يكشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۷ - Dec 18, 2005
توفان و برف و باران در نيمه غربي ايران
ابرها امروز از تهران مي روند
براساس گزارش سازمان هواشناسي كشور از ظهر امروز آسمان تهران به تدريج آفتابي مي شود و فقط احتمال بارندگي پراكنده در ارتفاعات توچال وجود دارد.
اين در حالي است كه بارندگي ها در ارتفاعات كشور به ويژه در نيمه غربي احتمالاً تا اواخر هفته تداوم خواهد داشت. پيش بيني مي شود با پايدار شدن تدريجي جريان هوا در تهران شهروندان شاهد وارونگي و آلودگي هوا باشند.

قاليباف در مراسم  بهره برداري  از ماشين آلات جديد اعلام كرد:
حوزه خدمات شهري تهران تقويت مي شود
010359.jpg
محمد باقر قاليباف  شهردار تهران   گفت : ۷۰ درصد كار روزانه  شهرداري تهران  كه  مردم  توقع  انجام  آن را دارند، در حوزه  خدمات  شهري  انجام  مي شود.
وي  در مراسم  بهره برداري  از ۳۸۱ دستگاه  انواع  ماشين آلات مختلف  خدمات  شهري ، افزود: ما موظف  هستيم  پرداختن  به  امور اين  حوزه  را كه به  صورت  مستقيم  با زندگي  روزمره  مردم  مرتبط است ، پيگيري  و تقويت  كنيم .
شهردار تهران  اظهارداشت : مردم  بايد روزبه روز در محيط زندگي  خود تغيير سيستماتيك  خدمات  شهري  در ابعاد مختلف  را احساس  كنند.
قاليباف  با بيان اينكه  جمع آوري  مكانيزه  زباله  نيازمند صرف  بودجه  بالايي بوده  و هم اكنون  شهرداري  براي انجام  امور خود با مشكلات  بودجه اي  روبه رو است ، تصريح  كرد: با اين  وجود، در شهرداري از هيچ  مديري  نمي پذيرم  كه  به دليل  كمبود بودجه  به  انجام  امور نپردازد.
وي  گفت : كار دو گنج  بزرگ  پول  و اختيار را ايجاد مي كند و اگر كسي در شهرداري  اين  دو را نداشته  باشد به  آن مفهوم  است  كه  خود را به كار نزده  و به  امور  ديگري  پرداخته  است .
شهردارتهران  با بيان اينكه  مقدمات  لازم  براي  اجراي  طرح  جمع آوري  مكانيزه تمام  زباله هاي  پايتخت  فراهم  شده ، تأكيدكرد: همكارانم  در شهرداري ، مدبرانه اين  كار را دنبال  خواهند كرد.
همچنين معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران ، بودجه  اختصاص  داده  شده  براي  خريد اين ماشين آلات  را بيش  از ۱۲۶ ميليارد ريال  اعلام  كرد.
مسعود كرباسيان ، در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا مركز استان  تهران  افزود:اين  ماشين آلات  به منظور جمع آوري  مكانيزه  زباله ، انجام  فعاليت هاي  متنوع  خدمات شهري  مثل  برف روبي ، خدماتي  و عمراني  به  ناوگان  سازمان  خدمات  موتوري  اضافه شده  است .
وي ، خريد ۳۰ دستگاه  لودر چندمنظوره  از نوع  باب  كت ، ۲۶ دستگاه  ماشين شن  پاش  و نمك  پاش  براي  جلوگيري  از يخ  زدگي  معابر، ۲۰ دستگاه  تيغه  برف روب  ميني لودر براي  برف  روبي  معابر كم عرض  و ۱۰ دستگاه  برف  خور ميني لودر براي برف  روبي  معابر را از جمله  اين  دستگاه ها عنوان  كرد.
همچنين مديرعامل  سازمان  خدمات  موتوري  شهرداري  تهران  به توليد روزانه  هفت  هزارتن  زباله  در پايتخت  اشاره  كرد و گفت : تا پايان  سال  ،۸۵ تمام  زباله هاي  شهرتهران  به  صورت  مكانيزه  جمع آوري  خواهد شد.
مصطفي  سليمي افزود: هم اكنون  ۳۰ درصد از زباله هاي  توليد شده در تهران  به  صورت  مكانيزه  جمع آوري  مي شود.
وي  انجام  اين  امر را گامي مهم  و موثر درحوزه  خدمات  شهري  تهران  برشمردو اظهار داشت : حجم  گسترده  عمليات  و فوري  بودن  انجام  اموري  چون  جمع  آوري زباله  درحوزه  خدمات  شهري ، سبب  شده  كه  برخي  از مديران  تا حدي  از به روز شدن انجام  امور در اين  حوزه  و استفاده  از روش هاي  نوين  و مكانيزه  دراين  مجموعه غافل  شوند.
مديرعامل  سازمان  خدمات  موتوري  شهرداري  تهران ، تصريح  كرد: پس  از گذشت  ۲۷ سال  از انقلاب اسلامي ، شاهد هستيم  كه  برخي  از امور مربوط به جمع آوري  و حمل زباله  در شهر تهران  به صورت  سنتي  انجام  مي شود كه  اين  در شان  نظام  و پايتخت جمهوري  اسلامي ايران  نيست .
وي  به  مشكلات  ايجاد شده  براي  شهرداري  تهران  به  دليل  بارش  برف سنگين  سال  گذشته  اشاره  كرد و گفت : با برنامه  ريزي هاي  انجام  شده  و خريد ماشين آلاتي  چون  شن  پاش  و ديگر ماشين آلات  تخصصي ، بخشي  از مشكلات  موجود در اين بخش  كاهش  يافته  است .

به دليل برخورد با تقاطع ها و يا موانع گوناگون در ابتدا و انتها
ناكارآمدي اغلب بزرگراه ها در تهران
گروه شهري _ اسدالله افلاكي: استاندارد نبودن بزرگراه هاي درون شهري بر معضلات ترافيكي تهران دامن زده است.
امير كاووسي استاد دانشگاه تربيت مدرس در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: طراحي بزرگراه هاي تهران به گونه اي است كه در ابتدا و انتها اغلب با تقاطع يا يك معبر اصلي كه حالت بزرگراهي ندارد تلاقي مي كنند در نتيجه فاقد عملكرد و كارآمدي بزرگراه هستند. براي مثال، بزرگراه كردستان به يك خيابان با ۲ خط عبوري، بزرگراه ستاري به خيابان ۲ خطه جاده مخصوص و بزرگراه مدرس با ۳ خط عبوري به ميدان ختم مي شود.
به گفته اين استاد دانشگاه، مشكل ديگر بزرگراه هاي تهران آن است كه هرجا فضا وجود داشته، بزرگراه تعريض شده ولي در طول مسير به دليل كمبود فضا، از عرض بزرگراه كاسته شده است. مثلا بزرگراه همت در تقاطع هاي شهرك غرب با ۶ خط عبوري اجرا شده درحالي كه اين بزرگراه در ادامه و در تقاطع ونك _ پارك به ۴ خط تبديل مي شود و اين سبب كاهش سرعت عبور مي شود و حالت قيف ايجاد مي كند.
درحالي كه در مواردي كه در بزرگراه ها ناگزير به ايجاد گلوگاه مثلا با ۳ خط عبور هستيم بايد به شيوه اي عمل شود كه از ابتدا تا انتها و به جز در مقاطع ورودي و خروجي اين ۳ خط عبوري رعايت شود، زيرا رعايت اين تساوي در خطوط عبوري به خصوص در ساعات اوج ترافيك مانع از كندي ترافيك در بزرگراه مي شود.وي با اشاره به اينكه راهنمايي و رانندگي در بزرگراه هايي كه مثلا از ۶ خط عبور به ۴ خط تبديل مي شود مي تواند با نصب گاردريل هاي متحرك و ترسيم فلش و علايم افقي در سطح بزرگراه ها به تدريج ۶ خط را به ۴ خط تبديل كند و با اين راهكار سبب روان شدن رفت و آمد خودروها در گلوگاه موردنظر شود. نمونه بارز اين معضل بزرگراه همت مسير شرق به غرب است كه چند سالي است راهنمايي و رانندگي با محدوديت هاي فيزيكي در تقاطع هاي فجر خطوط عبوري را در ساعات اوج ترافيك به ۲ خط كاهش مي دهد كه اين محدوديت افزون بر مصرف زياد سوخت و توليد آلودگي باعث كندي حركت و توقف خودروها مي شود. درحالي كه اگر اين محدوديت به صورت مخروطي و در مسير طولاني صورت پذيرد تا وسايل نقليه به تدريج از ۷ خط عبوري به ۶ و ۵ و سرانجام به ۲ خط عبور هدايت شوند عبور و مرور با سرعت بيشتري صورت خواهد گرفت.

ساماندهي سفرهاي خريد كالا
010362.jpg
گروه شهري : مديريت شهري تهران تلاش مي كند سفرهاي درون شهري با هدف خريد كالا و خدمات را ساماندهي كند. مهندس علي اكبر گلرخي- مديرعامل پيك بادپاي شهرداري تهران با بيان اين مطلب كه روزانه بيش از ۱۲ ميليون سفر درون شهري در تهران انجام مي شود گفت: براساس نتيجه تحقيقات علمي حدود ۴۸/۱۳ درصد از سفرهاي درون شهري با هدف خريد كالا و خدمات صورت مي گيرد، از اين رو تلاش مي كنيم با تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي اين ميزان به حداقل ممكن برسد.
وي گفت: منطقه ۶ با ۷۵/۱ درصد و منطقه ۲۲ با ۵ صدم درصد به ترتيب بيشترين و كمترين سهم جذب سفرهاي درون شهري با هدف خريد كالا و خدمات را داراست.

برف در ارتفاعات تهران
010368.jpg
بارش برف كه از پنجشنبه شب آغاز شده و تا ديروز نيز ادامه داشت، ارتفاعات شمال تهران را سفيد پوش كرد و باعث كاهش دماي شهر تا ۲ در جه سانتيگراد شد.
بارش باران كه از عصر جمعه در تهران آغاز شده است، در ارتفاعات جنوبي البرز همچنان به صورت برف ادامه دارد و باعث كاهش دماي هواي قلل توچال تا ۱۳ درجه سانتيگراد زير صفر گرديده است.
بنا بر اعلام سازمان هواشناسي دماي هواي تهران امروز در سردترين ساعتها به ۵ درجه سانتيگراد و در گرمترين ساعتها به ۱۲ درجه سانتيگراد بالاي صفر خواهد رسيد كه نسبت به پنجشنبه دو درجه كاهش داشته است.

يك ميليون خودرو  فرسوده
010365.jpg
خبرگزاري فارس: مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي شهرداري تهران خروج خودروهاي فرسوده را يكي از سياست هاي مؤثر در امر كاهش آلودگي هوا دانست و گفت: از ديدگاه هواشناسي، آلودگي يك ميليون خودروي فرسوده برابر ۳۰ ميليون خودروي جديد است. يوسف رشيدي با تأكيد بر اين كه هيچ يك از خودروهاي توليدي قبل از سال ۷۹ استاندارد نيستند، تصريح كرد: اين خودروها كه امروز به خاطر استاندارد نبودنشان به عنوان خودروي فرسوده تلقي مي شوند به قدري در آلودگي هوا مؤثرند كه اگر تعداد آنها را يك ميليون دستگاه از مجموع ۲ ميليون خودروي در حال تردد در تهران بدانيم، گويي هم اكنون ۳۰ ميليون خودرو در تهران تردد مي كنند.

كشف لاشه يك يوزپلنگ در يزد
گروه شهري: لاشه يك يوزپلنگ ايراني در حاليكه داخل يك گوني  جاسازي شده بود در يزد كشف شد.
مهندس هوشنگ ضيايي، مدير پروژه بين المللي حفاظت از يوز ايراني با اعلام اين مطلب به همشهري گفت: عصر روز پنج شنبه مأموران نيروي انتظامي به پاسگاه محيط زيست بافق اطلاع  دادند كه جسد يك يوزپلنگ در كنار جاده در محور بافق _ساغند مشاهده شده است اما بعد از حضور محيط بانان در محل، لاشه يوزپلنگ يافت نشد.
وي افزود: اما بعداز ظهر روز جمعه اطلاع  داده شد كه لاشه يك يوز در داخل يك گوني در يزد كشف شده كه به گفته شاهدان عيني، اين گوني توسط راننده يك وانت بيرون انداخته شده است و كارشناسان محيط زيست يزد با تحويل اين لاشه احتمال مي دهند كه لاشه اين يوز همان يوزي باشد كه در اثر تصادف در كنار جاده رها شده بود و راننده خودرو آن را به شهر منتقل كرده است. وي افزود: هر ساله با آغاز فصل جفتگيري و سستي يوزپلنگ ها در همين فصل معمولاً شاهد تصادف و كشته  شدن يك يوزپلنگ توسط رانندگان بي احتياط هستيم. مهندس ضيايي خاطرنشان ساخت: جريمه كشتار عمومي هر قلاده يوز ۲۰ ميليون تومان است و در حال حاضر به دليل اينكه اين گونه در آستانه انقراض قرارداد دولت و مجامع بين المللي با تخصيص اعتباراتي، حمايت خاصي از آن به عمل آورده اند و اگر اين راننده به محض تصادف، حيوان را به دامپزشكي منتقل كرده بود شايد اكنون اين حيوان نادر زنده بود.
وي افزود: در عين حال طي ۸ روز گذشته بالغ بر ۱۰ يوز در منطقه حفاظت شده بافق توسط مأموران سازمان مشاهده شده كه حتي در يك دوره ۴ قلاده از يوزها با هم ديده شده اند كه اتفاق بسيار خوبي است.
ضيايي همچنين از انعقاد ۲ قرارداد جديد با حمايت  مالي GEF و سازمان محيط زيست با NGO ها خبرداد كه به موجب آن آموزش جوامع محلي در ۲ منطقه توران و بافق براي حفاظت بهتر از يوز پلنگ خبرداد.

مدير عامل مترو تهران:
هنوز كمكي از دولت دريافت نكرده ايم
ايرنا: مديرعامل  شركت  راه  آهن  شهري  تهران  و حومه  (مترو) گفت : در سال  جاري ، هنوز كمكي  از دولت  دريافت  نكرده ايم .محسن  هاشمي افزود: ۵۰ميليارد ريال  براي  كمك  به  مترو تهران  در هيات  دولت  تصويب  شده  كه  با وجود گذشت  ۹ ماه  از سال جاري  هنوز دريافت  نكرده ايم .
وي با بيان  اينكه  كمك پيش بيني شده  از سوي  دولت  كه  در وزارت  كشور به  ثبت  رسيده ، ۱۷۰ ميليارد ريال براي  سال  جاري  است ، تأكيدكرد: اين  اعتبار درسازمان  مديريت  و برنامه ريزي ، ۷۰ ميليارد ريال  ثبت  شده  كه  تاكنون  هيچ  يك  از آنها تحقق  نيافته  است .
وي  با اشاره  به  وجود مشكلات  مالي  فراوان  در مترو، افزود: هم  اكنون  دربسياري  از بخش ها همچون  خريد واگن هاي  قطار با مشكل  مواجه  هستيم  كه  اين مهم  مانع  از خدمات رساني  مطلوب  و كافي  به  شهروندان  مي شود.

نگاه
010356.jpg
حميد بهرامي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |