسناد و مدارك پس از جمع آوري با قرار عدم صلاحيت دادگاه عمومي به دادسراي نظامي ارسال شد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |