شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۶ - Dec 17, 2005
برگزيدگان جشنواره شعر رضوي معرفي شدند
ايسنا: مراسم اختتاميه دومين جشنواره دانشجويي شعر رضوي با حضور شاعران برجسته كشور پنجشنبه شب در تالار رازي دانشگاه علوم پزشكي مشهد برگزار شد.
در اين مراسم دكتر ابراهيمي - معاون فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي مشهد - به آسيب شناسي حوزه شعر پرداخت و گفت: اگر به تاريخ شعر نگاه كنيم، با دوچهره متفاوت و حتي متضاد به شكل مثبت و منفي در شعر روبه رو مي شويم.
وي گفت: اين دو چهره در عرصه شعر نشان دهنده اين است كه شاعران بر لبه پرتگاه سختي حركت مي كنند. چنانچه در اين مسير صحيح حركت كنند، به مقصد مي رسند. در غير اين صورت، در مسير سقوط گام برمي دارند.
در ادامه اين مراسم، ليالي - مسئول امور فرهنگي نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه ها - با بيان اينكه تمسك به قرآن و اهل بيت(ع) بخشي از هويت ذاتي جوان مسلمان ايراني است، گفت: شايسته است كه به قرآن در عرصه ادبيات آييني و ديني اهتمام بيشتري بورزيم كه توجه به هويت ايراني و اسلامي بخشي از مؤلفه هاي ذاتي ماست.
وي به سابقه ادبي جامعه ايراني در بخش غنا و محتواي اشعار اشاره كرد و گفت: محتوايي شعر ما در جامعه، هويت ايراني و اسلامي خود را از انديشه بزرگاني چون حافظ، مولانا، سعدي و... دارد.
او با تأكيد بر حفظ مضمون و محتواي غني در شعر گفت: شاعران مي توانند قالب ها را بشكنند اما بايد توجه كرد كه مضمون و محتوا شكسته نشود.
در ادامه اين مراسم بعد از خوانده شدن بيانيه هيات داوران كه متشكل از محمد علي بهمني، عليرضا قزوه، رضا اسماعيلي،  هادي منوري و سيدمهدي موسوي بود، برگزيدگان جشنواره گريز آهوانه دو به شرح زير معرفي شدند:
در بخش شعر آييني مذهبي: نفر اول، محمدجواد آسمان - دانشجوي ادبيات فارسي از دانشگاه تهران -، نفر دوم، وحيد سمناني - دانشجوي ادبيات فارسي از دانشگاه پيام نور ورامين -، نفر سوم، وحيد طلعت - دانشجوي رشته كامپيوتر از دانشگاه تهران -، نفر چهارم، عباس محمدي - از دانشگاه پيام نور خمين -، نفر پنجم، سعيد سرگلي - دانشجوي رشته حقوق از دانشگاه آزاد اسلامي مشهد -، نفر ششم، بهاره رستمي نژاد - دانشجوي رشته پزشكي از دانشگاه علوم پزشكي بابل - و نفر هفتم، مهديه اميني - دانشجوي روانشناسي از دانشگاه آزاد اسلامي ساوه.
در بخش شعر رضوي: نفر اول، مريم سقلاطوني - دانشجوي رشته ادبيات فارسي از دانشگاه آزاد اسلامي قم؛ نفر دوم، مونا زنده دل - دانشجوي رشته حقوق از دانشگاه شهيد بهشتي تهران؛ نفر سوم، محمد مرادي - دانشجوي ادبيات از دانشگاه شيراز؛ نفر چهارم، منيره عسگرنژاد - دانشجوي دكتري رشته ادبيات فارسي از دانشگاه پيام نور تهران؛  نفر پنجم، سميه تورجي - دانشجوي رشته روانشناسي از دانشگاه پيام نور خرامه؛ نفر ششم، سودابه مهيجي - دانشجوي رشته كامپيوتر از دانشگاه الزهرا (س)؛ نفر هفتم، حسين حاجي هاشمي - دانشجوي رشته ادبيات از دانشگاه آزاد اسلامي  نجف آباد و نفر هشتم، محمدرضا شالبافان - دانشجوي رشته پزشكي از دانشگاه علوم پزشكي تهران.
همچنين جايزه ويژه جشنواره، سفر به مكه معظمه، به مهدي رحيمي  از دانشگاه پيام نور دليجان اختصاص يافت.

محسن چيني فروشان در مراسم سالگرد انتشار روزنامه همشهري:
همشهري همچنان اميد آفرين و بانشاط ادامه مي دهد
بزرگترين سرمايه همشهري اعتماد مردم است كه بايد آن را حفظ و تقويت كرد
گروه اجتماعي: مراسم گراميداشت آغاز چهاردهمين سال انتشار روزنامه همشهري با حضور مديرمسئول، سردبير، مديران و جمع كثيري از كاركنان همشهري در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد.
اين مراسم در حالي برگزار شد كه خانواده همشهري در سوگ همكار شهيد كربلايي احمد عزادار بودند و با ياد و خاطره اين عزيز و حضور خانواده وي در كنار همكاران حضور او را در لحظه لحظه اين برنامه در كنار خود احساس كردند.
مراسم امسال تفاوت بسياري با سالهاي گذشته داشت. حسي دوگانه بر كل برنامه حاكم شده بود،جشن ۱۴ سالگي همشهري از يك سو و حضور خانواده شهيد و گروه «تواشيح ليلة القدر» فضاي معنوي خاصي بوجود آورده بود.
مهندس محسن چيني فروشان، مديرمسئول همشهري در سخناني ضمن اشاره به تلخي حادثه سقوط هواپيما و گرامي داشت ياد شهيد كربلايي احمد و عزيزان از دست رفته در اين حادثه گفت: هيچكدام از ما نمي دانيم كه در لحظات بعد چه اتفاقي برايمان خواهد افتاد و سرنوشت هر كدام از ما چه خواهد بود. اما آنچه براي مؤمن از همه بهتر است اين كه همه مراحل زندگي و مرحله مرگ را مسيري به هم پيوسته بداند و مسلماً اين اعتقاد، تحمل مرگ را نيز براي انسان آسان تر مي كند و همان طور كه در دين ما نيز وجود دارد، مرگ براي مؤمن مانند بوييدن گلي خوشبو است.
وي ضمن تبريك ميلاد حضرت رضا (ع) و تقارن اين ايام با يكديگر افزود: ما اين تقارن را به فال نيك مي گيريم و اميدواريم قدمهايي مؤثر در پيشبرد اهداف روزنامه برداريم.
چيني فروشان همچنين اظهار داشت: در اينكه روزنامه همشهري پرتيراژترين و پرطرفدارترين روزنامه كشور است، شكي نيست و اين دليلي جز تلاش همه كساني كه از ابتدا با اين مجموعه كار كرده  اند، ندارد.
وي افزود: نبايد از ياد برد كه بزرگترين سرمايه همشهري اعتماد مردم است كه بايد آن را حفظ و تقويت كرد.
براي اداره مجموعه كلاني چون همشهري كه حاصل تلاش سالها زحمت است، نمي توان تصميمات لحظه اي گرفت و با اين تصميمات خداي نكرده به نتايجي نادرست رسيد.
تلاش ما بر اين است كه بتوانيم با همسو كردن تصميمات كلان و تصميماتي كه در مواقع لزوم بايد به سرعت گرفته شوند به نتايج درستي برسيم. مديرمسئول همشهري همچنين گفت: من معتقدم نمي توان فضاي فرهنگي را به صورت اداري، اداره كرد، ضمن اينكه نبايد فراموش كنيم كه به يك چارچوب نيز اعتقاد داشته باشيم. زيرا ناهماهنگي خود مشكلي بزرگ براي اداره يك مجموعه است و رعايت سلسله مراتب مي تواند نقشي مؤثر در ساماندهي امور داشته باشد.
وي همچنين به برخي مشكلات اداري و پرسنلي اشاره كرد و افزود: با توجه به دوره كوتاهي كه در همشهري حضور دارم، اميدوارم بتوانم مشكلات پرسنلي كه براي برخي افراد پيش آمده را حل كنم؛ ولي براي رسيدگي به آنها نبايد انتظار اقدامات شتاب زده داشت.
چيني فروشان گفت: چند پروژه جدي وجود دارد كه مهمترين آن پروژه چاپخانه است كه اميدواريم اين پروژه تا شهريور ماه راه اندازي شود. بحث توزيع روزنامه در شهرستانها را نيز با جديت دنبال مي كنيم كه اگر به نتيجه برسيم مستلزم بالا رفتن تيراژ است.
وي افزود: به دنبال اين هستيم كه ضمائم همشهري را به صورت مجلات مستقل در آوريم و انتشارات همشهري را گسترش دهيم.
چيني فروشان همچنين گفت: نبايد فراموش كنيم كه خط مشي اصلي روزنامه، فرهنگي، اجتماعي، شهري است و فارغ از دغدغه ها و مناقشات سياسي بايد عمل كرده و وزن و تراز و متانت روزنامه را حفظ كنيم، همشهري بايد همچنان روزنامه اي نشاط  آور، اميد آفرين و آرامش بخش باقي بماند.
مراسم آغاز چهاردهمين سالگرد روزنامه  همشهري با اجراي چند برنامه تواشيح و قرائت قطعه اي از سوي فرزند شهيد محمد كربلايي احمد و اهداء لوح ياد بود به همسر شهيد به اتمام رسيد.

در كنگره جنبش فقر اعلام شد
۸ ميليون نفر از جمعيت كشور زير خط فقر هستند
عكس: مهدي بيات
اگر قدرت خريد مردم ۱۰ درصد كاهش يابد ۲۵ درصد از جمعيت فقير و سه درصد از كل جمعيت كشور به زير خط فقر مي روند
010266.jpg
گروه اجتماعي: در سومين كنگره جنبش فقر با اعلام اينكه هشت ميليون نفر از جمعيت كشور زير خط فقر قرار دارند اعلام شد هر سياستي كه قدرت خريد مردم را ۱۰ درصد افزايش دهد، چهار درصد از جمعيت فقير و يك درصد از جمعيت كشور را به بالاي خط فقر هدايت مي كند.
به گزارش خبرنگار ما در سومين كنگره جنبش فقر كه صبح ديروز در سالن همايش هاي وزارت كار و امور اجتماعي با حضور كارشناسان، جامعه شناسان و اقتصاددانان و شماري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برگزار شد با اشاره به اين كه اگر قدرت خريد مردم ۱۰ درصد كاهش پيدا كند ۲۵ درصد از جمعيت فقير و سه درصد از كل جمعيت كشور به زير خط فقر مي روند، خاطرنشان شد: ۵/۲ درصد از جمعيت كشور يعني حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر زير خط گرسنگي زندگي مي كنند.
در اين مراسم مهدي مدرس جامعه شناس با اشاره به اين كه فقر پيامد عملكرد دولت ها است، احساس فقر را پرفروغ تر از خود فقر دانست و گفت: اين احساس زماني در افراد پديد مي آيد كه شهروندي خود را با ديگران بسنجد و به اين نتيجه برسد كه او از سهم خاص و ويژه مانند ديگران برخوردار نيست و امروز در جامعه ما اين نوع نگرش بسيار پررنگ است.
حجت الاسلام شاهي عربلو رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز در اين مراسم تكيه مطلق به درآمدهاي نفتي، فرهنگ جوامع و سوءمديريت را از عوامل بروز فقر در ايران دانست و گفت: ۶۰۰ هزار ميليارد تومان دارايي كشور در اختيار شركت هاي دولتي است كه ۱۰ سال بودجه كشور را قبضه كرده اند، درحالي كه ۱۲۰۰ ميليارد تومان يعني كمتر از دو درصد سود خود را تحت عنوان ماليات به دولت مي پردازند.
وي با اشاره به اين كه ايران از حيث منابع و ساختار جغرافيايي پرسودترين كشور براي سرمايه گذاري است، افزود: متأسفانه با وجود آن كه بستر قانوني براي اين كار فراهم آمده اما اغلب از سرمايه گذاري در ايران امتناع مي كنند كه اين كاركرد موجب بروز و نشر فقر در كشورمان مي شود.
مهندس آقايي رئيس كميسيون عمران مجلس نيز در سومين كنگره جنبش فقر با اشاره به اين كه عدالت هيچ گاه در جامعه ايران كم رنگ و كم فروغ نخواهد شد، گفت: ممكن است در مقاطعي عده اي بخواهند عدالت را منحرف كنند، اما عدالت اجتماعي و توزيع برابر و هدفمند ثروت و يارانه ها جزو اهداف كلان نظام اسلامي است و انقلاب اسلامي آمده است تا فقر را از جامعه بزدايد.
وي با اشاره به اين كه دولت، قوه قضائيه و مجلس بايد براي محو فقر دست به دست هم دهند و درحقيقت جنبش فقرزدايي را رونق بخشند افزود: فقرزدايي جزو آرمان هاي متعالي نظام جمهوري اسلامي است و در اين مسير همه بايد تلاش كنند.
در اين مراسم مهندس ابوالفضل بابايي كارشناس ارشد و استاد تجارت الكترونيك نيز بيكاري را بزرگترين آفت اقتصاد ايران برشمرد و گفت: متأسفانه بيكاري ريشه بسياري از مفاسد اقتصادي،  اجتماعي و ازجمله فقر است كه صندوق بين المللي پول نيز از ايران به عنوان كشوري ياد كرده كه كمترين درآمد سرانه و صاحب بيشترين جمعيت در زير خط فقر است.
وي با اشاره به اين كه بازاريابي شبكه اي در كنار بسياري از بسترسازي هاي دولتي در زمينه ايجاد اشتغال، فشار مضاعف بر دولت را از ميان مي برد، همچنين خاطرنشان كرد: اگر بازاريابي شبكه اي به صورت قانونمند فعال شود به سهم خود مي تواند در جهت جلوگيري از خروج بي ضابطه ارز مؤثر واقع شود، ضمن آن كه اقتصاد ملي را با ورود ارز تقويت كرده و در جهت احياي صنايع دستي، گسترش صنعت گردشگري و حمايت از صنعتگران نقش آفرين خواهد بود.
اين كارشناس ارشد تجارت الكترونيك سرمنشأ فقر موجود در جامعه ايران را بيكاري اعلام كرد و گفت: در ايران نيز مانند ساير كشورها ،بيكاري گسترده يك جاده مستقيم به سوي فقر مي گشايد و در كنار آن به آسيب هاي اجتماعي مانند خودكشي، طلاق، اعتياد، رشوه خواري و فساد مالي دامن مي زند.
مهندس بابايي در پايان با اشاره به اين كه صدور مجوز فعاليت سالم شركت هاي بازاريابي از سوي دولت مي تواند شركت هاي خارجي را به حاشيه براند گفت: اگر شركتي در اين زمينه اصول و قوانين بين المللي را رعايت كند و آيين نامه اي از سوي دولت براي آنها تدوين شود راه گريز آنها براي فرار از ماليات مسدود شده و درحقيقت موجب رونق اشتغال سالم و كارآمد خواهد شد، درنتيجه توسن شوم فقر و فلاكت به تدريج از جامعه رخت برخواهد بست.

بيماران هموفيلي صاحب صندوق درمان مي شوند
مهر: وزارت بهداشت لايحه اي تهيه كرده كه در صورت تصويب آن در هيات دولت، بيماران هموفيلي صاحب صندوق درمان مي شوند.ناصر خفاف مديركل حقوقي وزارت بهداشت درمورد پرداخت ديه بيماران هموفيلي گفت: حدود ۳ هفته قبل لايحه اي به هيات دولت ارسال شد كه در صورت تصويب، صندوقي براي درمان بيماران هموفيلي گشايش خواهد يافت.اعتبار اين صندوق از محل اختصاص يك تا ۲ درصد از معاملات انجام شده با شركتهاي خارجي تامين كننده اين داروها تامين مي شود.

ثبت نام جشن هاي ازدواج از ۲۵ دي آغاز مي شود
ايسنا: رئيس ستاد ازدواج دانشجويي گفت:   ثبت نام براي شركت در جشن ازدواج دانشجويي تا ۳۰ آذر ماه در كليه دانشگاه هاي كشور ادامه دارد.محمد علي وكيلي افزود: جشن ازدواج دانشجويي از ۲۵ دي تا پنجم بهمن ماه در دانشگاه ها برگزار مي شود.وي با بيان اينكه هر دانشگاهي اختيار دارد با توجه به شرايط خود زمان ديگري را براي برگزاري جشنها اعلام كند ، تصريح كرد: جشن متمركزي نيز براي دانشگاه هايي كه امكان برگزاري جشن جداگانه را ندارند، بين ۲۶ تا ۲۹ دي ماه در تالار وزارت كشور يا در ورزشگاه شهيد شيرودي برگزار مي شود.وي با اشاره به نارضايتي برخي دانشگاه ها از اختصاص سهميه كم براي برگزاري جشن ازدواج دانشجويي خاطر نشان كرد: تقاضاهاي دانشجويي براي شركت در جشن ازدواج دانشجويي ۳۰ درصد بيشتر از سهميه ستاد است.وكيلي با اشاره به اينكه در سال جاري حدود ۳۰ هزار زوج دانشجو در جشن ازدواج دانشجويي شركت مي كنند، افزود: بيشتر شركت كنندگان در جشن ازدواجهاي دانشجويي را دانشجويان مقطع كارشناسي تشكيل مي دهند.

بازتاب
مرده ها، محاكمه نمي شوند
فاطمه مشهدي رستم
دوستم بود. همان خانم دكتر هفتاد و چند ساله ! همان كه وقتي گفتم: - الو، بفرماييد. گفت: چرا اين همه جوون؟ كاش من بجاي اونا رفته بودم!
و آنچنان هق هق گريه را سرداد كه براي لحظاتي، فكر كردم مادر داغدار صدوشش، و بيشتر، زن و مرد و جوان و كودك و نوجوان است!
يكي _ دو روز بعد، خيلي هاي ديگري كه سياهي لباسهايشان، از قلب هاي غمگين و تنگ شان رنگ گرفته بود، با آهي از عمق وجود به چشم هاي يكديگر نگاه كردند و به زمزمه گفتند: «خداوند نبخشد آنهايي را كه مي توانستند كلي داماد تحويل خانواده ها بدهند و اما نخواستند! خداوند نبخشد آنهايي را كه انتظار و اشك را به خانواده ها سوغات دادند!»
سرانگشتي هم كه بشماري، از سال ۱۳۵۹ تا آذر سال ،۱۳۸۴ و البته با حذف خرده ريزها، هواپيما بوده كه دامب و دامب و دامب! افتاده و سرش آنچنان به سنگ زمين خورده كه ديگر هرگز نتوانسته، براي هيچوقت، بلند شود! آنوقت هر بار، با اين زمين خوردن ها، ده ها و صدها خانواده را حيران و ناباور و سرگردان در كلكسيون تلخ چكنم چكنم ها، قرار داده و گذشته و گفته است: برو كه ما رفتيم! بعد، در اين  جاسازي شرم و نحس، فقط هربار، در هزار تكرار، شنيده ايم كه «انا لله و انا اليه راجعون» ! با كمال تأسف هواپيمايي افتاد و فلان تعداد (كه مثلا، مثل اين  آخري، اول ۹۴ تاست و بعد مي شود ۱۰۶ تا و البته به جز زميني ها!) از هموطنانمان، به لقاء الله پيوستند!
هر بار فقط شنيديم با كمال تأسف! با كمال تاسف تقصير مرده ها بوده! خوب، مرده ها را هم كه ديگر نمي توان دادگاهي كرد! يا اين كه با كمال تأسف تقصير هواپيما بوده كه نقص فني داشته و يا تقصير فرمان هواپيما بوده كه نتوانسته خود را به موقع كنترل كند! و يا با كمال تأسف، تقصير بي توجهي عوامل فلان بوده كه پرتقال فروشي ميانشان گم شده است! و خلاصه با كمال تأسف، تقصير تقصير بوده! و بالاخره با كمال تأسف، تقصير هزار هزار دليل و توجيه نامعقول و قابل تعمق ديگر بوده كه به جايي مربوط نمي شده! اما آيا كودكي كه يتيم مي شود، زن جواني كه بيوه مي گردد، مادر و پدر و خواهر و برادري كه در يك شب موهاي سرشان سفيد مي شود و ميليون ها قلبي كه از چراها چزانده و داغدار مي شود، اين توجيهات را قبول دارد و يا مي پذيرد؟!
يادم مي آيد روزي _ روزگاري براي احقاق حقي تاراج شده، به جايي مراجعه كردم. اما جوابي را كه درنهايت پوزخند و خونسردي شنيدم اين بود، هنوز كه اتفاقي نيفتاده و كسي كشته نشده! هر وقت شد، اقدام كنيد!! و من فكر كرده بودم، نوش دارو بعد از مرگ سهراب؟!
نمي دانم ما جماعت چرا اين شكلي هستيم!؟ هميشه منتظر مي مانيم تا حادثه و سانحه اي اتفاق بيفتد، بعد وقتي افتاد، از سنگ بودن درآمده و مجددا تبديل به انسان هايي داراي احساس و روح و روان شده و به صحبت و تصميم و حركتي كه باز درنهايت نه منسجم است و نه بافرجام، مشغول مي شويم! چرا؟! اگر به افكار و رفتارهاي خوش خيالانه مان مراجعه كنيم پاسخ اين چراها را به خوبي درمي يابيم. اين كه هر زمان سر هواپيمايي به سنگ زمين خورد و هر زمان، سانحه و حادثه و بلا و مصيبتي بر سرمان نازل شد و فرود آمد، تازه كشف مي كنيم و مي فهميم كه مي توانسته ايم علاج واقعه را قبل از وقوع داشته باشيم، اما... اين اما، همان امايي است كه نظريه ساز مي شود! نظريه جالبي كه در هيچ نقطه اي از كره زمين، نظير آن را ملاحظه نخواهيم كرد! نظريه اي كه مي گويد: «هنوز كه اتفاقي نيفتاده و كسي كشته نشده است. صبر كنيد وقتي شد، اقدام كنيد!»
حالا بهتر از هر زمان ديگري متوجه مي شوم و باور مي كنم وقتي در فلان روز، در نشستي با عنوان جمعيت شناسي، در يكي از دانشگاه ها، شركت داشتم، چرا زماني كه جناب پروفسور سخنراني كرد كه خارجي بود، از بالا رفتن ضريب اميد به زندگي و اهميت انسان در كشورش و در ادامه، در جهان صحبت كرد، همه حاضران در جلسه، كه اكثريت قريب به اتفاق شان جوان و از خبرنگاران و گزارشگران رسانه هاي گوناگون بودند، همگي پوزخندي طولاني، اما به ظاهر مخفي، بر لب آوردند!!
شايد آنان به دليل تجاربي كه داشتند، بهتر مي دانستند هرچند بار، مرگ، چگونه با بي مسئوليتي و بي تعهدي، سناريوي اميد و زندگي و آرزوي انسان ها را سريع و بي خيال مي نويسد و پرونده انتظار را براي بازگشت شيرين همسر، پدر، برادر، فرزند و بالاخره رؤياي داماد شدن و نقل شادي بر سر ريختن، با چند يا يك توجيه آنچناني، كه حتما با كمال تأسف، تقصير مرده ها هم بوده، مي بندد و به دست فراموشي مي سپارد!!

مؤسسه هاي غيردولتي سالانه
۸۰ ميليارد تومان به بهزيستي كمك مي كنند
مهر: هم اكنون ۱۰ هزار مركز خيريه و موسسه غير دولتي در سراسر كشور وجود دارد كه بهزيستي از اين ميان فقط براي ۱۱۱۶خيريه مجوز صادر كرده و بر عملكردشان نظارت دارد.
محمدرضا خبازمعاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي افزود: هم اكنون ۱۰ هزار خيريه ، موسسه غير دولتي و NGO با صدور مجوز از سوي نهادهاي مختلف مانند وزارت كشور ، نيروي انتظامي ، سازمان ملي جوانان ، محيط زيست و... فعاليت مي كنند كه هر دستگاه خود نظارت بر اين خيريه ها را بر عهده دارد.
وي با اشاره به وجود ۱۱۱۶خيريه كه زير نظر بهزيستي فعاليت مي كنند ، خاطر نشان كرد : اين خيريه ها در سطح استانهاي مختلف فعاليت مي كنند كه مجوز فعاليت آنها توسط بهزيستي صادر شده و بر اساس قانون بهزيستي فقط به فعاليت خيريه هايي كه خود مجوز داده نظارت مي كند.
خباز با اعلام اين مطلب كه در شهرهاي بزرگ مانند تهران
نمي توان ۱۰۰ درصد بر فعاليت خيريه ها نظارت كرد و هرچه شهر كوچك تر باشد خيريه ها قابل كنترل ترهستند ، تصريح كرد: براي رفع مشكل نظارت ، خانه خيرين در استانها راه اندازي شده و از اين پس اين خانه ها بر فعاليت خيريه هاي بهزيستي نظارت مي كنند.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي با اشاره به اينكه خيريه هاي غير دولتي سالانه ۸۰ ميليارد تومان به بهزيستي كمك مي كنند ، تاكيد كرد: فعاليت اكثر خيريه ها دربخش نگهداري زنان سرپرست خانوار، ايتام و معلولين است و سالانه با ارايه خدمات غيرنقدي غير جنسي ۸۰ ميليارد تومان به بهزيستي كمك مي كنند.
خباز گفت: عملكرد اكثر خيريه هاي غير دولتي بهتر از خيريه هاي دولتي است و در اين ميان سازمان تنها مبلغي حدود يك سوم هزينه نگهداري مددجويان اين خيريه ها را بصورت يارانه به آنها پرداخت مي كند.

ثبت نام آزمون جامع علمي كاربردي
امروز در كشور آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: ثبت نام آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي از امروز در مراكز پستي سراسر كشور آغاز مي شود.
دكتر حسين توكلي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران با اعلام اين خبر، گفت: ثبت نام آزمون ورودي دانشگاه جامع علمي كاربردي تا سوم دي ماه در سراسر كشور ادامه دارد.
وي افزود: دهمين آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي در روز جمعه ۳۰ دي ماه به طور همزمان در سراسر كشور در ۴۵ كد رشته كارشناسي ناپيوسته و سه كد رشته مقطع كارشناسي پيوسته برگزار مي شود.وي با بيان اينكه در اين آزمون براي دوره هاي كارشناسي پيوسته و ناپيوسته دانشجو پذيرش مي شود، تصريح كرد: از امسال با حذف آزمون پذيرش مقطع كارداني دانشگاه جامع علمي - كاربردي، دانشجويان اين مقطع بر اساس معدل و ساير شرايط قيد شده در دفترچه راهنما مورد پذيرش قرار مي گيرند.وي با بيان اينكه مدارك ثبت نام از فردا در باجه هاي پستي سراسر كشور توزيع مي شود گفت: داوطلبان بايد با پرداخت سه هزار و سيصد تومان، دفترچه راهنما، پاكت كارنامه، فرم تقاضانامه ثبت نام و برچسب الصاق عكس را دريافت و پس از تكميل فرم تقاضانامه نسبت به ارسال اين مدارك اقدام كنند.

رئيس قوه قضاييه به كليه محاكم دستور داد:
توجه به سوابق كيفري متهمان قاچاق مواد مخدر
گروه اجتماعي: رئيس قوه قضاييه به كليه محاكم دستور داد در رسيدگي به جرائم و سوابق كيفري متهمان قاچاق مواد مخدر توجه لازم را داشته باشند.
آيت الله سيد محمود  هاشمي  شاهرودي، با صدور بخشنامه  اي به كليه روساي كل دادگستري  ها، دادستان  ها و دادگاه  هاي انقلاب سراسر كشور اعلام كرد: بر پايه گزارش  هاي رسيده بعضي محاكم به هنگام رسيدگي به جرائم مرتكبان قاچاق مواد مخدر، پيشينه كيفري متهمان و دفعات ارتكاب درخصوص ميزان مجازات توجه و امعان نظر را مورد توجه قرار نمي  دهند.
وي در بخشنامه خود تصريح كرده است: اين امر موجب شده تا متهمي كه سابقه محكوميت قبلي به اتهام حمل قابل توجهي مواد مخدر و مجازات سنگين داشته است و نبايد به او مرخصي داده شود، با سوء استفاده از چنين امكاني فرار كرده و در جاي ديگر مرتكب جرم شود.
رئيس قوه قضائيه در ادامه بخشنامه خود آورده است: هرگاه در حين صدور حكم، محكوميت  هاي سابق مشخص نباشد و بعد از آن اعلام شود، دادستان موظف است؛ مراتب را به دادگاه صادر كننده حكم منعكس و دادگاه با احراز محكوميت  هاي پيشين طبق قانون اقدام كند.
آيت الله هاشمي شاهرودي در اين بخشنامه آورده است: از اين به بعد، به اين قبيل متهمان و محكومان كه با توجه به نوع اتهام و شدت مجازات، احتمال گريزشان از زندان و مخفي شدن از ديد ماموران و ارتكاب جرائم بعدي توسط آنان، قابل پيش  بيني است، مرخصي داده نشود تا مشكلي ايجاد نشده و موجب مسئوليت بعدي نگردد.

اولين گروه از زائران ايراني امروز به خانه خدا مي روند
مهر: رئيس حج و زيارت استان تهران گفت: اعزام اولين گروه زائران حج تمتع صبح امروز ۲۶ آذر ماه از ۱۶ ايستگاه پروازي در سراسر كشور آغاز مي شود.علي ليالي افزود: امسال حدود ۹۸ هزار زائر توسط ۵۰۰ كاروان زيارتي از استانهاي مختلف به حج تمتع اعزام مي شوند كه بيشترين آنها از استان تهران با ۲۷ هزار و۵۰۰ نفر به همراه ۱۴۰۰ نفر عوامل خدماتي در قالب ۱۵۱ كاروان است.

۵۰ درصد بيماران تهران از شهرستانها مي آيند
فارس: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: حدود ۵۰ درصد بيماراني كه به بيمارستانهاي دولتي و خصوصي تهران مراجعه مي كنند افرادي هستند كه از شهرستانها براي درمان به پايتخت مي آيند.حسينعلي شهرياري افزود: تعداد افرادي كه از شهرستانها براي درمان به بيمارستانهاي تهران مراجعه مي كنند بسيار زياد است و اگر چه نمي توان آمار دقيقي از تعداد آنان ارائه كرد اما مي توان برآورد كرد كه نيمي از بيماران بيمارستانهاي تهران از شهرستانهاي دور و نزديك مي آيند.

آغاز عمليات اجرايي صندوق «مهررضا» از بهمن امسال
مهر: لايحه تشكيل صندوق مهر رضا (ع) به عنوان طرح اولويت دار يكشنبه ۲۷ آذر در صحن علني مجلس مطرح و به طور حتم به تصويب نمايندگان خواهد رسيد.
موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون اجتماعي مجلس افزود: شوراي نگهبان به مواردي از طرح تسهيل ازدواج جوانان و تشكيل صندوق مهر رضا ايراداتي گرفته بود كه پس از رفع اشكلات، در كميسيون اجتماعي مطرح و به تصويب رسيد و با توجه به اولويتي كه اين طرحها دارند پيش از نوبت، پس فردا در صحن علني مجلس مطرح و قطعا به تصويب نمايندگان خواهد رسيد.

سالانه بيش از ۱۲۰ بناي تاريخي كشور از بين مي رود
گروه علمي فرهنگي: شهردار منطقه تاريخي فرهنگي شيراز و دبير اجرايي همايش ملي استحكام بخشي ساختمانهاي بنايي غير مسلح و بناهاي تاريخي، با اشاره به اينكه سالانه بيش از ۱۲۰ بناي موجود در بافت تاريخي بر اثر بارندگي و ديگر عوامل طبيعي از بين مي روند، گفت: فرسودگي و غير مقاوم بودن بناها در صورت عدم مداخله سازمانها منجر به تخريب كامل بافت در دراز مدت خواهد شد.مهندس حق نگر در گفت و گو با (ايسنا) در استان فارس، درباره اقدامات صورت گرفته در بازسازي و حفظ بناهاي تاريخي گفت: شهرداري شيراز در اين زمينه فعاليتهاي گسترده اي را انجام داده ولي متاسفانه سازمان ميراث فرهنگي به عنوان مسئول مرمت و استحكام بخشي بناهاي تاريخي در اين مهم چندان جدي نيست.

۸۰ درصد پذيرفته شدگان رشته هاي علوم اجتماعي
را زنان تشكيل مي دهند
ايلنا: در حوزه علوم انساني و اجتماعي بيش از ۷۰ تا ۸۰ درصد پذيرفته  شدگان رشته  هاي دانشگاهي را زنان تشكيل مي  دهند.ناصر فكوهي، دانشيار گروه انسان  شناسي دانشگاه تهران، در همايش سراسري زن و پژوهش، گفت: يكي از مهمترين تحولاتي كه در طول دو دهه اخير در كشور ما تحقق يافته، دگرگوني گسترده موقعيت زنان در خلال مشاركت وسيع آنها در عرصه  هاي اجتماعي است.

با برپايي نمايشگاه متقابل ايران و ساير ملل در تهران
جلوه هاي فرهنگي-اجتماعي ايران
به شهروندان ساير كشورها شناسانده مي شود
گروه اجتماعي: با هدف تبادل اطلاعات و آشنايي شهروندان ايراني با آداب و رسوم ملل مختلف دنيا نمايشگاه جلوه هاي ويژه هنري _ فرهنگي و اجتماعي كشورهاي مختلف جهان به تدريج و به مناسبت هاي ملي آن كشورها در فرهنگسراي ملل در شمال تهران داير مي شود.
محسن خوانساري رئيس فرهنگسراي ملل با اشاره به اين كه شناخت متقابل شهروندان تهراني از آداب و رسوم ملل متعدد و آشنايي شهروندان ساير كشورهاي مقيم تهران موجب تقويت و دوستي و تفاهم ميان ملت ها و تحكيم روابط ميان دولتمردان كشورها خواهد شد گفت: به زودي دو نمايشگاه از آداب و رسوم، فرهنگ و تمدن، صنايع دستي و قابليت ها و استعدادهاي ويژه دو كشور مجارستان و روسيه در معرض تماشاي شهروندان تهراني قرار مي گيرد.
وي از گردهمايي مشترك خانواده هاي مسلمان و مسيحي در دهه نخست دي ماه سال جاري در تهران خبر داد و گفت: تجليل از شخصيت حضرت مسيح و پيوندي كه به لحاظ اعتقادي با منجي شيعيان حضرت مهدي(عج) دارد از ديگر برنامه هايي است كه در فرهنگسراي ملل به اجرا درمي آيد.خوانساري از جشن مشترك ميان كودكان ايراني با كودكان خارجي مقيم تهران در سالگرد پيروزي انقلاب سخن گفت و خاطرنشان كرد: در اين برنامه براي نخستين بار با زبان ساده و شيوا عوامل شكل گيري انقلاب اسلامي براي كودكان خارجي بازگويي مي شود.
وي از نشست هاي پياپي مديريت فرهنگسرا با رايزني هاي فرهنگي ساير كشورها به عنوان يك ابتكار جديد ياد كرد و گفت: با استمرار اين نشست ها و تبادل اطلاعات فرهنگي و تلاش براي مردمي ساختن اين ارتباطات، دامنه دوستي و همدلي ميان ملت ها از حوزه سياست عبور كرده و با خميرمايه فرهنگي و اجتماعي تداوم خواهد يافت.
رئيس فرهنگسراي ملل از برپايي هفته هاي فرهنگي ميان ايران و ساير كشورها نيز به عنوان بسترسازي براي تعامل و ارتباط بيشتر ميان ملت ها ياد كرد و گفت:  در نظر داريم بانك اطلاعات فرهنگ و تمدن، تاريخ و جامعه شناسي دين و شيوه هاي حكومت داري در گذشته و حال ساير ملل را در فرهنگسراها گردآوريم تا بدين وسيله زمينه ساز حضور گروه هاي پژوهشي، دانشجويي و مطالعاتي در فرهنگسراي ملل شويم.
وي در پايان از شهروندان ايراني خواست، ابتكارات، خلاقيت ها و استعدادهاي به ظهور رسيده خود را در زمينه فرهنگ و اجتماع، صنايع دستي و نقاشي هاي ويژه مرتبط با فرهنگ، تمدن و طبيعت منحصر به فرد ايران را در اختيار فرهنگسراي ملل قرار دهند تا از اين طريق فرهنگ و تمدن كهن و ريشه دار ايران به خارجيان مراجعه كننده به فرهنگسرا شناسانده شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |