يكشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۷ - Dec 18, 2005
احمدي نژاد در جمع اعضاي شوراي مركزي جمعيت ايثارگران:
دولت در برابر نقدها گوش شنوا خواهد داشت
010452.jpg
فارس: رئيس جمهوري گفت: دولت اصولگرا، اهتمام خود را بر حل مشكلات اقتصادي، عمراني، رفاهي و بيكاري جامعه قرار داده است و در برابر بهانه جويي ها بي اعتنا، اما در برابر نقدها و پرسش هاي جامعه سر تعظيم و گوش شنوا خواهد داشت.
محمود احمدي نژاد كه در جمع اعضاي شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي سخن مي گفت، با بيان اينكه نخبگان انقلاب بايد به دنبال اين باشند كه گفتمان عدالت و خدمت به مردم در اذهان عمومي جامعه به مفهوم عملياتي مبدل شود، اظهار داشت: اگر از ارائه مفهوم عملياتي از عدالت در اذهان عمومي غفلت نماييم ممكن است برخي بخواهند با برخي فضاسازي هاي كاذب، به نام عدالت، نظام سرمايه داري را اراده نمايند.
وي با اشاره به اين كه در گذشته تهديدات بسياري متوجه نيروهاي انقلاب بود، گفت: اكنون نيروهاي انقلاب در آزمون دشواري قرار گرفته اند و حركت درست در مسير آرمانهاي انقلاب، امام و رهبر معظم انقلاب انتظار همگاني است.
رئيس جمهور افزود: اكنون موج جديد و فراگيري در ميان  مردم ايجاد شده كه گفتمان عدالت، در رأس اين موج جديد و فراگير است.
وي اضافه كرد: موج عدالتخواهي، استكبار ستيزي و ظلم ستيزي، مرزهاي بين المللي را در برخواهد گرفت.
رئيس جمهور با اشاره به اهتمام دولت اصولگرا براي حل مشكلات مردم، از سفرهاي استاني دولت به مناطق محروم به عنوان گامي در اين راستا ياد كرد و اظهار داشت: اين سفر بر اساس ارزيابي هاي كارشناسي، يك تحول در عرصه  اداري و اجرايي كشور، تلقي مي شود.احمدي نژاد گفت: با اين وجود فعاليت و اقدامات دولت آنگونه كه بايد در رسانه ها به خوبي بازتاب نمي يابد و انتظار مي رود كه با توجه بيشتر رسانه ها، مردم اميدوارانه تر نسبت به آينده جامعه در صحنه حضور داشته باشند.
رئيس جمهور با اشاره به طرد برخي جريانات داخلي از سوي مردم تصريح كرد: برخي گروهها و جريانهاي داخلي كه انحراف انقلاب را با هماهنگي در دستور كار خود قرار داده بودند، امروز منزوي شده و عملكرد گذشته و فعلي آنها نشان مي دهد كه نه در گذشته و نه در حال حاضر هيچ حرف جديدي نداشته و نخواهند داشت و هر روز بيشتر رو به انحلال و فاصله گيري از مردم هستند.
احمدي نژاد در پايان با تقدير از تلاش هاي جمعيت ايثارگران در وحدت نيروهاي اصولگرا تأكيد كرد: بايد تلاش هاي جديدي انجام گيرد و با يك طراحي جديد، سازماندهي نويني جهت انسجام جريان نيروهاي انقلاب صورت گيرد.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به موج ضد صهيونيستي در جهان اسلام گفت: رژيم صهيونيستي امروز تهديدي براي كل منطقه خاورميانه است و لذا مسلمانان بايد هوشياري خود را در مقابل اين رژيم افزايش دهند.
در اين ملاقات حسين فدايي دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي و چند تن ديگر از اعضاي شوراي مركزي اين جمعيت ديدگاههاي خود را درباره وحدت اصولگرايان، كارآمدي بيش از پيش دولت نهم و... ابراز داشتند.
آنان در سخنان خود تأكيد كردند: حمايت از دولت را وظيفه عقلي و شرعي خود مي دانيم.

در بيانيه تازه اتحاديه اروپايي انعكاس يافت
تشديد مواضع اروپا در آستانه دور جديد مذاكرات هسته اي
گروه سياسي: در فاصله چند روز تا  شروع مذاكرات ايران و اروپا در خصوص مباحثات راهبردي و چگونگي همكاري هسته اي ايران و اروپا، جلسه وزراي خارجه اتحاديه اروپا با بيانيه اي پايان يافت كه به لحاظ ديپلماتيك لحني تند دارد. در قطعنامه پاياني اجلاس وزراي خارجه در بروكسل عنوان شد كه تمامي سخنان رئيس جمهوري ايران درباره رژيم صهيونيستي و انتقال صهيونيست ها «غيرقابل قبول» است و اين اجلاس اين سخنان را محكوم مي كند.
در بيانيه پاياني همچنين آورده شده است كه: «شوراي اتحاديه اروپا بدون هيچ گونه پاسخ جايگزين، سخنان رئيس جمهور احمد ي نژاد درباره نابودي رژيم صهيونيستي و رد كردن واقعه هولوكاست (يهودي كشي نازي ها) را محكوم مي كند.»
وزراي خارجه اتحاديه اروپا هم چنين مدعي شده اند كه «چنين سخناني در دنياي سياسي مدني امروز و گفت وگوهاي آن جايي ندارد.» اين در حالي است كه رئيس جمهوري ايران در سفر خود به استان سيستان و بلوچستان با تكرار مواضع قبلي خود، اعلام كرد كه تمدن مبتني بر دروغ و فريب را پوشالي مي داند و از آن ابراز تنفر كرد.
در بيانيه پاياني وزراي خارجه اتحاديه اروپا و در خصوص بحث مناقشه فلسطين از ايران خواسته شده كه «به يكي از طرفين بپيوندد و در خصوص راه حلي براي كسب اجماع بين المللي براي تشكيل دو دولت مستقل اسرائيل و فلسطين فعال شود.»
با توجه به اين كه به زودي مذاكرات ميان اتحاديه اروپا و ايران در خصوص برنامه هسته اي آغاز مي شود، وزراي خارجه اتحاديه اروپا هم چنين از ايران خواستند تا مذاكرات را جدي بگيرد و مدعي شدند كه: «راه حل ديپلماسي براي بحث پرونده هسته اي ايران براي هميشه باز نيست.»
اين درخواست در حالي مطرح مي شود كه وين پايتخت اتريش چهارشنبه هفته جاري ميزبان گفت وگوهاي ميان ايران و اتحاديه اروپا است. طرف اروپايي معتقد است كه اگر انعطافي از سوي ايران صورت نگيرد، مذاكرات پيشرفت مثبتي نخواهد داشت. در بيانيه پاياني هم چنين از ايران خواسته شده تا به روند اعتمادسازي بين دو طرف كمك كند. هم چنين روز گذشته سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در جلسه پرسش و پاسخ خود و در گفت وگو با خبرنگاران مدعي شد كه سخنان رياست جمهوري ايران تأثير منفي بر روابط آتي بين المللي ايران خواهد داشت. شان مك كورمك در پاسخ به پرسشي در خصوص اظهارات رئيس جمهوري ايران گفت: «اين سخنان پيشتر نيز محكوم شد و مورد قبول ما نيست ضمن اين كه فضاي بين المللي تحت تأثير اين صحبت ها قرار خواهد گرفت و در اجلاس بعدي شوراي حكام ايران با مشكل مواجه خواهد شد.»
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا حاضر نشد در خصوص بحث چرخه سوخت هسته اي ايران و اظهارات احمدي نژاد پاسخي ارائه دهد. در همين حال برخي منابع از كاخ سفيد خبر دادند كه آمريكا در حال رايزني براي حق چرخه سوخت ايران به شرط اين كه در خاك ايران نباشد، است. مركز اطلاعات اخبار اتحاديه اروپا در خبري كوتاه اعلام كرد كه البرادعي از مخالفان جدي انتقال چرخه سوخت ايران به كشوري ديگر است. دبير كل آژانس انرژي اتمي متذكر شده كه با خطر تروريسم و گروههايي چون القاعده، اداره چرخه سوخت در يك كشور ثالث كاري بسيار دشوار و خطرناك است و نمي توان بر روي اين چرخه نظارت كرد. وي به شكل غيررسمي پيشنهاد داده كه چرخه سوخت ايران در يك مكان مستقر شده و بازرسي هاي لازم روي آن صورت گيرد. در همين حال البرادعي خواهان آن شده كه روند گسترش چرخه هاي سوخت در دنيا متوقف شود.پيشتر سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي ايران در گفت وگو با خبرگزاري مهر تأكيد كرده بود كه ايران در پي حفظ غني سازي در خاك خود است و از اين حق خود عقب نمي نشيند.
در روزهايي كه اعضاي تيم مذاكره كننده هسته اي ايران در حال پي ريزي استراتژي مذاكرات هستند، اين پرسش مطرح مي شود كه دو طرف ايران و اروپا با چه انگيزه اي به سوي ميز مذاكرات مي روند. اروپا با اين پيشداوري مي آيد كه ايران چند گام اعتمادساز بردارد و بار ديگر فعاليت هاي خود را تعليق كند و به مذاكرات كار _ گروه ها ادامه دهد. در حالي كه ايران با تيم جديد خود اين استراتژي را مطرح مي كند كه اقدام اعتمادساز اين است كه ايران از اين پيشتر نرود و نه اين كه به عقب باز گردد. در همين حال اروپا با چند فشار داخلي روبه روست ضمن اين كه آمريكا نيز همين وضعيت را دارد. گروه هايي چون گروه بين المللي بحران در آمريكا و يا گروه مذاكرات بين المللي در اروپا اين بحث را مطرح كرده اند كه نخست بايد به ايران اطمينان امنيتي داد و دوم بايد منشاء خطر گسترش سلاح هسته اي يعني رژيم صهيونيستي را ساكت كرد. ايران در حال حاضر نيز از ابتكارات مذاكره هيچ نمي گويد و اروپا نيز ترجيح مي دهد كه اصل قضايا را در مذاكره بشنود و تصميم گيري كند. در همين حال آمريكا منتظر نتيجه مذاكرات خواهد ماند.

نامه اعتراض وزير خارجه ايران به كوفي عنان
درباره نقض حقوق بشر توسط آمريكا
ايرنا: نامه منوچهر متكي وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در اعتراض به نقض حقوق بشر توسط آمريكا در جهان و رشد پديده اسلام ستيزي در غرب، تسليم كوفي عنان دبيركل سازمان ملل شد.
نامه وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به دبيركل سازمان ملل در انتقاد از ايجاد بازداشتگاه هاي مخفي توسط آمريكا و اعمال شكنجه در اين بازداشتگاه ها و نيز رشد پديده اسلام ستيزي و آزار و اذيت مسلمانان در غرب تسليم وي شده است.
در اين نامه با اشاره به ايجاد بازداشتگاه هاي سري توسط آمريكا در برخي نقاط جهان از جمله در تعدادي از كشورهاي اروپائي، نسبت به اين  موضوع و نيز اعمال  شكنجه در اين بازداشتگاه ها انتقاد شده است.
همچنين در نامه مذكور به پديده رو به رشد اسلام ستيزي در غرب اشاره و از دبيركل سازمان ملل خواسته شده تا با تعيين نماينده اي ويژه به موارد نقض حقوق بشر توسط آمريكا از جمله مسائل مربوط به ايجاد بازداشتگاه هاي سري، استفاده از شكنجه در اين بازداشتگاه ها و نيز مسائل مربوط به زندان ابوغريب و بازداشتگاه گوانتانامو رسيدگي كند.
در نامه متكي به عنان كه توسط نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در نيويورك تسليم او شد،آمده است:گزارش هايي كه اين روزها درخصوص وجود بازداشتگاه هاي مخفي آمريكا از جمله در برخي كشورهاي اروپائي و استفاده از شكنجه در اين بازداشتگاه ها واصل شده و در راستاي ساير موارد نقض حقوق بشر در كشورهاي غربي مي باشد موجب نگراني شده است.
امروزه به بهانه مبارزه عليه تروريسم اساسي ترين موازين بين المللي حقوق بشر از جمله منع شكنجه بطور سيستماتيك و گسترده نقض مي شوند. اين اقدامات نقض فاحش مواد شش و هفت ميثاق حقوق سياسي و مدني محسوب مي شوند.
وجود دو بازداشتگاه ابوغريب و گوانتانامو اكنون به نماد بي اعتنايي دولت آمريكا به حقوق بشر تبديل شده اند. هم اكنون صدها نفر از مليت هاي مختلف در بازداشتگاه گوانتانامو در شرايط غيرانساني نگهداري مي شوند و متاسفانه دولت آمريكا از دسترسي گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل به اين بازداشتگاه براي انجام تحقيقات ممانعت بعمل مي آورد.
همچنين، جنابعالي از اقداماتي كه اكنون عليه مسلمانان و اقليت ها در كشورهاي غربي انجام مي گيرد مطلع هستيد. اين اقدامات شامل توهين به اسلام و مقدسات مسلمانان، حمله به مساجد، بازداشت هاي خودسرانه طولاني مدت و اخراج غيرقانوني افراد مي باشد.
اجلاس اخير سران سازمان كنفرانس اسلامي در بيانيه پاياني خود قوياً رشد فزاينده پديده اسلام ستيزي در جهان را به عنوان يكي از اشكال نژادپرستي و تبعيض محكوم نموده است.
پايان بخشيدن به اين اقدامات نيازمند دخالت جنابعالي و ارگان هاي حقوق بشري سازمان ملل است. اينجانب از جنابعالي مصرانه درخواست مي كنم تا نسبت به بررسي اتهامات مطروحه عليه دولت آمريكا درخصوص اعمال شكنجه و داير نمودن بازداشتگاه هاي مخفي در كشورهاي ديگر از طريق تعيين يك نماينده ويژه و همچنين اطلاع نتايج اين بررسي به افكار عمومي جهان اقدام لازم را معمول نماييد.

ارزيابي مثبت حداد عادل از سفر به روسيه
ايرنا: حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي كه به دعوت روساي مجالس دو كشور روسيه و بلاروس به اين كشورها سفر كرده بود بامداد ديروز به اتفاق هيات همراه، وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. وي در بدو ورود و در جمع خبرنگاران گفت: در سفر پنج روزه اي به روسيه و بلاروس، در زمينه مسائل بين المللي، منطقه اي و خصوصاً روابط اقتصادي و همكاري هاي دو جانبه با مسئولان دو كشور مذاكره و گفت و گو شد. رئيس مجلس شوراي اسلامي دست آوردهاي اين سفرها را ارزنده خواند و گفت: در مدت سفر از پايتخت جمهوري مسلمان نشين تاتارستان ديدن و با مقام هاي اين جمهوري نيز درخصوص مسائل مورد علاقه بحث و تبادل نظر شد.
حداد عادل گفت: از برخي مراكز صنعتي همانند كارخانه تراكتورسازي روسيه سفيد (بلاروس) بازديد و آنها نيز علاقه مندي خود را براي توليد و فروش اين نوع محصول به ايران اظهار داشتند.
وي گفت: مذاكراتي با مقام هاي روسيه سفيد براي خط توليد خودرو سمند در ابن كشور صورت گرفت كه مقدمات اين طرح به مرحله نهايي نزديك و در هفتمين كميسيون مشتركي كه بزودي برگزار مي شود به امضا خواهد رسيد.
به گفته وي قرار است رئيس جمهوري روسيه سفيد خرداد ماه سال آينده به ايران سفر كند.

پيش نويس لايحه تبيين اختيارات
وزير دادگستري به قوه قضاييه ارسال شد
ايسنا: معاون پارلماني وزير دادگستري، از تهيه پيش نويس لايحه تبيين اختيارات وزير دادگستري با دوازده ماده و ارسال آن به قوه قضاييه خبر داد.
عبدالعلي ميركوهي اظهار داشت: مهم ترين محور اين لايحه كه پس از اظهارنظر قوه قضاييه به دولت و مجلس ارسال مي شود، مربوط به حدود صلاحيت وزير دادگستري است زيرا بر اساس قانون تنها وزارتخانه اي كه مسئوليت كليه مسائل مربوط به روابط قوه قضاييه با ساير قوا را برعهده دارد، همين وزارتخانه است.
ميركوهي يادآور شد: بر اساس اين پيش نويس اموري كه وزير دادگستري مي تواند براي ايجاد تعامل موثر و سازنده بين قوا در نظر گيرد در دوازده ماده مطرح شده است.
معاون پارلماني وزير دادگستري، ارتباط قضايي با ساير كشورها را از ديگر موارد مطرح شده در اين پيش نويس عنوان كرد و گفت: اين پيش نويس و لايحه اگر در مجلس تصويب شود تعامل ميان قوا بهتر خواهد شد.
وي، درباره رايزني هاي وزارت دادگستري با مجلس براي تصويب لايحه تشكيل پليس قضايي، اظهار داشت: كميسيون قضايي هنوز نظر خود را درمورد اين لايحه ارايه نكرده است. منتظر طرح اين لايحه در صحن علني مجلس هستيم.
معاون پارلماني وزير دادگستري، در ادامه اعلام كرد: طي هفته جاري مجلس بحث اصلاح صلاحيت شعب تشخيص ديوان عالي كشور را در دستور كار خود قرار داده است كه بر اساس آن صلاحيت شعب تشخيص را كمتر مي كند.

شوراي  سياستگزاري  ائمه  جمعه توهين 
به  مرجعيت شيعه  در عراق  را محكوم  كرد
ايرنا : سيد رضا تقوي  رئيس  شوراي  سياستگزاري  ائمه  جمعه  با صدور بيانيه اي  درواكنش  به  برنامه   تلويزيوني  شبكه الجزيره  قطر، توهين  به  ساحت  قدسي  مرجعيت شيعه  در عراق  را محكوم  كرد. در برنامه  الاتجاه المعاكس  كه  از شبكه  تلويزيوني الجزيره  قطر پخش  شد، توسط فردي  نامشخص  به  مرجعيت  مقدس  در نجف  اشرف  اهانت  شده  بود. بيانيه  مي افزايد: عراق  بايد هوشيارانه  سرنوشت  آينده  خود را به  گونه اي رقم  بزند كه  نه  ديكتاتورهايي  همانند صدام  خون  آشام  بر آنها حاكميت  كند ونه  اشغالگران  جهانخوار هر صبح  و شام  به  آنها چنگ  و دندان  نشان  دهند و نه مزدوري بي اراده  و اختيار زمام  امور را به  دست  گيرد.

وزير كشور:
غرب درباره اظهارات احمدي نژاد دچار سوءتفاهم است
ايسنا: وزير كشور جمهوري اسلامي ايران درباره اظهارات ضدصهيونيستي اخير رئيس جمهور كشورمان اعلام كرد كه غرب درباره اين اظهارات دچار سوءتفاهم شده است. مصطفي پورمحمدي، وزير كشور جمهوري اسلامي ايران در آتن به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: احمدي نژاد مي خواسته بگويد كه اگر ديگران به جامعه يهودي آسيب رسانده اند و مشكلاتي را براي جامعه يهودي ايجاد كرده اند، آنها خودشان بايد هزينه اين كار را بپردازند. مردمي مانند مردم فلسطين يا ساير ملت ها نبايد اين بها را بپردازند. پورمحمدي هم چنين اظهار داشت: در واقع اين مورد بد تعبير شده است. احمدي نژاد منظورش پيش كشيدن اين مساله نبوده است.

رئيس جمهور امروز در دانشگاه تربيت مدرس
سخنراني مي كند
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در سالروز شهادت شهيد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه امروز در دانشگاه تربيت مدرس سخنراني خواهد كرد. اين اولين حضور احمدي نژاد پس از تصدي رياست جمهوري در يكي از دانشگاه هاي بزرگ تهران است. رئيس جمهور قرار بود ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه امير كبير تهران سخنراني كند كه به علت سفر وي به عربستان براي شركت در اجلاس فوق العاده سران كشورهاي اسلامي، برنامه حضور وي در اين دانشگاه برگزار نشد.

سخنگوي دولت: كشف حقيقت نيازمند استيضاح نيست
ايرنا: سخنگوي  دولت  با اشاره  به  اقدام  جمعي  از نمايندگان  مجلس  براي  استيضاح وزير دفاع ، به  دنبال  وقوع  سانحه  هوايي  و شهيد شدن  جمعي  از خبرنگاران  ونيروهاي  ارتش ، گفت : اين  مساله  اقتضاي  خود را دارد كه  به  استيضاح  نياز ندارد، بلكه  بايد دنبال  كشف  واقعيت  بود. غلامحسين  الهام  افزود: استيضاح  وقتي است  كه  احساس  شود كسي  وظيفه  خود را انجام  نداده  است . وي  خاطرنشان  كرد: مجلس  دنبال  كشف  حقيقت  است  و دولت  نيز دنبال  همين  مهم است  و كشف  حقيقت  نيازمند استيضاح  نيست . سخنگوي  دولت  درخصوص  تصويب  قانون  ممنوعيت  دو شغله  بودن  اعضاي  شوراي شهرها و روستاها، گفت : بايد قانون  به  دولت  برسد و دولت  نيز دقيقاً طبق  قانون عمل  خواهد كرد. الهام  با اشاره  به  دلايل  سفرهاي  استاني  رئيس  جمهوري ، گفت : من  باور دارم رئيس  جمهوري به  مردم  عشق  مي ورزد و از تمام  وجود مردم  را دوست  دارد و دوست دارد با مردم  تماس  نزديك  داشته  باشد تا انرژي  مردمي بگيرد. سخنگوي  دولت  با تأكيد بر اينكه اين  سفرها نگاه  مردم  به  رئيس  جمهوري  را تغيير خواهد داد، گفت : هنر رسانه  اين  است  كه  بتواند واقعيت  را به  همان  شكل زيباي  خود منعكس  كند. وي  باتأكيد بر كاركرد رسانه براي  اثربخشي  فعاليت هاي  دولت ، اظهار داشت :مطبوعات  در اين  زمينه  مي توانند اثر واقعي  شيوه  و رويه  احمدي  نژاد را درزندگي  مردم  به  تصوير بكشند و برخي  غبارهايي  را كه مي خواهد مشكل  ايجاد كند، رفع  كنند. الهام  باتأكيد بر اينكه  مطبوعات  مي توانند عملكرد دولت  را شفاف  و آشكاركنند، گفت : اگر مطبوعات  بي آلايش  و بدون  هيچ  قصد و غرض ، صفاي  مردم  و محبت آنها به  رئيس  جمهوري  را منعكس  كنند، اين  مساله  اثر خوبي  به  دنبال  خواهدداشت . وي  درخصوص  سفر بدون  اطلاع  رئيس  جمهوري  به  مناطقي  از استان ها كه  به آن  استان  سفر مي كند و عدم  پوشش  خبري  اين  مساله ، گفت : صحنه هاي  تلخي  در اين سفرها ديده مي شود. هر كس  در عرصه  حكومت  است  نبايد نسبت  به  آنچه  كه  پنهان از ديد ديگران  و مطبوعات  است ، بي تفاوت  باشد. بايد ناديده ها را با ديدكاري  و تكليفي  مشاهده  كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |