سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۹ - Dec 20, 2005
اظهار اميدواري وزير بهداشت به
۲ برابر شدن سرانه بيمه درماني در سال آينده
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: سرانه فعلي بيمه بهداشت و درمان در كشور جوابگو نيست و اميدواريم با پذيرش دولت، سرانه بيمه درماني كشور سال آينده به بيش از دو برابر ميزان فعلي افزايش يابد.
كامران باقري لنكراني در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: سرانه بيمه درماني كشور در حال حاضر حدود سه هزار تومان است كه اصلا جوابگو نيست به همين علت پيشنهاد دو برابر شدن آن را در سال آينده به شوراي عالي بيمه داده ايم كه اميدواريم پس از تصويب در اين شورا به موافقت دولت برسد و در بودجه سال آينده لحاظ شود.
وي افزود: سرانه بيمه درماني بايد به تصويب شوراي عالي بيمه كه در وزارت رفاه و تامين اجتماعي مستقر است برسد. در اين شورا وزير بهداشت و وزير رفاه هر دو عضو هستند و خوشبختانه وزير رفاه و تامين اجتماعي هم با اين موضوع موافق است، بنابراين اميدواريم كه افزايش اين سرانه تا دو برابر به تصويب برسد.
وزير بهداشت گفت: وزارت بهداشت با كمبود اعتبارات زيادي براي خدمت رساني به مردم مواجه است و كمبود سرانه بيمه درماني نيز موجب شده تا دانشگاههاي علوم پزشكي كشور با مشكل مواجه شوند.

همزمان با ارائه گزارش  وضعيت كودكان جهان در سال ۲۰۰۶
وضعيت كودكان نامريي در ايران بررسي شد
عكس از نمايشگاه كودكان نامريي يونيسف
010572.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: نماينده يونيسف در ايران ضمن ارائه گزارشي از وضعيت كودكان در سال ۲۰۰۶ به بررسي وضعيت كودكان به حساب نيامده و نامريي در ايران پرداخت و گفت: در ابتدا بايد بدانيم كه كودكان نامريي در ايران چه كساني هستند اين كودكان شامل آنهايي هستند كه تولد آنها ثبت نشده و يا هويت آنها مفقود و يا دزديده شده و يا عمداً از بين رفته باشد.
وي افزود: كودكان مناطق روستايي به ويژه دختران كه به آموزش و تحصيل دسترسي ندارند، كودكاني كه در بازداشت هستند، كودكاني كه در معرض آزار و اذيت قرار دارند كه اين آزار در برخي مواقع از سوي مدرسه، خانواده و اجتماع صورت مي گيرد، كودكاني كه درون كشور خود آواره شده اند، آنهايي كه در خيابان هم كار و هم زندگي مي كنند و از حمايت خانواده بي بهره اند، كودكاني كه به دلايلي از جمله كار در منزل، قاچاق انسان، ازدواج زودهنگام، بازداشت و ناتواني هاي جسمي و ذهني دچار محدوديت هستند.
يان پيتر كلايبرك، مسئول دفتر صندوق كودكان سازمان ملل در ايران همچنين افزود: اين كودكان كه ما آنها را كودكان به حساب نيامده و نامريي مي ناميم از ديد قوانين ،بودجه ها ، برنامه ها و تحقيقات پنهان مانده اند و اكنون به دنبال تحقق اهداف خود هستند.
وي افزود: در كنار تلاش براي تحقق اهداف توسعه هزاره مسئوليت يونيسف جلب توجه عموم به سوي اين كودكان است . امروز موضوع اصلي گزارش جهاني يونيسف جهت كودكان نامريي است . تلاش مي كند براي كمك به كودكان ساكن جوامع به حاشيه رانده و تصويب و ترويج راهكارها و برنامه هايي مبتني بر حقوق بشر فضايي مستحكم و مملو از حمايت ايجاد كند.
دكتر محمدرضا خباز قائم مقام سازمان بهزيستي نيز ضمن اشاره به همكاري ميان يونيسف و سازمان بهزيستي به عنوان مهمترين نهاد رسمي متولي كودكان در كشور گفت: در سازمان بهزيستي برنامه هاي مفصلي براي كودكان در معرض آسيب طراحي و اجرا مي شود، به گونه اي كه در سال ۱۳۷۸ هماهنگي هايي بوجود آمد تا كودكان خياباني ساماندهي شوند. از آن زمان ده ها هزار كودك خياباني تحت پوشش قرار گرفته اند. در بحث كودك آزاري از سال ۱۳۸۱ با راه اندازي خط تلفن خاص پيگيري موارد كودك آزاري به صورت خاص صورت مي گيرد . در حال حاضر تمامي استانها توسط مراكز اورژانس اجتماعي به موارد كود ك آزاري رسيدگي مي كنند و در ۱۰ استان تلفن خاص كودك آزاري وجود دارد.
وي افزود: از سال گذشته تلفن سه رقمي ۱۲۳ پاسخگوي موارد كودك آزاري در دو استان تهران و مشهد است و ما به دنبال گسترش اين خدمات هستيم. از مجموع موارد تلفن هايي كه در سال ۱۳۸۲ شد، ۱۹۴ مورد، در سال ۸۳ ، ۶۸۰ مورد و در ۶ ماهه سال جاري ۸۳۱ مورد رسيدگي و پيگيري شده است.
قائم مقام سازمان بهزيستي همچنين افزود: علاوه بر اين خط اورژانس اجتماعي نيز به امور كودكان رسيدگي مي كند .در اين مركز آمارهاي قابل توجهي در خصوص اين موارد و پيگيري آن كه با حكم مراجع قضايي است وجود دارد. همچنين ۱۵ هزار كودك بي سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش اين سازمان هستند . ۳۸۰ مركز NGO  با همكاري سازمان بهزيستي به حمايت از اين كودكان مشغولند، ضمن اين كه ۷ هزار و ۷۵۴ كودك نيز در مراكز شبه خانواده نگهداري مي شوند.
قائم مقام سازمان بهزيستي همچنين با اشاره به نحوه همكاري سازمان بهزيستي با يونيسف گفت: در حال حاضر ۹ هزار مهد و روستامهد تحت پوشش سازمان بهزيستي وجود دارد كه با توافقنامه  يونيسف ۵۰ مهدكودك در استانهاي محروم، سيستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربايجان غربي راه اندازي شده است، علاوه بر راه اندازي ،تجهيز اين مهدها و تعليم مربيان و اولياء فرزندان نيز با همكاري بهزيستي به عهده يونيسف بوده است و اميدواريم در سال جديد ميلادي اين همكاري رونق بيشتري داشته باشد.
مظفر شجاعي ،مدير امور بين المللي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز گفت: يونيسف و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان همواره فعاليت  فرهنگي قابل توجهي با يكديگر را دنبال كرده اند كه مهمترين فعاليت ها برگزاري برنامه هاي هفته و روز جهاني كودك، كارگاه هاي آموزشي يونيسف، برگزاري كارگاه هاي مبارزه با HIV بوده، و همچنين هماهنگي در تهيه كتاب و محصولات فرهنگي يونيسف همواره از ديگر فعاليت هاي مهم اين مركز بوده است.
وي همچنين به برگزاري نمايشگاه عكسي كه با موضوع كودكان نامريي اشاره كرد و گفت: اين نمايشگاه با هدف و نگاه خاص كودكان به اين موضوع برگزار شده و با عكس هايي كه گرفته  نشان دهنده ديد و استعداد كودكان خود در اين موضوع بوده است كه سه نفر نيز به عنوان برگزيده اين مسابقه انتخاب شده و جوايزي به آنها اهدا خواهد شد.

در گفت وگوي اختصاصي همشهري با معاون رئيس جمهور اعلام شد:
تسهيلات ويژه دولت براي خانواده شهدا جانبازان و آزادگان
010569.jpg
عكس از : شهيد كربلايي احمد
گروه اجتماعي: همزمان با سالروز شهادت وزير بسيجي شهيد مهندس محمدجواد تندگويان، معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در گفت وگوي اختصاصي با همشهري از تسهيلات ويژه دولت براي خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان خبر داد و گفت: در صورت تصويب نهايي لايحه خدمات رساني به ايثارگران در مجلس، خانواده شهدا و جانبازان بالاتر از ۲۵ درصد از تسهيلات بانكي بلند مدت با كارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۲۰ سال برخوردار مي شوند.
دكتر حسين دهقان با اشاره به اين كه سقف تسهيلات بانكي براي خانواده شهدا و جانبازان در حال حاضر در شهرهاي بيش از يك ميليون نفر جمعيت ۱۲۰ ميليون ريال است افزود: سقف اين تسهيلات در سالهاي آتي با تصويب هيأت وزيران افزايش خواهد يافت.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران با استناد به مصوبه لايحه خدمات رساني به ايثارگران در مجلس شوراي اسلامي از واگذاري زمين و مسكن، واگذاري منازل اجاره به شرط تمليك و وديعه مسكن استيجاري، پرداخت هزينه تعمير منزل و معافيت از هزينه هاي آماده سازي زمين به عنوان ساير تسهيلات دولت نام برد و افزود: خانواده هاي شهدا و جانبازان بالاي ۲۵درصد براي ساخت واحد مسكوني تا ۱۲۰ متر مربع از پرداخت هرگونه هزينه هاي عوارض صدور پروانه هاي ساختماني، عوارض شهرداري و نوسازي براي يك بار با معرفي بنياد شهيد معاف مي باشند. اين معافيت همچنين شامل پرداخت هزينه  انشعاب آب و فاضلاب، برق و گاز نيز مي شود.
معاون رئيس جمهور در بخش ديگري از اين گفت وگو از تسهيلات ويژه ادارات استخدامي خانواده شهدا سخن گفت و افزود: براساس تصويب لايحه خدمات رساني به ايثارگران در مجلس ۲۰درصد از نيازهاي استخدامي نهادها و سازمانها و شركت هاي وابسته به دولت به خانواده شهدا، آزادگان، جانبازان، همسر و فرزندان جانباز از كار افتاده نيز اختصاص مي ِيابد، ضمن آن كه كليه سازمانهاي مشمول اين قانون موظف هستند يكي از فرزندان شهيد، جانباز و آزاده را كه والدين آنها شهيد، مفقوده الاثر، اسير، جانباز از كار افتاده و آزاده از كار افتاده شده اند را پس از رسيدن به شرايط عمومي بازنشستگي در شرايط مساوي با رعايت اولويت از محل سهميه استخدام كنند.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران از تسهيلات ويژه دولت در مورد بازنشستگي پيش از موعد خانواده شهدا و همسران جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر خبر داد و گفت: همسران شاهد سرپرست خانوار كه همسران آنها از عارضه شيميايي و اعصاب و روان رنج مي برند در صورت شاغل بودن مي توانند با داشتن حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت و پنج سال سنوات ارفاقي از امتياز بازنشستگي پيش از موعد با دريافت حقوق و مزاياي كامل بهره مند شوند.
وي همچنين افزود: اميدواريم با تصويب نهايي لايحه خدمات رساني به ايثارگران در مجلس شوراي اسلامي بستري فراهم شود تا تمام دانشگاهها و مؤسسات آموزش هاي دولتي، دانشگاه آزاد اسلامي و مراكز آموزش غيرانتفاعي موظف شوند با رعايت مقطع تحصيلي،  نسبت به انتقال دانشجويان شاهد، آزادگان از كارافتاده كلي و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر از كار افتاده كلي و همسر و فرزندان آنان به محل سكونت خانواده اقدام كند.

پذيرش دانشجو بايد با توجه به بازار كار صورت پذيرد
گره علمي فرهنگي: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور بر پذيرش دانشجو با توجه به بازار كار تاكيد كرد.
دكتر حسين رحيمي، در پنجاه و چهارمين نشست روساي دانشگاهها، گفت: اگر قرار باشد فرصت بالفعل بازار كار در حد موجود باشد، شاهد فاصله زيادي ميان نيازهاي بالفعل بازار كار با تعداد دانش آموختگان دانشگاه ها خواهيم بود.
وي با اشاره به پژوهشي كه شش سال پيش از سوي سازمان مديريت  صورت گرفت، گفت: در اين پژوهش مشخص شد كه كف پذيرش آموزش عالي ۵۹ هزار نفر و سقف آن بايد ۷۵ هزار نفر باشد، اين در حالي است كه هم اكنون شاهد پذيرش بيش از ۸۰۰ هزار نفر در آموزش عالي هستيم.
به گزارش ايسنا دكتر رحيمي با بيان اينكه امسال حداكثر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر ورودي آموزش عالي  داشتيم، تصريح كرد: دانشجويان بايد علاوه بر تحصيل در رشته خود، نحوه ورود به بازار كار را نيز بياموزند تا بتوانند از فرصتهاي شغلي استفاده كرده و خود شغل زا و فرصت آفرين شوند.
رئيس سازمان سنجش با اعلام اينكه ۳۸ مركز كارآفريني در دانشگاه ها وجود دارد، اظهار كرد كه البته اين بدان معنا نيست كه تمام اين مراكز فعال باشند.
وي با اشاره به اين كه طرح كاراد ابتدا در ۱۲ دانشگاه اجرا شده و اكنون به ۳۸ دانشگاه رسيده است سه وظيفه اصلي را براي اين مراكز برشمرد و اظهار كرد: اين مراكز به فعاليت ترويجي مانند برگزاري نشست و جشنواره، سخنراني، چاپ پوستر، خبرنامه، بازديد از كارخانه به برپايي نمايشگاه كتاب و طراحي سايت مي پردازند.
به گزارش ايسنا، رييس سازمان سنجش بخش ديگر فعاليت هاي مراكز كارآفريني در دانشگاه ها را آموزش بيان كرد و ادامه داد: برگزاري كارگاه ها و كلاسهاي آموزشي، تاسيس كتابخانه كارآفريني، آموزش مربيان، تهيه درس آموزش كارآفريني، راه اندازي دوره كارشناسي ارشد كارآفريني و تهيه محتواي برنامه هاي آموزشي از وظايف آموزشي اين مراكز است.

هشدار وزارت بهداشت در موردتهيه دارو
از مراكز غير مجاز
گروه اجتماعي: روش استاندارد نگهداري دارو، تنها در داروخانه ها رعايت مي شود و چنانچه مردم داروي مصرفي خود را از مراكزي غير از داروخانه تهيه كنند ممكن است عوارض غيرقابل جبراني بر سلامتي شان ايجاد نمايد.
مجيد عطايي، مسئول اطلاع  رساني معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت با تأكيد بر اين كه محل فروش دارو فقط داروخانه است گفت: هر مكاني غير از داروخانه كه دارو عرضه كند به دليل عدم كنترل وزارت بهداشت بر نحوه نگهداري و واردات آن محصولات پيامدهاي خطرناكي به دنبال خواهد داشت. عطايي گفت: ناظران به طور دائمي در حال كنترل هستند و فقط محصولاتي كه شركت هاي پخش رسمي محصولات دارويي در اختيار داروخانه ها قرار مي دهند قابليت مصرف دارند چون گاهي به صورت زيرپله اي توليد و با برچسب هاي تقلبي عرضه مي شوند كه جان مردم را به خطر مي اندازند.وي تاكيد كرد: محصولات توليد داخل كه مجوز وزارت بهداشت را دارند بايد مشخصات كامل شامل؛ پروانه بهره برداري، آدرس كارخانه، نام محصول و تركيباتش بر روي آنها حك شده باشد و در صورت مشاهده موارد تقلبي توسط كارشناسان وزارت بهداشت پيگيري و غيرمجاز اعلام مي شوند كه حداقل ماهي يكي دو مورد با آن ها مواجه هستيم.

ديدار فراكسيون زنان با وزير دادگستري
ايسنا: الهام امين زاده عضو فراكسيون زنان از طرح مسأله  حقوق زنان و لزوم تعامل ميان مجلس و دولت براي ساماندهي اين حقوق در جلسه  فراكسيون متبوعش با وزير دادگستري خبر داد و گفت: طرحي كه با عنوان حمايت از حقوق و مسئوليت هاي زنان در عرصه  داخلي و بين المللي ارايه شده است، شور اول آن در كميسيون فرهنگي به پايان رسيده و احتمالا در اواخر اين هفته يا هفته  آينده به صحن علني مجلس راه خواهد يافت.

كليات لايحه مقاوم سازي مدارس در كميسيون
برنامه و بودجه مجلس تصويب شد
گروه علمي فرهنگي: كليات لايحه  تخريب و بازسازي مدارس غيراستاندارد و مقاوم سازي مدارس بدون استحكام، در كميسيون برنامه و بودجه مجلس به تصويب رسيد.
مرتضي تمدن، عضو هيأت رئيسه  كميسيون برنامه و بودجه مجلس، با اعلام اين خبر به ايسنا، گفت: لايحه  مقاوم سازي مدارس بدون استحكام كه در دولت خاتمي به مجلس فرستاده شده بود با تصويب مجلس، دولت را ملزم كرد تا در طول برنامه  چهارم چهار ميليارد دلار از حساب ذخيره  ارزي برداشت كند. به گفته  نماينده  مردم شهركرد دولت موظف است تا در طول برنامه  چهارم و در قالب بودجه هاي سنواتي چهار ميليارد دلار را به شكلي مصرف كند كه هم قدرت جذب داشته و هم تبعات تبديل دلار به ريال را پيش بيني كرده باشد.
تمدن از گزارش رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيرامون فعاليت هاي آن سازمان نيز در كميسيون برنامه و بودجه خبر داد و گفت: بيشترين بحث رئيس سازمان ميراث فرهنگي تقويت بخش ميراث فرهنگي با مديريت بخش خصوصي در كشور بود و مجلس هم موافق اين دغدغه  سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |