يكشنبه ۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۳ - Dec 25, 2005
كنترل ۲۴۰ هزار مركز عرضه مواد غذايي توسط يك بازرس
فراموشي نظارت بر رستوران هاي بين راهي
010998.jpg
گروه اجتماعي: يك ميليون و ۲۰۰ هزار مركز عرضه مواد غذايي فقط توسط ۵ هزار بازرس كنترل و نظارت مواد غذايي را عهده دار هستند.
مواد غذايي و نحوه كنترل آن همواره از مباحث قابل اهميت از نظر مصرف كنندگان و مسئولان بهداشتي كشور بوده است، اما عليرغم اهميت اين موضوع و اين كه كنترل اين مواد تا چه حد در سلامت جامعه مؤثر است در نظر گرفتن تنها ۵ هزار بازرس براي رسيدگي به يك ميليون و ۲۰۰ هزار مركز عرضه مواد غذايي نكته اي قابل تأمل است.
در كشوري كه شبكه حمل و نقل جاده اي حرف اول و آخر را در ترانزيت كالا و مسافر مي زند، علاوه بر امنيت جاده ها، پرداختن و توجه به خدمات حاشيه اي مسافرت هاي جاده اي اهميت غيرقابل انكار خواهد داشت. اين خدمات از وجود تعميرگاه و پمپ بنزين و پاركينگ تا كيفيت و چگونگي ارائه غذا به مسافران در رستوران هاي بين راهي تداوم مي يابد.
علي رغم تمام مسائلي كه در باب نحوه خدمات دهي اين رستوران ها در طول ساليان گذشته عنوان شده،  موضوع عدم نظارت كافي بر اين اماكن هنوز به قوت خود باقي است؛ چنان كه در آغازين روزهاي بهاري امسال و آخرين روزهاي سال گذشته از مجموع مراكز عرضه و توزيع مواد غذايي كه توسط بخش سلامت محيط و كار وزارت بهداشت مورد بازرسي قرار گرفته است، هشت هزار و ۴۰۰ مورد تخلف به دادگاه گزارش شده و از اين ميان ۱۷۰۰ مورد منجر به تعطيلي مراكزي شده است كه اغلب آنها رستوران هاي بين راهي بوده اند.
اين در حالي است كه چندي پيش خبر استفاده از گوشت الاغ در برخي از رستوران هاي بين راهي در رسانه ها مطرح و اعلام شد كه نزديك به سه هزار كيلو گوشت الاغ در رستوران هاي بين راهي كشور توزيع شده است. آنچه قابل تأمل است، سهل انگاري مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي و انداختن توپ اين تقصير در ميدان ديگري است. ولي برخي از اماكني كه به خاطر توزيع گوشت الاغ و يا گوشت هاي غيرمجاز براي مدتي تعطيل و يا پلمب مي شوند، پس از گذشت زماني كوتاه از فعال شدن دوباره، بدون توجه به بهداشت و سلامتي مردم از تكرار اين كار ابايي ندارند و سازمان و نهادي هم نيست كه آنها را از ادامه فعاليت غيربهداشتي منع كند.
كدام سازمان؟
گرچه با شيوع بيماري وبا طي ماه هاي گذشته، ضرورت نظارت همه جانبه بر مراكزي كه با تغذيه مردم در ارتباط هستند (از جمله رستوران هاي بين راهي) اهميت و ارزش بيشتري پيدا كرده، اما در ميان سازمان هاي مختلف دولتي كه هر كدام با موضوع بهداشت غذا سر و كار دارند، همچنان با يكديگر بر سر اين كه بالاخره چه سازمان و نهادي وظيفه رسيدگي به موضوع بهداشت غذايي رستوران هاي بين راهي را بر عهده دارد توافق صورت نگرفته است.
به گزارش مهر، مهندس سيدرضا غلامي كارشناس مسئول اداره بهداشت مواد غذايي و بهسازي اماكن وزارت بهداشت نيز گفت: بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار مركز توزيع و تهيه مواد غذايي تحت نظارت دانشگاههاي علوم پزشكي كشور هستند كه توسط ۵ هزار بازرس نظارت مي شوند.
مهندس سيدرضا غلامي افزود: نظارت بر بهداشت تهيه و توزيع مواد غذايي در اين مراكز بخش كوچكي از وظايفي است كه برعهده آنهاست؛ به گونه اي كه اين بازرسان بايد بر موارد ديگري نظير بهداشت شبكه هاي آب رساني، كنترل ميزان كلر در آب شهري و روستايي و... نيز نظارت كنند.
وي اظهار داشت: با توجه به تعداد نيروهاي بازرس بهداشتي وزارت بهداشت، به طور حتم در برخي موارد به ويژه در شهرهاي بزرگ، مواد غذايي تاريخ مصرف گذشته و يا غيربهداشتي به دور از ديد بازرسان عرضه مي شود.
غلامي با بيان اين كه نظارت بر مراكز تهيه و عرضه مواد غذايي در شهرهاي كوچك به علت وسعت كم و تعداد اندك مراكز در اين شهرها در مقايسه با شهرهاي بزرگ بهتر و بيشتر است، افزود: با توجه به تعداد كم نيروهاي بهداشتي در شهرهاي بزرگ همكاري مردم در زمينه معرفي مراكز متخلف تهيه و توزيع مواد غذايي مي تواند بسيار مؤثر باشد. بنابراين مردم نيز مي توانند با مشاهده هرگونه تخلف نظير عرضه مواد غذايي تاريخ مصرف گذشته و يا آلوده و فله اي به نزديك ترين مركز بهداشت اطلاع دهند تا بازرسان در كمترين زمان ممكن به اين مراكز مراجعه كرده و با آنها برخورد كنند.
وي افزود: هم اكنون نظارت بر تهيه و توزيع مواد غذايي توسط بازرسان بهداشتي به صورت تمام وقت و پاره وقت بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده صورت مي گيرد، به گونه اي كه در برخي از نقاط كشور نظارت بر اماكن تهيه و توزيع مواد غذايي به صورت هر فصل يك بار و در برخي از مناطق، هر ماه يك مرتبه است.
غلامي گفت: عرضه مواد غذايي به صورت فله اي و بدون قرار داشتن در ظروف سربسته نظير ترشي و خيارشور، تخلف بهداشتي محسوب مي شود، چون علاوه بر ايجاد آلودگي كه به علت باز بودن مواد غذايي ايجاد مي شود مكان تهيه، نوع مواد غذايي مورد استفاده و چگونگي تهيه آنها مشخص نيست بنابراين نسبت به فروش آن برخورد مي شود.وي افزود: بازرسان بهداشتي در صورت مشاهده هرگونه عرضه مواد غذايي فله اي، تخلف را به دستگاههاي قضايي ذي ربط گزارش مي دهند تا نسبت به جمع آوري آنها اقدام لازم صورت گيرد.

وام طرح اسكان به زودي پرداخت مي شود
ايسنا: مديركل دفتر انبوه سازي مسكن گفت: «وام طرح اسكان براي پرداخت به خريداران واحدهاي مسكوني انبوه سازان در هيات دولت است كه به زودي پرداخت خواهد شد.»
مهندس معروفي افزود: وزارت مسكن و شهرسازي براي ساخت واحدهاي استيجاري كه در برنامه هاي توسعه مشخص شده است بايد زمين هاي خود را به قيمت بازار بفروشد تا بتواند اقدام به ساخت اين گونه واحدهاي مسكوني كند.وي تاكيد كرد: از بابت زمين هيچ رانتي براي انبوه سازان وجود ندارد و تخفيفي به انبوه سازان داده نمي شود، البته در بحث واحدهاي استيجاري نيز تخفيف زمين به انبوه ساز تعلق نمي گيرد.

اعتبارات بهزيستي تنها پاسخگوي تأمين
مسكن ۱۵۰۰ مددجو است
گروه اجتماعي:رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: آمارهاي موجود نشان مي دهد ۸۰ هزار مددجوي تحت پوشش بهزيستي فاقد مسكن هستند.
دكتر ابوالحسن فقيه در مورد مشكل مسكن مددجويان بهزيستي افزود: اعتباراتي كه به منظور ساخت مسكن به بهزيستي مي دهند براي احداث واحد هاي ۵۴ متري است كه با توافقات صورت گرفته ميان بهزيستي و وزارت مسكن ، قرار است ۵ ميليون تومان وام به مددجويان پرداخت شود در اين شرايط شايد اندكي از مشكلات اين افراد كاسته شود.وي خاطر نشان كرد: احتمالا تعداد افرادي كه مسكن ندارند بيش از ۸۰ هزار نفر است اما اين آمار تعداد افرادي است كه تاكنون به بهزيستي مراجعه و درخواست مسكن كرده اند.رئيس سازمان بهزيستي به اعتبارات مسكن اشاره كرد و گفت: بودجه مصوب بخش مسكن سازمان بهزيستي در سال جاري يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان است و چنانچه اين اعتبارات به طور كامل اختصاص پيدا كند تنها مي توانيم پاسخگوي نياز يك هزار و ۵۰۰ نفر از مددجويان تحت پوشش فاقد مسكن باشيم.
همچنين به گزارش ايسنا: معاون دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: بين يكهزار و ۲۰۰ تا يكهزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار تا پايان سال جاري وديعه مسكن دريافت مي كنند.
پرويز زارعي همچنين افزود: امسال يك ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان اعتبار براي پرداخت وديعه مسكن زنان سرپرست خانوار اختصاص يافته كه اين وديعه براي واجدان شرايط تا سقف يك ميليون تومان پرداخت مي شود.
وي تصريح كرد: حدود ۴۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزيستي و همچنين ۲۰ هزار نفر خارج از پوشش بهزيستي فاقد مسكن و نيازمند دريافت وديعه مسكن هستند.
معاون دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي با اشاره به پيشنهاد تخصيص ۵ ميليارد تومان اعتبار براي پرداخت وديعه مسكن به زنان سرپرست خانوار گفت: در صورت تخصيص اين اعتبار، امكان پرداخت وديعه مسكن به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر وجود دارد.
به گفته زارعي ۱۴۷ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي قرار دارند.

بنياد شهيد و امور ايثارگران با صدور بيانيه اي اعلام كرد:
حضرت مسيح(ع) پيامبر صلح، دوستي و آرامش
011001.jpg
گروه اجتماعي: بنياد شهيد و امور ايثارگران به مناسبت ميلاد حضرت عيسي بن مريم(ع) و همچنين حلول سال ۲۰۰۶ ميلادي، با صدور بيانيه اي اين ايام خجسته را به تمام مسيحيان ايران تبريك گفت و ياد و خاطره همه شهدا به ويژه شهداي مسيحي را گرامي داشت.
در فرازي از اين بيانيه آمده است: ولادت حضرت مسيح(ع) از دامان زني پاك طينت و عفيف در دوران تاريك شرك و كفر همچون تابش نور خورشيد پس از ظلمات شب مي ماند كه نوري دگربرجان بشر خسته از جهالت تاباند.
پيامبر صلح، دوستي و آرامش به يمن قدوم مباركش و ترويج آيين مسيحيت، بشر گمراه آن زمان را به ديني آسماني و الهي دعوت نمود و در مبارزه با پليدي و راهنمايي به سوي خير و نيكي با تمام وجود تلاش كرد و به واقع همين آرمان الهي حضرت مسيح باعث دوستي و مودت بين مسلمانان و مسيحيان ايراني شده است.
در بخش ديگري از اين بيانيه مي خوانيم؛ رشادتها و دلاور مردي هاي رزمندگان مسيحي كه در دوران هشت سال دفاع مقدس باعث حفظ كيان مملكت اسلامي ايران شدند، بر هيچكس پوشيده نيست و يادآوري نام اين عزيزان وظيفه اي بر گردن هر ايراني است؛ چرا كه امنيت امروز ما مرهون از خود گذشتگي هاي اين ابرمردان است.
در پايان، بنياد شهيد و امور ايثارگران سالي پربار به همراه شادكامي و بهروزي را به مناسبت آغاز سال ۲۰۰۶ ميلادي براي هموطنان مسيحي از خداوند منان خواستار شد و بر تداوم راه شهداي غيور ايراني تأكيد كرد.

افزايش ميزان وام هاي دانشجويي و ارائه تسهيلات ويژه
گروه علمي فرهنگي: رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي از تخصيص تسهيلات خاص به دانشجويان ممتاز، نمونه، قهرمان ورزشي و داراي بيماري هاي خاص خبر داد.
به گزارش ايسنا، دكتر اسدي، با اشاره به تغييرات ايجاد شده در ميزان وام هاي دانشجويي دانشگاه هاي علوم پزشكي در سال جديد، اظهار كرد: وام تحصيلي مجردين از ۱۰ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان، وام تحصيلي متاهلين از ۱۵ به ۲۰ هزار تومان، وام مسكن مجردين از ۱۰ به ۱۲ هزار تومان، وام ضروري از ۱۰۰ به ۱۵۰ هزار تومان،  وام ازدواج از ۵۰۰ به ۶۰۰ هزار تومان، وديعه مسكن دوره هاي كارداني، كارشناسي و پزشكي در شهرهاي كوچك از ۶۰۰ به ۸۰۰ هزار تومان، وديعه مسكن دوره هاي كارداني، كارشناسي و پزشكي در شهرهاي بزرگ از ۸۰۰ هزار تومان به يك ميليون تومان،  وديعه مسكن دوره هاي تحصيلات تكميلي روزانه در شهرهاي كوچك از يك ميليون به يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان و در شهرهاي بزرگ از يك ميليون و ۲۰۰ به يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان افزايش يافته است.
دكتر اسدي با اشاره به تسهيلات ايجاد شده صندوق رفاه براي دانشجويان ممتاز، نمونه، قهرمانان ورزشي و علمي فرهنگي و دانشجويان آسيب ديده، اظهار كرد: بر اساس مصوبات اخير هيأت امناي صندوق رفاه، وام تحصيلي و ضروري براي دانشجويان ممتاز و نمونه دانشگاه ها در صورت درخواست حداكثر تا سه برابر سرانه مصوب هيأت امنا تعلق مي گيرد.
وي افزود: بر اين اساس دانشجويان رتبه اول تا سوم كنكور سراسري، برگزيدگان المپيادهاي علمي دانش آموزي كشور، برگزيدگان جشنواره خوارزمي، جزو دانشجويان ممتاز دانشگاه ها محسوب مي شوند و دانشجوي نمونه نيز همان دانشجوي نمونه كشوري است كه طبق شيوه نامه تشويق دانشجويان علوم پزشكي كشور برگزيده مي شود.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت، با بيان اينكه نفرات اول تا سوم مسابقات ورزشي تيمي و انفرادي، نفرات اول تا سوم امتحانات علوم پايه پزشكي و جامع كارورزي، برگزيدگان مسابقات قرآني و دانشجويان مبتلا به بيماري هاي خاص و پرهزينه نيز از تسهيلات ويژه صندوق بهره مند مي شوند، گفت: اين دسته از دانشجويان مي توانند در يك نوبت وام ضروري را تا دو برابر سقف مجاز دريافت كنند.
وي افزود: بخشي ديگر از آيين نامه تسهيلات صندوق رفاه مربوط به كمك به تامين بخشي از هزينه هاي تحصيلي و معيشتي دانشجوياني است كه براساس بلاياي طبيعي نيازمند دريافت تسهيلات هستند، بر اين اساس، ۳۰۰ هزار تومان كمك بلاعوض به اين دسته از دانشجويان تعلق مي گيرد.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت در خاتمه با اشاره به تسهيلات خاص براي بازپرداخت وام اين دسته از دانشجويان، خاطر نشان كرد: دو برابر كردن مدت بازپرداخت وام يكي از اين تسهيلات است، به عبارت ديگر مدت بازپرداخت وام براي فارغ التحصيلان عادي در ۴۸ ماه صورت مي گيرد، ولي براي دانشجويان نمونه، ممتاز، قهرمانان ورزشي و داراي بيماري هاي خاص تا دو برابر افزايش يافته است.

نحوه جذب و سازماندهي معلمان وظيفه اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: در پي اجراي ابلاغيه ستاد كل نيروهاي مسلح مربوط به صدور مجوز به كارگيري معلمان وظيفه در سال تحصيلي ۸۶-۸۵ نحوه جذب و سازماندهي معلمان وظيفه اعلام شد.به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش مشمولان واجد شرايط داراي برگه آماده خدمت بدون مهر غيبت كه تاريخ اعزام آن ها از بهمن ماه ۸۴ لغايت پايان خرداد ۸۵ مي باشد و دارندگان مدرك تحصيلي فوق ديپلم به بالا كه تاريخ اعزام آنها هفته اول تيرماه ۸۵ باشد، مي توانند در اين طرح ثبت نام كرده و نسبت به تحويل مدارك مربوط به هسته گزينش استان اقدام كنند.

تصويب لايحه اجباري بودن تحصيلات دوره راهنمايي
گروه علمي فرهنگي: مديركل گروه راهنمايي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش گفت: هيات دولت لايحه اجباري بودن تحصيلات در دوره راهنمايي را تصويب كرده است.
منوچهر فضلي خاني ديروز در گردهمايي گروههاي آموزشي دوره راهنمايي ادارات آموزش و پرورش سراسر كشور در مشهد افزود: براين اساس دولت از وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي خواسته بستر اين امر را فراهم كنند.
وي گفت: در اين زمينه از قوه قضاييه نيز خواسته شده با والديني كه مانع تحصيل فرزندانشان مي شوند برخورد كند. او همچنين افزود: پارسال ۱۴ هزار نفر از دانش آموزان دوره راهنمايي در طرح آموزش از راه دور مشاركت داشتند و اين تعداد امسال به ۵۰ هزار نفر خواهد رسيد. وي گفت: وزارت آموزش و پرورش بايد به سمت تقويت برنامه هاي فوق برنامه حركت كند؛ زيرا دانش آموزان در ساعات آموزشي فرصت تبادل نظر و طرح موضوعاتي كه آنها را به چالش فكري وادار كند ندارند.
رئيس سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي نيز در اين گردهمايي گفت: در طول چند سال گذشته آموزش و پرورش عملكرد خوبي نداشته است.

علل ايجاد معلوليت  هاي جسمي و حركتي
۲ ماه ديگر اعلام مي  شود
گروه اجتماعي:  مديركل پيشگيري از معلوليت  هاي سازمان بهزيستي اعلام كرد: نتايج طرح بررسي علل ايجاد معلوليت  هاي جسمي و حركتي ۲ ماه ديگر اعلام مي  شود.
نيكتا حاتمي  زاده، مديركل پيشگيري از معلوليت  هاي سازمان بهزيستي، در گفت وگو با ايلنا، گفت: طرح بررسي علل ايجاد معلوليت  هاي جسمي و حركتي در ايران در حال بررسي است كه نتايج آن را تا آخر امسال، اعلام مي  كنيم.
وي افزود: براساس اين طرح، نسبت معلوليت  ها و عامل اصلي بروز آنها مشخص و اعلام مي  شود. به گفته حاتمي  زاده، فاز يك بررسي علل ايجاد معلوليت  ها بر روي معلوليت  هاي جسمي و حركتي است و سعي مي  كنيم فاز دوم آن را در زمينه علل ايجاد معلوليت  هاي ذهني شروع كنيم. وي تصريح كرد: در اين طرح معلولاني را كه به مراكز فروش وسايل كمك توانبخشي مراجعه مي  كنند، گروه هدف هستند. وي يادآور شد: طرح مذكور در شهرها و روستاها اجرا مي  شود؛ زيرا روستاييان هم براي دريافت وسايل كمك توانبخشي به اين مراكز در شهرها مراجعه مي  كنند. حاتمي  زاده با اشاره به اينكه نتايج طرح مذكور به صورت كلي اعلام مي  شود، گفت: اطلاعات تفكيكي و جزيي آن را پس از اعلام نتايج كلي طرح، بررسي كرده و اعلام مي  كنيم.

پليس تجهيزات زمستاني خودروها را كنترل مي كند
011004.jpg
مهر: راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي طرح هايي را به منظور كنترل تجهيزات فني زمستاني خودروها، پيش بيني كرده است.
سردار محمدرويانيان افزود: از آنجايي كه با آغاز بارش برف و باران ميزان تصادفات دو برابر مي شود رانندگان موظفند براي حفظ جان خود و ديگران در چنين روزهايي با احتياط ويژه و سرعت كم در جاده ها و معابر برانند.
رويانيان با تاكيد براين كه سرعت مطمئنه رانندگي در روزهاي باراني و برفي بايد تقريبا نصف سرعت مجازي باشد كه بر روي تابلوها نصب شده ، تصريح كرد: در راستاي پيشگيري و درمان اين نوع حوادث پليس راه به همراه ماموران اورژانس، سازمان هلال احمر و واحدهاي عملياتي و راهداري در۶۴ گردنه كشور با يكديگر در تعامل هستند.

۴۰ درصد بازنشستگان افسرده اند
مهر: بررسي ها نشان مي دهد ۴۰ درصد بازنشستگان در سالهاي ابتدايي بازنشستگي دچار افسردگي مي شوند. دكتر مجيد ابهري آسيب شناس افزود: با توجه به كاستي هاي فيزيكي و روحيه ضعيف بازنشستگان و سالمندان ، توصيه هاي بسياري در مورد نحوه برخورد با اين قشر شده اما به دليل تعبير نادرستي كه از بازنشستگي به عنوان فردي كه به پايان عمر خود رسيده و كارايي لازم را از دست داده برخورد مناسبي در جامعه با اين قشر صورت نمي گيرد.

غذاهاي پرچرب و تسريع ريزش مو
ايسنا: مصرف غذاهاي پرچرب ريزش مو را در مردان تسريع مي كند.
پژوهشگران دانشگاه هاروارد معتقدند كه وجود چربي زياد در غذا با افزايش فعاليت برخي از غدد مو ريزش آن را سرعت مي بخشد. در حاليكه اسيدهاي چرب امگا ۳ و امگا۶ كه در روغن ماهي و تخم آفتابگردان وجود دارد بر سلامت مو تأثيرگذار است. افزون بر اين پژوهشگران بر اين باورند كه عامل اصلي ريزش مو در زنان تغذيه نامناسب است كه به علت رژيم سخت غذايي براي تناسب اندام از آن استفاده مي كنند.

«بانك فيلم ايدز ايران» راه  اندازي شد
ايلنا: عضو كميته كشوري ايدز اعلام كرد: براي اطلاع  رساني به مردم، بانك فيلم ايدز ايران راه  اندازي شده است. دكتر مينو محرز، عضو كميته كشوري ايدز گفت: بانك فيلم ايدز ايران يك بانك ذخيره است كه براي مباحث آموزشي به كار مي  رود. اين بانك در روز جهاني ايدز راه  اندازي شده شامل فيلم هاي مستند و سينمايي است كه محتواي همه آنها آموزشي است.

خودكشي اختياري براي لاعلاج ها
فارس: بيمارستان دانشگاه لوزان به عنوان اولين بيمارستان در سوئيس به بيماران لاعلاج خود اجازه خودكشي داد. كمك به خودكشي طبق قانون سوئيس مجاز است اما قتل بيمار ممنوع است و پزشك فقط مي تواند ماده اي به او تزريق كند كه مرگ او را تسريع كند البته به درخواست بيمار. شايان ذكر است كه سالانه تعداد زيادي بيمار براي خودكشي به سوئيس مي آيند. زيرا سوئيس راحت ترين قوانين را براي خودكشي در جهان دارد. كريسبو گفت كه خودكشي در داخل بيمارستان محدود به شروطي است، از جمله بيمار بايد در حالت غير قابل بازگشت باشد و در ضمن بايد سلامت كامل عقلي هم داشته باشد.

تسهيلات جديد تأمين اجتماعي براي
جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر
گروه اجتماعي: سازمان تأمين اجتماعي به منظور مساعدت و جلب رضايتمندي بيمه شدگان جانباز ۲۵ درصد و بالاتر جنگ تحميلي، با صدور دستورالعمل اداري و ابلاغ به كليه شعب اين سازمان تجديد دفاتر درماني بيمه شدگان جانباز عزيز و افراد تحت تكفل آنان را كه قبل از موعد مقرر در قانون به اتمام مي رسد، بدون مراجعه به شوراهاي پزشكي ميسر نموده است.براساس اين دستورالعمل از اين پس جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر با ارايه معرفي نامه از بنياد شهيد و امور ايثارگران مبني بر تأييد درصد جانبازي آنها و تحويل به شعب اين سازمان و پس از ثبت مشخصات جانبازي آنها، براي تجديد دفاتر درماني، ديگر نيازي به مراجعات مستمر به شوراهاي پزشكي جهت اخذ تأييديه نيست.

افراد داراي «دفترچه سبز» تشويق مي شوند
گروه اجتماعي: مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني اعلام كرد: افرادي كه به بحث سلامت خود توجه بيشتري داشته و از دفترچه بيمه درماني خود استفاده كمتري نموده اند و يا به عبارت بهتر داراي دفترچه سبز هستند مورد تشويق قرار گرفته و در پرداخت حق بيمه هاي آنان تخفيف لحاظ مي گردد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان بيمه خدمات درماني، دكتر سيدابوالقاسم موسوي با اشاره به اين مسأله كه هدف سازمان ترغيب مردم به پيشگيري از بيماري است، گفت: ما تا كنون ۳۹ ميليون نفر از افراد جامعه را در قالب صندوق هاي مختلف بيمه اي تحت پوشش قرار داده ايم كه از اين تعداد حدود ۶ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر كاركنان دولت و بازنشستگان، يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر ساير اقشار (مددجويان بهزيستي، بسيجيان، خانواده هاي معظم شهدا، جانبازان و...)، ۴۰۰ هزار نفر خويش فرمايان (صاحبان مشاغل آزاد)، ۶ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر بيمه بستري شهري و ۲۳ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر روستايي هستند.

ضرورت تربيت متخصصين طب اورژانس
فارس: معاون آموزشي و امور دانشگاهي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: با توجه به بالا بودن تلفات مرگ و مير جاده اي در كشور و نياز به متخصصان طب اورژانس، طي اجراي برنامه چهارم توسعه بين ۱۸ تا ۲۰ هزار تكنيسين طب اورژانس براي اشتغال در مركز حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور تربيت مي شوند.
محمد علي محققي افزود: افزايش ظرفيت رشته هاي گروه پزشكي بر اساس نياز جامعه انجام مي شود حتي بازبيني متون آموزشي رشته ها و برگزاري رشته هاي جديد نيز بر همين اساس است به همين علت با توجه به بالابودن بار حوادث ترافيكي در جامعه اولويت ويژه اي براي تربيت تكنيسين ها و متخصصان طب اورژانس در كشور وجود دارد. وي ادامه داد: بيشترين سالهاي از دست رفته عمر در جمهوري اسلامي ايران به حوادث و سوانح رانندگي مربوط مي شود و با توجه به اينكه بيشتر حادثه ديدگان اين سوانح جوانان هستند سالانه در حدود چندين ميليون سال از عمر مردم كشور به همين علت از بين مي رود كه البته برآورد دقيقي در اين زمينه وجود ندارد.
محققي گفت: متاسفانه به رغم توجهي كه قانون برنامه توسعه چهارم به مسأله حوادث و سوانح داشته است اورژانس كشور از نظر داشتن نيروي متخصص بسيار ضعيف است به همين علت با گسترش مراكز آموزشي طب اورژانس در مركز حوادث و فوريت هاي پزشكي در صدد جبران اين كمبود هستيم.
معاون وزير بهداشت افزود: علاوه بر آموزش حدود ۱۸ هزار تكنيسين طب اورژانس در كشور دوره هاي تخصصي طب اورژانس نيز در دانشگاههاي علوم پزشكي براي تامين كادر مديريتي اورژانس هاي پيش بيمارستاني و بيمارستاني كشور گسترش مي يابند. محققي گفت: با توجه به تداخل طب اورژانس با ساير تخصص هاي پزشكي درصدد ايجاد دوره هاي آموزشي كوتاه مدت براي پزشكان عمومي در زمينه طب اورژانس هستيم .
وي افزود: افزايش ظرفيت رشته هاي دستياري گروه پزشكي با توجه به نياز جامعه انجام مي شود بنابراين با توجه به كمبود تعداد متخصصان رشته هاي جراحي اعصاب، جراحي عمومي، ارتوپدي و راديولوژي در كشور به خصوص در مناطق محروم پذيرش اين رشته ها در آزمون دستياري امسال افزايش مي يابد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |