يكشنبه ۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۳ - Dec 25, 2005
از سوي سازمان بيمه خدمات درماني و سازمان تأمين اجتماعي اعلام شد:
تسهيلات جديد درماني و اجتماعي
براي گروه هاي مختلف بيمه شدگان
گروه اجتماعي: از سوي سازمان بيمه خدمات درماني و سازمان تأمين اجتماعي با صدور دستورالعمل هاي جديد تسهيلات ويژه جهت بيمه شدگان اعلام شد.
بنا بر اين گزارش دكتر سيدابوالقاسم موسوي معاون وزير رفاه، رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني كشور، گفت: براي سلامتي مردم برنامه هاي خاصي را در سال آينده پيش بيني نموده ايم تا براساس آن افرادي كه به بحث سلامت توجه بيشتري داشته و از دفترچه بيمه درماني خود استفاده كمتري نموده اند و يا به عبارت بهتر داراي دفترچه سبز هستند مورد تشويق قرار گرفته و در پرداخت حق بيمه هاي آنان تخفيف لحاظ گردد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان بيمه خدمات درماني، دكتر سيدابوالقاسم موسوي با اشاره به اين مسئله كه هدف سازمان ترغيب مردم به پيشگيري از بيماري است، گفت: ما تاكنون ۳۹ ميليون نفر از افراد جامعه را در قالب صندوقهاي مختلف بيمه اي تحت پوشش قرار داده ايم كه از اين تعداد حدود ۶ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر كاركنان دولت و بازنشستگان، يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر ساير اقشار (مددجويان بهزيستي، بسيجيان، خانواده هاي معظم شهدا، جانبازان و...) ۴۰۰ هزار نفر خويش فرمايان (صاحبان مشاغل آزاد)، ۶ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر بيمه بستري شهري و ۲۳ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر روستايي مي باشند.
وي در خصوص بيمه روستاييان و عشاير كه از ابتداي سال ۸۴ با تصويب مجلس شوراي اسلامي داراي دفترچه بيمه شده اند، افزود: هم اكنون ۱۶ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از روستاييان و عشاير عزيز كشور جهت اخذ دفترچه بيمه ثبت نام مجدد نموده اند كه در راستاي ارائه دفترچه بيمه ۱۲ ميليون دفترچه بيمه زير چاپ و ۱۰ ميليون دفترچه نيز توزيع شده و در اختيار بيمه شدگان روستايي قرار گرفته است كه گفتني است ۲ ميليون دفترچه نيز در هفته جاري در اختيار روستاييان قرار خواهد گرفت.
مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني همچنين تصريح كرد: تاكنون طرح ارائه دفترچه بيمه درمان به روستاييان و عشاير در استانهاي فارس، خراسان جنوبي، ايلام، قم، كرمان، كرمانشاه، يزد، مركزي، كهگيلويه و بويراحمد، گلستان، مازندران، لرستان، آذربايجان شرقي و اردبيل به مرحله پاياني خود رسيده است.
وي متذكر شد: ما اعتقاد داريم كه در سطح اول امكانات بهداشتي، پزشكي را مدنظر قرار دهيم كه اين خود تأثير بسزايي را در پيشگيري از بيماريها و سلامت سازي جامعه به دنبال خواهد داشت.
دكتر موسوي گفت:ما اميدواريم بتوانيم با تلاش همكارانمان در ادارات كل بيمه خدمات درماني استانها طرح بيمه درمان روستاييان و عشاير را در ايام دهه مباركه فجر به پايان برسانيم.
دستمزد كسر حق بيمه روزانه بنكداران مواد غذايي اعلام شد
از سوي ديگر با صدور بخشنامه جديد سازمان تأمين اجتماعي دستمزد مقطوع روزانه مبناي كسر حق بيمه بنكداران مواد غذايي از اول بهمن ماه سال جاري تعيين شد.
به گزارش سايت رسمي سازمان تأمين اجتماعي براساس اين بخشنامه حق بيمه بيمه شدگان شاغل در فعاليت بنكداري مواد غذايي با توجه به شغل آنها و با در نظر گرفتن جمعيت شهر محل كارگاه تعيين شده است و تعهدات قانوني نيز بر همان مبنا به بيمه شدگان ارائه مي شود.
شايان ذكر است، به موجب اين بخشنامه دستمزد روزانه مديران مستقر در شهرهاي كمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت معادل ۲/۱ برابر حداقل دستمزد روزانه ۴۹۰۴۰ ريال، براي فروشنده، حسابدار، دفتردار، فاكتورنويس، صندوقدار، انباردار و راننده معادل ۱۵/۱ حداقل دستمزد مبلغ ۴۶۹۹۰ ريال و نيز براي كارگر ساده، سرايدار، پادو و نگهبان مبلغ ۴۰۸۶۴ ريال تعيين شده است.
همچنين نسبت حداقل دستمزد براي مديران مستقر در شهرهاي بيش از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت معادل ۳/۱ برابر حداقل دستمزد مبلغ ۵۳۱۲۰ ريال، فروشنده، حسابدار، دفتردار، فاكتورنويس، صندوقدار، انباردار و راننده معادل ۲۵/۱ برابر حداقل دستمزد مبلغ ۵۱۰۸۰ ريال و براي كارگر ساده، سرايدار، پادو و نگهبان نيز مبلغ ۴۰۸۶۴ ريال مي باشد.گفتني است، چنانچه مشاغل قيد شده در ليست ارسالي كارفرمايان در گزارش هاي بازرسي در جدول ضميمه آورده نشده باشد در اين صورت مبناي كسر حق بيمه و انجام تعهدات قانوني اين گونه بيمه شدگان در هر حال نمي تواند بيش از بالاترين و كمتر از پايين ترين رده دستمزد مقطوع تعيين شده باشد.
دستورالعمل صرفه جويي
و تكريم ارباب رجوع
همچنين بنا به گزارش ديگري در دستورالعمل جديد ديگري كه از سوي مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي صادر شده بر تكريم و احترام به ارباب  رجوع به ويژه سالمندان و پرهيز از تجمل گرايي و اسراف تأكيد شده است.
به گزارش سايت رسمي سازمان تأمين اجتماعي مهندس مددي رئيس هيأت مديره و مديرعامل اين سازمان با صدور دستورالعمل جديد بر رعايت چند نكته مهم در شيوه عمل و تعاملات اجتماعي و سازمان مديران واحدهاي بيمه اي، درماني و شركتي و مؤسسات تابعه تأكيد كرده است.
در بخشي از اين دستورالعمل آمده است: پرهيز از تجملات و تشريفات زايد در همه سطوح و برنامه هاي سازماني به عنوان يك سنت حسنه مورد توجه قرار گيرد و در تمامي مراسم و پذيرايي ها از اسراف و تبذير پرهيز شود و در كليه امور حد متعارف و متعادل رعايت گردد.
همچنين بر خودداري مديران استانها در بازديدهاي سازماني از نصب پلاكارد و خوش آمدگويي و تدارك تشريفات غيرضروري براي مسئولين سازمان در تمامي سطوح تأكيد شده است.
در بخش ديگري از اين دستورالعمل با تأكيد بر تكريم ارباب رجوع آمده است: تكريم و احترام ارباب رجوع به ويژه سالمندان در تمامي واحدهاي سازماني اعم از بيمه اي و درماني در اولويت قرار گيرد.

رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم خبر داد:
اختصاص ۴۰ ميليارد ريال وام شهريه
براي دانشگاه هاي غيرانتفاعي كشور
گروه علمي فرهنگي: رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علو م، تحقيقات و فناوري از اعطاي وام شهريه به ميزان  ۴۰ ميليارد ريال براي مؤسسات  آموزش عالي غيرانتفاعي كشور خبر داد.
حميد خوشگفتار در ششمين همايش رؤسا و نمايندگان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي كشور كه با حضور وزير علوم در قم برگزار شد، افزود: اين ميزان وام شهريه به  ۱۲۱ مؤسسه آموزش عالي غيرانتفاعي كشور اختصاص يافته است.وي همچنين گفت: در حال حاضر ۴۰مؤسسه  غيرانتفاعي جديدالتاسيس در كشور وجود دارد.
به گزارش ايسنا دكتر پوركاظمي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور نيز گفت: به ازاي شركت كننده هاي كنكور توزيع ظرفيت در دانشگاه هاي غيرانتفاعي ۷/۲ درصد است، يعني كل ظرفيت غيرانتفاعي در مقطع كارداني و كارشناسي ۳۳هزار و ۴۹۲نفر است.وي همچنين افزود: دانشگاه هاي شبانه تقريباً دو برابر دانشگاه  پيام نور و بيش از سه برابر دانشگاه هاي غيرانتفايي دانشجو مي گيرند.
دكتر زاهدي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اين گردهمايي گفت:در حمايت از دانشگاه هاي غير انتفاعي دو مسأله حايز اهميت است، يكي مباحث فرهنگي و دوم مباحث كيفي؛ چه در بعد آموزش و چه در بعد پژوهش. وي تصريح كرد:اين حمايت در بعد پژوهشي كمتر ديده مي شود،چون اعضاي هيأت علمي  به صورت تمام وقت در دانشگا ه ها نيستند.
دكتر زاهدي از تشكيل يك تيم نظارتي براي نظارت بر فعاليت دانشگاه ها خبر داد و گفت: بايد بحث نظارت را جدي گرفت و آن را تقويت كرد.
مهندس طاهري، مشاور وزير علوم در امور دانشگاههاي غيرانتفاعي نيز در اين گردهمايي گفت: سال گذشته تعداد مؤسسات غيردولتي كشور به ۳۹ مؤسسه رسيد كه با احتساب شعبات آن ۴۸ مؤسسه در مجموع در كشور وجود داشت.وي افزود: در سال جاري براي حدود۶۰ مؤسسه مجوز صادر خواهد شد.

تمديد مهلت ثبت نام دانشگاه علمي - كاربردي
گروه علمي و فرهنگي: مهلت ثبت نام آزمون دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ناپيوسته علمي - كاربردي و همچنين دوره هاي كارداني بدون آزمون دانشگاه جامع علمي - كاربردي سال ۱۳۸۴ به مدت دو روز تمديد شد.داوطلباني كه بنا به دلايلي موفق به ثبت نام در اين آزمون نشده اند مي توانند از ساعت ۸ صبح روز يكشنبه چهارم دي ماه لغايت پايان روز دوشنبه پنجم دي ماه منحصرا در باجه اصلي مركز هر شهرستان نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.به گزارش ايسنا، ضمنا داوطلبان تهران نيز مي توانند در اين تاريخ ها، جهت دريافت و ارسال مدارك ثبت نام منحصرا به يكي از مناطق پستي ۱۳ ، ۱۵ و ۱۶ مراجعه نمايند.
ضمنا ثبت نام الكترونيكي از طريق پايگاه الكترونيكي سازمان سنجش نيز به نشاني WWWSanjesh.org. تا تاريخ ۱۳ دي ماه امكانپذير است.

تغييرات كنكور از سال ۸۶ اجرايي مي شود
گروه علمي فرهنگي: وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري گفت: تغييرات جديد كنكور و نظام پذيرش دانشجو از سال ۸۶ اعمال مي شود.
دكتر محمدمهدي زاهدي، در گفت وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، با اعلام اين خبر، افزود : در صورت اعلام آمادگي وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم آمادگي اعمال و اجراي اين تغييرات را از سال ۸۵ نيز دارد.
وي با بيان اينكه برخي از قسمتهاي طرح جديد كنكور و نظام پذيرش دانشجو به وزارت آموزش و پرورش بر مي گردد، تصريح كرد: اجرايي شدن بخش سنجش دانشجو در طرح جديد كنكور، مستلزم برگزاري امتحانات نهايي و سراسري در دوره پيش دانشگاهي است كه بايد توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار شود.
دكتر زاهدي تأكيد كرد: تغييرات جديد كنكور و نظام پذيرش دانشجو مطمئنا از سال ۸۶ اجرا و اعمال مي شود.
وزير علوم در خاتمه با بيان اينكه با ساماندهي كنكور ضريب اطمينان برگزاري سالم كنكور افزايش مي يابد و تا حدود زيادي از شبهات كاسته مي شود، افزود: در پروسه ساماندهي كنكور يك مركز مسئول سنجش دانشجويان خواهد شد كه همين امر در كاهش مشكلات برگزاري كنكور موثر خواهد بود.

بودجه ۵۹ هزار و ۸۱۲ ميلياردريالي
سازمان تأمين اجتماعي براي سال ۸۵ ارايه شد
بودجه پيشنهادي۵۹ هزار و ۸۱۲ ميليارد ريالي سال ۸۵ سازمان تأمين اجتماعي به شوراي عالي تأمين اجتماعي ارائه شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران مهندس داود مددي، رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي در نشست سراسري مديران كل بيمه اي و درماني تأمين اجتماعي استان ها با بيان اين مطلب، گفت: منابع پيش بيني شده اين سازمان براي سال ۸۵ بيش از ۲۳ درصد نسبت به بودجه قطعي و برآوردي سال ۸۴ رشد داشته و مصارف آن نيز غير از مخارج سرمايه گذاري معادل ۱۰۱/۴۸ ميليارد ريال برآورد شده است كه نسبت به رقم قطعي و برآوردي سال ۸۴ رشدي معادل ۱۸ درصد خواهد داشت.مددي نسبت منابع به مصارف در بودجه سال ۸۴ را معادل ۱۶/۱ عنوان كرد و افزود: اين نسبت براي سال ۸۵ به ۲۴/۱ مرتبه افزايش خواهد يافت.مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي همچنين پيش بيني هاي صورت گرفته براي افزايش رقم دستمزدها را معادل ۱۵ درصد بيان كرد و گفت: بايد تلاش كنيم كه با تأمين درآمد بيشتر مستمري بازنشستگان را افزايش دهيم.
وي يكي از مأموريت هاي اصلي اين سازمان را برپايي سازماني پويا و سالم در جهت خدمت رساني به مردم عنوان كرد و افزود: بايد با افزايش عرق سازماني با تخلفاتي كه صورت مي گيرد مقابله و از هتك حرمت سازمان جلوگيري كرده و با نهادينه كردن خدمت رساني به مردم در بين كاركنان موجبات پويايي بيشتر سازماني را فراهم كنيم.
مددي افزود: در فرهنگ ايراني و اسلامي ما به مسأله تكريم از سالمندان به كرات تأكيد شده است و اين امر را بايد در سازمان تأمين اجتماعي بيشتر مورد توجه قرار دهيم تا با اين عمل رضايت مردم كه رضايت حق در آن است، محقق شود.

دومين نشست تخصصي انجمن معلمان
انشاء برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: دومين نشست تخصصي انجمن معلمان انشاء سه شنبه ششم دي در پژوهشگاه تعليم و تربيت وزارت آموزش و پرورش برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري اين نشست با حضور دكتر علي اصغر كاكو جويباري رئيس پژوهشگاه تعليم و تربيت از ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار خواهد شد.پژوهشگاه تعليم و تربيت وزارت آموزش و پرورش در بلوار كشاورز، خيابان وصال، كوچه محبت دوست، پلاك ۱۶ واقع شده است.

دبيركل مجمع محققين و مدرسين:
نسبت به انتخابات خبرگان حساس هستيم
ايسنا: دبيركل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم خبر داد كه تشكل متبوعش در حال مذاكره و رايزني با مجمع روحانيون مبارز درباره انتخابات خبرگان است و در اين راستا با موسوي خوييني ها دبير كل مجمع روحانيون مبارز ديدار داشته اند.
موسوي تبريزي اظهار داشت: البته مساله ديگر اين است كه مجمع محققين و مدرسين در ارتباط با انتخابات خبرگان به نتيجه اي نرسيده و مشخص نيست كه در اين ارتباط ليستي ارائه كند.وي اظهار داشت: البته عده اي ديگر نيز معتقدند كه اگر ما در انتخابات خبرگان حضور نداشته باشيم به ضررمان تمام مي شود. اين دوستان معتقدند كه بايد ديگر افراد را براي حضور در انتخابات خبرگان قانع كرد، با اين همه انتخابات خبرگان داراي اهميت بسزايي است و ما نيز نسبت به آن حساس هستيم.

موافقت كميسيون ماده ۱۰ احزاب
با صدور پروانه ۱۱ تشكل صنفي
ايسنا: كميسيون ماده ۱۰ احزاب در جلسه ديروز با تقاضاي تاسيس و صدور پروانه فعاليت يازده تشكل صنفي موافقت كرد.بر اساس تصميم اين جلسه با تقاضاي تاسيس انجمن صنفي صاحبان امتياز خدماتي - ارتباطي، كانون بازنشستگان صنعت برق آذربايجان غربي، كانون بازنشستگان شركت سهامي بيمه البرز، كانون بازنشستگان دانشگاه صنعتي شريف، كانون بازنشستگان انجمن مترجمان ايران، كانون بازنشستگان آموزش فني و حرفه اي و كانون بازنشستگان نيروگاه هاي اصفهان، كانون بازنشستگان صدا و سيما موافقت شد.همچنين در اين جلسه كانون بازنشستگان دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني گيلان و كانون بازنشستگان صنعت برق كرمان براي فعاليتشان پروانه دريافت كردند.

گزارش هيأت تحقيق و تفحص سازمان
مديريت و برنامه ريزي آماده است
ايسنا: به گفته يك عضو هيات رئيسه تحقيق و تفحص از امور استخدامي و معيشتي كاركنان لشكري و كشوري هنوز يك ماه از مهلت قانوني تمديد اين تحقيق و تفحص باقي مانده و تذكري مبني بر اتمام مهلت اين تحقيق و تفحص به علت بي اطلاعي از اين مهلت بوده است.رضا طلايي نيك، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اين كه تحقيق و تفحص از امور استخدامي و معيشتي كاركنان لشكري و كشوري به مراحل نهايي رسيده است، ادامه داد: در آخرين مرحله، ظرف يك ماه جاري، بازبيني اطلاعات و نتايج گزارش و بررسي ها در دستور كار هيات تحقيق و تفحص سازمان مديريت و برنامه ريزي قرار دارد.وي با اشاره به جمع و تنوع موضوعات مرتبط با اين تحقيق و تفحص، انجام آن را مستلزم دقت و فرصت كافي دانست و گفت: متن گزارش هاي اوليه براي بازبيني و بررسي نهايي گزارش تحقيق و تفحص ياد شده آماده شده و در موعد قانوني، گزارش آن به كميسيون ذيربط و صحن مجلس ارايه خواهد شد.

باهنر: وجود گروه ها و گرايش هاي مختلف
در انتخابات خبرگان به نفع نظام است
ايسنا: نايب رئيس مجلس گفت: بعد از هر انتخاباتي چون تحولاتي در نتيجه انتخابات پيش مي آيد گروه هاي مختلفي كه روي انتخابات هاي آينده حساسيت دارند بررسي هاي جدي تري مي كنند.محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين كه چرا اين بار انتخابات خبرگان بيشتر مورد توجه احزاب قرار گرفته است؟ تصريح كرد:در انتخابات رياست جمهوري نتيجه اي حاصل شد كه خيلي  از گروه هاي فعال سياسي تصور آن را نمي كردند؛ آنها مي خواهند اين موضوع را به عنوان يك تجربه براي انتخابات آينده مدنظر داشته باشند و طبيعي است كه فعال مي شوند.
رئيس فراكسيون اصولگرايان درخصوص اين تئوري كه انتخابات خبرگان به سه طيف جامعه روحانيت و جامعه مدرسين، مجمع روحانيون مبارز و اصلاح طلبان و طيف مصباح يزدي تبديل شده، گفت: در مجموع در هر انتخاباتي هر چه گروه هاي مختلف با جهت هاي مختلف حضور بيشتري را داشته باشند به نفع نظام است و انتخابات پرشورتر مي شود، رقابت ها جدي تر مي شود، مردم هم با دست بازتري مي توانند انتخاب كنند.

گفته مي شود...
* مهر: گزارش هاي مقدماتي ارايه شده توسط كميته هاي بررسي سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ با نتايج متفاوتي همراه بوده است. يكي از اين گزارش ها، علت اصلي سقوط هواپيما را ناهماهنگي ميان برج تقرب و برج مراقبت عنوان كرده است. گزارش ديگري نيز علت سقوط هواپيما را اشتباه خلبان دانسته است.
* مهر: يكي از مراكز امنيتي كشور، طرح شناسنامه دار كردن سايت هاي اينترنتي را در دستور كار خود قرار داده است.بر اين اساس سردبير، كاركنان و محل كار اين سايت ها بايد مشخص و به مراجع ذي صلاح اطلاع داده شود.
* سخنان انتقاد آميز يكي از مسئولان ارشد قوه قضاييه پيرامون برخي احكام قضايي بازتاب گسترده اي در محافل سياسي و قضايي داشته است.اين مسئول ارشد اخيرا با اشاره به يك پرونده قضايي گفته بود نحوه رسيدگي به برخي پرونده هاي قضايي به گونه اي است كه آدم مي خواهد سرش را به ديوار بكوبد.
* در پي اختلافات مالي بين م.ع و شركت تعاوني مصرف كارگران صنوف تهران و حومه و شكايت اين تعاوني از نامبرده، وي اعلام مي دارد در صورتي كه اين تعاوني از شكايت خود منصرف نشود كليه اطلاعات خود درمورد تخلفات مالي اين تعاوني، خانه كارگر و اتحاديه امكان را در اختيار مراجع قضايي خواهد گذاشت. شنيده ها حاكي است در پي اين تهديد وكيل تعاوني با اخذ رضايتنامه از نامبرده، طي نامه اي به دادگاه از اين شكايت صرفنظر كرده است.
* به دنبال بروز اختلافات جدي ميان ديدگاههاي ميردامادي كه خواستار اتخاذ رويكردي ديني در فعاليت هاي حزب مشاركت است با ديدگاه هاي دبيركل كه پيوند اپوزيسيون را خط مشي آينده اين حزب معرفي نموده، برخي خبرها از احتمال جدايي ميردامادي از حزب مشاركت و پيوستن وي به حزب اعتماد ملي حكايت دارند.
* فعاليت هاي اقتصادي برخي مجريان مشهور تلويزيون، بازتاب منفي درميان كاركنان صدا و سيما و ديگر اصحاب رسانه داشته است.برخي از اين مجريان با تاسيس شركت هاي تبليغاتي و عقد قراردادهاي كلان با شركت هاي صنعتي، اقدام به لابي نمودن در جهت پخش مستندهاي تبليغي از اين شركت ها در قالب معرفي صنعتگران داخلي نموده اند.
* بازتاب: يكي از نمايندگان مجلس از بركناري قريب الوقوع معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خبر داد. اين نماينده افزود: وي به عنوان سفير جمهوري اسلامي در يكي از كشورهاي خارجي منصوب خواهد شد.

زنان سرپرست خانوار تا پايان امسال
وديعه مسكن يك ميليون توماني مي گيرند
معاون دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: بين يكهزار و ۲۰۰ تا يكهزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار تا پايان سال جاري وديعه مسكن دريافت مي كنند.
پرويز زارعي در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا افزود: امسال يك ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان اعتبار براي پرداخت وديعه مسكن زنان سرپرست خانوار اختصاص يافته كه اين وديعه براي واجدان شرايط تا سقف يك ميليون تومان پرداخت مي شود.
وي تصريح كرد: حدود ۴۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزيستي و همچنين ۲۰ هزار نفر خارج از پوشش بهزيستي فاقد مسكن و نيازمند دريافت وديعه مسكن هستند.
معاون دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي با اشاره به پيشنهاد تخصيص ۵ ميليارد تومان اعتبار براي پرداخت وديعه مسكن به زنان سرپرست خانوار به ايسنا گفت: در صورت تخصيص اين اعتبار، امكان پرداخت وديعه مسكن به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر وجود دارد.به گفته زارعي ۱۴۷ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي قرار دارند.

با هدف بررسي علل سقوط هواپيماي خبرنگاران برگزار مي شود
جلسه امروز خلبانان و كارشناسان نظامي
با كميته دفاعي مجلس
011121.jpg
كميته دفاعي مجلس امروز با بازرسان، كارشناسان نظامي و خلبانان تشكيل جلسه مي دهد.
به گزارش خبرنگار پارلماني مهر ، اين نشست در سازمان هواپيمايي كشوري و دستور كار آن بررسي جزئيات و جوانب سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ ترابري ارتش است.
در همين زمينه طلايي نيك رئيس كميته  دفاعي مجلس با بيان اينكه بر طبق تحقيقات انجام شده، هواپيما فاقد جعبه سياه بوده است، تاكيد كرد: از اعلام نتايج زودهنگام و غيرمطمئن پرهيز مي كنيم.
رضا طلايي  نيك در گفت  وگو با خبرنگار پارلماني مهر، با تاكيد بر اينكه تحقيق نسبت به حادثه  سقوط هواپيماي سي ۱۳۰به طور جدي ادامه دارد، خاطرنشان كرد: كميته  دفاعي مجلس همكاري متقابل با دادستان كل، گروه بازرسي و تحقيق فاجعه  سقوط هواپيما را با جديت ادامه مي  دهد.
رئيس كميته  دفاعي مجلس، با اشاره به اينكه براي نيل به نتيجه  نهايي از تحقيق حادثه  سقوط هواپيما بايد شش مجموعه تحت بررسي دقيق كارشناسي قرار گيرد، اين شش مجموعه را اين گونه عنوان كرد: تاريخچه و وضعيت فني هواپيما، سوابق و عملكرد گروه پروازي، سوابق و عملكرد گروه خدمات فني و پشتيباني نهاجا، وضعيت و عملكرد فرودگاه مهرآباد، بررسي مسائل سرنشينان هواپيما و بررسي وضعيت خاص محيطي روز پرواز كه به اين ترتيب جمع  بندي دقيق و جامعي از علل و عوامل مستقيم و غير مستقيم سقوط هواپيما مشخص مي  شود.
عضو كميسيون امنيت ملي، بررسي ارتباطات و عملكرد خلبان هواپيما، خلبان مشاور در پايگاه مهرآباد و مسئول كنترل رادار هوايي و برج مراقبت را از زيرمجموعه هاي اين تحقيق عنوان كرد.
رييس كميته  دفاعي مجلس با بيان اينكه هنوز بخشي از زواياي پنهان اين حادثه روشن نشده است، اضافه كرد: پيچيده بودن ابعاد فني، تغييرات محل سانحه و نيز كمبود برخي از اطلاعات نتيجه گيري دقيق را در كوتاه مدت ناممكن ساخته است و براي كشف زنجيره اي علل و عوامل اين سقوط نياز به كارشناسي بيشتر احساس مي شود.
وي در خصوص تشكيل تيم هاي مختلف تحقيق از سوي نهادهاي متعدد در كشور اظهار داشت: فارغ از هرگونه پيشداوري و نتيجه گيري شتاب زده، كميته دفاعي مجلس ضمن اعتماد به اقدامات قضايي و تحقيقات دستگاههاي مسئول از مشاوران و كارشناسان جداگانه نيز در اين زمينه استفاده مي كند.
از سوي ديگر نائب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: سازمان قضايي نيرو هاي مسلح مسئول مستقيم رسيدگي به موضوع سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ و ايجاد هماهنگي و پاسخگويي به مردم است.
محمد نبي رودكي در گفتگو با خبرنگار سياسي مهر، درخصوص بررسي سانحه سقوط هواپيما سي ۱۳۰درنهاد ها و دستگاه هاي مختلف و ضرورت هماهنگي ميان اين نهادها به تشكيل هيات ۳۲ نفره متخصصان و كارشناسان اشاره كرد وگفت: نيروي هوايي و سازمان هواپيمايي كشوري براي بررسي موضوع، همچنين كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تلاش هايي انجام داده اند.وي افزود: رسيدگي در سازمان قضايي نيروهاي مسلح نافي وظيفه دستگاه هايي كه بطور عمومي موضوع را پيگيري مي كنند نيست.
رودكي با انتقاد از عدم عذرخواهي رسمي نيروي هوايي ارتش از مردم و بازماندگان سانحه سقوط هواپيما به مهلت يك ماهه وزير دفاع براي پاسخگويي گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ روز از سانحه مي گذرد و يك ماه و نيم فرصت مناسبي براي بررسي و پاسخگويي است.
ابوطالب نماينده مردم تهران در مجلس نيز معتقد است كه هيات ۳۲ نفره كارشناسان مجلس و متخصصان نظامي بايد نقش هماهنگ كننده و اطلاع رسان را درخصوص بررسي سانحه سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ داشته باشند.
سعيد ابوطالب عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار سياسي مهر، درخصوص بررسي سانحه سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ در نهادها و دستگاه هاي مختلف و ضرورت هماهنگي ميان اين نهادها گفت: با وجود اين ايفاي نقش، در سطح ملي نيز گروهي كه از طرف مجلس شوراي اسلامي شامل متخصصان نيروي هوايي و كارشناساني از مجلس و مراجع پيگير تحت عنوان گروه ۳۲ نفره تعيين شده است، مي تواند نقش جامع و مانع داشته باشد.
وي اين گروه را گروهي كارشناس متشكل از كارشناسان و متخصصان در شاخه هاي مختلف خواند و با اشاره به نقش مردمي و نظارتي مجلس افزود: پاسخگويي به افكار عمومي و نظارت بر هماهنگي و پاسخگويي دستگاه ها و نهادهاي مسئول، وظيفه كميته ۳۲ نفره است.ابوطالب همچنين بر مسئوليت كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و كميسيون اصل ۹۰ مجلس در پيگيري موضوع تاكيد كرد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس در خاتمه خبرنگاران را چشم جامعه خواند و بر ضرورت توجه هر چه بيشتر به اين قشر از جامعه با توجه به مسئوليت سنگين آگاهي رساني تاكيد كرد. انجمن روزنامه نگاران مسلمان نيز با صدور بيانيه اي از اينكه پرونده اين حادثه هم مانند حوادث مشابه مشمول مرور زمان شود و واقعيت آن كشف و اعلام نشود، ابراز نگراني كرد.در بخشي از اين بيانيه آمده است:
با وجود گذشت بيش از دو هفته از سانحه سقوط هواپيماي سي ۱۳۰و طرح احتمالات مختلف درخصوص سانحه سقوط كه دايره وسيعي از گمانه ها و فروضات از جمله خطاي برج مراقبت، خطاي خلبان، نقص فني، خرابكاري و... را دربرمي گيرد همچنان تصوير روشني از جمع بندي تحقيقات به دست نيامده است و احتمال اينكه همچون برخي موارد در گذشته، كشف واقعيت در اين سانحه دستخوش مرور زمان و يا برخي ملاحظات شود، وجود دارد.اين انجمن در پايان همگام با ساير نهادهاي صنفي روزنامه نگاري چون انجمن صنفي و انجمن دفاع خواستار حضور نماينده اي از جامعه رسانه اي كشور و خانواده شهداي خبرنگار در كميته ۲۳نفره پيگيري كننده سانحه شده است.

طرح انتخابي شدن رؤساي دانشگاه  ها در مجلس
گروه علمي فرهنگي: يك عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هفتم، گفت: طرح انتخابي شدن رؤساي دانشگاه ها هم اكنون در پايان كار كارشناسي است و اميدوارم اين طرح تا ده روز يا دو هفته ديگر يعني پس از تعطيلات مجلس اعلام وصول شود.
حسيني اميري خامكاني در گفت  وگو با خبرنگار پارلماني ايلنا ، با بيان اين مطلب افزود: اين   طرح جديدي نيست و چند سالي است كه در حوزه آموزش عالي مطرح بوده و در بعضي از دانشگاه هاي كشور هم اجرا شده و جواب داده است.
نماينده زرند در مجلس هفتم با يادآوري طرح اين بحث در مجلس ششم، خاطرنشان كرد: در آن مقطع در يكي از مواد لايحه توسعه علمي و تغيير ساختار وزارت علوم پيش بيني شده بود كه در راستاي استقلال دانشگاهها، انتخاب رؤساي دانشگاهها بر اساس آراي اعضاي هيأت علمي صورت گيرد ولي در آن زمان با توجه به مشكلاتي كه بين مجلس ششم و شوراي نگهبان وجود داشت و اختلاف نظرهايي كه بر سر تطبيق مصوبات مجلس با شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود اين طرح به تصويب نرسيد.اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات تاكيد كرد: در حال حاضر با توجه به هماهنگي بين مجلس هفتم و شوراي انقلاب فرهنگي و شوراي نگهبان، مي  توان اميد داشت كه اين طرح به مشكل برنخورد و تصويب شود.اميري در توضيح جزييات اصلاحات جديد اين طرح گفت: در طرح اوليه انتخاب رييس دانشگاه كاملاً منوط به آراء اعضاي هيأت علمي شده بود و برخي معتقد بودند كه نقش وزير علوم در اين انتخاب نبايد كمرنگ شود يا از بين برود و طرح به اين ترتيب تغيير يافته كه اعضاي هيأت علمي هر دانشگاه دو يا سه نفر را با آراي آزاد و مخفيانه انتخاب مي  كنند و در نهايت وزير علوم يكي از اين گزينه  ها را به عنوان رييس دانشگاه برمي  گزيند و براي تصويب به شوراي انقلاب فرهنگي معرفي مي كند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |