رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران هشدار داد:
احتمال رشد ۱۹ درصدي حاشيه نشيني در ده سال آينده
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران از اصلاح سند «ساماندهي حاشيه نشيني» خبر داد و گفت: پيشنهادات اصلاحي از طريق شوراي عالي استانها تقديم دولت و رئيس جمهوري مي شود.
رسول خادم با اشاره به اين كه هيچ برنامه عملياتي و اجرايي براي ساماندهي سكونت گاه هاي غيررسمي و حاشيه نشيني وجود ندارد و تنها سند مصوب موجود نيز فاقد قابليت اجرايي است، از بررسي و اصلاح اين سند در مجمع مشورتي كميسيون هاي فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي مراكز استان هاي كشور در هفته گذشته خبر داد و گفت: از جمله اشكالات اين سند مصوب، بي توجهي به ايجاد ظرفيت قانوني و حقوقي براي تشكيل ستاد ساماندهي حاشيه نشيني شهرهاست؛ بطوريكه در اين سند صرفا ستاد ملي و استاني تنها نقش هماهنگ كننده را دارند و ستاد شهرها علي رغم داشتن نقش بسيار موثر با قابليتهاي حقوقي و اجرايي در ساماندهي وضعيت حاشيه نشيني در حريم شهرها و فضاهاي مرتبط درون شهري ناديده گرفته شده است.
وي با بيان اين كه نقش دولت در ساماندهي حاشيه نشيني تنها در حوزه بسترسازي است، افزود: به اعتقاد بسياري از كارشناسان و جامعه شناسان، رويكرد اصلي ساماندهي حاشيه نشيني بايد مبتني بر توانمندسازي محلات حاشيه نشين شهرها باشد و اين توانمندسازي بر اساس فعاليتهاي گروه هاي داوطلبانه و خودجوش مردمي در فضاهاي حاشيه امكان پذير است و اين درحاليست كه متاسفانه نقش تشكلهاي غيردولتي و گروه هاي داوطلب مردمي در سند مصوب ساماندهي حاشيه نشيني نيز صرفاً صوري و نمادين است.به همين دليل، رويكرد توانمندسازي فضاهاي حاشيه اي در اطراف شهر با استفاده از قابليتهاي مردمي در سند مذكور منتفي است.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران افزود: بر اساس آمارهاي اعلام شده، ۵ ميليون حاشيه نشين در كشور وجود دارد و نرخ رشد جمعيت سكونتگاه هاي غيررسمي با سرعتي غيرقابل قبول، از سطح نيم درصد جمعيت استاندارد جهاني رو به افزايش است و پيش بيني مي شود تا ۱۰ سال آينده اين رشد به ۲۰ درصد جمعيت كشور برسد؛ اين در حاليست كه هنوز هيچ اقدامي براي ساماندهي حاشيه نشيني توسط دولت صورت نگرفته است.
وي خاطرنشان كرد: ساماندهي سكونتگاه هاي غيررسمي بايد همزمان از دو سياست كلان توسعه روستاهاي كشور و توانمندسازي و ضعيت سكونتگاه هاي غيررسمي برخوردار باشد تا ساماندهي حاشيه نشيني موجب افزايش و جذب مهاجرت به شهرهاي بزرگ نشود.
|
|
شهرداري به همشهريان مسيحي هديه مي دهد
۵ هزار كاج تهراني براي سال نو ميلادي
بهره برداري از بزرگراه نور ۲۱ دي همزمان با عيد قربان آغاز مي شود
|
|
|
|
مدير عامل سازمان فني عمراني شهرداري تهران تصريح كرد: زير گذر بزرگراه شهيد ستاري به طور كامل تمام شده و آرماتور بندي و قالب بندي عرشه پل رسالت نيز انجام شده و خاكريزي لاين ستاري به كاشاني غرب و رسالت به كاشاني غرب نيز به اتمام رسيده است.هادياني اظهار داشت: مدت اجراي اين پروژه ۲۲ ماه است و طبق قرارداد بايد در ماه آينده به اتمام برسد.وي يادآور شد: تاكنون براي اين پروژه بيش از يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان هزينه شده است.گفتني است: ميدان نور در محل تلاقي سه بزرگراه رسالت، كاشاني و ستاري واقع شده و طول مسيرهاي اصلي اين پروژه ۲۹۰۴ متر و طول پلها ۳۸۹ متر است.
مديرعامل سازمان فني عمراني شهرداري تهران گفت: عمليات عمراني ميدان نور به پايان رسيده و بزرگراه نور ظرف چند روز آينده به طور كامل به مرحله بهره برداري خواهد رسيد.
حسين هادياني افزود: قرارداد احداث پروژه تقاطع غير همسطح نور در سال ۸۲ بسته شد و عمليات اجرايي آن، در سال ۸۳ آغاز شد.
وي در ادامه افزود: هدف از انجام عمليات اجرايي پروژه نور، حل معضل ترافيكي بالاي منطقه و ارتباط مستقيم اتوبان رسالت غرب و شرق آيت الله كاشاني و اجراي زيرگذر ستاري است.
گروه شهري : شهرداري تهران به تمامي ارامنه ساكن پايتخت درخت كاج اهداء مي كند. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، سازمان پاركها و فضاي سبز در اطلاعيه اي ضمن تبريك آغاز سال نو ميلادي، اعلام كرد: تمامي شهروندان مسيحي و ارامنه ساكن تهران مي توانند با مراجعه به كليساهاي شهر، درخت كاج گلداني دريافت كنند.
مهندس علي محمد مختاري - مدير عامل سازمان پاركها و فضاي سبزشهرداري تهران گفت: اين اقدام ضمن جلوگيري از سوء استفاده و قطع درختان كاج باعث خواهد شد تا پس از پايان مراسم سال نو ميلادي همشهريان مسيحي با كاشت درختان كاج در باغچه به توسعه فضاي سبز شهر كمك كنند.وي افزود كاج هاي اهداء شده از نوع كاج تهراني است.
|
|
۵۰۰ حكم قضايي براي ساماندهي تبليغات شهري
مديرعامل سازمان زيبا سازي شهر تهران با بيان اينكه فضاي عمومي شهر، متعلق به تمام شهروندان است، گفت: از اواخر سال گذشته تا كنون به منظور ساماندهي تبليغات شهري تهران، بيش از۵۰۰ حكم قضايي صادر و اجرا شده است.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، ابوالقاسم وحدتي اصل، با اعلام اين خبر، افزود: اين احكام عليه ارگانهايي صادر شده است كه بدون هماهنگي با مديريت شهري اقدام به نصب تابلوهاي تبليغاتي در زمينهاي تحت تملك خود مي كردند.وي با اشاره به رشد ناگهاني تبليغات طي سالهاي اخير در شهر تهران، نارسايي و كمبود قانون را مهمترين مشكل شهرداري در زمينه ساماندهي تبليغات شهري دانست.
|
|
كوتاه قدي كودكان كشور ۱۵ درصد كاهش يافته است
ايرنا: مدير كل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي ، تعداد كودكان كوتاه قد كشور را ۵۴۰ هزار نفر ذكر كرد و گفت كه براساس بررسي هاي جديد وزارت بهداشت ، اين ميزان ۱۵ درصد كاهش يافته است .«سيد مرتضي صفوي» گفت: بررسي ها مؤيد آن است كه كم وزني ۱۲ درصد و لاغري سه درصد در كودكان زير پنج سال شهرها و روستاهاي كشور نيز كاهش يافته است . با مقايسه استانداردهاي رشد كه از طرف سازمان جهاني بهداشت تعيين شده است ، ايران از لحاظ استانداردهاي رشد در حد مطلوب قرار دارد.
|
|
آتش نشانان زن
احمد ضيايي مدير عامل سازمان آتش نشاني در گفت وگو با فارس درباره شرايط استخدام بانوان در آتش نشاني گفت: حداقل تحصيلات ديپلم، حداقل سن ۲۳ سال و داراي وضعيت جسمي مناسب از ويژگي هاي ضروري براي استخدام است.مدير عامل سازمان آتش نشاني تهران تصريح كرد: آتش نشانان زن در مواقعي كه در محيط هاي اختصاصي زنانه همانند استخر زنان حوادثي رخ دهد، به كمك آنها مي شتابند.تا پايان سال جاري در استان تهران ۱۲۰ زن آتش نشان در ۲۵ ايستگاه آتش نشاني آغاز به كار خواهند كرد.ضيايي درپايان خاطرنشان كرد: اين طرح قبلا به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران رسيده است و با توجه به تغييراتي كه در شهرداري تهران رخ داد اجراي اين طرح به تعويق افتاد.
|
|
نگاه
فريد مرتضوي
از سال آينده نان غني سازي مي شود
|
|
نگهبان محله وظيفه پيگيري جرم را ندارد
رئيس پليس ۱۱۰ تصريح كرد: نگهبانان محله زير نظر پليس فعاليت مي كنند و پيگيري جرائم بر عهده آنها نيست.
سردار اسكندر مومني در گفتگو با خبرگزاري مهر گفت: برنامه ها و محورهاي جديدي كه براي تداوم فعاليت نگهبانان محله در سراسر كشور در نظر گرفته شده، طي همايشي در بهمن امسال بررسي مي شود.
رئيس پليس ۱۱۰ افزود: اين محورها حاوي نكاتي درمورد شناساندن اهداف پليس محله به مردم، شناسايي كاركردهاي اين افراد و بررسي و مقايسه ايران با كشورهايي است كه پليس هاي محله در آن مشغول به كار هستند.
وي با اشاره به اينكه طرح پليس محله از ۲ سال گذشته تاكنون به كاهش جرائم در ساختمان ها، پاساژها، شركت هاي خصوصي و... كمك شاياني كرده است، خاطر نشان ساخت: اين طرح اكنون در اكثر استانهاي كشور و با سرمايه گذاري شركت هاي خصوصي و نظارت پليس در حال اجراست و سعي بر اين است تعداد آنها را گسترش دهيم.معاون انتظامي نيروي انتظامي با يادآوري اين نكته كه نگهبانان محله نقش پيشگيري از وقوع جرم را دارا هستند، تاكيد كرد: تمام فعاليت هاي اين افراد زير نظر پليس است و وظيفه پيگيري و جرائم بر عهده آنان نيست.وي تصريح كرد: پليس در اين ميان نقش نظارتي دارد و سرمايه گذاري در اين زمينه بر عهده شركت هايي است كه از اين افراد به عنوان سرايدار و... استفاده مي كنند.
|
|
تنفس هواي آلوده، تورم رگ ها را به دنبال دارد
آسمان آبي ايران _ نتايج آزمايشگاهي بر روي موش ها نشان مي دهد هواي آلوده باعث تصلب شرايين در آنها مي شود.به گزارش مؤسسه ملي سلامت وزارت بهداشت آمريكا، نتيجه تحقيقات دانشمندان اين موسسه بر روي موش ها نشان مي دهد با در معرض قراردادن آنها در برابر ذرات معلق هوا، امكان سخت شدن رگ هاي آنها تا يك و نيم برابر نسبت به موش هاي ديگر كه هواي تميز تنفس مي كردند افزايش يافت.بر همين اساس، ذرات معلق هوا باعث تورم ديواره سرخرگها مي شود.براساس اين گزارش، از عوارض تصلب شرايين حملات و سكته هاي قلبي است.
|
|
در همايش «آلودگي هوا و اثرات آن بر سلامت» عنوان شد:
سهم آلودگي اتومبيل سواران ۱۴ برابر اتوبوس سواران
آسمان آبي ايران _ كميته اطلاع رساني و تحقيقاتي همايش «آلودگي هوا و اثرات آن بر سلامت» اعلام كرد: «سهم سرانه هر فرد در آلودگي هواي تهران كه از وسايل نقليه شخصي استفاده مي كند، ۱۴ برابر فردي است كه با اتوبوس هاي شهري تردد مي كند.»
عضو كميته اطلاع رساني اين همايش و مدير آموزش و ارتباطات شركت كنترل كيفيت هوا گفت: «طبق مطالعات انجام شده هزينه يك كيلومتر مسافت طي شده اعم از بنزين، تعميرات، جريمه و عوارض وسايل نقليه شخصي ۹ برابر بيشتر از وسايل نقليه عمومي است.»
حشمت الله بسطامي افزود: «سهم هر خودروي سواري در ايجاد ترافيك ۳۷ درصد است. به اين ترتيب براساس بررسي هاي انجام شده اگر هر يك از شهروندان كه با خودروي شخصي تردد مي كنند حداقل يك يا دو روز از هفته از سيستم حمل و نقل استفاده كنند نقش عمده و مهمي را در كنترل آلودگي هوا و كاهش هزينه هاي اجتماعي و اقتصادي خواهند داشت.»
بر اين اساس، با توجه به زيان هايي كه بر اثر توليد گازهاي سمي حاصل از استفاده خودروهاي شخصي ايجاد مي شود، استفاده از وسايل نقليه عمومي به مراتب مقرون به صرفه تر خواهد بود و منجر به كاهش آلودگي هواي تهران خواهد شد.
|
|
در ميدان انقلاب و در ماه جاري صورت مي گيرد
آغاز بهره برداري از بزرگترين پل مكانيزه تهران
فارس: مدير عامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران گفت: تا پايان دي ماه سال جاري بزرگترين پل مكانيزه شهر تهران در ميدان انقلاب به مرحله بهره برداري مي رسد.ابوالقاسم وحدتي با اشاره به ترافيك سنگين ميدان انقلاب و آمد و شد روزانه ۵ هزار نفر در اين ميدان افزود: با توجه به ترافيك بالا، عرض اين پل دو برابر عرض پل هاي مكانيزه ديگر خواهد بود، تا بتواند پاسخگوي نياز اين محدوده باشد.
وي در خصوص مشكلات اين پل گفت: به دليل اينكه عرض اين پل دو برابر عرض پل هاي مكانيزه ديگر است سازه اش حجيم تر شده و فضاي بيشتري را اشغال مي كند.وحدتي با اشاره به ۱۶ پل مكانيزه كه از ابتداي سال جاري در تهران به بهره برداري رسيده است گفت: تا پايان سال جاري ۵ پل مكانيزه ديگر نيز در شهر تهران به مرحله بهره برداري خواهد رسيد.مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران در پايان خاطرنشان كرد: براي ۲۱ پل مكانيزه شهر تهران بيش از ۵ ميليارد تومان هزينه شده است.
|
|
موتورسيكلت ها آلاينده تر هستند
|
|
ايسنا : يك انستيتو تحقيقاتي رسمي در سوئيس طي گزارشي اعلام كرد: موتورسيكلت ها در مقايسه با خودروها براي محيط زيست آلاينده تر محسوب مي شوند.اين انستيتو تحقيقاتي اعلام كرد كه در جريان بررسي هاي به عمل آمده مشخص شد كه موتورسيكلت ها در مقايسه با خودروها ۱۶ برابر بيشتر هيدروكربن وارد محيط زيست مي كنند.
اين تحقيقات همچنين نشان داد موتورسيكلت ها در مقايسه با خودروها سه برابر بيشتر منوكسيدكربن توليد و وارد محيط زيست مي كنند.تحقيقات صورت گرفته از اين انستيتو گوياي آن است كه در كل موتورسيكلت ها در مقايسه با خودروها آلاينده تر هستند.محققان و دانشمندان اين انستيتوي سوئيسي درخصوص علت اصلي اين موضوع اعلام كردند: مي توان گفت كه علت اصلي اين موضوع در آن است كه سازندگان و طراحان خودرو و وسايل نقليه در كشورهاي غربي توجه زيادي به موتورسيكلت ها ندارند و اين موضوع به عدم ايجاد ترافيك هاي سنگين از سوي اين نوع وسايل نقليه موتوري باز مي گردد.بر اين اساس طراحان و سازندگان خودرو و ساير وسايل نقليه عمومي در كشورهاي مهم غربي توجه خود را معطوف به ترافيك هاي سنگين مي كنند، از اين رو با توجه به نقش گسترده خودروها در اين ميان توجه زيادي به موتورسيكلت ها ندارند.
|