سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۹ - Dec 20, 2005
در هشت ماه گذشته
۶۸ درصد درآمد دولت از محل واگذاري
دارايي هاي مالي محقق شد
مهر: در هشت ماهه اول امسال دولت ۵۱ هزار و ۶۸۰ ميليارد ريال از دارايي هاي مالي كه شامل فروش اوراق مشاركت، تسهيلات خارجي، استفاده از حساب ذخيره ارزي، فروش سهام و واگذاري سهام است را واگذار كرد.
درحالي دولت در هشت ماهه اول امسال ۵۱ هزار و ۶۸۰ ميليارد ريال از دارايي هاي مالي خود را واگذار كرده كه بر طبق رقم مصوب بودجه اي در اين مدت بايد از اين محل ۷۵ هزار و ۷۳۴ ميليارد ريال درآمد به دست مي آورد كه ۶۸ درصد تحقق نشان مي دهد.
ميزان واگذاري دارايي هاي مالي دولت در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل( ۳۸ هزار و ۵۶۴ ميليارد ريال) ۳۴ درصد افزايش يافته است.
دولت در هشت ماهه اول امسال ۱۹۷ ميليارد ريال تسهيلات خارجي دريافت كرده و اين درحالي است كه برطبق رقم مصوب بودجه اي اين رقم بايد به ۲ هزار و ۸۵ ميليارد ريال مي رسيد كه تنها ۶/۹ درصد تحقق نشان مي دهد.
استفاده دولت از حساب ذخيره ارزي نيز در هشت ماهه اول امسال با ۳۵ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۴۷ هزار و ۸۴۷ ميليارد ريال رسيده است.
دولت در هشت ماهه اول امسال يك هزار و ۱۷۶ ميليارد ريال سهام دولتي را واگذار كرده كه نسبت به رقم مصوب بودجه اي، تنها ۳۵ درصد تحقق نشان مي دهد.ميزان برگشتي ها و ساير اقلام دولت در هشت ماهه اول امسال به ترتيب ۲ هزار و ۳۲۰ ميليارد ريال و ۱۴۰ ميليارد ريال بوده است.

توزيع كارت هوشمند سوخت موتورسيكلت ها
از ۱۵ دي ماه آغاز مي شود
پس از پايان مهلت براي خودروهاي شخصي ،
مراكز محدودي ثبت اطلاعات را ادامه مي دهند
گروه اقتصادي:تاكنون يك ميليون و ششصد هزار نفر از افرادي كه خودروهاي آنان به صورت قطعي معامله نشده است به مراكز پستي مراجعه و اطلاعات مورد نياز براي دريافت كارت هوشمند را ثبت كرده اند.
اين مرحله از ثبت نام كه تا آخر ماه جاري ادامه دارد تنها براي خودروهاي بنزيني و گازوئيلي است، از اين پس در مراكز محدودتري در سطح كشور ادامه مي يابد. به گفته سجادي مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ثبت نام براي دارندگان موتورسيكلت نيز از روز ۱۵ دي ماه آغاز مي شود. جزئيات و نحوه مراجعه آنان و مراكزي كه در سراسر كشور تعيين شده در اين روز اعلام مي گردد. در مدت سه ماه نيز دارندگان موتورسيكلت ها بايد با مداركي كه دال بر مالكيت آنان است به مراكز پستي مراجعه و اطلاعات لازم را در اين زمينه ارائه كنند.
شبكه رايانه اي
با توجه به تمهيداتي كه انديشيده شده است انتظار مي رود كه در آغاز سال آينده توزيع سوخت از طريق شبكه رايانه اي و كارت هوشمند انجام شود و در مدت كوتاهي آمار دقيقي از نحوه توليد، مصرف و توزيع سوخت در كشور در دست مسئولان مربوطه قرار داشته باشد تا در اين زمينه برنامه ريزي هاي مناسبي براي ارائه خدمات لازم به مصرف كنندگان سوخت در كشور انجام شود. پيش از اين نيز هدف توزيع كارت هوشمند سوخت جمع آوري اطلاعات دقيق اعلام شده است. البته اميدواريم كه شبكه رايانه اي تهيه شده از كارآمدي نرم افزاري لازم برخوردار باشد و مشكلات ديگر شبكه هاي مبادلات اطلاعات و دادوستدهاي مالي در كشور را نداشته باشد.
در اين مورد جا دارد كه مجري طرح براي اطمينان از عملكرد و پيمانكار كنترل بيشتر و دقيق تري اعمال كند تا نرم افزارها و تجهيزات بكارگرفته شده در كار توزيع و فروش سوخت اخلال ايجاد نكند.
اطلاع رساني صحيح
توزيع كارت هوشمند فروش سوخت خودروها كه تا پايان آذرماه خاتمه مي يابد ، مسئله اي است كه ذهن بسياري از دارندگان وسايل نقليه موتوري را به خود مشغول كرده است.
برخي از دارندگان خودرو بويژه كساني كه از وسايل موتوري خود ارتزاق مي كنند از اين كه كنترل خريد و فروش بنزين و يا گازوئيل آنان به دست دولت خواهد افتاد و ممكن است در كار و شغل روزانه آنان اختلال و مشكلاتي ايجاد شود نگرانند.
اين نگراني سنتي در جامعه ايران همواره وجود داشته و ريشه هاي تاريخي دارد و بي اعتمادي افراد حتي موجب اختلال در اجراي طرح هاي مشابه مي شود.به همين دليل ضرورت دارد در اين موارد اطلاع رساني مناسب و دقيقي صورت گيرد چرا كه برخي نارسايي هاي سنتي ارتباطي در ايران موجب مي شود تا افراد شايعات و آنچه منابع ناشناس مي گويند را به مراجع رسمي ترجيح دهند.
از هنگام اعلام ضرورت استفاده از كارت هوشمند در شبكه توزيع سوخت در كشور منابع مختلف در اين زمينه اطلاعات متفاوتي را منتشر كرده اند و اين اقدام را براي سهميه بندي ، جيره بندي، حذف يارانه و يا محدود كردن فروش سوخت اعلام كرده اند.
متأسفانه اطلاع رساني در اين زمينه با انتشار اين گزارش ها كه هر يك به خودي خود به عنوان پيشنهادهايي در دست بررسي است موجب نگراني دارندگان خودرو شده است. در اين زمينه اما گفته شده كه هدف اصلي طرح كارت هوشمند ايجاد يك نظام آماري دقيق براي برنامه ريزي است كه كمتر به آن توجه مي شود.
در حال حاضر از تعداد خودروها در كشور آمار دقيقي وجود ندارد و هيچ مرجعي از ميزان مصرف سوخت اين خودروها و اين كه كدام خودروها سوخت بيشتري مصرف مي كنند و چرا، مشخص نيست.
كارت هوشمند به اين مناقشه پايان مي دهد و ضمن مشخص كردن تعداد وسايل نقليه ، نحوه كار و مصرف آنان را نيز مشخص مي كند.
با مشخص شدن اين مسئله مي توان به طور دقيق ميزان قاچاق سوخت در كشور را نيز مشخص كرد.
در حال حاضر برخي كارشناسان بر اين باورند كه بخش اعظم سوخت وارداتي كشور سهم قاچاق است و در صورت وجود يك آمار دقيق از ميزان مصرف در اين زمينه مي توان برنامه ريزي كرد.

امروزبا حضور رؤساي جمهوري ايران و آذربايجان به بهره برداري مي رسد
ترانزيت گاز جمهوري آذربايجان به نخجوان
010584.jpg
گروه اقتصادي :طرح ترانزيت گاز آذربايجان به نخجوان امروز با حضور دكتر احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران و رئيس جمهور آذربايجان به بهره برداري   رسمي خواهد رسيد.
سيد كاظم وزيري  هامانه وزير نفت ديروز در حاشيه مراسم تجليل از مقام شهيد تندگويان و يك هزار شهيد سرافراز صنعت نفت گفت: آذربايجان علاقه مند به ارسال گاز به نخجوان بود كه بايد از ايران عبور مي كرد و در اين زمينه در گذشته قراردادي بين دو كشور منعقد شده بود و هم اكنون طرح آماده اجرا گرديده و رسماً به بهره برداري مي رسد.
وي افزود: ظرفيت ترانزيت اين طرح ۲ ميليون مترمكعب در روز است كه ۲۰ درصد از گازي كه وارد ايران مي شود به عنوان حق عبور سهم ايران است.

بانكداري الكترونيك به جاي تغيير ساعت كار بانكها
گروه اقتصادي: با گسترش آلودگي هوا و ترافيك موضوع تغيير ساعت كار بانك ها كه پيش از اين نيز مطرح شده بود بار ديگر در دستور كار هيأت دولت قرار گرفت. تصميم گيري در مورد تغيير ساعت رسمي كار بانك ها، ادارات و مدارس در حالي توسط شوراي شهر به هيأت دولت پيشنهاد شده كه برخي معتقدند براي هرگونه تغيير در ساعت كار بانك ها بايد سه موضوع اصلي ميزان تأثير آن بر كاهش آلودگي هوا، تأثير آن در برنامه زندگي كارمندان و خدمات رساني بانك ها به مشتريان موردتوجه قرار گيرد. اين بحث اكنون در حال بررسي است و مقرر شده نتيجه آن توسط بانك مركزي براي اجرا به بانك ها ابلاغ شود.
با محسن صفايي فراهاني، كارشناس مسايل اقتصادي پيرامون چگونگي، ضرورت و آثار اقتصادي تغيير ساعت كار رسمي بانك ها گفت وگو كرده ايم.
***
* تغيير ساعت رسمي كار بانك ها در شرايط كنوني را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- بدون وجود يك مجموعه مطالعاتي و سيستم اطلاعاتي جامع شهري تغيير ساعت رسمي كار بانك ها جوابگوي اهداف آن نخواهد بود. اين در حالي است كه تنها بخشي از اين مجموعه را در نظر گرفته و خواستار رفع مشكلات موجود هستيم. كشورهايي كه اين روش ها را مدنظر قرار مي دهند براساس نظام جامع شهري خود به اين تصميم رسيده اند. همانگونه كه شهر بايد طرح جامع داشته باشد براي گردش مسايل اجتماعي شهر نيز طرح جامع تدوين مي شود. در شهر ۱۲ ميليوني تهران طرح اتوبوسراني، تاكسيراني، اتوبان ها، پل ها، مترو، تراموا و تغيير ساعات رسمي كار بانك ها يا ادارات بايد به صورت يك مجموعه مطالعاتي در نظر گرفته شود تا پس از انجام كار كارشناسي، تغييرات لازم اعمال شود.امروز در دنيا سرعت اتوبوس شهري بالاي ۲۵ كيلومتر است. اين در حالي است كه در تهران اين سرعت زير ۷ كيلومتر است. بدون انجام مطالعات لازم ، تغيير ساعت رسمي كار بانك ها جوابگوي مسايل و مشكلات تهران يا ساير شهرهاي بزرگ نخواهد بود و بايد در چارچوب طرح جامع مطالعات شهري به مسايل مختلف از جمله ميزان ترافيك اتوبان ها براساس نموگرام و... در چارچوب مهندسي ترافيك توجه شده و براساس اين مطالعات و ميزان ترافيك موجود تغيير رسمي كار بانك ها و ادارات به عنوان يكي از راهكارهاي رفع معضلات كنوني مطرح شود. در شرايطي كه هنوز چنين مطالعه اي در تهران انجام نشده و حتي در مورد ورودي هاي اتومبيل ها و سفرسنجي ها كاري صورت نگرفته اين گونه كارها چندان مؤثر نخواهد بود. گرچه اكنون انجام چنين كارهاي مطالعاتي در كشورمان جايگاهي ندارد اما معتقدم قبل از پرداختن به آثار اقتصادي اين گونه طرح ها بايد ميزان تأثير آن بر مسايل شهري كه بسيار ناچيز خواهد بود، مورد بررسي قرار گيرد.
* با اين روند اثر اقتصادي تغيير ساعت رسمي كار بانك ها چگونه خواهد بود؟
- بديهي است وقتي سفرهاي شهري مورد مطالعه قرار گيرد بخشي از اين سفرها را سفرهاي اقتصادي دربرخواهد گرفت. اكنون بانك هاي كشور با بخش خصوصي و بخش دولتي ارتباط كاري دارند كه براي هرگونه تغيير در ساعت رسمي كار بانكها بايد رابطه كاري آنها به درستي تعريف شود و نمي توان اين عوامل را در نظر نگرفت. در ساير كشورها زمان فعاليت بانك ها با عموم شركت هاي اقتصادي، تجاري، بنگاه هاي بزرگ مالي و پولي هماهنگ بوده و از سوي ديگر اين ساعت كار را با بقيه بازارهاي بين المللي تطبيق مي دهند. اگر خواستار تغيير ساعت كار بانك ها هستيم بايد اين كار با توجه به ساعت كار كشورهاي همسايه و ساير كشورهايي كه با آنها رابطه اقتصادي و مالي بيشتري داريم، هماهنگ باشد تا گردش مالي براي انجام كارهاي تجاري دچار مشكل نشود. بايد حداقل زمان لازم براي برقراري ارتباطات مخابراتي و... در نظر گرفته شود چرا كه در غير اين صورت هزينه هاي تأخير در گردش پولي قابل توجه خواهد بود. هيچ كاري بدون انجام مطالعات قبلي و تنها با كپي برداري شكلي از ساير كشورها جوابگو نخواهد بود و باعث ايجاد مشكل مي شود.
* راه حل مناسب و مفيد براي حل مشكل چيست؟
- اگر مطالعات شهري نشان دهد كه سفرهاي شهري بانك ها به گونه اي است كه تغيير ساعت رسمي كار آنها گره گشاي مشكلات است، انجام اين كار لازم مي باشد اما بهتر است به جاي اين كارها به سمت بانكداري الكترونيك برويم تا مشتريان براي انجام خدمات بانكي از محل كار خود خارج نشده و از طريق مكانيزم هاي قابل قبول موجود در دنيا، كارهاي بانكي خود را انجام و مراجعه به بانك ها به حداقل برسد. امروز در كشورمان ۹۸ درصد خدمات بانكي در شعبه انجام مي شود در حالي كه در اروپا ۸۰ درصد خدمات بانكي در بيرون شعبه ارائه مي شود و احتياجي به مراجعه به شعب بانك ها نيست اما در كشورمان به جاي توجه به ريشه هاي مشكل سعي در برخورد با معلول داريم.

گزارش مالي ايران خودرو به مجلس ارائه شد
گروه اقتصادي:همچنين مخبر كميسيون صنايع و معادن مجلس درخصوص ارائه گزارش مالي از سوي مديرعامل شركت ايران خودرو به خبرنگار ما گفت: طبق گزارش مالي كه از سوي مديرعامل ايران خودرو اعلام شد وضعيت شركت علي رغم حذف درآمد ناشي از توليد پيكان (سالانه ۱۷۰ هزار دستگاه)، عدم حمايت كافي سيستم بانكي و فقدان جايگزين در شرايط كنوني به جاي پيكان اميدواركننده است. احمد مهدوي ابهري افزود: سهامداران اين شركت نبايد نگران باشند چراكه ظاهراً شركت با وجود مسائل فوق سودده هم هست.وي تأكيد كرد: البته اين گزارش فقط از سوي مديرعامل شركت ايران خودرو اعلام شده است و احتمالا در چارچوب طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو مجدداً گزارش فوق را بررسي خواهيم كرد.
همچنين يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: گزارش مالي ايران خودرو توسط مدير عامل اين شركت به نمايندگان كميسيون صنايع مجلس ارائه شد.
احمد بزرگيان وضعيت مالي ايران خودرو را اميدوار كننده توصيف كرد و افزود: براساس اين گزارش سال گذشته شركت ايران خودرو ۶ هزار ميليارد تومان فروش داشته كه از اين رقم بين ۷ تا ۱۰ درصد سود بوده است. همچنين ميزان توليد در سال ۸۳ نسبت به سال ۸۲ ، ۳۴ درصد و در ۸ ماهه اول سال ۸۴ نيز ۳۴ درصد رشد داشته است.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه پيك فروش شركتهاي خودروسازي در سه ماه آخر سال است به طور قطع اهداف مالي ايران خودرو به طور كامل محقق خواهد شد.
وي افزود: زمينه جذب ۱۷۵ ميليون دلار وام خارجي كم بهره فراهم شده كه مي تواند در اجراي پروژه هاي جديد بسيار موثر باشد.
وي تأكيد كرد: با توجه به فروش اوراق مشاركت داخلي، سود شركت و جذب اوراق خارجي اين شركت نقدينگي لازم براي اجراي پروژه هاي خود را دارد.

به زودي لايحه حمايت از حقوق
مصرف كنندگان در مجلس بررسي مي شود
در جلسه روز گذشته كميسيون اقتصادي مجلس، لايحه حمايت از حقوق مصرف كنندگان وارد بررسي هاي نهايي و راي گيري شد و تنها دو ماده جرايم و مجازات آن به جلسه هفته آينده موكول گرديد. مخبر كميسيون اقتصادي مجلس معتقد است كه اين لايحه طي دو هفته آتي به صحن علني مجلس راه خواهد يافت.

افزايش ۳۳درصدي ارزش پرونده هاي قاچاق كالا
گروه اقتصادي: ۴۵ هزار فقره پرونده قاچاق كالا به ارزش ۱۱۱۹ ميليارد ريال در ۸ ماهه امسال در گمركات كشور تشكيل شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد پرونده ۱۴ درصد كاهش و از حيث ارزش ۳۳درصد افزايش نشان مي دهد.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران در اين مدت از تعداد كل پرونده هاي قاچاق كالا ۳۹ هزار و ۱۷۸ فقره به ارزش ۲۵۶ ميليارد و ۹۰۰ ميليون ريال آن مربوط به پرونده هاي داراي ارزش زير ۱۰ ميليون ريال بوده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پرونده ۵/۱۵ درصد كاهش و از حيث ارزش ۳/۶۱ درصد افزايش داشته است.
پرونده هاي قاچاق كالا داراي ارزش زير ۱۰ ميليون ريال به لحاظ تعداد ۸۷ درصد از تعداد كل و از حيث ارزش ۲۳ درصد از ارزش كل پرونده هاي قاچاق را در اين مدت به خود اختصاص داد.
در ۸ ماهه سال جاري از محل پرونده هاي قاچاق حدود ۸۸ ميليارد و ۶۰۰ ميليون ريال جريمه وصول شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴ برابر شد.

شركتها،خريداران عمده اوراق مشاركت بانك مركزي
گروه اقتصادي: استقبال نشدن از عرضه اوراق مشاركت بانك مركزي توجه كارشناسان را به پائين بودن نرخ سود اين اوراق نسبت به سود حساب هاي بانكي سوق داده است.
به گزارش خبرنگار ما عرضه اوراق مشاركت بانك مركزي كه براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي براي كنترل رشد نقدينگي و تورم ناشي از آن صورت گرفت با عدم استقبال صاحبان سرمايه روبرو شد و بخش اعظم آن را شركت ها و مؤسسه هاي عمومي خريداري كردند.در اين زمينه و در پي انتشار اخباري در اين زمينه خبرگزاري مهر در گزارشي اعلام كرد كه نرخ سود اين اوراق براساس پيشنهاد وزارت اقتصاد و دارايي توسط دولت تصويب شده است.
علاوه بر اين در پاسخي كه بانك مركزي به خبرگزاري فارس داده است، نرخ سود اوراق مشاركت جديد بانك مركزي براساس تورم ۱۳ درصدي سال جاري تعيين شده است.
اين در حالي است كه نرخ تورم از سوي منابع رسمي تاكنون بالاتر از ۱۳ درصد اعلام شده است و اين نرخ تاكنون بين ۱۴ تا ۱۵ درصد از سوي مسئولان اقتصادي كشور اعلام شده است.
در همين حال دبير كل بانك مركزي ضمن اعلام اين كه فروش اوراق مشاكت با موفقيت نسبي همراه بوده است، گفت: تاكنون ۵۱ درصد اوراق مشاركت بانك مركزي به فروش رفته است.
حشمت الله عزيزيان در گفت و گو با مهر در خصوص عدم استقبال مردم از انتشار اوراق بانك مركزي گفت: انتشار اين اوراق با موفقيت نسبي همراه بوده و اينكه اعلام مي كنند مردم از اين اوراق استقبال نكردند، صحيح نيست .به گفته وي تا كنون ۵۱ درصد اوراق مشاركت بانك مركزي به فروش رفته است .عزيزيان تاكيد كرد: كاهش سود اوراق مشاركت تاثيري بر ترازنامه و سود بانك مركزي نخواهد داشت .
دبير كل بانك مركزي اضافه كرد: مسلماً عرضه اوراق مشاركت با نرخ ۵/۱۵ درصد موجب كندي فروش اوراق مشاركت شده اما به طور قطع اين اوراق ظرف چند روز آينده به فروش خواهد رسيد .وي تاكيد كرد: نرخ ۵/۱۵ درصد مورد درخواست شوراي پول و اعتبار بوده است اما بانك مركزي نيز بر سر اين امر با شورا توافق داشته است .
عزيزيان گفت: اين نخستين بار نيست كه اوراق مشاركت به كندي بفروش مي رود ولي بطور قطع بانك مركزي در فروش كامل اين اوراق مشكلي نخواهد داشت .

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۳۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۱۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۷۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۱۱۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۱۰۱
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۸۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۹۰۷

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |