سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۹ - Dec 20, 2005
تشييع پيكر شهيد يگان حفاظت رياست جمهوري
با حضور احمدي نژاد
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور و جمعي از اعضاي كابينه ديروز با حضور در مراسم تشييع پيكر شهيد حجت الله گرمابدري از يگان حفاظت كه عصر روز پنجشنبه در سيستان به شهادت رسيد، ضمن قرائت فاتحه ياد و خاطره وي را گرامي داشت.
پيكر اين شهيد ديروز در نهاد رياست جمهوري تشييع شد و محمود احمدي  نژاد، وزيران كار و اطلاعات، فرمانده نيروي مقاومت بسيج، غلامحسين الهام سخنگوي دولت، علي هاشمي ثمره مشاورعالي رييس جمهور و جمعي ديگر از مسئولان در اين مراسم حضور يافته و با قرائت فاتحه، ياد و خاطره آن شهيد را گرامي داشتند.
در اين مراسم كاركنان و اعضاي سپاه حفاظت انصار المهدي (عج) و جمعي از كارمندان نهاد رياست جمهوري با حضور در مقر شهيد مطهري اين نهاد، در فقدان پاسدار گرمابدري به عزاداري پرداختند.
اين نيروي حفاظت رييس جمهوري در جريان سفر احمدي نژاد به استان سيستان و بلوچستان، توسط اشرار به شهادت رسيد.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج نيز در اين مراسم با بيان اينكه پاسداري و فرهنگ شهادت به هم گره خورده است، گفت: پيوند بين اين دو مقوله ناگسستني است زيرا پاسداران هميشه با فرهنگ شهيد و شهادت مانوس بودند.
سردار حجازي با تبريك و تسليت شهادت اين شهيد به خانواده، دوستان و همكارانش افزود: پاسداري راه سخت كوشي، جانبازي، ايثارگري و از خود گذشتگي است و از اين كه راه پر فراز و نشيبي را پيش رو داريم بايد به آن بباليم.وي با اشاره به اينكه هر شهيدي كه به شهادت مي  رسد، مسئوليتي بر دوش همرزمان خود به جاي مي گذارد، تصريح كرد:   ملت ايران، پاسداران انقلاب اسلامي و همرزمان اين شهيد بايد ادامه دهنده راه وي باشند.

دور جديد مذاكرات هسته اي فردا آغاز مي شود
ايسنا: لاريجاني ديروز گفت كه اگر ايران احساس كند مذاكرات سازنده پيش مي رود قطعاً قوت عمل بيشتري را براي ادامه كار خواهد داشت.
وي همچنين گفت: فضاسازي هاي آمريكا ايران را نسبت به سريع تر رسيدن به خواست  هسته اي اش مصمم تر مي كند.
روز گذشته دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي، پس از ديدار و گفت وگو با نيشيدا، معاون وزير امور خارجه ژاپن، در جمع خبرنگاران در خصوص چگونگي افزايش همكاريهاي اقتصادي تجاري با ژاپن با توجه به رأي اين كشور در شوراي حكام نسبت به مسأله هسته اي ايران گفت: همكاري هاي خوب ايران و ژاپن باعث مي شود تا به يكديگر در حل مسايل بين المللي كمك كنيم. لاريجاني در پاسخ به سئوالي درباره تركيب تيم مذاكره كننده در مذاكرات ۳۰ آذر ابراز داشت: تيم هسته اي مشخص شده است و مذاكرات در وين انجام مي شود.
وي گفت: تيم مذاكره كننده مجموعه اي از كارشناسان دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، وزارت خارجه و سازمان انرژي اتمي  به سرپرستي جواد وعيدي، معاونت امنيت ملي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي است.
لاريجاني در پاسخ به اينكه پيش بيني اش از مذاكرات ۳۰ آذر چيست و تا چه اندازه رسيدن به توافق و تفاهم را پيش بيني مي كند خاطرنشان كرد: عادت ندارم تفأل منفي بزنم.
وي درباره پيشنهادهاي احتمالي ايران در اين مذاكرات گفت: اگر بنا بود در اين باره اينجا بگوييم كه ديگر مذاكره نمي كرديم، قطعاً پيشنهادهايمان و مباحث مطرح در مذاكرات پيرامون مسأله عدم انحراف ايران از برنامه هاي صلح آميز هسته اي اش است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه در حال حاضر رايزني هاي ديپلماتيك ايران در بحث هسته اي با كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي حوزه خليج فارس چگونه است؟ ابراز داشت: بايد سياست هاي اعلامي و اعمالي كشورهاي حوزه خليج فارس را متفاوت بدانيم. قطعاً در اين سياست ها فراز و فرود هايي وجود دارد، اما قطعاً اين فهم وجود دارد كه اراده ايرانيان بر تحقق هدفشان از انرژي صلح آميز هسته اي است.
لاريجاني با بيان اينكه غني سازي از نظر ايران امري جدي مي باشد، گفت: مذاكرات آينده بايد در خور و شأن باشد و هر گونه اظهارنظرهاي نگران كننده و تهديدآميز مانعي در اراده مذاكره كنندگان ايجاد نمي كند.
وي در خصوص اظهارات تهديدآميز رايس نيز اظهار داشت:اين اظهارات را جدي نمي گيريم. مذاكرات هسته اي براي ايران و اروپا مورد توجه و داراي منفعت است.لاريجاني خاطرنشان كرد: ما قائل به بازي برد - برد هستيم و اين تبليغات و فضاسازي ها ايران را نسبت به اينكه هر چه سريعتر به خواست خود برسد مصمم تر مي كند.بنابراين بهتر است آمريكا گام هاي معقول و سنجيده اي بردارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: اظهارات نمايندگان كشورهاي حوزه خليج فارس نسبت به مسأله هسته اي ايران چندان عجيب و شديد نيست. در عالم سياست گاهي از ابزارهاي مختلف استفاده مي شود.
لاريجاني با اشاره به موضع گروه نم نسبت به مسأله هسته اي ايران گفت: گروه نم در موضع ايران همفكر هستند.
وي تصريح كرد: بي اعتمادي بين المللي به مسأله هسته اي ايران تبليغاتي است و برخي كشورها نيز بر اساس همين تصور موضع گيري مي كنند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با بيان اينكه ما براي رفع اين بي اعتمادي ها مذاكره مي كنيم افزود: نگاه ما به مذاكرات از اين نظر است و آنچه برايمان مهم است اينكه مذاكراتي جدي برگزار شود و اگر احساس شود كه اين مذاكرات سازنده به پيش مي رود قطعاً قوت عمل بيشتري را براي ادامه كار خواهيم داشت.لاريجاني افزود: از نتايج مذاكراتي كه احقاق حقوق ايرانيان در آن رعايت شود استقبال مي كنم.
وي همچنين تيم مذاكره كننده طرف اروپا را در سطح مديران و معاونان وزارت هاي امور خارجه سه كشور عنوان كرد.
همچنين نيشيدا، معاون وزير امور خارجه ژاپن با اشاره به گفتگوهايش با دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ابراز داشت: ايران و ژاپن دو كشور دوست هستند كه بر اساس همين زمينه دوستي گسترش روابط دوجانبه و حل و فصل مسايل بين المللي را پيگيري مي كنند.هم چنين در اين ديدار در موضوعاتي كه بيان كردم با آقاي لاريجاني گفتگوهايي صورت گرفت.
وي در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه آيا نگراني هاي دنيا از برنامه هسته اي ايران را واقعي مي دانيد يا نوعي تبليغات رواني است گفت: در همسايگي ژاپن كره شمالي قرار دارد و ما تلاش حداكثري داريم تا برنامه هاي هسته اي اين كشور حفاظت شود.
ايران يك كشور بزرگ در منطقه است و ما اميدواريم مسأله هسته اي ايران از طريق گفتگو حل و فصل شود.
وي در پاسخ به سئوال ديگري كه از اقدامات و رايزني هاي آمريكا با ژاپن درخصوص اعمال تحريم نسبت به ايران حاكي است گفت: ما تا ۲۱ دسامبر كه مذاكرات مقدماتي ايران و اروپاست منتظر خواهيم بود و ژاپن انتظار دارد اروپا و ايران مذاكراتي صميمانه و رو به جلويي پيش برند، اما درخصوص اينكه آمريكا براي اعمال تحريم نسبت به ايران با مقامات ژاپن رايزني هايي داشته است خبري ندارم كه آمريكا چنين موضوعي را مطرح كرده باشد.
معاون وزير امور خارجه ژاپن درباره حضور ژاپن در طرح مشاركت هسته اي ايران گفت: نظر فعلي ژاپن اين است كه مسأله هسته اي ايران حل خواهد شد.اما درخصوص طرح مشاركت هسته اي در حال حاضر برنامه اي براي مشاركت و همكاري با ايران نداريم.

اظهارات سخنگوي دولت درخصوص
مسائل اقتصادي و پرونده هسته اي
010653.jpg
گروه سياسي: غلامحسين الهام سخنگوي دولت روز گذشته در دومين جلسه هفتگي خود با خبرنگاران به پرسش هاي آنان در مورد علت عدم دعوت از شهردار تهران براي حضور در جلسات كابينه، نحوه اجراي قانون ممنوعيت دوشغله بودن، نظر دولت در مورد فيلترينگ سايت هاي اينترنتي، رابطه مجلس و دولت و بحث استيضاح وزير دفاع، علت اختصاص صد ميليارد تومان اعتبار براي بهسازي اطراف حرم امام رضا(ع) با وجود تمكن مالي آستان قدس رضوي، نتايج بررسي علل سقوط هواپيما، نگراني كشورهاي حوزه خليج فارس از سياست هاي ايران و مذاكرات هسته اي آينده و خروج سرمايه از كشور پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار ما وي در ابتدا مصوبات اخير دولت را تشريح كرد و گفت، در جلسه هيأت دولت كه در زاهدان تشكيل شد مبلغ ۲۳۲ ميليارد تومان براي جبران خسارات ناشي از حوادث و سوانح غيرمترقبه در مناطق آسيب ديده كشور پيش بيني شد كه اين بودجه به استان اردبيل، منطقه آزاد قشم، ستاد حوادث غير مترقبه استانها، بانك كشاورزي، هلال احمر، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت راه و دستگاههاي مشابه اختصاص مي يابد.
وي همچنين به تعيين استاندار مازندران اشاره كرد و گفت: آقاي شفقت توسط هيأت دولت و با معرفي وزارت كشور به عنوان استاندار مازندران مشخص شد.
الهام از سفر رئيس جمهور به آذربايجان خبر داد و گفت: احمدي نژاد براي افتتاح پروژه انتقال خط گاز و بررسي موضوع تفاهم نامه مشتركي كه سند آن در حال بررسي است امروز سه شنبه عازم آذربايجان خواهد شد.
وي به سفرهاي استاني رئيس جمهور اشاره كرد و افزود: استان بعدي كه رئيس جمهور و هيأت وزيران به آن سفر خواهد كرد تا امروز و فردا نهايي خواهد شد.
وي در مورد كشته شدن يكي از اعضاي يگان حفاظت از رئيس جمهور توسط اشرار در سيستان و بلوچستان گفت: در اين درگيري، يكي از برادران پاسدار شهيد و راننده شبكه بهداشت منطقه كه از اهالي بلوچ بوده و آشنايي كافي به منطقه و جاده داشته است، كشته شده و يكي از برادران پاسدار نيز مجروح شد كه پس از مداوا از بيمارستان ترخيص شده است. الهام تصريح كرد: در همان درگيري يكي از اشرار به هلاكت رسيد و نيروي انتظامي نيز بلافاصله تعدادي از آنان را دستگير كرده و يكي ديگر از آنان نيز ساعاتي بعد كشته شد.
در ادامه اين جلسه سخنگوي دولت به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه در بيانيه سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر ۸۵ مورد اعلام شد كه ۸۰ مورد آن اخبار يكي از خبرگزاري هاي داخلي بوده است، گفت: دولت هيچ تحميل و سانسوري بر رسانه ها و مطبوعات نداشته و ندارد و حفظ مصالح ملي و دقت در اطلاع رساني از مسائلي است كه ما باور داريم رسانه ها به آن توجه دارند و نيازي به تذكر نمي بينيم.
الهام در پاسخ به سئوالي در مورد مذاكره ايران و اروپا در مسائل هسته اي گفت: دولت ايران همچنان به مذاكره در جهت تأمين حق مسلم ايران در دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي و چرخه سوخت بدون هيچ پيش شرطي ادامه مي دهد و اين موضع رسمي جمهوري اسلامي ايران است و قطعاً تهديد ها بر روند پيگيري حقوق ملت ايران اثري نداشته و ندارد.
وي افزود: اكنون ايران در موضع مناسبي قرار دارد و در چارچوب قواعد بين المللي نيز قادر به انتخاب شركاي خوب تجاري و اقتصادي هستيم و موضع ما در مورد اسرائيل نيز يك موضع مبنايي و اصولي است كه همواره وجود داشته و به پيش رفته است و رئيس جمهور نيز غرب را در برابر پرسشي قرار داده كه به آثار رفتاري مواردي كه بر آن تأكيد دارند توجه كنند.
سخنگوي دولت تصريح كرد: غرب مدام تأكيد كرده كه در جنايت عليه يهود اقدام كرده است و ما هيچ واقعه اي را سراغ نداريم كه غرب اينچنين و تا اين حد به آن اعتراف داشته باشد و به همين علت پرسش مهم رئيس جمهور يك سخن منطقي و حقوقي است چرا كه آثار اعتراف به هر جنايتي متوجه عاملين آن است.
الهام در ادامه سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگار ديگري درمورد جذب سرمايه و اينكه سرمايه ها از ايران در حال خارج شدن است، گفت: خروج سرمايه ممكن است درآمد داشته باشد و لزوماً معلوم نيست هزينه آفرين باشد.
وي اطلاعات منتشرشده در مورد خروج سرمايه از ايران را نادرست دانست و با تأكيد بر اينكه تردد سرمايه به معناي خروج سرمايه نيست، اظهار داشت: سرمايه گذاران داخلي در خارج سرمايه گذاري مي كنند و سود آن را به داخل برمي گردانند كه اين رشد سرمايه گذاري مثبت است.
سخنگوي دولت افزود: سياست هاي كلي دولت حمايت از بخش خصوصي طي ماه هاي گذشته بوده و هست و اين مسئله در برنامه هاي دولت وجود دارد و كاهش رشد سرمايه گذاري دولت و مواردي از اين دست نيز در سياست هاي عملي دولت آثار خود را نشان داده ضمن اينكه بر اساس گزارش هاي جهاني ريسك سرمايه گذاري در ايران كاهش يافته و شرايط مستعد است.
الهام در پاسخ به سئوالي در مورد پيگيري علت سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ و مسئله استيضاح وزير دفاع و اعتراضاتي كه نمايندگان مجلس به اظهارات وي داشتند گفت: در مورد سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ كارگروه ويژه اي در ارتش وجود دارد و كميته تخصصي پيگير اين كار است.
وي افزود: استيضاح حقي براي نمايندگان مجلس است و دولت نيز از هر امر نظارتي به وسيله نهاد حساس، مهم و مورد اعتبار و اعتناي ملي مانند مجلس استقبال مي كند و همواره دولت بر نظارت به عنوان ضرورت كار و عامل پيشرفت تأكيد كرده است و اعتقاد به پاسخگويي دارد چون افكار عمومي داوران خوبي هستند و قطعاً دولت از پاسخگويي شفاف سود خواهد برد.
سخنگوي دولت تصريح كرد: استيضاح مثل دادخواست طلاق مي ماند كه چيز زيبايي نيست اما حق است و هر كسي مي تواند از آن استفاده كند اما در مسأله استيضاح وزير دفاع اعتماد مجلس با طرح استيضاح مورد تشكيك قرار مي گيرد چرا كه هم دولت و هم مجلس قايل به كشف حقيقت هستند ولي كشف حقيقت هميشه به معناي استيضاح نيست.
الهام تعامل دولت و مجلس را بسيار خوب دانست كه دولت از آن هيچ نگراني ندارد و گفت: اينكه مجلس با اقتدار و آزاد بوده و تحت تأثير اقتدار دولت نيست امر مثبتي است چرا كه دوستان مجلس با حفظ رابطه برادرانه كاملا آزادانه عمل مي كنند.
سخنگوي دولت در پاسخ به سئوالي در مورد اصلاح قانون انتخابات گفت: اكنون تجميع انتخابات اولويت دارد كه وزارت كشور مي خواهد بر اساس برنامه ريزي به جاي هر سال هر دو سال انتخابات برگزار كند.
وي افزود: بازنگري جامع در قانون انتخابات براي رفع نارسايي ها طرحي است كه وزارت كشور در دستور كار ميان مدت خود دارد كه اكنون مورد مطالعه است.
الهام در پاسخ به سئوالي در مورد اظهارات عبدالرحمان العطيه دبيركل شوراي همكاري خليج فارس در مورد اينكه ايران تهديدي براي كشورهاي حاشيه خليج فارس و منطقه است گفت: اين اظهارات بيشتر به يك شوخي شبيه است كه ايران بخواهد براي دوستان منطقه يك تهديد محسوب شود و به آنان اجحاف كند خصوصاً بعد از اجلاس كنفرانس اسلامي كه در آن بر بحث امنيت همه كشورهاي اسلامي  تأكيد شد كه تهديد كشورهاي اسلامي تهديد كل كشورهاي منطقه است و در اين اجلاس پيمانهاي مشترك دفاعي نيز مورد پيگيري قرار گرفت.
وي افزود: ارتباط ايران با كشورهاي منطقه امروز بهتر و مستحكم تر شده است و اين مسائل از مسائلي نيست كه بخواهد براي ما نگراني ايجاد كند ضمن آنكه رئيس جمهور نيز در حاشيه مانور چابهار گفت: اقتدار ايران اقتدار كل منطقه است و تهديدي براي هيچ كشوري محسوب نمي شود.
سخنگوي دولت تصريح كرد: موضع ايران در همكاري هاي منطقه اي موضع مشتركي در حوزه خليج فارس است.
خبرنگاري در مورد اظهارنظر علما درباره ترويج خرافات در جامعه پرسيد. الهام پاسخ داد: بروز خرافات در جاهاي مختلف مربوط به حوزه فرهنگ است كه با اعمال قدرت دولت قابل حل نيست چرا كه اين مسأله راه حل جامعي دارد كه در عرصه عمومي بايد با برنامه ريزي پيگيري شود و در اين عرصه خود علما مهمترين نقش را در اصلاح فرهنگ ايفا مي كنند و وظيفه دولت «بگير و ببند» نيست.
وي در پاسخ به سئوالي درباره اظهار نظر سازمان ديده بان حقوق بشر مبني بر ضرورت بركناري دو وزير كابينه گفت: جالب است ديده بان حقوق بشر جزو نهادهايي شده كه براي ما بايد تعيين تكليف كند و به نظر من اين حرفها براي شوخي و رفع خستگي خوب است.
سخنگوي دولت در مورد تذكر نمايندگان به رئيس جمهور درخصوص فيلترشدن سايت هاي مجاز گفت: دولت هيچ پايگاه مجازي را محدود نكرده و نمي كند چرا كه در اين زمينه قانون وجود دارد و بخشي از اين قانون نيز مربوط به شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه اقدامات در همان چارچوب اعمال مي شود.
وي با بيان اينكه دولت هيچ محدوديتي در گردش اطلاعات اعمال نمي كند افزود: اگر كسي تصور مي كند كه حقش در اين رابطه ضايع شده مي تواند به دستگاه قضايي مراجعه كند.
وي در پاسخ به سئوالي درباره دوشغله بودن برخي اعضاي دولت و قانون مصوب مجلس در اين رابطه گفت: بايد اين قانون ابلاغ شود تا ببينيم چه حكمي  صادر شده و موضع روشن دولت اكنون اين است كه هر آنچه تصويب مي شود بايد اجرايي شود.
خبرنگاري پرسيد در دومين سفري كه رئيس جمهور به مشهد داشت ۱۰۰ ميليارد تومان براي بهسازي اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) اختصاص داد. اين مبلغ از كدام رديف بودجه اي اختصاص يافته و آيا بهتر نبود خود آستان قدس كه منابع درآمدي فراواني دارد به اين كار اقدام كند؟
الهام گفت: گزارشي كه راجع به اين مسئله مطرح شده اطلاع رساني نادرستي بود چرا كه اين مبلغ تسهيلات دولتي و وام است كه در اختيار مردم كه طبقات محروم در اطراف حرم قرار مي گيرد و اين تسهيلات ارزان به رفع مشكلات خود مردم اختصاص مي يابد.
وي افزود: آستان قدس حساب و كتاب شرعي و حقوقي خاص خود را دارد و دولت نمي تواند براي درآمدهاي نذورات يا موقوفات آستان قدس تصميم گيري كند.
سخنگوي دولت درباره حضور شهردار تهران در جلسه هيات دولت گفت: جلسات هيات دولت ضابطه خاص خود را دارد چرا كه اعضاي دولت و كساني كه حق رأي دارند شخص رئيس جمهور و وزرايي هستند كه از مجلس رأي اعتماد گرفتند و اين يك تركيب حقوقي است اما دولت براي حسن برنامه ريزي طبق آئين نامه هر دستگاهي را كه لازم باشد براي شركت در جلسات دعوت مي كند و براي شركت در جلسات هيأت دولت در مورد هر مسئله كه مربوط به دستگاهي همچون شهرداري شود دولت از حضور مسئولان آن دستگاه در جلسه هيأت دولت با آغوش باز استقبال مي كند.

اراده ملي ايرانيان در غني سازي اورانيوم جدي است
ايرنا: علي لاريجاني دبير شوراي امنيت ملي روز دوشنبه در پايان ديدار «نيشيدا» معاون وزير خارجه ژاپن در تهران گفت: اراده ملي ايرانيان در غني سازي اورانيوم جدي است.
وي با اشاره به چشم انداز مذاكرات آتي ايران با سه كشور اروپايي افزود: مهم اين است كه مذاكرات جدي باشد و سطوح آن نيز خيلي مهم نيست و اگر احساس شود مذاكرات سازنده است، اين روند ادامه پيدا مي كند.
لاريجاني با رد تبليغات رواني ايجاد شده مبني بر بي اعتمادي بين المللي نسبت به جمهوري اسلامي، اظهار داشت: مذاكرات براي حل و فصل سوءتفاهمات و مسائل فيمابين طراحي شده است.
لاريجاني در خصوص مواضع اخير شوراي همكاري خليج فارس گفت: اين نوع مواضع خيلي مهم نيست، ضمن آنكه مجموع كشورهاي گروه «نم» از مواضع ايران در زمينه مسائل هسته اي حمايت مي كنند.

جلسات نمايندگان و مسئولان ديوان
محاسبات هر ماه برگزار مي شود
مهر: عضو كميسيون اصل نود مجلس گفت: براي فعال تر شدن ديوان محاسبات و نيز آشنايي بيشتر نمايندگان با چگونگي فعاليت هاي اين مجموعه جلسات مشتركي در طي هر ماه برگزار مي شود.
مهدي كوچك زاده با اشاره به بازديد اعضاي كميسيون اصل نود از ديوان محاسبات، گفت: هدف از اين ديدار فعال سازي بيش از پيش ديوان محاسبات در راستاي اهداف و وظايف قانوني آن بوده است.
عضو كميسيون اصل نود اضافه كرد: كاركنان ديوان محاسبات اذعان داشتند كه از بدو تاسيس اين مجموعه تاكنون، هيچگاه يك هيأت رسمي براي بازديد و آشنايي از نحوه فعاليت هاي زيرمجموعه هاي ديوان محاسبات به آنجا عزيمت نكرده بود.
وي به گفت وگوي اعضاي كميسيون اصل نود با مديران ديوان محاسبات اشاره كرد و افزود: اين افراد از عدم توجه شايسته مسئولان و نمايندگان مجلس به اين ابزار نظارتي خود ابراز ناخرسندي كرده و اظهار اميدواري كردند كه با شناسايي و رفع مشكلات اين ديوان، راه براي فعال تر شدن آن باز شود.

تأكيد رئيس جمهور بر اجراي تصميمات
دولت در سفرهاي استاني
ايسنا: احمدي نژاد در جلسه  هيات وزيران با اشاره به تصميم هاي راهگشاي دولت در سفر هاي استاني، بر اجراي اين تصميم ها با سرعت مناسب و ايجاد هماهنگي كامل ميان دستگاه هاي مختلف دولتي در اين راستا تأكيد كرد.
رئيس جمهور از وزيران و معاونان خود خواست با همت و تلاش اجازه ندهند تصميم هاي دولت در بروكراسي اداري و رفت و آمد ميان سازمان ها معطل شود و از دو جلسه  دولت در هفته به عنوان فرصت مناسبي براي ارتقاي هماهنگي هاي ميان بخشي استفاده كنند.دكتر احمدي نژاد همچنين از وزراي اقتصادي دولت خواست اطلاع رساني بهتري درباره  اقدامات اقتصادي دولت كه به مرحله  قطعيت رسيده است، انجام دهند.

نشست دوره اي كميته مشورتي معاونين
وزراي خارجه ايران و ژاپن
مهر: پانزدهمين نشست دوره اي كميته مشورتي سياسي معاونين وزراي خارجه ايران و ژاپن روز گذشته در تهران برگزار شد.
در اين نشست كه از طرف ژاپن نيشيدا معاون وزير خارجه ژاپن و از طرف ايران صفري معاون آسيا، اقيانوسيه و مشترك المنافع وزارت امور خارجه كشورمان شركت داشتند، دو طرف ضمن بررسي راه هاي توسعه روابط دوجانبه در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و كنسولي به تبادل نظر درخصوص بررسي و يافتن راهكارهاي همكاري هاي دوجانبه در امور منطقه اي و همچنين همكاري در زمينه مسايل بين المللي پرداختند.
در اين نشست همچنين به حق جمهوري اسلامي ايران در به دست آوردن فن آوري صلح آميز هسته اي تاكيد شد و از ژاپن خواسته شد كه آن كشور نيز در طرح پيشنهادي رياست جمهوري كشورمان به منظور مشاركت دولت ها و شركت ها در فن آوري صلح آميز هسته اي كشورمان همكاري نمايد.معاون وزير امور خارجه ژاپن همچنين روز گذشته با منوچهر متكي وزير امور خارجه ديدار و پيرامون مسائل دوجانبه، منطقه اي و بين المللي بحث و تبادل نظر كرد.

درخواست كميسيون امنيت ملي مجلس
براي ديدار با رئيس جمهور
در پي بررسي مواضع و سخنان اخير رييس جمهور درباره رژيم صهيونيستي در جلسه روز يكشنبه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، اعضاي اين كميسيون طي نامه اي خطاب به باهنر، نايب رييس مجلس خواهان پيگيري او براي برگزاري جلسه مشتركي با رييس جمهور شدند، تا نقطه نظرات نمايندگان در اين خصوص به احمدي نژاد منتقل شود. محمدنبي رودكي، نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با اشاره به اين كه اين موضوع به درخواست نمايندگان عضو اين كميسيون در بخشي از جلسه روز يكشنبه  مورد بررسي قرار گرفته است، هدف از ديدار اعضاي كميسيون متبوعش با رييس جمهور را تبادل نظر درخصوص اعلام مواضع وي دانست. وي با تاكيد بر اين كه مواضع رييس جمهور به حق و منطقي بوده است، يادآور شد كه اسراييل، رژيم غاصب و خشني است كه روزانه مسلمانان را به شهادت مي رساند.
به گفته وي، تنها مشروط بر اين كه اسراييل دست از خشونت بكشد، امكان برگزاري رفراندوم فراهم مي شود تا طي آن مسلمانان، مسيحيان و يهوديان اين سرزمين، حكومت مورد نظر خود را در صلح و صفا انتخاب كنند.
يك عضو ديگر كميسيون امنيت ملي مجلس نيز از اظهارنظرهاي نمايندگان عضو كميسيون در اين جلسه خبر داد و گفت كه برخي نمايندگان به بار منفي برخي سخنان، به ويژه در مسايل هسته اي، اشاره كرده اند.

رئيس قوه قضائيه: رعايت حقوق شهروندي در ايران
نسبت به بسياري از كشور هاي غربي شفاف تر است
ايسنا : رئيس قوه قضاييه با اشاره به قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل متحد درباره وضعيت حقوق بشر در ايران، گفت: طرح اين قبيل مسايل حربه و ابزاري براي قدرت هاي استكباري است، در حالي كه واقعيات درون جامعه ايران و حفظ حقوق شهروندي نسبت به بسياري از كشور هاي غربي به مراتب بهتر و شفاف تر است.سيدمحمود  هاشمي شاهرودي در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي از دستگاه ديپلماسي ايران خواست واقعيات كشور و حقوقي كه شهروندان از آن برخوردار هستند از طرق مختلف به سراسر جهان منعكس كند.وي با اشاره به آمار زندانيان در ايران و مقايسه آن با ساير كشورها به ويژه كشورهاي غربي به نسبت جمعيت، خاطرنشان كرد: نرخ آمار زندانيان در ايران و ساير محدوديت ها و محروميت هاي اجتماعي كشورمان در قياس با آمريكا و كشور هاي غربي به مراتب كمتر و پايين تر است و اين امر از شواهد و دلايل حفظ حقوق شهروندي در ايران محسوب مي شود.
رئيس قوه قضاييه در اين نشست با انتقاد از دستگاه ديپلماسي در معرفي واقعيات جامعه ايران به جهان همچنين رايزني هاي گسترده اي كه نيازمند تبيين و تشريح وضعيت مردم ايران است، خواستار تلاش بيشتر دستگاه ديپلماسي و بخش بين الملل دستگاه قضايي در اين زمينه شد.هاشمي شاهرودي با ذكر نمونه هايي از اقدامات آمريكايي ها در كشور هاي منطقه و سوء رفتار هاي شديد با زندانيان و محدوديت  متعدد اعمال شده براي مردم در كشورهاي غربي، اظهار داشت: از وزارت خارجه و بخش بين الملل قوه قضاييه انتظار مي رود تا شرايط مطلوب جامعه ايران و حقوق و آزادي هايي كه اسلام به آنها توصيه اكيد دارد و در كشور به نحو احسن اجرا مي شود را به دنيا منعكس كرده و اطلاع رساني كنند.
همچنين هاشمي شاهرودي در جلسه ديروز با اشاره به نامه ۱۵۲ نماينده مجلس شوراي اسلامي كه خواهان رفع مشكل مالي و بودجه اي دستگاه قضايي از رئيس جمهور شدند، قدرداني كرد و افزود: از اينكه اكثريت مجلس با شناخت كافي از مشكلات واقعي دستگاه قضايي به مدد قوه قضاييه آمده اند سپاسگزاريم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |