يكشنبه ۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۳ - Dec 25, 2005
هيجان انگيزترين مسابقه هاي راكت سواري به زودي افتتاح مي شود
گلادياتورهاي فضايي
010995.jpg
گروه دانش و فناوري- عميد نمازي خواه: هرچه سرعت بيشتر باشد، هيجانش بيشتر است. اين حرف ما نيست، بلكه گفته اكثر مشتاقان ورزشهاي اتومبيلراني و موتورسواري است. اكثر بازيهاي كامپيوتري مدل شده نيز از سوي مسابقه هاي اتومبيلراني گرفته شده است كه همواره در بازار با استقبال خوبي روبه رو بوده، ولي هم اكنون به مشتاقان ورزشهاي پرسرعت و هيجان نويد ديدن سريع ترين مسابقه جهان را مي دهيم.
به تازگي گروه هاي گوناگون هوافضايي، آماده برگزاري مسابقه هاي راكت سواري هستند. پس از برگزاري جايزه خانواده ايراني انصاري- با نام انصاري ايكس پرايز (X-Prize) به بهترين طرح علمي سال ۲۰۰۴ به اولين پروژه هوافضاپيماي شخصي كه مي تواند مسافران خود را تا ارتفاع ۱۰۰۰ كيلومتري درواقع تا مرز اوليه فضا حمل كند( مبلغ جايزه ۱۰ ميليون دلار است كه هر سال يك بار برگزار مي شود)- دانشمندان به فكر ايجاد مسابقه هاي راكت سواري افتادند. در عصر فضا، انتظار مسابقه فرمول يك فضايي را هم بايد داشته باشيم.
مؤسسه هوافضايي XCOR واقع در كاليفرنيا وظيفه ساخت راكتها را به عهده دارد و اولين دوره مسابقه ها قرار است در سال ۲۰۰۶ در ايالت نيومكزيكو انجام شود.
برنامه ريزي براي ليگ راكت سواري توسط پيتر ديامنديس (برنده جايزه ۱۰ ميليون دلاري انصاري) انجام شده كه احتمال مي رود در اولين دوره ۵۰۰ تيم شخصي يا وابسته به مؤسسات دولتي در آن شركت كنند. مانند مسابقه هاي ورزشي ديگر، راكت سواري نيز داراي قوانين و مقررات خاصي است. به عنوان مثال موتور راكت ها بايد در حدود ۲۰ فوت (۷ متر) آتش از عقب (نازل) موتور ديده شود تا ناظران و بينندگان مسابقه بتوانند در فاصله يك مايل، آنها را تشخيص دهند. خلبانان با اينكه در ارتفاعات پايين پرواز مي كنند، ولي به دليل سرعت بسيار زياد، بايد در مقابل انواع فشارهاي G مقاومت داشته باشند. در موتورها از سوخت اكسيژن مايع و كروسن استفاده مي شود تا شعله آتش حاصل از آن به خوبي نمايان شود. با هر كدام از راكتها يك دوربين حمل مي شود تا بينندگان تلويزيون قادر به ديدن جزئيات پرواز هر كدام باشند. خطوط پروازي (مسير مسابقه) براي هر كدام از آنها به صورت جداگانه تعريف شده است و به صورت يك خط فرضي در اختيار خلبان و تماشاگران قرار داده مي شود. تاكنون اسپانسر تلويزيون اين مسابقه ها مشخص شده است.
ريك سيرفاس فرمانده و خلبان شاتل فضايي در تاريخ ۹ اكتبر امسال يكي از نمونه هاي راكتهاي مسابقه ها را آزمايش كرد كه اين آزمايش با موفقيت به پايان رسيد. مدير و برنامه ريز ليگ، ديامنديس مي گويد: مسابقه راكت سواري تنها براي گسترش افق سرگرمي عمومي نيست، بلكه براي آشنايي بيشتر مردم براي مسافرتهاي فضايي انجام مي شود.
او مي افزايد: يكي از آرزوهاي من شركت در اين مسابقه به عنوان يك خلبان است. مدت زمان پروازي هر راكت در مسابقه حدود ۱۰ دقيقه است و خلبانان تنها اجازه استفاده ۳ دقيقه اي از موتورشان را دارند و به همين دليل خلبانان بايد ماهرانه برانند، زيرا به گفته آقاي سيرفاس: براي خلبانان؛ اين يك مسابقه بسيار هوشمندانه است كه در اسرع وقت بايد تصميم بگيرند و با كوچكترين اشتباهي برد آنها متزلزل مي شود، زيرا از زمان شروع تا پايان تنها حدود ۱۰ دقيقه زمان دارند. اين مسابقه، بازي مردان متفكر است.
يكي از خدمات بسيار جذاب اين مسابقه ها براي مشتاقان بازيهاي كامپيوتري فراهم شده كه همزمان با آغاز هر مسابقه مي توانند در دنياي مجازي خود به رقابت با حريفان واقعي خود بپردازند. به گفته خانم پاتريشيا اسميت (سخنگوي مؤسسه هوانوردي آمريكا) اين عمل باعث ايجاد مهارت در افراد براي هدايت وسائط نقليه آينده خواهد شد.
با تمام اين اوصاف و با وجود پيشرفت روزانه صنعت هوافضا بعيد نيست كه تا ۲۰ سال آينده راكتهايي با سرعت هاي فوق صوتي (Supersonic) جايگزين وسائل نقليه شخصي شوند و شما هم مي توانيد با شركت در چنين مسابقاتي مهارتهاي خود را افزايش دهيد.

اين پيام پس از چهل ثانيه خود به خود نابود مي شود
كارآگاه گچت را يادتان مي آيد كه پيغامهاي محرمانه اش هميشه خود به خود نابود مي شدند؟ حالا يك شركت خدمات تلفن همراه در انگلستان سيستم جديدي را ارائه كرده كه سبب مي شود SMS هاي ارسالي پس از چهل ثانيه، خود به خود نابود شوند.
خدمات پيغام هاي كوتاه محرمانه، جديد ترين ابتكار شركت استليوم است و فعلاً در سطح كشور انگليس قابل استفاده است. براي استفاده از SMS هاي محرمانه، بايد تلفن همراه سازگار با WAP داشت. نرم افزار اين كار را مي توان از پايگاه اينترنتي شركت دانلود كرد و روي تلفن نصب كرد. پس از آن، مي توان با پرداخت مبلغ پنج پوند، ده پيام كوتاه محرمانه خريداري كرد و در هر زمان دلخواه از آنها استفاده كرد. براي فعال كردن بمب ساعتي كافي است در ابتداي پيام بنويسيد: محرمانه!
هنگامي كه پيام به مقصد مي رسد، ظاهري مثل بقيه پيامها دارد. ولي كافي است آن را بخوانيد تا پس از چهل ثانيه، پيام خود به خود نابود شود. بدين ترتيب مدرك قابل استنادي بر جا نمي ماند و حتي اگر پيام را اشتباه فرستاده باشيد، مشكل خاصي پيش نخواهد آمد. البته شركت هاي ارائه دهنده خدمات تلفن همراه موظفند فهرست كاملي از مكالمات و SMSهاي كاربران خود داشته باشند و اين ممكن است اندكي نامطمئن به نظر برسد.
برخي كارشناسان از هزينه نسبتاً بالاي اين خدمات انتقاد كرده اند و گفته اند هزينه زياد اين پيام هاي محرمانه از اقبال عمومي آن خواهد كاست ولي مسلماً اين خدمات براي پولدارهاي هوس بازي چون ديويد بكهام بسيار خوشحال كننده است. سال گذشته، افشاي SMS هاي غيراخلاقي بكهام با يك زن اسپانيايي دردسرهاي زيادي برايش در پي داشت و او مجبور شد براي عذرخواهي از همسرش يك قطعه الماس ۵/۱ ميليون دلاري به وي هديه دهد!
منبع: NewScientist.com

ستاره بيت اللحم چه بود؟
معصومه بيدقي
«بعد از اين كه حضرت عيسي مسيح(ع) در بيت اللحم يهوديه در زمان پادشاهي هيروديس متولد شد، مردان فرزانه اي از ايران زمين به اورشليم آمدند و گفتند: آن مولود كه پادشاه يهود خواهد بود، كجاست؟ زيرا ما ستاره او را در مشرق ديده ايم و آمده ايم تا نسبت به او اداي احترام كنيم. زماني كه هيروديس اين سخنان را شنيد، او و تمام مردم اورشليم كه همراه او بودند نگران و مضطرب شدند. در آن وقت هيروديس تمام كشيشان مهتر و كاتباني از مردم را دور هم جمع كرد و از آنها پرسيد: مسيح كجا متولد خواهد شد؟
آنها در پاسخ او گفتند: در بيت اللحم يهوديه، زيرا پيامبران چنين نوشته اند: و تو اي بيت اللحم در سرزمين يهودا از ساير سرداران يهودا هرگز كمتر نيستي، زيرا كه از تو پيشوايي به ظهور مي رسد كه مردمان بني  اسرائيل را رهبري و هدايت خواهد كرد.آن گاه هيروديس مخفيانه آن مردان خردمند و فرزانه را فراخواند و از آنها پرسيد: در چه زماني اين ستاره ظاهر خواهد شد؟ هيروديس آنها را به بيت اللحم فرستاد و گفت: به آنجا برويد و با دقت براي يافتن اين كودك جست وجو كنيد و زماني كه او را يافتيد، به من اطلاع دهيد كه من هم ممكن است بيايم و او را تكريم كنم.زماني كه آنها اين سخنان را از پادشاه شنيدند، آنجا را ترك كردند و مشاهده كردند ستاره اي كه در مشرق ديده بودند پيشاپيش آنها حركت كرد تا اين كه در جايي كه آن كودك بود، ايستاد.»
انجيل متي
تلاشهاي بسياري صورت گرفته است تا ستاره كريسمس را به صورت علمي تفسير كنند و سه نظريه در اينجا ذكر خواهد شد:
۱- تعدادي از محققان و دانشمندان بر اين انديشه اند كه اين ستاره يك ستاره دنباله دار بود. يك جرم آسماني كه به صورت سنتي با وقايع مهم تاريخي مثل تولد پادشاهان در ارتباط است. به هر جهت هيچ گونه ثبت و يادداشتي در خصوص رؤيت ستاره دنباله دار همزمان با تولد عيسي مسيح(ع) ديده نمي شود. به طور مثال، ستاره  دنباله دار هالي در سال يازده قبل از ميلاد مسيح ظاهر شد، اما اولين كريسمس حدوداً  سال پنج تا هفت قبل از ميلاد روي داد.
۲- افراد ديگري بر اين عقيده اند كه ستاره بيت اللحم يك مقارنه يا تجمع سيارات در آسمان شب بوده است.
از آنجايي كه سيارات در مدار خورشيد با سرعت ها و فواصل متفاوت در حركت هستند، گاهي به نظر مي رسد به يكديگر نزديك مي شوند. كپلر (۱۶۳۰-۱۵۷۱) اين نظريه و ديدگاه را ترجيح داد. هرچند كه سيارات چندگانه مثل يك منبع نوري واحد به نظر نمي رسند همان طور كه در كتاب مقدس هم توضيح داده شده است. همچنين در يك رديف قرار گرفتن سيارات نسبتاً پي در پي روي مي دهد، بنابراين امري غيرعادي نيست. يك مقارنه سياره مشتري و زحل در سال ۶ قبل از ميلاد روي داد اما حتي يك تجمع نزديك تر سياره اي در سال ۶۶ قبل از ميلاد روي داده بود كه از نظر زماني خيلي زودتر است.
۳- سرانجام يك ستاره در حال انفجار يا ابر اختر در نظر گرفته مي شود تا ستاره كريسمس را توصيف كند. تعدادي از ستارگان ناپايدار و بي ثبات هستند و با يك نور شديد و شعله اي پرنور در مسير منفجر مي شوند، هرچند كه اسناد و مدارك تاريخي يك ابر اختر را در زمان تولد عيسي مسيح(ع) نشان نمي دهد.
دو نكته مهم در انجيل متي از اهميت خاصي برخوردار است:
اول اين كه اين متن بر اين نكته دلالت دارد كه تنها ايرانيان ستاره را ديدند. هرچند كه ستاره هاي دنباله دار، مقارنه ها و ستاره هاي در حال انفجار براي هر شخصي بر روي زمين قابل رؤيت خواهد بود .دوم اين كه، ستاره پيشاپيش آنها حركت كرد و آنها را مستقيماً  از اورشليم به بيت اللحم راهنمايي كرد و اين مسافتي در حدود شش مايل در مسيري از شمال به جنوب است. اگرچه هر جسم طبيعي در آسمان به دليل گردش زمين از شرق به غرب حركت مي كند.
همچنين تصور اين نكته كه چه طور يك نور طبيعي مي تواند راه را تا يك خانه خاص هدايت كند، مشكل است.چنين نتيجه مي گيريم كه ستاره بيت اللحم نمي تواند به صورت طبيعي و با كمك علم تفسير شود و آن يك نور آني و زودگذر و مافوق طبيعي بوده. گذشته از اينها اولين كريسمس زمان معجزات بود.خداوند اغلب از انوار آسماني و خاص خود براي هدايت بندگانش استفاده مي  كند. چنين نشانه هاي قابل رؤيتي از جلال و جبروت خداوند به عنوان حضور الهي شناخته شده است. اين انوار خاص نشانه هايي قابل رؤيت از مقام و قدرت الهي است.
راز و رمز اولين عيد ميلاد مسيح مبدأ آن ستاره خاص نيست. بلكه سؤالي است كه چرا ايرانيان انتخاب شدند تا آن نور را دنبال كنند و به مسيح برسند و اين كه چرا ما امروزه به همان دعوت الهي فراخوانده مي شويم.
منبع: Christian Answer.Net

برنامه ريزيهاي ناسا براي ديسكاوري
پارس اسكاي:ناسا در نظر دارد كه شاتل در پروازهاي بعدي اش، بدون قرار گرفتن بر روي يك مخزن خارجي پرتاب شود. گمان اين بود كه مشكل اصلي شاتل، مربوط به رمپ هواي آن است. اما اين احتمال كمرنگ به نظر مي رسد و ناسا در نظر دارد كه براي اثبات درستي يا نادرستي اين مطلب، عملياتي را برروي شاتل انجام بدهد. براي اين منظور شاتل ديسكاوري در ماه فوريه از جايگاهش در مركز فضايي كندي در كيپ كاناورال فلوريدا انتقال داده خواهد شد تا آزمايش هايي روي آن صورت بگيرد. همچنين قرار است كه مخزن خارجي شاتل به مدت ۲ يا۳ هفته در ماه فوريه در تونل باد تست شود. مهندسين ناسا در ابتدا گفتند كه اگر بخواهند تغييراتي را برروي رمپ انجام دهند، نمي توانند شاتل را براي اواخر سال۲۰۰۶ آماده كنند. اما بررسي هاي بعدي نشان داد كه احتمالاً اين تغييرات مي توانند تا زمان پرواز بعدي شاتل كه در اوايل ماه مي سال ۲۰۰۶ انجام مي گيرد، كامل شوند.
زماني كه ديسكاوري براي پرتاب اخيرش در جولاي ۲۰۰۵ آماده مي شد ناسا دو آزمايش را در حالي كه مخزن خارجي شاتل پر از سوخت بود بر روي آن انجام داد. در طول اين آزمايش ها تكنيسين ها متوجه مشكلاتي در سنسورهاي سوختي مخزن شدند و بنابراين تصميم به ايجاد تغييراتي بر روي مخزن، قبل از پرتاب گرفتند.

ميني  بروزر اپرا براي موبايل ها
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: نمايشگر اينترنت اپرا نسخه كوچك خود براي استفاده در تلفن هاي همراه را منتشر كرده است. با استفاده از اين نرم افزار كاربران تلفن هاي همراه مي توانند به راحتي و با هزينه بسيار كم، صفحات اينترنت را ببينند.
طبق برنامه از پيش تعيين شده قرار بود كه تا ماه ژانويه ۲۰۰۶ اين نرم افزار براي استفاده تمام كشورها قرار داده شود ولي تا كنون فقط براي كشورهاي شمالي اروپا و آلمان قابل دسترسي است.اين نسخه از اپرا از پروتكل محدود بي سيم ها براي نمايش صفحات استفاده مي نمايد و تنها KB100 حجم دارد كه در اكثر موبايل ها قابل راه اندازي خواهد بود.
منبع: IDG.com

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |