سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۹ - Dec 20, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
كسي كه براي برآوردن حاجت برادر مؤمن خود كوشش كند مانند اين است كه نه هزار سال خدا را عبادت كرده باشد در حالي كه روزها را به روزه داري و شب را به شب زنده داري بگذراند.
بحارالانوار / ج ،۷۱ ص ۳۰۲
امروز با حافظ
احوال گل به بلبل دستان سرا بگو
اي پيك راستان خبر سرو ما بگو
با اين گدا حكايت آن پادشا بگو
بر اين فقير نامه آن محتشم بخوان
رضاداد جزئيات بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر را اعلام كرد
۴۲ كشور جهان با ۳۴۹ فيلم
متقاضي شركت در جشنواره فجر هستند
010632.jpg
گروه ادب و هنر: عليرضا رضاداد دبير بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر در جمع خبرنگاران چگونگي برگزاري اين دوره جشنواره را اعلام كرد.
رضاداد در آغاز با اشاره به اهداف جشنواره گفت بيش از ۲۶۵ فيلم بلند و ۸۴ فيلم كوتاه از ۴۲ كشور جهان متقاضي بخش مسابقه بين المللي جشنواره فيلم هستند كه در اين ميان ۲۲ كشور از اروپا، ۱۳ كشور از آسيا، ۴ كشور از قاره آمريكا، ۲ كشور از آفريقا و يك كشور از اقيانوسيه حضور دارند.
دبير جشنواره گفت: مراسم افتتاحيه جشنواره ۲۹ دي ماه همزمان با عيد غدير در تالار وزارت كشور برگزار مي شود. در اين مراسم از خسرو سينايي، گلاب آدينه و مجيد انتظامي تجليل خواهد شد. مراسم اختتاميه بخش بين المللي ۸ بهمن و مسابقه سينماي ايران ۹ بهمن ماه با معرفي برگزيدگان برگزار خواهد شد.
وي افزود: امسال ۱۰۱ فيلم بلند سينمايي از ايران برگ تقاضاي شركت در جشنواره را ارسال كردند كه ۲۰ تا ۲۲ فيلم براي بخش مسابقه انتخاب خواهد شد و ۱۳ فيلم نيز در بخش ميهمان به نمايش در مي آيند.
سيروس الوند، همايون اسعديان، مجيد رضا بالا، حسين زند باف، محمد ابراهيم صلواتي فر، مجتبي مشيري، حسين كرمي، مجيد قاري زاده و محمد حسين نيرومند انتخاب فيلم هاي جشنواره را بر عهده دارند.
رضاداد ضمن منحصر به فرد خواندن اين رويداد به بخش هاي رقابتي آن اشاره كرد و گفت: بخش بين المللي جشنواره فيلم فجر با توجه به شكل گيري زيرمجموعه هايي چون مسابقه سينماي آسيا، مسابقه سينماي معناگرا، توسعه مطلوبي يافته و از ظرفيت مناسبي براي برگزاري به صورت مستقل برخوردار شده است اما با توجه به محدوديت  امكانات، برگزاري آن به صورت مستقل هنوز وجود ندارد.
وي افزود: سينماي معنا گرا به عنوان يك رويداد در جشنواره فيلم فجر مطرح مي شود و ژانرهاي مختلفي را در بر مي گيرد اما هدف ما در اين سينما اين است كه به گوهر ناب سينماي ديني نزديك شويم و با عبور از دامنه در قله اين سينما به سينماي ارزشي و فاخر با رويكرد ديني برسيم.
دبير جشنواره گفت: سينماهاي فلسطين، بهمن، پايتخت، فرهنگ، سپيده، عصر جديد، آستارا و صحرا ميزبان مخاطبان جشنواره خواهند بود. پيش فروش بليت ها از ۲۰ دي در سينماهاي مذكور با قيمت شناور ۱۰ هزار، ۲۰ هزار و بيش از ۲۰ هزار ريال آغاز مي شود و نوبت نمايش صبح سينما در قالب زنگ سينما به كودكان و دانش آموزان اختصاص دارد.
امسال برپايي همزمان جشنواره،  فيلم فجر در ساير استان ها در برنامه سازمان جشنواره گنجانده نشده و برگزاري همزمان جشنواره در شهرستان ها منتفي است.

احمد دهقان:
هوچي گران عرصه نقد ادبيات دفاع مقدس
مستأجرند نه صاحبخانه
احمد دهقان، نويسنده، در گفت وگويي با خبرگزاري فارس به موضوع دفاع مقدس و ادبيات مربوط به آن پرداخت.
وي در بخشي از اين گفت وگو منتقدان حوزه ادبيات دفاع مقدس را به سه گروه تقسيم مي كند كه هر يك ويژگي هاي خاص خود را دارند.
دهقان دراين باره مي گويد: يكي از اين گروه هاي منتقد كه متاسفانه بيش از ديگران هم ديده مي شوند، هوچي گران ادبي هستند. اينها افرادي هستند كه كمتر در حوزه ادبيات بوده اند و يا اصلا نبوده اند و براي كسب منافعي به اين حوزه آمده اند.
وي با بيان اين مطلب كه اين افراد اغلب يك شغله هم نيستند، ادامه داد: متاسفانه اين افراد هوچي تنها يكي از شغل هايشان ادبيات است. اينها در اين عرصه مستاجرند و صاحبخانه نيستند و قصدشان از حضور در اين خانه تنها برداشت توشه اي است. البته بايد دانست كه اين هوچي گرها در تمام عرصه هاي كشور عزيز ما وجود دارند، در ادبيات ما از ابتدا تا انتها وجود داشته اند. همين ها بودند كه يك روز جلال آل احمد را تكفير   كردند، يك روز محمدرضا بايرامي را تكفير كردند و يك روز هم ديگران را. اينها يكي از مشخصه هايشان، جنبه اخلاقي نداشتن گفته هايشان و به سرعت تكفير كردن است. به اينها نبايد توجه داشت. اينها وجود داشته و خواهند داشت.
دهقان در ادامه به دو گروه ديگر از منتقدان ادبيات دفاع مقدس اشاره كرد و يادآور شد: گروهي هم هستند كه كاملا دلسوز ادبيات جنگ هستند و حتي ممكن است كه دلسوزي زياد آنها موجب شود كه بعضي از چيزها را هم به اشتباه بگويند. اينها دلسوز اين حوزه اند و هميشه بايد با احترام از آنها ياد كرد و سخنان دلسوزانه آنها را گوش داد.
وي ادامه داد: گروه ديگر از منتقدان ادبي كساني هستند كه كمتر به حواشي و داد و بيداد مي پردازند و تنها خود اثر و نوع و نحوه نگارش داستاني براي آنها مهم است. من تصورم بر اين است كه آن نامه آقاي سيد مهدي شجاعي و يا صحبت هاي آقاي اميرخاني با جنبه ادبي همراه بوده و نگاهشان آنها را جزو منتقدان دسته دوم قرار مي دهد. اينها با نگاه ادبي داستان را خوانده اند و با همان نگاه هم اظهار نظر كرده اند.

ميزگرد بررسي جايگاه رئاليسم در نقاشي معاصر ايران
ميزگرد بررسي جايگاه رئاليسم در نقاشي معاصر ايران ۳۰ دي رأس ساعت ۱۷ در فرهنگسراي نياوران برپا مي شود.
اين ميزگرد با حضور نقاشان و صاحب نظران عرصه هنرهاي تجسمي و با گزارش دكتر عليرضا نوروزي طلب دبير نمايشگاه نامي پتگر در خصوص رئاليسم و جايگاه آن در نقاشي معاصر ايران آغاز مي شود و سپس از استاد زنده ياد جعفر پتگر تجليل به عمل خواهد آمد. اجراي موسيقي توسط مجيد كياني و درويش رضا منظمي بخش ديگر اين همايش خواهد بود.
منوچهر معتبر، نامي پتگر، دكتر اصغر كفشچيان  مقدم، نيما پتگر، كاظم چليپا و احمد وكيلي در اين ميزگرد حضور دارند.

خاطرات خوانندگان كيهان بچه ها منتشر مي شود
مجله كيهان بچه ها به مناسبت پنجاهمين سالگرد انتشار خود درصدد انتشار ويژه نامه اي از خاطرات خوانندگان اين نشريه است. در اطلاعيه اي كه از سوي كيهان بچه ها منتشر شده است مي خوانيم: خاطره ها، حاصل هستي انسان است و سويه ماناي آن؛ خاطره ها يادآور تلخ و شيرين زندگي و روايت عبور انسان از جاده هاي پر فراز و نشيب حيات است؛ و خاطره ها، اگرچه اندوخته خصوصي آدميان است اما عرصه جنبه هاي مؤثر و مفيد آن به نسل هاي آينده در حوالي مسئوليت هاي بديهي انساني جاي دارد.
در ادامه اين اطلاعيه با اشاره به پنجاهمين سالگرد انتشار كيهان بچه ها آمده است: مجله كيهان بچه ها، پنجم دي ماه امسال (۱۳۸۴) از پرچين پنجاه سالگي عبور كرده و نيم قرن انتشار خود را پشت سر خواهد گذاشت. اين اطلاعيه مي افزايد: در آستانه چنين اتفاق فرخنده اي، از خوانندگان قديمي اين مجله درخواست مي شود تا خاطرات و ديدگاه هاي خود را در ارتباط با كيهان بچه ها جهت چاپ در اين مجله و سهيم كردن نسل امروز خوانندگان كيهان بچه ها با خاطرات خوانندگان قديمي آن به نشاني هميشگي ارسال كنند: تهران، خيابان فردوسي، كوچه شهيد شاهچراغي، مؤسسه كيهان، كيهان بچه ها، بخش خاطرات.

نشست هاي تخصصي نشانه شناسي هنر برگزار مي شود
گروه ادب و هنر: سلسله نشست هاي تخصصي نشانه شناسي هنر، با حضور دكتر فرزان سجودي از هفته اول دي ماه در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
اين نشست ها به مدت يك فصل از آغاز فصل زمستان تا پايان آن، شنبه هاي هر هفته از ساعت ۱۶ الي ۱۸ در تالار كنفرانس خانه هنرمندان ايران برپا خواهد شد. علاقمندان مي توانند براي ثبت نام در اين نشست ها تا پايان آذرماه با شماره تلفن هاي ۸۸۸۴۶۴۷۰ يا ۰۹۱۲۲۹۴۶۶۰۲ تماس بگيرند.

سفر هفت عضو انجمن قلم ايران به آنكارا
مهر :با پيگيري هيات مديره انجمن قلم ايران در توافقي ميان شوراي گسترش زبان فارسي و رايزني فرهنگي ايران در آنكارا و انجمن قلم ايران ، هفت تن از اعضاي انجمن براي نشست هاي دو ماهانه زبان آموزان فارسي در آنكارا به تركيه سفر مي كنند. كتابهاي عمورستم ، كوه مرا صدا زد ، فرزندان ايرانيم ، آنجا كه خانه ام نيست ، سفرنامه بوي گل ، آوازهاي پينه بسته و بخش يك به همراه نويسندگانشان محمد ميركياني، محمدرضا بايرامي، محمدرضا سرشار، داوود اميريان، شهرام شفيعي، پدرام پاك آيين و مهري ماهوتي به ادبيات تركيه فرصت مي دهند تا با ادبيات معاصر كودك و نوجوان ايراني آشنا شود.
اين سفرها قرار است از سال آينده ميلادي با برنامه ريزي شوراي گسترش زبان فارسي و مساعدت رايزني ايران در آنكارا آغاز شود.
انجمن قلم ايران اظهار اميدواري كرده است كه با شروع اين چنين فعاليت هاي صنفي در ساير كشورها، در معرفي ادبيات معاصر ايران به جهان ، سهمي درخور داشته باشد.

نقد و بررسي آثار نقاشان طبيعت گرا
نقد و بررسي ۱۱ نمايشگاه موجود در مؤسسه فرهنگي هنري صبا با عنوان طبيعت در هنر شرق يكي ديگر از برنامه  هاي پژوهشي اين نمايشگاه است.
در اين نشست كه امروز رأس ساعت۱۷ در سالن سينما تك اين مؤسسه برگزار خواهد شد، هنرمنداني چون پرويز كلانتري، جلال شباهنگي، محمدابراهيم جعفري و حبيب الله آيت اللهي با نگاهي ويژه، آثار اين نمايشگاه را مورد بررسي قرار خواهند داد.همچنين مجموعه اي از آثار هنرمندان معاصر چين و ژاپن شامل ۷۰ اثر تا ۱۵ دي در مجموعه فرهنگي هنري صبا به نمايش درمي آيد.
مجموعه فوق شامل آثاري است متعلق به مؤسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره) كه توسط هنرمندان چين و ژاپن به اين مؤسسه امانت داده شده است و مابقي متعلق به مجموعه شخصي دكتر كاروني و خانم سلحشور است.

نگاه
بالاخره پروژه ها متوقف شده يا نه؟
محمد اميري
عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما با اشاره به اين موضوع كه هيچ پروژه اي در صدا و سيما متوقف نشده است از اختصاص اعتباري معادل۱۱ ميليارد تومان براي ادامه پروژه هاي تاريخي و الف ويژه در صدا و سيما خبر داد.
با وجود اعتبار بالايي كه سريال هاي تلويزيوني و در اصطلاح «الف ويژه» به خود اختصاص مي دهند تاكنون هيچ كدام از پروژه هاي صدا و سيما متوقف نشده است، رئيس سازمان صدا و سيما زماني اين گفته ها را مطرح مي كند كه تاكنون فيلمبرداري سريال «مختارنامه» چند بار به دلايل عدم پرداخت اعتبار مالي از سوي صدا و سيما، بيماري كارگردان، مشاركت كارگردان در ساخت برنامه هاي تبليغاتي انتخابات رياست جمهوري و آماده سازي دكورهاي زندان و دارالعماره متوقف شده است، همچنين پروژه تاريخي _ مذهبي «حضرت يوسف(ع)» نيز با مشكلاتي از قبيل عدم پرداخت اعتبار مالي پروژه در زمان مقرر و آماده سازي دكورهاي رود نيل و قصر فرعون دچار وقفه شده بود. با گذشت ۲۷ ماه از زمان توليد «مختارنامه» ، مسئول روابط عمومي اين مجموعه تلويزيوني عنوان كرده است كه قريب ۶۰ درصد از پروژه ۱۵۰۰ دقيقه اي به اتمام رسيده است.
بنابراين باتوجه به شرايط كار و برنامه ريزي لازم براي فيلمبرداري نبردهاي اصلي مختارنامه در شوشتر انتظار نمي رود كه اين برنامه تلويزيوني در مرداد ماه سال ۸۵ به اتمام برسد. عليرغم گذشت ۱۹ ماه از فيلمبرداري حضرت يوسف(ع)، ميرفخرايي، طراح صحنه و لباس پروژه گفته بود كه حدود ۸ ماه براي ساخت دكورهاي رود نيل و قصر فرعون فرصت لازم است. اميد است كه كار ساخت دكورهاي عظيم اين مجموعه در بهمن ماه سال جاري به اتمام برسد تا دست اندركاران پروژه ياد شده بتوانند نسبت به فيلمبرداري مراحل باقي مانده اقدام نمايند.
البته رئيس سازمان صدا و سيما در مورد پروژه هاي طولاني مي افزايد: معمولاً رسم سازمان صدا و سيما به گونه اي بوده است كه متمم هايي به قرارداد اين پروژه ها ازجمله تورم و نيازهاي ديگر افزوده شود.گذشته از قواعد و عرف موجود در سازمان صدا و سيما، مي توان گفت: برنامه ريزي مناسب و كارشناسي در انتخاب تهيه كننده، كارگردان و ساير عوامل سازنده مي تواند به نحوي از افزايش هزينه هاي پيش بيني نشده اين نوع پروژه ها ي ملي بكاهد.

اصل مطلب
در علم ژنتيك و تأثير وراثت فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
ثروت و فقر و بخت و زور و ادب
ربط دارد مسلماً به نسب
حكمت و دانش خردمندان
منتقل مي شود به فرزندان
همچناني كه هوش دولتمند
هست از آغاز نطفه، در فرزند
مي شود بچه خسيس، خسيس
مي شود بچه رئيس، رئيس
نتوان چيد از چنار، خيار
ندهد بوته خيار، انار
خوي اجداد ما، چه زشت چه نيك
منتقل مي شود به ما ژنتيك
آن  كه محكوم بي كياستي است
طفلكي مشكلش وراثتي است
نسل «اسپايس گرلز» يا «بكهام»
از همان بچگي است شهره عام
و آن گدازاده، كاسه ليس شود
گرچه ارباب يا رئيس شود
آدم بي ثبات بي تدبير
نشود با« صدور حكم» مدير
مرد فرماندهي كه وامانده است
گرچه وامانده است، فرمانده است
وقت پيري، هنوز شير بود
«شير، شير است اگرچه پير بود»
«عاقبت گرگ زاده گرگ شود
گرچه با آدمي بزرگ شود»
پسرم، اين گليم بخت خفن
به شما ارث مي رسد از من!
پدرم هم گرفته از پدرش
تا نهد توي بقچه پسرش
چه كنم، شرمسار تقديرم
من خودم هم بدون تقصيرم!

بزرگداشت محمد قهرمان در دانشگاه فردوسي مشهد
مهر: مراسم نكوداشت محمد قهرمان - شاعر پيشكسوت معاصر ، با حضور محققان و شعراي بنام كشور در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار مي شود.
دكتر جعفر ياحقي گفت : اين مراسم بزرگداشت ، امروز سه شنبه ۲۹ آذر در تالار كانون هاي فرهنگي- هنري دانشگاه فردوسي مشهد برگزار خواهد شد.
استاد دانشگاه فردوسي مشهد درباره مهمانان اين مراسم گفت: برخي از محققان، شاعران و نزديكان محمد قهرمان از جمله دكتر محمد رضا شفيعي كدكني، دكتر محمود فتوحي، امير بانو كريمي، محمدرضا خسروي و... در اين همايش شركت خواهند داشت و به بررسي جنبه هاي تحقيقي _ پژوهشي و شعري استاد قهرمان خواهند پرداخت.وي افزود: در اين مراسم خانم اميربانو كريمي فرزند اميري فيروزكوهي در مورد سبك هندي سخن خواهد گفت ، محمود فتوحي در باب غزل و دكتر راشد محصل در زمينه پيشينه محلي سرايي بحث خواهند كرد ، محمد رضا خسروي نيز در حيطه شعر محلي قهرمان سخن خواهد گفت .

بهارستان
بخل در سهم ديگران
يكي از توانگران كه براي گروهي از درويشان مقرري تعيين كرده بود و همه ساله به آنان مي پرداخت، آن را بسيار دانست و به دبير خويش گفت نپردازد. به خواب چنان ديد كه اموال و خواسته بسياري در خانه اوست كه گروهي آن را از زمين به آسمان مي برند و او بي تابي مي كند و مي گويد: پروردگارا اين روزي من است، روزي من! به او گفته شد: اينها را به تو داده بوديم كه همان گونه مصرف كني و چون آن را قطع كردي، از تو برداشتيم و براي ديگري قرار داديم. چون شب را به صبح آورد، دبير خود را فرمان داد كه همه آن مقرري ها را همچنان كه مي پرداخته، بپردازد.
شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد ترجمه و تحشيه / دكتر محمود مهدوي دامغاني

مرتضي اميري اسفندقه:
رسالت مهم ادبيات به رخ كشيدن زيبايي هاي دين است
ايسنا: مسئوليت مهم ادبيات در هر حوزه اي، به رخ كشيدن زيبايي هاست و اين مسئولت در حوزه زيبايي هاي دين، بيشتر است.مرتضي اميري اسفندقه - شاعر و پژوهشگر- با بيان اين مطلب افزود: به تعبير دكتر شفيعي كدكني، عرفان برخورد هنري با دين است.حالا اگر اين تعبير را در حوزه ادبيات گسترش دهيم، به اين نتيجه مي رسيم كه برخورد هنري ادبيات با دين، در برابر چشم قرار دادن زيبايي هاي دين است.
سراينده مجموعه شعر «بازوان مولايي» در ادامه گفت: البته من معتقدم كه اصول، امهات، مباني و معاني دين في نفسه زيبا هستند و اصلا احتياجي به نشان دادن زيبايي هاي آن نيست.منتها كار ادبيات، غبارروبي از اين تابلوي زيباست كه مدت هاست بر آن گرد و غبار نشسته است.وي يادآور شد: اگر قرار باشد كه ادبيات امروز در حوزه زيبايي شناسي دين، موفق و كارآمد باشد، بايد بي تعصب و تكلف و خالي از هر گونه تعريف و تعارف، به سراغ متون برود و نه افراد.

برگي از تاريخ
حمله روس ها به تبريز و گيلان
پس از اولتيماتوم روسيه به دولت ايران براي اخراج مورگان شوستر، كارشناس اقتصادي آمريكايي در ايران، دولت ايران اين اولتيماتوم را در ۲۸ آذر ۱۲۹۰ ش پذيرفت. اما پذيرش ذلت بار اولتيماتوم روس ها كه به اميد پايان يافتن زياده خواهي ها و بهانه گيري هاي دولت روسيه انجام گرفت، نه تنها مشكلي را حل نكرد، بلكه دامنه تجاوزات آنها را گسترش داد. در اين ميان، شهر تبريز كه به علت مقاومت دليرانه در برابر عناصر وابسته به روس ها ازجمله محمدعلي شاه بيش از ديگر شهرها مورد خشم روس ها بود، در سحرگاه اين روز برابر با ۲۹ ذي حجه ۱۳۲۹ ق، آماج حملات قزاق هاي روس قرار گرفت. روس ها به بهانه بي احترامي پاسبان نظميه تبريز به مأمور روسي، كشتار مردم شهر را آغاز نمودند و نقاط حساس شهر را به تصرف خود درآوردند. سپس به تاراج اموال مردم و قتل آنان پرداخته و هرگونه مقاومتي را با تفنگ پاسخ دادند. روس ها در روزهاي بعد اين جنايات خود را ادامه داده و در دهم دي ماه آن سال برابر با عاشوراي ۱۳۳۰ق، ثقه الاسلام تبريزي، عالم بزرگ شهر را به دار زدند. همزمان با تبريز، روس ها به گيلان نيز يورش بردند و جنايات مشابهي را رقم زدند.

نخستين جشنواره بين المللي هنر محيطي در ايران
نخستين فستيوال بين المللي هنر محيطي در ايران برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا اين جشنواره از سوي مركز بين المللي پارادايز طراحي و تدارك ديده شده است و خرداد ماه سال آينده در ۶۵ كيلومتري تهران - پلور - برگزار مي شود. فستيوال يادشده به آثار عكس، فيلم هاي مستند با موضوع طبيعت، اينستاليشن، نمايش و ويديوآرت اختصاص دارد. بررسي پرونده و سابقه  كاري هنرمند ملاك حضور و دعوت او در اين فستيوال است. احمد نادعليان هنرمند و مدرس دانشگاه تهران باني برگزاري فستيوال «Land -Art» است. او ساختمان كوچكي در ميان تنگه و دره هاي اطراف رودخانه  پلور بنا و آن  را اقامتگاه جهاني هنرمندان كرده است.
تكريم و احترام محيط طبيعي، ايجاد صلح و هماهنگي ميان بشر و طبيعت، تأثيرپذيري از هنر باستاني و عاميانه و نيز استفاده از آنها براي ايجاد هنر معاصر، توجه به آسيب پذيري انسان در بلاهاي طبيعي و انساني، فراهم آوردن بستري براي هنرمندان محيط زيست در جهت همكاري توسعه عقايد و ديدگاه هاي مشترك و حتي متفاوت براي خلق آثار هنري از جمله اهداف اين فستيوال است.
ضروري است هنرمندان نمونه  آثار - سه نمونه - و پرونده كاري شان را تا پيش از نيمه مارس -۲۴ اسفند ۸۴ - به دبيرخانه فستيوال بفرستند. ارسال شرح و توضيح دست كم در يك صفحه از آنچه كه مورد نظر هنرمند براي شركت در اين فستيوال است ضروري است.
به آثار برگزيده اين فستيوال ديپلم افتخار مسابقه و هدايايي اهدا مي شود. برخي از آثار در وب سايت پارادايز قرار خواهد گرفت. آ نها نيز ديپلم افتخار كسب خواهند كرد.

كنسرت گروه گلبانگ در تالار وحدت
گروه ادب و هنر: گروه موسيقي سنتي گلبانگ به سرپرستي و آهنگسازي بهناز ذاكري و خوانندگي عليرضا شاه محمدي در ساعت ۲۱ روزهاي ۱ و ۲ دي در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازند.
گروه گلبانگ از جمله گروههاي باسابقه موسيقي سنتي است كه سرپرست آن سالها در گروه استاد پايور سنتور مي نواخت.

دكتر كالاماكيس انديشمند يوناني در تهران
دكتر دينوسيوس كالاماكيس - انديشمند يوناني - هفته آينده به تهران مي آيد و در همايش بين المللي زيبايي شناسي دين درباره هنر بيزانس به سخنراني مي پردازد.
دكتر دينوسيوس كالاماكيس كه در كتابخانه هاي فرانسه، انگلستان، بروكسل، يونان و... با بررسي نسخ خطي به تحقيق پرداخته، ده ها مقاله و كتاب را در كارنامه خود دارد.واژه هاي شعر گرگوري نازيانوس ( ۱۹۷۸) سرودهاي مذهبي ( ۱۹۹۴) واژه نامه گرگوري نازمايوس و كارميناي مقدس (۱۹۵۵) از جمله كتاب هايي است كه از او منتشر شده است.اين انديشمند يوناني دبير كل انجمن ادبيات آتن و داراي مقاله هاي متعدد درباره كتاب هاي مقدس و مقايسه بين بيزانس و اسلام است.

كنسرت شجريان در شيراز و اصفهان
گروه ادب و هنر: استقبال كم نظير از كنسرت شجريان ها، عليزاده و كلهر در تالار «كشور» تهران سبب شده است تا اين چهار هنرمند براي اجراي برنامه هايي مشابه در ديگر نقاط كشور به صرافت بيفتند و در اولين مرحله، شهرهاي اصفهان و شيراز را براي اجراي كنسرت انتخاب كنند.
حميدرضا نوربخش كه در چند سال اخير مديريت اجرايي كنسرت هاي استاد شجريان را به عهده دارد، درتلاشي تازه، سعي خواهد كرد كه در شهر اصفهان، فضاي مناسبي را براي كنسرت استاد شجريان فراهم كند. به نظر مي رسد باتوجه به نبود فضايي مناسب براي كنسرت، يكي از ورزشگاه ها براي اين كار تدارك شود .

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
پرواز
سيب گاز زده اي چرخ زنان در آب پيش مي رفت. كرم سفيد رنگي خود را به سيب چسبانده . سيب چرخي خورد و به ميدانگاه دهكده رسيد. دخترك سيب را ديد. سيب در سراشيبي افتاد و سرعت گرفت. دخترك كنار پل چوبي منتظر سيب شد. پرنده معطل نكرد و به سوي سيب هجوم آورد. دخترك جيغي كشيد. كرم در ميان نوك پرنده دست و پا مي زد. دخترك گازي به سيب زد و پرواز پرنده را در آسمان نگاه كرد.
هوشنگ صدفي

گشتي در دنياي خبرها
سارق نگون بخت
نظر به اينكه سال ۲۰۰۵ ميلادي تا چند روز ديگر به پايان خواهيد رسيد، خبرگزاريهاي معتبر جهان هر يك به انتشار مجموعه اي از عجيب  و جالب ترين اخبار سال پرداخته اند كه برخي از اين اخبار برگزيده را با هم مرور مي كنيم.
توكيو: يك پيرمرد سارق در ژاپن به دليل سنگين بودن محموله سرقتي خود به دام پليس افتاد. اين مرد ۷۰ ساله به يك پستخانه بزرگ مراجعه كرد و يك گالن مايع اشتعالزا كف سالن ريخت. وي سپس كارمندان اين مكان را تهديد كرد، در صورتي كه پول در اختيارش قرار ندهند، پستخانه را به آتش خواهد كشيد. به همين دليل يكي از كارمندان پستخانه مقدار زيادي پول خرد به ارزش ۲ هزار دلار و به وزن ۱۰ كيلوگرم را داخل يك پاكت بزرگ كاغذي ريخت و تحويل پيرمرد داد. هنگامي كه پيرمرد قصد خروج از پستخانه را داشت ناگهان پاكت وي پاره شد و تمام پول خرده ها روي زمين ريخت. پيرمرد كه مي خواست اين پول ها را جمع آوري كند به دليل لغزنده بودن كف سالن تعادل خود را از دست داد و نقش بر زمين شد. به اين ترتيب پيرمرد نگون بخت كه براي پرداخت اقساط معوقه خود مجبور به سرقت شده بود به دام پليس افتاد.
صحبت با متوفي
برلين: يك مخترع جوان در آلمان اعلام كرد، قصد طراحي و ساخت نوعي گوشي تلفن همراه را دارد كه با استفاده از اين گوشي مي توان با افراد متوفي صحبت كرد. به گفته اين مخترع، گوشي تلفن مورد نظر در تابوت فرد متوفي قرار داده مي شود و خانواده وي بدون مراجعه به قبرستان و با گرفتن شماره تلفن مورد نظر مي توانند با عزيز از دست رفته خود صحبت بكنند.
پليس مهربان
توكيو: در اواسط سال جاري ميلادي يك دانش آموز در ژاپن در ترافيك سنگين خيابانهاي شهر توكيو گرفتار شد. آن هم در حالي كه قرار بود در يك آزمون بسيار مهم در مدرسه محل تحصيل خود شركت كند. دانش آموز كه بيم آن را داشت ديرتر از موعد مقرر به آزمون برسد با پليس تماس گرفت و جالب اينكه پليس توكيو با خودرو آژيردار اين دانش آموز را ۱۰ دقيقه زودتر از موعد مقرر به مدرسه رساند. البته دانش آموز مورد نظر را چند خودرو پليس ديگر تا مدرسه اسكورت كردند.
تابلو سرقتي در دفتر رئيس جمهور
زاگرب: چندي پيش مسيچ رئيس جمهور كشور كرواسي يك تابلو نقاشي به عنوان هديه دريافت كرد و او نيز اين تابلو نقاشي را در دفتر كار خود نصب كرد، اما پس از مدت كوتاهي مشخص شد كه اين تابلو نقاشي چند روز قبل از يك نمايشگاه محلي به سرقت رفته بود. همين موضوع باعث شرمندگي كاركنان دفتر رئيس جمهور شد.
التهاب در اداره پست
برلين: كاركنان يكي از ادارات پست شهر برلين آلمان در هنگام جداسازي بسته هاي پستي ناگهان با يك بسته بزرگ مواجه شدند كه در حال لرزش بود. به همين دليل آنها تصور كردند كه اين بسته حاوي بمب است و تا چند دقيق ديگر منفجر خواهد شد. همين موضوع باعث شد تا اداره پست به صورت كامل تخليه و نيروي ويژه پليس وارد عمل شود، اما در نهايت مشخص شد كه داخل بسته يك عروسك متحرك قرار داشت كه بر اثر تكان خوردن دست و پاهايش را حركت مي داد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲و۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۰ دقيقه

گل و گياه
دافنه
010629.jpg
نام علمي: Daphne blagayana
خانواده: THYMELAEAEACEAE
درختچه اي هميشه سبز كه توده هاي برگهاي تخم مرغي كشيده و چرمي آن در انتهاي ساقه ها استقرار يافته و توده هاي متراكم گلهاي معطر، لوله اي و سفيدرنگ آن از زمستان تا اواخر بهار ظاهر مي شوند. پس از پنج سال بلندي و گستردگي گياه به ۵۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان سايه _ آفتاب، خاك لومي و عميق كه با هوموس غني شده باشد (در اين حالت خاك در عين اينكه رطوبت را نگه مي دارد داراي زهكشي خوب نيز خواهد بود) در فصل زمستان يك لايه مايع از برگهاي سوزني برگان روي سطح خاك مي پاشند. در فصل بهار مي توان شاخه هايي را كه فرم گياه را ناجور كرده اند حذف نمود.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |