يكشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۷ - Dec 18, 2005
كانون سردفتران و دفترياران اعلام كرد:
كاهش ۸۰ درصدي حق الثبت اسناد مالي
010395.jpg
گروه اجتماعي -زهرا رفيعي: تعرفه ثبت هر گونه سند مالي كه در دفاتر اسناد رسمي تنظيم مي شود از ۵ و ۳ درصد به ۵/۰ درصد كاهش يافت. مسلم آقا صفري نايب رئيس كانون سردفتران و دفترياران در نشست خبري با اعلام اين مطلب گفت:  تنظيم هر گونه سند مالي اعم از قطعي منقول (خودرو)، غيرمنقول، رهني، صلح، اجاره و ... از اين پس با دريافت ۵/۰ درصد قابل اجراست. برخي از سازمان ها براساس قانون قبل معاف از پرداخت حق الثبت بودند كه با اجرا شدن اين قانون از ۳۰ آذرماه در سراسر كشور از آنها حق الثبت دريافت خواهد شد.
وي عمده ترين علت تصويب اين قانون را سياست قضازدايي دستگاه قضايي عنوان كرد و گفت: با بررسي هاي صورت گرفته مشخص شد كه مردم به دليل رقم نسبتاً بالاي حق الثبت از مراجعه به دفاتر رسمي خودداري مي كنند. در نتيجه مراجعه مردم به افراد غيرمتخصص پرونده هاي زيادي در دادگستري ها ايجاد شده است. همچنين برگه هايي كه به عنوان سند در اختيار مي گيرند به علت عدم تنظيم دردفاتر رسمي ضمانت اجرا ندارد و خود باعث تضييع حقوق مردم شده است.
وي در مورد شكايات مردمي از دفاتري كه رقم هاي متفاوت از مردم براي خدمات يكسان دريافت مي دارند گفت: در دفاتر رسمي دو گونه وجه حق الثبت و حق التحرير دريافت مي شود. حق الثبت در قالب فيش هاي بانكي كه مبلغ مشخصي روي آن درج شده دريافت مي شود امكان اشتباه در آن نيست. در برخي دفاتر براي دريافت حق التحرير بعضاً رقم هاي متفاوت دريافت مي شود. البته از سال ۸۰ تا كنون حق التحرير دفاتر تغيير نكرده است. در حالي كه هزينه عمومي چندين برابر افزايش داشته است.
وي با پذيرش احتمال خطا از سوي برخي دفاتر ثبت اسناد گفت: بازرسان سازمان ثبت و كانون سردفتران و دفترياران شكايات مردمي را دريافت و برعملكرد دفاتر نظارت دارند.
وي معتقد است :تشويق مردم به ثبت اسناد خود در دفاتر ضرر مالي كاهش قيمت ثبت را جبران خواهد كرد.
آنها منتظر استقبال مردم هستند چرا كه ثبت در دفاتر ضمانت اجراي تمامي قراردادهاي مالي مردم را به همراه خواهد داشت.
مسلم آقا صفري تنها استثناي اين قانون را حق الثبت تعهد دانشجويان بورسيه و اعضاي هيأت علمي عنوان كرد و گفت: بنياد مستضعفان، ستاد اجرايي فرمان امام، زمين شهري، بنياد مسكن و ... مشمول حق الثبت بوده و از پرداخت حق الثبت معاف نيستند.
وي در ادامه با اشاره به رفع اختلاف ثبت اسناد خودروها بين سازمان ثبت و راهنمايي و رانندگي گفت: ما هنوز به يك راه حل و چاره قطعي براي ثبت خودروها نرسيده ايم. سند وكالت ايجاد مالكيت نمي كند بنابراين براساس قانون مدني خودروهايي كه از تاريخ ۱/۷/۸۴ سند بونچاق نداشته باشند قابل انتقال نيستند.

اعتبارات اورژانس پيش بيمارستاني ۳ برابر افزايش يافت
گروه اجتماعي: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اعلام اين كه لطمه به سيستم بهداشتي از خطرات بيمه روستاييان است، گفت: چنانچه در قالب بيمه روستايي، درمان به صورت كنترل نشده وارد سيستم شود كل سيستم بهداشتي را دچار اشكال خواهد كرد.
دكتر كامران باقري لنكراني در اجلاس روساي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور كه در تالار امام علي (ع ) دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار شد، با اشاره به وجود دو نوع پرداخت در طرح بيمه روستاييان گفت: از برنامه هاي قابل اجرا در بيمه روستاييان عقد قرارداد با مديريت پزشكي است كه به موجب آن كل حقوق پرسنل در اختيار مدير قرار مي گيرد. اين در حالي است كه از وي تكاليف ويژه اي تقاضا مي شود كه عدم دسترسي به اهداف و تكاليف از پيش تعيين شده پرداختي صورت نمي گيرد.
وي با اشاره به پيچيده بودن مجموعه بهداشت و درمان و عوامل اثرگذار در بحث سلامت افزود: بسياري از عوامل مؤثر در بخش سلامت در نگاه اول به روشني نمود پيدا نمي كند در حالي كه اين عوامل آثار پيچيده اي را در پي دارد لذا اين امر هوشياري مديران براي تصميم گيري همه جانبه را مي طلبد.
به اعتقاد وي، حتي شرايط ساده اي مثل نوسازي مراكز درماني هم مي تواند آثار سويي را داشته باشد به نحوي كه دستاوردهاي خوب حاصل را از بين ببرد.
وزير بهداشت با اشاره به شعار «عدالت محوري» به عنوان شعار دولت نهم گفت: دولت نهم خود را موظف مي داند تا بر شعار و اهداف قبل از انتخابات خود متعهد باشد و در اين فرصت از لحظات براي رسيدن به آن اهداف استفاده كنند.
دكتر لنكراني ادامه داد: دولت در برنامه ريزي، عدالت را وجهه همت خود قرار داده اين در حالي است كه معتقد است براي دسترسي به عدالت علاوه بر توجه به امور معنوي بايد به عقلانيت و كار كارشناسي توجه خاص مبذول داشته و بر اساس مستندات علمي، مطالعات و تجربيات عمل كند تا به اتلاف سرمايه هاي كشور منجر نشود.

كمتر از ۴ درصد زنان موفق به دريافت مهريه مي شوند
مهر: معاون مجتمع قضايي خانواده گفت: بررسي ها نشان مي دهد تنها ۳ الي ۴ درصد زنان مراجعه كننده به مجتمع قضايي خانواده موفق به دريافت مهريه مي شوند. ليلا اسدي گفت: از بين درصد بالاي زنان مراجعه كننده به مجتمع قضايي خانواده ، تنها ۳ درصد موفق به دريافت مهريه خود مي شوند و مابقي بايد هر ماه و شايد سالها بدنبال مهريه خود باشند اما در نهايت درصد بالايي از آنان موفق به اخذ آن نمي شوند.وي افزود: مردان حتي به صورت اقساط نيز حاضر به پرداخت مهريه نمي شوند و از پرداخت آن ممانعت مي كنند و دادگاه نيز در چنين مواقعي سعي مي كند از طريق توقيف اموال مرد ، زن را به حق قانوني خود برساند.

ممنوعيت استفاده از بخاري هاي غيراستاندارد در مدارس
گروه علمي فرهنگي: عرضه و استفاده از هرگونه وسايل گرمايشي بويژه بخاري هاي گازي غير استاندارد در مدارس سراسر كشور ممنوع است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، براساس آيين نامه بهداشت محيط مدارس، وسايل گرمايشي بويژه بخاري هاي گازي مدارس بايد استاندارد بوده و گازهاي حاصل از سوخت دستگاه هاي مولد حرارت به خارج از كلاس هدايت شود تا حداقل اكسيژن را براي سوخت كامل مصرف كند. وسايل گرمايشي و بخاري كلاس ها بايد طوري انتخاب شود كه خطر آتش سوزي نداشته باشد و فضاي كلاس را بطور يكنواخت گرم كند. براساس آيين نامه بهداشت محيط مدارس كه به تاييد وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان مديريت و برنامه ريزي آموزشي رسيد، درجه حرارت مناسب كلاس هاي درس بايد بين ۱۸تا۲۰درجه سانتي گراد و رطوبت آن نيز بين ۵۰تا ۶۰درصد باشد. همه  مراكزآموزشي  اعم از دوره هاي پيش از دبستان، ابتدايي، راهنمايي، متوسطه (نظري، فني و حرفه اي و كاردانش) و پيش دانشگاهي مرتبط با آموزش و پرورش و امثال آن، مشمول اين آيين نامه قرار مي گيرند.

پشت كنكوري ها هدف فروشندگان قرص هاي اكس
مهر: مشاور پژوهش هاي روانشناختي دبيرخانه مواد مخدر اعلام كرد: استفاده از مواد مخدر و تركيبات آن يادگيري دانش آموزان را دچار اختلالات شديد كرده و در مغز آنان رد عصبي ناخوشايندي ايجاد مي كند. دكتر كامبيز كامكاري هشدار داد: در حال حاضر عده اي از افراد سودجو با تبليغ قرص هاي اكستازي ، دانش آموزان پشت كنكوري را مورد هدف قرار داده و با شعار دروغين افزايش حافظه از آنان سوءاستفاده مي كنند.كامكاري ضمن خطرناك دانستن استفاده دانش آموزان از اين مواد تاكيد كرد: بهتر است مسئولان تدبيري بينديشند تا تنها افرادي كه توانايي و استعداد ادامه تحصيل را دارند به دانشگاه راه يابند ، چرا كه اين اجبار اشخاص را بعد و قبل از ورود به دانشگاه به سمت اعتياد هدايت مي كند.

مرغ هاي كباب شده و خطر آنفلوآنزاي مرغي
گروه اجتماعي: گوشت مرغ آلوده به آنفلوآنزاي مرغي در صورتي كه آب پز شود ، منتقل نمي شود. به علت بهره مندي از درجه حرارت كم در مرغ هاي كباب شده و سرخ شده احتمال آلودگي از طريق آنها وجود دارد بنابراين بايد تا حد امكان از مصرف اين گونه مرغ ها خودداري شود.

بجز دانشگاه پيام نور شهريه دانشگاه ها زياد نمي شود
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم، تحقيقات و فناوري ديروز اعلام كرد: سازمان مديريت و برنامه ريزي پذيرفته كه كسري بودجه سال ۸۴ دانشگاه ها را صفر كند و اين طرح نيز در هيات دولت تصويب شد. به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمد مهدي زاهدي ديروز در پنجاه و چهارمين نشست روساي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي و فناوري كشور با اشاره به طرح ساماندهي شهريه  دانشگاه ها ، اظهار كرد: اين طرح با مشورت روساي دانشگاه ها و به صورت كارشناسي مورد بررسي قرار گرفته و كاملا دقيق است كه بر اساس آن در بعضي از دانشگاه ها با كاهش شهريه مواجه شديم.
افزايش شهريه دانشگاه پيام نور
وي در عين حال از افزايش شهريه در دانشگاه پيام نور خبر داد و تصريح كرد: اين افزايش شهريه از دانشجو اخذ نمي شود بلكه به دولت اعلام مي شود. وي ادامه داد: ممكن است در دانشگاهي يك رشته كاهش شهريه داشته باشد و شهريه رشته  ديگر تغيير نكند زيرا در اين بررسي هزينه  آزمايشگاه، كارگاه و عمليات صحرايي رشته ها در نظر گرفته شده و براساس آن جمع بندي شده است، اما به طور قطع به جز دانشگاه پيام نور، هيچ افزايش شهريه اي در دانشگاه ها نخواهيم داشت.

مديركل ثبت احوال استان تهران:
صدور رايانه اي تمامي شناسنامه ها
در استان تهران از بهمن ماه
گروه اجتماعي: مدير كل ثبت احوال استان تهران گفت: از بهمن ماه سال جاري تمامي شناسنامه ها در استان تهران رايانه اي صادر مي شود.
سيد احمد قشمي ضمن اعلام اين مطلب افزود: ظرف چند روز گذشته با مستقر شدن ماموران ثبت احوال استان تهران در بيمارستان ها و زايشگاههايي كه بالاي ۱۵ تولد در آنها صورت مي گيرد براي تمامي نوزادان سند تولد رايانه اي صادر شد.
وي در ادامه گفت: در پي اين هستيم كه علاوه بر سند تولد رايانه اي، شناسنامه رايانه اي را نيز براي نوزادان در بيمارستان صادر كنيم.
مدير كل ثبت احوال استان تهران يادآور شد: از ابتداي سال جاري ۱۱۲ هزار ۳۹۳ نوزاد در شهر تهران متولد شده است كه نسبت به سال گذشته ۵/۵ در صد افزايش تولد در شهر تهران داشته ايم. همچنين رييس  واحد آمار و انفورماتيك  اداره  ثبت  احوال  كرج  گفت : با گذشت  حدودچهار سال  از اجراي  طرح  صدور كارت  ملي ، اهميت  اين  كارت  هويت  معتبر هنوز براي  مردم  جا نيفتاده  است . حميرا اميني  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين  در حالي است  كه  دريافت  اين  كارت  شناسايي  براي  همگان  الزامي  است  و در واقع جايگزين شناسنامه ها خواهد شد. وي  خاطرنشان  كرد: با اينكه  تمام  امور شخصي  هر فرد اعم  از سجلي ، اسناد مالكيت ، استخدام ، آموزش  و ... با اين  كارت  انجام  مي شود، اما بسياري  از مردم  به  اين  مهم  توجه  جدي  ندارند.

ورود نخستين كاروان حجاج ايراني به مدينه منوره
گروه علمي فرهنگي: نخستين هواپيماي حامل كاروان زائران ايراني كه از فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد مدينه پرواز خود را آغاز كرده بود، در ساعات اوليه بامداد روز شنبه در فرودگاه مدينه منوره به زمين نشست.
به  گزارش واحد ارتباطات خبري بعثه مقام معظم رهبري، نمايندگاني  از بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت از زايران ايراني در فرودگاه شهر مدينه استقبال كردند.
زائران ايراني پس از انجام تشريفات ورود، به محل هاي اقامت خود در شهر مدينه و اطراف حرم مطهر نبوي(ص) منتقل شدند.
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در مراسم بدرقه اين زائران در فرودگاه مهرآباد تهران، زائران ايراني را به حفظ شئونات ايراني و اسلامي توصيه و اظهار اميدواري كرد، مراسم حج تمتع امسال بسيار با شكوه تر از سال هاي گذشته برگزار شود.
حجت الاسلام والمسلمين «محمدمحمدي ري شهري» ، تصريح كرد: حجاج ايراني بايد پيام آور دوستي براي زائران ديگر كشورها باشند و با رعايت اخلاق سفر حج، از اين سفر معنوي بهترين بهره ها را ببرند.
رييس سازمان حج و زيارت نيز در اين مراسم با اشاره به سفر اخير رييس جمهوري به كشور عربستان، گفت: حسن نظارت مسوولان بلندپايه كشور عربستان سعودي حاكي از همدلي و اتفاق نظر ميان دو دولت است كه ثمره آن پيشرفت كار در برگزاري هرچه بهتر مراسم حج امسال خواهد بود.
مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران نيز در اين مراسم گفت: انتقال زائران ايراني به عربستان سعودي توسط ۳۰۰ پرواز هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران از ۱۶ شهر كشور صورت مي گيرد.

طي نيمه نخست امسال ؛
افزايش ۶ درصدي آمار ولادت در ايران
مهر: آمار زاد و ولد طي ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۸۳ ، ۰۳/۶ درصد افزايش نشان مي دهد. آمار ولادت در نيمه اول امسال ۶۱۵ هزار و ۶ نفر ثبت شده كه اين تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۵۸۰ هزار و ۴۹ نفر بوده است.همچنين ميزان مرگ و مير در ۶ ماهه نخست امسال ۱۷۳ و ۹۰۹ نفر ثبت شده كه نسبت به مدت مشابه در سال ۸۳ ، ۱/۲۰ درصد افزايش نشان مي دهد.

افتتاح كلينيك تخصصي دندانپزشكي بيماران مبتلا به ايدز
ايلنا: رييس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، اعلام كرد: كلينيك تخصصي دندانپزشكي ويژه بيماران مبتلا به ايدز در بيمارستان امام خميني ۲۲ بهمن  ماه سال جاري افتتاح مي  شود. دكتر محمدمهدي گويا گفت: همه خدمات ارائه شده به بيماران ايدزي رايگان است و هيچ وجهي در قبال ارائه خدمات از بيماران ايدزي دريافت نمي  شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |