پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۵ - Dec 15, 2005
اقتصاد خانوار هاي شهري در سال ۸۳
درآمد ۵۵ ميليون ريال هزينه ۶۰ ميليون ريال
۶۸ درصد خانوارهاي شهري داراي مسكن شخصي هستند
010209.jpg
گروه اقتصادي: براساس تازه ترين گزارش بانك مركزي كه به بررسي بودجه خانوارهاي شهري كشور اختصاص دارد، در سال ،۸۳ متوسط هزينه ناخالص سالانه يك خانواده چهارنفره در كشور در حدود ۶۰ ميليون و ۳۴۴ هزار ريال بوده كه اين هزينه نسبت به سال قبل از آن (۸۲) ۴/۲۲ درصد رشد نشان مي دهد.
به گزارش خبرنگار ما، براساس نتايج اين بررسي، هزينه ماهانه يك خانواده ۴ نفره، در حدود۵۰۰ هزارتومان و روزانه۱۶۷۰۰تومان است. اين درحاليست كه درآمد ناخالص خانوارهاي شهري در اين سال ۵۵ ميليون و ۶۶۲ هزار ريال يعني ماهيانه ۴۶۳۹۰۰ تومان و روزانه ۱۵۴۶۰۰ ريال ارزيابي شده است. به اين ترتيب خانوارهاي شهري در سال گذشته ۷/۱ درصد كسري بودجه داشته اند كه بيانگر كاهش شاخص رفاه خانوار مي باشد.
از كل هزينه هاي ناخالص خانوار، ۸/۲۴ درصد به هزينه خوراكي ها و آشاميدني ها ، ۴/. درصد به هزينه دخانيات، ۵/۵ درصد به هزينه پوشاك و كفش، ۸/۲۶ درصد به هزينه مسكن ، آب ،برق، گاز و ساير سوخت ها، ۵/۵ درصد به هزينه لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه، ۴۱ درصد به هزينه بهداشت و درمان، ۰/۱۵ درصد به هزينه حمل و نقل ، ۴/۱ درصد به هزينه ارتباطات، ۴/۳ درصد به هزينه تفريح و امور فرهنگي ، ۸/۱ درصد به هزينه تحصيل، ۲/۲ درصد به هزينه رستوران و هتل و ۹/۸ درصد به هزينه كالاها و خدمات متفرقه اختصاص داشته است.
درآمد ناخالص
مجموع درآمد ناخالص سالانه يك خانوار در سال ۱۳۸۳ حدود ۵۵۶۶۲ هزار ريال (ماهانه حدود ۴۶۳۹ هزار ريال) بوده كه نسبت به سال ۱۳۸۲ معادل ۷/۲۰ درصد افزايش داشته است. ۹/۷۴ درصد از كل درآمد ناخالص پولي و ۱/۲۵ درصد را درآمد غير پولي (شامل ارزش جاري خانه شخصي) تشكيل داده است (جدل شماره۲).
اشتغال
بر اساس نتايج اين بررسي، ۵/۱۵ درصد خانوارها بدون فرد شاغل، ۹/۵۷ درصد خانوارها داراي يك نفر شاغل،
۴/۲۰ درصد داراي دو نفر شاغل و ۲/۶ درصد داراي سه نفر شاغل و بيشتر بوده اند.
در مقايسه با سال ۱۳۸۲ درصد خانوارهاي بدون فرد شاغل و با يك نفر شاغل افزايش و درصد خانوارهاي با دو نفر شاغل و با سه نفر شاغل و بيشتر كاهش داشته است.
مسكن
بررسي نحوه تصرف محل سكونت خانوارها در سال ۱۳۸۳ نشان مي دهد كه ۳/۶۸درصد از خانوارها در مسكن شخصي (مالك نشين)، ۹/۲۲ درصد در مسكن اجاري، ۲/۱ درصد در مسكن در برابر خدمت و ۶/۷ درصد در مسكن رايگان سكونت داشته اند.
در مقايسه با سال ،۱۳۸۲ درصد سكونت در مسكن شخصي، در برابر خدمت و رايگان كاهش و درصد سكونت در مسكن اجاري افزايش داشته است.
بر اساس نتايج بررسي مزبور، ۲/۶ درصد خانوارها از يك اتاق ، ۲/۳۰ درصد از دو اتاق، ۶/۳۹ درصد از سه اتاق، ۹/۷ درصد از چهار اتاق ، ۲/۴ درصد از پنج اتاق و ۹/۱ درصد از شش اتاق و بيشتر استفاده نمي نموده اند.
بررسي تسهيلات محل سكونت خانوارها نشان مي دهد كه در سال مورد بررسي ، ۹/۹۸ درصد خانوارها از آب لوله كشي ، ۹/۹۹ درصد از برق، ۷/۸۱ درصد از گاز شهري، ۱/۲۲ درصد از فاضلاب شهري ، ۴/۸۳ درصد از تلفن، ۰/۹۴ درصد از آشپزخانه، ۲/۹۵ درصد از حمام ، ۸/۶۲ درصد از كولر ثابت و ۰/۱۱ درصد از سيستم حرارت مركزي (شوفاژ) بهره مند بوده اند.

وزير اقتصاد:
مانده حساب ذخيره ارزي ۵ ميليارد و ۷۵۷ ميليون دلار است
هيچ برداشتي از اين حساب بدون تصويب مجلس شوراي اسلامي انجام نشده است
مجلس مي تواند در هيات امناي حساب ذخيره ارزي يك نماينده داشته باشد
010212.jpg
گروه اقتصادي: داوود دانش جعفري وزير اقتصاد و دارايي ديروز در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه هيچگونه برداشتي از حساب ذخيره ارزي بدون مجوز مجلس انجام نشده است كل مانده اين حساب را معادل ۵ ميليارد و ۷۵۷ ميليون دلار اعلام كرد.
وي كه براي پاسخگويي به سئوال پيرموذن نماينده اردبيل در صحن علني مجلس حاضر شده بود در پاسخ به سئوال نماينده اردبيل مبني بر اينكه از بدو تاسيس صندوق ذخيره ارزي تاكنون گردش كار صندوق چگونه بوده است و اين هزينه تاكنون در چه بخشهايي هزينه شده است گفت: از سال ۸۴ مجموعا ۱۴ ميليارد و ۲۶۶ ميليون دلار به صندوق ذخيره ارزي واريز شده است كه از اين مقدار ۸ ميليارد و ۴۹۹ ميليون دلار هزينه شده است بنابراين مانده حساب تا اين تاريخ ۵ ميليارد و ۷۵۷ ميليون دلار است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه اين هزينه ها تاكنون در چه بخشهايي هزينه شده است، افزود: از اين مقدار تاكنون بيش از۹۶ درصد در بخش صنعت، ۱۶صدم درصد در بخش معدن، ۱۷صدم درصد در بخش كشاورزي، ۰۴/۲ درصد در بخش حمل و نقل و ۲۷/۱ درصد در بخش خدمات فني و مهندسي هزينه شده است.
وزير اقتصاد گفت: در واقع از ۵۰ درصد از ماده ۶۰ برنامه سوم توسعه در جهت توسعه صنعتي كشور استفاده شده است.
داوود دانش جعفري در خصوص نحوه توزيع حساب ذخيره ارزي بين استانها گفت: سهم استانها متعادل و بر اساس فعاليت بنگاه هاي اقتصادي در جهت ارائه طرحهاي مختلف به بانكها بوده است.
وي گفت: استانهايي كه در اين جهت فعال بودند توانستند سهم خوبي از حساب ذخيره ارزي داشته باشند.
وزير امور اقتصاد و دارايي در پاسخ به اين سئوال كه چرا موجودي حساب ذخيره ارزي كم شده است، گفت: اين سئوال را بايد از خود مجلس پرسيد، در حال حاضر و بر اساس مصوبات مجلس ۳۲ ميليارد دلار از درآمد ارزي كشور هزينه شده است و اكنون نگران هستيم كه در سال آينده نيز اين ميزان درآمد را كه داريم هزينه كنيم.
وي گفت: اگر مجلس علاقمند است موجودي حساب ذخيره ارزي افزايش يابد چرا هزينه هاي بي مورد را تصويب مي كند.
دانش جعفري گفت: حساب و كتاب ذخيره ارزي روشن است. اگر مجلس علاقمند است مي تواند در حساب ذخيره ارزي يك نماينده اعزام كند تا بر آن نظارت داشته باشد.
پس از توضيحات دانش جعفري، پيرموذن نماينده اردبيل از توضيحات وزير امور اقتصاد و دارايي قانع نشد ولي سئوال را به كميسيون ارسال نكرد.

با تأكيد دولت و مجلس
بزرگراه تهران - شمال ظرف ۵ سال احداث مي شود
گروه اقتصادي: مهندس ميري مجري بزرگراه تهران _ شمال با اشاره به تأمين بودجه لازم و رفع مشكلات اجرايي ساخت بزرگراه تهران _ شمال خاطرنشان كرد كه از سوي رياست جمهوري تأكيد شده كه اجراي اين طرح سرعت گيرد.
در همين زمينه ديروز جلسه اي در كميسيون راه و ترابري مجلس شوراي اسلامي با حضور نمايندگان دولت و مجري طرح و نمايندگان مجلس برگزار شد و بر ضرورت تسريع در اجراي اين طرح و خاتمه آن در مدت ۵ سال تأكيد شد.
در پي برگزاري اين جلسه رييس كميسيون عمران مجلس گفت: براساس توافق روز گذشته اين كميسيون و وزارت راه و ترابري، هر ۴ فاز آزادراه تهران- شمال بايد ۵ ساله احداث شود.
علي اكبر آقايي گفت: وزير راه و ترابري در جلسه ديروز(سه شنبه) شركت داشت و آخرين وضعيت آزاد راه تهران - شمال و موانع پيش روي آن به دقت بررسي شد.
وي خاطرنشان كرد: مشكل صدور ضمانت نامه فاينانس حل شده و ۵۰ درصد اين ضمانت نامه را دولت و ۵۰ درصد ديگر را بنياد بر عهده گرفته است.
برنامه زمانبندي و اجرايي فازهاي ۱ و ۴ اين آزاد راه روشن و شفاف است و كميسيون عمران مجلس، وزارت راه را مكلف كرده كه چنين برنامه اي را درمورد فازهاي ۲ و ۳ نيز ارائه كند.
وي با بيان اينكه اين برنامه بايد حداكثر ظرف ۱۰ روز ديگر به مجلس ارائه شود، اظهارداشت: وزارت راه مكلف است برنامه فازهاي ۲ و ۳ را به گونه اي تنظيم كند كه با به كارگيري اعتبارات لازم اين دو فاز نيز همزمان با فازهاي ديگر به اتمام برسد.
رييس كميسيون عمران مجلس تاكيد كرد: بر اساس توافق اين كميسيون و دولت عمليات اجرايي آزاد راه تهران - شمال بايد ظرف ۵ سال به اتمام برسد، اما تسويه حساب ها و برنامه هاي مشاركتي تا سال ۱۳۹۲ ادامه خواهد يافت.

بودجه نويسي با كاهش تصدي گري دولت عملياتي مي شود
گروه اقتصادي: روز گذشته رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعلام كرد كه لايحه بودجه سال ۸۵ به زودي آماده مي شود. اين درحاليست كه بسياري از كارشناسان اميدوارند لايحه بودجه سال آينده با حداقل كسري مواجه شود. با رضا عبداللهي رئيس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي گفت وگو كرده ايم.
***
* بسياري از دست اندركاران بهترين روش بودجه نويسي را بودجه عملياتي عنوان مي كنند. براي رسيدن به بودجه عملياتي چه اقداماتي بايد انجام پذيرد؟
- طبق قانون اساسي ارائه لايحه بودجه از اختيارات انحصاري دولت است كه به شكل لايحه به مجلس تقديم مي شود. اكثر نمايندگان بر يك موضوع كه همانا بودجه نويسي براساس درآمدها و هزينه هاي واقعي است تأكيد دارند.درواقع در لايحه بودجه بايد براي فعاليت هاي ضروري و مؤثر، بودجه اختصاص يابد تا دولت در بخش هاي جاري و عمراني خود با كمبود مواجه نشود. از سوي ديگر با واگذاري هرچه بيشتر تصدي گري دولت به بخش خصوصي مي توان انتظار داشت از حجم بودجه كاسته شود و بودجه به سمت عملياتي شدن سوق يابد. البته در اين ميان همكاري هاي مسئولان دستگاه هاي اجرايي با مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور را نيز نبايد از نظر دور بداريم.
* اختيارات نمايندگان مجلس براي اين كه از دولت نخواهند بخش هاي فعاليت غيرضروري را از خود منفك و به بخش خصوصي واگذار كند تا چه حد است؟
طبق ماده ۸۸ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و مواد ۱۴۵ و ۱۴۴ قانون برنامه چهارم توسعه، مجلس مي تواند اين درخواست را از دولت داشته باشد. علت عدم تحقق اين امر در حد قابل انتظار تاكنون ناشي از فقدان پيگيري هاي لازم در اجراي قوانين بوده است. درواقع از آنجايي كه بخش خصوصي با كيفيت مطلوب تري كار خواهد كرد تحقق اين مهم به نفع اقتصاد ملي خواهد بود.
* ميزان كسري بودجه تا پايان سال جاري حدود ۱۰ هزار ميليارد تومان پيش بيني شده است، براي جلوگيري از بروز اين قبيل كسري ها چه بايد كرد؟
- دولت براي از بين بردن كسري بودجه بايد هزينه هاي غيرضروري را حذف كند. در مقابل نيز از طريق اخذ ماليات ها و ساير منابع غيرنفتي تأمين درآمدها انجام پذيرد. درواقع با صرفه جويي در بخش هاي گوناگون مي توانيم هزينه ها را كاهش دهيم و برداشت از حساب ذخيره ارزي اصلا نبايد مورد توجه باشد.
* اجرايي شدن طرح تثبيت قيمت ها آيا نقشي در افزايش كسري بودجه دولت داشته است؟
- دقيقا. طرح فوق ازجمله عوامل مؤثري در بروز كسري بودجه شركت ها و برداشت از حساب ذخيره ارزي بوده است. براي كاهش قيمت ها بايد هزينه ها پايين آورده شود. با كاهش هزينه هاي توليدي بهره وري بالا مي رود كه اين موضوع به صورت غيرمستقيم منجر به كاهش قيمت ها مي شود. اگر طرح فوق به اين نحو اجرا مي شد بسيار مطلوب تر بود تا اين كه با تثبيت قيمت ۹ قلم كالا از درآمد شركت ها كاسته شود و به دنبال آن حجم برداشت ها از حساب ذخيره ارزي براي جبران كسري بودجه دولت افزايش يابد. درواقع هم اكنون با افزايش برداشت از حساب ذخيره ارزي اثرات تورمي كه با اجراي طرح تثبيت قيمت ها خواهان حذف آن بوديم رخ داده است.

تصميم گيري درباره دبيركلي اوپك
به اجلاس بعدي موكول شد
شانا: تصميم گيري درباره دبيركل اوپك به اجلاس عادي بعدي اين سازمان كه در ماه مارس تشكيل مي شود، موكول شد.
وزيري هامانه وزيرنفت كه براي شركت در يكصد و سي و هشتمين نشست اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده نفت به كويت سفر كرده بود، در بازگشت از اين سفر، درجمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: درنشست كويت براي انتخاب دبيركل اوپك به نتيجه نرسيديم اما مقررشد با طرحي كه تهيه خواهد شد، درنشست عادي آينده اعضاي اين سازمان دراين مورد تصميم گيري شود.
وي همچنين با تاكيد بر اين كه اوپك در اجلاس كويت مجددا سقف توليد خود را در ۲۸ ميليون بشكه در روز تثبيت كرد، افزود: اجلاس كويت پس از بررسي عرضه و تقاضاي بازار به اين جمع بندي رسيد كه در حال حاضر عرضه و تقاضاي نفت متعادل است و ضرورتي براي ادامه آماده نگه داشتن ظرفيت ۲ ميليون بشكه نفت مازاد قابل عرضه براي متقاضيان وجود ندارد.

رئيس سازمان مديريت:
سهام عدالت قابل خريد و فروش است
كسري بودجه امسال از محل حساب ذخيره ارزي جبران مي شود
مهر: اصل ارزش سهام عدالت اقساط ۲۰ ساله خواهد بود و مردم به تناسب تأديه بدهي ارزش اصل سهام مي توانند آن را به فروش برسانند.
فرهاد رهبر با اعلام اين كه اعمال حق مالكيت شركت هاي دولتي به وزارت امور اقتصادي و دارايي واگذار شده است، افزود: بر همين اساس، وزارت امور اقتصادي و دارايي پس از قيمت گذاري اين شركت ها و همگن سازي سهام، آنها را به شركت هاي واسط براي توزيع سهام عدالت واگذار خواهد كرد.
وي از تشكيل جلساتي با دستگاه هاي مختلف درخصوص نحوه عملياتي  كردن سهام عدالت از ماه هاي آينده خبر داد.
سهام عدالت بين اقشار آسيب پذير جامعه با اولويت گروه هاي هدف از جمله كميته امداد، بهزيستي، بازنشستگان، كارمندان و كارگران با حقوق پايين توزيع خواهد شد.
معاون رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: با تصويب هيأت وزيران، حداكثر به هر يك از اعضاي خانواده دو ميليون تومان و براي هر خانواده تا سقف ۱۰ ميليون تومان سهام عدالت با اقساط ۲۰ ساله واگذار مي شود كه اعطاي سهام با اولويت گروه هاي هدف آغاز و به صورت پلكاني بين ساير اقشار ادامه خواهد يافت.
وي در ادامه با اشاره به اين كه هنوز لايحه بودجه سال ۱۳۸۵ به دولت ارسال نشده است، گفت: كارها براي تدوين نهايي اين لايحه در سازمان مديريت و برنامه ريزي طبق برنامه زمانبندي شده پيش مي رود.
به گفته رهبر، در تلاشيم تا بخش هاي كميت پذير بودجه را براي سال ۱۳۸۵ عملياتي كنيم.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي با تاكيد بر اين كه هنوز كسري بودجه دولت در سال جاري نهايي نشده است، تاكيد كرد: به احتمال زياد، كسري بودجه امسال از محل مازاد درآمدهاي نفتي و تغيير در جابه جايي برخي فصول بودجه اي تأمين خواهد شد.
رهبر در خصوص تصويب كليات لايحه مديريت خدمات كشوري در مجلس نيز گفت: اين لايحه به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي بوده كه فصل دهم آن به معيشت كاركنان دولت مربوط مي شود.رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي تصريح كرد:مادامي كه اصلاح ساختاري صورت نگيرد بخش دوم لايحه مذكور خيلي موثر واقع نخواهد شد.
رهبر در ادامه همچنين در خصوص رقم پرداختي به كاركنان دولت بابت عيدي امسال آنها گفت: هنوز هيأت دولت تصميم قطعي در اين خصوص نگرفته است، اما قطعاً رقم عيدي امسال كاركنان دولت كمتر از سال گذشته نخواهد بود.

براي نخستين بار همراه با قانون بودجه سال ۸۵
پس از ۳۰ سال برنامه سالانه دستگاههاي
دولتي ارايه مي شود
فارس: مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: برنامه سالانه دستگاههاي دولتي سال آينده براي نخستين بار طي ۳۰ سال گذشته همراه با قانون بودجه سال ۸۵ منتشر مي شود.
محمد كردبچه افزود: با اين اقدام براي نخستين بار طي ۳۰ سال گذشته بين اهداف كمي دستگاههاي دولتي با بودجه آنها ارتباط برقرار مي شود.
وي يادآور شد: وزارتخانه ها و دستگاههاي دولتي با توجه به برنامه پنج ساله چهارم، يك برنامه پنج ساله براي زيرمجموعه خود تهيه كرده اند و بر اساس آن برنامه بايد برنامه سالانه خود را نيز ارايه دهند.
كردبچه خاطرنشان كرد: با ارايه برنامه سالانه دستگاههاي دولتي، مجلس در زمان بررسي بودجه سال ۸۵ كاملا مي تواند تشخيص دهد كه يك شركت دولتي بودجه خود را در چه بخشهايي صرف خواهد كرد.
مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور افزود: لايحه بودجه سال ۸۵ طبق موعد مقرر ۲۵ دي ماه امسال به مجلس ارايه مي شود.
كردبچه در پاسخ به اين كه آيا ارايه برنامه سالانه از سوي دستگاههاي دولتي از اين پس هر سال انجام مي شود، تصريح كرد: تداوم اين سياست بستگي به دولتهاي بعد دارد كه چقدر نسبت به اين كار حساسيت نشان  دهند.

سازمان جهاني خواربار و كشاورزي:
۷/۲ ميليون ايراني دچار سوء تغذيه هستند
فارس: سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي در تازه ترين گزارش خود تعداد افرادي را كه در ايران از سوءتغذيه رنج مي برند ۷/۲ ميليون نفر اعلام كرد و ايران را از نظر تعداد افراد داراي سوءتغذيه در خاورميانه و شمال آفريقا در رتبه دوم معرفي نموده است.
در گزارشي كه اخيرا از سوي فائو با عنوان «وضعيت توليد مواد غذايي و كشاورزي» منتشر شده است تعداد افراد داراي سوءتغذيه در ايران ۷/۲ ميليون نفر اعلام شده است.
اين افراد در مجموع ۴ درصد از جمعيت ايران را دربر مي گيرند.ايران دومين جمعيت افراد داراي سوءتغذيه در خاورميانه و شمال آفريقا را دارا مي باشد.

صاحبان صنايع انتقالي به شهركهاي صنعتي
از مزاياي خاص بهره مند مي شوند
گروه اقتصادي: رئيس سازمان صنايع و معادن استان تهران گفت: صاحبان صنايع انتقالي شهركهاي صنعتي پرند، نظرآباد و خوارزمي تهران در صورت اجراي سريع طرح هاي صنعتي قبل از موعد مقرر مي توانند از ۵۰ درصد بخشودگي اقساط زمين بهره مند  شوند.
مختار قانوني افزود: ارزش زمين براي سرمايه گذاران در اين شهرك ها حداكثر ۵ درصد سرمايه گذاري آنهاست.

ميزان توليد كاشي و سراميك امسال
به ۲۲۵ ميليون مترمربع مي رسد
گروه اقتصادي: ميزان توليد كاشي و سراميك كشور براي سال جاري ۲۲۵ ميليون مترمربع پيش بيني شده است.
كمال محسني دبير انجمن توليدكنندگان سراميك ايران به دنبال درج خبري در مورخ ۲۱ آذرماه در صفحه ۴ روزنامه آمار و ارقام عنوان شده در متن فوق را اصلاح كرد و گفت: سال ۱۳۸۳ ميزان صادرات كاشي و سراميك از كشور ۲/۱۴ ميليون مترمربع بوده است كه امسال از مرز ۲۰ ميليون مترمربع فراتر خواهد گذشت. آمار صادرات درج شده در خبر قبلي (۷ ميليون مترمربع) مربوط به سال هاي ۸۱ و ۸۰ بوده است.
وي همچنين افزود: ميزان توليد پيش بيني شده براي سال جاري ۲۲۵ ميليون مترمربع خواهد بود نه ۱۶۰ ميليون مترمربع ذكرشده در خبر قبلي. وي تاكيد كرد: ميزان مصرف كاشي و سراميك در سال گذشته ۸۰ ميليون مترمربع بوده است.
همچنين ميزان صحيح مصرف سرانه كاشي در ايران هم اكنون ۲/۱ مترمربع است.

قيمت طلا و ارز
نوع----فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۳۲۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۲۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۶۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۳۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۱۴۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۹۹
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۸۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۱۷

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |