شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۶ - Dec 17, 2005
رسانه هاي ما در حوزة دانش
خبرمي رسانند ياخطا؟
010263.jpg
در حاشيه
تلاش ما براي پيدا كردن اين خانم و مصاحبه با ايشان تا روز چهارشنبه بي نتيجه ماند.
طي تماس تلفني با واحد مركزي خبر در شيراز مطلع شديم كه به زودي گزارش مفصلي از اين خانم تهيه خواهد شد و ايشان بنا داردهمچنان روي حرف خود پافشاري كرده و به قول خودش با پاسخ دادن به ايرادهاي دانشمندان، از اعتبار حرف هاي خود دفاع كند.ما نيز منتظر اين مصاحبه هيجان انگيز خواهيم ماند.
يكي از خبرنگاران بخش علمي و پزشكي واحد مركزي خبر در تهران از اين كه اين خبر بدون هماهنگي با آن ها از سيما پخش شده، اظهار تعجب كرد و گفت:  ما هم آن شب انگشت به دهان مانديم.
اين خانم (بهاره كمالي سروستاني) در مورد خانم رزيتا جيسون كه درستي اداعاي او را تأييد كرده است و دوبار در جواني، اينشتين را ديده به خبرنگار ايسنا گفت: اطلاع زيادي در مورد ايشان ندارم و در حال حاضر ارتباطي با ايشان ندارم.
بخش خبري ساعت 22 شبكه 3 سيما - در گفت و گو با يكي از اساتيد فيزيك، معماي مدال هاي اتمي اينشتين و حل آن را مردود اعلام كرد.
دكتر ارفعي، فيزيك دان برجسته كشور: من كه 40 سال كار فيزيك مي كنم ، چنين چيزي را نشنيده ام


گروه دانش و فن آوري ـ مهدي صارمي فر: روز دو شنبه، خبر علمي اي در صدر اخبار صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت و از تمام بخش هاي خبري پخش شد به اين مضمون: بانوي 25 ساله ايراني كه معماي مدال هاي اتمي اينشتين را حل كرده، بهت و حيرت جهانيان را برانگيخت. پس از تحليل گروه دانش و فن آوري از اين خبر كه روز چهارشنبه در همين صفحه به چاپ رسيد، با تعداد زيادي تماس تلفني مواجه شديم كه از كيفيت نامطلوب و عدم دقت در اخباري كه از رسانه هاي كشورمان پخش مي شود گله مند بودند. در مقابل، تعداد اندكي هم ضمن تماس با ما ابراز كردند كه چرا پيشرفت هاي علمي كشورمان را به باد تمسخر گرفته ايد؟
براي پيدا كردن روزنامه اي كه اين مقاله به اصطلاح علمي را چاپ كرده بود، كلي تلاش كرديم، اما تنها چيزي كه دستگيرمان شد، اين بود كه هيچ روزنامه آمريكايي اي با نام ديلي نيوز وجود ندارد. تنها چند روزنامه گمنام محلي، يكي در تركيه، يكي هم در هندوستان كه با فونت بنگالي چاپ مي شود!
اما روز چهارشنبه، سرويس علمي ايسنا عكس اين صفحه را روي اينترنت قرار داد. همان طور كه مي بينيد، يكي از (به قول خبرنگار سيما) روزنامه هاي معتبر آمريكايي در حالي خبري را در نيم صفحه چاپ كرده كه هيچ تيتري براي آن نگذاشته. آن خطي را هم كه آن بالا و با قلمي درشت تر نوشته شده، را در اصطلاح روزنامه نگاري، روتيتر مي گويند كه بالاي تيترها گذاشته مي شود.با يك نگاه به صفحه اين را متوجه مي شويد كه گويا كسي كه مسؤوليت صفحه بندي يك روزنامه معتبر آمريكايي را برعهده دارد، از اصول اوليه هنري و گرافيك هم بي اطلاع است.
اما نكته بسيار جالب تر، غلط هايي املايي اي است كه در اين مطلب مشاهده مي كنيد، در بالا و سمت راست با اندازه اي كاملا غيــرحرفــه اي، تاريــخ چــاپ روزنامه درج شده: NOVAMBER. هر خواننده وارد به زبان انگليسي، مي داند كه ماه نوامبر، يعني ماه يازدهم سال ميلادي، November نوشته مي شود، نه آن املايي كه آن بالا آمده. البته همان طور كه مي بينيد عكس به قدري ناواضح است كه نمي توان اطلاعات دقيقي از آن گرفت. اما خبرنگار علمي ايسنا زير تعداد زيادي از غلط هاي املايي اين متن خط كشيده است. يكي از واضح ترين اين اشتباهات نام اينشتين است كه به صورت enstain و با حرف كوچك در روتيتر مطلب نوشته شده كه جاي تأمل دارد. ما هم مثل همه ايرانيان اميدواريم كه اين صفحه روزنامه كه تنها مدرك موجود در تأييد ادعاها است، ساختگي نباشد. كه البته با وضعيت املاي انگليسي كسي كه اين ها را نوشته، بعيد مي دانيم.

بازخورد خبر در جامعه علمي
دكتر حسام الدين ارفعي، دانشمند و فيزيكدان برجسته كشورمان،عضومركز تحقيقات فيزيك نظري عبدالسلام در تريست ايتاليا ، عضو اجلاس دانشمندان كشورهاي جهان سوم، عضو برجسته مدرسه فيزيك مركز تحقيقات فيزيك نظري و رياضيات(پژوهشگاه دانش هاي بنيادي-IPM )، معاون انجمن فيزيك ايران،استاد دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتي شريف، داراي دكتراي فيزيك دانشگاه كاليفرنيا در بركلي، برنده جايزه عبدالسلام در فيزيك نظري در گفت وگو با خبرنگار ايسنا با انتقاد از برخي بي توجهي ها به صحت اخبار منتشره از موفقيت هاي علمي داخل كشور كه زمينه برخي سوءاستفاده ها و انتشار مطالب جعلي را فراهم مي كند، نسبت به تبعات انتشار اين قبيل اخبار بر ديدگاه جامعه و به ويژه جوانان نسبت به مسائل علمي هشدار داد.
وي با بيان اين كه مطالب عنوان شده در اين ادعا و خبر مربوطه، كاملا غلط و غير علمي بوده است، درباره آن چه معماي اينشتين عنوان شده است، اظهار داشت: من كه 40 سال كار فيزيك مي كنم چنين چيزي را نشنيده ام و اساسا اين روش خبر رساني غلط است. مطالب آمده در اين خبر به حدي غلط است كه نيازي به استدلال آوردن در مقابل آن نيست. در مقابل حرف منطقي مي توان منطقش را رد كرد، ولي عليه آن چه كه به هيچ وجه واقعيت ندارد، نمي توان استدلال كرد. عضو هيأت علمي پژوهشگاه دانش هاي بنيادي با اشاره به اين كه اساسا راه تحول علم اين گونه نيست، روزنامه  خارجي اي كه انتشار گزارش بدان منسوب شده را نيز تقلبي توصيف كرد. وي افزود: نمونه هاي غلط مشابه اين اتفاق در ايران و همه جاي دنيا كم نبوده است، ولي اشكال كار در اين است كه يك رسانه فراگير و ملي عامل انتشار اين خبر نادرست بوده است. در حالي كه نبايد خبر علمي دقيق را بدون چك كردن با مراجع علمي
به صورت سراسري پخش كرد.
دكتر ارفعي گفت: همه ما مي دانيم كه علم اين گونه حركت نمي كند كه فردي كه در رشته اي ديگر درس خوانده، جايي نشسته و ادعا كند مسأله اي را حل كرده كه به قول خودش اين همه دانشمند دنيا نتوانسته اند حل كنند.

اي او ال فروشي نيست
گروه دانش و فن آوري ـ محمدتقي رسولي: ديك پارسونز، مدير اجرايي تايم وارنر اعلام كرد كه قصد يافتن شركايي براي ترقي سود آگهي ها در اي او ال است و برنامه اي براي فروش
اي او ال ندارند. كمپاني تايم وارنر در حال گفت وگو با بخش هاي مختلفي مي باشد كه بخش آگهي ها را در اي او ال تقويت نمايد و با اين روش اي او ال را به سوددهي رساند. بارسونز از ارائه توضيحات بيشتر خودداري نمود و فقط ذكر كرد در حال مباحثه با هر دو شركت معروف مايكروسافت و گوگل مي باشد تا يكي از آن ها را به عنوان شريك تجاري برگزيند. در ابتدا محور گفت وگو با گوگل و مايكروسافت بر سر تأسيس بخش شرط بندي در اي او ال بوده است ولي اكنون بحث ها بر روي راه اندازي آگهي هاي آن لاين متمركز شده است.گوگل در حال حاضر در بخش جست وجو با اي او ال شريك است و قرارداد آن ها تا سال 2006 خواهد بود ولي ظاهرا گوگل علاقه اي به ادامه همكاري در اين زمينه ندارد ولي تايم وارنر در زمينه آگهي با گوگل و مايكروسافت گفت وگو مي نمايد تا با يكي از آن ها به نتيجه لازم برسد.
منبع: Computer World.com

مادربوردهاي توربو گيگابايت
گروه دانش فن آوري ـ عليرضا سزاوار: شركت گيگابايت اولين مادربورد از سري توربوجت كه تكنولوژي انحصاري اين شركت است و مخصوص عمليات پيچيده و سنگين است و تراشة پيشرفته اينتل (97sx) دارد را ارائه كرد. اين مادربورد براي كارآيي بهتر در بازي هاي كامپيوتري پيشرفته، 2 در گاه كارت گرافيكي قوي ارائه نموده و كارت صداي آن داراي صداي استريو با 7 كانال است. علت نامگذاري اين تكنولوژي بر مادربورد به دليل استفادة سيستم تهويه فوق العاده قوي آن مي باشد. به اين صورت كه به طور همزمان 2 فن پر قدرت در حال خارج كردن هواي داغ به بيرون و 2 فن ديگر در حال دميدن هوا به داخل هستند. بدون اين كه مصرف انرژي خيلي زيادي داشته باشند. با اين كار سي پي يو و سيستم حافظه همواره خُنك بوده و كاربر امكان استفاده از سخت افزارهاي قدرتمند را دارد. با اين تكنولوژي اين كمپاني مي تواند از مهم ترين رقبايش ايسوس و
اي ام دي پيشي گيرد.
منبع: PCWorld.com

با ورزش از ابتلا به آلزايمر جلوگيري «نيم
گروه دانش و فن آوري  مريم افضلي: تحقيقات بر روي موش ها نشان مي دهد «ه فعاليت بدني موجب سالم نگه داشتن سلول هاي مغز مي شود. بر اساس اين تحقيقات ورزش و تحر« بدني، باعث حر«ت مول«ول هاي سمي موجود در مغز شده و در پي آن مولكول هاي مفيد از سلول هاي عصبي حفاظت مي كنند. نتيجه اين كشف، دليل عدم ابتلا به آلزايمر در افرادي كه ورزش مي كنند و از نظر ذهني فعال هستند را توضيح مي دهد. ايگناسيو تورس آلمن، رئيس گروه تحقيقاتي فوق در موسسه «اجال در مادريد مي گويد:  تحقيقات و يافته هاي ما اين نظريه را تقويت مي «ند «ه ورزش «ردن از ابتلاي مغز به بيماري هاي مختلف جلوگيري كرده و در مقابل، زندگي سا«ن و به دور از تحر«، خطر آن را افزايش مي دهد . تحقيقات آلمن نشان مي دهد «ه ورزش، ميزان پروتئيني را كه از افزايش مولكول هاي عامل آلزايمر جلوگيري مي كند را دو برابر كرده و آن را از مغز به خون منتقل مي كند اين پروتئين «ه مگالين نام دارد، از ايجاد شرايط مناسب براي رشد پروتئين مخرب به نام آمولويد بتا جلوگيري مي «ند. در مغز بيماران مبتلا به آلزايمر، توده هاي انبوهي از پروتئين آمولويد بتا وجود دارد . مگالين، همچنين به همراه خود مول«ول ديگري به نام انسولين عامل رشد (insulin_like growth factor) را به مغز مي آورد. اين مول«ول «ه موجب بزرگ شدن ماهيچه هاي بدن در هنگام ورزش مي شوند به سلامت سلول هاي مغزي نيز كمك مي كند. جهت پي بردن به نقش مگالين در اين فرايند، محققان ميزان پروتئين را در موش هاي مبتلا به بيماري آلزايمر تغيير دادند، همان طور كه آزمايشات نشان دادند افزايش مگالين در مغز باعث تقويت فعاليت هاي ذهني موش شد. ميزان مگالين در ي« موش معمولي، با افزايش سن «اهش مي يافت. لذا دانشمندان به اين نتيجه رسيدند «ه سن و بيماري هاي مخرب سيستم عصبي در ي« رابطه مول«ولي با هم هستند. در مقابل، پاول آدلارد، عصب شناس در دانشگاه «اليفرنيا، مغز موش هاي كه به انواع مختلف آلزايمر مبتلا بودند مطالعه كرده و نظرات تورس آلمن در مورد افزايش  انسولين عامل رشد در زمان ورزش را مورد انتقاد قرار داده است و مي گويد براي رسيدن به ي« نتيجه نهايي، به تحقيقات و مطالعه بيشتر در مورد يافته هاي آلمن نيازداريم. مار« متسون، محقق مؤسسه ملي سنين در مريلند در حالي كه به تحقيقات آلمن خوش بين است، آن را در باز نمودن مسيري جديد براي توسعه داروهاي افزايش دهنده ميزان مگالين براي سالم نگه داشتن مغز مؤثر مي داند. اما معتقد است «ه رابطه بين ورزش و سلامت مغز در مورد انسان هنوز اثبات نشده است.
منبع: NewScientist.com

پسرانِ پدرانِ چاق
گروه دانش و فن آوري صدف كوهكن: چاقي مي تواند به دليل علل داخلي يا خارجي ايجاد گردد كه علل خارجي يا آن چيزي كه از آن به عنوان محيط نام مي بريم، مربوط به دريافت بيش از حد انرژي به ويژه مصرف غذاهايي كه چربي زيادي دارند يا به طور كلي عادات غذايي غلط و نداشتن فعاليت فيزيكي و تحرك به اندازه كافي يا استفاده از قرص هاي ضد بارداري، آرام بخش ها و يا داروهاي اعصاب و ضد افسردگي است. و علل داخلي به چند دسته تقسيم مي شود كه به مرور زمان به آن ها خواهيم پرداخت، به عنوان اولين مورد شايسته است تا به موضوع وراثت بپردازيم: يكي از عوامل چاقي، علل ژنتيكي مي تواند باشد، استعداد فاميلي در بروز چاقي مؤثر است، بدين ترتيب كه معمولا 80 65 درصد كودكان، والدين چاق، چاق هستند.در صورتيكه يكي از والدين چاق باشند اين احتمال 50 40 درصد است، اگر هر دو نفر لاغر باشد، 9 درصد احتمال چاقي در بچه ها وجود دارد. از عوامل ديگر ژنتيكي مي توان اختلال در غده هيپوتالاموس و يا اختلال در سلامت مركز سيري و گرسنگي باشد كه اين اختلال در صورت ژنتيكي بودن يك بيماري نيست بلكه به صورت ارثي يا مركز گرسنگي فعاليت بيشتري دارد، يا مركز سيري بسيار تنبل است.اما در واقع ژني به نام چاقي وجود ندارد كه بر روي كروموزم ها واقع شده باشد، بلكه چاق ها داراي ژن هاي رفتاري هستند كه از نياكان خود به آن ها ارث رسيده است. در اين موارد استفاده از اهرم زور اصلا نتيجه نخواهد داد و استفاده از وعده هاي غذايي پر حجم و كم كالري بهترين روش براي اين گروه است.

سرمايه گذاري مايكروسافت در هند
گروه دانش و فن آوري ـ محمدتقي رسولي: بيل گيتس رئيس مايكروسافت طي سفري كه هفته گذشته به هند داشته اعلام كرد كه در طي 4 سال آينده مايكروسافت قصد دارد 7/1 ميليارد دلار در هند سرمايه گذاري كرده و 3000 شغل ايجاد نمايد.مايكروسافت هند را به عنوان يكي از پايگاه هاي كاري و همچنين بازار فروش وسيع در نظر گرفته است. هندي ها با بيش از يك ميليارد جمعيت كه اكثرا تبحر خاصي در كامپيوتر دارند به عنوان منبع عظيمي از نيروهاي كار كم توقع محسوب مي شوند.
به همين دليل مايكروسافت قصد سرمايه گذاري در هند را دارد.همچنين بيل گيتس اعلام نمود كه مايكروسافت به زودي نسخه اي از ويندوز ارائه خواهد نمود كه به
۹ زبان رايج در هندوستان خواهد بود. اين عمل مايكروسافت در رقابت با سيستم عامل لينوكس است كه كار مشابهي را انجام داده است.البته اين سرمايه گذاري نمونه اي از چندين سرمايه گذاري كلان شركت هاي آمريكايي در هند و طي چند ماه اخير مي باشد. هفته گذشته شركت اينتل، بزرگ ترين سازنده تراشه ها، اقدام به شروع يك سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري نمود. پروژه اينتل طي 5 سال آينده نهايي خواهد گرديد.شركت Cisco نيز در ماه اكتبر اقدام به راه اندازي يك پروژه 1/1 ميليارد دلاري در هند نمود كه طي سه سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.
منبع: Ap.org

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |