يكشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۷ - Dec 18, 2005
پذيرش دانشجو به دو شيوه كشوري و محلي با توجه به امكانات مراكز آموزشي
جزئيات نظام جديد پذيرش دانشجو
و طرح ساماندهي كنكور
010431.jpg
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور سند جديد نظام پذيرش دانشجو و طرح ساماندهي كنكور را تشريح كرد.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر حسين رحيمي ديروز در نشست روساي دانشگاه ها، با بيان اينكه از سال ۱۳۴۹ زمان آغاز برگزاري آزمونهاي متمركز ورودي دانشگاه ها، چارچوب علمي و فني كارشناسي مصوب مراجع قانوني در اين رابطه وجود ندارد، تصريح كرد: با تصويب اين چارچوب ضوابط كلي، راهبردها و سياستهاي اصلي آزمونهاي ورودي طراحي مي شود.
وي با اشاره به اهتمام فعلي مسئولين براي طراحي اين چارچوب، ابراز اميدواري كرد كه تغييرات كنكور به جاي تغييرات موردي متكي به اصول علمي باشد.
وي با اشاره به برنامه هاي صورت گرفته براي ساماندهي كنكور و نظام پذيرش دانشجو، تصريح كرد: اين طرح از سه بخش علمي، پذيرش و سياستها و راهبردها تشكيل شده است كه در بخش سنجش علمي جداسازي سنجش از پذيرش دانشجو به عنوان يك اصل طراحي شده است كه طي آن مؤسسات پذيرنده دانشجو مي تواند از نتايج سنجش علمي و سابقه تحصيلي دانشجو براي پذيرش دانشجو استفاده كنند.
وي با بيان اين كه با طرح جديد كنكور و برگزاري آزمونهاي ملاكي، تنش و رقابت كنكور كاهش مي يابد، گفت: احتساب سوابق تحصيلي داوطلبان در مرحله سنجش ضروري است، ولي هنوز در مراجع قانوني تصويب نشده است زيرا نمي توان به سوابق تحصيلي دوره چهار ساله دبيرستان براي پذيرش در مقطع كارشناسي و سوابق داوطلب در دوره چهار ساله مقطع كارشناسي براي ورود به مقطع كارشناسي ارشد بي اعتنا بود.
دكتر رحيمي با بيان اين كه سند ساماندهي نظام پذيرش دانشجو در حال تنظيم نهايي است، خاطرنشان كرد: سنجش توانايي هاي ذهني و مهارت ها و استعدادهاي ويژه داوطلبان، بخش ديگر اين طرح را به خود اختصاص داده است، اين در حاليست كه در كنكور فعلي تنها پيشرفت تحصيلي داوطلب سنجيده مي شود.
رئيس سازمان سنجش با اشاره به طراحي برنامه هايي براي هدايت استعدادها به سمت نيازهاي كشور در سازمان سنجش، اظهار كرد: در صورت تصويب اين طرح در چارچوب اجرايي پوشش داده مي شود.
وي با اشاره به سياستهاي پذيرش دانشجو در اين طرح، خاطرنشان كرد: پذيرش مفيد و پذيرش آزاد بخشي از اين طرح است، به عبارت ديگر در صورت وجود ظرفيت و يا عدم وجود ظرفيت در دانشگاه ها ضابطه و قيدي براي شركت در مراحل سنجش و پذيرش و مواد نخواهد داشت.وي آورد: كنكور در حال حاضر، ملاك  علمي پذيرش مقيد است كه از امسال سوابق تحصيلي داوطلب نيز در آن اعمال مي شود.
پذيرش دانشجو به دو صورت كشوري و محلي
دكتر رحيمي با بيان اينكه سنجش علمي داوطلب وظيفه سازمان سنجش است، تصريح كرد: ضوابط پذيرش دانشجو به دو صورت كشوري و محلي در اين طرح پيش بيني شده است كه در اين راستا شوراي گسترش آموزش عالي بايد با دسته بندي دانشگاه ها از نظر امكانات آموزشي، پژوهشي و رفاهي شرايطي را براي اعمال سياستهاي پذيرش دانشجو فراهم كند.
بومي گزيني در پذيرش دانشجو
وي با بيان اين كه بومي گزيني يكي از سياستهاي اصلي پذيرش دانشجوست، اظهار كرد: بايد پذيرش دانشجو در برخي از رشته هاي خاص به صورت كشوري اعمال شود، در برخي رشته هاي مطلوب با يك روش واحد برخورد شود و در رشته هاي ديگري كه از محبوبيت  كمتري برخوردارند از ساير روشها براي پذيرش دانشجو استفاده شود.
وي افزود: در اين طرح پذيرش دانشجو در رشته هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد پيوسته دولتي به سمت كشوري شدن و در ساير رشته ها به سمت بومي تر شدن حركت مي كنند.
وي با بيان اينكه آزمون ورودي دانشگاه ها در كشور يكي از آزمونهايي است كه كمترين قيد براي شركت در آن وجود دارد، اظهار كرد: همين روش و سياست در سند جديد نيز اعمال مي شود و تنها در برخي رشته ها قيودي خاص در نظر گرفته مي شود.
به گزارش ايسنا، دكتر رحيمي افزود: در سيستم جديد دانشگاه ها بايد شرايط خاص خود را اعلام كنند و اين مساله توسط سازمان سنجش اعمال مي شود.

تا اطلاع بعدي
هفت محور جاده اي كشور مسدود شد
هفت محور جاده اي كشور به علت بارش برف و باران، لغزندگي، طغيان رودخانه، تعميرات و نصب تجهيزات تا اطلاع بعدي مسدود است.
به گزارش خبرگزاري مهر، محورشمشك به ديزين در استان تهران به دليل بارش سنگين برف و لغزنده بودن تا اطلاع بعدي مسدود اعلام شد. علاوه بر اين محور، جاده كرج به چالوس به دليل عمليات نصب و راه اندازي سيستم تهويه و روشنايي در تونل اميركبير طبق اعلام قبلي هر هفته از شنبه تا سه شنبه به جز روزهاي تعطيل از ساعت ۲۰ تا ۶ بامداد مسدود است.
همچنين محور سمنان به مهدي شهر حد فاصل كيلومتر ۶ تا ۵/۶ به دليل راهسازي و تعريض معبر تا ۲۲ بهمن ماه سال جاري مسدود است، رانندگان براي تردد از اين مسير مي توانند از كنار گذر احداثي استفاده كنند.
محور خرم آباد - كوهدشت نيز به منظور عمليات حذف نقاط حادثه خيز در محور فرعي در كيلومتر ۶ منطقه سراب - نيلوفر تا روز ۱۷ دي ماه مسدود است. رانندگاني كه قصد تردد از اين مسير را دارند مي توانند از محور كمربندي خرم آباد - كوهدشت و بالعكس استفاده كنند. بنابر اين گزارش به دليل جاري شدن سيل در محوربهبهان - رامهرمز و آسيب ديدن پل رستم آباد، عبور وسايل نقليه از روي اين پل امكان پذير نيست ولي خودروهاي سبك مي توانند از روي پل فلزي آمد و شد كنند.
محور سبزوار - شاهرود هم به دليل آماده نشدن باند شمالي از كيلومتر ۱۰۵ تا ۱۱۵ از روز ۳۰ آذر بسته مي شود و محور سراب - اردبيل در محدوده گردنه صائين همچنان مسدود است.
محور رامهرمز - رامشير نيز به دليل شروع عمليات بهسازي تا اطلاع ثانوي مسدود است و خودروهايي كه از شهرستان ماهشهر و اميديه قصد سفر به شهرستان رامهرمز و بالعكس را دارند بايد از مسير پل خلف آباد - سه راهي كوپال - رامهرمز تردد كنند.
۵۳۶ نقطه حادثه خيز در كشور
بنا بر گزارش ديگري قائم  مقام  سازمان  راهداري  وحمل  و نقل  جاده اي  كشور گفت : در حال  حاضر يك هزارو ۵۳۶ نقطه  حادثه خيز در محورهاي  مواصلاتي  كشور وجود دارد.
مهدي  نيكدار ديروز درحاشيه  بهره برداري  از پايانه  حمل  كالا خرم  آباد در گفت  و گو با خبرنگارخبرگزاري  جمهوري  اسلامي افزود: طي  چند سال  گذشته  دوهزار و ۴۰ نقطه  حادثه خيز در كشور شناسايي  شد كه  از اين  تعداد، ۵۰۴ نقطه تا پايان  سال  ۸۳ مورد اصلاح  و يا حذف  قرار گرفته  است . وي  با اشاره  به  كمبود اعتبارات  اين  بخش  اظهار داشت : براي  حذف  كامل  اين نقاط در سطح  كشور به  ۸ هزار و ۶۱۰ ميليارد ريال  اعتبار نياز است .
وي  اعتبارات  تخصيص  داده  شده  به  منظور حذف  نقاط سانحه خيز كشور راطي  سال جاري  قريب  به  ۷۳۰ ميليون  ريال  عنوان  كرد و افزود: اين  درحالي  است  كه سالانه  يك  سوم  اعتبارات  مورد نياز به  اين  امر اختصاص  مي يابد.
به  گفته  وي  طي  سال  گذشته  ۲۷ هزار نفر به  دليل  بروز تصادفات  در محورهاي درون  و بروي  شهري  كشور جان  خود را ازدست  دادند. وي  عامل  انساني ، وسايط نقليه  و محورهاي  مواصلاتي  را از جمله  مهمترين دلايل  بروز سوانح  جاده اي  برشمرد و افزود: بر اساس  آمار فقط ۱۵ درصد ازتصادفات  در اثر نقاط حادثه  خيز به  وقوع  مي پيوند.
وي  افزود: هم اكنون  ۷۹۱ اكيپ  راهداري  در قالب  هفت  هزار و ۴۵۶ نفر باپنج  هزار و ۱۲۷ دستگاه  ماشين  آلات  راهداري  در گردنه هاي  كشور مستقر وآماده  ارائه  خدمات  هستند.

از سوي وزير كشور
نتايج اجلاس چهارجانبه
«مبارزه با مهاجرتهاي غيرقانوني» تشريح شد
010434.jpg
وزير كشور نتايج اجلاس چهار جانبه آتن كه با هدف بررسي شيوه هاي مبارزه با مهاجرتهاي غيرقانوني و همكاري مشترك، در روزهاي ۲۴ و ۲۵ آذر ماه سال جاري با حضور وزراي كشورهاي جمهوري اسلامي ايران، جمهوري اسلامي پاكستان، تركيه و يونان برگزار شده بود  را پس از بازگشت به تهران تشريح كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي وزارت كشور حجت الاسلام والمسلمين پورمحمدي تصريح كرد: در سخنراني افتتاحيه اين اجلاس وزرا به تشريح وضعيت موضوع مهاجرت غيرقانوني و قاچاق انسان پرداخته و بر ضرورت همكاري منطقه اي براي حمل اين معضل تأكيد كردند.
وي افزود: ايران نيز ضمن ارج نهادن به تلاشهاي انجام شده در اين زمينه، همكاري منطقه اي را براي مقابله با امواج فزاينده مهاجرت هاي غيرقانوني كافي ندانسته و با اشاره به انگيزه هاي مهاجرت و شرايط آوارگان فلسطيني و افغانستان و ظلم و ستمي كه از ناحيه رژيم اشغالگر قدس براي فلسطيني ها و همچنين از طرف ارتش سرخ شوروي سابق و رژيم طالبان بر اين كشورها وارد شده و مي شود، درخواست رسيدگي ويژه اي به وضعيت اين آوارگان توسط جامعه جهاني و از طريق كمكهاي توسعه اي و حمايتي كرد.وي گفت: ما در اين اجلاس ضمن اشاره به وضعيت مهاجرين و پناهندگان مجاز و غيرمجاز در كشور كه نزديك به ۵/۲ ميليون نفر را شامل مي شود، تأكيد كرديم عليرغم موفقيت آميز خواندن برنامه  بازگشت داوطلبانه،اين برنامه به جايگزيني افراد و آوارگان جديد منتهي شده است و پيشنهاد شد كه در جلسات كارشناسي و اجلاس هاي بعدي به اين موضوع كه چرا بايد كشور ما هزينه هاي گزافي را براي در امان بودن كشورهاي توسعه يافته از مهاجرت هاي جديد، تحمل كند، نيز پرداخته شود.
وزير كشور افزود: در بيانيه پاياني اين اجلاس، از مهاجرت غيرقانوني از طريق قاچاق انسان و جابجايي افراد به عنوان يك تهديد در حال رشد ياد و راه حل آن، همكاري بين المللي فشرده و هدفمند عنوان شد.وي گفت: طبق اين بيانيه، مهاجرت غير قانوني از طريق قاچاق انسان معمولا با انواع ديگر جنايات سازمان يافته شامل مواد مخدر، تروريسم و فساد گره خورده اند و در نتيجه لازم است كه جامعه بين المللي به طور اساسي و با ايجاد ابزارهاي لازم به مقابله با ريشه هاي مهاجرت غيرقانوني پرداخته و به روند تقويت كنترل مرزها و افزايش همكاري هاي منطقه اي و انتظامي شتاب بخشد.
وزير كشور خاطرنشان كرد: همچنين در اين بيانيه براي نيل به اين اهداف، راهكارهايي نظير تقويت توافقات و اقداماتي كه تا كنون به مورد اجرا گذاشته شده است، ايجاد مكانيسم هاي موثرتر براي تبادل اطلاعات، ايجاد سيستم هشدار اوليه خصوصا در مواردي كه احتمال هجوم گسترده مهاجرين غيرقانوني وجود دارد، تشكيل جلسات سالانه براي ارتقاي رايزني هاي مستمر ميان مقامات ارشد و كارشناسان وزراي شركت كننده ارائه و همچنين توافق شد تا امكان دعوت از افغانستان جهت شركت در اجلاس آتي فراهم شود.
به گزارش ايسنا همچنين در حاشيه اين اجلاس، وزير كشور ايران، ملاقات هاي جداگانه اي با وزراي كشورهاي يونان، تركيه و پاكستان انجام داد و راجع به مسايل مشترك مذاكره كرد.

شهردار اصفهان: مصوبه كميته ميراث فرهنگي
بحث تعديل را دربر داشت نه تقليل
گروه علمي فرهنگي: شهردار اصفهان با اعلام خبر ارجاع مجدد مصوبه ميراث فرهنگي به سازمان ميراث فرهنگي تأكيد كرد: مساله جهان نما در تعامل كامل با يونسكو پيگيري مي شود.
دكتر مرتضي سقائيان نژاد - شهردار اصفهان - در گفت وگو با ايسنا، در تبيين تصميم شهرداري اصفهان، درخصوص وضعيت ساختمان جهان نما، گفت: در جلساتي كه مسئولان شهرداري اصفهان با مديران جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار كرده اند، مقرر شد كه اين امر توام با پيگيري هاي كارشناسي و مشخص شدن بحث حقوقي آن دنبال شود.وي ضمن اظهار سوال برانگيز بودن مصوبه پيشين كميته ميراث فرهنگي مبني بر تقليل ارتفاع جهان نما، تصريح كرد: ما تعديل را در معناي عام قضيه دنبال مي كنيم كه احتمال دارد تقليل هم دربر داشته باشد.
سقائيان نژاد توضيح داد:   تلطيف هايي از خود ميدان شروع خواهد شد، به طور مثال بحث «باغ در بامان» مطرح شده است، يعني به جاي اينكه طبقات برداشته شود، درختكاري هاي صورت گيرد؛ به طوريكه از محل ميدان امام (ره) به جاي ارتفاع جهان نما، سبزي رويت شود.
البته اين تصميمات بين كارشناسان شهرداري و ميراث فرهنگي مطرح شده و به هنگام قطعي شدن به اطلاع عموم خواهد رسيد.

دو حزب جديد براي زنان در راهند
ايسنا: كميسيون ماده ۱۰ احزاب مجوز فعاليت «سازمان زنان ايران» را صادر كرد.
كميسيون ماده ۱۰ احزاب هفته آينده صدور پروانه براي حزب زنان جمهوري اسلامي را مورد بررسي قرار مي دهد.در سازمان زنان ايران كه مجوز  آن صادر شده است فاطمه راكعي، فاطمه حقيقت جو و نرگس گنجي از اعضاي موسس به شمار مي آيند.
تقاضاي تاسيس حزب زنان جمهوري اسلامي كه هفته آينده مورد بررسي قرار مي گيرد نيز توسط منيره نوبخت و فاطمه آليا ارايه شده است.

دولت هر ۴ ماه يكبار جلسه اي
به تقويت فرهنگ نماز اختصاص مي دهد
ايسنا: جلسه ستاد اقامه نماز دستگاههاي اجرايي كشور ديروز به رياست دكتر پرويز داودي معاون اول رئيس جمهور تشكيل شد.
معاون اول رئيس جمهور در اين جلسه با اشاره به فعاليت هاي ستاد اقامه نماز كشور، بر ضرورت تنظيم برنامه هاي سالانه در جهت ترويج و توسعه فرهنگ اقامه نماز در كشور تأكيد كرد.دكتر داوودي نقش مؤثر دولت و وزراء در ترويج و توسعه فرهنگ نماز را خاطرنشان ساخت و گفت: هر چهار ماه يك بار نيم ساعت از برنامه هاي هيأت وزيران به بررسي امور مربوط به تقويت فرهنگ نماز در جامعه اختصاص خواهد يافت. در اين جلسه همچنين مقرر شد دستگاههاي اجرايي برنامه هاي عملياتي براي ترويج و توسعه فرهنگ نماز و طرحها و پيشنهادات خود براي پرداخت زكات را تهيه و با هماهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي جهت تصميم گيري به هيأت دولت ارائه نمايند.در ادامه اين جلسه مقرر شد طرح جامع نماز و آيين نامه هاي لازم و دستورالعمل هاي اجرايي آن تهيه و ارائه گردد.

جامعه روحانيت در تمامي حوزه ها
براي خبرگان كانديدا معرفي مي كند
ايسنا: جامعه روحانيت مبارز تهران و جامعه مدرسين و محققين حوزه علميه قم براي تمامي حوزه هاي انتخابي در انتخابات خبرگان كانديدا خواهند داشت.
غلامرضا مصباحي مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز تهران، از موضوع انتخابات خبرگان با عنوان يكي از دستورالعمل هاي جلسات شوراي مركزي تشكل متبوع خود خبر داد و افزود: علاوه بر اعضاي عمومي جامعه روحانيت مبارز كه در مجلس خبرگان نيز عضويت دارند جمع ديگري از اعضاء نيز در انتخابات آتي كانديدا خواهند شد. به اين ترتيب با همكاري جامعه مدرسين و محققين حوزه علميه قم براي تمامي حوزه هاي انتخابات خبرگان آتي كانديدا معرفي خواهيم كرد.

روسيه نيروگاه اتمي بوشهر
را در موعد مقرر تحويل مي دهد
مهر: موسي قرباني عضو گروه دوستي پارلماني ايران و روسيه كه همراه رئيس مجلس شوراي اسلامي به روسيه سفر كرده بود، مذاكرات صورت گرفته بين دو كشور را مناسب خواند و ابراز اميدواري كرد پس از سفر حداد عادل به اين كشور، مناسبات تهران و مسكو نسبت به گذشته گسترده تر شود.قرباني در پاسخ به اين سؤال كه آيا درباره پرونده هسته اي ايران نيز با مقامات روسي رايزني شد، گفت: از آنجا كه پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران را مسئولان اجرايي كشورمان دنبال مي كنند، هيأت پارلماني ايران تنها توانست در زمينه نيروگاه اتمي بوشهر با مقامات روسي بحث و گفت وگو كند كه مقامات پارلماني اين كشور اعلام كردند كه ۸ فاز باقي مانده از ساخت نيروگاه اتمي بوشهر را در زمان باقيمانده تحويل خواهند داد.عضو گروه پارلماني ايران و روسيه گفت: در گفت وگوهايي كه مقامات ارشد پارلماني هر دو كشور با هم داشتند، قرار شد روابط تهران و مسكو در زمينه صنايع هوا فضا، انتقال خط لوله ايران به هند و پاكستان نسبت به گذشته گسترده تر شود.

طرح الزام دولت به توسعه متوازن
روستايي به تأييد شوراي نگهبان رسيد
مهر: شوراي نگهبان قانون اساسي در آخرين جلسه خود، طرح الزام دولت به توسعه متوازن روستايي را مغاير با شرع و قانون اساسي ندانست و تاييد كرد.در اين طرح دولت مكلف شده است در اجراي ماده (۱۹) قانون برنامه چهارم توسعه، تمهيد قانوني لازم جهت تعيين متولي سياستگذاري، برنامه ريزي و نظارت بر توسعه متوازن روستايي را ظرف مدت سه ماه مشخص نمايد.شوراي نگهبان همچنين طرح تمديد مهلت اجراي آزمايشي آئين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري به مدت دو سال را تأييد كرد.

مجلس اين هفته لايحه صندوق مهر رضا را بررسي مي كند
فارس: عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مهمترين دستور جلسه هفتگي صحن علني مجلس، لايحه يك فوريتي صندوق مهر رضا را بررسي خواهند كرد.
حميدرضا بابايي نماينده مردم همدان با اشاره به اين كه اين لايحه در كميسيون هاي اجتماعي، فرهنگي و برنامه و بودجه به عنوان كميسيون هاي اصلي و فرعي به تصويب رسيده است، اظهار داشت: اين صندوق به منظور بهبود وضعيت اقتصادي اجتماعي استانها در هر استان و با حمايت دولت توسط وزارت كار و امور اجتماعي تأسيس خواهد شد.حاجي بابايي تصريح كرد: اين صندوق با هدف افزايش اشتغال، افزايش توان درآمدي به ويژه در مناطق محروم، حمايت از عدالت گستري، بهبود وضعيت اجتماعي و اقتصادي گروه هاي مستضعف و تأمين مسكن و ازدواج جوانان تأسيس خواهد شد.عضو هيأت رئيسه مجلس گفت: منابع اوليه اين صندوق تا معادل ۱۲ هزار ميليارد ريال است كه ۱۰هزار ميليارد ريال آن از محل افزايش و تغيير ارزش نفت خام توليدي خواهد بود.حاجي بابايي در مورد محل منابع صندوق مهر رضا، بيان داشت: اعتبار منظور شده در بودجه سنواتي، كمك هاي اهدايي آستان قدس رضوي، كمك هاي اهدايي اشخاص حقيقي و حقوقي، سپرده قرض الحسنه اشخاص و وجوه بازپرداختي تسهيلات اعطايي از جمله منابع مالي اين صندوق خواهد بود.
وي در مورد اعضاي شوراي سياستگذاري اين صندوق گفت: رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي به عنوان رئيس شورا، وزراي كشور، رفاه، امور اقتصاد و دارايي، مسكن، تعاون، وزير كار به عنوان دبير شورا، رئيس كل بانك مركزي و دو نفر از نمايندگان مجلس از كميسيون برنامه و بودجه و اجتماعي از اعضاي شوراي سياستگذاري اين صندوق مي باشند.

گفته مي شود...
* ايسنا: هيأت پيگيري و نظارت بر اجراي قانون اساسي كه در آذرماه ۱۳۷۶ به دستور سيد محمد خاتمي رئيس جمهور سابق براي اجراي هرچه دقيق تر اصل ۱۱۳ قانون اساسي تشكيل شد هم اكنون با گذشت چند ماه از شروع به كار دولت جديد بلاتكليف است و ادامه فعاليت اين هيأت منوط به اعلام رسمي رئيس جمهور جديد است. بنابه گفته رئيس هيأت پيگيري و نظارت بر اجراي قانون اساسي اين هيأت به آن معنايي كه سيد محمد خاتمي تشكيل داد، ديگر وجود ندارد.
* مهر: مردم شهرهاي مختلف استان سيستان و بلوچستان طي سفر سه روزه رئيس جمهور به شهرهاي مختلف اين استان، از طرق مختلف نامه هاي خود را به هيأت دولت و رئيس جمهور رساندند كه تعداد اين نامه ها بيش از ۱۷۰ هزار فقره تخمين زده مي شود.
* يكي از اتومبيل هاي تيم پيشرو محافظان رئيس جمهور در جاده زابل مورد حمله اشرار قرار گرفت. در اين حمله راننده اتومبيل و يكي از محافظان كشته شده و يك نفر ديگر مجروح شده است.

اعلام آمادگي استاندار نجف براي پذيرش زائر
ايرنا: استاندار نجف  اشرف  اعلام  كرد: اين  استان  آماده  پذيرايي  از زايران  ايراني است .
بعد از ماهها وقفه ، دو هفته  پيش  چندين  كاروان  زايران  ايراني  وارد عراق شد، اما به  دليل  برگزاري  انتخابات  مجلس  نمايندگان  اين  كشور در روزهاي  گذشته  ورود اين  كاروانها متوقف  شد.
اسعد ابوگلل  ديروز شنبه  به  خبرنگار ايرنا گفت : باتوجه  به  پايان  انتخابات  انتظار مي رود كه  رفت  و آمد زايران  ايراني  از سر گرفته  شود.وي  تأكيد كرد: هم  اينك  مراكز اقامتي  و خدماتي  نجف  اشرف  براي  پذيرايي  از اين  زايران  آماده اند.
به  گفته  وي ، قرار است  كه  روزانه  تا يك  هزار و ۵۰۰ زاير ايراني  وارد عراق شده  و به  مدت  سه  روز در نجف  اشرف  و چهار روز در كربلا زيارت  و اقامت  كنند.
وي  ابراز اميدواري  كرد كه  با تحقق  اين  برنامه  به  طور متوسط روزانه  چهارهزار و ۵۰۰ زاير ايراني  ميهمان  مردم  نجف  اشرف  شوند.
استاندار نجف  اشرف  يادآور شد: بعد از درگيريهاي  سال  گذشته  نجف  اشرف  كه منجر به  توقف  ورود گسترده  زايران  ايراني  به  عراق  و نجف  اشرف  شد، حدود هشت هزار تخت  ميهمانسراهاي  اين  استان  خالي  ماندند.

شهريه دانشگاه هاي دولتي و آزاد افزايش نمي يابد
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد: شهريه  دانشگاه هاي دولتي و آزاد در هيچ يك از واحدهاي دانشگاهي افزايش نمي يابد.
دكتر حسن خالقي، ديروز در پنجاه و چهارمين نشست روساي دانشگاه ها در خصوص بحث ساماندهي شهريه  دانشگاه هاي آزاد و دولتي، خاطرنشان كرد: طبق مصوبه مجلس دانشگاه هاي دولتي مجاز به پذيرش دانشجو در قبال دريافت شهريه هستند كه در گذشته وزارت علوم اين مصوبه را به دوره هاي كارشناسي محدود كرده بود البته منعي براي پذيرش دانشجوي شبانه در دوره هاي بالاتر وجود ندارد.وي با ضروري خواندن بحث ساماندهي شهريه ها و تبعيت آن از مدلي علمي، اظهار كرد: شهريه  دوره هاي كارشناسي شبانه دانشگاه ها در وضع موجود حدود يك ميليون و ۷۰۰ هزار تومان است و بدون در نظر گرفتن نرخ تورم بيشترين شهريه  كه براي دوره هاي شبانه فني و مهندسي در مقطع كارشناسي اخذ مي شود دو ميليون و ۷۵۰ هزار تومان است.در همين راستا در مقطع كارشناسي ارشد دوره  شبانه در كمترين ميزان دو ميليون و ۷۵۰ هزار تومان و در بيشترين ميزان شش ميليون و ۶۰۰ هزار تومان است كه تنها تعدادي از دانشگاه هاي تهران شهريه اي بالغ بر پنج ميليون تومان اخذ مي كنند كه ميزان آن بايد تعديل شود.
دكتر خالقي با بيان اينكه در سال جاري پنج هزار نفر در مقطع كارشناسي ارشد دوره هاي شبانه پذيرفته شده اند، اظهار كرد: تا سه سال پيش كل ظرفيت دوره هاي كارشناسي ارشد ۱۱ هزار نفر بود كه در مدت سه سال گذشته ظرفيت به بالاي ۲۰ هزار نفر رسيد  .به عبارت ديگر ظرفيت دوره هاي كارشناسي ارشد دانشگاه ها دو برابر شده است. وي با اشاره به شهريه  ساير دوره هاي دانشگاه و موسسات آموزش عالي كشور تصريح كرد: در دانشگاه پيام نور شهريه يك دوره چهار ساله كارشناسي بين ۶۵۰ الي ۹۳۰ هزار تومان است و در دوره  كارشناسي ارشد نيز شهريه حدود سه ميليون تومان است كه جاي بازنگري در آن وجود دارد.همچنين شهريه در دانشگاه جامع علمي و كاربردي بين ۹۰۰ تا يك ميليون و ۳۰۰ هزار تومان و در دوره هاي پودماني ۳۰ تا ۵۰ درصد بيشتر است.
به گفته معاون آموزشي وزارت علوم، شهريه در دوره هاي غيرانتفاعي كاملا كنترل شده و بين دو ميليون تا دو ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است.

نظام مديريت كيفيت بيمه درماني مستقر مي شود
گروه اجتماعي: مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي در بازديد از بيمارستان شهيد فياض بخش اعلام كرد: سازمان تأمين اجتماعي به دنبال استقرار نظام مديريت كيفيت در حوزه هاي بيمه اي و درماني است.
مهندس مروي كه با سايت اختصاصي اين سازمان گفت وگو مي كرد افزود: بيش از ۷۰ درصد مراجعه كنندگان به بيمارستان شهيد فياض بخش بيمه شده سازمان تأمين اجتماعي نيستند و اكثر اين افراد نيز جزء حادثه ديدگان ناشي از تصادفات مي باشند كه اين امر موجب شده درآمدهاي بيمارستان كاهش چشمگيري يابد.او با ابراز رضايت از عملكرد بيمارستان شهيد فياض بخش تهران به مشكل عدم پرداخت هزينه هاي بيماران تصادفي اشاره كرد و گفت: براساس پيش بيني هاي صورت گرفته در قانون، پرداخت برخي از هزينه ها نظير هزينه هاي ناشي از تصادفات به عهده بيمه هاي مكمل است و اين بخش بايد ۱۰ درصد از دريافتي خود را بابت اين حوادث به وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي پرداخت كند تا اين وزارتخانه سهم اورژانس بيماران تصادفي را به بيمارستان ها بپردازد، اما تاكنون سازمان ،بودجه و اعتباري را در اين زمينه دريافت نداشته است و درصدد هستيم اين موضوع را در شوراي عالي تأمين اجتماعي پيگيري كنيم.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي همچنين با اشاره به بودجه پيش بيني شده ۱۲۲۰ ميليارد توماني براي بخش درمان سازمان تأمين اجتماعي در سال جاري گفت: براساس بررسي هاي انجام شده هزينه هاي بخش درمان در شش ماهه اول سال جاري ۳۰ ميليارد تومان بيش از بودجه پيش بيني شده بوده است كه به طور طبيعي اين ميزان در شش ماهه دوم سال افزايش خواهد يافت و بايستي با حفظ و ارتقاي ارائه خدمات درصدد ساماندهي، استفاده بهينه و در نهايت كاهش هزينه هاي درماني باشيم و در اين زمينه استقرار نظام مديريت كيفي مناسبترين وسيله براي تحقق اين مهم است.
وي افزود: در حوزه هاي بيمه اي و درماني قصد داريم با استقرار نظام مديريت كيفي زمينه اي را براي كاهش اتلاف منابع، بالابردن بهره وري، آموزش و بهسازي نيروي انساني و در نهايت كسب رضايت بيشتر مردم به ويژه بيمه شدگان و مستمري بگيران ايجاد كنيم.

افزايش مددجويان كانون اصلاح و تربيت
يك مقام مسئول،گفت: در ماه  هاي اخير، تعداد مددجوياني كه به دليل شكايت بهزيستي به كانون  هاي اصلاح و تربيت معرفي شده  اند، افزايش يافته است.
يك مقام مسئول، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، با تأييد افزايش ورود مددجو به كانون به دليل شكايت بهزيستي، گفت: اخيراً تعداد افرادي كه شاكيان آنها مراكز نگهداري بهزيستي است و به كانون اعزام مي  شوند؛ افزايش يافته كه اين افراد با حكم قاضي و بعد از شكايت بهزيستي به كانون فرستاده مي  شوند.
وي افزود: در روزهاي اخير حدود ۴ نفر با شكايت بهزيستي و حكم قاضي به كانون اصلاح و تربيت سپرده شده  اند كه تا پايان دوران محكوميت در كانون خواهند بود.
به گفته اين مقام مسئول، علت شكايت از بهزيستي، درگير شدن كودكان با مربيان مراكز نگهداري و اذيت و آزار آنها است.وي، با اشاره به اينكه كودكان نگهداري شده در مراكز بهزيستي به نوعي با مشكلات روحي و رواني مواجه هستند، افزود: بايد در اين مراكز شرايطي فراهم شود كه كودكان در آنجا احساس كمبود نكرده و اصلاح شوند. وي خاطرنشان كرد: كودكان بايد تحت هر شرايطي در مراكز نگهداري بهزيستي باقي بمانند و نبايد با كمي آزار و اذيت آنها را از اين مراكز اخراج كرد.

كشف ۲۳۰ تن مواد مخدر در كشور
گروه اجتماعي: به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر در ۹ماهه اول سال ۲۰۰۵ ميلادي ۷۹۵/۲۳۴ كيلوگرم انواع مواد مخدر در كشور كشف شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزايش داشت.
اين گزارش مي افزايد: مواد مخدر مكشوفه در ۹ماهه اول سال ۲۰۰۵ ميلادي شامل ۳۸۹۹ كيلوگرم هروئين، ۵۷۲۰ كيلوگرم مرفين، ۱۶۵۷۵۷ كيلوگرم ترياك، ۴۸۸۹۳ كيلوگرم حشيش، ۳۷۵۴ كيلوگرم ساير مواد و ۶۷۷۲ كيلوگرم مواد مخدر منهدم شده بوده است.
براساس همين گزارش، در مدت مذكور ۱۵۵۳ باند قاچاق مواد مخدر متلاشي و ۱۹۱۰ قبضه سلاح از قاچاقچيان بين المللي مواد مخدر كشف شده است.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: در ۹ماهه اول سال ۲۰۰۵ ميلادي ۸۸۶۱۷ قاچاقچي و توزيع كننده مواد توسط نيروهاي مبارزه با مواد مخدر دستگير شده اند كه ۲۶۸۶ نفر از آنان را اتباع ساير كشورها تشكيل مي دهند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |