سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۹ - Dec 20, 2005
با هدف افزايش كارايي در حوزه فرهنگ سازي
شهرداري از ظرفيتهاي تازه
در حوزه فرهنگي-هنري بهره مي گيرد
حركت فرهنگي -هنري شهرداري تهران هدفمند مي شود
010650.jpg
عكس : عليرضا بني علي
گروه شهري: رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران خبر از تجديد و نوسازي ساختار اين سازمان تا پايان سال جاري داد. دكتر علي عسگري رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در گفت و گو با روزنامه همشهري يكي از نقايص سازمان تحت امر خود را مأموريت محور نبودن و به عبارتي مشخص نبودن مأموريت اصلي اين سازمان اعلام كرد و افزود: در تلاش هستيم به كمك هيأت امنا اين مأموريت را تعريف كرده و نسبت به فضاي فرهنگي تهران كه تاكنون نسبت به آن غفلت شده، توجه ويژه اي داشته باشيم.
وي در ادامه از بررسي و تنظيم مجدد ساختار و نيروي انساني سازمان فرهنگي هنري سخن گفت و از عمر كوتاه مديريت در حوزه تحت امر خود
(۲-۵/۱سال) به عنوان آفتي بر پيكره مديريت فرهنگي شهر نام برد كه وي را مجاب به طراحي ساختاري مبني بر افزايش عمر مديريت فرهنگي بدون تأثيرپذيري از جابجايي اشخاص ساخته است.
عسگري شبكه هاي فرهنگي، اماكن فرهنگي، محصولات و خدمات فرهنگي در تهران را دچار خلأهاي بسياري دانست كه از سال آينده در جهت رفع اين خلأها با استفاده از همه ظرفيتهاي فرهنگسراها، NGOها، اينترنت، مساجد، نيروهاي بسيج و روزنامه همشهري در راستاي آموزش حقوق شهروندي و تكاليف شهروندي اقدام خواهد شد.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اشكال اصلي اين سازمان را مناسبت زدگي اعلام كرد و اظهار داشت: برآيند اينگونه فضاسازي ها در برگزاري مناسبتها مي بايست فراهم شدن موقعيتهاي زماني و مكاني در جهت رفتارسازي در حوزه هاي ديني و مدني باشد.
اين در حالي است كه به گفته عسگري تاكنون متأسفانه فضاسازيها با درگير شدن در يك چارچوب بسته تنها منجر به برگزاري يكسري برنامه هاي مقطعي بي هدف شده است.
دكتر عسگري اشاره كرد كه متأسفانه تاكنون حوزه فرهنگ بسيار دچار سياست زدگي بوده و در اين حوزه به جاي بسترسازي هاي پايدار و منطبق با خواست ها و نيازهاي جامعه اسلامي، فعاليت هاي تبليغي كم اثر و گذرا انجام شده است. وي افزود: در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تلاش خواهيم كرد همه فعاليت ها در جهت بسط و تعميق الگوي مطلوبي از رفتار شهروندي باشد و حتي پرداختن به مناسبت هاي تقويمي نيز در همين راستا صورت خواهد پذيرفت. وي ابراز اميدواري كرد طي يك سال آينده شهرداري تهران قادر به ارائه يك چارچوب و ساختار كارآمد جديد براي فعاليت در حوزه فرهنگي و هنري و بهسازي سيماي اجتماعي پايتخت كشور باشد.
عسگري در مورد توسعه فيزيكي امكانات فرهنگي از افتتاح دو فرهنگسرا تا پايان امسال سخن گفت كه يكي در ميدان ولي عصر و ديگري در ضلع شمالي ترمينال بعثت قرار دارد.
همچنين نخستين موزه موسيقي كشور كه تخصصي ترين مركز فعاليت موسيقايي كشور هم خواهد بود تا پايان امسال آماده استفاده علاقه مندان اين رشته خواهد شد.
مشروح گفت و گو با دكتر عسگري هفته آينده در روزنامه همشهري درج خواهد شد.

تهران به راهبرد هاي ترافيكي بلند مدت احتياج دارد
تردد نوبتي خود روها، طرحي براي كوتاه مدت
گروه شهري - جمشيد پور اسكندر: اجراي طولاني مدت طرح تردد نوبتي خودروها به شكل فعلي، نه تنها كارساز نيست بلكه مشكل آفرين است، از اين رو براي خروج از بحران ترافيك و آلودگي دائمي هوا بايد طرح هاي مكمل و جايگزين آن به مورد اجرا گذارده شود.
در پي قرار گرفتن هواي تهران در شرايط «هشدار» و «اضطرار» ، طرح تردد نوبتي خودروها بنا به پيشنهاد كميته نظارت و هماهنگي مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران و مصوبه شوراي عالي ترافيك به مورد اجرا گذارده شد. هرچند اين طرح به عنوان يك مسكن و براي گذار از شرايط اضطرار تا حدودي توجيه پذير مي نمايد، اما ادامه اجراي آن بايد با تأمل بيشتري انجام شود.
طرح تردد نوبتي خودروها از آنجايي كه داراي اثربخشي كوتاه مدت است در تمام شهرهاي دنيا صرفاً براي مدت زمان بسيار كوتاهي به مورد اجرا گذارده مي شود و سپس به اجراي طرح هاي جايگزين و مكمل آن مبادرت مي ورزند.
دكتر محمدباقر قاليباف _ شهردار تهران بر اين باور است كه اگرچه اجراي اين طرح در روزهاي اخير تا حدودي در كاهش آلودگي هوا، روان شدن ترافيك به خصوص در ساعات پيك، مؤثر بوده اما تنها در كوتاه مدت مناسب است.
وي تأكيد مي كند: بايد در كنار چنين طرح هايي، ساماندهي و تقويت سيستم حمل و نقل عمومي را به عنوان اصلي ترين و مهم ترين راهكار در دستور كار قرار داد.
البته هرچند ساماندهي و تقويت شبكه حمل و نقل عمومي در كوتاه مدت نيز امكان پذير نيست و براي تحقق آن بايد سرمايه گذاري هاي عظيم مالي شود و فعلاً تأمين آن دور از دسترس مديريت شهري است، اما به نظر مي رسد با تجديدنظر در برخي برنامه ها و از جمله گسترش طرح تردد نوبتي خودروها در كليت شهر و يا استفاده بهينه از ناوگان حمل و نقل عمومي مي توان شرايط ترافيكي تهران را بسامان كرد.
واقعيت موضوع اين است كه اجراي طرح تردد نوبتي خودروها نتوانست تأثيرگذاري موردانتظار را داشته باشد؛ چرا كه هواي شهر _ به استثناي دو روز باراني- همچنان آلوده و در وضعيت اضطرار باقي ماند و بار ترافيك نيز به ويژه در ساعات اوج سفر، همچون روزهاي عادي، سنگين بود. در اين ايام بزرگراه هاي همت، رسالت و... شاهد بار سنگين ترافيك بود. بيشتر خودروها نيز تك سرنشين مشاهده شدند. حتي اعمال مقررات ترافيكي در محدوده اضطرار نيز كارساز نشد.يك كارشناس در اين باره گفت: افزون بر مناطق هسته اي شهر هواي ساير نقاط از جمله سعادت آباد، پل تجريش، شهرك ژاندارمري، مهرآباد و نقاطي از شرق و شمال شرقي نيز آلوده گزارش شد و از سويي شاهد ترافيك در خارج از محدوده اضطرار بوديم، بهتر است اين طرح تردد نوبتي خودروها حداقل در تمامي مناطق بيست و دو گانه تهران به مورد اجرا درآيد. در چنين وضعيتي هر يك از شهروندان تكليف خود را مي داند كه نبايد در آن روز ويژه از خودرو شخصي خود استفاده كند.
اين كارشناس با بيان اين مطلب كه از مجموع ۱۲ ميليون سفر درون شهري، روزانه ۶۰ درصد (۲/۷ ميليون) سفرها با وسايل نقليه شخصي صورت مي گيرد، افزود: تقدم عبور خودروهاي چندسرنشين نسبت به خودروهاي تك سرنشين، و اعمال محدوديت زمان و فضاي تردد براي خودروهاي كمتر از سه سرنشين در كنار ساير طرح ها مي تواند در برون رفت شهر و شهروندان از وضعيت بغرنج فعلي مؤثر باشد.

برف و باران جمعه از راه مي رسد
گروه شهري: هواي تهران ديروز برخلاف پيش بيني دبير كميته مواقع اضطراري آلودگي هوا كه پيشتر اعلام كرده بود، روز دوشنبه در وضعيت سالم خواهد بود، در وضعيت هشدار قرار داشت.مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هوا ديروز گزارش داد با آغاز مجدد شرايط پايدار جوي به ميزان آلاينده ها بويژه منواكسيدكربن نسبت به روز قبل افزوده شده است به طوري كه غلظت اين آلاينده در مناطق خارج از محدوده طرح زوج و فرد خودروها فراتر از حد مجاز قرار داشت.
به نظر مي رسد هواي امروز تهران از نظر غلظت آلاينده ها نيز همانند ديروز در وضعيت هشدار باشد.
از سوي ديگر پيش بيني هواشناسي بي.بي.سي از وضعيت هواي تهران حاكي است با استقرار يك جبهه هواي سرد و ناپايدار، دماي هواي تهران روز جمعه با ۱۲ درجه كاهش نسبت به امروز به ۲ درجه سانتي گراد خواهد رسيد كه احتمال مي رود همراه با ريزش باران و برف در ارتفاعات باشد.

در نخستين مرحله از افزايش خطوط ويژه اتوبوسراني در تهران ايجاد مي شود
راه اندازي خط ويژه اتوبوسراني
در بزرگراه هاي مدرس و چمران
010647.jpg
عكس : مسعود خامسي پور
010617.jpg
گروه شهري: علاوه بر افزايش خطوط ويژه اتوبوسراني در تعداد ديگري از معابر، براي نخستين بار در كشور خطوط ويژه در شبكه بزرگراهي تهران با هدف افزايش سرعت تردد خودروهاي عمومي ايجاد مي شود.
مهندس سيد جعفر هاشمي تشكري - مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران افزود: در مرحله اول تا پايان امسال با ايجاد خطوط ويژه بزرگراهي در مسير U شكل ميدان هفت تير تا پارك وي و از آنجا به سمت ميدان توحيد به صورت رفت و برگشت، اتوبوس هاي اين مسير مي توانند در كمترين زمان، با حداكثر سرعت و بدون متوقف شدن در ترافيك، شهروندان تهراني را جابجا كنند.
به گفته مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك در حال حاضر تعداد زيادي از خودروها در ساعات پيك ترافيك در بزرگراههاي تهران متوقف هستند در حالي كه اگر يك لاين( مسير) ويژه فقط براي تردد خودروهاي عمومي اختصاص يابد، سرعت تردد خودروهاي عمومي مانند اتوبوس افزايش پيدا كرده و به موازات آن امكان تردد خودروهاي آمبولانس، آتش نشاني و پليس كه در مواقع اضطراري در بزرگراهها بايد خود را سريعا به محل حادثه برسانند، نيز تأمين خواهد شد.
وي با بيان اينكه نخستين برنامه ما ايجاد چند خط ويژه جديد در مسير هاي بزرگراهها و توسعه و تكميل برخي خطوط ويژه در معابر و خيابانهاي درون شهري تهران است، افزود: از آنجا كه زمان زيادي تا پايان سال باقي نمانده و از سوي ديگر فصل زمستان به دليل شرايط جوي فرصت مناسبي براي كارهاي عمراني نيست بنابر اين براي امسال در مرحله اول فعلا مسير U شكل ميدان هفت تير تا پارك وي و از آنجا تا ميدان توحيد در نظر گرفته شده و به تدريج از سال آينده اين طرح در ساير بزرگراههاي شهر تهران به اجرا گذاشته خواهد شد. هاشمي با پيش بيني اينكه با اجراي اين طرح تحول مثبتي در بخش حمل و نقل عمومي در تهران روي خواهد داد، تصريح كرد: به دليل دسترسي آسان اين مسير به ايستگاههاي مترو، با ايجاد خطوط ويژه در اين مسير، اين امكان براي شهروندان فراهم خواهد شد كه به آساني و با حداقل زمان با حمل و نقل عمومي (اتوبوس) خود را به نقاط اصلي تهران رسانده و از آنجا با انتخاب مسير از طريق مترو، مسير خود را ادامه دهند.

سومين نمايشگر شهري
010620.jpg
سومين نمايشگر شهري با ۱۱۲ متر مربع سطح مفيد نمايش در ميدان هفت تير به بهره برداري رسيد .
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، نمايشگرهاي ميدان قدس و ميدان ونك نيز در گذشته با هدف ساماندهي فضاهاي تبليغات شهري آغاز به كار كردند.
بنابر اين گزارش ارتفاع نمايشگر موجود در ميدان هفت تير از سطح زمين ۸ متر بوده و براي ساخت آن ۱۱۲ ميليون تومان هزينه شده است.اين نمايشگر در طول شبانه روز سه ساعت در اختيار شهرداري است.
لازم به ذكر است اين نمايشگر مجهز به سيستم LCD بوده و در طول شبانه روز قادر به پخش تصوير است.

معاون گروههاي نظارت شوراي اسلامي شهر تهران:
همكاري شهرداري و شوراي شهر
در سطح مطلوبي ادامه دارد
گروه شهري: قوانين و مقررات شوراها در رابطه با نحوه تعامل بين شوراها و شهرداري ها نيازمند بازنگري است.
معاون گروههاي نظارت شوراي اسلامي شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ما، افزود: نهاد شوراها نهادي جوان و تجربه اي نوپا در كشور است و شوراها هنوز جايگاه اصلي خود را به دست نياورده اند. دكتر خسرو دانشجو وظيفه اصلي شوراها را نظارت بر عملكرد شهرداري دانست و گفت: با استفاده از تجارب ۶- ۷ ساله فعاليت شوراها، قوانين بايد به نحوي تدوين و بازنگري شود كه مكانيزم نظارت شوراها دقيق و شفاف و اعمال آن امكان پذيرتر باشد.
وي يكي از مشكلات كنوني در اين زمينه را برداشت هاي متفاوت ناظران (اعضاي شورا) و مجريان (مسئولان شهرداري) از قوانين موجود عنوان كرد و گفت: طي دو سالي كه از فعاليت دومين دوره شوراي شهر تهران مي گذرد سعي شده است از طريق نشست هاي مشترك، اصلاح دستور العمل ها، آئين نامه ها و مقررات اين تفاوت برداشت ها به حداقل برسد. دانشجو ديدار دوره اي اعضاي شوراي شهر از مناطق مختلف شهرداري و ملاقات آنان با مردم را در اصلاح عملكرد شهرداري و رفع مشكلات مردم سودمند دانست و گفت: نظارت شوراي شهر طي ۲ سال گذشته تأثير زيادي در بهبود عملكرد شهرداري و نوع نگرش مردم نسبت به شهرداري داشته است.

نگاه
010614.jpg
بزرگمهر حسين پور

معماران سنتي در فرايند ساخت و ساز شهري
010623.jpg
گروه شهري: ساماندهي فرايند ساخت و ساز نياز به فرهنگ سازي دارد. مهدي مؤذن _ رئيس كانون كاردانهاي فني ساختمان افزود: امروز شهروندان هنگام خريد آپارتمان بيشتر به ظاهر و زيبايي آن توجه مي كنند در حالي كه از ميزان مقاوم سازي و كيفيت آن بي خبرند، از اين رو، ضروري است با فرهنگ سازي اين نگرش تغيير كند.
وي در گردهمايي توجيهي آزمون اشتغال معماران تجربي گفت: به رغم تدوين قوانين و آيين نامه هاي مطلوب، برخي مسئولان ذيربط مانع از اجراي اين قوانين مي شوند، از همين رو كماكان شاهد احداث بناهايي توسط افراد فاقد صلاحيت هستيم.

مراجعه به مراكز معاينه فني خودرو
010626.jpg
روند صعودي مراجعه شهروندان به مراكز شش گانه معاينه فني طي هفته گذشته به اوج خود رسيد .محمد رضا اميري صفت، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو، با اشاره به تداوم روند صعودي حجم مراجعه خودروها به مراكز معاينه فني از زمان اجراي طرح ممنوعيت تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني در تهران تا كنون، اظهار داشت: از مجموع ۲۱ هزار و ۶۶۹ دستگاه خودروي مراجعه كننده به مراكز شش گانه معاينه فني طي هفته گذشته، مركز معاينه فني بيهقي با ۵۱۶۴ مراجعه خودرو، نيايش با ،۳۷۱۳ شكوفه با ،۳۴۲۲ الغدير با،۳۴۱۳ سراج با ۳۱۱۲ و آبشناسان با ۲۸۴۵ مراجعه به ترتيب شلوغ ترين مراكز بوده اند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |