شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۶ - Dec 17, 2005
آيت الله صانعي:
بايد تلاش كنيم سانحه سقوط هواپيما تكرار نشود
010350.jpg
جمعي از مسئولان و خبرنگاران خبرگزاري دانشجويان ايران همزمان با آغاز هفتمين سال تاسيس ايسنا، درحالي كه داغدار شهادت عكاس و خبرنگار خود و ساير رسانه ها در جريان حادثه جانكاه سقوط هواپيمايC130 بودند، با چند تن از مراجع تقليد و بزرگان حوزه علميه قم ديدار داشتند و به بحث و تبادل نظر پرداختند.
به گزارش ايسنا، آيت الله صانعي در اين ديدار با اشاره به سقوط هواپيماي C130 ارتش كه در آن تعدادي از اصحاب رسانه و نيروهاي ارتش و بعضي از مردم به شهادت رسيدند، اظهار داشت: «همه وظيفه داريم كه نگذاريم اين حادثه به فراموشي سپرده شود. تاكنون چندين بار اين اشتباهات رخ داده است و امروز همه بايد هرچه از دستمان برمي آيد انجام دهيم كه در آينده اين اتفاقات تكرار نشوند.»
صانعي با تأكيد بر لزوم حفظ عزت جان باختگان اين حادثه تصريح كرد: «در ارتش مرسوم است نسبت به بعضي از افراد كه شهيد مي شوند يك درجه به او مي دهند و اعطاي درجه به خاطر احترام نهادن به شهادت اوست و امروز كه اين عزيزان به لقاءالله پيوستند درجه آنها و حفظ عزت آنها اين است كه نگذاريم ياد آنها و قضيه شهادت آنها به بوته فراموشي سپرده شود.»
اين استاد دروس خارج فقه در بخش ديگري از سخنانش از كم اهميت جلوه داده شدن اين حادثه بزرگ در سطح ملي گله كرد.
آيت الله صانعي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به حاكميت رسانه ها در جهان، خطاب به مسئولان و خبرنگاران ايسنا، گفت: «قدرت رسانه هاي ما از حيث پوشش هرچه قدر كم باشد، اگر به محتواي رسانه ها توجه كنيم خواه ناخواه پيام آن به جهان خواهد رسيد.»
وي افزود: «امام (ره) وقتي حركت تاريخي خود را در بحث انجمن هاي ايالتي و ولايتي آغاز كرد، خودش بود و قلمش. ايشان حتي يك منشي هم نداشت اما تكيه و اعتمادشان به خداوند باعث شد كه دنيايي متوجه امام راحل شود.»
صانعي خاطرنشان كرد: «معتقدم پربار كردن محتواي تمام رسانه ها به اين است كه حقوق بشر را آن گونه كه در اسلام هست به دنيا بفهمانيم. اين حقوق بشر كه در اسلام هست بشريت امروز با همه پيشرفتش صد سال ديگر هم به آن نخواهد رسيد.»
وي در ادامه به بيان برخي از موارد و مسايل مطرح حقوق بشر در اسلام پرداخت و گفت: «در اسلام شكنجه مطلقا ممنوع است و نه تنها نسبت به انسان ها بلكه شكنجه نسبت به حيوانات نيز نفي شده است. اسلام شكنجه، چه روحي و چه جسمي را نفي كرده است و حتي شكنجه روحي را بدتر از شكنجه جسمي مي داند.»
اين مرجع تقليد با بيان اين كه در اسلام اقراري كه از وجدان ديني افراد سرچشمه بگيرد مسموع است، اظهار داشت: «اسلام ۱۴۰۰ سال قبل اقرار با شكنجه را فاقد اعتبار دانسته است كه اين مطلب امروز آن هم پس از گذشت ۱۴۰۰ سال توسط بالاترين مقامات قضايي عنوان مي شود.»
آيت الله صانعي در پايان سخنان خود با اشاره به اظهار نگراني نخبگان جامعه نسبت به ظهور موج جديد خرافه پرستي تصريح كرد: «ترويج خرافات نقشه اي است كه عده اي آن را طراحي كرده اند و به صورت هدفمند در حال اجراي آن هستند و همه بايد در حد توان، خرافات و مسايل خلاف اسلام را بيان كنيم كه البته اين كار خيلي دردسر دارد؛ چرا كه مبارزه با آن، يعني مبارزه با تحجر و واپس گرايي كه حضرت امام (ره) تا آخر عمر نيز با آن درگير بودند.»

وزير بهداشت: بيماران تصادفي هزينه اي
در بيمارستانها پرداخت نمي كنند
010347.jpg
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: از بيماران تصادفي هزينه اي در بيمارستان ها دريافت نمي شود.
دكتر كامران باقري لنكراني، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه سيستان و بلوچستان، با اشاره به تصادفات و سوانح بين جاده اي بسيار در استان سيستان و بلوچستان، گفت: بر اساس ماده ۹۲ قانون توسعه، از بيماران تصادفي هزينه اي در بيمارستانها دريافت نمي شود و اين بيماران در سراسر كشور و به ويژه در استانهاي محروم به صورت رايگان درمان شوند.
وي با تأكيد بر استراتژي دولت در توسعه مناطق محروم، به مشكلات سوء تغذيه، فقر و بهداشت استان اشاره كرد و افزود: اين گونه مشكلات در همه نقاط كشور وجود دارد، اما در اين استان مضاعف مي باشد و نيازمند تلاش و توجه بيشتر است.وي تصريح كرد: خوشبختانه در حال حاضر نقاط بحران در استان شناسايي شده و بحث ايجاد عدالت در بهره برداري از خدمات در ميان مردم استان در حال پيگيري  است.
وزير بهداشت اضافه كرد: ايجاد امنيت و سلامت غذايي، مبارزه با سوء تغذيه در استان، غني سازي و طرح سبد غذايي مطلوب در ميان خانواده هاي استان در حال پيگيري و اقدام است.
به گفته دكتر لنكراني، با توجه به وجود سوء تغذيه طرح سبد غذايي مطلوب در استان شروع شده و اميد است كه با همكاري وزارت رفاه و كميته امداد مشكل سوء تغذيه در استان برطرف شود.
وي در بحث بيمه شهري و روستايي به پوشش بيمه روستاييان در شهر سراوان اشاره كرد و افزود: با اتمام طرح پوشش فراگير بيمه، بايد در عمق بخشيدن به طرح بيمه و ارايه خدمات مطلوب به بيمه شدگان راهكارهايي را دنبال كنيم.وزير بهداشت به جذب نيروي متخصص و ماندگار در استان، بومي شدن آموزش عالي و تربيت نيروي بومي در استان تأكيد كرد و اظهار داشت: انتظار مي رود با تلاش اعضاي هيات دولت و همكاري بين بخشي در استان و مشاركت مردمي در آينده اي نزديك مشكلات استان مرتفع شود.
مراكز اطلاع رساني غذا
سال آينده راه اندازي مي شود
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت اعلام كرد: مراكز اطلاع رساني غذا از سال آينده با در نظر گرفتن رديف بودجه اي آن در سراسر كشور راه اندازي مي شود.
رسول ديناروند در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: متاسفانه تاكنون بحث امنيت غذا و اطلاع رساني در اين زمينه به مردم در كشور فراموش شده است و حداكثر در حد اطلاعيه هاي معدودي بوده است كه گاهي وزارت بهداشت درمورد ممنوعيت مصرف يك ماده غذايي منتشر كرده است و سازماندهي، نظارت و اطلاع رساني عمومي درستي در اين زمينه نبوده است.
وي گفت: اطلاعات عمومي مردم درمورد امنيت، سلامت و كيفيت مواد غذايي بسيار كم است، از طرف ديگر بازار توليد و به خصوص عرضه مواد غذايي تقريبا به حال خود رها شده است و بسياري از مواد غذايي بدون مجوز وزارت بهداشت در بازار عرضه مي شود كه معلوم نيست وضعيت آنها چگونه است.
ديناروند افزود: بر اساس قانون، وزارت بهداشت متولي تامين سلامت مواد غذايي و آگاه كردن مردم در اين زمينه است و به همين منظور در تلاشيم كه از سال آينده مراكز اطلاع رساني غذا را در سراسر كشور داير كنيم، در اين مراكز مردم مي توانند با تماس تلفني يا مراجعه مستقيم سئوالات خود را درمورد مواد غذايي مختلف مطرح كنند ضمن اينكه اين مراكز مجهز به سايت اينترنتي نيز مي شوند و با ارتباط بيشتر با رسانه ها براي آگاهي مردم از وضعيت غذاهاي موجود در بازار فعاليت مي كنند.
معاون وزير بهداشت گفت: در حال حاضر مشكل مسموميت ناشي از مواد غذايي در كشور به حداقل رسيده است اما هنوز هم در برخي نقاط كشور با اين مسئله روبه رو هستيم، با اين حال مسئله اصلي، تغذيه نامناسب مردم با غذاهايي است كه مصرف آنها موجب چاقي، ناراحتي هاي قلبي و عروقي و سرطان مي شود و متاسفانه در اين زمينه با مشكلات بسيار زيادي رو به رو هستيم.

وزير رفاه و تامين اجتماعي خبر داد:
مكانيسم هاي جلوگيري از سوء استفاده
از سهام عدالت تهيه مي شود
010353.jpg
وزير رفاه و تامين اجتماعي از تهيه مكانيسم هاي جلوگيري از سوء استفاده از سهام عدالت خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را خواهيم كرد تا اين سهام در اختيار افرادي كه در درجه اول مستحق دريافت آن هستند، قرار گيرد.
پرويز كاظمي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: طبق آيين نامه سهام عدالت در فرايند اجراي آن بايد سعي شود اين سهام در مسيرهاي نامناسب قرار نگيرد و از تبعات منفي ارائه سهام عدالت در مسير اجرا جلوگيري شود.
وي در ادامه گفت: براساس آيين نامه سهام عدالت مشمولان دريافت اين سهام تمام خانوارهاي ايراني هستند چون منابع آن منابع نفت است كه متعلق به تمام ايرانيان است ولي عدالت در آغاز اجراي اين طرح اين است كه افرادي كه در كشور محروم تر هستند با توجه به ضريب محروميت منطقه اي مورد شناسايي قرار گيرند و از اين سهام بهره مند شوند و از طرفي بلافاصله اين سهام را نتوانند تبديل به پول نقد كنند.
وزير رفاه و تامين اجتماعي ادامه داد: بايد اين سهام به عنوان سرمايه اي براي ايرانيان باشد.كاظمي درخصوص منابع سهام عدالت اظهار داشت: طبق اين آيين نامه بخشي از منابع دولتي كه در دل شركت هاي دولتي به عنوان سهام است در داخل ظرفي به عنوان شركت هاي واسط قرار مي گيرد و سهامي ايجاد مي شود كه در اختيار مردم قرار مي گيرد اما مقدار اين منابع هنوز مشخص نيست.وي در ادامه گفت: شركت هاي دولتي كه مورد پيشنهاد وزارت رفاه هستند شركت هاي مادر تخصصي هستند كه سهام آنها در شركت هاي واسط قرار گيرد و اين شركت ها به عنوان امين سهام براي مردم ايفاي نقش مي كنند.وزير رفاه و تامين اجتماعي تأكيد كرد: براي خانواده هاي شهدا و ايثارگران بايد ضريب بالاتري از سهام در نظر گرفته شود و در مرحله بعد اقشار آسيب پذيري كه تحت پوشش سازمان هاي حمايتي چون بهزيستي و كميته امداد قرار دارند گيرند و در مراحل بعدي افراد ديگر جامعه مشمول اين طرح شوند.

گفته مي شود...
* ايسنا : بوش بار ديگر بر اظهارات بي پايه اش مبني بر آن كه ايران عضوي از محور شرارت است پافشاري كرد. وي در واكنش به اظهارات رئيس جمهور كشورمان مدعي شد كه ايران تهديدي واقعي است. سخنان بوش از تلويزيون فاكس نيوز پخش شد.
* به گزارش خبرگزاري رويترز حداد عادل خواستار تحقيق پيرامون كشتار جمعي از يهوديان به دست نازي هاي آلمان شد. حداد عادل در مسكو از اروپايي ها به خاطر جلوگيري از چنين تحقيقي انتقاد كرده است و گفته است تحقيقات در اين خصوص مي تواند پاسخگوي تمامي سئوالات باشد.
* شريف نيوز :دبيركل سازمان ملل بوش پدر را به عنوان فرستاده ويژه خود به مناطق زلزله زده غرب پاكستان و منطقه كشمير تحت كنترل اين كشور منصوب كرده است.
* البرز: رئيس بنياد شهيد انقلاب اسلامي درخصوص جان باختگان سانحه هوايي گفت: بايد مراحل قانوني سپري شود و تا طي نشدن آن نام شهيد براي آنان به كار نمي رود وي درخصوص اعلام شهيد شدن آنان از سوي رئيس جمهور گفت: رئيس جمهور خود اين مطلب را گفته و از خود ايشان در اين رابطه سئوال كنيد.
* ايسنا: پريماكف نخست وزير سابق روسيه گفت: درحالي كه خودمان را در آستانه ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت ديديم به اين كشور پيشنهاد داديم كه غني سازي اورانيوم را در خاك روسيه و تحت نظارت آژانس انجام دهد، با اين وجود بيم آن داريم كه اين پرونده در مدت زماني كه خيلي هم دور نيست به شوراي امنيت ارجاع داده شود.
* يك فروند هواپيماي۱۳۰ Cبراي شركت در مانور عاشقان ولايت كه از شيراز به مقصد چا بهار به پرواز درآمده بود با اعلام وضعيت اضطراري به دليل بروز اشكال در موتور مجبور به فرود اضطراري شد.

جمعيت جهان ۵/۶ ميليارد نفر مي شود
جمعيت جهان دوشنبه آينده رسما به شش و نيم ميليارد نفر مي رسد.
به گزارش شبكه پنج تلويزيون فرانسه به گفته جمعيت شناسان سازمان ملل در هر بيست و چهار ساعت سيصد و شصت و پنج هزار نوزاد در جهان متولد مي شود، و صد و پانزده هزار نفر مي ميرند و در مجموع جمعيت جهان روزانه ۲۱۰ هزار نفر افزايش مي يابد.
هر چند اين ارقام شگفت انگيز است اما آهنگ رشد جمعيت جهاني ازآنچه پيش بيني مي شد كندتر است.
علت اصلي اين امر پير شدن جمعيت و كاهش شديد ميزان مواليد است.
با اين حال انتظار مي رود جمعيت جهان در سال دوهزار و دوازده به هفت ميليارد نفر برسد.

بررسي علت سقوط هواپيماي خبرنگاران ادامه دارد
گروه اجتماعي: علت سقوط هواپيماي خبرنگاران همچنان در پرده ابهام قرار دارد واين مسئله موجبات استيضاح وزير دفاع را از سوي نمايندگان مجلس فراهم كرده است.
در همين زمينه يك مقام نظامي اعلام كرد : در حال حاضر نمي توان علت سقوط هواپيماي C130 را اعلام كرد و اين موضوع نياز به بررسي بيشتر دارد.
با گذشت بيش از ۱۰ روز از فاجعه سقوط هواپيماي خبرنگاران معاون ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران با اعلام جملات فوق در يك گفت وگوي راديويي بر بررسي بيشتر براي دست يابي به علت اصلي سقوط هواپيما تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس حسن نامي با انتقاد از برخي رسانه ها از اعلام علت سقوط حادثه بدون اطلاع از ماجرا گفت: «رسانه هاي كشور بايد منتظر نظر كارشناسي باشند و در اعلام علت سقوط عجله نكنند.»
از سوي ديگر مدير فرودگاه مهرآباد گفت: «در صدور اجازه فرود به هواپيماي C130 تاخير نداشته ايم.»
رجب مهرجويي در حالي درباره تاخير نداشتن فرودگاه سخن مي گويد كه در گوشه و كنار بحث بر سر عدم اجازه فرود به موقع از سوي فرودگاه مهرآباد بر سر زبانها افتاده است.
او در اين باره گفت: «ما تمام مدارك را در اين رابطه به ارتش ارائه كرده ايم و نظر نهايي را در اين رابطه ارتش مي دهد. اما براساس شواهد موجود فرودگاه در صدور اجازه فرود به هواپيماي C130 تاخيري نداشته است.»
برخي مقامات بين المللي نيز معتقدند: «هنوز زود است كه نتيجه گيري كنيم كمبود قطعات يدكي علت سقوط هواپيماي نظامي C130 ايران بوده است.»
هر چند گروهي معتقدند كه سقوط هواپيماي خبرنگاران در نتيجه عدم دسترسي به لوازم يدكي است. خبرها حاكي از آن است كه ايران پس از انقلاب اسلامي هيچگونه قطعات يدكي هواپيماي نظامي از آمريكا دريافت نكرده است در حاليكه هواپيماهاي ايراني غالبا آمريكايي هستند.
به گزارش اينترنشنال هرالد تريبيون شش ماه قبل سازمان بين المللي هواپيمايي غيرنظامي در گزارش خود نسبت به تهديد جان شهروندان ايراني بر اثر اجراي تحريم آمريكا هشدار داده بود. در بيانيه اي كه اين سازمان منتشر كرده آمده است: «دكتر كوتاييت رئيس اين سازمان هميشه در تمامي مذاكرات، تعهد آمريكا به تضمين ايمني عملكرد خطوط هوايي را در نظر گرفته است.»
بيشتر هواپيماهاي فعلي ايران محصول شركت بوئينگ هستند. اين گزارش شركت بوئينگ را متهم مي كند به اينكه از فروش هواپيما به ايران امتناع ورزيده و هيچگونه كمكي به خطوط هوايي اين كشور ارائه نداده است. در بيانيه شركت بوئينگ آمده است: «تحريم هاي دولت آمريكا عليه ايران مانع از انجام دادوستد در اين كشور مي شود. شركت بوئينگ از اين تحريم ها و سياست هاي دولت آمريكا حمايت مي كند. اما از آنجايي كه ايمني مسافر و هواپيما در اولويت برتر شركت بوئينگ قرار دارد، ما در سال ۲۰۰۴ درخواست دريافت مجوز را به دولت آمريكا ارائه داديم. اين مجوز به ما امكان مي دهد وضعيت هواپيماهاي تجاري ايران را بررسي كنيم، نيازمنديهاي ايمني پرواز را مشخص كنيم و در نهايت لوازم يدكي و قطعات در اختيار ايران بگذاريم.» شركت بوئينگ اعلام كرده است كه تاكنون هيچ پاسخي در خصوص درخواست خود از دولت آمريكا دريافت نكرده است.
استيضاح وزير دفاع رأي نخواهد آورد
از سوي ديگر نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي از نمايندگان استيضاح كننده وزير دفاع خواست استيضاح خود را پس بگيرند و گفت: استيضاح وزير دفاع رأي نخواهد آورد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رسا، محمد رضا باهنر در حاشيه ديدار با آيت الله مكارم شيرازي، اظهار داشت: استيضاح براساس قانون اساسي حق نمايندگان مجلس است. هر ۱۰ نماينده اي كه با هم يك استيضاح را امضا كنند مي توانند وزيري را استيضاح نمايند، البته براي رسيدن به استيضاح مراحل و مقدماتي وجود دارد كه تذكر، سئوال و تحقيق و تفحص و بررسي  از آن جمله است.
وي ادامه داد: مسئله اي مانند سقوط هواپيماي C130 فاجعه اي غم انگيز بود، اما تشخيص اين كه چه كسي مقصر بوده است نيازمند كارشناسي بيشتر است؛ اين مسأله يك كار تخصصي است كه مي بايد در يك فرصت مناسب به آن رسيدگي شود. كابينه دولت جديد يك هفته است كه تكميل شده و نيازمند فرصت بيشتري است.
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي خطاب به نمايندگان استيضاح كننده گفت: توصيه ما اين است كه از استيضاح وزير دفاع صرف نظر كنند، اما اگر آنها اصرار داشته باشند ما هم بر اساس وظيفه مان عمل مي كنيم.
وي در مورد احتمال موفقيت اين استيضاح توضيح داد: پيش بيني ما اين است كه اين استيضاح رأي نخواهد آورد، بلكه چه بسا بيش از گذشته نيز راي اعتماد آورد.

۵۰ درصد معلمان تهراني آموزش پيشگيري از ايدز مي بينند
گروه علمي فرهنگي: بزودي بيش از ۵۰ درصد معلمان آموزش و پرورش شهر تهران آموزش پيشگيري از ايدز را به صورت آموزشهاي ضمن خدمت، فرا مي گيرند.
سهيلا تبريزي كارشناس بهداشت آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اين مطلب به خبرگزاري فارس گفت: بر اساس برنامه دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش، ۲۶ مدرس در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به معلمان آموزش پيشگيري از ايدز مي دهند.
وي اضافه كرد: اين آموزشها به صورت آموزش ضمن خدمت خواهد بود و دوره ضمن خدمت ۴ ساعته براي معلمان برگزار مي شود.
تبريزي اظهار داشت: در اين برنامه، معلمان بعد از فراگيري آموزشهاي پيشگيري از ايدز به دانش آموزان خود اين موارد را تدريس مي كنند.
وي افزود: در صورتي كه وزارت آموزش و پرورش اعتبار بيشتري در اين خصوص به ما اختصاص دهد مي توانيم تمام معلمان تهران را تحت پوشش آموزش پيشگيري از ايدز قرار دهيم.

سلامت جامعه در گرو سرمايه گذاري بر روي خانواده است
گروه اجتماعي: يك جامعه  شناس، گفت: جامعه  شناسي زنانه و مردانه مفهومي ندارد و بايد زنان و مردان را در كنار هم و با تعاملات متقابل اجتماعي و فرهنگي ديد و مورد مطالعه قرار داد.
دكتر شهلا كاظمي  پور، در همايش سراسري زن و پژوهش، گفت: پديده  هاي اجتماعي، هنگامي موضوع علم مي  شوند كه به زبان و بيان جامعه شناسانه تحليل شوند؛ زيرا جامعه  شناس چشم  انداز مشخص و روشني درباره رفتار انساني ارائه مي  كند و با ايجاد حساسيت نسبت به جهان، كمك مي  كند تا آگاهي عميق  تري از ويژگي فردي خود و ديگران به دست آوريم.
وي، افزود: پژوهش در هر جامعه به منزله روح در بدن است و پژوهشگران بايد بدانند كه نياز جامعه چيست و در بستر زمان سخن بگويند كه اين امور به پژوهش اصولي نيازمند است.
كاظمي  پور، خاطرنشان  كرد: مطالعات زنان از پشتوانه علمي كافي برخوردار نيست و مطالعات فمنيستي غرب نيز كه مهم  ترين منابع علمي در اين زمينه هستند؛ جانب  دارانه و جهت  دار هستند و ايجاد فضايي علمي از زنان و مردان جامعه  شناس به انجام مطالعات بنيادي در حوزه مسائل اجتماعي با نگاه تعاملات دو جنس در ساختارهاي اجتماعي مي  تواند به تقويت علمي اين رشته كمك كند.
اين جامعه  شناس، تصريح  كرد: همان  طور كه در پزشكي فقط يك رشته خاص پزشكي زنان وجود دارد، در جامعه  شناسي نيز فقط در برخي از موارد خاص مي  توان مطالعات را به جامعه زنان اختصاص داد.
به گفته وي، بايد جامعه  شناس يكسو نگر را به جامعه  شناس جامع  نگر تبديل كرد و در واقع تربيت پژوهشگر در مطالعات زنان به اين معنا نيست كه فقط در زمينه مطالعات خاص زنان، متخصص تربيت شود، بلكه نگاه و رويكرد اقتصادي به مطالعات اجتماعي مدنظر است.
همچنين عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي نيز در اين همايش گفت: سلامت جامعه به ميزان قابل توجهي در گرو سرمايه  گذاري  هاي علمي در رابطه زن و مرد است.
دكتر شهين عليايي  زند، عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي، گفت: جنبش زنان ايران برخاسته از بطن جامعه و رها از هرگونه نظريه  پردازي  هاي روشنفكرانه، حركت مي  كند.
وي، افزود: شك نيست كه ايستادن در اين جايگاه، عميق  ترين تاثيرات را بر تمامي ابعاد زندگي زن بر جاي مي  گذارد و به ويژه تعامل او با همسرش را دستخوش تغييرات و دگرگوني  هاي قابل ملاحظه  اي مي  كند.
عليايي  زند، خاطرنشان كرد: در اين ميان تحقيقات حجيم برون  مرزي و مشاهدات وسيع درون مرزي بيان  گر آن است كه طي دو دهه گذشته اجتناب  پذيرترين و حساس  ترين بعد از رابطه بين زن و مرد؛ يعني رابطه جنسي آنها دستخوش تغييرات عظيم و قابل توجهي شده است. پژوهش  هاي انجام شده در مغرب  زمين و تحقيقات گسترده حتي در سنتي  ترين سرزمين  هاي شرقي، نظير چين و هند نشانگر آن است كه هر روز بيش از روزگاران گذشته زنان نه تنها خود را موجودي منفعل و وسيله  اي براي ارضاي جنسي مردان نمي  دانند؛ بلكه بر رضايت از رابطه جنسي با مرد زندگيش تأكيد كرده و آن را يكي از عوامل مهم در تحكيم، ماندگاري و شكوفايي زندگي مشترك خود مي  دانند.
به گفته وي، در طول تاريخ الگوهاي مختلف رفتار جنسي وجود داشته است؛ اما هر جا كه قدرتي براي يكي از طرفين وجود داشته اصرار بر تنوع طلبي جنسيتي بوده و به غريزه جنسي نگاه عميق  تري شده است.

افزايش ۱۰ درصدي كشفيات مواد مخدر در ايران
ناخالصي مواد مخدر توزيعي در ايران سمي است
رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي با اشاره به اينكه در كنترل فراواني مواد مخدر در كشور به اهداف اوليه دست يافته ايم، گفت: ۲۱۵ تن انواع مواد مخدر تا ۱۵ آذر امسال در كشور كشف شده كه در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ درصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرگزاري مهر، سردار مهدي ابويي در همايش فرماندهان نيروي انتظامي در عسلويه بوشهر، افزود: با توجه به اينكه ميزان توليد مواد مخدر در كشورهاي همسايه شرقي در وضعيت قاچاق مواد مخدر به داخل كشور تاثير گذار است براي مبارزه با توليد اين مواد در چارچوب توافقات، همكاري هاي برون مرزي هم وجود دارد.
وي گفت: در زمينه كنترل مرزها و كاهش توان گروهاي مسلح قاچاق مواد مخدر اقدامات زيادي با هدف كم كردن استعداد و توان اين گروهها انجام شده به شكلي كه در مقايسه با سالهاي ۷۹ و۸۰ به طور متوسط ۵۰ درصد توان آنها كاسته شده است.
ابويي افزود: كنترل و مهار گروههاي مسلح قاچاقچي مواد مخدر در مرزها هم توان آنها را كاهش مي دهد، هزينه قاچاق را افزايش داده و هم اينكه مانع ورود مواد به چرخه توزيع در داخل كشور است.
رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به ناخالصي ها در مواد مخدر با هشدار به خانواده ها گفت: بيشتر ناخالصي هاي مواد مخدر كه در كشور توزيع مي شود، سمي است و مرگ و مير مصرف  كنندگان را در پي دارد.
وي تصريح كرد: افزايش قيمت در خرده فروشي مواد مخدر، افزايش ناخالصي باعث توقف رشد اعتياد جديد به مواد مخدر و افزايش رويكرد به ترك معتادان شده است.
رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي افزود: همزمان با تشديد فعاليتهاي فيزيكي عليه سوداگران مرگ در زمينه پيشگيري از اعتياد نيز با هماهنگي سازمانها و دستگاههاي مختلف اقداماتي شده كه اين كار نيز با ارايه مشاوره به خصوص براي جوانان نتايج مثبتي داشته است.

محمد سلامتي در گفت و گو با ايسنا :
تحمل مخالف موجب تقويت جناح در قدرت مي شود
ايسنا: دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامِي، موضوع تحمل مخالف را از زاويه ي ديد كساني كه قدرت را در اختيار دارند نيز قابل توجه دانست و افزود: وقتي به مخالف اجازه ي ابراز نظر مي دهند، اين خود موجب تقويت جناح در قدرت مي شود زيرا از اين طريق مي توانند ضعف هاي خود را برطرف كنند با مشكلات بيشتر آشنا شوند و بهتر خدمت كنند، اين كه به هر حال جامعه وقتي مي خواهد رشد و ارتقا بيابد،تعاطي افكار مي تواند تضمين كننده ي رشد جامعه باشد. وي تصريح كرد: معمولا اگر يك جناح در قدرت با اعمال نظر بخواهد جلوي مخالف را بگيرد، شايد در كوتاه مدت موفق باشد، اما در درازمدت زمينه هايي را به وجود مي آورد كه به تشنج و شرايط بسيار حاد منجر خواهد شد. بنابراين به هيچ عنوان به مصلحت نظام و كشور نيست كه مخالفين تحمل نشوند، كسي هم نبايد به خود حق عدم تحمل مخالفين را بدهد؛ البته مخالفين بايد در چارچوب قانون و مقررات كار خود را انجام دهند.

فايننشيال تايمز:
معامله تسليحاتي ايران و روسيه اتحاديه
اروپا را عصباني كرد
ايسنا: روزنامه  فايننشيال تايمز نوشت: اتحاديه اروپا از روسيه به دليل فروش تسليحات نظامي به ايران گلايه كرده است و اين حركت نشانگر مشكلات براي حفظ جبهه اي عليه برنامه ي هسته اي ايران محسوب مي شود. اين روزنامه  انگليسي از بروكسل گزارش كرد: روسيه تلاش كرده است تا واسطه  صادقي براي انجام مذاكرات ميان اتحاديه ي اروپا و تهران باشد، اما كشورهاي اروپايي از اين توافق يك ميليارد دلاري مسكو براي تجهيز ايران به موشك هاي زمين به هوا و ساير تجهيزات شگفت زده شده اند.

واكنش اتحاديه اروپا به اظهارات اخير
احمدي نژاد درباره رژيم صهيونيستي
ايسنا: يك شبكه  خبري انگليسي گزارش داد كه اتحاديه اروپا تازه ترين اظهارات رئيس جمهور كشورمان در خصوص رژيم صهيونيستي را محكوم كرده و نسبت به برنامه هسته اي هشدار داد. وزراي خارجه ۲۵ عضو اتحاديه اروپا در پيش نويس بيانيه اي كه در حاشيه اجلاس سران اتحاديه اروپا در بروكسل تنظيم شد درباره اظهارات تازه محمود احمدي نژاد كه كشتار يهوديان را «افسانه» خوانده بود نوشتند: اتحاديه اروپا به زباني صريح درخواست پرزيدنت احمدي نژاد براي ريشه كن كردن اسرائيل و انكار واقعه قتل عام يهوديان را محكوم مي كند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين بيانيه افزود: اين اظهارات كاملا غيرقابل قبول است و در يك مناظره سياسي متمدنانه جايي ندارد.
رهبران اتحاديه اروپا در بيانيه خود تهران را ترغيب كردند در اين اتفاق نظر جامعه بين المللي كه مناقشه اسرائيلي - فلسطيني نيازمند راه حلي داير بر ايجاد دو كشور است، شريك شوند.
اعضاي اتحاديه اروپا در بيانيه روز پنجشنبه خود هشدار دادند كه وقت زيادي براي يافتن راه حلي دپيلماتيك براي بن بست ايجاد شده بر سر برنامه هسته اي ايران باقي نمانده است. آنها نوشتند: شوراي اروپايي عميقا نگران ناكامي ايران در ايجاد اعتماد نسبت به اين موضوع است كه برنامه هسته  اي اش صرفا كاربردهاي غيرنظامي دارد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: درحالي كه اتحاديه اروپا همچنان به تلاش براي يافتن يك راه حل ديپلماتيك ادامه مي دهد، پنجره فرصت براي هميشه باز نخواهد ماند.

رئيس مجلس لبنان :
امام موسي صدر در ليبي ربوده شده
و ايتاليا هيچ دخالتي ندارد
گروه سياسي : رئيس پارلمان مجلس لبنان تأكيد كرد: ايتاليا در ربودن امام موسي صدر و دو همراهش هيچ دخالتي ندارد ومعقول نيست كه همه دنيا در قضيه امام صدر وارد شوند به جز لبنان.وي از دولت لبنان سئوال كرد: علت تأخير صدور حكم قضايي در اين قضيه توسط دادگاه لبنان چيست؟ نبيه بري اين سخنان را در مراسم افتتاحيه چهارمين كنگره پيش آهنگي جنبش امل بيان مي كرد. نبيه بري در اين مراسم گفت: «همه شما مي دانيد كه امامي كه مؤسس مقاومت و جنبش امل است و امامي كه اولين روحاني در لبنان بود كه گفت اسرائيل شر مطلق است، اين امام در ليبي و در طرابلس ربوده شده است. ما با احساس مسئوليت فراوان با اين قضيه برخورد كرديم. جنبش امل اين توانايي را داشت كه در پاسخ به اين كار ليبيايي ها عده اي را بربايد و يا به شيوه ديگران در ربودن و انتقام عمل كند. لكن ما به خوبي مي دانستيم كه ارزش امام موسي صدر بالاتر از انتقام هاي شخصي است و بالاتر از اين است كه كسي گناه ديگري را بر دوش كشد.

وزير دفاع :
واكنش ايران به هرگونه تعرض ويرانگر خواهد بود
ايسنا: وزير دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح  گفت : واكنش  جمهوري  اسلامي ايران  به هرگونه  تعرض  ويرانگر خواهد بود.سرتيپ  پاسدار مصطفي  محمد نجار كه  به  همراه  اعضاي هيات  دولت  به  سيستان  و بلوچستان  سفر كرده  است  در جمع  خبرنگاران  در زمينه  تهديدات  برخي  مقامات  و سياستمداران  رژيم صهيونيستي  مبني  برحمله  به  مراكز هسته اي  جمهوري  اسلامي ايران  اظهار داشت : سياست  جمهوري  اسلامي ايران  كاملا دفاعي  است ، ولي  چنانچه مورد تعرض  قرار بگيريم  پاسخ  نيروهاي  مسلح  سريع ، قاطع  و ويرانگر خواهدبود.وي  افزود: عاقبت  شوم  صدام  در تجاوز به  جمهوري  اسلامي  ايران  بايد درس  عبرتي براي  سردمداران  رژيم  غاصب  صهيونيستي  باشد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |