دوشنبه ۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۴ - Dec 26, 2005
خانواده هاي كودكان مبتلا به اوتيسم، ويژگي هاي شبيه به كودكان خود دارند
بيماري انزواطلبي
011220.jpg
گروه دانش و فناوري _ زهرا بخشي: برخي از اقوام كساني كه مبتلا به اوتيسم (انزواطلبي) هستند با اينكه خود مبتلا به اين بيماري نيستند، ويژگي ها و تفاوت هاي مغزي مربوط به اين بيماري را نشان مي دهند. اين موضوع مي تواند در شناخت خانواده هايي كه احتمال داشتن كودكاني با اين بيماري را دارند و همچنين شناخت عوامل ژنتيكي و محيطي مؤثر در اين بيماري كمك بسياري بكند. اما اين عوامل از كشوري به كشور ديگر متفاوت است.
اريك پترسون از دانشگاه كلرادو در دنور، عكس هاي ام .آر.آي ۴۰ نفر از والديني كه كودكانشان مبتلا به اوتيسم هستند را با عكس هاي ام .آر.آي ۴۰ تا از والدين معمولي مقايسه كرده است. او طي گزارشي در جلسه سالانه جامعه علوم اعصاب اعلام كرده است كه والديني كه كودكان مبتلا به اوتيسم دارند ويژگي هاي مشابه فراواني از لحاظ شكل گيري مغزي به فرزندان خود دارند. با مطالعه اين مقايسه، به نظر مي آيد كه اندازه قشر حركتي مخ و غده هاي عصبي كه در حركت و تقليد نقش مهمي دارند در اين والدين به طور غير منتظره اي بزرگتر است. اما برخلاف قشر حركتي مخ اندازه قشر حسي مخ اين افراد كوچكتر از حد معمول است. اين ناحيه در درك حالات صورت نقش اساسي دارد. همچنين سربلوم كه نقش مهمي در تنظيم حركات هماهنگ و درك احساسات و اهداف افراد ديگر دارد در افراد مبتلا به اوتيسم كمتر از افراد ديگر است. در تحقيقي ديگر كه توسط برندون بسيويچ و همكارانش در دانشگاه پزشكي وسكانسين مديسون انجام شده است، برادران كودكان مبتلا به اوتيسم مورد مطالعه قرار گرفته اند. از نتايج حاصل اينطور به نظر مي رسد كه برادران اين كودكان از هرگونه تلاقي نگاه با ديگران خودداري مي كنند و اين يكي از نشانه هاي بارز بيماري اوتيسم است. در اين تحقيق ثابت شده است كه والدين اين كودكان هيچ مشكلي در برقراري رابطه ديداري با ديگران ندارند اما برادران اين كودكان به شدت از تلاقي نگاه با ديگران خودداري مي كنند.
مطالعه بعدي بسيويچ بر روي خواهران اين كودكان خواهد بود. در اين مطالعه بسيويچ همچنين ثابت كرد كه آميلولا، ناحيه اي از مخ كه نقش مهمي در شكل گيري احساسات به خصوص احساس ترس دارد، در برادران اين كودكان نسبت به افراد ديگر كوچكتر است.
آنتونيوپريسكو از دانشگاه رم يكي ديگر از پيچيدگي هاي تفاوت هاي زيستي مغزي بيماران اوتيسم را مورد مطالعه قرار داده است. او مي گويد: «تفاوت هاي ژنتيكي فراواني در بيماران اوتيسم آمريكاي شمالي ديده شده است كه با آن دسته از تفاوت هاي ژنتيكي اين دسته از بيماران در ايتاليا متفاوت هستند.» او در ادامه مي گويد كه احتمال اين بسيار زياد است كه اين تفاوت هاي ديده شده ناشي از عوامل محيطي مؤثر روي ژن هاي عامل اوتيسم باشند. اين تفاوت ها در ژن سازنده آنزيمي به نام پارااوكسويس ديده شده اند. به نظر مي رسد كه در آمريكاي شمالي اين ژن در بيماران اوتيسم آنزيم كمتري مي سازد. اما همين ژن در كشور ايتاليا در اين بيماران بسيار عادي و مانند ديگر افراد سالم جامعه عمل مي كند. يكي از كارهاي اين آنزيم از فعاليت انداختن سازنده هاي فسفات، كه در آمريكا به عنوان حشره كش استفاده مي شوند است. در ايتاليا اين سازنده ها به ندرت استفاده مي شوند. بنابراين به نظر مي رسد كه اين آنزيم در آمريكايي ها بيشتر صرف از بين بردن تأثيرات اين حشره كش ها مي شوند بنابراين مقدار كمتري از اين آنزيم صرف كارهاي ديگر نظير انتقال نورون ها به سمت راست مغز در هنگام شكل گيري آن مي شود و اين خود يكي از عوامل بيماري اوتيسم است.
پريسكو مي گويد: «هدف من اثبات بد بودن سازنده هاي فسفات نيست. اين كودكان به هر حال بيمار هستند. اما نكته مهم اين است كه شايد عوامل ژنتيكي و محيطي ديگري نيز باعث اين بيماري مي شوند كه بايد آنها را شناخت.» متخصصان اين بيماري معتقدند كه هنوز هيچ مدرك محكمي براي اثبات تأثير عوامل محيطي در ايجاد اين بيماري در دست نيست اما اين نظر را به هيچ عنوان نمي توان رد كرد.
منبع: New scientist.com

پيشرفته ترين حافظه ارائه شد
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: يك شركت ژاپني اولين حافظه كامپكت فلاش نوع II را با حافظه پيشرفته ۵ گيگابايتي تحت نام كاميكت والت به بازار ارائه كرده. سرعت انتقال اطلاعات در اين ديسك سخت كه تنها يك اينچ ضخامت دارد، به ۹۸ مگابايت بر ثانيه مي رسد و با تمام محصولاتي كه درگاه نوع II را پشتيباني مي كنند، سازگار است. اين حافظه قدرتمند مي تواند بيش از ۱۶۰۰ تصوير با كيفيت بالا و يا ۵ ساعت تصوير با استاندارد ام پگ را در خود ذخيره كند. و سازگاري بيشتري با سخت افزارهاي جديد را دارا مي باشد.
منبع: Pcworld.com

اگر اخلاقت را خوب كني...
گروه دانش و فناوري _ صدف كوهكن :در حقيقت به هر عنوان و دليلي كه شخص به چاقي مبتلا شود بايد تحت درمان هاي ارائه شده جهت كاهش وزن قرار گيرد. يكي از مهمترين روش ها رفتار درماني است يا چيزي كه از آن با عنوان اصلاحات رفتاري نام مي برند. (Behavior modification) كه به طور ۱۰۰ درصد يكي از روش هاي مؤثر در لاغري است، به عنوان مثال آهسته غذا خوردن و جويدن كامل باعث مي شود كه مقدار كمتري غذا خورده شود. مثلا افرادي كه عادت به نوك زدن به غذا دارند و يا اينكه تكه تكه غذا مي خورند و يا عادت به خوردن غذا جلوي تلويزيون دارند، افزايش وزن و چاقي در آنها عارض مي گردد. اينجاست كه مي توان به اين سؤال كه چرا بعضاً تمام افراد يك خانواده چاقند، پي برد، زيرا شيوع رفتارهاي غلط تغذيه اي در آنها بالاست و تنها راه دستيابي به كاهش وزن ترك عادت آنهاست، مثلا در بعضي از خانواده ها، چاي و شيريني بعد از ظهر ترك نمي شود يا هميشه سر سفره، نوشابه پيدا مي شود و يا مثلا در هر وعده حتماً برنج جزء غذاي اصل به حساب مي آيد.
در ادامه رفتار درماني نكته اي كه حائز اهميت است «روان درماني» است، كه اين كار هم به شكل گروهي و هم به شكل شخصي انجام مي پذيرد، در اين روش بايد به بيمار آموزش داد كه چگونه خود را با وزن متناسب تصور كند، به او اعتماد به نفس بدهيم تا به كنترل وزن خود بپردازد و با كاهش وزن مناسب (به خصوص در افراد بسيار چاق) احساس رضايت در او ايجاد مي گردد.
فردي كه رژيم غذايي را شروع مي كند به خود متذكر شود كه روزهاي اول رژيم، روزهاي سختي خواهد بود و تا بدن به شرايط جديد عادت كند، چند روزي ممارست لازم است، دو هفته اول احساس گرسنگي ممكن است به وجود آيد و فرد كمي اذيت شود ولي به مرور زمان بدن به مقدار دريافتي عادت خواهد كرد و پس از مدتي اصلا احساس گرسنگي نخواهد كرد، علاوه بر آن گرفتن نتيجه مطلوب خود باعث افزايش رغبت به ادامه رژيم مي گردد.همچنين بايد به افراد اين اعتماد به نفس داده شود كه به حرفهاي ديگران هيچ اهميتي ندهند، زيرا ممكن است بسياري از آنها مانع از درست رژيم گرفتن شما شوند و اراده شما را سست كنند.

ژاپني ها به دنبال موتور جستجو
011223.jpg
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: دولت ژاپن به دنبال كمك گرفتن از شركت هاي كامپيوتري و دانشگاه هاي ژاپن است تا مشخص كند كه آيا مي توان به صورت مجزا براي ژاپني ها يك موتور جستجو (همانند گوگل يا ياهو) طراحي نمايد يا بايد از موتورهاي موجود استفاده نمايد. وزارت اقتصاد و بازرگاني ژاپن با گردهم آوري ۲۰ شركت بزرگ كامپيوتري و دانشگاه معتبر ژاپن به دنبال يافتن دلايل لازم براي راه اندازي اين پروژه است. اين گروه قرار است نتيجه نهايي مذاكرات خود را كه از جمعه گذشته آغاز شده است تا حداكثر جولاي سال آينده مشخص نمايند.
شركت هاي ماتسوشيتا، ان تي تي، ان اي سي، هيتاچي، فوجيستو و دانشگاه توكيو از جمله اعضاي اين گروه اند.
دولت ژاپن با اين پروژه ۵-۳ ساله كه ده ها ميليون دلار هزينه در بردارد قصد دارد تا با راه اندازي موتور جستجوي آنلاين خود رقيبي براي مدل هاي آمريكايي آن (گوگل و ياهو ) باشد.
چنانچه اين گروه به نتيجه مثبت در زمينه راه اندازي موتور جستجوي ژاپني برسند، اين پروژه در سال ۲۰۰۷ آغاز به كار خواهد كرد.
موتورهاي جستجوي آنلاين با استفاده از آگهي ها و حقوقي كه از دامنه هاي اينترنتي ديگر دريافت مي نمايند داراي سود و منفعت بسياري براي صاحبانشان مي باشند با اين شرط كه از كيفيت و سرعت خوبي برخوردار باشند.
منبع:AP.org

آزمايش موشك هاي اسكرم جت
گروه دانش و فناوري- عميد نمازي خواه: ناسا يك موشك با موتور اسكرم جت را آزمايش كرد. اين آزمايش اولين موشكي است كه از چنين موتوري با نام جي پي-۱۰ استفاده مي كند. موتورهاي اسكرم جت گونه اي از موتورهاي هوادم است كه در سرعت هاي ابرصوتي (پنج برابر سرعت صوت ) مي تواند اكسيژن را از هوا گرفته و با سوخت مخلوط كند و ديگر مانند راكت ها احتياج به حمل مخازن اكسيژن ندارد، به همين دليل وزن آنها كمتر از راكت هاست.
در اولين آزمايش، اين موشك توسط يك راكت تا ارتفاع ۱۸۳۰۰ متري همراهي شد. در آن ارتفاع از راكت كمكي جدا شد و پس از ۱۵ ثانيه پرواز آزاد بدون استفاده از موتور، موتور روشن شده و طبق برنامه با سرعت ۵/۵ ماخ (۵/۵ برابر سرعت صوت) به اقيانوس آرام افتاد. مبدأ پرتاب پايگاه پروازي والوپز در ايالت ويرجينيا بوده است. آقاي برايس هالوول گسترش دهنده تحقيقات موتوري اسكرم جت گفت: به زودي موشك  هاي اسكرم جت را مي توان از هواپيماها شليك كرد.
گروه تحقيقات موشك هاي جديد به دنبال ساخت موشك هايي با برد ۹۶۵ كيلومتر هستند تا هواپيماهاي رهگيرشكاري توانايي خنثي كردن هر موشكي كه به طرف اهداف زميني يا هوايي شليك مي شود را داشته باشند و در كمتر از يك دقيقه، موشك هاي دشمن را خنثي كنند. برخي از موتورهاي اسكرم جت از سوخت هيدروژن استفاده مي كنند در اين صورت بايد بدنه آنها از مواد مخصوص مركب كامپوزيت ساخته شوند تا در مقابل حرارت بالايي كه از برخورد مولكول هاي هوا با بدنه ايجاد مي شوند جلوگيري كنند. پشتيباني اين تحقيقات را وزارت دفاع آمريكا به عهده گرفته تا بتواند در آينده اي نزديك از نتيجه آن بهره برداري كند.

همكاري مايكرو سافت و موزيلا
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: شركت هاي مايكروسافت و موزيلا تصميم به همكاري در زمينه نمايشگرهاي اينترنت خود گرفته اند و بدين منظور مايكروسافت در نسخه ۷ نرم افزار آي اي خود اقدام به تعبيه كليدي جهت فاي فاكس RSS نموده است.نرم افزار آي اي ۷ كه قرار است سال آينده به بازار ارائه شود كليد نارنجي دارد كه مربوط به فايرفاكس است.قرار است شركت مايكروسافت در اوايل سال ،۲۰۰۶ بسته نرم افزاري جهت ارتقاء نسخه ۶ ارائه دهد و سپس نسخه كامل آن را پس از تست ارائه خواهد نمود .نسخه فايرفاكس استفاده شده در آي اي۷ نگارش ۱۰۵ خواهد بود.
منبع: IDG.org

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |