دوشنبه ۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۴ - Dec 26, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
همان گونه كه انسان براي افراد دور و بيگانه خود را مي آرايد براي نزديكان و برادران ديني نيز با بهترين وضع، خود را آراسته سازد.
فروع كافي ج ۶ ص ۴۳۸
امروز با حافظ
وزو به عاشق بيدل خبر دريغ مدار
صبا ز منزل جانان گذر دريغ مدار
نسيم وصل ز مرغ سحر دريغ مدار
به شكر آنكه شكفتي به كام بخت اي گل
جعفري جلوه معاون امور سينمايي
دليل اصلي مشكلات سينما به حاشيه
رفتن رونق فرهنگي است
مهر: معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت ارشاد در دومين ديدار خود با اعضاي شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان، يكي از اصلي ترين دلايل آسيب هاي اقتصادي سينما را به حاشيه رفتن رونق فرهنگي دانست.
اعضاي شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان متشكل از رسول صدرعاملي، مرتضي شايسته، مجيد قاري زاده، غلامرضا موسوي، بيژن امكانيان، اصغر بانكي و علي آشتياني پور در دومين ديدار خود با معاون امور سينمايي ضمن ارائه گزارشي از انتخابات آتي شوراي مركزي اتحاديه، به اقدامات انجام شده اين تشكل صنفي در فاصله نخستين ديدار با مهندس جعفري جلوه تا برگزاري دومين جلسه پرداختند.
مهندس جعفري جلوه با ابراز خرسندي از حضور مجدد در جمع اعضاي شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران، به مباحث مطرح شده در نخستين ديدار خود با اتحاديه اشاره كرد و گفت: بسياري از مشكلاتي را كه با آنها روبرو بوده ايد نزد شما راهكارهايي نيز داشته و دارد و تنها كافيست كه آن ايده ها و راهكارها داراي نظم شود تا به شكل كاربردي بتوان به آن پرداخت.
وي با تاكيد بر ضرورت توجه لازم به بحث اكران سينماي ايران گفت: بحث اكران به مساله اي فراگير تبديل شده و فراتر از تكه كلام هايي است كه برخي بخواهند به همديگر بگويند.
وي تصريح كرد: مي بايست در زمينه پخش به يك وضعيت پاسخگوتر برسيم و اين مساله يك شعار نيست.چرا كه همگان به خوبي به اين نكته واقفند كه پخش و اكران عملا فرماندهي توليد را در دست دارد و يك توليد ناقص و نارسا حاصل يك پخش ناقص و نارسا است.
معاون امور سينمايي و سمعي و بصري خاطرنشان ساخت: عده اي مي گويند مديريت جديد سينماي كشور به دنبال سينماي هويت طلب براي يك سينماي صرفا فرهنگي فاخر است.در حالي كه اين مساله هويت طلبي و برخورداري از شناسنامه ملي براي تمام اركان سينما از صدر تا ذيل بوده و نه تنها متعلق به افرادي خاص بلكه متعلق به همگان است.مگر مي شود يك اثر سرگرم كننده برخاسته از همان بدنه اصلي كه امروزه به سينماي بدنه موصوف است، بي هويت يا خالي ازغرور ملي و حميت باشد؟

خرده  جنايت هاي زن و شوهري
در تئاتر شهر به صحنه مي آيد
011127.jpg
نمايش «خرده جنايتهاي زن و شوهري» نوشته «اريك امانوئل شميت» به كارگرداني «سهراب سليمي» از امروز (دوشنبه پنجم دي ماه) در تالار سايه تئاتر شهر در ساعت ۲۰ به روي صحنه مي رود.
داستان اين نمايش درباره زوجي است كه «ژيل» بر اثر حادثه اي مرموز دچار فراموشي مي شود همسرش «ليزا» او را به خانه مي آورد ولي «ژيل» حافظه اش را از دست داده و سعي  مي كند از صحبت ها و تعريف هاي همسرش گذشته را بازسازي كند و هويت خود را بازيابد. اما «ليزا» دروغ مي گويد تا تصوير ديگري از زندگي زناشويي شان ارائه دهد و...«سهراب سليمي» كارگردان اين نمايش تاكنون در چند فيلم و نمايش در مقام بازيگر ايفاي نقش كرده و در حال حاضر رئيس هيأت مديره كانون كارگردانان خانه تئاتر و عضو شوراي داوري و هماهنگي خانه تئاتر نيز هست.
نويسنده اين نمايشنامه مجوز اين اجرا را به «سهراب سليمي» داده است و در يكي از مكاتباتش به او نوشته است: «چه بر سر رمئو و ژوليت بعد از پانزده سال مي آيد .هيچ نمايشنامه اي راجع به دوام عشق وجود ندارد. تجربه نوشتن اين نمايشنامه به من نشان داد كه يك زوج تشكيل  دادن پرمخاطره  ترين سفر هاست. خطرناك ترين كاري كه مي توان در عشق كرد پيش پا افتاده ترين مسائل وارونه جلوه مي كند.
عشق آغاز مي شود، درست در زماني كه تو در حال متوقف كردن آن هستي. من هيچ وقت متوجه نشدم كه زندگي زناشويي به كدام ژانر تعلق دارد؟ تراژدي يا كمدي؟ « شهلا حائري »مترجم،«نرمين نظمي»طراح صحنه و لباس،« سيامك احصايي »طراح برنوشت و ديواركوب،« هومن خدادوست »مدير اجرايي،« محمد يعقوب»و«ميكائيل شهرستاني» دراماتورژ،«ماني سليمي»عكاس،«صبا و نيما عليزاده » آهنگسازي اين اثر را بر عهده داشته اند.

اصل مطلب
در شكايت از ضعف و ناتواني و در فوايد جواني فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
محنتي مثل ناتواني نيست
نعمتي بهتر از جواني نيست
معني ضعف را بلا ترديد
در جواني نمي شود فهميد
آدمي تا جوان و داغ بود
شاد و قبراق و سردماغ بود
چون به پيري رسيد، بالاجبار
مي شود ناتوان و حال ندار
كمتر آدم ز جا بلند شود
زن آدم گلايه مند شود
از كف آدمي، ز پيش و ز پس
مي رود اختيار آب و نفس
مي زند كند، نبض انسان هم
يا يكي در ميان، به زور آن هم
از قضا و قدر گريزي نيست
تازه اين مشكلات، چيزي نيست
نه پس انداز و وام و تسهيلات
نه يكي سازمان و تشكيلات
بهر آسايش جوان، چون شير
صدوسي تا معاونت درگير
سي وشش سازمان به فكر جوان
بالاخص سازمان ملي آن
مي دهند از طريق جوراجور
به جوان، وام ازدواج به زور
وعده ها مي دهند با لبخند
به جوانان پاك و غيرتمند
(گيرم آن هم كه وعده كرد، نداد
وعده اصلاً به پيرمرد نداد!)
زان جهت جنبش و تنش دارند
كه جوانند و نازكش دارند
بچه ها اقتصادي اند انگار
پيرمردان زيادي اند انگار
مهربانند با جوان، پسرم
تا تواني، جوان  بمان پسرم

نشست پژوهشي سيري در آثار استاد اسفندياري
در نشست پژوهشي سيري در آثار استاد احمد اسفندياري، مهدي حسيني، عبدالمجيد حسيني راد و محمدعلي رجبي نقش استاد اسفندياري در نقاشي پيشرو ايران را بررسي مي كنند. اسفندياري متعلق به دوره اي از نقاشي ايران است كه با نگاهي به سبك هاي اروپايي و تلفيق آن با فرهنگ و هويت ايران خالق آثار پيشرويي در نقاشي ايران بوده است.به غير از ۱۶۱ آثار وي در نگارخانه خيال شرقي ۱۸ اثر طراحي استاد كه تاكنون به نمايش درنيامده است در اين نمايشگاه در معرض ديد عموم علاقمندان قرار گرفته است.اين نشست امروز ساعت ۱۷ در سالن سينما تك مؤسسه فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود.

انتصاب مسئول پاسخگويي هنرهاي نمايشي
گروه ادب و هنر : محمد رسول صادقي از نويسندگان و روزنامه نگاران كشور به سمت مسئول روابط عمومي اداره كل هنرهاي نمايشي منصوب شد.صادقي، نويسنده، روزنامه نگار و دانشجوي رشته علوم و ارتباطات اجتماعي (روزنامه نگاري) است كه علاوه بر سابقه يازده ساله روزنامه نگاري در روزنامه هاي مختلف كشور، مدير روابط عمومي خانه هنرمندان ايران، دبير تحريريه هفته نامه سينما، از همكاران همشهري محله، مؤسس و عضو هيأت مديره انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر، كارشناس رسانه اي مجموعه تئاتر شهر، مدير برگزاري چندين جشن فرهنگي در حوزه تئاتر و حضور در هسته مركزي چندين جشنواره فيلم و مسئول ستاد خبري همايش هاي مختلف فرهنگي هنري بوده است.

نگاه
آفت هاي رسانه ملي
عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما در بازديد از پشت صحنه سريال «در چشم باد» گفت: «سال هاست كه صداوسيما به دليل نگاه غيركارشناسي با مشكلات اعتباري دست به گريبان بوده است. اميدواريم دولت جديد در برنامه ريزي جديد و نگاهي به اولويت ها، با توجه به جايگاه ارتباطات در دنياي امروز و اهميت و تأثيرگذاري فعاليت هنري، حركت هايي را انجام دهد كه بخش زيادي از مشكلات قبلي جبران مافات شود.» اگر سخنان مديران سابق رسانه ملي را در دهه هاي قبل هم مرور كنيم شايد به شكلي اين نوع گفته ها به اشكال ديگر تكرار شده است. به راستي مشكل كسري بودجه رسانه ملي ناشي از كجاست؟
آيا متوليان قوه مقننه در تخصيص بودجه هاي فرهنگي، رسانه ملي را مورد بي مهري قرار مي دهند يا قوه مجريه در ارائه اعتبارات فرهنگي مصوب تعلل مي كند؟
اخيراً عضو هيأت رئيسه كميسيون فرهنگي مجلس در حمايت از صدا و سيما اظهار كرده كه بخش هاي فرهنگي از جمله صدا و سيما، وزارت ارشاد، سازمان تبليغات، سازمان تربيت بدني و ساير مجموعه هاي فرهنگي مورد بي مهري در بحث بودجه قرار گرفته اند و ضرورت دارد دولت تجديد نظري در اين خصوص داشته باشد.
طبيعي است قانون گذاران نيز در رفع كسري ۱۰۰ ميليارد توماني صدا وسيما با مديران رسانه ملي نگاه مثبتي دارند.
تا به حال انديشيده ايم كه علت كسري بودجه رسانه ملي چيست؟ آيا با تطبيق كاركرد توانايي و تأثيرگذاري رسانه  ملي با رسانه هاي مخالف و معاند فراسوي مرزها توانسته ايم دليل كاهش اعتبارات مالي و نفوذ تأثير رسانه اي را مورد ارزيابي قرار دهيم؟
دورتر نرويم همين شبكه تلويزيوني الجزيره با يك ميليون دلار اهدايي شيخ قطر و ۵۰ الي ۶۰ نفر كارشناس  حرفه اي    راه اندازي شد كه هم اينك كاركرد رسانه اي آن فراتر از رسانه هاي  ملي ومنطقه اي است و يا شبكه تلويزيوني سي.ان.ان با همين تعداد كارشناس رسانه اي توانسته است جايگاه خاصي را در ميان رسانه هاي جهاني كسب كند. آنگاه رسانه ملي ما با حجم ۲۸ هزار نيروي كيفي و غيركيفي چقدر توانسته است در انتشار پيام هاي رسانه اي انقلاب اسلامي در منطقه و جهان مؤثر باشد؟
درست است كه رسانه ملي هم اينك داراي ۳۱ شبكه راديويي و شش شبكه تلويزيون برون مرزي است و ۸۰ شبكه راديويي و تلويزيوني داخلي را هدايت و تغذيه مي كند. آيا داشتن اين حجم نيروي انساني براي اين تعداد شبكه هاي راديويي و تلويزيوني ايراني كافي است يا هزينه هاي آن بر بودجه رسانه ملي سنگيني مي كند؟و يا در طول انجام برنامه هاي راديويي و تلويزيوني چه تعداد نيروهاي كيفي و حرفه اي به كار گرفته مي شوند تا از هرز رفت هزينه هاي آتي بكاهند؟
از اين روي قبل از آنكه به فكر تأمين اعتبار و رفع مشكلات مالي رسانه  ملي باشيم بهتر است نيم نگاهي نيز به ناركارآمدي سامانه سازمان صداوسيما و شيوه هاي توليد آن داشته باشيم. البته اين مهم اتفاق نمي افتد مگر با همت عالي رئيس سازمان صدا و سيما و آسيب شناسي درست رسانه ملي توسط كارشناسان دلسوز و به كارگيري رويه هاي اصلاح طلبانه در آن.
هوشنگ صدفي

برگي از تاريخ
رحلت آيت الله مرعشي
سيدعلي حسيني مرعشي معروف به سيدالاطباء در حدود سال ۱۱۷۶ ش (۱۲۱۲ ق) در تبريز به دنيا آمد. وي پس از طي مقدمات و سطوح حوزوي، راهي نجف اشرف شد و در محضر استاداني همچون شيخ مرتضي انصاري و شيخ محمد حسن نجفي صاحب جواهر به مدارج والاي علمي دست يافت. ايشان پس از سال ها اقامت در نجف و اخذ اجازه اجتهاد به تبريز مراجعت نمود و پس از مدتي براي تحصيل علم طب، رهسپار اصفهان گرديد. وي به مدت پانزده سال در اصفهان به تكميل مباحث علمي و عملي طب همت گماشت و در اين رشته نيز تبحر پيدا كرد. ايشان از آن پس به تبريز بازگشت و به معالجه و طبابت مشغول گرديد. از اين مجتهد و طبيب بزرگوار آثار متعددي برجاي مانده كه تاريخ تبريز، تعيين قبله، حاشيه جواهر الكلام، حاشيه شرح منظومه سبزواري و شرح دعاي سمات از آن جمله اند. اين عالم رباني سرانجام پس از عمري طولاني در پنج دي ماه ۱۲۷۷ ش برابر با دوازدهم شعبان ۱۳۱۶ ق در ۱۰۱ سالگي دار فاني را وداع گفت و پس از انتقال جنازه به نجف اشرف، در مقبره خانوادگي در وادي السلام به خاك سپرده شد.
شهادت استاد نجات اللهي
همزمان با اوج گيري نهضت اسلامي مردم ايران عليه رژيم پهلوي در دوم دي ماه ،۱۳۵۷ نزديك به هفتاد تن از استادان و مدرسان دانشگاه ها در اعتراض به رفتار خشونت آميز مأموران نظامي رژيم شاه و سركوب مبارزات حق طلبانه مردم مبارز و مسلمان ايران و نيز تعطيلي دانشگاه ها از طرف رژيم، در ساختمان مركزي وزارت علوم در مركز تهران اجتماع و تحصن كردند. اين تحصن، رژيم را به خشم آورد، زيرا ديگر قشرها هم از استادان متحصن حمايت مي كردند. در پي اين تحصن، عوامل رژيم پهلوي براي درهم شكستن اعتصاب استادان به آنها حمله كردند. در اين تهاجم، استاد كامران نجات اللهي از استادان جوان دانشگاه پلي تكنيك تهران در ۲۷ سالگي به شهادت رسيد. فرداي آن روز در ششم دي ماه ،۱۳۵۷ با حضور ده ها هزار نفر كه در پيشاپيش آنها، آيت الله سيدمحمود طالقاني حركت مي كرد، پيكر شهيد نجات اللهي تشييع شد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
مصاحبه با فتحعلي شاه
برنامه «وقايع اتفاقيه» اين هفته گزارش نويسي و مصاحبه هاي خيالي روزنامه هاي آن دوره تاريخي را مورد بررسي قرار مي دهد.برنامه « وقايع اتفاقيه» را گروه فرهنگ عامه شبكه راديويي فرهنگ دوشنبه ها در ساعت ۶ پخش مي كند.دربرنامه « وقايع اتفاقيه» اين هفته، مصاحبه تخيلي با فتحعلي شاه كه در آن مقطع چاپ شده خوانده مي شود.
فولكلور از زبان مردم
برنامه «از زبان مردم» عنوان ديگري از برنامه هاي گروه فرهنگ عامه راديو فرهنگ است كه مسائل فرهنگ عامه و فولكلور متداول بين مردم را از زبان خودشان مطرح مي كند.اين برنامه درصدد است تا مسايل مختلفي مانند شرب خواني، لالايي ماشين نوشته ها، فرهنگ عاميانه جوامع شهري مثل فروشنده هاي دوره  گرد را مورد بررسي قرار دهد.برنامه راديويي «از زبان مردم» روزهاي دوشنبه ها از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقيقه به مدت ۳۰ دقيقه پخش مي شود.
پسياني در اولين شب آرامش
«آتيلا پسياني» در نقش دكتر احمدي به جمع بازيگران مجموعه تلويزيوني «اولين شب آرامش» به كارگرداني «احمد اميني» پيوست.بنابراين گزارش، اين مجموعه ۲۶ قسمتي روزهاي پاياني تصويربرداري را سپري مي كند و طبق برنامه ريزي اواسط بهمن ماه به پايان خواهد رسيد. «اولين شب آرامش» محصول گروه فيلم و سريال شبكه سوم سيما است.
عبدي در چهار نقش متفاوت
اكبر عبدي با ساخت سريال كمدي «پيشخدمت» در شبكه اول سيما، همزمان نقش سه پيرزن و يك مرد را بازي مي كند.به گفته اين بازيگر طرح اين سريال با عنوان موقت «پيشخدمت» از خودم بوده است و قرار بود امسال عيد ساخته شود اما به دليل همزماني عيد نوروز با ايام سوگواري ائمه، ساخت آن به اوايل سال ۸۵ موكول شد.وي كه هم اينك در سريال «در چشم باد» ايفاگر نقش «حسن آقاحسيني قشنگه» است، افزود: همواره تاريخ ايران قديم را دوست داشتم. چراكه با مرحوم علي حاتمي ۲۰ سال كار و زندگي كردم با خواندن بخش هايي از فيلمنامه «در چشم باد» بلافاصله قرارداد همكاري بستم.
سي و يك راديوي برون مرزي
بخش برون مرزي صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران با ۳۱ راديو با بيش از ۲۹ زبان  مختلف و شش شبكه تلويزيوني به زبان هاي انگليسي، آذري، اردو، بوسنيايي، كردي و فرانسوي در قالب شبكه جهاني سحر در كنار شبكه تلويزيوني سحر عربي و يك شبكه بين المللي خبري به نام «العالم» فعال است.به نوشته مدير روابط عمومي معاونت برون مرزي صدا و سيما هم اكنون سي و يك راديو به زبان هاي «انگليسي، اسپانيايي، ايتاليايي، اردو، ارمني، ازبكي، آلماني، آلبانيايي، آذري، آشوري، بنگالي، بوسنيايي، پشتو، تاجيكي، تالشي، تركمني، تركي استانبولي، چيني، دري، روسي، ژاپني، سواحيلي، عبري، فرانسوي، قزاقي، كردي با دو گويش كردي سوراني و كردي شمال، گرجي، ملايو، هندي و هوسا» و شش سيما به زبان هاي انگليسي، آذري، اردو، بوسنيايي، كردي و فرانسوي در قالب شبكه جهاني سحر در كنار شبكه تلويزيوني سحر عربي و يك شبكه بين المللي خبري به نام «العالم» در راستاي تبليغ و معرفي فرهنگ اسلام ناب محمدي (ص)، مقابله با نفوذ فرهنگ بيگانه در جهان اسلام، حمايت رسانه اي از قيام و انتفاضه مردم فلسطين و همچنين اطلاع رساني صحيح، دقيق و اصولي و با ارائه فعاليتهاي ارزنده رسانه اي مخاطبان بيشماري را در اقصي نقاط جهان تحت پوشش برنامه هاي راديويي و تلويزيوني خود قرار داده است.

والي، قلم را زمين گذاشت
محمد والي، كاريكاتوريست و تصويرساز نشريات در سن ۴۰ سالگي درگذشت. به گزارش سايت (تهروني) وي كه در سال هاي اخير با نشريات طنز و كاريكاتور، فضيلت خانواده و همشهري محله همكاري داشت، صبح شنبه بر اثر ايست قلبي دار فاني را وداع گفت.
اين هنرمند با فعاليت تجربي در سال هاي گذشته، به جمع همكاران نشريه تخصصي طنز و كاريكاتور پيوست و با نشريات و روزنامه هاي ديگر نيز به صورت پراكنده همكاري داشت. وي همچنين در دوره هاي آموزشي شهرداري تهران، طراحي كاريكاتور را به نوجوانان و جوانان آموزش مي داد.
خاطر نشان مي شود: فريد والي، فرزند وي نيز از هنرمندان جوان همشهري محله در دو منطقه ۱۳ و ۱۴ تهران است.

مستند فرزندان آدم در خانه هنرمندان
011130.jpg
فيلم مستند قرآني «فرزندان آدم» ساعت ۶ بعد از ظهر امروز همزمان با سالگرد فاجعه دلخراش زلزله بم، توسط انجمن تهيه كنندگان مستند در خانه هنرمندان به نمايش درمي آيد.
اين فيلم، پيش از اين در سال ۲۰۰۵ ميلادي در جشنواره فيلم كوتاه تهران و ۴ جشنواره بين المللي در خارج از كشور نمايش داده شده بود.فيلم مستند قرآني «فرزندان آدم» با نگاهي قرآني به فاجعه زلزله بم، كرامت انساني را به تصوير مي كشد، اين فيلم با گفتار عربي (تلاوت آيات كريمه قرآن) و زيرنويس هاي فارسي، انگليسي، فرانسوي، اسپانيولي، روسي، آلماني، ايتاليايي، پرتغالي و اندونزيايي به مدت ۲۵ دقيقه تهيه و تدوين شده است.

بهارستان
كمانك
چنان شنودم كه پيري صد ساله، گوژپشت، سخت دوتا گشته و بر عطازه اي تكيه كرده همي رفت، جواني به تماخره وي را گفت، «اي شيخ، اين كمانك به چند خريده اي؟ تا من نيز يكي بخرم.» پير گفت: «اگر صبر كني و عمر يابي، خود رايگان يكي به تو بخشند، هر چند بپرهيزي!»
قابوس نامه-   عنصر المعالي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خوش خيال
«هر كي اعتراض بكنه، سرش را مي كنيم زيرخاك.» يال و كوپالي نداشت، كوتاه آمدم. زنگ زدم به مسئول خط شان:« راننده اي با اين نشاني، هر چي دلش خواست گفت، تهديد هم مي كرد. گفت:«پيگيري مي كنم.»
روز بعد با ماشين هاي همان خط آمدم. راننده، كنار ماشين هاي خطي ايستاده بود. به محض اينكه مرا ديد، گفت:«دلت خنك شد، ماشينمو خوابوندن. سه تا محصل دارم.»
عادل جهان آراي

گشتي در دنياي خبرها
سرقت اندام مجري
بوستون: دو روزنامه در نيويورك نوشتند، اندام هاي آلستر كوك مجري سرشناس و فقيد كشور انگليس كه اغلب در آمريكا به فعاليت مي پرداخت توسط سارقان به سرقت رفته و آنها اندام هاي سرقتي را به مراكز غير قانوني پيوند اعضا فروخته اند. اين روزنامه ها مدعي شده اند، سارقان بابت فروش اعضاي كوك بيش از ۷ هزار دلار به جيب زده اند. اين مجري توانا در سال ۲۰۰۴ و در سن ۹۵ سالگي بر اثر ابتلا به سرطان ريه جان باخت. با توجه به اينكه استفاده از اندام متوفيان بالاي ۸۵ سال و يا افرادي كه بر اثر ابتلا به سرطان جان باخته اند ممنوع مي باشد، به همين دليل سارقان براي فروش اين اندام ها، سن كوك را ۸۵ سال و علت مرگ وي را حمله قلبي اعلام كردند.
تغيير نام
نيويورك: يك مرد ۴۲ ساله سرانجام پس از يك سال پيگيري موفق شد نام خود را به عيسي مسيح(ع) تغيير بدهد. اين مرد يك سال قبل با مراجعه به دادگاهي در منهتن درخواست تغيير نام خود را مطرح كرد كه با پيگيري هاي مستمر سرانجام در شب كريسمس قاضي با اين درخواست موافقت كرد.
انگشت به لانه زنبور
برلين: پليس آلمان در آخرين روزهاي سال ۲۰۰۵ ميلادي آسانترين بازداشت خود را انجام داد. چند روز پيش ۴۵ مأمور پليس با لباس شخصي در ميهماني يكي از همكاران خود در يك رستوران شركت كردند كه ناگهان متوجه شدند يك سارق ۴۵ ساله با راه يافتن به رختكن رستوران در حال خالي كردن جيب كت هاي ميهمانان مي باشد. به همين دليل مأموران پليس اين سارق را به راحتي دستگير كردند. اين سارق آلبانيايي تبار گفت: تصور نمي كردم كه مأموران پليس، ميهمان اين رستوران باشند چون اگر مي دانستم حتي به آن نزديك نمي شدم.
يك روز شاد
برلين:  روزنامه بيلد آلمان كه روزانه در حدود ۱۲ ميليون نفر خواننده دارد معمولاً اخبار ناخوشايند را پوشش مي دهد اما اين روزنامه در شماره روز ۲۴ دسامبر ( روز قبل از كريسمس) از انتشار اخبار منفي كاملاً پرهيز كرد و از ديد مثبت به كليه رويدادهاي داخلي و خارجي پرداخت. تيتر صفحه نخست اين روزنامه مربوط به پايان اعتصاب كارمندان مترو نيويورك بود و در ساير صفحات خود هم به پوشش اخباري پرداخت كه براي خوانندگانش خوشايند و مسرت بخش بود. به گفته سردبير اين روزنامه، خوانندگان حق دارند در يك روز از سال، با خيالي آسوده روزنامه بخوانند و چه بهتر كه اين روز، روز قبل از كريسمس باشد.
ممنوعيت راه اندازي كارناوال هاي عروسي
قاهره: ترافيك خيابانهاي شهر قاهره( پايتخت كشور مصر) به معضلي بزرگ براي مقامات اين شهر تبديل شده است. به همين دليل پليس راهنمايي و رانندگي اين شهر قصد دارد با اجراي طرح هاي جديد، ترافيك قاهره را تا حدودي سامان بخشد. با توجه به اينكه در حين برگزاري جشن هاي عروسي در كشور مصر، اقوام عروس و داماد، خودرو و يا موتورسيكلت تهيه كرده و با به صدا در آوردن بوق اين وسايل نقليه در خيابانها به گشتزني مي پردازند، پليس قاهره به راه انداختن كارناوال هاي عروسي را در خيابانهاي اين شهر ممنوع اعلام كرد. به همين دليل نيروهاي ويژه پليس راهنمايي و رانندگي در نقاط پر ترافيك شهر مستقر شده اند تا اينكه گواهينامه رانندگي افرادي را كه در اين كارناوال ها مشاركت مي كنند، توقيف نمايند. بارها مشاهده شده، كارناوال هاي عروسي تراكم  وترافيك خيابانهاي شهر قاهره را دو چندان كرده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲و۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۳ دقيقه

گل و گياه
شيرخشت
011124.jpg
نام علمي: Cotoneaster horizontalis
خانواده: ROSACEAE
درختچه اي خزان پذير و گسترده با شاخه بندي محكم كه به صورت خوابيده و افقي رشد مي كنند. برگها سبز تيره و براق بوده و آخر فصل پاييز به رنگ قرمز درمي آيند. گلهاي كوچك آن به رنگ سفيد مايل به صورتي به تعداد فراوان اواخر بهار ظاهر شده و بعد به ميوه هاي قرمز رنگ تبديل مي شوند. حداكثر بلندي ۷۵ سانتي متر و گستردگي آن به ۵/۱ متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، براي كاشت در مكانهاي خشك مناسب بوده و خاكهاي غرقابي را تحمل نمي كند.حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است. در اواخر پاييز شاخه هاي خشك شده و يا آسيب ديده را حذف مي كنند.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم در تابستان و يا كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |