شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۶ - Dec 17, 2005
تورم وارداتي دليل اصلي افزايش قيمت كالا در كشور است
رشد قيمت طلا تا دو هفته ديگر متوقف مي شود
010278.jpg
گروه اقتصادي: از آغاز سال جاري و به دليل افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني قيمت طلاي مصرفي در كشورمان نيز روند رو به رشد خود را آغاز كرد كه در روز پنجشنبه با كاهش نسبي قيمت طلا در بازارهاي جهاني روند افزايش قيمت طلا در بازارهاي كشور نيز متوقف شد.
به گزارش خبرنگار ما در ۵ سال گذشته تحولات بازار نفت و فشار تورمي آن بر اقتصاد كشورهاي صنعتي، به گرايش صاحبان سرمايه به سوي بازار طلا در اين كشورها منجر شده است.
علاوه بر اين كاهش ارزش دلار در اين مدت موجب شده تا بانك هاي مركزي جهان به سوي ذخيره سازي طلا در سبد دارايي هاي خود روي آورند و اين فلز گران قيمت را به دارايي هاي ديگر ازجمله سهام شركت ها و اوراق قرضه و ارزهاي متنوع بيافزايند روندي كه در بانك هاي مركزي كشورهاي جهان در سال هاي قبل رو به كاهش گذاشته بود و حتي برخي از بانك هاي مركزي به فروش ذخاير طلاي خود روي آورده بودند.
اين روند در اقتصاد جهان در ۵ سال گذشته به افزايش قيمت هر اونس طلا تا دوبرابر منجر شده است.
باتوجه به اين رويدادها و توجه به اين مساله كه حدود ۸۰ درصد طلاي مصرفي در ايران وارداتي است طبيعي است كه تورم وارداتي بر بازار طلاي كشور آثار خود را به طور مستقيم و روزانه نشان دهد.
تورم كاذب
در بازار داخلي علاوه بر تورم وارداتي تقاضاي كاذب و رواني نيز در بازار به افزايش قيمت ها دامن زده است.
ثبات نسبي بازار بورس و ركود بازار مسكن و خودرو و سكون جاري در بازار ارز در كشور موجب شده تا سفته بازان به سوي بازار طلا روي آورند.
اين تقاضاي ناشي از فرار سرمايه از ديگر بازارها موتور افزايش قيمت هاي طلا در كشور را با سرعت بيشتري به حركت درآورد و در چند هفته با سرعت گرفتن آن قيمت هاي انواع سكه و طلا را به طور متوسط ۳ تا ۵ هزار تومان افزايش داد.
كاهش نرخ بهره در اروپا
هفته گذشته بانك هاي مركزي كشورهاي صنعتي در تلاش براي كنترل تورم و ادامه افزايش يورو در مقابل دلار نرخ بهره را در اروپا كاهش دادند. اين اقدام كه با هدف كنترل تورم و كاهش عرضه پول در بازارهاي اين كشورها صورت گرفت در دو روز گذشته به كاهش قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني منجر شد.
تحت تاثير اين روند افزايش قيمت ها در بازارهاي داخلي نيز متوقف شد و روز پنجشنبه قيمت هاي سكه و طلا در داخل ۱۰ تا ۱۵ هزار ريال كاهش يافت.
اين تحولات اگرچه انتظار ادامه رشد قيمت طلا را كاهش داده است ولي باتوجه به درپيش بودن سال نو مسيحي به نظر مي رسد كه ضمن كاهش دامنه نوسانات قيمت طلا در بازارهاي خارجي روند رو به رشد قيمت ها تا دو هفته ديگر و پايان تقاضاي ناشي از سال نو مسيحي متوقف شود.
روز پنجشنبه در بازارهاي داخلي هرگرم طلاي ۱۸ عيار حدود ۱۱۱ هزار و هفتصد ريال و هر سكه بهار آزادي طرح جديد و قديم به ترتيب حداكثر يك ميليون و دويست تا يك ميليون و دويست و نود هزار ريال معامله شد.
عدم عرضه سكه از سوي بانك كارگشايي
رئيس بانك كارگشايي افزايش يكباره سكه بهار آزادي در چند روز گذشته را كاذب عنوان كرد و تأييد نمود: افزايش قيمت سكه بهارآزادي به دليل رشد قيمت اونس جهاني طلا و حراج نشدن سكه در بانك كارگشايي به دليل چندين نوبت تعطيلي بوده است.
به گزارش فارس قيمت انواع مسكوكات در بازار از قيمت پايه بانك مركزي است كه همين مسئله موجب شده تا افزايش تقاضا همواره قيمت سكه را در بازار تقويت كند.
اين گزارش مي افزايد: بعد از سكه بهار آزادي طرح جديد كه با ۲۸ هزار تومان افزايش از ابتداي سال جاري تاكنون مقام اول رشد قيمت ها را به خود اختصاص داده، سكه بهار آزادي طرح قديم نيز با ۲۰ هزار تومان افزايش رتبه دوم را با خود يدك مي كشد.
قيمت سكه بهار آزادي طرح جديد در ابتداي سال جاري ۹۸ هزار تومان و قيمت سكه بهار آزادي طرح قديم ۱۱۶ هزار تومان بود.
قيمت يك گرم طلاي ۱۸ عيار( بدون اجرت ساخت) نيز از ابتداي سال جاري به تبعيت از تقويت قيمت اونس جهاني ۲۴۰۰ تومان افزايش يافته است و بهاي هر مثقال طلاي ۱۷ عيار كه به عنوان پايه بازار شناخته مي شود از ابتداي سال جاري ۱۰ هزار تومان افزايش داشته است.

كاهش مصرف بنزين با زوج و فرد شدن تردد خودروها
مهر: مصرف بنزين استان تهران كه با زوج و فرد كردن تردد خودروها در روز اول هفته دو ميليون ليتر كاهش يافته بود، در روزهاي پاياني به طور نسبي افزايش داشته است.
دربندي مديرعامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي تهران درباره اثرات مثبت زوج و فرد  كردن تردد خودروها در استان تهران گفت: در روز اول اجراي اين طرح در روز شنبه، كاهش مصرف بنزين بسيار قابل توجه بود به صورتي كه مصرف بنزين يك باره دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه كاهش يافت.
وي افزود: اما اين روند كاهشي در روزهاي بعدي به تدريج متوقف شد به گونه اي كه در روز دوم تقاضا براي بنزين افزوده شد.
۸۰۰ هزار ليتر به تقاضاي بنزين در استان تهران افزوده شد كه بدين ترتيب ميزان كاهش مصرف بنزين با محدودشدن تردد خودروها براساس زوج يا فرد بودن پلاك به يك ميليون و ۴۰۰ هزار بشكه رسيد.

ثبت نام سري جديد سيم كارت تلفن
همراه اول دي ماه آغاز مي شود
فارس : ثبت نام سري جديد سيم كارت تلفن همراه در كشور از اول دي ماه سال جاري آغاز مي شود.
ثبت نام از متقاضيان سيم كارت تلفن همراه همانند سالهاي گذشته در مراكز پستي سراسر كشور انجام خواهد شد.
پيشتر اعلام شده بود كه ثبت نام در اواخر بهمن ماه انجام مي شود و در سري جديد ثبت نام، قيمت سيم كارت تلفن همراه ۳۹۰ هزار تومان خواهد بود. اين خبرگزاري جزئيات بيشتري در اين زمينه و دلايل تغيير زمان ثبت نام را اعلام نكرده است.

نرخ تورم در نيمه نخست سال آينده۲۰ درصد خواهد بود
گروه اقتصادي: فروش اوراق مشاركت ازجمله راهكارهايي است كه دولت به منظور كنترل نقدينگي مورد توجه قرار داده و مقرر شده است تا پايان سال جاري ۱۵۰۰ ميليارد تومان اوراق قرضه مشاركت طي سه مرحله منتشر شود. سود اين اوراق ۵/۱۵ درصد بوده و در مرحله اول ۷۵۰ ميليارد تومان اوراق منتشر خواهد شد.با مهدي عسلي، اقتصاددان پيرامون علل انتشار اوراق مشاركت و ميزان و چگونگي تأثير آن بر كاهش نقدينگي گفت وگو كرده ايم.
***
* كسري بودجه جاري تا چه حد در افزايش نقدينگي و تورم مؤثر است؟
- كسري بودجه از آن جهت منجر به افزايش نقدينگي و تورم مي شود كه دولت مخارجي دارد كه بيش از درآمدهاي آن است. براي تأمين مالي اين مخارج دولت چند راه دارد يكي از روش ها انتشار اوراق مشاركت و قرض گرفتن مستقيم ازمردم است. اگر مستقيم از مردم استقراض و همين ميزان هزينه شود حجم نقدينگي تغيير نخواهد كرد . اين در حالي است كه در كشورهاي پيشرفته هدف از انتشار اوراق مشاركت كاهش حجم نقدينگي است و زماني كه احساس مي شود حجم نقدينگي زياد بوده و منجر به تورم مي شود دولت از طريق بانك مركزي و خزانه داري اوراق مشاركت را منتشر نموده اما درآمد حاصل از فروش اين اوراق نگهداري شده و هزينه نمي شود كه اين امر سبب كاهش حجم نقدينگي مي گردد. هر زمان كه احساس كند حجم نقدينگي و تورم كاهش يافته براي رونق اقتصاد با خريد اوراق مشاركت نقدينگي را به مردم بازمي گردانند. بنابراين ابزار انتشار اوراق قرضه براي كنترل نقدينگي به كار گرفته مي شود. اين درحالي است كه در كشورمان انتشار اين اوراق به منظور تأمين مالي كسري بودجه دولت است. اين امر موجب كاهش حجم نقدينگي نخواهد شد اما اين كار بهتر از آن است كه دولت از سيستم بانكي استقراض نمايد چراكه اگر از مردم استقراض گرفته و هزينه شود، گرچه نقدينگي كاهش پيدا ننموده اما زياد نيز نمي شود اما اگر استقراض از سيستم بانكي مورد توجه قرار گيرد اين سيستم ناچار به چاپ پول پرقدرت خواهد بود و اين امر سبب افزايش پايه پولي خواهد شد و اين امر با ضريبي سبب افزايش نقدينگي مي شود.
* انتشار ۱۵۰۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت تا پايان سال جاري تا چه حد در تأمين كسري بودجه دولت مؤثر خواهد بود؟
- اكنون دولت با كسري بودجه مواجه بوده و قادر به استقراض از سيستم بانكي نيست در اين شرايط بهتر است از طريق انتشار اوراق مشاركت از مردم استقراض كند. اين كار بهتر از استقراض از سيستم بانكي است، چراكه نمي توان حقوق كارمندان را پرداخت ننموده يا پروژه هاي عمراني را نيمه تمام گذاشت. همچنين استقراض از سيستم بانكي موجب افزايش نقدينگي خواهد شد. در وضعيت فعلي كه خزانه داري و بانك مركزي قادر به كاهش حجم نقدينگي نيستند تأمين كسري بودجه دولت از طريق اوراق مشاركت بهتر از ساير روش هاي مدنظر است.
* با روند كنوني نرخ تورم در ۶ماهه نخست سال ۸۵ را چگونه پيش بيني مي كنيد؟
- مسئولان وزارت اقتصاد و دارايي، بانك مركزي و سازمان مديريت نرخ رشد نقدينگي در سال جاري را حدود ۳۰ درصد مي دانند اين در حالي است كه باز هم نقدينگي افزايش خواهد يافت. بين رشد نقدينگي و ميزان افزايش قيمت ها نسبتي وجود دارد وقتي مردم احساس كنند درمجموع اقتصاد كشور نقدينگي بيشتري را در اختيار دارند اين امر موجب شكل گيري تقاضاي بيشتري براي خريد كالا و خدمات مي شود و از آنجا كه هنوز اين كالا و خدمات توليد نشده و دولت پيشاپيش نقدينگي را افزايش داده اگر در سال جاري حجم نقدينگي ۳۰ درصد رشد داشته باشد آثار تورمي آن در نيمه اول سال آينده ظاهر خواهد شد. باتوجه به نرخ رشد ۳۰ درصدي نقدينگي طي سال جاري و افزايش آن به ميزان حدود يك سوم و با در نظر گرفتن رشد اقتصادي ۶ درصدي بايد تورمي حدود ۲۰ درصد را در ۶ماهه نخست سال ۸۵ انتظار داشت و از هم اكنون بايد براي كنترل اين ميزان تورم چاره انديشي كرد.

در اجراي قانون تنظيم بازار غيرمتشكل پولي انجام شد
فراخوان بانك مركزي براي جمع آوري
اطلاعات صندوق هاي قرض الحسنه
گروه اقتصادي: بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در اطلاعيه اي از صندوق هاي قرض الحسنه فعال كه ثبت شده و يا به ثبت نرسيده اند خواست تا اطلاعات لازم درمورد اين صندوق ها را با مراجعه به اداره نظارت بر صندوق هاي قرض الحسنه اين بانك با پر كردن فهرست اطلاعات تهيه شده در اختيار اين اداره قرار دهند.
به گزارش خبرنگار ما روابط عمومي بانك مركزي در اطلاعيه اي در اين زمينه مي افزايد: در اجراي قانون تنظيم بازار غيرمتشكل پولي و براي ساماندهي صندوق هاي قرض الحسنه اين بانك قصد دارد تا اطلاعات مربوط به صندوق هاي قرض الحسنه موجود در كشور را جمع آوري نمايد.
در اين اطلاعيه از مسئولان مربوطه هريك از صندوق هاي قرض الحسنه درخواست شده است تا با مراجعه به اداره نظارت بر صندوق هاي قرض الحسنه و طرف هاي اين بانك در محل ساختمان بانك مركزي در ميرداماد نسبت به تكميل فهرست تهيه شده در اين زمينه اقدام شود.

ادامه اختلاف ديدگاه ها در اجلاس سازمان
تجارت جهاني در هنگ كنگ
گروه اقتصادي:ششمين  اجلاس  وزيران  عضو سازمان  تجارت  جهاني  در هنگ كنگ  روز جمعه  وارد چهارمين  روز خود شد كه  اختلاف  ديدگاه  درباره  مسايل  مختلف  از جمله تعرفه ها ادامه دارد.
مقامات  و كارشناسان  ايراني  شركت كننده  در اين  اجلاس  روز جمعه  نيز در كميته ها و كميسيون ها فرعي  اجلاس  هنگ  كنگ  حضور فعالي  دارند.
مسعود ميركاظمي  وزير بازرگاني  ايران  در نشست  عمومي  وزيران  عضو سازمان  تجارت  جهاني  و در مباحث  اين  نشست  در هنگ  كنگ  شركت  كرد.
كارشناسان  شركت كننده  در اين  اجلاس ها مي گويند تاكنون  توافقي  ميان  اعضا بر سر اختلافات  درباره  تعرفه  بر روي  محصولات  كشاورزي  و يارانه هاي  كشاورزي  صورت  نگرفته  است  و همچنان  كميته ها و كميسيون هاي  فرعي  در حال  بحث  و تبادل نظر در اين  موارد هستند.
اين  نخستين  حضور كارشناسان  ايران  در كميته ها و كميسيون هاي  اجلاس  سازمان  تجارت  جهاني  پس  از ورود ايران  به  عنوان  ناظر به  اين  سازمان  است .
ايران  امسال  به  عنوان  عضو ناظر سازمان  تجارت  جهاني  پذيرفته  شد و تنها حق  راي  ندارد، اما مقامات  ايراني  مي توانند ديدگاه هاي  ايران  را در ارتباط با مباحث  مطرح  در اين  سازمان  در نشست هاي  رسمي  ارايه  كنند.
سخنراني وزير بازرگاني
ميركاظمي وزير بازرگاني كشورمان در اجلاس دوره اي سازمان تجارت جهاني در هنگ كنگ در نشست غيررسمي كشورهاي در حال توسعه در حاشيه اين اجلاس سخنراني كرد.
به گزارش خبرنگار ما وي در اين سخنراني با تمجيد از كشورهاي در حال توسعه به خاطر نقشي كه در جريان پذيرش درخواست الحاق ايران به عنوان عضو ناظر به اين سازمان داشتند، اظهار اميدواري كرد تا اين گروه همچنان در روند پيوستن كشورمان به سازمان تجارت جهاني نقش خود را ايفا كند.وي همچنين خواستار اقدام جمعي كشورهاي در حال توسعه براي تامين منافع خود در چارچوب سازمان تجارت جهاني شد.

آغاز ساخت بزرگراه آسيايي
ايرنا:با حمايت سازمان ملل متحد عمليات  آغاز به  كار ساخت  بزرگراهي  كه  ۳۲ كشور جهان  از روسيه  تا سنگاپور را به  يكديگر متصل  مي كند، شروع  شد.
به گزارش سازمان ملل ، اين  بزرگراه  ۱۴۰ هزار كيلومتر طول دارد و تجارت و صنعت  گردشگري  را ميان  اين  كشورها تقويت  مي كند. سازمان  ملل  اشاره  كرده  است  كه  طرح  اين  بزرگراه  با حضور وزيران  راه  وترابري  ۳۲ كشور مرتبط با بزرگراه  در بانكوك  نهايي  شد.
تاكنون  ۲۵ ميليارد دلار براي  اين  بزرگراه  كه  موافقت  اوليه  براي  ساخت آن  در تيرماه  حاصل  شد، سرمايه گذاري  شده  است .

در ۸ ماهه اول امسال
۱۸ درصد درآمد پيش بيني شده از واردات خودرو محقق شد
مهر: در هشت ماهه اول امسال، دولت از محل دريافت ماليات ۷۳ هزار و ۹۱۳ ميليارد ريال درآمد داشت كه نسبت به مدت رقم مصوب بودجه اي، ۸۵ درصد تحقق نشان مي دهد.
درآمدهاي مالياتي دولت با رشدي معادل ۵۴ درصد از ۴۸ هزار و ۱۱۴ميليارد ريال در هشت ماهه اول سال ۱۳۸۳ به ۷۳ هزار و ۹۱۳ ميليارد ريال در هشت ماهه اول امسال بالغ شده است.درآمدهاي مالياتي مربوط به حقوق ورودي خودرو نيز در هشت ماهه اول نسبت به رقم مصوب بودجه اي تنها ۸/۱۷ درصد تحقق نشان مي دهد.
دولت در اين مدت از محل اخذ حقوق ورودي خودرو ۶۹۹ميليارد ريال درآمد داشته است كه بر طبق رقم مصوب بودجه اي اين رقم بايد به حدود ۳ هزار و ۹۳۳ ميليارد ريال مي رسيد.

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |